veneen kuomu asiaa

merikarhu

minulla oli veneessä huonokuntoinen kuomu. kysyin uuden hintaa, pyörrytti. mietin asiaa. ratkaisu: purin kuomun, ja piirsin kaavat. ostin hyvää kuomukangasta ja ikkunamuovin. pyysin vaimoa ompelemaan kankaat yhteen, meni muutama tunti ja kuomu valmis , onnistui tosi hyvin , kulut kymmenes osa tilattavan kuomun hinnasta.

49

14636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heh

      Noinhan se menee.

      Toteat, että itse hankit kankaan ja ikkunamuovit. Siinä meni varmaan jokunen tunti aikaa ja bensiiniä. Sitten purit vanhaa muutaman tunnin ja leikkasit kangasta jonkun aikaa. Vaimolla meni sitten vielä jokunen tunti.

      Samat työt joutuu ammattilainen tekemään ja ottaa työlleen korvauksen, muutaman kympin tunnissa.

      Ainahan itse tekemällä on säästämään pystynyt. Kaikilta ei vaan onnistu, syitä on erilaisia.

    • valehdella

      Ensinnäkin, materiaalien hinta on kuomun kokonaishinnasta (siis ammattilaisella teetettynä) ainakin kolmasosa. Miten v*tussa sait kuomun kymmenesosahinnalla, jos et varastanut materiaaleja...?

      • varmaan

        lakana kankaasta
        itse teetin fiskariini ison kuomun leveys 2m korkeus 1 m syvyys 1m kolmella ikkunalla maksoi 550e
        pidin sitä kohtuu hintaisena


      • maksaa

        Ei juurikaan kannattaisi säästää materiaalien laadussa venekäytössä(kään). Esim. kaverini teki isopurjeen puomipeitteen samasta materiaalista mistä esim. auton puolipeitteet tehdään. Yhden kesän jälkeen se suurin piirtein varisi murusina kannelle...ei kestänyt Suomen kesän paahtavaa aurinkoa...


      • Pirtlandia
        maksaa kirjoitti:

        Ei juurikaan kannattaisi säästää materiaalien laadussa venekäytössä(kään). Esim. kaverini teki isopurjeen puomipeitteen samasta materiaalista mistä esim. auton puolipeitteet tehdään. Yhden kesän jälkeen se suurin piirtein varisi murusina kannelle...ei kestänyt Suomen kesän paahtavaa aurinkoa...

        mahtaa olla vaimolla huippu ompelu vehkeet jos tos noin vain hujautti kunnon pressukankaasta pressun ?


      • RKM

        Samma här sanoi -- ruotsalainen kun kuppaan sairastuneita kyseltiin.
        Ostin venekuomukankaan, ikkunan ja langat 53 € 50cent. venekuomusta tarjous turuust oli 550€.

        Kustannukseni eivät ihan yltäneet 10% koska haimme nämä tarvikkeet samalla kun vaimolle haettiin palttokangas ja Anttilan tarjoussukkahousut -- ne hammasystävälliset.


      • kestää
        RKM kirjoitti:

        Samma här sanoi -- ruotsalainen kun kuppaan sairastuneita kyseltiin.
        Ostin venekuomukankaan, ikkunan ja langat 53 € 50cent. venekuomusta tarjous turuust oli 550€.

        Kustannukseni eivät ihan yltäneet 10% koska haimme nämä tarvikkeet samalla kun vaimolle haettiin palttokangas ja Anttilan tarjoussukkahousut -- ne hammasystävälliset.

        Sitä on olemassa kuomukangasta ja "kuomukangasta".
        Toinen on halvempaa ja toinen ei.


      • Höhlä

        Etkö tajua että siinä kuomun hinnassa on jo työt mukana, eli loppusummasta kymmenesosa omiin raaka-aineisiin.


      • huh huh
        RKM kirjoitti:

        Samma här sanoi -- ruotsalainen kun kuppaan sairastuneita kyseltiin.
        Ostin venekuomukankaan, ikkunan ja langat 53 € 50cent. venekuomusta tarjous turuust oli 550€.

        Kustannukseni eivät ihan yltäneet 10% koska haimme nämä tarvikkeet samalla kun vaimolle haettiin palttokangas ja Anttilan tarjoussukkahousut -- ne hammasystävälliset.

        Kunnon kuomukangas maksaa alkaen 30€/metri... Ikkunat ja langat tuossa hinnassa?? Kovin on pieni kuomu kun kangasta alle 2 metriä...


      • Venhoilija

        Eilen kävin katsomassa 35e metri, "nahka" vahvikkeet reunoihin, ikkunamuovi, vahvaa vetoketjua monta metriä, metallirenkaat, hyvä lanka. Maksaa reilusti mutta itse tehtynä säästää, jos viitsii tehdä. Ps. Jos vielä on ompelijan taidot että ilkee ihmisten ilmoille mennä. Ei todellakaan saa laatusuojaa kymmenesosa hinnalla😅


    • lefa55

      itse tehty on yhtä hyvä jos laitat siihen tarpeksi aika ja se aika ei maksa vaan se on harrastus

      • 126

        Se hyvä ei synny, ensimmäisellä, toisella tai edes kolmannella pressulla. Harvalla myöskään kotona riittävää konetta, jolla saisi tukevaa lankaa ommeltua paksun ressukantaan läpi. Mutta mikäs siinä, jos se itse tehty tyydyttää.


      • kannatti tehdä!
        126 kirjoitti:

        Se hyvä ei synny, ensimmäisellä, toisella tai edes kolmannella pressulla. Harvalla myöskään kotona riittävää konetta, jolla saisi tukevaa lankaa ommeltua paksun ressukantaan läpi. Mutta mikäs siinä, jos se itse tehty tyydyttää.

        Et paljastanut viestissäsi kerroitko ns. mutusta vai omasta kokemuksestasi.
        Annoit aika negatiivisen kuvan koko hommasta "...jos se itse tehty tyydyttää".
        Minulla on erilainen kokemus. Se, että veneeni kuomu on itse tehty, jää yleensä huomaamatta. Läheltä katsottuna toki voi huomata, että saumat on amatöörin ompelemia. Käyttämäni ompelukone oli tavallinen vanha Singer, joka kyllä ompelee pressukangasta.
        Käytin akryylikangasta, jonka hintaluokka näkyy täältä:
        http://www.tamar.fi/assets/files/Suositushinnasto2012markilux.pdf

        Kuomun tekeminen ei ole ihan niin vaikeaa, jos vanha kuomu on mallina. Kokonaan uuden tekeminen kaarista aloittaen on vaativampi homma.


      • 126
        kannatti tehdä! kirjoitti:

        Et paljastanut viestissäsi kerroitko ns. mutusta vai omasta kokemuksestasi.
        Annoit aika negatiivisen kuvan koko hommasta "...jos se itse tehty tyydyttää".
        Minulla on erilainen kokemus. Se, että veneeni kuomu on itse tehty, jää yleensä huomaamatta. Läheltä katsottuna toki voi huomata, että saumat on amatöörin ompelemia. Käyttämäni ompelukone oli tavallinen vanha Singer, joka kyllä ompelee pressukangasta.
        Käytin akryylikangasta, jonka hintaluokka näkyy täältä:
        http://www.tamar.fi/assets/files/Suositushinnasto2012markilux.pdf

        Kuomun tekeminen ei ole ihan niin vaikeaa, jos vanha kuomu on mallina. Kokonaan uuden tekeminen kaarista aloittaen on vaativampi homma.

        Kyllä ne itsetehdyt erottuvat, mutta siitä vaan kotisingerillä pressuja ompelemaan, lisäksi taitaa olla aika vähissä kuomussasi vetoketjut ja mahdollisuudet purkaan sitä katoksiin, sivuihin jne. Mutta niin kuin tuolla joku mainitsikin - niitä on kuomuja ja kuomuja. Mutta hyvä että olet tyytyväinen ;) Jotkut tyytyvät vähempään ja jotkut vaativat enemmän. Edelleen olen sitä mieltä, ettei kunnollisia pressuja synny, ensimmäisillä kerroilla, siis sellaisia joita esim. suostuisin veneeseeni laittamaan. Suojapeitteet asia erikseen.


      • vapaus tehdä itse
        126 kirjoitti:

        Kyllä ne itsetehdyt erottuvat, mutta siitä vaan kotisingerillä pressuja ompelemaan, lisäksi taitaa olla aika vähissä kuomussasi vetoketjut ja mahdollisuudet purkaan sitä katoksiin, sivuihin jne. Mutta niin kuin tuolla joku mainitsikin - niitä on kuomuja ja kuomuja. Mutta hyvä että olet tyytyväinen ;) Jotkut tyytyvät vähempään ja jotkut vaativat enemmän. Edelleen olen sitä mieltä, ettei kunnollisia pressuja synny, ensimmäisillä kerroilla, siis sellaisia joita esim. suostuisin veneeseeni laittamaan. Suojapeitteet asia erikseen.

        Ota vaan rauhallisesti, vaikka sinua tuntuukin pännivän toisten osaaminen. Vaikka itse kuulut vetoketju-katos-sivuisiin kuomu-ja-kuomu-tärkeilijöihin, kaikki eivät ole samanlaisia. Joillakin on jopa motiivinsa rahansäästöön tai muusta syystä haluavat tehdä mahdollisimman paljon itse. Jotkut jopa veneensä!


      • 126
        vapaus tehdä itse kirjoitti:

        Ota vaan rauhallisesti, vaikka sinua tuntuukin pännivän toisten osaaminen. Vaikka itse kuulut vetoketju-katos-sivuisiin kuomu-ja-kuomu-tärkeilijöihin, kaikki eivät ole samanlaisia. Joillakin on jopa motiivinsa rahansäästöön tai muusta syystä haluavat tehdä mahdollisimman paljon itse. Jotkut jopa veneensä!

        Ihan rauhallisesti tässä on otettukin, ja otetaan edelleen. Ei suinkaan pänni kenenkään osaaminen, päinvastoin. Omassa veneessä tehty paljon itse muutoksia yms, mutta pitää tietää missä se raja menee itsetekemisen kanssa, jossa alakaa arvo putoamaan.
        Yleensä vain ne jotka osaavat, eivät juurikaan rehvastele niillä "tekemisillään" täällä, eivätkä saavutetuilla säästöillä. Yleensä eivät ole vertailukelpoisia, kuten ei tässäkään tapauksessa.


      • Ihminen77

        Mitä ihmeen apinoita täällä kirjoittaa? Olkaa iloisia jos jotkut viitsivät tehdä itse ja antaa mullekki vinkkiä miten säästää rahaa. Ja kaikki on täällä maailmassa ihmisen tekemiä niin mikä ihme siinä joitakin mietityttää että voiko itse tehdä veneeseen pressun??


      • Apina77

        Mietitkö sä tään koko viisi vuotta et vielä jonain päivänä mä näytän noille ja sitten tänä tuulisena kesäkuun alkupäivänä sä sit latasit sanaisen arkkusi tiskiin? Sä TODELLAKIN näytit niille! Mahtava nosto!


      • Ei.itsetehtynä
        Ihminen77 kirjoitti:

        Mitä ihmeen apinoita täällä kirjoittaa? Olkaa iloisia jos jotkut viitsivät tehdä itse ja antaa mullekki vinkkiä miten säästää rahaa. Ja kaikki on täällä maailmassa ihmisen tekemiä niin mikä ihme siinä joitakin mietityttää että voiko itse tehdä veneeseen pressun??

        Pressun tekemisessä todellinen ongelma on se ompeleminen. Normaali koneessa hankalaa saada mahtumaan neulan alle, ja tuplatikkaukset ovatkin sitten jo taidetta kotikoneella.
        Itsetehty pressu on itse tety, ja myös tasan tarkkaan sen näköinen. Hyvää on, jos pitää veden ulkopuolella.


    • P. Ervo

      Kuomu ja kuomu on joka paatissa.
      Kerroppa vähän niistä eukon hammasystävällisistä sukahousuista?

      • kuomukankaista

        Kertokaahan tietämättömälle tontulle, että mistä noita materiaaleja kuomuun saa noin halvalla. Olen suunnitellut HT veneeseeni kuomua. Kuomuvalmistajilta uusi kuomu maksaa 500 euron molemmin puolin. Olen kysellyt kuomukankaiden hintoja ja metrihinta liikkuu 35- 40 euron paikkeilla ja vaimo arveli tarvitsevansa kangasta 6 metriä. Eli pelkästään kankaat maksavat halvimmillaankin 200 euroa. Tähän päälle 2 metriä ikkunakalvoa ( takaikkuna ja sivuikkunat ) ja metrihinta 25 euroa, eli yht 50 euroa. Siihen päälle lujat sekoitelangat, jotka kuomussa tarvitaan 15 euroa/per puola. Helman kiinnikkeet siihen päälle 70 senttiä sarja eli 30 x 0,70 euroa = 21 euroa. Vetoketjut oikean mittaisena 4 kpl 5 euroa / kappale yht. 20 euroa. Eli materiaalit yhteensä jo 306 euroa. Vaimo veikkasi, että vähintään pari täyttä työpäivää vierähtää kuomuompelun parissa. Eli Kertokaan mistä materiaaleja saa halvalla, jos joku tietää.


      • Ite tein halavalla
        kuomukankaista kirjoitti:

        Kertokaahan tietämättömälle tontulle, että mistä noita materiaaleja kuomuun saa noin halvalla. Olen suunnitellut HT veneeseeni kuomua. Kuomuvalmistajilta uusi kuomu maksaa 500 euron molemmin puolin. Olen kysellyt kuomukankaiden hintoja ja metrihinta liikkuu 35- 40 euron paikkeilla ja vaimo arveli tarvitsevansa kangasta 6 metriä. Eli pelkästään kankaat maksavat halvimmillaankin 200 euroa. Tähän päälle 2 metriä ikkunakalvoa ( takaikkuna ja sivuikkunat ) ja metrihinta 25 euroa, eli yht 50 euroa. Siihen päälle lujat sekoitelangat, jotka kuomussa tarvitaan 15 euroa/per puola. Helman kiinnikkeet siihen päälle 70 senttiä sarja eli 30 x 0,70 euroa = 21 euroa. Vetoketjut oikean mittaisena 4 kpl 5 euroa / kappale yht. 20 euroa. Eli materiaalit yhteensä jo 306 euroa. Vaimo veikkasi, että vähintään pari täyttä työpäivää vierähtää kuomuompelun parissa. Eli Kertokaan mistä materiaaleja saa halvalla, jos joku tietää.

        Eipä mistään, ne ovat niitä urbaanilegendoja kun halvalla saadaan huipputavaraa, ja itse tekemällä saadaan paljon parempi kuin ammattilaiselta.
        Yleensä se hipputuote itse tehtynä on hirveä rätti, jostain kiiltäväpintaisesta kankaasta, joka löystyy sateessa ja päästää veden läpi. Mutta muuten helevetin hieno ja hyvä :)


      • ai että
        kuomukankaista kirjoitti:

        Kertokaahan tietämättömälle tontulle, että mistä noita materiaaleja kuomuun saa noin halvalla. Olen suunnitellut HT veneeseeni kuomua. Kuomuvalmistajilta uusi kuomu maksaa 500 euron molemmin puolin. Olen kysellyt kuomukankaiden hintoja ja metrihinta liikkuu 35- 40 euron paikkeilla ja vaimo arveli tarvitsevansa kangasta 6 metriä. Eli pelkästään kankaat maksavat halvimmillaankin 200 euroa. Tähän päälle 2 metriä ikkunakalvoa ( takaikkuna ja sivuikkunat ) ja metrihinta 25 euroa, eli yht 50 euroa. Siihen päälle lujat sekoitelangat, jotka kuomussa tarvitaan 15 euroa/per puola. Helman kiinnikkeet siihen päälle 70 senttiä sarja eli 30 x 0,70 euroa = 21 euroa. Vetoketjut oikean mittaisena 4 kpl 5 euroa / kappale yht. 20 euroa. Eli materiaalit yhteensä jo 306 euroa. Vaimo veikkasi, että vähintään pari täyttä työpäivää vierähtää kuomuompelun parissa. Eli Kertokaan mistä materiaaleja saa halvalla, jos joku tietää.

        Mimmoinen "jahti" on ht- vene, johon tarvii 6 metriä, eli
        8,4 neliötä kangasta?
        Meinaatko vuorata koko paatin?
        Tai sitten hukkapalaa tulee aivan liikaa.


      • etsippä itse
        kuomukankaista kirjoitti:

        Kertokaahan tietämättömälle tontulle, että mistä noita materiaaleja kuomuun saa noin halvalla. Olen suunnitellut HT veneeseeni kuomua. Kuomuvalmistajilta uusi kuomu maksaa 500 euron molemmin puolin. Olen kysellyt kuomukankaiden hintoja ja metrihinta liikkuu 35- 40 euron paikkeilla ja vaimo arveli tarvitsevansa kangasta 6 metriä. Eli pelkästään kankaat maksavat halvimmillaankin 200 euroa. Tähän päälle 2 metriä ikkunakalvoa ( takaikkuna ja sivuikkunat ) ja metrihinta 25 euroa, eli yht 50 euroa. Siihen päälle lujat sekoitelangat, jotka kuomussa tarvitaan 15 euroa/per puola. Helman kiinnikkeet siihen päälle 70 senttiä sarja eli 30 x 0,70 euroa = 21 euroa. Vetoketjut oikean mittaisena 4 kpl 5 euroa / kappale yht. 20 euroa. Eli materiaalit yhteensä jo 306 euroa. Vaimo veikkasi, että vähintään pari täyttä työpäivää vierähtää kuomuompelun parissa. Eli Kertokaan mistä materiaaleja saa halvalla, jos joku tietää.

        Käytäppä vaikka hakukonetta ja löydä etsimäsi.
        Hyvälaatuiset kuomukankaat alk. 27 e m
        Ikkunamuovo 0,5mm 1350 mm leveänä n 10 e m.
        ym. ym..
        Lisäksi ht veneeseen ei saa menemään lähes 9 neliön pinta-alaa
        lisäksi ikkunamuovi, eli 10 neliötä vähintään?
        Jos tuollainen hukkamenekki, niin suosittelen
        valmista pakettia.


      • jaa jaa
        ai että kirjoitti:

        Mimmoinen "jahti" on ht- vene, johon tarvii 6 metriä, eli
        8,4 neliötä kangasta?
        Meinaatko vuorata koko paatin?
        Tai sitten hukkapalaa tulee aivan liikaa.

        Tämä jahti on normaali ht vene, jonka kuomua ei tehdä pienistä paloista, ja sen vuoksi kangasta kuomuun kuluu noin 6 metriä. Toki kuomu saadaan varmasti pienemmälläkin kulutuksella tehtyä, mutta vaimo ei luvannut sitä alkaa neulomaan tilkuista. Ja nämä kommentit kulutuksista ovat turhia, sillä vaimoni on tekstiilialan ammattilaisena toiminut 20 vuotta ja hän on kaavoja tehnyt, sekä kankaiden kulutuksia varmasti tarvittavan määrän mittaillut. Ja silti hän on edelleen sitä mieltä, että kuomu tulee ammattilaisen tekemänä edullisemmaksi.


      • ai jaa
        etsippä itse kirjoitti:

        Käytäppä vaikka hakukonetta ja löydä etsimäsi.
        Hyvälaatuiset kuomukankaat alk. 27 e m
        Ikkunamuovo 0,5mm 1350 mm leveänä n 10 e m.
        ym. ym..
        Lisäksi ht veneeseen ei saa menemään lähes 9 neliön pinta-alaa
        lisäksi ikkunamuovi, eli 10 neliötä vähintään?
        Jos tuollainen hukkamenekki, niin suosittelen
        valmista pakettia.

        Kerro nyt ihmeessä, mistä niitä kankaita saa tuohon hintaan muillekin. Meiltä kuomutyö jo tosin annettu ammattilaisen tehtäväksi. Muita saattaa kiinnostaa.


      • norm. ht vene ??
        jaa jaa kirjoitti:

        Tämä jahti on normaali ht vene, jonka kuomua ei tehdä pienistä paloista, ja sen vuoksi kangasta kuomuun kuluu noin 6 metriä. Toki kuomu saadaan varmasti pienemmälläkin kulutuksella tehtyä, mutta vaimo ei luvannut sitä alkaa neulomaan tilkuista. Ja nämä kommentit kulutuksista ovat turhia, sillä vaimoni on tekstiilialan ammattilaisena toiminut 20 vuotta ja hän on kaavoja tehnyt, sekä kankaiden kulutuksia varmasti tarvittavan määrän mittaillut. Ja silti hän on edelleen sitä mieltä, että kuomu tulee ammattilaisen tekemänä edullisemmaksi.

        Oletkohan sama henkilö, joka vastusti tee-se-itse-kuomuja jo vuoden 2005 keskustelussa? Ainakin on saman tyyppistä tarinaa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/2274273
        Silloinkin oli niitä, jotka kertoivat tehneensä kuomun itse ja niitä, jotka väittivät yrityksen epäonnistuvan. Mikään ei siis tunnu muuttuneen. Toiset tekee kuomunsa, toiset ei.

        Purjehtijana minulla ei ole käsitystä, mikä on "normaali ht vene". Olisi kiva, kun laittaisit kuvalinkin. Tuntuu käsittämättömältä, että jonkun pienen moottoriveneen kuomuun saa menemään 8,4 m2 kangasta. Tavallisimmat ht-veneet kai ovat jotain peräprutkulla varustettuja pikkupaatteja? Vai olenko väärässä?


      • kääk
        ai jaa kirjoitti:

        Kerro nyt ihmeessä, mistä niitä kankaita saa tuohon hintaan muillekin. Meiltä kuomutyö jo tosin annettu ammattilaisen tehtäväksi. Muita saattaa kiinnostaa.

        http://www.epaper.fi/reader/?issue=17691;4132676870bc1eb50ab4f2e6d23f95e3;134


      • hupss
        jaa jaa kirjoitti:

        Tämä jahti on normaali ht vene, jonka kuomua ei tehdä pienistä paloista, ja sen vuoksi kangasta kuomuun kuluu noin 6 metriä. Toki kuomu saadaan varmasti pienemmälläkin kulutuksella tehtyä, mutta vaimo ei luvannut sitä alkaa neulomaan tilkuista. Ja nämä kommentit kulutuksista ovat turhia, sillä vaimoni on tekstiilialan ammattilaisena toiminut 20 vuotta ja hän on kaavoja tehnyt, sekä kankaiden kulutuksia varmasti tarvittavan määrän mittaillut. Ja silti hän on edelleen sitä mieltä, että kuomu tulee ammattilaisen tekemänä edullisemmaksi.

        Hevoisellehan loimi laitetaan, ei veneeseen.
        Kyllä ainakin oma kuomu on tehty aikamoisesta tilkkupaloista
        ammattikuomuntekijallä.
        Varmaankin siksi tuo istuu erittäin hyvin.
        Tekstiilinammattilainen ei välttämättä ymmärrä tuollaisista asioista
        mitään, tai sitten vaimosi on vain ns linja-ompelia.
        Kyllä lähes 9 neliön lakanasta tekee aikasmoisen palttoon
        jo isompaankin fiskariin.
        Eli suunnittelukykyä ei ole.


      • Kuomukankaista
        kääk kirjoitti:

        http://www.epaper.fi/reader/?issue=17691;4132676870bc1eb50ab4f2e6d23f95e3;134

        Eli 40 euroa/ juoksumetri sellainen kuomukangas tuollakin, jonka minä hyväksyn veneeseeni. Tuo ikkunakalvo on edullista tuolla. Myös etola myi aikoinaan tälläistä edullista ikkunakalvoa, joka yhden kesän jälkeen niin samea, että oli vaihdettava. Ikkunakalvoissa on eroja paljon. En todellakaan väitä, että kyseinen ikkunakalvo olisi huonoa, kun en tiedä. Nuo edullisemmat kankaat ovat pvc pintaisia ja sellaista materiaalia en halua kuomuuni.


      • kuomunkankaista
        hupss kirjoitti:

        Hevoisellehan loimi laitetaan, ei veneeseen.
        Kyllä ainakin oma kuomu on tehty aikamoisesta tilkkupaloista
        ammattikuomuntekijallä.
        Varmaankin siksi tuo istuu erittäin hyvin.
        Tekstiilinammattilainen ei välttämättä ymmärrä tuollaisista asioista
        mitään, tai sitten vaimosi on vain ns linja-ompelia.
        Kyllä lähes 9 neliön lakanasta tekee aikasmoisen palttoon
        jo isompaankin fiskariin.
        Eli suunnittelukykyä ei ole.

        Pitää nyt vielä vastata tähän, että vaimo meidän vanhan kuomun purkanut osiin ja hyvin tarkkaan kankaan kulutuksen laskenut. Ja kyseessä Yamarin 575 ht:n kuomu.
        6 juoksumetriä on kulutuksena takuulla aika hemmetin lähellä. Sillä kysyin Ihan uteliaisuuttani myös kuomuammattilaisen arvion kangaskulutuksesta meidän kuomuun( siis tilauksen antanut heille jo) ja heidän arvio oli noin 5,5-6 metriä.


    • 10

      Veneen kuomukankaat on oikeasti kalliita. Viidellä sadalla ei kummoista kuomua saa. Voin kysyä mistä tukuista kuomukankaita saa, mutta onkohan siitä tiedosta mitään iloa.

      Tuttu kuomuntekijä joskus sanoi, että nuorena ompelijana meni niin paljon kangasta hukkaan, että ei kuomujen tekeminen lyönyt leiville. Nyt joitan kymmeniä vuosia myöhemmin ilmeisesti osaa jo leikata kalliin kankaan niin ettei mene paljoa hukkaan.

      Halvempaa kangasta on ylempänä mainittu markiisikangas, sitä saa joka kangaskaupasta.

      • pitkä opiskeluaika!

        "..Nyt joitan kymmeniä vuosia myöhemmin ilmeisesti osaa jo leikata kalliin kankaan niin ettei mene paljoa hukkaan."

        Nyt kysymys oli vanhan kuomun korvaamisesta uudella (katso keskustelun aloitusta). Kuvittelisin, ettei tarvita "kymmenien vuosien" opiskelua pystyäkseen käyttämään vanhan kuomun kankaanpaloja mallina uusien leikkaamiseen. Vai olisiko niin, että toiset pystyvät ja toiset ei? Samaa koskee tietysti kaikkea muutakin veneen huolto- ja korjaushommia.


      • pitkä opiskeluaika! kirjoitti:

        "..Nyt joitan kymmeniä vuosia myöhemmin ilmeisesti osaa jo leikata kalliin kankaan niin ettei mene paljoa hukkaan."

        Nyt kysymys oli vanhan kuomun korvaamisesta uudella (katso keskustelun aloitusta). Kuvittelisin, ettei tarvita "kymmenien vuosien" opiskelua pystyäkseen käyttämään vanhan kuomun kankaanpaloja mallina uusien leikkaamiseen. Vai olisiko niin, että toiset pystyvät ja toiset ei? Samaa koskee tietysti kaikkea muutakin veneen huolto- ja korjaushommia.

        Miten paljon vanhan kuomun kankaanpalojen koosta pitää vähentää kuomun venymisen kompensoimiseksi? Miten kallis ompelukone pitää ostaa ennen kuin sillä pystyy ompelemaan kuomukangasta? Millä tiivistät saumat?


      • paisutat ongelmaa!
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Miten paljon vanhan kuomun kankaanpalojen koosta pitää vähentää kuomun venymisen kompensoimiseksi? Miten kallis ompelukone pitää ostaa ennen kuin sillä pystyy ompelemaan kuomukangasta? Millä tiivistät saumat?

        - venymisen kompensoimista en huomioinut mitenkään
        - kallista ompelukonetta ei tietenkään kannata ostaa pelkästään yhden kuomun ompelemista varten. Kaverilta voi lainata. Itse käytin ikivanhaa perintö-Singeriä.
        -en havainnut sauman vuotamista. Onko se ongelma? Kun tee-se-itse kuomuni oli n. 10-vuotias, suihkuttelin kankaaseen ja saumoihin tiivistysspraytä. Sitä myydään mm. retkeilykaupoissa, varmaankin venetarvikeliikkeissä ja ehkä rautakaupoissa.


    • kuomukankaista

      Kiitos näistä vahvistavista vastauksista. Tänään lähtee kuomutilaus meiltä ammattilaiselle. Olen varma nyt, että ratkaisu on oikea ja lopputuloskin todennäköisesti paljon parempi. Kiitos

      • FinmarHT

        HT- veneen avotilan pituus vaihtelee venemallista riippuen 1,5-3m eli keskipituus voisi olla n.2m.
        Levys noin 1,8. kattoon siin menee n3,6m2
        Sivuseinän korkeus ehkä noin 1m se kertaa avotilan pituus. tekee noin 4m2
        Takaseinä noin 1,8m2
        Tekee noin 9,4m2
        Ikkunat pois... ja leikkuu jäte....
        Ei se vajaa 9m2 ole kaukaa haettu.

        tämäkin on HT-vene :)
        http://www.nettivene.com/moottorivene/atlantis/405830#yritys=azimutyacht


      • hyvä selvennys!
        FinmarHT kirjoitti:

        HT- veneen avotilan pituus vaihtelee venemallista riippuen 1,5-3m eli keskipituus voisi olla n.2m.
        Levys noin 1,8. kattoon siin menee n3,6m2
        Sivuseinän korkeus ehkä noin 1m se kertaa avotilan pituus. tekee noin 4m2
        Takaseinä noin 1,8m2
        Tekee noin 9,4m2
        Ikkunat pois... ja leikkuu jäte....
        Ei se vajaa 9m2 ole kaukaa haettu.

        tämäkin on HT-vene :)
        http://www.nettivene.com/moottorivene/atlantis/405830#yritys=azimutyacht

        No jopa oli järkyttävän näköinen paatti, omasta mielestäni muskelivene! Nyt ymmärrän, että tuollaisten kuomukin on iso teltta. Sellaisen tekeminen itse on huomattavasti haasteellisempaa kuin purjeveneen sisäänmenoluukun päällä olevan pienen sprayhoodin uusiminen.

        Kiitos mielenkiintoisesta informaatiosta!
        Ehkäpä tässä keskustelussa olisi alusta pitäen pitänyt olla kaksi kategoriaa: 1) pienet sprayhoodit (jotka voi jopa ommella itse)
        2) muskeliveneiden jättiteltat (joiden tekemiset vaativat ammattitaitoa ja paljon kallista materiaalia)


      • vertailun vuoksi
        FinmarHT kirjoitti:

        HT- veneen avotilan pituus vaihtelee venemallista riippuen 1,5-3m eli keskipituus voisi olla n.2m.
        Levys noin 1,8. kattoon siin menee n3,6m2
        Sivuseinän korkeus ehkä noin 1m se kertaa avotilan pituus. tekee noin 4m2
        Takaseinä noin 1,8m2
        Tekee noin 9,4m2
        Ikkunat pois... ja leikkuu jäte....
        Ei se vajaa 9m2 ole kaukaa haettu.

        tämäkin on HT-vene :)
        http://www.nettivene.com/moottorivene/atlantis/405830#yritys=azimutyacht

        Tässä esimerkki purjeveneen kuomusta, joka on pienempi kuin sinun ht-veneesi 9m2:
        http://uk.boats.com/sailboats/baltic-38-dp-11329448/


      • pressukuomu
        vertailun vuoksi kirjoitti:

        Tässä esimerkki purjeveneen kuomusta, joka on pienempi kuin sinun ht-veneesi 9m2:
        http://uk.boats.com/sailboats/baltic-38-dp-11329448/

        "Tässä esimerkki purjeveneen kuomusta"
        Tuo on pelkkä sprayhood eikä mikään kuomu.
        Moottoriveneessä ihan eri juttu esim. Nidelv.


    • Anonyymi

      Kaikki jotka suunnittelee koti Singerillä kuomun ompelemista, niin unohtakaa. Ei todellakaan tule onnistumaan ommella sellaisia saumoja, jotka kestäisivät. Sitäpaitsi siihen kotikoneeseen ei pysty laittamaan niin paksua lankaa,mitä kuomu tarvitsee. Hyvää ja halpaa ei vaan ole olemassa. Terveisin:verhoilija

      • Anonyymi

        En toisi sinulle yhtään kuomua laitettavaksi koska sinun aikakäsityksesi on syvältä. Jos somekeskysteluun vastaamiseen menee seitsemän vuotta, niin kuomun valmistumista on turha odottaa ennen seuraavaa rengasmaista auringonpimennystä Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En toisi sinulle yhtään kuomua laitettavaksi koska sinun aikakäsityksesi on syvältä. Jos somekeskysteluun vastaamiseen menee seitsemän vuotta, niin kuomun valmistumista on turha odottaa ennen seuraavaa rengasmaista auringonpimennystä Suomessa.

        En minäkään jaksaisi odotella noin pitkään kuomun valmistumista.
        Toivottavasti ” verhoilijalla” riittää asiakkaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minäkään jaksaisi odotella noin pitkään kuomun valmistumista.
        Toivottavasti ” verhoilijalla” riittää asiakkaita.

        No, kyllä me vanhemmat skönärit luemme ja kommentoimme vanhojakin juttuja jos aihe on syystä tai toisesta ajankohtainen. Ei siitä kannata vaivaantua.

        Ei verhoilja


    • Anonyymi

      Kummallista on, miten tähän ja moneen muuhun vastaavaan ketjuun tulee porukka huutelemaan, että itse tehty on huono. Toki moni itse tehty varmasti onkin, mutta ihan varmasti on paljon hyviäkin. Jos on kädentaitoja ja sopivat välineet ja jaksaa hieman perehtyä asiaan, niin kyllähän sitä tekee samat asiat kuin ammattilainenkin. Sydänleikkauksiin ym en ole uskaltanut periaatetta soveltaa, mutta useisiin vähemmän riskialttiisiin asioihin kyllä. Jokuhan sen ostetunkin kuomun (tai muun tuotteen) on itse tehnyt.

      • Anonyymi

        Vanhan kuomun päälle voi virittää peitteen kiinnityksillä, ottaa vaikka ajon ajaksi pois tai käärii rullalle eteen, ajaa saman asian. Peitteen voi vaihtaa vuosittain.

        Esteettisesti ei ehkä kaunein, mutta parempi kuin alkuperäinen, pitää sateen 100%sesti, ei vuoda edes laskoksista.


    • Anonyymi

      Itse yllätyin ikkuna muovin hinnasta jotain 10 eskoo neliö...ei paha...

    • Anonyymi

      Käden taidot omaava varmasti tekee kopion vanhasta kuomusta. Kunnon ammattilainen tekee nykyään kuomut digitaalisesti mittaamalla ja kaavoittamalla. Siinä tulee ero laadussa.
      Mitä kokemuksia täällä ihmisillä on ammattilaisten kanssa suunnittelusta? Onko hyviä vinkkejä mitä asioita kuomussa voisi tehdä paremmin kun alkuperäisessä?

      • Anonyymi

        Mitä voisi tehdä paremmin kuin alkuperäisessä riippuu alkuperäisestä. Itse siirsin venttiilin paikkaa ja lisäsin telttakaaresta pari tukikaarta omiin kanaviin. Kaikki kaarihelat vaihtui samalla tukevimpiin ja kuomun päälle kiinnike Gullsweep linnunpelätille. Todo listalla olisi vielä parempi vesitiivis vetskari kattoluukulle ettei ajoviima puske sadevettä niskaan ja ikkunoiden ympärille takiaisnauhapätkät pimennysverhojen kiinnitystä varten


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6689
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4330
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2760
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2080
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1633
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1071
    Aihe