Automaatin öljynvaihto

Make

Olis tarkoitus vaihtaa Voyageriin -97 ja 3,3 koneella, automaatin öljyt ja suodattimen. Onko hommassa jotain erikoista? Vai yksinkertaisesti vanhat pois ja uutta tilalle? Osat eli tiiviste, suodatin ja Mopar-öljy on jo hankittu, pitäisihän niillä pärjätä.

24

10422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heksat

      Ei siinä ole...Ehkä voisit kuitenkin ostaa myös tiivistesilikonia ja laittaa sitä pulttien jenkaan ja kantoihin.Tiiviste ja silikoni on yhdessä tiivis yhdistelmä,pelkkä silikoni tai tiiviste huonompi.

      Sitten vain iso keräysastia ja pulttien löysäyksen jälkeen kangotat jostain kulmasta,kannattaa aluksi välttää koko öljypohjan pudotusta.On siistimpää kangottaa joku kulma auki ja ehkä jättää muutama pultti paikalleen.Kun enimmät öljyt ovat valuneet voi koko öljypohjan pudottaa alas.

    • öljyn

      vaihdosta hieman.Aja laatikko lämpimäksi(itse asiassa kuumaksi)jonka jälkeen lasketaan öljyt pois.Ölypohjan ruuveja varovasti löysäten annat öljyn valua astiaan(ehdit juoda odotellessa kupin kahvia).Vinkki:Huollossa muuten mittaavat poistetun öljymäärän,käyttävät myöskin pelkästään silikonia tiivistykseen?!Puhdista öljypohja hyvin huolelliseti vanhasta öljystä ja tiivisteiden riekaleista sekä silikonista.Puhdista magneettikin,mikäli sellainen siellä on.Asenna öljypohja paikoilleen,älä kiristä ruuveja liian tiukalle!Öljyt sisälle laatikkoon(älä ylitäytä),mittatikussa viivat kylmälle/kuumalle öljylle eikä muuta kuin ajamaan pikku lenkki(öljyt lämpöiseksi) käyden kaikki vaihteet läpi.Tämän jälkeen vaihdevalitsin P-asentoon ja moottorin käydessä tarkastat öljypinnan korkeuden laatikossa.

      • Timo_76

        N asentoon, kun katsotaan vaihteisto
        öljyt!


    • ylitäytöstä

      Ota vakavasti tuo varoitus ylitäytöstä. Ylitäytöllä on laatikoita rikottu. Täytä varoen kun lähestyy täyttömäärää, aja varmasti kuumaksi ja katso tikusta, niinkuin edellinen neuvoi. Lisää tässä vaiheessa vain vähän ettet vahingossa täytä liikaa.

      • Anonyymi

        Mistä vaihteisto öljyä lisätään chrysler voyager 2.8 diesel


      • Anonyymi

        Mittatikun putkesta, olettaen että kyseessä on automaatti. Öljymäärä tarkastetaan moottori käynnissä vaihde parkilla, käytä ensin vaihdekaavio läpi pariin kertaan. Kokeile öljyn lämpö kädellä öljypohjasta, jos ei kestä koskea, katso kohdasta hot ja jos kestää koskea, kohdasta warm.


    • Make

      Eli kiitos asiallisista vastauksista. Etenkin tyo ylitäyttö ja sen vaarallisuus oli uutta minulle.

    • Tavanomainen

      Teetkö puolivaihdon vai täysvaihdon? Vaihdelaatikon öljymäärä on noin 9 l. Tavallisesti vaihdetaan jotain 4-5 litraa, eli senverran kuin laatikosta poistuu öljyä öljypohja irroitettaessa.

      • Make

        Paljonko on automaattilaatikon suositeltu öljynvaihtoväli?

        Auto on 3,3 vm.2002


      • Mielipiteitä vain
        Make kirjoitti:

        Paljonko on automaattilaatikon suositeltu öljynvaihtoväli?

        Auto on 3,3 vm.2002

        Automaattivaihteisto ei ole voikun kestävämpiä kohtia. Varmaa on, että öljynvaihdon laiminlyömällä saa vaihteiston särjettyä ja yhtä varmaa, että liian usein vaihtamalla ei laatikko hajoa. Jos oiken muistan, ohjekirjassa vaihtoväli olisi 80000 km, mutta ainakin moottoriöljyn vaihdon kohdalla painotetaaan vaihtovälin riippuvan ajosta ja ulkolämpötilasta.

        Kysyin arvostetun Hartolalaisen automaattivaihteistokorjaajan näkemystä vaihtovälistä. Hän määritteli vaihtoväliksi Moparin öljyillä 2 vuotta tai 60000 km. Tällöin puhuttiin siis tuosta mainitusta "puolivaihdosta". Tosin muistaakseni ohjekirjan öljymäärä vaihdossa määritellään myös tämän "puolivaihdon" mukaan.


      • edellinen
        Mielipiteitä vain kirjoitti:

        Automaattivaihteisto ei ole voikun kestävämpiä kohtia. Varmaa on, että öljynvaihdon laiminlyömällä saa vaihteiston särjettyä ja yhtä varmaa, että liian usein vaihtamalla ei laatikko hajoa. Jos oiken muistan, ohjekirjassa vaihtoväli olisi 80000 km, mutta ainakin moottoriöljyn vaihdon kohdalla painotetaaan vaihtovälin riippuvan ajosta ja ulkolämpötilasta.

        Kysyin arvostetun Hartolalaisen automaattivaihteistokorjaajan näkemystä vaihtovälistä. Hän määritteli vaihtoväliksi Moparin öljyillä 2 vuotta tai 60000 km. Tällöin puhuttiin siis tuosta mainitusta "puolivaihdosta". Tosin muistaakseni ohjekirjan öljymäärä vaihdossa määritellään myös tämän "puolivaihdon" mukaan.

        Itse noudatan tuota 2 vuotta, jolloin kilometrejä kertyy n. 30000. Moparin öljyhän on kallista, mutta kun itse vaihtaa ei vaihdosta tarvi maksaa.


      • vaihto edessä

        Miten täysvaihto onnistuu eli mistä laatikko tyhjäksi? Kumpi vaihto kuuluu normaaliin 48 tkm huoltoväliohjelmaan?


      • mika3800
        vaihto edessä kirjoitti:

        Miten täysvaihto onnistuu eli mistä laatikko tyhjäksi? Kumpi vaihto kuuluu normaaliin 48 tkm huoltoväliohjelmaan?

        Vaihtakaa ihmeessä kaikki öljyt ja putsatkaa öljypohja. Tässä kohtaa on hölmöä yrittää säästää. Siellä on yleensä aina metallin mujua, joka jää sinne pyörimään ns. puolivaihdossa.


      • hankalampi
        vaihto edessä kirjoitti:

        Miten täysvaihto onnistuu eli mistä laatikko tyhjäksi? Kumpi vaihto kuuluu normaaliin 48 tkm huoltoväliohjelmaan?

        Vaikka tuossa puolivaihtoa kommentoinkin, olen sen itsekin tehnyt. Tulisko enemmän pois kun aukaisee myös perävälityksen kannen. Jotenkin pumppaamalla ne myös lähtenee. Sopiva öljyputki irti ja kone käyntiin hetkeksi. Momentinmuuntimeen jää kyllä aina öljyä, joten ihan kaikkia ei voi vaihtaa.
        Myös Autokeskuksen varaosissa kertovat puolivaihtoa vastaavan öljymäärän, kun kysyy tarvittavaa öljymäärää.
        Laatikon koko öljymäärä on siis päälle 9 litraa.


      • Niinpäs
        vaihto edessä kirjoitti:

        Miten täysvaihto onnistuu eli mistä laatikko tyhjäksi? Kumpi vaihto kuuluu normaaliin 48 tkm huoltoväliohjelmaan?

        Täysvaihto tarkoittaa sitä että saat vaihteiston sisältä kuin myös turbiinin sisältä kaikki öljyt pois ja sehän ei onnistu kuin vaihteisto remontin yhteydessä . Vaihteiston öljyn vaihtoväli on crysyissä 48 000 km mutta et koskaan turhaan vaihda niitä eli itsekkin vaihdan ( Grandi -97 3,8 AWD ) vaihteisto öljyt 24 000 välein ja moottori öljyt 6 000 km välein .


      • öljyt pois
        Niinpäs kirjoitti:

        Täysvaihto tarkoittaa sitä että saat vaihteiston sisältä kuin myös turbiinin sisältä kaikki öljyt pois ja sehän ei onnistu kuin vaihteisto remontin yhteydessä . Vaihteiston öljyn vaihtoväli on crysyissä 48 000 km mutta et koskaan turhaan vaihda niitä eli itsekkin vaihdan ( Grandi -97 3,8 AWD ) vaihteisto öljyt 24 000 välein ja moottori öljyt 6 000 km välein .

        Eikö enää saa moparin turbiinista öljyjä pois ilman että purkaa laatikon? eikö niissä ole enää tyhjennys roppua, niin kuin on vanhoissa 904:ssa?


    • heksat

      Olen nähnyt todella monta vuotavaa voikun öljypohjaa...Joten siinä se suurin riski taitaa piillä.Olen myös nähnyt tosi monta vuotavaa pelkällä silikonilla tiivistettyä öljypohjaa,silikonilla kun on taipumus työntyä pois kiristettäessä.
      Jos käytät tiivistettä sekä silikonia pulteissa,on mahdollista saavuttaa täysin pölytiivis öljypohja mikä on tietysti tavoite!

      • Make

        No nyt on öljyt vaihdettu. Pitänee huomenna vissiin hakea vähän lisää öljyä, 4 litraa ei ihan tuntunut riittävän. Tuosta tiiviydestä voisi sanoa sen, että minusta silikonin laitto vaikutti turhalta enkä sitä siis laittanut. Tiivisteenä oli (ja on nytkin) moparin oma terästiiviste ja pohja oli kuiva lukuunottamatta pientä hikoilua. Joskus aikaisemmin oli silikonia lisäilty, pohjan tiivistepinnassa näkyi jäljet kun sitä oli raaputettu pois. Silokonia oli ollut myös sisäpuolella, pursunut saumasta ja se on jopa vaarallista. Saattaa lähteä mälli liikkeelle. Katotaan nyt miten käy, mutta uskoisin ettei vuotoja tule olemaan.


      • 01 malleista eteenpäin
        Make kirjoitti:

        No nyt on öljyt vaihdettu. Pitänee huomenna vissiin hakea vähän lisää öljyä, 4 litraa ei ihan tuntunut riittävän. Tuosta tiiviydestä voisi sanoa sen, että minusta silikonin laitto vaikutti turhalta enkä sitä siis laittanut. Tiivisteenä oli (ja on nytkin) moparin oma terästiiviste ja pohja oli kuiva lukuunottamatta pientä hikoilua. Joskus aikaisemmin oli silikonia lisäilty, pohjan tiivistepinnassa näkyi jäljet kun sitä oli raaputettu pois. Silokonia oli ollut myös sisäpuolella, pursunut saumasta ja se on jopa vaarallista. Saattaa lähteä mälli liikkeelle. Katotaan nyt miten käy, mutta uskoisin ettei vuotoja tule olemaan.

        Mulla on 01 malli ja kun siihen ensimmäisen kerran laatikon öljyt vaihdettiin, varauduin tiivisteen vaihtoon. Tiivistettä ei kuitenkaan vaihdettu, koska alkupereinen on sellainen, missä on teräskehys ja kumihuulitiivisteet. Tiivisteliimaakaan ei ole käyetty eikä näy vuotavan.


      • Make
        01 malleista eteenpäin kirjoitti:

        Mulla on 01 malli ja kun siihen ensimmäisen kerran laatikon öljyt vaihdettiin, varauduin tiivisteen vaihtoon. Tiivistettä ei kuitenkaan vaihdettu, koska alkupereinen on sellainen, missä on teräskehys ja kumihuulitiivisteet. Tiivisteliimaakaan ei ole käyetty eikä näy vuotavan.

        No semmonen terästiivistehän se oli ja sisäreunalla silikonijuova. Tarvinneeko edes joka kerta vaihtaa? On nimittäin aika hinnakas jos vertaa suodattimeen ja öljyyn. Tiiviste yli 40e, suodatin siinä 23e ja 4 litraa öljyä 30e tienoilla. Kun kävin paikallisesta merkkiliikkeestä kamat ostamassa, odotin kauhulla mitä öljy maksaa. Eipä ollu mun mielestä tolkuttoman kallista, vaikka näillä palstoilla aika itketään että miten kallista moparin automaattiöljy on. Maksaa ne muidenkin merkkien erikoisöljyt, vaikkapa Mitsun automaattiöljy tai VAG:n Long-life moottoriöljy. Kaveri osti litran lisäystä varten, maksoi 12e.


      • Ostanut
        Make kirjoitti:

        No semmonen terästiivistehän se oli ja sisäreunalla silikonijuova. Tarvinneeko edes joka kerta vaihtaa? On nimittäin aika hinnakas jos vertaa suodattimeen ja öljyyn. Tiiviste yli 40e, suodatin siinä 23e ja 4 litraa öljyä 30e tienoilla. Kun kävin paikallisesta merkkiliikkeestä kamat ostamassa, odotin kauhulla mitä öljy maksaa. Eipä ollu mun mielestä tolkuttoman kallista, vaikka näillä palstoilla aika itketään että miten kallista moparin automaattiöljy on. Maksaa ne muidenkin merkkien erikoisöljyt, vaikkapa Mitsun automaattiöljy tai VAG:n Long-life moottoriöljy. Kaveri osti litran lisäystä varten, maksoi 12e.

        Minä ostin paikallisesta merkkiliikkeestä 4L kannun Moparin ATF 4:sta 64 euroa ja kun se ei ihan riitä vielä lisäksi litran samaa 26 euroa eli yhteensä 90 euroa. 4.7.05 lukee kuitissa - ei kai hinnat sentään noin paljon halventuneet ole?

        Sulla taitaa olla vanhempi loota, johon käy ATF 3??


      • Make
        Ostanut kirjoitti:

        Minä ostin paikallisesta merkkiliikkeestä 4L kannun Moparin ATF 4:sta 64 euroa ja kun se ei ihan riitä vielä lisäksi litran samaa 26 euroa eli yhteensä 90 euroa. 4.7.05 lukee kuitissa - ei kai hinnat sentään noin paljon halventuneet ole?

        Sulla taitaa olla vanhempi loota, johon käy ATF 3??

        Voyager -97 ja ATF 3:sta ne mulle myi


      • ??????????
        Make kirjoitti:

        No semmonen terästiivistehän se oli ja sisäreunalla silikonijuova. Tarvinneeko edes joka kerta vaihtaa? On nimittäin aika hinnakas jos vertaa suodattimeen ja öljyyn. Tiiviste yli 40e, suodatin siinä 23e ja 4 litraa öljyä 30e tienoilla. Kun kävin paikallisesta merkkiliikkeestä kamat ostamassa, odotin kauhulla mitä öljy maksaa. Eipä ollu mun mielestä tolkuttoman kallista, vaikka näillä palstoilla aika itketään että miten kallista moparin automaattiöljy on. Maksaa ne muidenkin merkkien erikoisöljyt, vaikkapa Mitsun automaattiöljy tai VAG:n Long-life moottoriöljy. Kaveri osti litran lisäystä varten, maksoi 12e.

        Mikä laatikko siinä Voyagerissä on? Onko se A604?


    • Anonyymi

      eikös voyager huutele 4 öljyä? Ainakin mä sain laatikko äijältä moisen laadun .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7775
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1975
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe