Tietäisikö joku kotiviinin ystävä miten aronioista kannattaa valmistaa kotiviiniä? Eli miten marjoja kuuluu käsitellä ja mikä muut hedelmät/marjat niiden kanssa sopii?
marja-aronia viiniohjeita?
11
20584
Vastaukset
- Viinin tekijä
Aronian yksi ominaisuus on, että sen nauttiminen laskee verenpainetta. Käyttäisin aroniaa vain pieniä määriä viinin valmistuksessa. Jos vaikka tulisi joku yhteisvaikutus alkoholin kanssa herkälle.
Käytä saman värisiä marjoja ja hedelmiä, niin tulee hyvä väri. Eli aroniaa, mustikoita, mustaa viinimarjaa, luumuja ja rusinoita. Käyminen pitää saada nopeasti alulle ja kantta ei saa turhaan aukoa.
Lappoaminen on turhaa välivaiheessa, kun moskaa erotellaan. Olen vain kaatanut ronskisti astiasta toiseen ja repsikka pitää siivilää ja tyhjentelee sitä. Ensimmäisen kirkastusvaiheenkin pöntönvaihto on nopea, kun kaataa vain varovasti ja jättää litran pohjalle. Vaatii voimaa. Jos säälittää se litran hukkaaminen, voi sitä kirkastella erikseen.
Kokeile muuten liköörin valmistusta. Voi olla laitonta mutta tapahtuu näin:
4 litran muovikannu hyvää makeahkoa viiniä pakastetaan. Jäätyminen tapahtuu hileiseksi. Hileissä on vesi. Kaada muutaman päivän päästä kannusta jäätymätön osuus. Siten että hilettä jää kannuun 2-3 litraa. Se pois kaadettu osuus on varsinaista juhlajuomaa. Kannuun jäänyt on aika laimeaa, mutta annetaan sulaa ja käytetään laimeana ruokajuomana. - viinin nautiskelija nainen
hei itse en ole koskaan kuullut että marja-aronia aiheuttaisi vaarallista verenpaineen laskua.Olen kokeillut erilaisia aineksia viinin teossa ja tässä muutamia:1.4l marja-aroniaa 1kg omenoita
sekä 1kg tummia luumuja
2.4l marja-aroniaa 1l puolukoita
sekä 1l kirsikoita tai karpaloita
lisäksi männyn lastuja
3.2l marja-aroniaa 2lmustikoita
1l vadelmia sekä 1lmansikoita.
Tuossa muutamia hyviksi havaittuja olen kokeillut myös pelkästä aroniasta tehdä,mutta se ei ollut suun mukaista.
Olen edellämainituista raaka-aineista keittänyt ensin mehumaijalla mehun ja siitä aloittanut viinin teon.Säästyy muutama lappoamis kerta viinin teossa kun ei ole marjat käymisastiassa,jolloin tulee vielä enemmän sakkaa käymisastian pohjalle.Mainitsin yhdessä ohjeessa männyn lastut.Hanki ne juuri kaadetusta puusta jolloin puu on vielä tuore.Lastut esim 10*15cm ohuita kaistaleita.Huuhtelet ne vain viileässä vedessä ja laitat ne viinimehun sekaan käymisastiaan.Siellä kun killuvat käymisen ajan niin aromit irtoaa.Mukavia viinin teko hetkiä. - Tipi
Naukkailen tässä juuri maukasta, tumman punaista ja jopa tanniinin makuista aroniaviiniä ja sen herkistämänä laitan ohjeen tähän:
Viinipäiväkirja
Viinityyppi_Mustamarja-aronia
Käytetyt marjat / hedelmät:
Mustamarja-aronia 4 kg
Rusinoita 250 g
Sokeria: 4 kg panimosokeria ja 2k g tavallista
Käyminen aloitettu 09/09/2002 klo 8.00 Ominaispaino 80 oesler
Iltapäivällä viini kävi hiljakseen.
Käyminen pysäytetty 7 / 10 / 2002
Ominaispaino -12 oesler
Keitin aroniamarjat 10 l kattilassa vedessä n. 10 min, kunnes marjat halkesivat. Kaadoin käymisastiaan. Vettä lisäsin ad n. 25 litraa ja laitoin Presto-käymisaineet ohjen mukaan. Poistin marjat, kun pysäytin käymisen ja lapposin viinin. Nyt viini on hyvää. Käyminen oli melko hidasta ja lisäsin rusinat vasta, kun huomasin, ettei käyminen oikein edisty. Se oli siis kokeilevaa vinologiaa.- Tipi
Vielä lisää mielenkiintoisia yksityiskohtia parin lasillisen jälkeen; Musta-aronia värjää punavioletiksi kaiken minka kanssa joutuu kosketuksiin. Kaakelin saumauksista väri lähtee superkloridilla. Saunan penkkiin en ole vielä ehtinyt kokeilla. Käytin panimo- ja kidesokeria sekaisin, koska en raskinut ostaa kalliimpaa panimosokeria riittävästi. [email protected]
- Hiski2
Olen valmistanut yksistään aroniasta viiniä. siitä tulee hyvänmakuinen yksistäänkin. Lisään sekaan aronian lehtiä kourallisen (se antaan hyvän maun) ja 1 kg rusinoita....tietenkin sokeria mieltymyksen mukaan. . Nyt aion laittaa 20 litraa marjoja ja n12 litraa vettä. Saas nähärä mitä tuloo.
Pienemmällä marjamäärällä ( 10 litraa) siitä tulee rosen värinen.
Valmistuksessa voi jättää pois pektiinin, koska marjassa sitä on itsessään.- laadukasta ilmaista
http://www.elisanet.fi/eric.totterman/kotiviini.htm
vehkeilyyn Virosta
http://www.koduvein.ee/
- Omapeto
Millon Marja Aronian marjat voi kerätä? minulle uusi pensas ja ensimmäiset marjat pensaassa.
- Totta Kai
Sinun pitää tietenkin kysyä lupaa keräämiseen Marja Aronialta henkilökohtaisesti, hän osannee sanoa passelin ajankohdan paremmin kuin kukaan tällä palstalla.
- Anonyymi
Totta Kai kirjoitti:
Sinun pitää tietenkin kysyä lupaa keräämiseen Marja Aronialta henkilökohtaisesti, hän osannee sanoa passelin ajankohdan paremmin kuin kukaan tällä palstalla.
Wau
- Anonyymi
no tottakai sitten kun marjat on kypsät eli ne on
suuria ja mustia, punervat on raakoja, maistamalla olisit selvittänyt millonka ovat poimintakypsiä - Anonyymi
Lokakuun alku on paras aika kerätä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399