Automaatin öljynvaihto

Make

Olis tarkoitus vaihtaa Voyageriin -97 ja 3,3 koneella, automaatin öljyt ja suodattimen. Onko hommassa jotain erikoista? Vai yksinkertaisesti vanhat pois ja uutta tilalle? Osat eli tiiviste, suodatin ja Mopar-öljy on jo hankittu, pitäisihän niillä pärjätä.

24

10460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heksat

      Ei siinä ole...Ehkä voisit kuitenkin ostaa myös tiivistesilikonia ja laittaa sitä pulttien jenkaan ja kantoihin.Tiiviste ja silikoni on yhdessä tiivis yhdistelmä,pelkkä silikoni tai tiiviste huonompi.

      Sitten vain iso keräysastia ja pulttien löysäyksen jälkeen kangotat jostain kulmasta,kannattaa aluksi välttää koko öljypohjan pudotusta.On siistimpää kangottaa joku kulma auki ja ehkä jättää muutama pultti paikalleen.Kun enimmät öljyt ovat valuneet voi koko öljypohjan pudottaa alas.

    • öljyn

      vaihdosta hieman.Aja laatikko lämpimäksi(itse asiassa kuumaksi)jonka jälkeen lasketaan öljyt pois.Ölypohjan ruuveja varovasti löysäten annat öljyn valua astiaan(ehdit juoda odotellessa kupin kahvia).Vinkki:Huollossa muuten mittaavat poistetun öljymäärän,käyttävät myöskin pelkästään silikonia tiivistykseen?!Puhdista öljypohja hyvin huolelliseti vanhasta öljystä ja tiivisteiden riekaleista sekä silikonista.Puhdista magneettikin,mikäli sellainen siellä on.Asenna öljypohja paikoilleen,älä kiristä ruuveja liian tiukalle!Öljyt sisälle laatikkoon(älä ylitäytä),mittatikussa viivat kylmälle/kuumalle öljylle eikä muuta kuin ajamaan pikku lenkki(öljyt lämpöiseksi) käyden kaikki vaihteet läpi.Tämän jälkeen vaihdevalitsin P-asentoon ja moottorin käydessä tarkastat öljypinnan korkeuden laatikossa.

      • Timo_76

        N asentoon, kun katsotaan vaihteisto
        öljyt!


    • ylitäytöstä

      Ota vakavasti tuo varoitus ylitäytöstä. Ylitäytöllä on laatikoita rikottu. Täytä varoen kun lähestyy täyttömäärää, aja varmasti kuumaksi ja katso tikusta, niinkuin edellinen neuvoi. Lisää tässä vaiheessa vain vähän ettet vahingossa täytä liikaa.

      • Anonyymi

        Mistä vaihteisto öljyä lisätään chrysler voyager 2.8 diesel


      • Anonyymi

        Mittatikun putkesta, olettaen että kyseessä on automaatti. Öljymäärä tarkastetaan moottori käynnissä vaihde parkilla, käytä ensin vaihdekaavio läpi pariin kertaan. Kokeile öljyn lämpö kädellä öljypohjasta, jos ei kestä koskea, katso kohdasta hot ja jos kestää koskea, kohdasta warm.


    • Make

      Eli kiitos asiallisista vastauksista. Etenkin tyo ylitäyttö ja sen vaarallisuus oli uutta minulle.

    • Tavanomainen

      Teetkö puolivaihdon vai täysvaihdon? Vaihdelaatikon öljymäärä on noin 9 l. Tavallisesti vaihdetaan jotain 4-5 litraa, eli senverran kuin laatikosta poistuu öljyä öljypohja irroitettaessa.

      • Make

        Paljonko on automaattilaatikon suositeltu öljynvaihtoväli?

        Auto on 3,3 vm.2002


      • Mielipiteitä vain
        Make kirjoitti:

        Paljonko on automaattilaatikon suositeltu öljynvaihtoväli?

        Auto on 3,3 vm.2002

        Automaattivaihteisto ei ole voikun kestävämpiä kohtia. Varmaa on, että öljynvaihdon laiminlyömällä saa vaihteiston särjettyä ja yhtä varmaa, että liian usein vaihtamalla ei laatikko hajoa. Jos oiken muistan, ohjekirjassa vaihtoväli olisi 80000 km, mutta ainakin moottoriöljyn vaihdon kohdalla painotetaaan vaihtovälin riippuvan ajosta ja ulkolämpötilasta.

        Kysyin arvostetun Hartolalaisen automaattivaihteistokorjaajan näkemystä vaihtovälistä. Hän määritteli vaihtoväliksi Moparin öljyillä 2 vuotta tai 60000 km. Tällöin puhuttiin siis tuosta mainitusta "puolivaihdosta". Tosin muistaakseni ohjekirjan öljymäärä vaihdossa määritellään myös tämän "puolivaihdon" mukaan.


      • edellinen
        Mielipiteitä vain kirjoitti:

        Automaattivaihteisto ei ole voikun kestävämpiä kohtia. Varmaa on, että öljynvaihdon laiminlyömällä saa vaihteiston särjettyä ja yhtä varmaa, että liian usein vaihtamalla ei laatikko hajoa. Jos oiken muistan, ohjekirjassa vaihtoväli olisi 80000 km, mutta ainakin moottoriöljyn vaihdon kohdalla painotetaaan vaihtovälin riippuvan ajosta ja ulkolämpötilasta.

        Kysyin arvostetun Hartolalaisen automaattivaihteistokorjaajan näkemystä vaihtovälistä. Hän määritteli vaihtoväliksi Moparin öljyillä 2 vuotta tai 60000 km. Tällöin puhuttiin siis tuosta mainitusta "puolivaihdosta". Tosin muistaakseni ohjekirjan öljymäärä vaihdossa määritellään myös tämän "puolivaihdon" mukaan.

        Itse noudatan tuota 2 vuotta, jolloin kilometrejä kertyy n. 30000. Moparin öljyhän on kallista, mutta kun itse vaihtaa ei vaihdosta tarvi maksaa.


      • vaihto edessä

        Miten täysvaihto onnistuu eli mistä laatikko tyhjäksi? Kumpi vaihto kuuluu normaaliin 48 tkm huoltoväliohjelmaan?


      • mika3800
        vaihto edessä kirjoitti:

        Miten täysvaihto onnistuu eli mistä laatikko tyhjäksi? Kumpi vaihto kuuluu normaaliin 48 tkm huoltoväliohjelmaan?

        Vaihtakaa ihmeessä kaikki öljyt ja putsatkaa öljypohja. Tässä kohtaa on hölmöä yrittää säästää. Siellä on yleensä aina metallin mujua, joka jää sinne pyörimään ns. puolivaihdossa.


      • hankalampi
        vaihto edessä kirjoitti:

        Miten täysvaihto onnistuu eli mistä laatikko tyhjäksi? Kumpi vaihto kuuluu normaaliin 48 tkm huoltoväliohjelmaan?

        Vaikka tuossa puolivaihtoa kommentoinkin, olen sen itsekin tehnyt. Tulisko enemmän pois kun aukaisee myös perävälityksen kannen. Jotenkin pumppaamalla ne myös lähtenee. Sopiva öljyputki irti ja kone käyntiin hetkeksi. Momentinmuuntimeen jää kyllä aina öljyä, joten ihan kaikkia ei voi vaihtaa.
        Myös Autokeskuksen varaosissa kertovat puolivaihtoa vastaavan öljymäärän, kun kysyy tarvittavaa öljymäärää.
        Laatikon koko öljymäärä on siis päälle 9 litraa.


      • Niinpäs
        vaihto edessä kirjoitti:

        Miten täysvaihto onnistuu eli mistä laatikko tyhjäksi? Kumpi vaihto kuuluu normaaliin 48 tkm huoltoväliohjelmaan?

        Täysvaihto tarkoittaa sitä että saat vaihteiston sisältä kuin myös turbiinin sisältä kaikki öljyt pois ja sehän ei onnistu kuin vaihteisto remontin yhteydessä . Vaihteiston öljyn vaihtoväli on crysyissä 48 000 km mutta et koskaan turhaan vaihda niitä eli itsekkin vaihdan ( Grandi -97 3,8 AWD ) vaihteisto öljyt 24 000 välein ja moottori öljyt 6 000 km välein .


      • öljyt pois
        Niinpäs kirjoitti:

        Täysvaihto tarkoittaa sitä että saat vaihteiston sisältä kuin myös turbiinin sisältä kaikki öljyt pois ja sehän ei onnistu kuin vaihteisto remontin yhteydessä . Vaihteiston öljyn vaihtoväli on crysyissä 48 000 km mutta et koskaan turhaan vaihda niitä eli itsekkin vaihdan ( Grandi -97 3,8 AWD ) vaihteisto öljyt 24 000 välein ja moottori öljyt 6 000 km välein .

        Eikö enää saa moparin turbiinista öljyjä pois ilman että purkaa laatikon? eikö niissä ole enää tyhjennys roppua, niin kuin on vanhoissa 904:ssa?


    • heksat

      Olen nähnyt todella monta vuotavaa voikun öljypohjaa...Joten siinä se suurin riski taitaa piillä.Olen myös nähnyt tosi monta vuotavaa pelkällä silikonilla tiivistettyä öljypohjaa,silikonilla kun on taipumus työntyä pois kiristettäessä.
      Jos käytät tiivistettä sekä silikonia pulteissa,on mahdollista saavuttaa täysin pölytiivis öljypohja mikä on tietysti tavoite!

      • Make

        No nyt on öljyt vaihdettu. Pitänee huomenna vissiin hakea vähän lisää öljyä, 4 litraa ei ihan tuntunut riittävän. Tuosta tiiviydestä voisi sanoa sen, että minusta silikonin laitto vaikutti turhalta enkä sitä siis laittanut. Tiivisteenä oli (ja on nytkin) moparin oma terästiiviste ja pohja oli kuiva lukuunottamatta pientä hikoilua. Joskus aikaisemmin oli silikonia lisäilty, pohjan tiivistepinnassa näkyi jäljet kun sitä oli raaputettu pois. Silokonia oli ollut myös sisäpuolella, pursunut saumasta ja se on jopa vaarallista. Saattaa lähteä mälli liikkeelle. Katotaan nyt miten käy, mutta uskoisin ettei vuotoja tule olemaan.


      • 01 malleista eteenpäin
        Make kirjoitti:

        No nyt on öljyt vaihdettu. Pitänee huomenna vissiin hakea vähän lisää öljyä, 4 litraa ei ihan tuntunut riittävän. Tuosta tiiviydestä voisi sanoa sen, että minusta silikonin laitto vaikutti turhalta enkä sitä siis laittanut. Tiivisteenä oli (ja on nytkin) moparin oma terästiiviste ja pohja oli kuiva lukuunottamatta pientä hikoilua. Joskus aikaisemmin oli silikonia lisäilty, pohjan tiivistepinnassa näkyi jäljet kun sitä oli raaputettu pois. Silokonia oli ollut myös sisäpuolella, pursunut saumasta ja se on jopa vaarallista. Saattaa lähteä mälli liikkeelle. Katotaan nyt miten käy, mutta uskoisin ettei vuotoja tule olemaan.

        Mulla on 01 malli ja kun siihen ensimmäisen kerran laatikon öljyt vaihdettiin, varauduin tiivisteen vaihtoon. Tiivistettä ei kuitenkaan vaihdettu, koska alkupereinen on sellainen, missä on teräskehys ja kumihuulitiivisteet. Tiivisteliimaakaan ei ole käyetty eikä näy vuotavan.


      • Make
        01 malleista eteenpäin kirjoitti:

        Mulla on 01 malli ja kun siihen ensimmäisen kerran laatikon öljyt vaihdettiin, varauduin tiivisteen vaihtoon. Tiivistettä ei kuitenkaan vaihdettu, koska alkupereinen on sellainen, missä on teräskehys ja kumihuulitiivisteet. Tiivisteliimaakaan ei ole käyetty eikä näy vuotavan.

        No semmonen terästiivistehän se oli ja sisäreunalla silikonijuova. Tarvinneeko edes joka kerta vaihtaa? On nimittäin aika hinnakas jos vertaa suodattimeen ja öljyyn. Tiiviste yli 40e, suodatin siinä 23e ja 4 litraa öljyä 30e tienoilla. Kun kävin paikallisesta merkkiliikkeestä kamat ostamassa, odotin kauhulla mitä öljy maksaa. Eipä ollu mun mielestä tolkuttoman kallista, vaikka näillä palstoilla aika itketään että miten kallista moparin automaattiöljy on. Maksaa ne muidenkin merkkien erikoisöljyt, vaikkapa Mitsun automaattiöljy tai VAG:n Long-life moottoriöljy. Kaveri osti litran lisäystä varten, maksoi 12e.


      • Ostanut
        Make kirjoitti:

        No semmonen terästiivistehän se oli ja sisäreunalla silikonijuova. Tarvinneeko edes joka kerta vaihtaa? On nimittäin aika hinnakas jos vertaa suodattimeen ja öljyyn. Tiiviste yli 40e, suodatin siinä 23e ja 4 litraa öljyä 30e tienoilla. Kun kävin paikallisesta merkkiliikkeestä kamat ostamassa, odotin kauhulla mitä öljy maksaa. Eipä ollu mun mielestä tolkuttoman kallista, vaikka näillä palstoilla aika itketään että miten kallista moparin automaattiöljy on. Maksaa ne muidenkin merkkien erikoisöljyt, vaikkapa Mitsun automaattiöljy tai VAG:n Long-life moottoriöljy. Kaveri osti litran lisäystä varten, maksoi 12e.

        Minä ostin paikallisesta merkkiliikkeestä 4L kannun Moparin ATF 4:sta 64 euroa ja kun se ei ihan riitä vielä lisäksi litran samaa 26 euroa eli yhteensä 90 euroa. 4.7.05 lukee kuitissa - ei kai hinnat sentään noin paljon halventuneet ole?

        Sulla taitaa olla vanhempi loota, johon käy ATF 3??


      • Make
        Ostanut kirjoitti:

        Minä ostin paikallisesta merkkiliikkeestä 4L kannun Moparin ATF 4:sta 64 euroa ja kun se ei ihan riitä vielä lisäksi litran samaa 26 euroa eli yhteensä 90 euroa. 4.7.05 lukee kuitissa - ei kai hinnat sentään noin paljon halventuneet ole?

        Sulla taitaa olla vanhempi loota, johon käy ATF 3??

        Voyager -97 ja ATF 3:sta ne mulle myi


      • ??????????
        Make kirjoitti:

        No semmonen terästiivistehän se oli ja sisäreunalla silikonijuova. Tarvinneeko edes joka kerta vaihtaa? On nimittäin aika hinnakas jos vertaa suodattimeen ja öljyyn. Tiiviste yli 40e, suodatin siinä 23e ja 4 litraa öljyä 30e tienoilla. Kun kävin paikallisesta merkkiliikkeestä kamat ostamassa, odotin kauhulla mitä öljy maksaa. Eipä ollu mun mielestä tolkuttoman kallista, vaikka näillä palstoilla aika itketään että miten kallista moparin automaattiöljy on. Maksaa ne muidenkin merkkien erikoisöljyt, vaikkapa Mitsun automaattiöljy tai VAG:n Long-life moottoriöljy. Kaveri osti litran lisäystä varten, maksoi 12e.

        Mikä laatikko siinä Voyagerissä on? Onko se A604?


    • Anonyymi

      eikös voyager huutele 4 öljyä? Ainakin mä sain laatikko äijältä moisen laadun .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

      Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      43
      3020
    2. Mies pakko olla rehellinen

      Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      26
      2949
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

      Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      2856
    4. Mitä on woketus?

      Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      442
      2555
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

      Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      154
      1871
    6. Oletko jo luovuttanut?

      Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      143
      1838
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

      Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      25
      1415
    8. Hirvenmaitojuusto

      Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      5
      1241
    9. Romillt veressä

      Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      30
      1156
    10. Vanhentunut runsaasti.

      Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1149
    Aihe