EI H2O-havaintoa Titanilta?

Olipa Nature laittanut sähköpostiini tekstiä Huygens-tutkimuksista.

Mielestäni melko sensaatiomainen havainto, tai sen puute haudattiin sivulauseeseen selitysten sekaan:
"...the GCMS did not detect any H2O vaporized from the surface after probe impact."

Pyrolyysituotteiden MS:ssä ei näy ollenkaan veden massapiikkiä, eikä muitakaan hapekkaita hajoamistuotteita. Tämä tarkoittanee sitä, että hapen määrä on niin vähäinen, ettei molekyylien hajoamisessakaan synny vettä. (Täytyy sanoa, etten ihan varmaan muista, miten näkyvä H2O:n molekyylipiikki on massaspektrissä)


Näillä peruteilla olisin väittämässä, ettei Titanin pinnalla ole luotettavaa havaintoa vesijäästä eikä sen kaasukehässä H2O:sta. Mielestäni tutkijatkin olisivat voineet tuoda voimakkaammin esille tämän ennalta yllättävän seikan ja hieman enemmän selitellä tätä. Vesijäästähän puhutaan noissakin Naturen teksteissä samalla tavalla varmana asiana kuin kallioperästä maapallolla.

Jo aiemmin hylättiin Titanin osalta metaanimerikuvitelmat, joilla ihmisten mielikuvistusta ruokittiin pari kymmentä vuotta takaperin.

Mr.K.A.T. ja kumppanit. Eikö tämä H2O:n puuttuminen olisi maininnan arvoinen asia?

15

1017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puppumies

      haudassa mätänet sinäkin aikanaan, etkä sieltä nouse, tapahtui Titanilla mitä vaan. Koska eihän tässäkään kysymys ollut tieteellisestä mielenkiinnosta vaan siitä, pääseekö tuttumies taivaaseen.

      • Jeesus voi sinunkin sieluasi hoitaa, pyydä häneltä apua.


      • mikä sun puhnumero on?
        tuttumies kirjoitti:

        Jeesus voi sinunkin sieluasi hoitaa, pyydä häneltä apua.

        Toivottavasti Allah sinua auttakoon. Vai mitä mieltä olet muista uskonnoista?


      • puppumies
        tuttumies kirjoitti:

        Jeesus voi sinunkin sieluasi hoitaa, pyydä häneltä apua.

        nyt virittelen korvausvaadetta erään auraterapeutin hoitovirheestä. Jussi Uoti edustaa lakipuolta, jos saa lomaa linnasta.


      • Ana-mzk
        mikä sun puhnumero on? kirjoitti:

        Toivottavasti Allah sinua auttakoon. Vai mitä mieltä olet muista uskonnoista?

        huomata kuinka olet valmis puolustamaan muita maailmanuskontoja. Mutta kun joku puhuu Jeesuksesta niin olet heti oppositiossa.


      • Ana-mzk kirjoitti:

        huomata kuinka olet valmis puolustamaan muita maailmanuskontoja. Mutta kun joku puhuu Jeesuksesta niin olet heti oppositiossa.

        Hän ei puolustanut muita uskontoja vaan huomautti että näitä on pidettävä "totuuden" suhteen tasaarvoisena.


    • Rabrat

      Ok. Enää 7 × 10 potenssiin 22:n tähden ympäröimät planeetat tutkimatta.

      • Tuostahan siinä saattaa olla kyse. Vettä oletettiin olevan, jotta voitaisiin henkuttaa elämän mahdollisuudella. Nyt kun vettä ei ehkä olekaan, ollaan kuin virtsa nailonissa.

        Oli siellä tuloksissa jotain hiilen isotooppisuhteista C12/C13, josta myös pääteltiin, ettei eliöt ole jylläämässä metaania tuottaen tms.

        Kun olettaa, ettei elämää synny, ellei sitä siirretä jostain, niin ei tule pahoja pettymyksiä. Mutta eipä taida saada rahoitustakaan. Siksihän sinänsä asiatieteilijätkin hehkuttelevat joskus elämän synnyn arvoituksen ratkaisusta tms. Luulisin.


      • haluatko tuhota luonnon?
        tuttumies kirjoitti:

        Tuostahan siinä saattaa olla kyse. Vettä oletettiin olevan, jotta voitaisiin henkuttaa elämän mahdollisuudella. Nyt kun vettä ei ehkä olekaan, ollaan kuin virtsa nailonissa.

        Oli siellä tuloksissa jotain hiilen isotooppisuhteista C12/C13, josta myös pääteltiin, ettei eliöt ole jylläämässä metaania tuottaen tms.

        Kun olettaa, ettei elämää synny, ellei sitä siirretä jostain, niin ei tule pahoja pettymyksiä. Mutta eipä taida saada rahoitustakaan. Siksihän sinänsä asiatieteilijätkin hehkuttelevat joskus elämän synnyn arvoituksen ratkaisusta tms. Luulisin.

        pelottavaa kreationismissa on se että kreationismia ideologiana uhkaa luonnon monimuotoisuuden tuntemuksen lisääntyminen: mitä enemmän luonnosta löydetään välimuotoja, sen hutarammalle pohjalle kretskut joutuvat. Kreationistien siis ei kannata suojella ideologiansa puolustamisen takia luontoa. Kolmanneksi, USA on hyvä esimerkki siitä kuinka uskonto ja kulutusjuhla yhdistetään iloisesti toisiinsa, luonnolle tuhoisin seurauksin. USA:n dollareissakin jo lukee "in God we trust". Neljänneksi, useimmat kreationistit uskovat että biodiversiteetin voi Jumala luoda aina uudestaan.


      • Mr.K.A.T.
        tuttumies kirjoitti:

        Tuostahan siinä saattaa olla kyse. Vettä oletettiin olevan, jotta voitaisiin henkuttaa elämän mahdollisuudella. Nyt kun vettä ei ehkä olekaan, ollaan kuin virtsa nailonissa.

        Oli siellä tuloksissa jotain hiilen isotooppisuhteista C12/C13, josta myös pääteltiin, ettei eliöt ole jylläämässä metaania tuottaen tms.

        Kun olettaa, ettei elämää synny, ellei sitä siirretä jostain, niin ei tule pahoja pettymyksiä. Mutta eipä taida saada rahoitustakaan. Siksihän sinänsä asiatieteilijätkin hehkuttelevat joskus elämän synnyn arvoituksen ratkaisusta tms. Luulisin.

        Suomalainen kreationisti yllättyisi jos tietäisi kuinka skeptisiä tässä vasemmistoateistimaassa ovat tutkijat vs. Kr-uskovaisten NASA-USA elämän mahdollisuuksien etsinnässä.

        Sulla on ihan väärä mielikuva ;)


      • shy
        haluatko tuhota luonnon? kirjoitti:

        pelottavaa kreationismissa on se että kreationismia ideologiana uhkaa luonnon monimuotoisuuden tuntemuksen lisääntyminen: mitä enemmän luonnosta löydetään välimuotoja, sen hutarammalle pohjalle kretskut joutuvat. Kreationistien siis ei kannata suojella ideologiansa puolustamisen takia luontoa. Kolmanneksi, USA on hyvä esimerkki siitä kuinka uskonto ja kulutusjuhla yhdistetään iloisesti toisiinsa, luonnolle tuhoisin seurauksin. USA:n dollareissakin jo lukee "in God we trust". Neljänneksi, useimmat kreationistit uskovat että biodiversiteetin voi Jumala luoda aina uudestaan.

        vihollinen N=o ONE.

        Tieteen tuotteet ovat kaikki myrkkyä elämälle.MOT


      • shy kirjoitti:

        vihollinen N=o ONE.

        Tieteen tuotteet ovat kaikki myrkkyä elämälle.MOT

        vaan tieteen väärinkäyttäjät...eli tietämättömät


    • Mr.K.A.T.
      • Katselin tietoja far IR:stä ja vedestä sekä Titanin ilmakehän koostumuksesta. Enpä pysty kumoamaan tuota havainnon tulkintaa, ainoastaan heittelmään adhoc-epäilyksiä tms.

        1) Titanin ilmakehässä veden väitetään olevan aerosoleissa, tutkimus tehtiin kaasufaasista. Miksei etsitty pääosaa vedestä?

        2) IR spektri kaasufaasissa koostuu "piikkimetsästä", miksi käytettiin vain paria piikkiä laidalta?

        3) IR-tuloksetkin on tulosta erilaisista suodatuksista ja datan muunnoksista. Jospa jokin muu aines antoi sopivan signaalin, joka tuli esille lähellä kohinarajaa?

        4) IR-mittaus tehtiin alle vuorokauden aikana. Voisiko kyse olla harvinaisesta (ulkopuolisesta )vesi-impulssista Titanin kaasukehässä?

        5) Pitoisuus oli joka tapauksessa vähäinen, joten vaikka IR-tulos olisikin oikea, ei ehkä epäherkempi MS löytäisi vettä(siis H2O-jäätä) Titanin pinnasta, jos sitä olisi todella vähän.

        En kiellä, etteikö GCMS-tutkimuslaitteen näytteenotto olisi voinut olla veden osalta toimimaton Titanin pinnalla, mutta kun vähäisintäkään signaalia ei H2O:lle saatu, kyse on mielestäni suuremmasta asiasta kuin sivulauseesta, varsinkin ennakko-oletuksiin suhteutettuna. Sen kuunhan piti olla jääpallo tms.


      • Luterilaisuus = rasismi
        tuttumies kirjoitti:

        Katselin tietoja far IR:stä ja vedestä sekä Titanin ilmakehän koostumuksesta. Enpä pysty kumoamaan tuota havainnon tulkintaa, ainoastaan heittelmään adhoc-epäilyksiä tms.

        1) Titanin ilmakehässä veden väitetään olevan aerosoleissa, tutkimus tehtiin kaasufaasista. Miksei etsitty pääosaa vedestä?

        2) IR spektri kaasufaasissa koostuu "piikkimetsästä", miksi käytettiin vain paria piikkiä laidalta?

        3) IR-tuloksetkin on tulosta erilaisista suodatuksista ja datan muunnoksista. Jospa jokin muu aines antoi sopivan signaalin, joka tuli esille lähellä kohinarajaa?

        4) IR-mittaus tehtiin alle vuorokauden aikana. Voisiko kyse olla harvinaisesta (ulkopuolisesta )vesi-impulssista Titanin kaasukehässä?

        5) Pitoisuus oli joka tapauksessa vähäinen, joten vaikka IR-tulos olisikin oikea, ei ehkä epäherkempi MS löytäisi vettä(siis H2O-jäätä) Titanin pinnasta, jos sitä olisi todella vähän.

        En kiellä, etteikö GCMS-tutkimuslaitteen näytteenotto olisi voinut olla veden osalta toimimaton Titanin pinnalla, mutta kun vähäisintäkään signaalia ei H2O:lle saatu, kyse on mielestäni suuremmasta asiasta kuin sivulauseesta, varsinkin ennakko-oletuksiin suhteutettuna. Sen kuunhan piti olla jääpallo tms.

        Suomi on maailman luterilaisimpia maita: 85 % väestöstä kuuluu Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Näin ollen myös suurin osa koululaisista saa luterilaisen kasvatuksen ja moraaliopit uskonnontunneilla joiden määrä vastaa jopa äidinkielen opetusmäärää ala-asteella. Kristillinen kasvatusjärjestelmä on eilisen uutisen (kts. alla) perusteella epäonnistunut räikeästi tehtävässään edistää moniarvoista rasisminvastaista suomalaista kulttuuria tilanteessa, jossa Suomeen on iskemässä vakava työvoimapula, joka pitää paikata ulkomaalaisia rekrytoimalla. Opetusministeriö on erityisesti suuressa vastuussa tästä epäonnistumisesta, heillä kun on mahdollisuudet ja valta vaikuttaa asiaan. Opetusministeriön olisikin jo aika kokea sukupolvenvaihdos, jossa vanhat ajastaan jääneet päättäjät lasketaan eläkkeelle ja korvataan tieteellisen maailmankuvan omaavalla sukupolvella. Tiede on keksinyt tehokkaita keinoja torjua rasismia, näistä en tosin halua kertoa sen enempää, mutta kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä. Lasku tulee perässä.

        MTV3 UUTISET Perjantai (09.12.2005)

        Nuorten rasismi lisääntynyt

        Peruskoulun päättävien nuorten rasis-
        tiset asenteet ovat reilusti kaksin-
        kertaistuneet vuodesta 1990 vuoteen
        2003. Dosentti Osmo Virrankosken
        tutkimuksen mukaan suvaitsemattomien
        nuorten määrä on lisääntynyt 15
        prosentista 35 prosenttiin.

        Pojista suvaitsemattomia oli puolet ja
        tytöistä 19 prosenttia.

        Virrankoski on seurannut asenteiden
        kehittymistä samalla kyselymenetelmällä
        tutkimusvuosina. Hän peräänkuuluttaa
        mm. OPETTAJIEN vastuuta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1412
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      109
      1150
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1013
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe