Hei!
voiko klamydiassa olla muuta oireita kuin näitä "pissa" oireita? väsymystä,lihassärkyä,tms.??? kertauksen vuoksi mitkä ylipäänsä ovat klamydian oireet??
Klamydia
1
917
Vastaukset
- lh/sh
Klamydia tarttuu suojaamattomassa seksikontaktissa (emätinyhdynnöissä, suuseksissä, peräsuoliyhdynnöissä…) Suurin osa tartunnoista saada kotimaassa ja suomalaiselta kumppanilta. Klamydian itämisaika on noin 1-3 viikkoa; tosin suurin osa naisista ja suuri osa miehistä ei saa klamydiatartunnasta lainkaan oireita! Silti heille voi kehittyä pitkäaikainen klamydiatulehdus, joka hoitamattomana aiheuttaa naisille mm munatorvien arpeutumisen kautta lapsettomuutta. Oireisessa klamydiatulehduksessa miehillä esiintyy kipua, virtsankirvelyä, niukkaa vesimäistä tai limaista vuotoa virtsaputkesta. Naisille klamydia voi aiheuttaa kipua virtsatessa, tihentynyttä virtsaamistarvetta ja lisääntynyttä valkovuotoa. Klamydia voi aiheuttaa myös sisäsynnytinelinten tulehduksen, joka oireita ovat alavatsakipu, kuukautisvuotohäiriöt ja lämmönnousu.
Klamydia on salakavala sukupuolitauti, koska se voi esiintyä jopa vuosia täysin oireettomana ja silti aiheuttaa hankalia myöhäisoireita. Naisilla yleisimmät myöhäisoireet ovat edellä jo mainittu sisäsynnytinelinten tulehdus, ja kohdun seinämän- ja munasarjojen tulehdus. Nämä aiheuttavat munatorviin pysyviä vaurioita ja siten hedelmättömyyttä. Suomessa nykyään tehtävistä koeputkihedelmöityksistä noin puolet tehdään juuri klamydian seurauksena syntyneiden munatorvivaurioiden vuoksi. Miehille klamydia voi aiheuttaa lisäkivestulehduksia ja sekä naisille että miehillä klamydiatulehdus voi aiheuttaa niveltulehduksia.
Klamydia voidaan todeta hyvin luotettavasti (n. kahden viikon kulutta tartunnasta) virtsanäytteestä. Ennen näytteenottoa on oltava vähintään 2 tuntia virtsaamatta. Naisilla klamydiatesti voidaan tehdä myös virtsaputkensuulta tai kohdunkaulasta pumpulitikulla otetusta näytteestä. Nykyisin klamydiatestinä käytetään menetelmää, jossa tunnistetaan ja "monistetaan " klamydiabakteerin osia ja siten testi tunnistaa ja havaitsee hyvinkin pienen määrän bakteerin osia näytteestä.
Uudet testimenetelmät ovat olleet rutiinikäytössä muutaman vuoden.
Testiin pääsee terveydenhoitajan tai lääkärin lähetteellä. Jos epäilet itselläsi klamydiatartuntaa (oireita ?, kumppanilla todettu tartunta ? ) ota yhteyttä oman terveydenhoitoasemasi terveydenhoitajan vastaanottoon.
Klamydian hoitoon on olemassa hyvin toimiva antibiottihoito - Suomessa klamydian hoitoon määrätty hoito on tartuntatautilain mukaisesti ilmaista julkisessa sairaanhoidossa ja poliklinikoilla.laboratoriossa todetun klamydian lääkehoito on opiskelijalle maksutonta. Yleisin hoitomuoto on kerta-annoksena otettava atsitromysiini-lääkitys. Hoitona voidaan käyttää myös 5-10 päivän kuureja muista lääkevalmisteista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937728
- 403712
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241130
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28963Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703