Apua ohjelmointiin

Sanna

Hei! Kuulin kaverilta et netistä löytyisi sellainen ohjelmoinnin opetus sivusto jolla voi kirjoittaa koodia ja ohjelma näyttää sitten toimiiko kyseinen koodi. Osoite vain on hukassa joten osaisiko kukaan auttaa?

7

1207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahdollisesti
      • Sanna

        juu tätä sivustoa juurikin etsin. suuret kiitokset avusta :)


    • on kyllä sellaista

      että palaute tulee heti toimivuudesta
      kun ajaa koodaamansa ohjelman.

      Joku kieli vaatii kääntämisen välissä mutta
      siihen menee korkeintaan sekunteja.

      • ULA:lle?

        Tiedän varsin hyvin mitä ohjelmointi on, mutta tämä palsta on javaskriptille jas VBSkriptille jotka molemmat ovat laajennuksia HTM:lle (eli ei mitään itsenäisi kieliä jolla tehdään itsenäsiä sovelluksia). Varsinaisia ohjelmointikieliä ovat C/C , Fortran, Pacal,Lisp, Basic, Java (Javaskript ei ole sama kuin Java!) ym.

        Jos haluat testata yksittäisiä javascript-mokkuloita kirjoittamatta Html-koodia niiden ympärille, voit tehdä sen tuossa w3-school osoitteessa. Jos haluat etsiä virheitä koodista suorituksen aikana, sinun on asennettava Debuggeri koneeseen (tulee kaikkien kääntäjien mukana esim MS Visual studio).

        Sellaista ohjelmaa joka pystyy tarkastamaan toimiiko ohjelmasi oikein ei ole olemassa, sen asian sinun täytyy tarkistaa itse (mistä se "ihmeohjelma" tietäisi mitä sun ohjelmasi pitäisi tehdä ?!?).

        Ainoa mitä löytyy on ohjelmia jotka ratkastavat koodisi syntaksin ("oikeinkirjoitusta"). Nämä ovat ohjelmointikielikohtaisia (ei ole väliä jos on kääntäjä tai tulkki) eli kerro nyt oletko vahingossa joutunut värälle palstalle tai kerro edes mistä kielestä on kysymys?

        Tällöin puhutaan Html ja javascriptin kohdalla tavallisesti koodin validoinnista (esim Html-validator).

        Oikea syntaksi ei taa ohjelman toimivuutta (se on verrattavissa jonkun tekstinkäsittely-ohjelman kirjoitus- ja kielioppi-tarkastukseen, voithan sinä kirjoittaa kieliopillisesti oikein olevan asiakirjan vaikka sen sisältö kuitenkin on täyttä koiranoksennusta.)


      • Sanna

        ja kiitokset myös muillekkin viestiin vastanneille..


      • Sanna
        Sanna kirjoitti:

        ja kiitokset myös muillekkin viestiin vastanneille..

        Kiireissäni luulin että olit postittanut viestisi Javskript palstalle (minun mokani, pyydän anteeksi).

        Suurin osa mitä kirjoitin pitää kuitenkin paikkaansa.

        Tulkin (basic, Java...) editori tarkistaa koodin syntaksin rivi kerralla sitä mukaan kun syötät sitä ja antaa viimeiset virheilmoitukset kun yrittää ajaa sitä.

        Kääntäjä (C/C , Pascal, Fortran...) ei tavallisesti anna virheilmoituksia koodi-editorissa vaan vasta käännösvaiheessa ja viimeiset virheilmoitukset linkitysvaiheessa.

        On myös erilaisia apuohjelmia joilla voit tarkistaa esim muistivuotoja (ohjelma varaa muistia mutta unohtaa vapauttaa sitä käytön jälkeen), suorituskykyä (ns. profiler, analysoi miten pitkään ajan ohjelman eri aliohjelmat vievät kokonaisajasta), virhe-etsintä (ns debuggeri, jolla voit ohjelman ajon aikana pysäyttää sitä haluttuun kohtaan ja tarkastaa eri muuttujien arvot) jne.

        Mutta mitään sellaista ohjelmaa mitä sinä kuvailit ei ole olemassa ;)


      • salzburger
        ULA:lle? kirjoitti:

        Tiedän varsin hyvin mitä ohjelmointi on, mutta tämä palsta on javaskriptille jas VBSkriptille jotka molemmat ovat laajennuksia HTM:lle (eli ei mitään itsenäisi kieliä jolla tehdään itsenäsiä sovelluksia). Varsinaisia ohjelmointikieliä ovat C/C , Fortran, Pacal,Lisp, Basic, Java (Javaskript ei ole sama kuin Java!) ym.

        Jos haluat testata yksittäisiä javascript-mokkuloita kirjoittamatta Html-koodia niiden ympärille, voit tehdä sen tuossa w3-school osoitteessa. Jos haluat etsiä virheitä koodista suorituksen aikana, sinun on asennettava Debuggeri koneeseen (tulee kaikkien kääntäjien mukana esim MS Visual studio).

        Sellaista ohjelmaa joka pystyy tarkastamaan toimiiko ohjelmasi oikein ei ole olemassa, sen asian sinun täytyy tarkistaa itse (mistä se "ihmeohjelma" tietäisi mitä sun ohjelmasi pitäisi tehdä ?!?).

        Ainoa mitä löytyy on ohjelmia jotka ratkastavat koodisi syntaksin ("oikeinkirjoitusta"). Nämä ovat ohjelmointikielikohtaisia (ei ole väliä jos on kääntäjä tai tulkki) eli kerro nyt oletko vahingossa joutunut värälle palstalle tai kerro edes mistä kielestä on kysymys?

        Tällöin puhutaan Html ja javascriptin kohdalla tavallisesti koodin validoinnista (esim Html-validator).

        Oikea syntaksi ei taa ohjelman toimivuutta (se on verrattavissa jonkun tekstinkäsittely-ohjelman kirjoitus- ja kielioppi-tarkastukseen, voithan sinä kirjoittaa kieliopillisesti oikein olevan asiakirjan vaikka sen sisältö kuitenkin on täyttä koiranoksennusta.)

        Kommenttisi Javascriptistä nostattaa hieman kulmakarvoja. Javascriptiä ei mielestäni voi oikein kutsua pelkäksi HTML:n laajennukseksi, sillä sitä voidaan käyttää ihan hyvin ilman HTML-merkkaustakin. Voitaisiin luoda esimerkiksi puhdas Javascript-ohjelma, jonka käyttöliittymä olisi luotu vaikka SVG-grafiikasta. Tällöin HTML:ää ei välttämättä tarvita ollenkaan.

        Ja kyllä kai Javascriptiä voidaan pitää ihan itsenäisenä kielenä siinä missä esim. C :aa. Monestihan C -ohjelmia tehdään käyttämällä valmiita erilaisia "grafiikka/GUI-kirjastoja" käyttöliittymän tekoon. Javascript on siis samoin itsenäinen kielensä, jolla ohjelmoidun sovelluksen käyttöliittymänä toimii useinmiten HTML-sivu.

        Toki Javascriptiä käytetään useinmiten vain mausteena webbisivuihin, mutta se ei tee siitä omasta mielestäni vähempiarvoisempaa ohjelmointikieltä. Eri asia sitten on, mitä pelkällä Javascriptillä kannattaa lähteä tekemään...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1004
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      761
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      286
      713
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe