marja-aronia viiniohjeita?

anna

Tietäisikö joku kotiviinin ystävä miten aronioista kannattaa valmistaa kotiviiniä? Eli miten marjoja kuuluu käsitellä ja mikä muut hedelmät/marjat niiden kanssa sopii?

11

17233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viinin tekijä

      Aronian yksi ominaisuus on, että sen nauttiminen laskee verenpainetta. Käyttäisin aroniaa vain pieniä määriä viinin valmistuksessa. Jos vaikka tulisi joku yhteisvaikutus alkoholin kanssa herkälle.

      Käytä saman värisiä marjoja ja hedelmiä, niin tulee hyvä väri. Eli aroniaa, mustikoita, mustaa viinimarjaa, luumuja ja rusinoita. Käyminen pitää saada nopeasti alulle ja kantta ei saa turhaan aukoa.

      Lappoaminen on turhaa välivaiheessa, kun moskaa erotellaan. Olen vain kaatanut ronskisti astiasta toiseen ja repsikka pitää siivilää ja tyhjentelee sitä. Ensimmäisen kirkastusvaiheenkin pöntönvaihto on nopea, kun kaataa vain varovasti ja jättää litran pohjalle. Vaatii voimaa. Jos säälittää se litran hukkaaminen, voi sitä kirkastella erikseen.

      Kokeile muuten liköörin valmistusta. Voi olla laitonta mutta tapahtuu näin:

      4 litran muovikannu hyvää makeahkoa viiniä pakastetaan. Jäätyminen tapahtuu hileiseksi. Hileissä on vesi. Kaada muutaman päivän päästä kannusta jäätymätön osuus. Siten että hilettä jää kannuun 2-3 litraa. Se pois kaadettu osuus on varsinaista juhlajuomaa. Kannuun jäänyt on aika laimeaa, mutta annetaan sulaa ja käytetään laimeana ruokajuomana.

    • viinin nautiskelija nainen

      hei itse en ole koskaan kuullut että marja-aronia aiheuttaisi vaarallista verenpaineen laskua.Olen kokeillut erilaisia aineksia viinin teossa ja tässä muutamia:1.4l marja-aroniaa 1kg omenoita
      sekä 1kg tummia luumuja
      2.4l marja-aroniaa 1l puolukoita
      sekä 1l kirsikoita tai karpaloita
      lisäksi männyn lastuja
      3.2l marja-aroniaa 2lmustikoita
      1l vadelmia sekä 1lmansikoita.
      Tuossa muutamia hyviksi havaittuja olen kokeillut myös pelkästä aroniasta tehdä,mutta se ei ollut suun mukaista.
      Olen edellämainituista raaka-aineista keittänyt ensin mehumaijalla mehun ja siitä aloittanut viinin teon.Säästyy muutama lappoamis kerta viinin teossa kun ei ole marjat käymisastiassa,jolloin tulee vielä enemmän sakkaa käymisastian pohjalle.Mainitsin yhdessä ohjeessa männyn lastut.Hanki ne juuri kaadetusta puusta jolloin puu on vielä tuore.Lastut esim 10*15cm ohuita kaistaleita.Huuhtelet ne vain viileässä vedessä ja laitat ne viinimehun sekaan käymisastiaan.Siellä kun killuvat käymisen ajan niin aromit irtoaa.Mukavia viinin teko hetkiä.

    • Tipi

      Naukkailen tässä juuri maukasta, tumman punaista ja jopa tanniinin makuista aroniaviiniä ja sen herkistämänä laitan ohjeen tähän:

      Viinipäiväkirja
      Viinityyppi_Mustamarja-aronia
      Käytetyt marjat / hedelmät:
      Mustamarja-aronia 4   kg
      Rusinoita 250 g

      Sokeria: 4 kg panimosokeria ja 2k g tavallista
      Käyminen aloitettu    09/09/2002    klo 8.00   Ominaispaino 80 oesler
      Iltapäivällä viini kävi hiljakseen.


      Käyminen pysäytetty 7 / 10 / 2002
      Ominaispaino -12 oesler

      Keitin aroniamarjat 10 l kattilassa vedessä n. 10 min, kunnes marjat halkesivat. Kaadoin käymisastiaan. Vettä lisäsin ad n. 25 litraa ja laitoin Presto-käymisaineet ohjen mukaan. Poistin marjat, kun pysäytin käymisen ja lapposin viinin. Nyt viini on hyvää. Käyminen oli melko hidasta ja lisäsin rusinat vasta, kun huomasin, ettei käyminen oikein edisty. Se oli siis kokeilevaa vinologiaa.

      • Tipi

        Vielä lisää mielenkiintoisia yksityiskohtia parin lasillisen jälkeen; Musta-aronia värjää punavioletiksi kaiken minka kanssa joutuu kosketuksiin. Kaakelin saumauksista väri lähtee superkloridilla. Saunan penkkiin en ole vielä ehtinyt kokeilla. Käytin panimo- ja kidesokeria sekaisin, koska en raskinut ostaa kalliimpaa panimosokeria riittävästi. [email protected]


    • Hiski2

      Olen valmistanut yksistään aroniasta viiniä. siitä tulee hyvänmakuinen yksistäänkin. Lisään sekaan aronian lehtiä kourallisen (se antaan hyvän maun) ja 1 kg rusinoita....tietenkin sokeria mieltymyksen mukaan. . Nyt aion laittaa 20 litraa marjoja ja n12 litraa vettä. Saas nähärä mitä tuloo.
      Pienemmällä marjamäärällä ( 10 litraa) siitä tulee rosen värinen.
      Valmistuksessa voi jättää pois pektiinin, koska marjassa sitä on itsessään.

    • Omapeto

      Millon Marja Aronian marjat voi kerätä? minulle uusi pensas ja ensimmäiset marjat pensaassa.

      • Totta Kai

        Sinun pitää tietenkin kysyä lupaa keräämiseen Marja Aronialta henkilökohtaisesti, hän osannee sanoa passelin ajankohdan paremmin kuin kukaan tällä palstalla.


      • Anonyymi
        Totta Kai kirjoitti:

        Sinun pitää tietenkin kysyä lupaa keräämiseen Marja Aronialta henkilökohtaisesti, hän osannee sanoa passelin ajankohdan paremmin kuin kukaan tällä palstalla.

        Wau


      • Anonyymi

        no tottakai sitten kun marjat on kypsät eli ne on
        suuria ja mustia, punervat on raakoja, maistamalla olisit selvittänyt millonka ovat poimintakypsiä


      • Anonyymi

        Lokakuun alku on paras aika kerätä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe