Itselläni on hammalääkäri todennut aftoja, joita ei ole onneksi kovinkaan usein. Vältän tiettyjä hammsatahnoja, ja vetelen vitamiineja.
Mutta itse kysymys on semmoinen että mistä voi tietää jos ei käy lääkärissä että kyseessä on vain aftat eikä esim. herpes, joka on palstasta päätellen aika yleinen tauti. Ja tarttuu oirettomanakin.
Ei olisi kivaa tartuttaa kumppania luullen että aftojahan ne vain on....
Tuli vain mieleen kun surffasin netissä ja näin kuvia. Aika lailla muistuttavat toisiaan. Ja kun vielä tietää että aftat ovat erittäin kivuliaita niin....
Aftat vs. herpes
4
3676
Vastaukset
- ........
Eikös aftat ole kuitenkin pääsääntöisesti siellä ikenissä ja huuliherpes huulessa? Ei ne kyllä mun mielestä samoilta näytä. Ja huuliherpes ei ole sukupuolitauti, se alapään herpes kyllä on! Muistaakseni se oli niin, että melkein joka toinen suomalainen kantaa huuluherpes bakteeria joskus edes tietämättä sitä ja joillakin puhkeaa rakkula huuleen todella helposti, esmes stressin tms aikana.. Ja tietty, jos on huulessa rakkula, niin ei kannata tietenkään mennä imuttelee ja nuoleskelee sinne alapäähän tai yläpäähänkään..
- Tiedonhaluinen500
Olen kuullut että kyllä se hrepes voi tulla minne vain vaikka silmään. Ihan suun sisälläkin niitä kuvien perusteella on, ihan samoissa paikoissa kuin aftojakin.
Ja tuo erottelu noiden kanhden välillä ei oikein ole enään niin tarkkaa, sillä kummatkin tarttunevat ristiin. Muutoin saattaa ei sukupuolitauti alapäässä, ja sukupuolitauti huulessa....
Kyse oli tässä kysysmyksessä pelkästään tuosta että jos luulee että on vain aftoja ja sitten tekee jotain mitä ei pidä... - mr herppuli
Tiedonhaluinen500 kirjoitti:
Olen kuullut että kyllä se hrepes voi tulla minne vain vaikka silmään. Ihan suun sisälläkin niitä kuvien perusteella on, ihan samoissa paikoissa kuin aftojakin.
Ja tuo erottelu noiden kanhden välillä ei oikein ole enään niin tarkkaa, sillä kummatkin tarttunevat ristiin. Muutoin saattaa ei sukupuolitauti alapäässä, ja sukupuolitauti huulessa....
Kyse oli tässä kysysmyksessä pelkästään tuosta että jos luulee että on vain aftoja ja sitten tekee jotain mitä ei pidä...Herpes ja afta ovat viruksen aiheuttamia, eivät bakteerin. Bakteerit voi tappaa antibiooteilla, viruksia ei.
Herpeksen haavat on rakkuloita, kun taas afta enemmänkin haava. Yleensä aftan haava voi olla jopa sentin läpimitta. Herpeksen rakkulat on pienempiä... Herpeksen sanotaan tulevan lisäksi aina samaan paikkaan. Itsellänikin näin on. Afta taas tulee eri paikkoihin... - Tytsykkä
mr herppuli kirjoitti:
Herpes ja afta ovat viruksen aiheuttamia, eivät bakteerin. Bakteerit voi tappaa antibiooteilla, viruksia ei.
Herpeksen haavat on rakkuloita, kun taas afta enemmänkin haava. Yleensä aftan haava voi olla jopa sentin läpimitta. Herpeksen rakkulat on pienempiä... Herpeksen sanotaan tulevan lisäksi aina samaan paikkaan. Itsellänikin näin on. Afta taas tulee eri paikkoihin...Kyllä herpeskin voi vaihtaa paikkaa eikä välttämättä tule aina samaan kohtaan. Mulla ainakin tuntuu testaavan kaikki paikat. Tulee tietty myös vakipaikkaan eli siihen mihin se ensimmäisellä kerralla tuli eli huulen alapuolelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1538293- 614541
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404323Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233952Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353453Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423440Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383358- 483123
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422851- 492624