Joko olette muistaneet ,vanhat hyvät joulukortit laittaa postiin? Minä vein jo perjantaina,35 korttia lähti ympäri Suomea!Minulla on iso sisarus katras,joten puolet meni jo niille,ja loput ystäville.Mitä ootte mieltä niistä punaisista kuorista,jotka jaetaan ajoissa,että voi joulukortit laittaa siihen,kuori kiinnni ,ja menoksi.Kyllä minä varmaan pari kertaa laitoin,mutta en ole enää pitkään aikaan laittanut,ne jakaa ne ihan joulun alla,kaikki yhtäaikaa,minulle voisi tulla,ja monelle muullekin vaikka pitkin joulukuuta,mitä sillä on väliä! Sehän vain piristää,korttien saaminen,kaiken touhun keskellä,enkä voi uskoa,että tämä punainen kirjekuori systeemi säästäisi euroja,Nuoret on vuosia olleet posteissa jouluna töissä,se on hyvä asia monelle.Entäs nyt ,onko se "kutistettu " muutamaan päivään,ehkä yötkin,jos sen laskee "ojalan"laskuopin mukaan,niin säästö ,tuskin kovin suuri.Muistakaa ilahduttaa ystäviänne ja sukulaisianne,minä luen aina kortit moneen kertaan,ja ajattelen ystäviäni ,joita en näe kovinkaan usein enää. Kirjoittamisiin!
Joko laitoit joulukortit postiin...
26
4930
Vastaukset
- punasessa
Jänskä huomata, miten "tarjouskorttinipun" hinta halpiskaupassa oli noussut 50 %. Siihen merkit niin hyvin kuluupi eurot.
En silti jättäisi kirjoittamatta, on ne niin..- mirjamarja
Päätin lopettaa korttien lähettämisen, kun huomasin viime vuonna, mikä raha niihin todella kuluu.
Tietysti on niitä tosi vanhoja kortti-ystäviä, joita ei tule unohtaa, mutta liika on liikaa.
Postikin kehuu kuinka monta miljoonaa joulutervehdystä se kuljettaa joulun alla. Työllistäähän posti tietysti monia opiskelijoita ruuhka-ajaksi, joten voimme ajatella olevamme yhteiskunnan tukipylväitä, kun maksamme kallista hintaa postikorteista, mutta kuitenkin... - MUMMELI1
mirjamarja kirjoitti:
Päätin lopettaa korttien lähettämisen, kun huomasin viime vuonna, mikä raha niihin todella kuluu.
Tietysti on niitä tosi vanhoja kortti-ystäviä, joita ei tule unohtaa, mutta liika on liikaa.
Postikin kehuu kuinka monta miljoonaa joulutervehdystä se kuljettaa joulun alla. Työllistäähän posti tietysti monia opiskelijoita ruuhka-ajaksi, joten voimme ajatella olevamme yhteiskunnan tukipylväitä, kun maksamme kallista hintaa postikorteista, mutta kuitenkin...Nyt tosiaan joulukortit tulee nippuna ihan joulun alla ,jos panee punaiseen postitus kuoreen.
Minusta ne jäävät vähemmälle huomiolle , kuin jos ne tulisivat pikkuhiljaa.
Mutta se ruljanssi on vain paisunut niin suuriin mittoihin ,että tähän on menty.
Rahaa kortteihin kyllä menee . Minäkin teen kortit itse ja ostan vielä kuoret niihin.
En tosin liimaile valmista krääsää niihin vaan teen tyylikkäät mieluummin hieman vaivaa vaativat kortit.
En näe mitään järkeä postittaa nippuna halpakaupasta ostettuja kortteja.
Itse kukin tyylillään.
Minäkin saan tietokoneella "monistettuja"kortteja joissa on tietokoneella tehdyt nimitarrat ....
koneellista siinä ei enää varmaan saajaa ehdi muistella ... - Helena04 ejk.
MUMMELI1 kirjoitti:
Nyt tosiaan joulukortit tulee nippuna ihan joulun alla ,jos panee punaiseen postitus kuoreen.
Mutta se ruljanssi on vain paisunut niin suuriin mittoihin ,että tähän on menty.
Rahaa kortteihin kyllä menee . Minäkin teen kortit itse ja ostan vielä kuoret niihin.
En tosin liimaile valmista krääsää niihin vaan teen tyylikkäät mieluummin hieman vaivaa vaativat kortit.
Itse kukin tyylillään.
Minäkin saan tietokoneella "monistettuja"kortteja joissa on tietokoneella tehdyt nimitarrat ....
koneellista siinä ei enää varmaan saajaa ehdi muistella ...Pidän joulukorttien kirjoittamisesta, muistelen vastaanottajaa silloin. Myös korttien valitseminen on mieluisaa. Pidän lähettämisistä siis kaikenkaikkiaan. Myös saadessani ilahdun ja annan arvoa.
Tottahan välillä tulee siunailtua tästä kaikesta aiheutuvaa rahasummaa, mutta kerran vuodessahan vain on JOULU.
Nyt vain on edessäni taas kerran pikku-pulma. Ostin kannatuksen vuoksi lapsenlapseni luokkalaisten omatekemiä joulukortteja tukeakseni heidän toimintaansa ja... arvaattekin... piirrokset eivät... No, olen ainakin tukenut heitä.
Eräältä perheeltä saan joka vuosi joulukortin, jossa on valmiiksi kirjoitettu osoitetarra... - Jättäisivät lähettämättä. Ajattelemattomuutta kenties. - nakkisormi tässä
MUMMELI1 kirjoitti:
Nyt tosiaan joulukortit tulee nippuna ihan joulun alla ,jos panee punaiseen postitus kuoreen.
Itse kukin tyylillään.
koneellista siinä ei enää varmaan saajaa ehdi muistella ...Upea taito, osata tehdä itse tyylikkäät kortit!
Itse en uskalla edes arvailla, kumpi tapa omalla kohdallani loukkaisi enemmän, jättää kokonaan tervehdys lähettämättä vai antaa kömpelösti itse valmistamani kortti...
Voisihan sitä tietenkin hyödyntää myyjäisiä, hmmm. nakkisormi tässä kirjoitti:
Upea taito, osata tehdä itse tyylikkäät kortit!
Itse en uskalla edes arvailla, kumpi tapa omalla kohdallani loukkaisi enemmän, jättää kokonaan tervehdys lähettämättä vai antaa kömpelösti itse valmistamani kortti...
Voisihan sitä tietenkin hyödyntää myyjäisiä, hmmm.yhden joulukortin Amerikkaan lähetin. Sitten aatonaattona (?) naapurin postilaatikkoon toisen pudotan. Jos muistan.
Itse en halua yhtään saada. Jos eivät muist muulloin kun jouluna, saavat mieluummin unohtaa kokonaan.- tulenlieskat
nakkisormi tässä kirjoitti:
Upea taito, osata tehdä itse tyylikkäät kortit!
Voisihan sitä tietenkin hyödyntää myyjäisiä, hmmm.Itsetehty kortti on hieno asia. Olen tehnyt monena vuonna niin. Kömpelö tai ei, se on tullut ystävältä ja sydämestä. On ikävää postimerkkien hinnan jokavuotinen nousu. Se vähentää määrää. Ennen euroa hinta oli 2mk, viimevuonna o,45e(2,68mk) nyt o,50e siis2,97mk . Pian pitää miettiä kenelle sen kortin laittaa...Ei pian tarvi posti jouluapulaisia...ehkä.
tulenlieskat kirjoitti:
Itsetehty kortti on hieno asia. Olen tehnyt monena vuonna niin. Kömpelö tai ei, se on tullut ystävältä ja sydämestä. On ikävää postimerkkien hinnan jokavuotinen nousu. Se vähentää määrää. Ennen euroa hinta oli 2mk, viimevuonna o,45e(2,68mk) nyt o,50e siis2,97mk . Pian pitää miettiä kenelle sen kortin laittaa...Ei pian tarvi posti jouluapulaisia...ehkä.
tehdyt kortit lähtivät tänään liikkeelle.
Korttien teko kävi nopeasti: punaiselle kartongille piirtää "sähäytin" hopeavärillä kuusen ja liimasin latvaan hopeatähden.
Joulutervehdys myös samalla hopeakynällä.
Postimerkit ovatkin sitten arvokas asia!
Ruotsiin menevät kortit maksavat 5 kr.
Suomeen on postimerkin hinta 10 kr, eli hiukan yli 1€.
Siinä sataset vilahtelevat, jos koko suvulle kortin lähettää. Niinpä jätin puolet lähettämättä ja lähetän vasta uudenvuoden tervehdyksen niille sukulaisille joilta kortti tulee.
Täällä tulee aina ennen joulua iso kuori, mihin joulukortit voi laittaa.
Nyt tuli lisäksi myöskin lista, mihin voi kirjoittaa joulukortin saajien nimet.
Listassa on omat sarakkeet esim. Sukulaiset, Hyvät ystävät, Pintapuoliset tutut, Henkilöt jotka "unohtavat" lähettää kortin, OK - Saakoon nyt kortin tällä kertaa jne :))- joulumuistamisessa
sitroen kirjoitti:
yhden joulukortin Amerikkaan lähetin. Sitten aatonaattona (?) naapurin postilaatikkoon toisen pudotan. Jos muistan.
Itse en halua yhtään saada. Jos eivät muist muulloin kun jouluna, saavat mieluummin unohtaa kokonaan.Kerran vuodessa on hyvä muistaa ihmisiä. Saavat elää elämäänsä ja muistavat postikortilla kerran vuodessa. Suomalaiseen luonteeseen sopii oikein hyvin.
Jokainen omassa punaisessa tuvassaan järven rannalla elelee revontulien palaessa talven synkät hetket. Ah, silloin se kortti sopii virkistämään mieltä.
Mitä sillä kesällä tekisikään! Sytyttäisi grillin? joulumuistamisessa kirjoitti:
Kerran vuodessa on hyvä muistaa ihmisiä. Saavat elää elämäänsä ja muistavat postikortilla kerran vuodessa. Suomalaiseen luonteeseen sopii oikein hyvin.
Jokainen omassa punaisessa tuvassaan järven rannalla elelee revontulien palaessa talven synkät hetket. Ah, silloin se kortti sopii virkistämään mieltä.
Mitä sillä kesällä tekisikään! Sytyttäisi grillin?Näitä viestejä lukiessani ja omia tuntemuksiani mietiskellessäni huomasin, miten oikeastaan en tarvitsisi kortteja muistaakseni lähimpiäni.
Koko pimeän syksyn olen poltellut tuikkua lahjaksi saadussa maljassa,(olen ristinyt sen Graalin maljaksi:))ja samalla muistan joka päivä sen antajaa. Hassua, kuinka vasta oikeastaan nyt huomasin senkin, että perheemme on saanut jonain jouluna melkein kaikilta lähimmiltäkin kynttilänjalan.:) Siinä he ovat tavallaan läsnä kynttilöiden palaessa, jokaisessa joulussa.
Siltikin se kortin saaminen lämmittää ja omatkin kortit ovat jo postissa.
Iloista joulumieltä teille jokaiselle!- 22
sitroen kirjoitti:
yhden joulukortin Amerikkaan lähetin. Sitten aatonaattona (?) naapurin postilaatikkoon toisen pudotan. Jos muistan.
Itse en halua yhtään saada. Jos eivät muist muulloin kun jouluna, saavat mieluummin unohtaa kokonaan.Samat sanat!
- eeeeeeeew
suomi24;n säännöt kieltävät uskonnon saarnaamisen keskustelupalstoille.
Uskonnolle on omat palstansaja seriffi on velvollinen siirtämään uskonnolliset aiheet omille palstoilleen.
Tämä pätee tähänkin henkilöön joka spämmää uskontoa kaikille ikäpalstoille kiihtyvällä vauhdilla.
Olkaa ystävällisiä ja poistakaa nämä spämmit omille palstoilleen - Joulukortti sinulle
Helena04 ejk. kirjoitti:
Pidän joulukorttien kirjoittamisesta, muistelen vastaanottajaa silloin. Myös korttien valitseminen on mieluisaa. Pidän lähettämisistä siis kaikenkaikkiaan. Myös saadessani ilahdun ja annan arvoa.
Tottahan välillä tulee siunailtua tästä kaikesta aiheutuvaa rahasummaa, mutta kerran vuodessahan vain on JOULU.
Nyt vain on edessäni taas kerran pikku-pulma. Ostin kannatuksen vuoksi lapsenlapseni luokkalaisten omatekemiä joulukortteja tukeakseni heidän toimintaansa ja... arvaattekin... piirrokset eivät... No, olen ainakin tukenut heitä.
Eräältä perheeltä saan joka vuosi joulukortin, jossa on valmiiksi kirjoitettu osoitetarra... - Jättäisivät lähettämättä. Ajattelemattomuutta kenties.Nyt nukutko vaan
ja sielusi Herralta suljet?
Käy taistelemaan,
päin kuolemaa, ihminen kuljet.
2. Se on mieletön,
ken tuhlaten ajan ja taivaan
niin kuin järjetön
vain kiiruhtaa helvetin vaivaan.
3. Et syntejäsi
siis uskalla Herralle myöntää,
kun Jeesukesi
noin torjut ja pois tahdot työntää?
4. Vain viivyttelet
välttelet kutsua Herran.
Jos seisahdu et,
voi kuulla sen viimeisen kerran!
5. Et synneistäsi
saa kestävää riemua koskaan.
Ne sydämesi
vain suistavat tuomioon, tuskaan.
6. Vaan rangaistuksen
vain Kristuksen ansio voittaa,
saat turvaksi sen,
kun viimeinen hetkesi koittaa.
7. Siis nouse ja käy,
on kurjankin oikeus tulla.
Ei estettä näy,
tie auki on armahdetulla.
HL 307 Anna nordensgold 1745
- tapani.
Koko joulukorttien lähettäminen on aika tyhjänpäiväistä. Miksi pitäisi lähettää jokin piirretty kuva, jonka liitteeksi on kirjoittanut nimensä?
Supistan lähetettävien joulukorttien määrän mahdollisimman pieneen, lähetän vain niille, joiden tiedän olevan mahdotonta luopua noin tyhjänpäiväisestä perinteestä. Hyvä kun nekin vielä sen tajuaisivat. - jemina
Laitoin tänään 20 kpl punaisessa postin kuoressa. Vanha tapa josta en luovu tänä vuonnakaan. Nyt oli ensimmäinen kerta kun kirjoitin vain oman nimeni, tulee ensimmäinen yksinäinen joulu. Mieheni oli meillä se varsinainen jouluihminen, valitsi kortit mikä kenelle ja minä kirjoitin. Hän rakasti korttien saamista ja teippasi ne aina keittiön ikkunaan, hössötti jouluvalojen ja kaiken muun kanssa. Onneksi olen menossa tyttären luokse koko jouluviikonlopuksi, lastenlasten kautta joulunilo tulee varmaan minullekin tämän kaipauksen keskelle.
- 1943
tilanteessasi kuusi vuotta sitten. Jouluperinteet muuttuivat. Mieheni oli tuolloin jo ottanut kuusen valmiiksi ja sinä jouluna oli vielä kuusi. Sen jälkeen ei. Hän huolehti omien sukulaistensa ja ystäviensä joulukorteista, nyt minä huolehdin näistäkin. Onneksi monet suhteet ovat säilyneet. Elämä jatkuu, kaipaus säilyy, muuttaa muotoaan.
- vastaranta.
Empä lähettänyt,en yhtään ainoaa, netin kautta lähetän muutaman. Olen ollut aikoinani postinjakajana ja tunnen sen "herkun",kun niitä on jos millä nimellä ja osoitteella. Jos ei ehi Jouluksi niin sehän on tietenkin jakajan syy ei lähettäjän. Niinpä olenkin nykyisin vastarannan kiiski.
- mummeliini 2
Minä kirjoitin ja varmasti ovat osoitteet ja postinumerot tismalleen oikein. Mieheni vielä tarkastaa kaikki ja laittaa postimerkit ja hoitaa ne postiin punaisessa kirjekuoressa.
Ymmärränhän minä, että postimiehillä ja-naisilla
on ongelmia korttien ja kirjeitten kanssa, jotka eivät ole oikein osoitteellistettu.(olipa hirveä sana.)
Onneksi eivät ole enää sinun riesana. Olet päässyt tänne vapaaherrattarien ja -herrojen joukkoon. - 11
Hoidin 70 luvulla kakkosposti asemaa. Ihmiset toi kortin ja antoivat rahan. Nuolin niihin merkkejä 7 jouluna, se riitti joulukorteista. En lähetä yhtään. Sähköposti, skype ja puhelin, siinä viestimet.
- aino86__
Tein kavereille täs joulukortit ite tän tutoriaalin pohjalta. En nyt aivan noin nättei tietenkää saanu, mut hyvii vinkkei sain.
http://www.tutorialsfirst.com/viewtopic.php?t=73
Tulee ainaki uniikkei. Voin laittaa omille kotisivuille omatekemäni. - mummo hillopurkissa
kun jo nyt olet saanut tämän tärkeän asian hoidetuksi.
Itse katselin täältä netistä, mistä voisi ostaa vanhanaikaisia Martta Wendelinin kortteja. Löytyivät ja kalliiksi ne koin.
Netti tarjoaa omakuvakortteja (lapsi tonttulakki päässä esm. ), vaan ei mummoa samassa asussa! Sitten oli kaikenlaista hörhelöä, jota voisi tehdä - no, en minä ainakaan tee. Sähköisen kortin toki joku taas tänäkin vuonna saa!
Katsoin Unicefin kortit, kalliita myös, sitten löytyi SPR:n kauniita kortteja, joissa myös merkki mukana. Kun laskin niihen hinnat, sain kortin ja merkin 1,50 e. Kallista on, mutta menee hyvään tarkoitukseen. Viime vuonna selvisin n. 60 eurolla, nyt lähenee jo 90 euroa.
Joskus, kun elettiin vielä markan aikaa ja tulivat ikimerkit, silloin olisi pitänyt ymmärtää ostaa monilla satasilla, vaan piankos nekin loppuneet olisivat, kun Joulu on joka vuosi.
Kaikesta huolimatta, on mukavaa lähettää kortteja. Jätetään muu krääsän ostaminen pienemmälle, kaapit vain niistä täyttyvät. Itse toivon aina villasukkia, kun en pysty itse kutomaan. Jos en saa, menen ostamaan niiltä, jotka niitä tekevät. Myyjäiset ovat hyvä paikka. Villahousut kun vielä löytäisi jostakin, sellaiset kunnolliset. Jos joku tietää, ilmoittakaa tänne! - 1943
aamuna ajattelin, että pitäisi katsoa, miten paljon vanhoja kortteja on vielä varastossa. Olen päättänyt, että en osta uusia ennen kuin vanhat on käytetty. Niitä on riittänyt, sillä lähetän paljon kortteja ja olen ostellut. Luultavasti lähetän jossain vaiheessa taas joulukirjeen, jossa kerron vuoden tapahtumat. Lähetän myös pitkin vuotta kortteja ja kirjeitäkin. Kyllä kirje tai kortti postilaatikossa iloisesti yllättää milloin vain.
- O - Orvokki
viestejä lukiessani, kunnes huomasin vanhimman olevan vuodelta 2005.
Tuoretta tietoa vuodelta 2010, jota etsin ensin postni vanhalta kotisivulta ja sitten vasta Itellalta:
0,55 euron joulupostimerkeillä lähetettävät joulutervehdykset tulee postittaa kotimaahan viimeistään keskiviikkona 15.12. 1. luokan kirjeenä (0,75 €) lähetettävät joulukortit ennättävät vastaanottajalle jouluksi, kun ne postitetaan viimeistään tiistaina 21.12.
Punaisesta kuoresta voin monen vuoden kokemuksella todeta, että kortit on jaettu lupauksen vastaisesti usein heti postittamisen jälkeen. En haluaisi ystävieni saavan kortteja "liian aikaisin".
Tässä tuoretta tietoa v. 2010: "Kuoreen laitetut joulutervehdykset voi jättää postiin tai kirjelaatikkoon jo hyvissä ajoin 15.11.-15.12. välisenä aikana. Tervehdykset jaetaan vastaanottajille 7.12. alkaen. Lisää kuoria saa Postin myymälöistä ja myyntipisteistä."
Lähetän joulukortteja ihmisille, joiden tiedän niistä ilahtuvan. Itse iloitsen jokaisesta yksityiseltä saamastani kortista ja nykyisin myös vanhojen hyvien liiketuttavien muistamisesta. Osa ystävistäni saa sähköpostissa omasta valokuvasta "omin käsin" väkertämäni joulukortin. Ostettujen tai askarreltujen joulukorttien väliin laitan ystäville oman joulukirjeeni, jossa kerron vuoden tapahtumista ja jokaiseen kirjeeseen liitän pienen henkilökohtaisemman pätkän.
Joulukirjeperinne alkaa näköjään yleistyä jo Suomessakin. On mielenkiintoista nähdä miten internetin yhteisölliset naamakirjat vaikuttavat asiaan tulevaisuudessa. Jos on pitkin vuotta saanut tietoja ystävien kuulumisista, joulukirjeeseen ei taida riittää uutisia kerrottavaksi. - Kaikki muuttuu vähitellen, myös perinteet - toivottavasti pienin askelin.
PS: Oletteko teettäneet omia joulupostimerkkejä?- 1943
huvittelee nostamalla esille vanhoja juttuja. Aina ei tule vilkaistua tuota alkuperäistä päivämäärää. Hupinsa kullakin. Itse en edes teknisesti osaa tehdä tuota temppua eikä ole haluakaan. Mennyt mikä mennyt.
1943 kirjoitti:
huvittelee nostamalla esille vanhoja juttuja. Aina ei tule vilkaistua tuota alkuperäistä päivämäärää. Hupinsa kullakin. Itse en edes teknisesti osaa tehdä tuota temppua eikä ole haluakaan. Mennyt mikä mennyt.
annan kuvan kuin olisin ne itse askarrellut. Laitan postiin viimehetkillä jotta ovat vasta joulunaluspäivinä vastaanottajilla.
En itsekään tykkää että kortit tulee viikkoja aikaisemmin.
- Naftal
LAITOIN 17.12.2005.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka923009GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431147- 831122
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511015Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!31974- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53837
- 44822
- 71770