mulla on ongelma. eli pitäis tehdä kemian töistä työselostus ja siinä kysytään, että mitä tapahtuu, kun asetyylisalisyylihapoon lisätään ylimäärin NaOH:a. eli mitä pitäis tapahtua? työselostus tehdään työstä, jossa ASA:aa titrataan NaOH:lla.
toivottavasti joku osaa vastata...
toivottavasti joku osaa vastata...
Vastaukset 2
Vanhimmat
ASA on happo, josta liuoksissa irtoaa "hapan" protoni eli vetyioni eli H. NaOHista irtoaa liuokseen "emäksinen" hydroksyyliryhmä eli OH. Kun H ja OH yhdistyvät saadaan vettä ja liuoksesta tulee neutraalia. Lisättäessä ylimäärin NaOHia liuoksesta tulee ylimääräisten hydroksyyliryhmien takia emäksistä. Liuoksen muuttuminen happamasta emäksiseksi muuttaa indikaattoria (esim värin muutos), jolloin tarkasti titrattaessa saadaan tasapainokohta.
Tervehdys! Mullakin on se työselostus vielä tekemättä, laiskottaa niin vietävästi ja pitäs lukea siihen tenttiinkin :)
Mutta haposta ja emäksestähän tulee aina vettä ja kun NaOHia pistetään liikaa niin ei se OH enää reagoi sen hapon kanssa, kuten joku tuolla jo tiesikin kertoa. Tulee emäksistä sitten. No mutta hyvää tulevaa joululomaa sulle!