perustietoa oikeaoppisesta "ajamisesta"?

tko

Olen aloitteleva pulpettivene-veneilijä (vene 4,9 m 40 hv) ja kaipaisin perus-teoriatietoa moottorin aktiivisesta trimmaamisesta ja vauhdin lisäämisestä/alentamisesta (varsinainen "ajaminen") erilaisissa rannikko-olosuhteissa. Huom! tarkoituksena EI ole kahva pohjassa ajaminen vaan mahd. mukava ja turvallinen ajo eri tilanteissa. Käytännön kauttahan ne hiljalleen oppii, mutta näistä en ole oikein löytänyt mistään perustietoa:

1. isompi vasta-aallokko; tietääkseni keulaa (trimmaus) alas ja vauhtia hiljemmaksi kelin mukaan?

2. isompi myötä-aallokko; keulaa ylös, mutta entäs nopeus ettei läsähdä seuraavaan aaltoon kiinni...? Tai ettei tipahda perä ekana aallon pohjalle? Kannattaako ajaa viistosti aaltoja leikaten vai suoraan myötäaallokon mukana?

3. ristiaallokko; olen ymmärtänyt, että keulan laskeminen alas helpottaisi ja vauhtia varmaan hiljemmaksi?

4. kapealla väylällä suuren syvällä ajavan veneen ohittaminen ja sen suuret peräaallot; onko sama kuin myötäaallokko...?

Ymmärrän, että ajaminen riippuu aina monesta asiasta, mutta jo perustiedot tai nyrkkisäännöt auttavat (ettei esim. hätäpäissään laske vauhtia kun päinvastoin pitäisi lisätä tms).

3

781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta

      Kyllähän tuon kokoinen vene pomppii,hyppii ja loikkii ei sille mitään voi ja putoaa tietenkin joka allon pohjaan vasta yli 8-metriset veneen ei putoa aaltojen väliin vaan pysyvät aaltojen harjalla kulkiessaan.

      >>1. isompi vasta-aallokko; tietääkseni keulaa (trimmaus) alas ja vauhtia hiljemmaksi kelin mukaan?
      -Vauhtia hiljemmäksi. keulan korkeuden opit kokeilemalla koska joka vene käyttäytyy hieman eri tavoin.

      >>2. isompi myötä-aallokko; keulaa ylös, mutta entäs nopeus ettei läsähdä seuraavaan aaltoon kiinni...? Tai ettei tipahda perä ekana aallon pohjalle? Kannattaako ajaa viistosti aaltoja leikaten vai suoraan myötäaallokon mukana?<
      -sama vastaus kuin edelliseen.

      >>3. ristiaallokko; olen ymmärtänyt, että keulan laskeminen alas helpottaisi ja vauhtia varmaan hiljemmaksi?<
      - taas sama vastaus kuin edellisiin.

      >>4. kapealla väylällä suuren syvällä ajavan veneen ohittaminen ja sen suuret peräaallot; onko sama kuin myötäaallokko...?<
      -Vauhtia pois ja kuten edellisetkin vastaukset.

      >>Ymmärrän, että ajaminen riippuu aina monesta asiasta, mutta jo perustiedot tai nyrkkisäännöt auttavat (ettei esim. hätäpäissään laske vauhtia kun päinvastoin pitäisi lisätä tms).<
      -Nyrkki sääntö joka pätee noihin pieniin veneisiin on Vautia pois aina kun on aallokkoa tunnet kyllä milloin hypittää niin kovin jotta ajo on yhtä pomppimista.
      Aina kun ohitat tai kohtaat vastaantulevan veneen joka jättäää ison perä-aalon niin kierrä se kaukaa tai sitten vauhti pois ja aaltojen mentyä taas vene vauhtiin.
      Ei muuta sääntöä ole kuin kokeile oman veneesi ominaisuuksia eri kokoisessa aallokossa eri nopeuksilla.
      Eihän tuon kokoisella venellä oikein aallokossa tai toisten veneiden jättämässä aalloissa ole mikään kiva ajaa kun pompittaa niin hitosti.
      Mutta muista aina kun tulee iso aalto toisesta veneestä niin Vauhti pois ja aallon mentyä taas uusi vauhti sellaista on ajella alle 8.9m liukuvilla veneillä.

    • ap

      On kyllä hiukan pieni tuo vene.
      Itse olen tavannut kyllä isoa venettä ohittaessa ajaa niin läheltä perää kuin maalaisjärjellä ajatellen on mahdollista. Näin joudutaan ylittämään vain yksi iso aalto, eikä neljää vähän pienempää. Niissä kun saattaa veneen vauhti hidastua turhan paljon ja ääritapauksessa vene tippuu plaanista. Sitten voikin tapahtua lähes mitä vaan.
      Vanhemmilla veneillä on lisäksi taipumusta leikata myötä aaltoon ajettaessa, ja kun aaltoja on monta, on taitamattoman helppo jopa kaataa vene.

      Power trim on muuten pistämätön keksintö pulpettiveneessä.

    • Jara

      kokemusta !!

      Niin, "alukseksi" ei tosiaankaan ole tarpeeksi iso etteikö se hyppisi aallokossa.

      Jokaisella on hiukan oma ajotyyli, mutta kunhan ajat jonkun verran eri keleissä ja aallokoissa (veneiden/laivojen), opit kyllä huomaamaan miten veneesi käyttäytyy.

      ja trimmiä säädät vauhdin ja kuorman painon mukaan.

      Jara

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5564
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4900
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2814
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2374
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2078
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2028
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1611
    9. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1512
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1489
    Aihe