Jouluhössötys

Katleija

Jokos olette vanhemmiten tulleet immuuniksi tuolle jouluhössötykselle? Itse olen vuosi vuodelta karsimalla karsinut monta ennen välttämätöntä asiaa jouluvalmisteluista. Kaupungilla käyn viimeisen kerran ennen joulua ensi viikon alussa. Sen jälkeen en nokkaani sinne hyörinään työnnä. Tänä jouluna karsin tosi paljon tuosta ruokapuolesta, varsinkin kahvileivistä. Nuo rönttöset tuntuvat kiinnostavilta kuten lanttusupikkaatkin. Siis jotain perinteisiä herkkuja. Joulupuuroksikin kivivuoassa tehty ohraryynipuuro ja luumusoppa puolukkakiisselissä. Eikös kannata luopua noista kakuista ja rasvaisista tortuista ja keksiä jotain aivan uutta. Lajikkeista on vara karsia.

16

871

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karsintaan

Viime vuonna maksoin itseni kipeäksi joulukorttien lähettämisvimmassa.
      Nyt lähetän vain niille fundamentalisteille, joille joulukortti on niin tärkeä, että ripustelevat niitä joulukoristeiksi seinille.
      Itse en kortteja enää toivoisi.

• tapani.

Koskahan todella aletaan korostaa sitä, että joulu on aika epäterveellinen aika.

Alas rasvat ja sokerit - ja siinä sivussa kinkut, rusinasopat ja kakut. Ne kuuluivat hyvin siihen aikaan, jolloin ihmiset tekivät raskasta työtä ja tarvitsivat energiaa.

Joululahjatkin ovat turhamaisia, tuottavathan ne tosin liike-elämälle katetta. Kun ostaa samaiset tavarat joulun jälkeen, saa ne halvemmalla, nimenomaan sellaiset, joille on käyttöä.

Parasta joulussa onkin ympäristön rauhoittuminen.

• Iili

Onnistuin painostamaan jo kouluaikana äitini siihen, ettei joulua pilata riisipuurolla. Se onkin kestänyt tähän päivään asti. En ole 45:een vuoteen joutunut enää syömään sitä. - Sorry nyt vain, mutta minusta riisipuuro on kaikkein kamalin ruoka, jonka tiedän. En kertakaikkiaan saa sitä kurkustani alas. En siis vaikka yrittäisin olla kohtelias ja ottaa sitä vain hiukan. - Sana "puurojuhla" saa kylmiä väreitä selkääni.

Mieluummin syön vaikka lipeäkalaa. En minä siitäkään pidä, mutta pystyn kyllä syömään sitä kerran vuodessa. Tosin ei sitä taida enää nykyaikana ollakaan joulupöydässä. - Olin äskettäin Italiassa. Siellä oli lipeäkalaa tarjolla vähän joka trattoriassa. En tilannut sitä, mutta periaatteessa olisi ollut kiinnostavaa nähdä, miten sitä siellä valmistetaan.

• uzma-m

on meidam miesvaelle kauhistus,samoin silli ja mammi.
        En siivoa jouluksi,vasta uudenvuoden jalkeen siivoan kunnolla juhlimisten jaljet.
        Mina tykkaan taytetysta kalkkunasta, mutta muut haluvat kunnon naudan tai vuohen liha paistin, valmistan ne aattona,pipareista ei valiteta ja englantilais tyylisen jolukakun tilaan leipomosta.Jos joulu aatto on viikon arkipaivana niin se on ihan tavallinen tyopaiva,mutta 25.pv onneksi on maan perustajan syntymapaiva ja yleinen juhlapaiva.

• Iili
        uzma-m kirjoitti:

on meidam miesvaelle kauhistus,samoin silli ja mammi.
        En siivoa jouluksi,vasta uudenvuoden jalkeen siivoan kunnolla juhlimisten jaljet.
        Mina tykkaan taytetysta kalkkunasta, mutta muut haluvat kunnon naudan tai vuohen liha paistin, valmistan ne aattona,pipareista ei valiteta ja englantilais tyylisen jolukakun tilaan leipomosta.Jos joulu aatto on viikon arkipaivana niin se on ihan tavallinen tyopaiva,mutta 25.pv onneksi on maan perustajan syntymapaiva ja yleinen juhlapaiva.

Olen pannut merkille, että useimmat ulkomaalaiset inhoavat sitä.

TV:ssä oli tänä vuonna ohjelma, jossa Suomessa asuvat ulkomaalaiset puhuivat suomalaisesta ruoasta. Jokainen sanoi erikseen, ettei pysty syömään hernekeittoa.

On sitä sitten ulkomaillakin sellaisia ruokia, joita minä en pysty syömään. Saksassa olen nähnyt jotakin hirvittävää sianläskihyhmää, jota en suin surminkaan olisi pannut suuhuni. En pidä simpukoista enkä nyt varsinkaan elävistä ostereista. Enkä mustekalasta tai kuskuksesta puhumattakaan keitetystä hapankaalista tai siansorkista.

Ja kyllä se englatilainen joulukakku on myös sillä rajalla, pystyykö syömään vai ei.

• maista edes

Saisitpa ohrakryynipuuroa, kokonaisista suurimoista täysmaitoon keitettyä. Kyllä se riisipuuron hakkaa. Kiehuvaan maitoon kokonaiset ohrasuurimot, kiehautus, suola, kansi päälle. Kattila nostetaan styroksiseen "taikapesään", johon prikulleen sopii O:n 3 litran teräskattila. "Taikapesän" kansipuolikas päälle, suljetaan tiiviiksi siihen kuuluvilla jousilla neljäksi tunniksi. Aromit säilyvät. Sekoitetaan 40 min välein. Munakello avuksi. Esi-vanhempien ennenkuulumattoman maukas herkku hämmästyttää maullaan. Sopii marjasopan kaveriksi jouluun kuin jouluun. Maistettuasi esiäitien aidon ohrapuuron, alat jo sompailla puuropuhetta ! Kattilanpesu sujuu kevyesti harjaa pyöräyttämällä.

• jouluhössötys tarttunut minuun :D enkä usko että tarttuukaan!
      Teen tavallisen viikkosiivouksen, laitan joulukukkia ja hedelmiä joulukuusi (muovinen) ja paljon kynttilöitä ja rauhallista musiikkia niin tunnelma syntyy. Siihen valmisteluun menee ehkä pari tuntia.

Koska joulunakin on syötävä, niin jotakin lajeja joista pidämme laitan perinteisestä joulupöydästä.
      Vähän mutta hyvää.

Sitten joulusauna ja tuoreet vastat pakasteesta.
      Kalle Ankka (Aku Ankka) TV:stä kuuluu meidän joulunaattoomme :D

Ympärillä oleva jouluhysteria ei vaikuta minuun ollenkaan! "Joulu joutuu" kuitenkin.

• Katleija

Tuonlaiseen tähtään minäkin. Vain jotain niistä perinteisistä monista jouluherkuista, mutta makeat jätän pois. Ainoastaan ostan torilta hyvän rusinapullapitkon ja rahkatorttuja leivoin. Ja pienen pojanpojan kanssa tänään (ei kun sunnuntaina)teimme kaupan taikinasta piparkakkuja. Ihan vaan sen pienen takia, että hän sai painella erilaisia kakkuja muoteilla ja piparit hän sai viedä kotiinsa. Ja muovikuusi ensiviikolla vintiltä parvekkeelle tuulettumaan.§:=)) Ei taaatusti varista neulasia.

• Nyt
        Katleija kirjoitti:

Tuonlaiseen tähtään minäkin. Vain jotain niistä perinteisistä monista jouluherkuista, mutta makeat jätän pois. Ainoastaan ostan torilta hyvän rusinapullapitkon ja rahkatorttuja leivoin. Ja pienen pojanpojan kanssa tänään (ei kun sunnuntaina)teimme kaupan taikinasta piparkakkuja. Ihan vaan sen pienen takia, että hän sai painella erilaisia kakkuja muoteilla ja piparit hän sai viedä kotiinsa. Ja muovikuusi ensiviikolla vintiltä parvekkeelle tuulettumaan.§:=)) Ei taaatusti varista neulasia.

On sitten paketit kääritty, ja kortit viety postiin.Perunalaatikot kun teen lasten perheille ,niin siinä kaikki.Kahvileiväksi riittää suklaakonvehti.Pukki voisi kyllä tuoda jonkun, jonka kanssa viettää rauhaisaa Joulua!!!!

• Nyt

on joulupaketit kääritty! Kaksi reilunkokoista perunalaatikkoa vielä täytyy tehdä lasten perheille,oman äidin tekemä kun on parasta.kahvileiväksi riittää mainiosti suklaakonvehti.Suussasulavan hyvää, mutta älä ota liikaa.Joulupukille toive: Toisitko minulle jonkun jakamaan kanssani rauhaisan JOULUN???

• Nyt:lle

itse, että mitä vasten tuo juttu tuli kahteen kertaa. Ensin ei näkynyt mitään, ja kun tein parannellun version niin sitten ne ovat molemmat siellä. Sorry!!

• Katleija
        Nyt:lle kirjoitti:

itse, että mitä vasten tuo juttu tuli kahteen kertaa. Ensin ei näkynyt mitään, ja kun tein parannellun version niin sitten ne ovat molemmat siellä. Sorry!!

Jospa se viesti menikin Korvatunturille Pukille. Siellä pannaan pakettiin nyt sinulle jouluseuraa, odotas vaan.

• nyt
        Katleija kirjoitti:

Jospa se viesti menikin Korvatunturille Pukille. Siellä pannaan pakettiin nyt sinulle jouluseuraa, odotas vaan.

sitten jännittää!! Osaakohan se pukki sittenkään valita minun makuni mukaista.Sopusuhtainen, fiksu, siisti ihana, j.n.e.

• Reetta

Nii-in joulu tässä pakkaa päälle. Hymyä huuleen, kävin tänään ostamassa vauvalle vuodetarvike setin. Varasin turvaistuimen ja rattaat 2 viikon ajaksi (onneksi voi vuokrata). Tietysti soiva lelu vuoteen yläpuolelle. Kaikki on muuttunut 40vuoden aikana.

Myyjä katsoi hieman arvoituksellisesti, mutta näin on marjat kun perheen pienin tulee maailmalta joulunviettoon. Enpä olisi uskonut tätä hössötystäni vielä vuosi sitten.
      11v ja 9v tytöt saivat toivomansa lahjat, ostan vain tarpeellista. Tätä se on tämän mummin elämä tänä jouluna jota onnellisena odotan.

• Kesken

Tai ainakin melkein.
      Lasten lähdettyä kotoa emme ole hössöttäneet senkään vertaa.
      Aikanaan koko suku kokoontui meille lastemme takia. Vaimolta meni pari päivää , ml. jouluaatto, hössätessä.
      Minä vihelsin pelin poikki.
      Ok:ssa auessa hankimme kuusen mutta viimevuodet olemme olleet ilman.
      Vaimo ripustaa himmelin ja asentaa olkipukin ikkunalaudalle. Siinä kaikki.
      Juu, on se joitain joululahjoja hankkinut, minä en koskaan.

Sapuskat ovat normaalit sunnuntaipöperöt.
      Viime joulun olimme Espanjan asunnolla ja pysyimme visusti erossa suomalaisen siirtokunnan hössötyksistä.
      Uskonnollista merkitystä joululla ei minulle ole ollut 50:neen vuoteen.

• Hössöttäminen alkoi siitä että yöllä oli satanut lunta. Maisemat ovat kuin joulukortissa.

Katsoin tarpeelliseksi mennä lumitöihin ja tiesin jo etukäteen että ranteet ja selkä ovat poikki (tuntuu luissa vasta huomenna) ja päätin pistää ison remmin päälle eli jouluhössötykset hoituu tänä päivänä! Huomenna makoilen vaan ja kuuntelen musiikkia.

Siispä siitä lanttu- ja porkkanalaatikon tekoon, punajuuret pehmenemään, samoin luumut joulutorttujen täytettä varten, kalja jäähtymään ja mäski talteen...
      Olen kovin tyytyväinen päivän saavutuksiin, mallaslimput ovat kohoamassa ja kun saan ne uuniin niin menen itse saunaan parantelemaan särkeviä jäseniä!

P.S. - Kiitos SkillaN torttuohjeesta, tuli hyviä!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      107
      6241
    2. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      368
      5906
    3. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      62
      5282
    4. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      337
      3880
    5. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      4
      2315
    6. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      143
      2287
    7. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      112
      1354
    8. Onko täällä helmessä tapahtunut vakava rikos?

Onko kuullut kukaan mitään.
      Haapavesi
      12
      1151
    9. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      178
      987
    10. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      56
      813
    Aihe