Sutimiseneston toiminta

Hasse

Mitenköhän sutimisen esto toimii.
Itselläni megane -05 ja nyt liukkaiden alettua liikkeelle lähdettäessä alkaa etupyöristä kuulumaan hirveä "rätinä" (niinkuin ajaisi moottoritiellä heräteviivan päälle) tietysti kun rengas lähtee sutimaan.
Jarrutetaanko sutivaa rengasta jarrulla? vai onko vetonivel rikki :-D

21

5759

Vastaukset

  • Tuo ääni on aivan normaali, ja se tulee renkaan jarrutuksen seurauksena. Sutimisenesto pienentää ensin moottorin tehoa, jos ja kun ei auta se käyttää myös jarruja tarpeen mukaan.

    • Koko EPS:n toiminta perustuu jarruihin, sopivaa pyörää jarrutetaan sopivasti. Sutimisenesto toimii niin, että jos etupyörät pyörivät _eri_ nopeudella, ASR jarruttaa sitä pyörää joka pyori nopeammin. Jos molemmat puolet sutivat tyhjää samaa vauhtia, ei ole mitään jarrutettavaa, sillä molempien pyörien jarrutus ei muuta tilannetta. Siksi EPS-merkkivalo voi pysyä myös pimeänä vaikka molemat pyörät sutisivat.

      ASR ei siis pelasta lumihangesta samalla tavoin kuin tasauspyörästön lukko, mutta on toki parempi kuin vanhanajan "taksimiehen konsti": takavetoisen auton vetopyöriä jarrutetaan käsijarrulla, jolloin sutivampi pyörä mahdollisesti rauhoittuu.

      ASR/EPS:ssä pyörää jarrutetaan, joten sen toimiessa voi kuuulua ABSien tapainen ääni, kun jarrutus menee lähelle lukkitumisrajaa.


    • mja kirjoitti:

      Koko EPS:n toiminta perustuu jarruihin, sopivaa pyörää jarrutetaan sopivasti. Sutimisenesto toimii niin, että jos etupyörät pyörivät _eri_ nopeudella, ASR jarruttaa sitä pyörää joka pyori nopeammin. Jos molemmat puolet sutivat tyhjää samaa vauhtia, ei ole mitään jarrutettavaa, sillä molempien pyörien jarrutus ei muuta tilannetta. Siksi EPS-merkkivalo voi pysyä myös pimeänä vaikka molemat pyörät sutisivat.

      ASR ei siis pelasta lumihangesta samalla tavoin kuin tasauspyörästön lukko, mutta on toki parempi kuin vanhanajan "taksimiehen konsti": takavetoisen auton vetopyöriä jarrutetaan käsijarrulla, jolloin sutivampi pyörä mahdollisesti rauhoittuu.

      ASR/EPS:ssä pyörää jarrutetaan, joten sen toimiessa voi kuuulua ABSien tapainen ääni, kun jarrutus menee lähelle lukkitumisrajaa.

      "Koko EPS:n toiminta perustuu jarruihin, sopivaa pyörää jarrutetaan sopivasti."

      Ei ihan näin, sillä moottorinohjausjärjestelmä on tärkeä osa esp:tä. Järjestelmä pitää huolen, että kun ei ole pitoa ei myöskään anneta liikaa tehoa. Siinä ois meinaan jarrut turhan kovilla, kun vahvalle moottorille annetaan kunnolla kenkää liukkaalla alustalla.

      "Siksi EPS-merkkivalo voi pysyä myös pimeänä vaikka molemat pyörät sutisivat."

      Ainakin omien kokemusten perusteella oranssi kolmio vilkkuu aina kun on luistoa, jolloin järjestelmä on aktiivisena. Jos molemmat pyörät luistaa yhtä paljon, esp ottaa koneesta tehot pois, eikä kone kierrä ykkösella kaasu lattiassakaan kun vähän reilut 1000rpm, silloin kun pito on täysin olematon (testattu kesärenkailla tasaisella jääpinnalla)


    • mja kirjoitti:

      Koko EPS:n toiminta perustuu jarruihin, sopivaa pyörää jarrutetaan sopivasti. Sutimisenesto toimii niin, että jos etupyörät pyörivät _eri_ nopeudella, ASR jarruttaa sitä pyörää joka pyori nopeammin. Jos molemmat puolet sutivat tyhjää samaa vauhtia, ei ole mitään jarrutettavaa, sillä molempien pyörien jarrutus ei muuta tilannetta. Siksi EPS-merkkivalo voi pysyä myös pimeänä vaikka molemat pyörät sutisivat.

      ASR ei siis pelasta lumihangesta samalla tavoin kuin tasauspyörästön lukko, mutta on toki parempi kuin vanhanajan "taksimiehen konsti": takavetoisen auton vetopyöriä jarrutetaan käsijarrulla, jolloin sutivampi pyörä mahdollisesti rauhoittuu.

      ASR/EPS:ssä pyörää jarrutetaan, joten sen toimiessa voi kuuulua ABSien tapainen ääni, kun jarrutus menee lähelle lukkitumisrajaa.

      mja on nyt sekottanut sutimisen eston ja luistoneston keskenään... eli jos pyörissä havaitaan luistoa pyritään se saamaan takaisin moottorin vääntömomenttia pienentämällä, silloin jarruilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. jos taas auto lähtee yli tai aliohjaamaan esim. kaarreajossa jarrutetaan jotakin pyörää riippuen tilanteesta.


    • köpi69 kirjoitti:

      mja on nyt sekottanut sutimisen eston ja luistoneston keskenään... eli jos pyörissä havaitaan luistoa pyritään se saamaan takaisin moottorin vääntömomenttia pienentämällä, silloin jarruilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. jos taas auto lähtee yli tai aliohjaamaan esim. kaarreajossa jarrutetaan jotakin pyörää riippuen tilanteesta.

      mja ei ole sekoittanut mitään. Renaultin sutimisenesto ASR on osa ESP-järjestelmää. Se koostuu sutimisenestosta (ASR) sekä yli- ja aliohjauksen estosta (CSV).

      Kirjoitat "...eli jos pyörissä havaitaan luistoa pyritään se saamaan takaisin moottorin vääntömomenttia pienentämällä, silloin jarruilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä..." Mistäs tällainen tieto on peräisin? Scenic II manuaalin sivulla 2-25 kerrotaan ASR:stä:
      "Luistonestojärjestelmä ASR
      Toimintaperiaate
      järjestelmä mittaa pyöränanturien perusteella vetävien pyörien pyörimisnopeuksia ja vartaa niitä keskenään. Jos pyörä alkaa luistaa, järjestelmä JARRUTTAA sitä. Pyörää JARRUTETAAN kunnes sen pyörimisnopeus on sopiva, jotta pyörän pito saataisiin palaamaan. Järjestelmä säätää myösmoottorin käyntinopeutta pyörien pitoon sopivaksi, kaasupolkimen asennosta riippumatta"

      ASR:n moottorin tehoa säätävästä efektistä en kirjoittanut, sillä kysymys koski sitä, miksi pyörästä kuuluu ABSien ääni kun sutimisenesto toimii. Tehonrajoitus on muutenkin toissijainen ja vaikuttaa harvoin sutimisenestossa. Se on tarkoitettu niille kuskeille, joiden oma perstuntuma ei muuten saa kaasujalkaa nousemaan, vaikka pyörät sutisivat tyhjää.

      Myöskään kaarreajosta en kirjoittanut mitään, kysymyshän koski ASR:ää.


    • mja kirjoitti:

      mja ei ole sekoittanut mitään. Renaultin sutimisenesto ASR on osa ESP-järjestelmää. Se koostuu sutimisenestosta (ASR) sekä yli- ja aliohjauksen estosta (CSV).

      Kirjoitat "...eli jos pyörissä havaitaan luistoa pyritään se saamaan takaisin moottorin vääntömomenttia pienentämällä, silloin jarruilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä..." Mistäs tällainen tieto on peräisin? Scenic II manuaalin sivulla 2-25 kerrotaan ASR:stä:
      "Luistonestojärjestelmä ASR
      Toimintaperiaate
      järjestelmä mittaa pyöränanturien perusteella vetävien pyörien pyörimisnopeuksia ja vartaa niitä keskenään. Jos pyörä alkaa luistaa, järjestelmä JARRUTTAA sitä. Pyörää JARRUTETAAN kunnes sen pyörimisnopeus on sopiva, jotta pyörän pito saataisiin palaamaan. Järjestelmä säätää myösmoottorin käyntinopeutta pyörien pitoon sopivaksi, kaasupolkimen asennosta riippumatta"

      ASR:n moottorin tehoa säätävästä efektistä en kirjoittanut, sillä kysymys koski sitä, miksi pyörästä kuuluu ABSien ääni kun sutimisenesto toimii. Tehonrajoitus on muutenkin toissijainen ja vaikuttaa harvoin sutimisenestossa. Se on tarkoitettu niille kuskeille, joiden oma perstuntuma ei muuten saa kaasujalkaa nousemaan, vaikka pyörät sutisivat tyhjää.

      Myöskään kaarreajosta en kirjoittanut mitään, kysymyshän koski ASR:ää.

      "Tehonrajoitus on muutenkin toissijainen ja vaikuttaa harvoin sutimisenestossa. Se on tarkoitettu niille kuskeille, joiden oma perstuntuma ei muuten saa kaasujalkaa nousemaan, vaikka pyörät sutisivat tyhjää."

      Tehonrajoitus ei mielestäni ole ollenkaan toissijainen, sillä järjestelmä pyrkii ensi sijaisesti lopettamaan luiston tehoa rajoittamalla. Jarruja käytetään vasta, kun tehon pudottaminen ei riitä, tai toinen pyörä luistaa toista enemmän. Esimerkiksi kun lähdet kiihdyttämään tasaiselta jääpinnalta, kone ei tottele kaasupoljinta ollenkaan, ja tällöin nimenoman säädetään koneen tehoa ei jarruteta mitään.

      Tolta kantilta ajatellen koko luistonesto on ihan turha, kyllähän kokenut kuski osaa annostella kaasua pidon mukaan.


    • mja kirjoitti:

      Koko EPS:n toiminta perustuu jarruihin, sopivaa pyörää jarrutetaan sopivasti. Sutimisenesto toimii niin, että jos etupyörät pyörivät _eri_ nopeudella, ASR jarruttaa sitä pyörää joka pyori nopeammin. Jos molemmat puolet sutivat tyhjää samaa vauhtia, ei ole mitään jarrutettavaa, sillä molempien pyörien jarrutus ei muuta tilannetta. Siksi EPS-merkkivalo voi pysyä myös pimeänä vaikka molemat pyörät sutisivat.

      ASR ei siis pelasta lumihangesta samalla tavoin kuin tasauspyörästön lukko, mutta on toki parempi kuin vanhanajan "taksimiehen konsti": takavetoisen auton vetopyöriä jarrutetaan käsijarrulla, jolloin sutivampi pyörä mahdollisesti rauhoittuu.

      ASR/EPS:ssä pyörää jarrutetaan, joten sen toimiessa voi kuuulua ABSien tapainen ääni, kun jarrutus menee lähelle lukkitumisrajaa.

      Lumihangesta lähdettäessä luistonesto on todella hankala ratkaisu. Järjestelmä menee ihan hulluksi, kun renkaat lipsuu/pitää/lipsuu/pitää vuoronperään. Vetoluistonesto päällä on todella hankalaa (kokemusta on) päästä hangesta. Lopputulos on yleensä se, että auto sammahtelee. Siksi Suomen oloissa pitää ehdottomasti olla mahdollista kytkeä ESP pois.


    • Breakki kirjoitti:

      "Tehonrajoitus on muutenkin toissijainen ja vaikuttaa harvoin sutimisenestossa. Se on tarkoitettu niille kuskeille, joiden oma perstuntuma ei muuten saa kaasujalkaa nousemaan, vaikka pyörät sutisivat tyhjää."

      Tehonrajoitus ei mielestäni ole ollenkaan toissijainen, sillä järjestelmä pyrkii ensi sijaisesti lopettamaan luiston tehoa rajoittamalla. Jarruja käytetään vasta, kun tehon pudottaminen ei riitä, tai toinen pyörä luistaa toista enemmän. Esimerkiksi kun lähdet kiihdyttämään tasaiselta jääpinnalta, kone ei tottele kaasupoljinta ollenkaan, ja tällöin nimenoman säädetään koneen tehoa ei jarruteta mitään.

      Tolta kantilta ajatellen koko luistonesto on ihan turha, kyllähän kokenut kuski osaa annostella kaasua pidon mukaan.

      Kyllä minulla se on nimenomaan jarruttamalla hoitanut sen luistoneston. Kierrokset eivät ole pudonneet mihinkään. Ehkä se johtuu siitä etten paina monoa pohjaan kun etupää sutii. Ja kolmannen kerran vääntäisin rautalangasta että _alkuperäinen kirjoittaja kyseli, miksi etupyöristä kuuluu pärinää kun luistonesto toimii_ Toivottavasti asia on tullut selväksi.


    • pena kirjoitti:

      Lumihangesta lähdettäessä luistonesto on todella hankala ratkaisu. Järjestelmä menee ihan hulluksi, kun renkaat lipsuu/pitää/lipsuu/pitää vuoronperään. Vetoluistonesto päällä on todella hankalaa (kokemusta on) päästä hangesta. Lopputulos on yleensä se, että auto sammahtelee. Siksi Suomen oloissa pitää ehdottomasti olla mahdollista kytkeä ESP pois.

      Renaultin ESP on poiskytkettävissä alle 50 km/h nopeuksissa, kuten manuskassa kerrotaan. Siinä nimenomaan viitataan kertomiisi vaikeuksiin. Miksi siis valittelet, kun homma hoituu yhdellä napin painalluksella?


    • mja kirjoitti:

      Kyllä minulla se on nimenomaan jarruttamalla hoitanut sen luistoneston. Kierrokset eivät ole pudonneet mihinkään. Ehkä se johtuu siitä etten paina monoa pohjaan kun etupää sutii. Ja kolmannen kerran vääntäisin rautalangasta että _alkuperäinen kirjoittaja kyseli, miksi etupyöristä kuuluu pärinää kun luistonesto toimii_ Toivottavasti asia on tullut selväksi.

      Sinulla on ilmeisesti sitten luistonesto hajalla, kerta moottorinohjaus ominaisuus ei toimi.
      Eikä ne kierrokset mihinkään putoa, ne ei vaan nouse jos pito ei riitä, ja järjestelmä toimii ihan samalla tavalla vaikka monon survoiskin lattiaan.
      Alkuperäisen kysyjän esittämän kysymyksen vastauksesta olemme toki samaa mieltä, mutta mun oli pakko puuttua asiaan, kun väitit että koko luistonesto toimii ainoastaan jarruja käyttämällä. Näinhän asia ei ole.


    • Breakki kirjoitti:

      Sinulla on ilmeisesti sitten luistonesto hajalla, kerta moottorinohjaus ominaisuus ei toimi.
      Eikä ne kierrokset mihinkään putoa, ne ei vaan nouse jos pito ei riitä, ja järjestelmä toimii ihan samalla tavalla vaikka monon survoiskin lattiaan.
      Alkuperäisen kysyjän esittämän kysymyksen vastauksesta olemme toki samaa mieltä, mutta mun oli pakko puuttua asiaan, kun väitit että koko luistonesto toimii ainoastaan jarruja käyttämällä. Näinhän asia ei ole.

      Jos pyörät sutivat, niin ihan varmasti pyörien kierroslukua silloin yritetään alentaa. Ja jos kytkin ei ihan pahasti lipsu, niin kyllä moottorin kierrosluvun on pakko alentua samassa suhteessa kuin vetopyörienkin. Ja ennen sutimisen estämistä jopa sinunkin kärrysi sutii, sillä ASR:n toiminta perustuu pyörien kierroslukuantureihin - niistä haetaan eroja.


    • mja kirjoitti:

      Jos pyörät sutivat, niin ihan varmasti pyörien kierroslukua silloin yritetään alentaa. Ja jos kytkin ei ihan pahasti lipsu, niin kyllä moottorin kierrosluvun on pakko alentua samassa suhteessa kuin vetopyörienkin. Ja ennen sutimisen estämistä jopa sinunkin kärrysi sutii, sillä ASR:n toiminta perustuu pyörien kierroslukuantureihin - niistä haetaan eroja.

      Juuri näin, mutta kuvitellaampa seuraavat tilanteet:

      1)Ajetaan jäisellä pinnalla 20km/h kakkosvaihde kytkettynä ja painetaan kaasu lattiaan, kierrokset eivät tipu mihinkään, vaan ne nousevat pikkuhiljaa auton kiihtyessä pidon rajoissa sitä mukaan kun esp lisää koneeseen tehoa, ja auton jarruja ei käytetä ollenkaan ellei toisen renkaan pito ole erilainen.

      2)Lähdetään liikkeelle liukkaalta pinnalta "mummotyylillä", eli 4000rpm koneeseen ja kytkin nopeasti ylös. Tässä tilanteessa kierrokset putoavat tien liukkaudesta riippuen jopa tyhjäkäynnin tuntumaan ja esp käyttää myös jarruja äkillisen luiston hillitsemiseen.

      Molemmissa yo. esimerkeissä esp:n tekemä moottorinohjauksen säätely on hyvin keskeisessä roolissa, ja jarruja käytetään vain viime hädässä. Peruslinjoista lienemme samaa mieltä, mutta tää asr:n moottorinohjaus/jarrujen käyttö on vielä kiistan alla:)


    • mja kirjoitti:

      Renaultin ESP on poiskytkettävissä alle 50 km/h nopeuksissa, kuten manuskassa kerrotaan. Siinä nimenomaan viitataan kertomiisi vaikeuksiin. Miksi siis valittelet, kun homma hoituu yhdellä napin painalluksella?

      En valitellut! Näin olen tottunut tekemään - kytkemään ESP:n pois. Huomautin vain asiasta, kun joku tuntui pitävän ESP:tä hyvänä keinona päästä hangesta irti. Joissakin autoissa tätä ESP:tä ei saa pois päältä sulakkeita irrottamatta, mikä on hölmöä.


    • pena kirjoitti:

      En valitellut! Näin olen tottunut tekemään - kytkemään ESP:n pois. Huomautin vain asiasta, kun joku tuntui pitävän ESP:tä hyvänä keinona päästä hangesta irti. Joissakin autoissa tätä ESP:tä ei saa pois päältä sulakkeita irrottamatta, mikä on hölmöä.

      Minun Meksusta saa vain ASR :n pois päältä.


    • qwerty kirjoitti:

      Minun Meksusta saa vain ASR :n pois päältä.

      Tutustuppas hieman tarkemmin autosi ominaisuuksiin. Kyllä siitä samaisesta napista lähtee myös ESP pois päältä. Näyttöön toki tulee ilmoitus ASR OFF, mutta se ei tarkoita etteikö ESP kytkeytyisi myös pois.
      Tyhmää tappelua tämmöisistä asioista. Kyllä mja puhuu ihan asiaa. Myöskään itselläni oranssi kolmio ei aina vilku vaikka pyörät sutisivat, tämä siis juuri silloin kun molemmat etupyörät lyövät tyhjää.


    • meksumies kirjoitti:

      Tutustuppas hieman tarkemmin autosi ominaisuuksiin. Kyllä siitä samaisesta napista lähtee myös ESP pois päältä. Näyttöön toki tulee ilmoitus ASR OFF, mutta se ei tarkoita etteikö ESP kytkeytyisi myös pois.
      Tyhmää tappelua tämmöisistä asioista. Kyllä mja puhuu ihan asiaa. Myöskään itselläni oranssi kolmio ei aina vilku vaikka pyörät sutisivat, tämä siis juuri silloin kun molemmat etupyörät lyövät tyhjää.

      Joo esp -nappi kytkee kaiken ajonhallintaan vaikuttavan elektroniikan pois päältä abs jarruja lukuunottamatta.

      "Tyhmää tappelua tämmöisistä asioista. Kyllä mja puhuu ihan asiaa."

      Mja vaikuttaa kyllä ihan pätevältä kaverilta, mutta on kyllä nyt hieman hukassa tän esp -järjestelmän kanssa.

      "Myöskään itselläni oranssi kolmio ei aina vilku vaikka pyörät sutisivat, tämä siis juuri silloin kun molemmat etupyörät lyövät tyhjää."

      Kuulostaa kyllä todella oudolta! Olen itse "leikkinyt" todella paljon ton esp:n kanssa(kymmenillä erimerkkisillä autoilla), ja kyllä se oranssi kolmio(muissa merkeissä muu symboli) aina vilkkuu kun luistoa esiintyy tarpeeksi. Järjestelmä luonnollisesti sallii tietyn prosentin verran luistoa, mutta vaikka molemmat pyörät luistaa kunnolla, kolmio kylllä vilkkuu mittaristossa. En sitten tiedä käyttäytyykö erimalliset Renaultit esp:n osalta eritavalla, omat kokemukseni perustuvat Renaultin osalta tän vuoden Megane II 2.0:aan, luulisin ettöä kaikissa malleissa käytettäisiin samoja komponentteja.


    • Breakki kirjoitti:

      Joo esp -nappi kytkee kaiken ajonhallintaan vaikuttavan elektroniikan pois päältä abs jarruja lukuunottamatta.

      "Tyhmää tappelua tämmöisistä asioista. Kyllä mja puhuu ihan asiaa."

      Mja vaikuttaa kyllä ihan pätevältä kaverilta, mutta on kyllä nyt hieman hukassa tän esp -järjestelmän kanssa.

      "Myöskään itselläni oranssi kolmio ei aina vilku vaikka pyörät sutisivat, tämä siis juuri silloin kun molemmat etupyörät lyövät tyhjää."

      Kuulostaa kyllä todella oudolta! Olen itse "leikkinyt" todella paljon ton esp:n kanssa(kymmenillä erimerkkisillä autoilla), ja kyllä se oranssi kolmio(muissa merkeissä muu symboli) aina vilkkuu kun luistoa esiintyy tarpeeksi. Järjestelmä luonnollisesti sallii tietyn prosentin verran luistoa, mutta vaikka molemmat pyörät luistaa kunnolla, kolmio kylllä vilkkuu mittaristossa. En sitten tiedä käyttäytyykö erimalliset Renaultit esp:n osalta eritavalla, omat kokemukseni perustuvat Renaultin osalta tän vuoden Megane II 2.0:aan, luulisin ettöä kaikissa malleissa käytettäisiin samoja komponentteja.

      Vilkkuu aika herkästi, vaikka alla olisi kuivaa asfalttia. Molemmat pyörät luistavat hieman ja kolmio vilkkuu, kun lähdetään suoraan kiihdytykseen. (2.0T Scen.)


    • Me II kirjoitti:

      Vilkkuu aika herkästi, vaikka alla olisi kuivaa asfalttia. Molemmat pyörät luistavat hieman ja kolmio vilkkuu, kun lähdetään suoraan kiihdytykseen. (2.0T Scen.)

      Ei vilku oranssit kolmiot läheskään aina, vaikka nastoilla sutii hieman jäisellä asfaltilla. Eikä mielestäni tarvitsekaan ihan joka pikku luirusta vilkuttaakaan. (Renault Megane Sport 2.0T) Perheen Break kyllä tykittää sitten noita disco-valoja pienestäkin sutimisesta. Että eroja näköjään löytyy.


    • Meg II kirjoitti:

      Ei vilku oranssit kolmiot läheskään aina, vaikka nastoilla sutii hieman jäisellä asfaltilla. Eikä mielestäni tarvitsekaan ihan joka pikku luirusta vilkuttaakaan. (Renault Megane Sport 2.0T) Perheen Break kyllä tykittää sitten noita disco-valoja pienestäkin sutimisesta. Että eroja näköjään löytyy.

      Toi Sport -malli on luonnollisesti aivan eri juttu, siinä esp -on säädetty sallimaan huomattavasti enemmän luistoa auton urheilullisesta luonteesta johtuen. Näissä "perheauto" Meganeissa kyllä esp -puuttuu luistoon heti kättelyssä, ja valo vilkkuu ihan taatusti aina kun renkaat luistaa tarpeeksi.


  • Minulla, kun painaa sitä hätävilkkujen katkaisijaa, niin on todella hyvin auttanut liikkeellelähtöä varsinkin pehmeällä hangella liikkeelle lähdettäessä. Outo juttu, mutta toimii todella hyvin.
    Auttaa myös mäkilähdöissä liukkaalla.

  • Hirvä rouhina kuuluu etupyörästä, kun tämä luistonesto haukkaa kiinni. Toivotan sen insinöörin helvettiin, joka tämän pärinäjarrun keksi laittaa autooni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.