A on perustanut jokin aika sitten osakeyhtio X:n, joka myy palveluitaan suoraan muille yrityksille. Myynti ei vain ole kovin suuri joten A:n kaveri B, paattaa tulla auttamaan. Kaveri B lupautuu perustamaan oman osakeyhtio Y:n, joka myy yrityksen X palveluita provisiopalkkiota vastaan, ja hoitaa siis taysin kaikki omasta myynnistaan aiheutuvat kulut, kuten esim. asiakaskaynnit, toimitilavuokrat ja puhelinlaskut. Kyseinen Y ei itse tuota palveluita vaan lahinna hoitaa asiakkaat tietoisiksi X:n palveluiden olemassaolosta. Milla keinolla kyseisten firmojen valinen laskutus hoidetaan, ja miten yritys Y:n tyontekijalle (B) kannattaa maksaa palkkaa? Onko palvelunmyynnissa toiselle yritykselle samanlaiset saannot kuin esim. tuotteiden myynnissa?
Myyntiagentti
7
3658
Vastaukset
- sAAmari
ei ole kovin suurta niin ihan ensimmäiseksi pitää tarkistaa kumpi mättää: eikö palvelulle ole olemassa kysyntää vai onko markkinointi hoidettu huonosti. Jos kysyntää ei ole niin silloin palvelulle ei ole tarvetta ja piste. Jos markkinointi on hoidettu huonosti niin parasta A:n olisi lähteä itse tekemään asialle jotain.
Mutta kuvitellaan, että hän myy palveluaan myös yritys Y:n kautta. He tekevät kirjallisen sopimuksen, jonka mukaan Y saa jokaisesta myymästään X:n palvelusta tietyn prosentin. Jos X:n palvelu maksaa 500 e ja Y haluaa siitä 20 % niin sille maksetaan 100 e/ toteutunut myynti. X siis häviää 100e /palvelu - paitsi jos se nostaa palvelun hintaa, kuten se todennäköisesti tekee.
Jos Y:llä on työntekijä myymässä X:n palvelua niin mitä luultavimmin tällä on provisiopalkkaus. Joka tapauksessa työntekijästä tulee kuluja niin paljon että tuo 20 % saattaa olla ihan liian pieni palkkio (ja Y voi haluta palkkion myös kontakteista, ei vain tapahtuneista myynneistä). Lopputuloksena joka tapauksessa on, että palvelu, jonka myynti jo nyt on jäänyt pieneksi, tulee loppuasiakkaalle merkittävästi aikaisempaa kalliimmaksi, joten kannattaa todella harkita onko sille markkinoita.- college
Olen samaa mieltä kuin sAAmari.
Eli jos myynti takkuilee todennäköisesti tuotteessa tai muussa toimintapolitiikassa on tarkistamisen varaa. Tämä toinen yhtiö siis vain hankkisi asiakkaita? Markkinointi on yhtiössä niin tärkeä toiminto, että yhtiöön täytyy hankkia tämän alan tietämystä tavalla tai toisella jos aikoo menestyä. Markkinointia ei myöskään voi ulkoistaa - myyntityön kyllä. - aina
college kirjoitti:
Olen samaa mieltä kuin sAAmari.
Eli jos myynti takkuilee todennäköisesti tuotteessa tai muussa toimintapolitiikassa on tarkistamisen varaa. Tämä toinen yhtiö siis vain hankkisi asiakkaita? Markkinointi on yhtiössä niin tärkeä toiminto, että yhtiöön täytyy hankkia tämän alan tietämystä tavalla tai toisella jos aikoo menestyä. Markkinointia ei myöskään voi ulkoistaa - myyntityön kyllä.mene noin. Esim. Exxon hoitaa Suomessa polttonesteiden myynnin agenttien kautta. Nämä agentit ovat puhtaasti yrittäjävetoisia. Muitakin esimerkkejä löytyy kun jaksaa kaivella.
- sAAmari
aina kirjoitti:
mene noin. Esim. Exxon hoitaa Suomessa polttonesteiden myynnin agenttien kautta. Nämä agentit ovat puhtaasti yrittäjävetoisia. Muitakin esimerkkejä löytyy kun jaksaa kaivella.
esimerkkejä vaikka kuinka paljon, ja itsekin voisin jossain vaiheessa antaa palvelujani muiden kautta myyntiin. Mutta vasta sitten kun kysyntää on niin paljon, että oma aikani menee palveluni tuottamisessa/tarjoamisessa enkä enää itse ehdi aktiivisesti hoitaa myyntiä.
Siitä alkuperäisessä viestissä ei tuntunut olevan kyse. - Mr. B
sAAmari kirjoitti:
esimerkkejä vaikka kuinka paljon, ja itsekin voisin jossain vaiheessa antaa palvelujani muiden kautta myyntiin. Mutta vasta sitten kun kysyntää on niin paljon, että oma aikani menee palveluni tuottamisessa/tarjoamisessa enkä enää itse ehdi aktiivisesti hoitaa myyntiä.
Siitä alkuperäisessä viestissä ei tuntunut olevan kyse.Jatkaisin tahan viela, etta kysyntaa on reilusti. Ongelmana on lahinna juuri tama aikakysymys eli yritys X ei ehdi tuottaa palvelua ja tehda samalla asiakaskaynteja. Yritysideana molemmat ovat hyvia ja liiketoimintasuunnitelmat on tehty ajoissa. Kysymyksena on lahinna miten rahaliikenne yms. kannattaa X:n ja Y:n valilla hoitaa ja miten B saa kulujaan katettua Y:sta. Veikkaampa etta edessa tulee kaynti kirjanpitajan luokse!
- myös agentti
Kyllähän tällaisia myyntiagentteja löytyy. Moni haluaa ulkoistaa markkinointinsa eri syistä, esim. aikapula tai haluttomuus markkinointiin. Sinä siis laskutat X:ää sopimuksen mukaan. Ihan normaali ja yleinen käytäntö. sAAmarin kommentit saa jättää omaan arvoonsa. Voihan A olla esim. siivooja tai autonkorjaaja, joka osaa oman palvelunsa, vaan ei myyntiä.
Siitä kannattaa neuvotella kirjanpitäjän kanssa, onko OY oikea yritysmuoto tällaiseen.- sAAmari
"myynti ei ole kovin suuri" ymmärtäen sen niin, ettei kysyntää ole ollut. Mutta siitähän ei sitten ilmeisesti ollutkaan kyse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236819Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61817Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723