Rasismi ja heikko äidinkielen taito

näistä kuusaalaiset ja kouv...

Kouvola ja Kuusankoski ovat kuin kaksi marjaa ainakin kahdessa asiassa: suomea, omaa äidinkieltämme, ette ole vaivautuneet opettelemaan kunnolla (voisi luulla, että itse olette ulkomaalaisia). Toinen seikka on tämä teidän yltiöpäinen rasistisuus. Mistä se oikein kumpuaa? Kertokaa, siis mielellään vähän fiksummat kuin nämä "haista homoneekeri vittu"-henkiset ihmiset foorumilla. Minua oikeasti kiinnostaa tämä ilmiö!

10

1668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vaan

      Kappas vaan! Löytyypä täältä joku täysin kanssani samoin ajatteleva henkilö!
      Samaa ilmiötä olen ihmetellyt jo vuosikausia, Kuusankoskella en syyksi ole muuta löytänyt kuin sisäsiittoisuuden. Kuusankoskelaiset pitävät jopa voikkaalaisia maalaisina... Aivan huvittavaa! Lieneekö Kouvolassa syynä sama asia vai mistä johtuu tämä ahdasmielinen ajatusmaailma?

    • woykkahuikka

      Älkääs nyt liioitelko. Samanlaista sakkia on joka kunnassa. Onhan se ikävää, jos keskustelupalstalla homotellaan ja kiroillaan, mutta se on vain taustakohinaa eikä siitä pidä provosoitua. Suuri osa käyttäjistä on nuoria poikia, joiden kanssa ei kannata vaivautua kinaamaan.

    • kouvolassa syntynyt

      olet ilmeisesti pyörinyt jossain narkkari piireissä, missä änkytys ja takeltelu johtuu aivan muusta kuin kuvittelemastasi heikosta äidinkielen taidosta. itse olen ollut varsin tyytyväinen omaan opetukseen, jota kuusaan kouluista olen vuosien saatossa saanut. varsinkin naukion yläasteen äidinkielen opettaja, jo ehkä legendaarinen Helvi Kontra, laittoi 90-luvun alkupuolella villeimmätkin "teiniraggarit" hyvään ojennukseen ja suorastaan pakotti imemään kaikki mahdolliset inkatiivestä ablatiiveihin. en minä ainakaan ole huomannut kuusaalaisilla puutteita suomenkielen osaamisessa ainakaan omassa sukupolvessani.

      • Tuota noin

        Silti sinullekin tuottaa ilmiselviä vaikeuksia aloittaa lause isolla kirjaimella...
        Kyllä jopa Kuusankosken yläasteella (oikeastaan jo ala-asteella) varmaan on sellainen opetettu! Jos vain oppi on mennyt päähän. Mutta kun ei niin ei, minkäs sille voi! :DDD


    • Näin se on

      Kyllähän tämä on sama ilmiö kuin Ranskan lähiöissä. Kuusankoski on tyypillinen tehtaan varjossa oleva paikkakunta. Työväki on kansakoulun juuri ja juuri läpikahlannutta joukkoa (paperimieheksi on päässyt apukoulunkin aikanaan suorittanut henkilö). Eipä tällaisesta joukosta oikeastaan voi millään kuvitella kumpuavan laaja-alaisesti maailmaa katselevia jälkeläisiä. Täällä on ongelmana se, että suuri joukko lapsia saa olla omissa oloissaan viikonloput, pääasia etteivät ole häiritsemässä vanhempiensa perjantai-pullo kivaa. Kapea-alaisuudesta juuri kumpuaa pelko muualta tulleita kohtaan, joka sitten ilmenee rasismina. Sosiaalitädeillä on itseään isompi työsarka, mikäli he yrittäisivät luoda näille nuorille näkemystä muusta kuin perjantai-pulloista, rasismista, ikkunan särkemisestä yms. Heidän vanhempansa siihen eivät kykene.

      • sairuskii alas

        En olisi uskonut että tämän kaupungin palstalle löytyy näinkin hienoja ja asiallisia kirjoittajia. Onhan täällä sontaakin, mutta Kuusankoskella kontrastit ovatkin yleensä todella vahvoja. Puhuttiin sitten Asiasta tai asian vierestä.

        Kontra oli hyvä, kuten oli myös suosiki opettajani Inkeri Fors. Mutta eivät hekään ihmeisiin kyenneet. Itse olin Naukiossa 90-luvun alussa isänmaallisuus lietsonta oli kuumimmillaan. Eipä ole niistä ressukoista monikaan fiksusti jaloillaan. Tai no, tehtaalle on osa päässy, osa on päässyt hengestään.


      • ............

        no just joo..ei voi muuta ku nauraa sin typerille jutuille :D..vai että tyypillinen tehtaan varjossa oleva paikkakunta,hohhoijaa..koko ikäni oon kuusaalla asunnu,eikä oo ollu valittamista.. koulut mitä oon käyny ni niis ei oo ollu mitää vikaa,opetuksessa meinaan.. ja jokasel paikkakunnal puhutaa eritaval,jos et sitä oo vielä huomannu...


      • Kk
        ............ kirjoitti:

        no just joo..ei voi muuta ku nauraa sin typerille jutuille :D..vai että tyypillinen tehtaan varjossa oleva paikkakunta,hohhoijaa..koko ikäni oon kuusaalla asunnu,eikä oo ollu valittamista.. koulut mitä oon käyny ni niis ei oo ollu mitää vikaa,opetuksessa meinaan.. ja jokasel paikkakunnal puhutaa eritaval,jos et sitä oo vielä huomannu...

        Ikivanha viesti, mutta haluanpa vaan sanoa, etta Helvi Kontra oli paras opettaja mita minulla on koskaan ollut, ja kiitos Helville aikkoinaan vuoona 87 kirjoitin Laudaturin aidinkielessa. Vielakin arvostan kaunista aidinkielta nyt ulkomailla ollessanikin. Kiitos Helvi.


    • Sudeettikuusaalainen

      Yhteenvetona tästä kaikesta voisi siis todeta, että Kuusaalla on aina ollut hyviä äidinkielen opettajia lukion Pönttö ja Pökki mukaan luettuna ja sitten on viime vuosina alkanut ilmaantua näitä rasisteja, joille äidinkielen vivahteet tuskin koskaan ovat erikoisemmin maistuneet.

    • perus kuusaalain

      Se on paljon helpompi kirjottaa internet/puhekielellä... toisekseen noita mainitsemiasi "rasisteja" on Suomessa ihan joka kylässä ja kaupungissa. Kouvola/Kuusankoski ei poikkea siinä muista milläänlailla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1589
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      21
      1238
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1059
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1041
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1038
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      938
    7. 4
      932
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      4
      926
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      912
    Aihe