Venekuomu itse tehtynä

Ompelutaitoinen

Heippa

Vanhaan puuveneeseen olisi tarve venekuomulle, mutta mittojen mukaan tehtynä aivan kohtuuttoman kallis. Niinpä näppäränä päätin valmistaa sen ihan itse.

Ongelma on vaan siinä, että tarvitsen vinkkejä mistä voisi kysellä ko. tarpeeseen kangasta ja millainen kiinnitys kannattaisi tehdä. Muutkin hyvät neuvot olisivat tarpeen :-)

40

47827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sittenkin

      parasta antaa ammattilaisen tehdä kuomu.
      voi nimittäin silti tulla "edullisemmaksi" ja ainakin sopii varmasti, ompeleissa pitää olla tietynlaista lankaa, ihan tavallinen ompelulanka ei kestä kuin pari kesää. ja normaalilla koneella et edes pysty ompelemaan tuota pressukangasta!

    • Ompelaaja

      Olen ostanut markiisikangasta täältä:
      http://www.eurokangas.fi/

      En kylläkään tehnyt siitä kuomua, vaan veneen avotilan istuintyynyjen päälliset.

      Itse asiassa ommelluskonetta käytti se nainen, joka asuu meillä.

    • yrittää

      Eihän siinä mitään häviä ja kevääseen on aikaa. Homma toimii kotikoneellakin, käytä paksuja neuloja, joita kuluu jonkin verran. Kokeile ensin pieneen palaan pressukangasta. Kangasta saa varmasti monesta paikasta (Eurokangas, Muovikum jne.), verhoomot ovat kalliita, oma lehmä ojassa.
      Kiinnityssysteemejä veneeseen on monenlaisia, kumilenkit, tarranauhat, nepparit jne., vain mielikuvitus on rajana. Näitä tuotteita kannattaa käydä katsomassa esim. Motonetista.
      Mikäli ikkunaa kaipaat, PVC-muovia myy esim. Teollisuus-Etola. Vetoketjuja voit laittaa tarpeen mukaan.
      Jos sinulla ei ole aiempaa pressua mallina, kaavat voit tehdä vaikka vanhojen lakanoiden avulla.
      Kangas kannattaa kyllästää esim. pressukyllästeellä (Hempels) ellet ole valinnut muovipinnoitettua kangasta. Kuuluuhan tuokin homma veneilyharrastukseen ja rahaa voi säästää tutkimalla vaihtoehtoja.

      • heh

        Materiaalit eivät ole aivan ilmaisia eli pilalle mennyt markiisikankas maksaa melko paljon. Vetskaritkin ovat kohtalaisen arvokkaita jne. Tuntipalkka ei luultavasti nouse kovin suureksi mutta se ei liene tarkoituskaan. Pääasia on ettei omatekemä tule kalliimmaksi kuin teetetty.

        Itsekin teen paljon kaikenlaista, joten kannatan ti-henkeä. Kokemuksen mukaan kuitenkaan kuomun teko ei ole ti-hommia. Yhden sauman omastani korjasin käsityönä. Neulaa ei saanut kankaasta muuten läpi kuin vanhoja reikiä hyväksi käyttäen, sen sijaan sormiin tuli useita uusia reikiä. Toki kankaita on erilaisia, oma kuomuni on ilmeisesti paksuimmasta päästä ja saumoissa on aina useita kangaskerroksia.

        Vaimo käyttää kuitukangasta mallien tekoon. Kestää ainakin vaatteiden kyseessä ollessa mutta kuomuhommissa saattaa olla liian herkkää repeämään.


      • laiteta

        Meille kun hankittiin ompelukone, niin hankittiin saman tien sellainen malli, jolla valmistaja lupaa pystyttävän vähän vahvempaakin ompelemaan.
        Kotona kokeiltiin kuomukankaan mallipalaa, joka saatiin Maritimistä kokeiltavaksi nelinkertaisena tolla Pfaff -koneella , ja hyvin meni ilman mitään nikottelua , markiisikankaatkaan ei tuota ongelmaa.

        Kaavat kannattaa toki tehdä ensin jollakin vanhalla puhkinussitulla lakanalla.

        Ommellangan toki pitää olla myös vahvempaa laatua, mutta näitä kyllä löytyy.

        Ei ne ammttilaisen tekemätkään aina istu aivan virheettömästi, kätevä TI-ihminen kyllä varmasti onnistuu , onhan noita monetkin tehneet; useimmat eivät vaan kysele, vaan tekevät.

        Ne jotka kehoittavat ensimmäiseksi ostamaan valmiin tai teettämään ovat näitä uusavuttomia joilla on peukalo keskellä kämmentä.

        Ja voi siitä itsetehdystä tulla kalliimpikin kuin toisen tekemästä, jos on turhan pikkutarkka jokaisen rypyn päälle ;-)

        Yksi ongelma noissa lyöntirengas neppareissa on se että niiden asennuksessa tarvittavat lyöntiraudat on pirun kalliita , pelkkä rauta voi maksaa saman kuin kuomun kangaskin. ( riippuu toki teltan koosta).


      • käteen
        laiteta kirjoitti:

        Meille kun hankittiin ompelukone, niin hankittiin saman tien sellainen malli, jolla valmistaja lupaa pystyttävän vähän vahvempaakin ompelemaan.
        Kotona kokeiltiin kuomukankaan mallipalaa, joka saatiin Maritimistä kokeiltavaksi nelinkertaisena tolla Pfaff -koneella , ja hyvin meni ilman mitään nikottelua , markiisikankaatkaan ei tuota ongelmaa.

        Kaavat kannattaa toki tehdä ensin jollakin vanhalla puhkinussitulla lakanalla.

        Ommellangan toki pitää olla myös vahvempaa laatua, mutta näitä kyllä löytyy.

        Ei ne ammttilaisen tekemätkään aina istu aivan virheettömästi, kätevä TI-ihminen kyllä varmasti onnistuu , onhan noita monetkin tehneet; useimmat eivät vaan kysele, vaan tekevät.

        Ne jotka kehoittavat ensimmäiseksi ostamaan valmiin tai teettämään ovat näitä uusavuttomia joilla on peukalo keskellä kämmentä.

        Ja voi siitä itsetehdystä tulla kalliimpikin kuin toisen tekemästä, jos on turhan pikkutarkka jokaisen rypyn päälle ;-)

        Yksi ongelma noissa lyöntirengas neppareissa on se että niiden asennuksessa tarvittavat lyöntiraudat on pirun kalliita , pelkkä rauta voi maksaa saman kuin kuomun kangaskin. ( riippuu toki teltan koosta).

        Ei vara venettä kaada.

        Alkuperäinen kyselijä näyttää tietävän asiasti niin vähän, että ei tule onnistumaan pressun teossa.
        Sellaisen, joka ei tarvitse neuvoja, voi olettaa selviävän ompelemisesta kohtuullisesti.
        Jos itse tarvitset uuden tumman puvun, niin ompeletko sen itse?


      • myös
        käteen kirjoitti:

        Ei vara venettä kaada.

        Alkuperäinen kyselijä näyttää tietävän asiasti niin vähän, että ei tule onnistumaan pressun teossa.
        Sellaisen, joka ei tarvitse neuvoja, voi olettaa selviävän ompelemisesta kohtuullisesti.
        Jos itse tarvitset uuden tumman puvun, niin ompeletko sen itse?

        Ei kai kukaan ole asiantuntija syntyessään? Minullakin on tapana tehdä kaikki mahdollinen itse, mutta jokaisessa hommassa olen joskus ollut ensikertalainen ja silloin muiden neuvot taikka kirjallisuus ovat hyvinkin paljon avuksi.

        Hyvännäköisen tumman puvun ompelu vaatii uskoakseni enemmän ammattitaitoa kuin veneen kuomun ompelu. Itse olen mielestäni ihan onnistuneesti ommellut sprayhoodin veneeseeni, mutta puvun ompeluun en lähtisi.


      • Saap
        käteen kirjoitti:

        Ei vara venettä kaada.

        Alkuperäinen kyselijä näyttää tietävän asiasti niin vähän, että ei tule onnistumaan pressun teossa.
        Sellaisen, joka ei tarvitse neuvoja, voi olettaa selviävän ompelemisesta kohtuullisesti.
        Jos itse tarvitset uuden tumman puvun, niin ompeletko sen itse?

        Mielestäni tiedusteli lähinnä materiaaleja ko.toimenpiteelle,eikä niinkään hänen osaamisetaan ja tahdostaan suoriutua tuosta hänelle mielekkäästä tehtävästä. Valitettavasti en pysy häntä auttamaan materiaalivalinnassa,mut ylempänä oli yksi hyvä linkki.


      • lami 425 onko kellään myynnissä tai valmiit kaavat 0451253921


      • Anonyymi
        käteen kirjoitti:

        Ei vara venettä kaada.

        Alkuperäinen kyselijä näyttää tietävän asiasti niin vähän, että ei tule onnistumaan pressun teossa.
        Sellaisen, joka ei tarvitse neuvoja, voi olettaa selviävän ompelemisesta kohtuullisesti.
        Jos itse tarvitset uuden tumman puvun, niin ompeletko sen itse?

        Jos vene ja lapset on itse tehtyjä, niin miksen.tekisi pukuakin.


    • kuomun

      Ei kannata laittaa mitään markiisikangasta vaan oikeata kuomukangasta arvokasta on, mutta kyllä kannattaa ei kutistu ja pitää vettä, tätä käyttävät "oikeat" kuomun tekijätkin.
      Ja mistäkö sitä saa... Lahdessa saa Henry Borg:lta
      Mutta on siinä kuomun tekemisessä hommaa. itse ompelin vanhalla kotikoneella missä on alennusvaihde (turha edes yritää normaalilla kotikoneella)

      • yamarin

        Moi! Vieläkö tämä Borg tekee kuomuja? Vai tiedätkö Lahdesta kuka tekisi? Timo


      • Anonyymi

        Hyvä markiisikangas on kuomukangasta. Sunbrella mm. Sunbrella+


    • Ompelutaitoinen

      Hyviä vinkkejä sekä kankaan ostopaikkoja tuli saatua. Postissa tuli jo kangasnäytteet ja olen hintaankin ihan tyytyväinen. Hyvälaatuisesta kuomukankaasta itse tehtynä hinnaksi tulee n. 350 euroa kun teetetyn hinta-arvio oli 800-1000 euron tuntumassa.

      Farkkujen ompeluun tarkoitettu ompelukoneeni puri hyvin ja vaivatta kuomukankaaseen. Toiseksi vaihtoehdoksi annettiin ns. laukkukangas, jota myös mietin yhtenä vaihtoehtona, koska siinä on pvc:tä nurja puoli. Miten mahtaa kuomukankaana toimia, tosin hintakin on 4 kertaa halvempi kuin kuomukankaan.

      Mustan puvun ompelut saa osaltani jäädä, kuomun tekeminen ei ole missään nimessä niin hankalaa ettei sitä normaali ompelutaitoinen ihminen osaisi tehdä.

      • muovitetusta

        vielä lisäisin aiempaan kirjoitukseeni. Meillä on ollut puomitelttana sitä n. 5 kesää koirien suojana, ehkä auringon vaikutuksesta kankaaseen on tullut ilmakuplia. Kuumuuden sietö ei ehkä ole niitä parhaita mutta tehtävänsä se on täyttänyt.


      • *Ompelija*

        Hommaa jostakin sellaista lankaa joka on tarkoitetty kuomukankaalle.
        Ominaisuus on, että se turpoaa veden vaikutuksessa ja näinolen tukkii neulanreijän.

        Toinen kokemusperäinen juttu on tää kankaan valinta.
        Ei ollut hyvää tämä muovitettu kangas. Siihen jää neulanreijät jotka syövät ompelulankaa ja reijät jäävät "löysiksi", jolloin tikkaukset vuotaavat.
        Myös saumoihin pitäisi sulatta silittämällä jotain tiivistettä, jota jotkut neulomot käyttävät tiiviyden vuoksi.


    • Ville

      Mistäs sait kuomuun tarvittavat tukirakenteet vai teitkö nekin itse?

      • Ompelutaitoinen

        Kyllä, samasta paikasta saa juuri kuomukankaaseen sopivaa lankaa ja sitä tietenkin aion käyttää. Mielessä kävi sama juttu, eli jostain pitäisi vielä löytää "teippiä" minkä voisi vetää ompeluksen päälle. Ehkä on parempi päätyä kuitenkin kuomukankaaseen laukkukankaan sijasta, saa ainakin tarkoitukseen sopivaa eikä työ mene hukkaan.

        Tukirakenteet tehdään myös itse, onneksi on taloudessa myös näppärä isäntä joka osaa putkesta sellaiset taivuttaa sekä paikka jossa on siihen tarvittavat välineet. Toinen vaihtoehto on teettää rakenteet jossain esim. ammattioppilaitokset ottavat töitä vastaan.


      • ht-vene 5,20
        Ompelutaitoinen kirjoitti:

        Kyllä, samasta paikasta saa juuri kuomukankaaseen sopivaa lankaa ja sitä tietenkin aion käyttää. Mielessä kävi sama juttu, eli jostain pitäisi vielä löytää "teippiä" minkä voisi vetää ompeluksen päälle. Ehkä on parempi päätyä kuitenkin kuomukankaaseen laukkukankaan sijasta, saa ainakin tarkoitukseen sopivaa eikä työ mene hukkaan.

        Tukirakenteet tehdään myös itse, onneksi on taloudessa myös näppärä isäntä joka osaa putkesta sellaiset taivuttaa sekä paikka jossa on siihen tarvittavat välineet. Toinen vaihtoehto on teettää rakenteet jossain esim. ammattioppilaitokset ottavat töitä vastaan.

        Tehtiin itse ht-veneeseen uusi kuomu.
        Kaverilta halvalla markiisikangasta, erikoisvahvaa
        lankaa ompeluliikkeestä ja ikkunamuovit alan
        erikoisliikeestä. Ommeltiin tavallisella
        brotherilla. Kaaret 18mm eloksoitua alumiinia,
        taivutettiin vanhoilla putkimiehen laitteilla.
        Ompelu sikamainen homma. Helpompi ommella, jos käytössä vahvempi kone.(Vanha polkumallinen Singer?) Reunakiinnitysreiät tehtiin ja kiinityshelat asennettiin vasta kun kuomu oli kaarien päällä paikallaan. Lopputulos ensikerta-
        laisille hyvä.


      • Ompelutaitoinen
        ht-vene 5,20 kirjoitti:

        Tehtiin itse ht-veneeseen uusi kuomu.
        Kaverilta halvalla markiisikangasta, erikoisvahvaa
        lankaa ompeluliikkeestä ja ikkunamuovit alan
        erikoisliikeestä. Ommeltiin tavallisella
        brotherilla. Kaaret 18mm eloksoitua alumiinia,
        taivutettiin vanhoilla putkimiehen laitteilla.
        Ompelu sikamainen homma. Helpompi ommella, jos käytössä vahvempi kone.(Vanha polkumallinen Singer?) Reunakiinnitysreiät tehtiin ja kiinityshelat asennettiin vasta kun kuomu oli kaarien päällä paikallaan. Lopputulos ensikerta-
        laisille hyvä.

        Ihan mielenkiinnosta kyselen, mistä sait hankittua tarkoitukseen sopivaa putkea? Itse kun en ole siihen puoleen vielä ehtinyt paneutua.


      • ht-vene 5,20
        Ompelutaitoinen kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta kyselen, mistä sait hankittua tarkoitukseen sopivaa putkea? Itse kun en ole siihen puoleen vielä ehtinyt paneutua.

        Putket ostin paikallisesta Kuusakosken
        myymälästä ja kiinnityshelat veneliikkeestä.
        Kustannukset kaikenkaikkiaan n.120 egee,eli
        jää aika hyvä tuntipalkka, kun vertaa valmiina-
        ostettuun.


      • liimaten
        Ompelutaitoinen kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta kyselen, mistä sait hankittua tarkoitukseen sopivaa putkea? Itse kun en ole siihen puoleen vielä ehtinyt paneutua.

        Onko kukaan tehnyt pelkästään liimaamalla,jokin aina joustavana pysyvä.


    • Asian tietävä

      Todella halvalla pääset kun teet kuomun paksusta kumipressusta, vihreä värikin sopii puuveneeseen.

      Mitään ei tarvitse ommella, reunoihin poltat reiät kuumalla raudalla. Muovisia käsin asennettavia pressunrenkaita olen nähnyt halvalla kaupoissa.

      Jos kuomun ei ole tarkoitus tuoda lisää sisätilaa veneeseen niin sen kaarenkin voit jättää pois, kumipressu pitää veden ulkona vaikka vähän pussittaisikin.

    • ompelutaidoton

      Venekuomu kangasta kannattaa kysellä suuremmista kangaskaupoista, esim.Eurokankaassa on ainakin, myös verhoomot jotka tekevät venekuomuja, myyvät kankaita, ne on tosin vähän kalliimpia kuin tavan kangaskaupoissa.Millä meinasit ommella kuomun?Kuulin yhdeltä ompelijalta et tavan ompelukoneella ei pysty kuomua ompelemaan, koska sauma kohdista tulee väkisin niin paksut-se rikkoisi vain ompelukoneen.

    • sama projekti

      Olen hakkinut UV-kestävää, likaa hylkivaa, vesitiivistä venemarkiisi kangasta joka maksaa 29e metri kangaskaupasta. Jos löydät jostain halvan piha paviljongin siitä saat myös saman kaltaista kangasta ja putkia. Alumiini putket ovat 19mm paksuja ja niihin voi tehdä siipimutteri liitokset, älä taivuta putkea, tee kulma kappaleet, muuten sinulla on neljä isoa ällää säilytettävänä. Ajattelin tehdä kiinnityksen kitaran hihna nupeilla (1e kpl) koska pressu nuppeja ei tahdo löytää mistään Siis kuomu kiinnittyy niin kuin takin napit viiltoon painaen.

    • Jouko-Espoo44

      Itse sain mittatilaustyönä tosi hienon venekuomun Bella-veneeseeni...

      se tais siis olla semmonen firma ku AH-Boat Cover Consulting..

      niitten nettisivu tais olla aika helppo, eli ilmainen mainos niille http://www.venekuomut.com

      Suosittelen!

      • *Huoh

        Keskustelun aloittaja kyseli liki viisi vuotta vinkkejä kuomun tekemiseen itse. Sinä multinikki päätit sitten nostella tämän vanhan keskustelun ylös mainostaaksesi firmaasi täällä.


    • naruovi

      Muodosta kahdesta kankaasta risti. Saat kaksinkertaisen katon ja ompelun sijasta popniittejä...

      • kannattaa itsekkin

        Maritim esim. myy sopivia kuomu materiaaleja. Vetoketjuja saa tekstiilimyymälöistä.
        Vaimo ompeli kuomun. En olisi uskonut, että kotikoneellakin se onnistuu. Autoin materiaalin käsittelyssä ja vääntelyssä. Lopputulos on mielestäni todella hyvä. Kiitos vaimolle.
        Yhdessä soviteltiin ja sen sellasta, mutta kyllä kotikoneella onnistuu, kunhan sovittelee rauhoikseen eikä hermostu.


      • vetoketjuja
        kannattaa itsekkin kirjoitti:

        Maritim esim. myy sopivia kuomu materiaaleja. Vetoketjuja saa tekstiilimyymälöistä.
        Vaimo ompeli kuomun. En olisi uskonut, että kotikoneellakin se onnistuu. Autoin materiaalin käsittelyssä ja vääntelyssä. Lopputulos on mielestäni todella hyvä. Kiitos vaimolle.
        Yhdessä soviteltiin ja sen sellasta, mutta kyllä kotikoneella onnistuu, kunhan sovittelee rauhoikseen eikä hermostu.

        ei saa tukevia vetoketjuja ihan mistä tahansa tekstiilimyymälästä. Me on ostettu muutamia sellaisia mittojen mukaan tehtynä Helsigissä isolla roballa olevasta nappikaupasta, ne tilasivat jostakin vetoketjutehtaasta. Esim. 3,5 metriä pitkä ei ole varastotavaraa... on tehty itse kaksi purjepeittoa ja vaihdettu vetskarit yhteen kuomuun itse. Kankaita voi ostaa myös kuomuntekijöiltä ja purjeneulomoilta, kyllä ne myyvät pelkkiä materiaalejakin vaikka mielummin tietysti myisivät valmiita tuotteita.


      • Henttulivee
        vetoketjuja kirjoitti:

        ei saa tukevia vetoketjuja ihan mistä tahansa tekstiilimyymälästä. Me on ostettu muutamia sellaisia mittojen mukaan tehtynä Helsigissä isolla roballa olevasta nappikaupasta, ne tilasivat jostakin vetoketjutehtaasta. Esim. 3,5 metriä pitkä ei ole varastotavaraa... on tehty itse kaksi purjepeittoa ja vaihdettu vetskarit yhteen kuomuun itse. Kankaita voi ostaa myös kuomuntekijöiltä ja purjeneulomoilta, kyllä ne myyvät pelkkiä materiaalejakin vaikka mielummin tietysti myisivät valmiita tuotteita.

        Meidän veneeseen juuri itse tein kuomun. Eurokankaasta sai ihan venekuomukangasta 29€ metri.
        Va-varusteesta (valmistaa kuomuja) ikkunamuovi 11.90 m, Muovista kanttinauhaa 10 sent metri,

        kaikki helat ja kiinnikkeet ja runkoputket ja vetoketjut (samat mitä käyttävät itsekkin kuomuihin)yhteensä maksoi noin 160€


        Va-varusteella teetettynä kuomu olisi maksanut noin 800-1200€, eli tulipa aika paljon halvemmaksi. eikä ollut mikään ihan hirmuinen homma enkä ole edes mikään loistava ompelija. Mutta kuomusta tuli kyllä ihan hieno vaikka itse sanonkin, ja kehuja sai muualtakin joten tyytyväinen olen.


      • täältä pesee
        Henttulivee kirjoitti:

        Meidän veneeseen juuri itse tein kuomun. Eurokankaasta sai ihan venekuomukangasta 29€ metri.
        Va-varusteesta (valmistaa kuomuja) ikkunamuovi 11.90 m, Muovista kanttinauhaa 10 sent metri,

        kaikki helat ja kiinnikkeet ja runkoputket ja vetoketjut (samat mitä käyttävät itsekkin kuomuihin)yhteensä maksoi noin 160€


        Va-varusteella teetettynä kuomu olisi maksanut noin 800-1200€, eli tulipa aika paljon halvemmaksi. eikä ollut mikään ihan hirmuinen homma enkä ole edes mikään loistava ompelija. Mutta kuomusta tuli kyllä ihan hieno vaikka itse sanonkin, ja kehuja sai muualtakin joten tyytyväinen olen.

        aplodeja roppakaupalla. Eihän kaikki olekkaan ihan uusavuttomia, jota jo kuvittelin veneilyynikin pesiytyvän. Kyllä nyt kannattaa kaikkien ottaa mallia moisesta suorituksesta. (itsekkin itse tehnyt ja hyvä tuli).


      • jkko
        täältä pesee kirjoitti:

        aplodeja roppakaupalla. Eihän kaikki olekkaan ihan uusavuttomia, jota jo kuvittelin veneilyynikin pesiytyvän. Kyllä nyt kannattaa kaikkien ottaa mallia moisesta suorituksesta. (itsekkin itse tehnyt ja hyvä tuli).

        Löytyy sivuilta http://www.frewi.se/ eritääin hyvät ohjeet kapellin mallittamiseen ja ompeluun. Sieltä löytyvät myös markkinoiden edullisimmat ja laadukkaimmat(?) kankaat.
        Sanalla sanoen for dummies.


      • ja kannustusta!
        täältä pesee kirjoitti:

        aplodeja roppakaupalla. Eihän kaikki olekkaan ihan uusavuttomia, jota jo kuvittelin veneilyynikin pesiytyvän. Kyllä nyt kannattaa kaikkien ottaa mallia moisesta suorituksesta. (itsekkin itse tehnyt ja hyvä tuli).

        Ekan tee-se-itse kuomun tein vanhaan puuveneeseeni hyvin kauan sitten. Sen jälkeen tein kuomun kymmenkunta vuotta sitten (siisti edelleen ja veneen uusi omistajakin on siihen tyytyväinen).
        Minusta kuomun malliin on hyvä käyttää muovikalvoa, koska se ei veny ja sitä on helppo teipata. Luulen, että vanha lakana on huonompi.
        Jos kaaria ei ole ennestään ja ne tekee alu-putkesta, putkien taivutukset voi kyllä tehdä ilman erikoistyökalujakin. Itse tein niin, että täytin putken hiekalla ennen taivutusta. Silloin se ei litistynyt taivutuskohdalta. Tukevampi kehikko tulee rosterista, mutta silloin kaarien taivutus kannattanee teettää. Pääteheloja saa vaikka bauhausista (samoin kuin kiillotettua hst-putkea).
        Kuomukankaaksi kannattaa valita paksu ja vankka materiaali, vaikka se maksaakin vähän enemmän kuin halvin markiisikangas. "Sunbrella" on kestänyt haalistumatta.
        Itselläni ei ollut juurikaan kokemusta ompelukoneesta, mutta kuomua tekiessä sekin homman oppi aika pian. Saumat kannattaa viimeistellä vasta ensimmäisten sovitusten jälkeen. Kuomun kiinnikkeet kannattaa laittaa viimeiseksi. Niillä voi säätää sopivat kiristykset.
        Nykyiseen veneeseeni meinaan ommella uuden sprayhoodin tämän talven aikana. Työ on helpompi, kun vanha kuomu on mallina. Pitää vain ratkoa saumat ja käyttää vanhoja paloja uuden kuomun malleina.
        Ei kuomun teko niin vaikeaa ole kuin jotkut täällä antavat ymmärtää!


      • Seilori ori
        ja kannustusta! kirjoitti:

        Ekan tee-se-itse kuomun tein vanhaan puuveneeseeni hyvin kauan sitten. Sen jälkeen tein kuomun kymmenkunta vuotta sitten (siisti edelleen ja veneen uusi omistajakin on siihen tyytyväinen).
        Minusta kuomun malliin on hyvä käyttää muovikalvoa, koska se ei veny ja sitä on helppo teipata. Luulen, että vanha lakana on huonompi.
        Jos kaaria ei ole ennestään ja ne tekee alu-putkesta, putkien taivutukset voi kyllä tehdä ilman erikoistyökalujakin. Itse tein niin, että täytin putken hiekalla ennen taivutusta. Silloin se ei litistynyt taivutuskohdalta. Tukevampi kehikko tulee rosterista, mutta silloin kaarien taivutus kannattanee teettää. Pääteheloja saa vaikka bauhausista (samoin kuin kiillotettua hst-putkea).
        Kuomukankaaksi kannattaa valita paksu ja vankka materiaali, vaikka se maksaakin vähän enemmän kuin halvin markiisikangas. "Sunbrella" on kestänyt haalistumatta.
        Itselläni ei ollut juurikaan kokemusta ompelukoneesta, mutta kuomua tekiessä sekin homman oppi aika pian. Saumat kannattaa viimeistellä vasta ensimmäisten sovitusten jälkeen. Kuomun kiinnikkeet kannattaa laittaa viimeiseksi. Niillä voi säätää sopivat kiristykset.
        Nykyiseen veneeseeni meinaan ommella uuden sprayhoodin tämän talven aikana. Työ on helpompi, kun vanha kuomu on mallina. Pitää vain ratkoa saumat ja käyttää vanhoja paloja uuden kuomun malleina.
        Ei kuomun teko niin vaikeaa ole kuin jotkut täällä antavat ymmärtää!

        Kiitos vinkeistä! Täällä ollaan samalla asialla. Kehikot valmiina ja vanhan sprayhoodin voi ratkoa kaavoiksi. Teollisuuskone käytössä ja ammattimaista apuakin tarpeen vaatiessa. Tokkopa tuota sitten kannattaa teettää, kun esim. Eurokankaassa tähän tarkoitukseen tehty kangas maksaa 32 euroa metriltä. Mitä kangasta olette käyttäneet puomipeitteessä? Pitäisi olla veden ja auringon kestävää ja sisältää homesuojan...


      • hyvin kestänyt
        Seilori ori kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä! Täällä ollaan samalla asialla. Kehikot valmiina ja vanhan sprayhoodin voi ratkoa kaavoiksi. Teollisuuskone käytössä ja ammattimaista apuakin tarpeen vaatiessa. Tokkopa tuota sitten kannattaa teettää, kun esim. Eurokankaassa tähän tarkoitukseen tehty kangas maksaa 32 euroa metriltä. Mitä kangasta olette käyttäneet puomipeitteessä? Pitäisi olla veden ja auringon kestävää ja sisältää homesuojan...

        -markiisikangasta
        -ei ole homehtunut


      • Anonyymi
        jkko kirjoitti:

        Löytyy sivuilta http://www.frewi.se/ eritääin hyvät ohjeet kapellin mallittamiseen ja ompeluun. Sieltä löytyvät myös markkinoiden edullisimmat ja laadukkaimmat(?) kankaat.
        Sanalla sanoen for dummies.

        Tää oli hyvä linkki! Kiitoksia!


    • Anonyymi

      Katso ohjeet kuomunteosta vaikkapa Sailrite.com. Lankahan ensimmäisenä hapertuu joten paras on Tenara. Kaksipuolisella teipillä saa tehtyä venymättömästä muovikelmusta mallipalat kankaille kaariin. Hanki myös 3M kaksipuoleisrmta teippiä jolla liimaat ensin palat ja vetoketjut ja sitten ompelet. Teippi jää sinne. Näin ne ammattilaisetkin tekee. Jos et osaa tai pidät tekemistä mahdottomana, vie ammattilaiselle.

      • Anonyymi

        15v sitten tätä kysyin. Nyt pitäis tehdä toisen malliseen joka lasikuitua. Mistä niitä saa 😉


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        15v sitten tätä kysyin. Nyt pitäis tehdä toisen malliseen joka lasikuitua. Mistä niitä saa 😉

        Tämä on ajaton asia, joten jatkan vanhaa aloitusta.

        Vuosi sitten ostin kuomun mittatilaustyönä Turun Venepeite ja Verhoilu Oy nimisestä yrityksestä. En mainosta mutta kerron kokemukseni niin hyvässä kuin pahassa.
        Sain yhteystiedot naapuriveneestä, kun ihailin heidän uutta kuomuaan.

        Kuomun kiinnikkeiden paikat ja putket digitoitiin ensin. Sen tiedon perusteella kangas leikattiin ja ommeltiin. Sain esittää toivomukseni vetoketjujen tyypistä, ikkunoiden määristä, ja kankaan väristä. Laadukkaista tarkoitukseen valmistetuista kankaista valmistettuna oli yllättävän halpa. Nyt puhutaan tonnin hintaluokasta. Tietysti kankaan menekillä on vaikutusta hintaan. Tuo hinta piti sisällään kuomun lisäksi mittausmatkan ja sovitusmatkan Turusta pääkaupunkiseudulle. Vain yksi kiinnike oli väärässä paikassa sovitushetkellä ja sekin korjattin oikein lopulliseen tuotteeseen. Kuomu tuli Fiskari-malliseen uppoumarunkoiseen. Kuomulla on pituutta useampi metri.

        En voi kun ihailla lopputulosta ja palvelua.

        Edellinen kuomu oli markiisikangasta ja sen korvaamista oli kysellyt monesta paikasta. Useimmat halusivat vanhan pestynä malliksi. Vanhasta olisi ensin purettu ja siitä tehty kaavat ja sitten vasta valmistettu uusi. Jokainen voi arvata, että tuolla tavoin hinta moninkertaistuu työmäärän suhteessa. Materiaalikustannukset on samat.

        Kun näet hyvinistuvan kuomun, kannattaa kysäistä, mistä se on hankittu. Sillä tavoin löysin oman kuomuni tekijän. Mesuilta sain vain kalliita arvioita ja pitkiä toimitusaikaja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8036
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1866
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe