Kuinka tarkkaan sijaisperheet syynätään

ja entä jos

perhe ei ole "täydellisen tasapainoinen"?
Miehelläni on lievä alkoholiongelma: ei juo kuin kerran vkossa maksimissaan mutta kerralla liian paljon.

Voiko tällainen olla esteenä sijaislapsien saamiselle?

Asiasta ei ole lapsille suoranaista ongelmaa muuten kuin mahd. sijaisvanhempien riitelyn tai väsymyksen takia.

54

9000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinä ja

      miehesi unohtaisitte sen sijaislapsen haluamisen.

      • lukija...

        Helppo kommentti sinulta, joka aina olet tottunut
        unohtamaan kaiken.


    • fhgutyiofgfkjhityuit

      Useat sijaiskotilapset tulevat perheistä, joissa on alkoholin liikakäyttöä. He eivät saa joutua perheisiin, joissa alkoholi on ongelma. Sen takia syyni on tarkka, valmennus pitkä, kotikäyntejä ja koulutuksia on matkan varrella tiheästi. Perheenne ei miehen alkoholiongelman takia tule hyväksytyksi sijaisperheeksi.

      • Ikävöivä äiti

        Voin kertoa ihan kokemuksen kautta että sijaisperheitä ei millään lailla syynätä.Ainut käynti on kerran vuodessa ja se ei ole yllätys käynti vaan annetaan päivä ja kellon aika milloin tullaan käynnille.Sekä sijaisperheellä ei ole minkäänlaisia koulutuksia,valmennuksia ja noita kotikäyntejä vain kerran vuodessa,Että tämähän juuri pelottavaa onkin.Olen entinen narkomaani,nyt kaksi vuotta ollut kuivilla,lapseni on 5 v.sitten otettu sijaisperheeseen huostaan minun pyynnöstä.Nyt kun haluaisin lapseni takasin niin en saa.Sosiaali työntekijä sanoo vain syyksi että lapsesi on asunut pitkään sijaisperheessä ja kiinnittinyt sinne.tiedän sen,mutta olen nähyt lastani tuon 5v.ajan joka kk viikon ajan,joten ei ainakaan vierasta.Nyt on paljastunut että kyseisellä sijaisperheellä on iso alkoholi ongelma,alkoholia nautitaan ihan joka ikinen päivä,mitä teen?isoin muttahan tässä asiassa on se että sijaisperheenä toimii minun äitini ja minun velipuoleni isä.En haluaisi tehdä ilmoitusta ja menettää välejä äitiini ja pelkään että lapseni joutuu jonnekkin muualle eikä minun luokseni,Olen ollut 2vuotta kuivilla,olen ollut töissä yli vuoden ja lähden opiskelemaan,puolisoni on kuivilla ja opiskelee.Elämä on muutenkin hallinnassa,mutta emme saa lasta takaisin.


    • reservi

      kyllä kerran viikossa juominen ja vielä liikaa silläkin kerralla on liikaa.

      alkoholinkäyttöä ei sijaisperheiltä toki kielletä, mutta kohtuukäyttö,( mikä ainakin minulle tarkoittaa kerran kuussa ja harvemmin, painottuen joihinkin juhliin, ei humalahakuisuutta juodessa9 on vaatmus.

      tarkoitushan on antaa sijoitetulle lapselle toinen malli elää. jos huostaanotto tehdään vanhempien alkoholismin takia, niin mitä hyvää seuraa sijoituksesta kerran viikossa kännäävään perheeseen ja riidoista toisiin siirtämisestä?

      kyllä minä miettisin tarkoitusperiäni tuossatapauksessa tiukemman seulan kautta.

      • alkoholin kanssa

        läträäminen, oli sitten kerran kuussa tai kaksi, viittaa absolutistin mielestä jo jonkinlaiseen alkoholiriippuvuuteen.

        Kyllä kait sijaisperheen nyt ainakin pitäisi olla täysin raitis.

        Mistäs sen tietää, vaikka sijaisperheessä olisi alkavaa alkoholismia, jota pitäisi ennaltaehkäistä oikein yhteiskunnan voimin.

        Voihan sitä omasta mielestään olla kohtuu käyttäjä, mutta, mutta kuka tietää..........


    • Ent.sioitettu myös

      Itselläni ei ole hajuakaan kuinka hyvin sossu syynää, mutta sijaislasta te ette todellakaan voi ottaa, mikäli on kerran viikossa humalanhakuista juomista! Useimmissa perheissä joista lapset tulevat on alkoholiongelma! Kun ja jos he menevät perheeseen, jossa juodaan kännit, kokevat he turvattomuutta eivätkä pysty luottamaan perheeseen.

      • Tarttis tehdä ....

        "sossu" ei syynää mitenkään!
        Tiedän perheen, jossa kaksi lasta sijaishoidossa, paikkakunnan sosiaali-/lastensuojeluviranomaiset eivät tienneet asiasta mitään.

        T'ämä lasten "sijoitus" on ryöstäytynyt käsistä, siitä on tullut yksi bisneksen ala, jossa esim. pela näyttelee merkittävää osaa.


    • jouluna !

      Saa olla humalassa ja silloinkin vain joulupukki. Muiden ei pidä päihdyttäviä aineita suuhunsa laittaman.

      • ei tiukka pipo

        melkein jokaisessa perheessä käytetään jossain muodossa alkoholia, onko sijaisvanhemman oltava jokin pyhimys, mitä pahaa on näyttää lapsille, että alkoholia voi käyttää sivistyneesti, rentouttavasti, esimerkiksi viiniä lasi pari saunan jälkeen, tai saunaoluet.
        Ei se ole sitä mihin he ovat kotonaan tottuneet, ei sijaisvanhemmilta voi kaikkea kieltää.


      • No minä

        käyn 5-kymmentä, enkä ole vielä koskaan juonut kerralla lasillista enempää. Eikä se ole raakaa viinaa, vaan esim.siideriä. Vuodessa saatan ottaa 3-4krt tuon lasillisen.
        Saa nähdä, että koska minun alkava juoppouteni alkaa olemaan haitaksi.


    • kommentteihinne

      että alkoholin takia eivät tulevat sijaislapset ole huostassa. Sukulaisen lapset kyseessä, joita mietimme. Tottakai mieheni tulee parantaa tapansa ja niin aikoo tehdäkin. Tässä on kyse hyvin isoista asioista, ei lapsia huvin/rahan eikä minkään muunkaan itsekkään syyn vuoksi oteta!

      Emme elä sossun rahoilla, ihan omillamme toimeen tullaan ja käydään molemmat töissä. Olemme muutenkin ns. normaali perhe, jos sellaista nyt ylipäätään nykyään enää on olemassakaan..

    • Luna

      ET VOI KYSYÄ TUOLLAISTA IHAN TOSISSASI...TAI JÄRJISSÄSI???????!!!!!!

      • ne Sijaisetkin ovat

        vai onko joku tosiaan luullut, että on olemassa joku parempi suomalainen rotu,
        jonka pariin voisi lapsensa lähettää ksavamaan paremmaksi aikuiseksi.

        Samanlaista elämää siellä sijaisperheissä vietetään kuin missä tahansa muussakin suomalaisessa perheessä.
        Otetaan pari kolme lasillista sivistyneesti, sitten
        vanhemmat riitelevät sivistyneesti
        ja siinä sivussa kasvatetaan lapsia,
        sijaisperheissä kylläkin työkseen.

        Onko jotenkin erilaista?

        Vai luulitteko todellakin Yli-ihmiksi?


      • en luule mitään
        ne Sijaisetkin ovat kirjoitti:

        vai onko joku tosiaan luullut, että on olemassa joku parempi suomalainen rotu,
        jonka pariin voisi lapsensa lähettää ksavamaan paremmaksi aikuiseksi.

        Samanlaista elämää siellä sijaisperheissä vietetään kuin missä tahansa muussakin suomalaisessa perheessä.
        Otetaan pari kolme lasillista sivistyneesti, sitten
        vanhemmat riitelevät sivistyneesti
        ja siinä sivussa kasvatetaan lapsia,
        sijaisperheissä kylläkin työkseen.

        Onko jotenkin erilaista?

        Vai luulitteko todellakin Yli-ihmiksi?

        Ton ketjun alkuunpanijan on pakko olla tosi "vitsikäs" en voi kuvitella että kettän, joka haaveilee sijaisperheeksi ryhtymistä edes tossa tilanteessa sitä ajattelisi.

        Eivät sijarit toki yli-ihmisiä ole mutta ainakin minulla ja lapsellani on käynyt hyvä tuuri kun olemme saaneet aivan ihanan sijaisperheen. Eivät ole yli-ihmisiä mutta Ihmisiä.


      • erilaista kuin
        ne Sijaisetkin ovat kirjoitti:

        vai onko joku tosiaan luullut, että on olemassa joku parempi suomalainen rotu,
        jonka pariin voisi lapsensa lähettää ksavamaan paremmaksi aikuiseksi.

        Samanlaista elämää siellä sijaisperheissä vietetään kuin missä tahansa muussakin suomalaisessa perheessä.
        Otetaan pari kolme lasillista sivistyneesti, sitten
        vanhemmat riitelevät sivistyneesti
        ja siinä sivussa kasvatetaan lapsia,
        sijaisperheissä kylläkin työkseen.

        Onko jotenkin erilaista?

        Vai luulitteko todellakin Yli-ihmiksi?

        mainitsemassasi perheessä.
        Ei meillä tarvitse ottaa edes niitä paria-kolmea lasillista, en tiennytkään sen olevan jotenkin "pakollista". Missä ajassa ne pitäisi ottaa? Päivässäkö??
        Siitäköhän johtuu, ettei meillä niin riidelläkään? Me vanhemmat olemme aikuisia ja pystymme ihan keskustelemalla pääsemään erimielisyyksistämme eroon.
        Emme kuitenkaan mielestämme ole mitään yli-ihmisiä, emme vain tarvitse alkoholia. Mieluummin niilläkin rahoilla ostan jotain koko perheelle.


      • Sarppa

        Samaa tässä minäkIn,että huh huh !!!!


    • lasten näkökulman puolesta

      Mielenkiintoista keskustelua.Sanoisin, että mikäli sjaisperheeksi haluatte ja pyritte, kerrotte avoimesti sosiaalityöntekijöille sovletuuvuttanne arvioitaessa perheenne alkoholikulttuurista. Jokaisen pereen soveltuvuus arvioidaan. JOkaista perhettä myös aktiivisesti seurataan ja yhteistyötä tehdään sekä sosiaalitoimen että biologisten vanhepien kanssa. Kannataa muistaa, että huostaanotto perustuu lapsen oikeuksiin kasvaa turvallisessa ja kehitystä tukevassa ympäristössä. Mikäli sosiaalitoimi katsoo perheenne sopivaksi, niin kysessä on silloin lasta tukeva ympäristö. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia; käytätkö alkoholia ollenkaan vai et. Kyse on suuremmista kokonaisuuksista.Sijaisperheiden työ on erittäin tärkeää ja vaativaa ja soveltuvuutta arvioitaessa nämä asiat otetaan huomioon, esim. koulutustaustat ja työkokemus. Kokemuksella voin sanoa, että huostaanotetut lapset ovat pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä perhesijoitukseeen, kun taas ongelmallisempaa voi olla biologisten vanhempien suhtautuminen asiaan. Eli edelleenkin keskustelusta puuttuu lasten oikeuksien näkökulma. Muistakaahan, että huostaanotoille on selkeät perusteet ja ikävää on, että lapset joutuvat kokemaan erittäin ikäviäkin kokemuksia ennen kuin huostaanotolle on tarpeeksi näyttöä.Kyse ei ole aikuisten mielipiteistä, eli siitä mikä heidän mielestään on oikein ja mikä väärin ja onko sijaisperhetoiminta hyvä asia, vaan mikäli perhe on lapselle oikea vaihtoehto,on se myös lapsen oikeus, huolimatta ympärillä olevien aikuisten eriävistä mielipiteistä!

    • jppå

      miten voi olla että jos soskut ja perhe tekee yhteistyötä niin yhtäkkiä on asiat niin että sijoitettu lapsi alkaa sanomaan tän perheen äitiä äidiksi ja isää isäksi eikö ole kummallista...onko kyse aivopesusta vai mistä..ei vierasta ihmistä voi kutsua äidiksi kun omat vanhemmat on yhteydessä ja vaikka ei olisikaan kyllä sijotettu lapset pitää kasvattaa normaalisti eikä tehdä niistä omia kyllä näin on..vai senkö takia joku ryhtyy sijarix että saa lapsia ja rahaa ja valtaa eikö tollasta työtä pitäisi tehdä sen takia että antaa llapsille mahdollisuuden elämään...

    • Mom

      ^No, kyllä minä muistan kutsuneeni opettajani sijaista opeksi, vaikka hän oli vasta opiskelija ja tiesinkin sen. Näin myös meidän perheeseen sijoitettu lapsi saa halutessaan kutsua minua äidiksi (näin tekevät myös biolapseni), vaikka itseäni kutsuin hänelle aluksi "tädiksi". Lapsella on oikeus kutsua minua äidiksi, hänelle olisi myös koulussa ym. kiusallista kavereidensa seurassa jos korjaisin: "en ole sinun...", koska hän ei ole perhetilanteestaan halukas kaikille avautumaan. Hän on meille rakas lapsi, vaikka ei olekaan meidän lapsi ja me toimimme hänelle sijaisäitinä ja sijaisisänä, hän kutsuu meitä lyhenteillä "äiti" ja "isä". Hänellä on myös biologiset äiti ja isä, jotka eivät valitettavasti halua siinä tehtävässä hänelle toimia, he ovat hänelle "mutsi" ja "faija".

    • Mom

      Lisään vielä, että jos meillä ei olisi biologisia lapsia ollenkaan, meille sijoitettu lapsi luultavasti kutsuisi meitä etunimeltä, kuten toisiamme kutsumme mieheni kanssa. Mutta tämä ei ole tässä tilanteessa kovin luontevaa (kun niitä omiakin on) ja asettaisi lapset eriarvoiseen asemaan perheessä.

      • kiinni

        ei se ole siltikään oikein eikä koulussa kiusata tollasen takia kuitenkin kaverit kyselee yms. eli ei ole hyväksyttävää selitellä mitenkää tollasta toimintaa kuulostaa ihan siltä kun haluat peitellä millä tahansa puheelle rahan ahneen työsi muka on hienoa että on paikkoja missa lapset voivat olla kun omat vanhemmat ei pysty tai jaksa erilaisten syitten takia mutta ei sijaislapset ole mitään koiria jotka voidaan omia itselle mutta tämä on tuttua toimintaa järki käteen


      • ymmyrkäinen
        kiinni kirjoitti:

        ei se ole siltikään oikein eikä koulussa kiusata tollasen takia kuitenkin kaverit kyselee yms. eli ei ole hyväksyttävää selitellä mitenkää tollasta toimintaa kuulostaa ihan siltä kun haluat peitellä millä tahansa puheelle rahan ahneen työsi muka on hienoa että on paikkoja missa lapset voivat olla kun omat vanhemmat ei pysty tai jaksa erilaisten syitten takia mutta ei sijaislapset ole mitään koiria jotka voidaan omia itselle mutta tämä on tuttua toimintaa järki käteen

        Lapsen on siis pakko joka selittää joka tilanteessa, että, joo, nämä on sitten mun SIJAISVANHEMMAT, älkää nyt vaan luulko että ne on mun isä ja äiti?Vaikka asiasta ei kiusattaisi, niin eikö sinustakin lapsella ole oikeus sen verran yksityiseen, ettei hänen tarvitse asiaa aina selittää, jos ei halua. Onko se sinun biologinen äitiytesi niin tärkeää ja kallisarvoista että haluat asettaa lapsesi hankalaan tilanteeseen vain siksi että haluat kaikkien tietävän kyseessä on SINUN lapsesi? Vai oletko itse rahanahne ja katkera kun lapsilisää ei makseta sinulle ja asuntotuki pieneni? Anna lapsesi päättä miten hän milloinkin kutsuu sijaisvanhempiaan!


    • Mom

      Sinulla on tietysti lupa ajatella, kuten itse haluat :) Minä ajattelen asiasta eri tavalla ja meidän perheen käytäntö on tämä. Ja tuosta rahanahneudesta vielä sananen: meidän perheen tulotasolla on aivan sama taloudellisesti, onko meillä sijaislapsi vaiko ei. Niin pienen osan tuloistamme hoitopalkkio kattaa, että jos se otettaisiin meiltä pois, ei sitä tuskin kukaan mitenkään noteeraisi. No jaa, oikeastaan taidamme olla sitten kuitenkin aika rahanahneita, kun olemme kouluttautuneet ja ottaneet vastaan hyväpalkkaiset työt ;)

    • Mom

      Juu, siis ilman lapsiahan meidän parisuhde olis ihan kaamee luuska ja lapsia hankittiin ainoastaan ja vain laastariksi :D Ahneita paskojahan me ollaan ;) Mielummin pitäis vissiin ruveta ryyppäämään, masentelemaan tms, vai mites, kannattaako, sanokaa kokeneemmat?

      • vapaa122

        kyllähän se näin on että ihmisiähän sijaivanhemmat on mutta mikä laittaa ne omistamaan toisen lapsi ei ole normaalia että ottaa lapsia turvaan ja tekee niistä omia mikä semmonen koulutus on missä sanotaan että joo nyt sijaislapset muuttuu teidän klooneix ja niitten entinen elämä on pois nyt elätte niin että ne alkavvat sanoa teitä isäx ja äidix joissain tapauksissa ehkä tämä voi toimia kuten ihan pienten lasten kohdalla mutta useimmissa tapauksissa on niin että ollaan valmiita tekemään mitä tahansa että se niinsanottu työ säilyy mistäs sitä rahaa muuten saa niin...ja nyt oli hetki sitten juttu kun sijaisisä oli käyttänyt jo aiemmin hyväxkäytettyä tyttöä jne..että kyllä sitä joskus miettii että jos omat lapset olisi sijotettuna tekisin mitä vaaan että lapsillani olisi siellä oikeudenmukaiset olot ja myö ettei niistä tulisi mitään rahasapoja jotain rajaahan tollaseen pitäis olla


      • ymmyrkäinen
        vapaa122 kirjoitti:

        kyllähän se näin on että ihmisiähän sijaivanhemmat on mutta mikä laittaa ne omistamaan toisen lapsi ei ole normaalia että ottaa lapsia turvaan ja tekee niistä omia mikä semmonen koulutus on missä sanotaan että joo nyt sijaislapset muuttuu teidän klooneix ja niitten entinen elämä on pois nyt elätte niin että ne alkavvat sanoa teitä isäx ja äidix joissain tapauksissa ehkä tämä voi toimia kuten ihan pienten lasten kohdalla mutta useimmissa tapauksissa on niin että ollaan valmiita tekemään mitä tahansa että se niinsanottu työ säilyy mistäs sitä rahaa muuten saa niin...ja nyt oli hetki sitten juttu kun sijaisisä oli käyttänyt jo aiemmin hyväxkäytettyä tyttöä jne..että kyllä sitä joskus miettii että jos omat lapset olisi sijotettuna tekisin mitä vaaan että lapsillani olisi siellä oikeudenmukaiset olot ja myö ettei niistä tulisi mitään rahasapoja jotain rajaahan tollaseen pitäis olla

        Totuus on se, että rahasampo ei sijaislapsi ole.Jos rahaa haluaa, on tehtävä jotain muuta, jos haluaa vapaa-aikaa, on tehtävä jotain muuta. On todella kamalaa, että näitä hyväksikäyttöjä on ollut, mutta muuten tunnut nyt kirjoittavan asiasta, josta et tiedä mitään. Klooneiksi????


      • 15
        vapaa122 kirjoitti:

        kyllähän se näin on että ihmisiähän sijaivanhemmat on mutta mikä laittaa ne omistamaan toisen lapsi ei ole normaalia että ottaa lapsia turvaan ja tekee niistä omia mikä semmonen koulutus on missä sanotaan että joo nyt sijaislapset muuttuu teidän klooneix ja niitten entinen elämä on pois nyt elätte niin että ne alkavvat sanoa teitä isäx ja äidix joissain tapauksissa ehkä tämä voi toimia kuten ihan pienten lasten kohdalla mutta useimmissa tapauksissa on niin että ollaan valmiita tekemään mitä tahansa että se niinsanottu työ säilyy mistäs sitä rahaa muuten saa niin...ja nyt oli hetki sitten juttu kun sijaisisä oli käyttänyt jo aiemmin hyväxkäytettyä tyttöä jne..että kyllä sitä joskus miettii että jos omat lapset olisi sijotettuna tekisin mitä vaaan että lapsillani olisi siellä oikeudenmukaiset olot ja myö ettei niistä tulisi mitään rahasapoja jotain rajaahan tollaseen pitäis olla

        Niin ..ja jos jokainen lapsia tehnyt huolehtisi ihan itse niistä lapsistaan lasten parasta ajatellen,eikä että paljonkohan niitä avustuksia nyt hakis,ei tarvittaisi näitä ahneita ihmisiä.Herää nyt tähän arkeen ja ota selvää asioista.Ja painu piipittämään johonkin muualle.Tämä palsta on tarkoitettu sijaisvanhemmille..niille,jotka oikeasti välittää,valitettavasti myös sinusta.


      • 9
        15 kirjoitti:

        Niin ..ja jos jokainen lapsia tehnyt huolehtisi ihan itse niistä lapsistaan lasten parasta ajatellen,eikä että paljonkohan niitä avustuksia nyt hakis,ei tarvittaisi näitä ahneita ihmisiä.Herää nyt tähän arkeen ja ota selvää asioista.Ja painu piipittämään johonkin muualle.Tämä palsta on tarkoitettu sijaisvanhemmille..niille,jotka oikeasti välittää,valitettavasti myös sinusta.

        Edellinen vastaus oli sitten tarkoitettu nimimerkille VAPAA122


    • amaliasijari

      Nythän tää keskustelu on jälleen kerran menny vähän omituiseksi. Tuossa aikasemmissa kirjoituksissa puhuttiin miten lapset sij.vanhempiaan kutsuvat.
      Meillä kaikki lapset halusivat kutsua minua äidiksi. Sanoin heille heti alussa nimeni, jolla voivat kutsua, tai voivat kutsua esim. tädiksi, mutta jos haluavat kutsua äidiksi, on sekin sallittua, koska itsellä oli kaksi omaa lasta, jotka kutsuivat äidiksi. Mieheni kanssa oli eri asia, häntä kutsuivat kutsumanimellä, koska meillä ei kukaan häntä isäksi kutsunut, syystä, että poikani edellisestä avioliitosta jo kutsui häntä nimellä ja tyttäremme käytti ulkom. isi-nimitystä, mitä sijoitetut eivät osanneet mieltää isäksi.
      Kavereilleen puhuivat kuitenkin meidän iskästä, eivät siis viitsineet selitellä tarkemmin kenestä oli kyse. Me olimme siis kodin ulkop. ne lasten äiti ja iskä, mutta kun puhuivat omista vanhemmistaan kavereille tai muille mainitsivat erikseen, et mun oikea äiti, tai oikea isä.
      Sitte vielä tosta lasten "omimisesta" rahan takia. Ettekö te biot tajua, ettei meidän tarvii kenenkään lapsia omia rahan menettämisen pelossa. Tilanne on se, että sij.perhettä odottavia lapsia on niin paljon, että jos yhdet lähtee, niin satoja on jonossa odottamassa, tai jopa tuhansia, jos koko maan huost.otetut lasketaan. Mulle on ainakin kaikki lapset yhtä arvokkaita ja sinänsä ihan sama kenen lapsia olen hoitanut. Tärkeintä on ollut "pelastaa" edes muutama lapsi lastenkodista, mistä lapsemme ovatkin olleet hyvin kiitollisia. Surivat vaan kovasti, ettei voitu ottaa enempää lapsia pois niistä kauheista paikoista. Kokivat olevansa onnekkaita, mutta samalla olivat huolissaan niistä lukemattomista tutuista lapsista, jotka vielä joutuivat jäämään lastenkotiin.

      • Kesää kaikille

        Kerrankin asiallista tekstiä,jota viitsii lukea.Oli aiemminkin,mutta aina joku haluaa pilata hyvän keskustelun!!! Miksi ihmeessä.Todella valitettavaa tuo mainittu sijaishyväksikäyttötapaus,mutta en nyt lähtisi sitä joka komenttiin jatkoksi tuuppaamaan. Hyvää kesää kaikille sijareille ja biovanhemmille.


      • olishyvä
        Kesää kaikille kirjoitti:

        Kerrankin asiallista tekstiä,jota viitsii lukea.Oli aiemminkin,mutta aina joku haluaa pilata hyvän keskustelun!!! Miksi ihmeessä.Todella valitettavaa tuo mainittu sijaishyväksikäyttötapaus,mutta en nyt lähtisi sitä joka komenttiin jatkoksi tuuppaamaan. Hyvää kesää kaikille sijareille ja biovanhemmille.

        niin ei tietenkäänpidä yleistää on varmasti suurin osa hyviä perheitä suomessa mutta on myös ikäväkyllä niitäkin että tavallaan lapsi joutuu pelinappulax ja sitä kautta uusia ongelmia ehkä entisten päälle ei ehkä kuunnella tarkkaan molemmin pulin ja mitä siihen millä lapsi puhuttelee perheen jäseniä niin edelleenkin peräänkuulutan että mikä tekee sijaislapsesta erilaisemman kun naapurin lapsesta ei edelleenkään me jakeluun en ikinä itse toimisi niin että viera lapsi puhuttelisi minua äidiksi koska siitähän on kuitenkin kyse että miten perheessä toimitaan ja puhutaan kyllä monissa normi perheissäkin vanhemmat puhuttelee itseään nimillä ja että muka isot lapset joutuisivat selittelemään niin kyllä se niin on että ehkä läheisemmät kaverit on ne jotka kyselee aika epätodennäköstä on että tulee montaa tilannetta missä jotuu kyselyjen kohteex ja mitä sitten vaikka joutuiskin kasvaispaha normiperheiden lapsetkin kun täräyttäs vahvana päin naamaa miten asiat on elämäähän tää vaan on mitä sitä hirveesti silottelee tosi asioita


      • Marja-Terttu
        olishyvä kirjoitti:

        niin ei tietenkäänpidä yleistää on varmasti suurin osa hyviä perheitä suomessa mutta on myös ikäväkyllä niitäkin että tavallaan lapsi joutuu pelinappulax ja sitä kautta uusia ongelmia ehkä entisten päälle ei ehkä kuunnella tarkkaan molemmin pulin ja mitä siihen millä lapsi puhuttelee perheen jäseniä niin edelleenkin peräänkuulutan että mikä tekee sijaislapsesta erilaisemman kun naapurin lapsesta ei edelleenkään me jakeluun en ikinä itse toimisi niin että viera lapsi puhuttelisi minua äidiksi koska siitähän on kuitenkin kyse että miten perheessä toimitaan ja puhutaan kyllä monissa normi perheissäkin vanhemmat puhuttelee itseään nimillä ja että muka isot lapset joutuisivat selittelemään niin kyllä se niin on että ehkä läheisemmät kaverit on ne jotka kyselee aika epätodennäköstä on että tulee montaa tilannetta missä jotuu kyselyjen kohteex ja mitä sitten vaikka joutuiskin kasvaispaha normiperheiden lapsetkin kun täräyttäs vahvana päin naamaa miten asiat on elämäähän tää vaan on mitä sitä hirveesti silottelee tosi asioita

        "...normi perheissäkin vanhemmat puhuttelee itseään nimillä..."
        Tarkoitatko, että puhuisin sijoitetulle itsestäni 3.persoonassa? Esim. Marja-Terttu auttaa sinulle sukat jalkaan.
        En minä ainakaan tiedä ketään joka puhuisi noin. Vauvalle olen jonkun kuullut noin puhuvan, mutten isommille.

        Meillä yksi sijoitettu puhuu meistä sijaisvanhemmista äitinä ja isänä. Lapsi tuli meille alle vuoden ikäisenä, eikä siis osannut vielä puhua. Biologiset lapsemme puhuvat tietysti äidistä & isästä ja sijoitettu oppi tämän tavan.
        Hänelle biologinen äiti on myös tuo jonkun mainitsema "oikea äiti". Bioisää ei ole kuvioissa.
        Bioäiti loukkaantui aluksi kun kuvitteli, että pakotamme(!) lapsen sanomaan meitä äidiksi ja isäksi. Huomasi myöhemmin, ettei se ole totta ja antoikin asialle hyväksyntänsä.


      • semmostavaan
        Marja-Terttu kirjoitti:

        "...normi perheissäkin vanhemmat puhuttelee itseään nimillä..."
        Tarkoitatko, että puhuisin sijoitetulle itsestäni 3.persoonassa? Esim. Marja-Terttu auttaa sinulle sukat jalkaan.
        En minä ainakaan tiedä ketään joka puhuisi noin. Vauvalle olen jonkun kuullut noin puhuvan, mutten isommille.

        Meillä yksi sijoitettu puhuu meistä sijaisvanhemmista äitinä ja isänä. Lapsi tuli meille alle vuoden ikäisenä, eikä siis osannut vielä puhua. Biologiset lapsemme puhuvat tietysti äidistä & isästä ja sijoitettu oppi tämän tavan.
        Hänelle biologinen äiti on myös tuo jonkun mainitsema "oikea äiti". Bioisää ei ole kuvioissa.
        Bioäiti loukkaantui aluksi kun kuvitteli, että pakotamme(!) lapsen sanomaan meitä äidiksi ja isäksi. Huomasi myöhemmin, ettei se ole totta ja antoikin asialle hyväksyntänsä.

        pienen lapsen kohdalla onkin aika eri juttu mutta isommat kute kouluikäiset lapset jotka on jo kuitenkin kutsunut pari vuotta nimellä niin ei se nyt yhtäkkiä voi muuttua niin että alkaa puhua toisin siinä on jotain hämärää ja et taida paljon tietää sitten muista perheistä kun sijaisperheistä kun et näe että on muitakin ihmisiä kun te


      • Marja-Terttu
        semmostavaan kirjoitti:

        pienen lapsen kohdalla onkin aika eri juttu mutta isommat kute kouluikäiset lapset jotka on jo kuitenkin kutsunut pari vuotta nimellä niin ei se nyt yhtäkkiä voi muuttua niin että alkaa puhua toisin siinä on jotain hämärää ja et taida paljon tietää sitten muista perheistä kun sijaisperheistä kun et näe että on muitakin ihmisiä kun te

        "...et taida paljon tietää sitten muista perheistä kun sijaisperheistä kun et näe että on muitakin ihmisiä kun te"

        En tietenkään tiedä, että kuinka muissa perheissä toimitaan tämän asian kanssa. Enkä viitsi alkaa arvuuttelemaankaan, siksi kerroin vain meidän perheestä.
        Aika pieni mahdollisuus osua oikeaan jos alkaa keksimään, että kuinka naapurissa mahdollisesti toimitaan.

        Kiitos kysymästä! Tuttava- ja sukulaisperheidemme määrä on mielestäni hyvinkin iso.


    • amaliasijari

      Tohon omimiseen sanoisin vielä, että jos joku on jotain ominut, niin kyllä se meillä ainakin oli lapset. He itse halusivat "omia" meidät vanhemmikseen ja kotimme heidän kodikseen. Biol.lapsemme sisaruksikseen mun vanhemmat isovanhemmikseen jne. Oltiin kaikki tasa-arvoisia saman perheen jäseniä. Miksi ihmeessä se pitäisi lapsilta kieltää, jos se kerran on heidän tahtonsa. Huomasin myös miten iso tarve lapsilla oli siihen äiti sanan käyttämiseen. Päivittäin kymmeniä kertoja sai kuulla äitiäitiäitiii. Lapsilla on tarve kuulua johonkin ja voida puhua äidistä ja isästä ja jos omista vanhemmista ei ole aikoihin tietoakaan, niin korvaavat sen sitten sij.vanhemmilla. Meidän lapset ovat jo kaikki aikuisia, mutta äidiksi minua edelleen kutsuvat kaikille. Haluavat välttämättä päästä joka jouluksi kotiin syömään ja olemaan yhdessä koko perhe. Tuntevat myös olevansa sisaruksia muiden sijoitettujen kanssa, jotka ovat toisista perheistä.

    • Yksi sijari

      Hei! Tulevilta sijaisvanhemmilta pyydetään hakemuksen lisäksi, T-todistus terveydestä, jonka saa lääkäriltä. Rikosrekisteriote ja luottotiedot tarkistetaan. Lisäksi sijaisvanhempien on käytävä jonkinlainen perehdytys tai koulutus esimerkiksi Pride-koulutus tai perhekohtainen valmennus sosiaalityöntekijöiden kanssa. Yleensä keskusteluja on sosiaalityöntekijöiden kanssa 3-4 kertaa jossa sosiaalityöntekijät tutustuvat perheeseen ja kotiin. Kodissa tulisi myös olla paikka, missä sijoituslapsella on joko oma huone tai oma tila. Sosiaalityöntekijät pyytävät myös lausunnon oman paikkakunnan sosiaalitoimelta perheestä.

    • yksi sijari

      Perhekohtaisessa valmennuksessa käydään samat asiat läpi kuin Pride koulutuksessa, mutta vain sosiaalityöntekijän kanssa niihin kuuluvine tehtävineen. eikä ryhmässä. Valmennus vastaa Pridekoulutusta.

      • salaiset taustat

        Kiinnostaa tietää, keille tälläinen yksityinen epäilyttävältä vaikuttava "perhevalmennus" on tarkoitettu. Pride on jo sinällään minimaalinen koulutus. Voisi ajatella, että asiopiden jakaminen ryhmässä sentään lisää koulutuksen tehoa. Nyt kun tiedämme sossujen kiireet taitaa tuollainen perhekohtainen koulutus olla yhtä tyhjän kanssa. Saadaan rasti ruuttuun, että on käyty. Laissahan on, että kaikkien on koulutus käytävä ja näin saadaan lmeisesti muodollinen raapaisu asiaan. En voi muuta sanoa, kuin että lapsiparat.
        Ja kenellä tällainen salainen koulutus on tarkoitettu? Eikö tällainen pariskunta kestä jutella taustoistaan muiden kanssa?


    • sherppa

      Huh huh, eipä nyt vaikuttanut erityisen harkitulta tuo aloituskaan, mutta olipa törkeää kommentointia. Siistikäähän hieman viestejänne ihmiset!!!

      T. tämän palstan luotsi.

    • Parhaita vanhempia

      Meillä ainakin otetaan saunaoluet perjantaina/lauantaina eikä se meistä huonompia ihmisiä tee.

    • Ehdoton ei, sijaisvanhemmuudelle. Itse olen entinen sijaislapsi ja vanhempieni alko-ongelmien takia, jopa siaisvanhempien lasillinen viiniä ahdisti, alkuun. Sitten, kun olimme tottuneet ja nähneet, että lasi on lasi ja siinä yhdessä pysyy, niin helpotti...hieman.

      Jos olisin lapsena joutunut sijaisperheeseen, jossa olisi ollut miehesi kaltainen isä, niin se olisi ollut ihan järkyttävä shokki ja taattu stressi jokaikiselle päivälle. Olisin stressannut tulevaa viikonloppua ja kännäämistä.

      Asia olisi todellakin niille sijaislapsille ongelma, sillä todennäköisesti ne olisivat päihdevammaisesta perheestä lähtöisin. Sen lisäksi se vaikeuttaisi toimimista niiden päihdevammaisten vanhempien kanssa. Ihan jo siksi, että millään tasolla et pystyisi argumentoimaan miksi tedän juominen ei olisi haitallista lapsille (vaikka olisi vain toinen joka juo) mutta heidän on.

      • anj1

        Mitäs pienistä ottamisista. Paitsi tietenkin lapsen omssa perheessä. Sijari voi olla taustoiltaan mikä vaan. Niin sekin joka oikein leuhkii kirjassa minkä kirjotti olleensa juoppo


      • Anna-Marie
        anj1 kirjoitti:

        Mitäs pienistä ottamisista. Paitsi tietenkin lapsen omssa perheessä. Sijari voi olla taustoiltaan mikä vaan. Niin sekin joka oikein leuhkii kirjassa minkä kirjotti olleensa juoppo

        Samaako anj1 vouhkaat kuin vouhkasit biojen palstalla? Ei POSITIO 16093 kirjoittaja ole alkoholisti. Tiedoksi sinulle.


    • heppuli1

      Ei nyt millään pahalla, mutta kyllähän täällä on melkoiset sädekehät ympärillä. "ihan vaan ne saunaoluet"

      Kyllä meillä otetaan joka viikonloppu, mutta osataan käyttäytyä. Pridessä myös käytiin läpi alkoholin käyttö ja selvää on ettei meille ainakaan voi tulla lasta alkoholistiperheestä.

      • Anna-Marie1

        Lukisit sen kirjan niiden saunaoluidesi kanssa sekoillessasi. Taidat itse ne juoda. Kirjassa ei puhuta mitään aikuisena ottamisista. Kertoo kuule vaan pahoinpidellyn lapsen ja lapsijuopon tarinan. Kunnioitettavaa, että niistä taustoista käsin on ryhtynyt sijaisvanhemmaksi. Käy katsomassa kirjan kotisivut saat ehkä käsityksen, mistä on kysymys. www.rohkea-kirja.fi


      • anj1

        Kuule heppu vastaappa miksi ne saunaoluet sallitaan sijareille muttei mulle. Anna-marie olen lukenut sen ja voin vannoa etttä esimerkiksi kukaan meistä "bioista" ei kiroile yhtä paljon kuin tämä "arvon sijari". Turha on sitä puolustella. Miksei kukaan kerro niistä lapsista jotka senkinluona on kärsiny ja hatkannu. Ette te toisinne arvostele vain ainoastaan "bioja." Yök mikä sana bio syntymä ja biologinenvanhempi. joulurauhaa pliide.


    • hellanduudeli

      voi sherppa..mikähän silkkipeppu säki oikee oot.tämän sivuston luotsi..onkohan sulla lapsia itellä vai ootko joku liikaa lukenu sosiaalitantta.ärsyttäviä nua sun pikkuvanhat kommentit..kyylä.

    • entinen sijoitettu

      Asuin sijaisperheessä molemmat vanhempani olivat alkoholisteja. Myös sijaispeerheessä juotiin silloin tällöin ja sossu sanoi, että niin saa ollakin. Mutta eivät ikinä juoneet liikaa eli eivät olleet kännissä. Ei ikinä. Eli jos ottaa yhden kaksi tai vaikka kolme niin ei mitään väliä kunhan tiedostaa rajan ettei ole juovuksissa. Koska sijaisvanhempani joi opin, että alkoholi ei itsessään ole pahasta vaan sitä tulee osata käyttää oikein ja pieninä määrinä alkoholin käyttö kuuluu ihan normaaliinkin perheeseen. Kuten juhlissa viini tai saunassa saunakalja. Siinä vaiheessa kun lähtee lapasesta niin se on sitten menoa. Jos alkoholi ongelma sijaislapsia ei voi saada.

    • ja hah hah

      Sarjassamme ketjuja, joita ei kannata lukea ollenkaan.

      Eli sijareiden mielestä syynätään muka IHAN KAUHEAN TARKKAAN!

      Ja koko muun maailman mielestä ei.

      Naurettava kysymys, ei voi muuta sanoa.

    • Ojasta allikkoon

      Just.
      Riitely ja väsymys riittää huostaanoton syyksi sekä alkoholi. Jos samat ongelmat on sijaisvanhemmilla, niin haloo!! Lapsia otetaan huostaan ihan olemattomista syistä, ethän sinäkää näitä ongelmia isoina pidä. Ethän? Suomessa lapsia riistetään oikeilta vanhemmilta ja annetaan vieraille. Ja yhteydenpito rajoitetaan, jotta lapset unohtavat vanhempansa. Ei kaikkien huostalasten vanhemmat ole alkoholisoituneita. Riittää köyhyyskin.

    • yryryytr

      Kerran vuodessa sossu käy sijaisperheessä kun tehdään tapaamisista sopimus,siinä kaikki kyyläys

    • khjkhjjgk

      Kerran vuodessa,kun vanhempien ja sijaisten kanssa sovitaan tapaamisista.Muuta kyyläystä ei ole..Saavat elää miten huvittaa

      • ikävöivä äiti

        Voin kertoa ihan kokemuksen kautta että sijaisperheitä ei millään lailla syynätä.Ainut käynti on kerran vuodessa ja se ei ole yllätys käynti vaan annetaan päivä ja kellon aika milloin tullaan käynnille.Sekä sijaisperheellä ei ole minkäänlaisia koulutuksia,valmennuksia ja noita kotikäyntejä vain kerran vuodessa,Että tämähän juuri pelottavaa onkin.Olen entinen narkomaani,nyt kaksi vuotta ollut kuivilla,lapseni on 5 v.sitten otettu sijaisperheeseen huostaan minun pyynnöstä.Nyt kun haluaisin lapseni takasin niin en saa.Sosiaali työntekijä sanoo vain syyksi että lapsesi on asunut pitkään sijaisperheessä ja kiinnittinyt sinne.tiedän sen,mutta olen nähyt lastani tuon 5v.ajan joka kk viikon ajan,joten ei ainakaan vierasta.Nyt on paljastunut että kyseisellä sijaisperheellä on iso alkoholi ongelma,alkoholia nautitaan ihan joka ikinen päivä,mitä teen?isoin muttahan tässä asiassa on se että sijaisperheenä toimii minun äitini ja minun velipuoleni isä.En haluaisi tehdä ilmoitusta ja menettää välejä äitiini ja pelkään että lapseni joutuu jonnekkin muualle eikä minun luokseni,Olen ollut 2vuotta kuivilla,olen ollut töissä yli vuoden ja lähden opiskelemaan,puolisoni on kuivilla ja opiskelee.Elämä on muutenkin hallinnassa,mutta emme saa lasta takaisin.


    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3269
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2278
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1504
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1345
    Aihe