Velkasaneeraus!

Kerjäläinen

Mikä oikein on velkasaneeraus ja saako sellaisen yksityinen henkilö vai yritykset vaan? Mistä sitä hakis? Nyt on asiat menny niin huonoksi, että en keksi enää muuta. Minulle ehdotettiin tätä saneerausta, mut en ehtinyt tarkemmin kysymään että mikä se oikeastaan on. Voiko joku ystävällinen ihminen kertoa minulle mitä tuo moinen saneeraus tarkoittaa. Kiitos jo etukäteen.
Köyhä joulu edessä...

58

90095

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräskin

1. Selvitä oman kuntasi velkaneuvojan puhelinnumero ja soita hänelle. Sano, etä haluat varata ajan velkaneuvontaan. Huom! varaudu jonotukseen, itselläni meni kolme kuukautta ennen kuin sain ajan.
      2. Käy heti netistä katsomassa esim. www.takuusaatio.fi informaatiota asiasta. Sieltä löytyy lomake, jonka avulla voit itse laskea ns. maksuvarasi suurinpiirtein. Ala heti lyhentää velkojasi ainakin tällä summalla / kk.
      3. Ota yhteyttä velkojiin ja yritä sopia pienemmistä lyhennyksistä tms ja sano, että olet velkaneuvonnan jonossa.
      4. Älä ota lisää velkaa.

• vähäsen

Työttömänä ei yleensä pääse saneeraukseen.

Saneeraus kestää yleensä 5 vuotta, tänä aikana sinulle lasketaan se rahamäärä esim. 700€/kk jolla pitää elää. Lopulla rahalla maksat velkojille itse määrätyn summan. Siitä ei sitten saa kertaakaan livetä tai joku voi hakea saneerauksen lakkauttamista.
      Viiden vuoden jälkeen velat on kuitattu.

• Pateva

Välttämättömät elinkustannukset ( ruoka yms.)
        määritellään yksinäiselle 440,00 euroksi/kk asuinmenot( vuokra, lämmitys, sähkö jne).
        Lopulla maksetaan järjestelymaksua.

• asiasta

Voi kestää jopa pidempään jos velkojat ahdistelevatsinua kysymyksillään ja laskelmapyynnöillään. Velkojat yrittävät kaikin tavoin saada järjestelysi raukeamaan jote nole tiukkana.

• 16000

ei itse voi todellakaan määrätä mitä summaa maksaa velkojille paitsi jos pystyy maksamaan enemmän kuin velkasaneerauslain mukaan

• Totta, velkajärjestely kestää yleensä 5 vuotta, mutta se voi myös olla kolme vuotta tai jopa 30 vuotta.

Takaisin maksettava summa määräytyy perusomavastuun jälkeen jäävästä summasta, jonka vahvistaa Käräjäoikeus.

Susanna Hietikko

• asiasta kirjoitti:

Voi kestää jopa pidempään jos velkojat ahdistelevatsinua kysymyksillään ja laskelmapyynnöillään. Velkojat yrittävät kaikin tavoin saada järjestelysi raukeamaan jote nole tiukkana.

On velkojien etu saada jotain tai ei mitään, joten jos jotkut pistää hanttiin, syynä on epäusko laskelmiin, sairaus, työ tai henkilökohtainen "vihantunne".

Susanna Hietikko

• 16000 kirjoitti:

ei itse voi todellakaan määrätä mitä summaa maksaa velkojille paitsi jos pystyy maksamaan enemmän kuin velkasaneerauslain mukaan

Ennemmänkin maksettaessa on maksettava jokaiselle velkojalle yhtä paljon, jottei suosi ketään velkojaa. Tämäkin on yksi syy velkajärjestelyn raukeamiseen.

Susanna Hietikko

• "velkasaneeraus"

Yksityisillä henkilöillä on YKSITYISHENKILÖN VELKAJÄRJESTELY ja yrityksillä on yrityssaneeraus.

• 16000

Velkasaneeraus on käräjäoikeuden päätöksellä ja velkaneuvojan laskelmalla tehty takaisinmaksusuunnitelma- takuusäätiö takaa järjestelyluottoja joita pankit myöntävät takuuta vastaan-eli eri asia-itse olen velkasaneeraus vaiheessa ja odotan käräjäoikeuden päätöstä.

• no voi hera jee

jos sulla on pankki vekoja maksamatta joihin voi olla takaajia, sinä maksat 5 vuotta tulojesi mukaan ja takaajat loput. Tämä on sitä anteeksi antamista.

• m.a

joko olet saanut päätöksen,

• karik
        m.a kirjoitti:

joko olet saanut päätöksen,

Olen saanut päätöksen.

• loppuun palanut....

itseltäni loppui saneeraus yli vuosi sitte niin luulin nyt peritään taas lisää rahaa.velkojilla on saneerauksen jälkeen vielä 2 vuotta aikaa hakea muutoksia maksatuksiin....siistiä luulin jo päässeeni jaloilleni ostin asunnon ja auton ja remppaakin kerkesin tehdä...taas alkaa sitte raskas aika....ennemmin suosittelen 8 vuoden laina-aikaa valtion takauksella niin ei tuu yllätyksiä ja ei tipu toisen luokan kansalaiseksi....

• ahdistaako
        loppuun palanut.... kirjoitti:

itseltäni loppui saneeraus yli vuosi sitte niin luulin nyt peritään taas lisää rahaa.velkojilla on saneerauksen jälkeen vielä 2 vuotta aikaa hakea muutoksia maksatuksiin....siistiä luulin jo päässeeni jaloilleni ostin asunnon ja auton ja remppaakin kerkesin tehdä...taas alkaa sitte raskas aika....ennemmin suosittelen 8 vuoden laina-aikaa valtion takauksella niin ei tuu yllätyksiä ja ei tipu toisen luokan kansalaiseksi....

joo oletko yksityishenkilönä hakenut velkajärjestelyyn vai yrittäjänä? jos yksityishenkilönä niin käräjäoikeus päättää ennen järjestelyn alkua että maksatko 5 vuotta vai kaksi siihen lisää eli 7 vuotta joten otappa yhteyttä velkaneuontaan ja kyky että mistä johtuu.

• Korostaisin edelleen eroa YRITYSSANEERAUS JA VELKAJÄRJESTELY. SEN OLENNAINEN ERO KERTOO, OLETKO YRITTÄJÄ TAI YKSITYINEN.

Susanna Hietikko

• loppuun palanut.... kirjoitti:

Loppuun palanut. Tämä kuulostaa aika oudolta, mutta ymmärrän sen tavallaan, koska asia näyttäisi siltä kertomasi mukaan, että maksuvaraa olisi ollut enempi kun jo vuoden päästä kaikki on noin hyvin. Jos siihen on hyvä syy, kuten perintö tai vastaava keskittyisin korostamaan miksi olet selvinnyt vuodessa näin pitkälle.

Susanna Hietikko

• velkoja55
        loppuun palanut.... kirjoitti:

Voi harmi jos velkojat perii omia rahojaan.

• relanderp

eipä ole hurraamista minunkaan elämässä työttömyyskorvauksista mennee 350€ ulosottoon sossu maksaa osasta vuokrani ja perii entisiä rästejä jää käyttööni 200 euroa josta maksan sähkön netin ym symiseen jää rahaan senverran että keranviikkon syön

• Jack Norris

On käsittämätöntä kuulla, että ihmisillä JÄÄ rahaa kuussa maksujen jälkeen. Itse ollut 3,5 vuotta sairaslomalla ja koko tuon ajan KAIKKI rahat mitkä tulee, menee laskuihin (lääkkeet, sairaalakulut, vuokra, vesi, sähkö, netti/puhelin). Syön ruokajonoista. Ai että 440€ pitäisi jäädä käteen kuussa maksujen jälkeen? HAHAHAHAHA, joo, varmaan jossain utopiassa. Tai tervetuloa muuttamaan Turun KELAn ja Sossun päätökset..

• Epätoivoinen

Niiin siis yksityis ihmisen on mahdollisuus päästä velkasaneeraukseen mutta onko se sitten parempi kun esim hakea itsensä henkilökohtaiseen konkurssiin??? vai voiko sitä hakea edes?
      Ja jos on työtön niin sittenkö ei taas voi hakea saneerausta??? Voi yhren kerran sentään...sillonhan sitä just elämä menee päin per.... kun vakiutiset tulot yht´äkkiä loppuu.... Mitä sitten kannattais tehdä onko kenelläkään mitään kokemusta mikä on kannattavaa tai mikä tässä ei ole??
      Ottaa ja pakkaa matkalaukku ja muuttaa Kreikkaan niin sit sais suomelta ainakin...

• Velkavelho

Suomen laki ei taida tuntea henkilökohtaista konkurssia, mutta velkajärjestelyn se kyllä tuntee. Ota yhteys kuntasi talous- ja velkaneuvontaan, siellä opastetaan eteenpäin.

Työttömyys on velkajärjestelyn este, jos se on tilapäistä. Vuosien ptkäaikaistyöttömyys katsotaan jo vakiintuneeksi elämäntilanteeksi, jolloin järjestelyyn voi päästä. Linkin takaa löytyy muutakin hyödyllistä velkatietoa:
      http://www.takuu-saatio.fi/tietoa_veloista/velkajarjestely_tuomioistuimesta/

• Riitta P

Vaihtoehdot taitavat olla ulosotto, joka kestää sen 15 vuotta maksimissaan, tai velkajärjestely, joka on lyhyempi. Henkilökohtaista konkurssia ei Suomessa ole.

• Kymmeniä tuhansia

En pysty maksamaan asuntovelkojani, mutta en ole halukas luopumaan asunnostani. Mitä teen. Kaadanko sittenkin kaikki takaajien syliin.

• tiukka moraali

Ei pidä kaataa takaajien syliin. Ainoa keino on myydä asunto, niin ainakin itse tekisin jos olisin sellaisessa tilanteessa. Ja jos hakisit velkajärjestelyä , takaajat joutuvat maksamaan takauksensa päältä pois ja ei ole uskottavaa että pääset velkajärjestelyyn. Olet ilmeisesti vielä perheetön? Mitä itse ajattelisit jos olisit taannut ystäväsi velkaa ja tämä kaataa mieluummin velan niskaasi, kuin myy asuntonsa?

• ei auta

Takaajillasi on lain mukainen takautumisoikeus eli heillä on oikeus vaatia takauksen perusteella maksettua määrää takaisin sinulta. Ja jos et siihen muuten kykene, pakko on luopua asunnosta ja myydä se viimeistään siinä vaiheessa.

Voi toki olla niinkin, että takaajasi (lähiomaisia?) eivät takautumisoikeuttaan käytä, vaan antavat velkasi anteeksi. Itse olisin kyllä sillä kannalla, että EN saattaisi läheisiäni kuseen, vaan myisin sovinnolla sen kämpän ja muuttaisin vuokralle tai vaikka veneen alle, jos vuokra-asuntoa ei heltiä.

• Jokainen velallinen on ensisijaisesti vastuussa omista veloistaan, joten kyllä talosi on uhan alla. Jos täytät velkajärjestelyn edellytykset, voit hakea velkajärjestelyyn talosi säilyttäen. En lupaa, että se onnistuu kun minulla ei ole laskelmia.

Susanna Hietikko

• ansse1

mä oon velkasaneerauksessa ni kuin monta vuotta pitää olla ennen kun saa ostaa jotakin osamaksulla jne.... kiitos etukäteen..

• ansse1

sais taas vetää nimet paskaks hehe ei vaiskaa mut heippa

• seppojk

Päivää,tieto on valtaa ja se on hyväksi,kun sitä löytyy ja oppii käyttämään .Matkalla tapahtuu kaikenlaista ja jälkipeliä käydään puntaroiden asiaa,miten mennä eteenpäin huomiseen ja selvitä päivästä.Kerron asian taustat ,olen eläkeukko 70v ja hyvin velkainen.neljä vuosikymmentä kovaa työtä opetti myös kuluttamaan ja minä kulutin.Nuorena kun tilipussi annettiin käteen joka viikko,riemua riitti pariksi päiväksi perättäin.Tykkäsin matkatöistä,uusi kaupunki oli kuin unelma,kuin uutta ravintoa,ravintoloita ,joissa tytöt tanssivat hurmaten nuoren miehen.Kun devalvaatio Suomi oli lamassa lähdin Ruotsiin.Täällä tätä tarinaani printtailen.Eilen lähetin Malmön Kruununvoudille paperini saadakseen itselleni velkasaneruksen,Velkani on tasasumma puolimiljoonaa kruunua korkoineen ja kun veroittaja antoi vielä mätkyn niin asia oli sillä selvä.

• seppojk kirjoitti:

Päivää,tieto on valtaa ja se on hyväksi,kun sitä löytyy ja oppii käyttämään .Matkalla tapahtuu kaikenlaista ja jälkipeliä käydään puntaroiden asiaa,miten mennä eteenpäin huomiseen ja selvitä päivästä.Kerron asian taustat ,olen eläkeukko 70v ja hyvin velkainen.neljä vuosikymmentä kovaa työtä opetti myös kuluttamaan ja minä kulutin.Nuorena kun tilipussi annettiin käteen joka viikko,riemua riitti pariksi päiväksi perättäin.Tykkäsin matkatöistä,uusi kaupunki oli kuin unelma,kuin uutta ravintoa,ravintoloita ,joissa tytöt tanssivat hurmaten nuoren miehen.Kun devalvaatio Suomi oli lamassa lähdin Ruotsiin.Täällä tätä tarinaani printtailen.Eilen lähetin Malmön Kruununvoudille paperini saadakseen itselleni velkasaneruksen,Velkani on tasasumma puolimiljoonaa kruunua korkoineen ja kun veroittaja antoi vielä mätkyn niin asia oli sillä selvä.

Ylläoleva on hyvä osoitus siitä, ettei taustoilla ole enää merkitystä. Niitä ei kannata lähteä kertomaan. Itse asia vain unohtuu. Poikkeus on se, jos kyseessä on selviytymistarina joka kannustaa. En edes tiedä, onko omani sellainen.

Susanna Hietikko

• Hei,

vastailen Sinulle huomenna.

Yt. Susanna Hietikko

• seppojk1

Päivää,seppojk täällä,kolmatta kuukautta odotan Malmön Kruunuvoudin lopullista päätöstä asiastani ,eli olen loppusuoralla ja irtipääsy oravanpyörästä tuntuu mainiolta,kun saan kaiken avun loppuelämälle,kaikki on kunnossa ja huumoria riittää.Monella tuntuu raha olevan tiukalla kun ei riitä kuun loppuun.Omat menoni saan 10euroa päiväksi tarvittaassa,3000kilokalooria,on laskematon määrä ohjeita tähän ruokavalioon.kesällä löytää luonnosta eväät jos pääsee sinne.

• Seppojk1

Terve taas,aloitin asiani puoli vuotta sitten,nyt ollaan loppusuoralla.Sain tiedon Malmön voudilta,saneraus on hyväksytty velkojien taholtaja on seuraavanlainen,maksan kuukausittain ilmankorkoja neljänneksen veloista viiden vuoden aikana takaisin.Eläketuloni 8500 sek kuukaudessa netto ,koska puolisoni oli mukana vain laskelmissa eikä osallistu saneraukseen ,teen erillisen sopimuksen hänen kanssa kuukausi menojen jakamisessa.Etuni tässä "rumassa menettelyssä"on päivön selvä "säästän" koroissa puolet ,maksan neljänneksen ,voin aloittaa uuden säästämisen eläkkeestäni.Lopuksi tähän,velan pitää olla tarpeeksi suuri saadakseen staattuuden,kvaliviseerattu insolvens,eli maksukyvyttömyys.seppo.

• seppojk1

Velkasaneraus neuvonta saadaan helposti Ruotsin kronofogdin sivuilta,skuldsanering.Parasta tässä on käännökset eri kielille Suomi ja muut,tämä on mielestäni helpoin paikka saada selvyys ilman vaivoja ja kuluja koska Suomalaiset sivut ovat sekavia ,peloittavia viittauksineen käräjäoikeuuteen .Kun anot ja saat täällä voudin hyväksynnän niin vouti ajaa asiansi jopa oikeuuden ylitse, semmoinen on täällä voudin mahti ,lue sivut niin opit.seppo.

• seppojk1

Oman sanerauksen edistyessä on matkaan tullut uusia piirteitä,sain kehoituksen voudilta ottaa yhteys jokaiseen velkojaani.Niin tehtyäni sain kahdelta perimystoimistolta vaatimuskirjeen maksaa koko velkasumma välittömästi,muuten menisivet heti voudille.Nämä toimistot tunnustivet lopuksi saanensa toimeksiannon velkojiltanilta,olivat ostaneet minun velkani ja nyt yrittivät saada potin ennen sanerauspäätöstä,tämä osoittaa tien ,olen roskalaina,minulla voidaan tehdä tulosta,jos menisin. heidän pillin mukaan,jatkuu.seppo

• seppojk1

Vihdoin,sain lukea tänään poitista(post&inrikes tidning,ruotsin virallinen),minulle on myönnetty velkasaneraus Malmön kronunvoudilta.Näin halusin kertoa tarinani ,kun poitissa on päivittäin suomalaisia nimijä,ja näin tiedoksi tahdon antaa oman asiani.Nyt olen oikeilla raiteilla taas,Hurvittelu,viisinkertainen työttömys,joka on viimeeksi ,samoin stroke saattanut luottokierteen tilaan missä saneraus oli luonnolinen ja helpoin ratkaisu ,tein sen vapaaehtoisesti saadakseni normaalin loppuelämän.Lainoistani joiden brutto on 600000sek maksan 100000 loppu menee roskalaina yhtiöiden piikkiin 60kuukauden aikana,samoin saan säästettyä uuden pesämunan,mikä katosi viime laman aikana kiitossijoittaja expertit.iloisin mielin seppojk

• 8+16

"tein sen vapaaehtoisesti saadakseni normaalin loppuelämän."

Ai oikein vapaaehtoisesti. Maksat veloistasi kuudesosan ja saat loput anteeksi? Kuinka jaloa!

• seppojk1
        8+16 kirjoitti:

"tein sen vapaaehtoisesti saadakseni normaalin loppuelämän."

Ai oikein vapaaehtoisesti. Maksat veloistasi kuudesosan ja saat loput anteeksi? Kuinka jaloa!

Sepon vastaus ,hyvä kysynys,8 16.Tämä 25% on yleisesti käytetty nimeltään ackord summa konkurssi asioissa ja velkasaneraus on asian toinen nimi täällä.Minun tapaus meni niin,jätin voudille 29/3-14 anomuksen saneraukseen halustani"vapaa ehtoisesti",silloin ei vielä ollut maksuhäiriö merkintojä,mutta luottoni oli max ja nettokorkoa maksoin 30000 sek vuosi,korkoa korolle laskelman mukaan eläkkeeni ei riittänyt kuukausimenoihin,kun velanmaksu korkoineen kasvoi yli eläkkeeni.Vouti teki laskelman ja minä hyväksyin sen.Kun Luottokorko on näin korkea kuin minulla on tämä menettelyni ainoa lakisuojani,olin hyväpalkkainen yrittäjä kolmevuosikymmentä nyt huilaan ,minulla on eläkkeeni,ei varoja ,ei taloja ,plussana on elämänkokemusta viisivuosikymmentä.seppo.

• Susanna Hietikko

Halutessasi voit laittaa minulle asiasta yv:nä, niin voin neuvoa tarkemmin ilman mitään velvotteita. Jokatapauksessa, mikään tilanne ei ole sellainen, ettei siihen olisi ratkaisua, se on FAKTA! [email protected]

• MJK1

Mitenkäs nuoren opiskelevan velka-asiat tulisi hoitaa? Velkaneuvojalle kun soitin tyttäreni asioista sain vain ympäripyöreitä vastauksia.

• zx11

Onko nuori täysikäinen? Millaisia velkoja nuorelle kertynyt ja paljonko? Jos ei ole esim palkkatuloja niin aika paha hoidella. Tai voitte vanhempina toki pelastaa nuorenne mutta teette siinä tapauksessa hänelle karhunpalveluksen ja sama toistuu tulevaisuudessa hänen kohdallaan.

• Pelitveimelkeinhengen

Miten pitkä tällainen prosessi on. Eli kuinka kauan kestää päätöksissä pääseekö vai ei? Onko se vuosi vai vuosia? Itsellä on peliriippuvuus ja sen takia kerääntynyt noin 50000 ulosottoon. Olen nyt maksanut niitä tammikuusta alkaen ja kun velkojia on kymmenen ei näillä tuloilla pääoma paljon lyhene vaikka pystyisin lyhentämään 800 euroa kuussa kun teen ylitöitä.. onko tällaisessa tilanteessa tämä velkajärjestely hyvä vaihtoehto? Käsittääkseni viimeisistä vipeistä ja luotoista pitäisi olla kaksi vuotta ennen kun voi hakea, ainakin niin sanoivat velkaneuvonnassa 6kuukautta sitten ja käskivät varata ajan uudelleen syksyllä.

• pekkajuh73

mul liki 50000o velkaa =) ulosotossa suurin osa. noo tein yritäjänä ollessa konkurssin ja tilan myynti ei riittänny velkoihin joita ol hiukka yli 1.6mij.. nyt palkallisena ollessa 1/3 palkasta ulosmitataan. kait sit vois joskus velkasaneerauksee hakeutua

• apuasaa

Velkaneuvonnan osaava velkaveuvonta auttaa. Itse otin yhtettä 3 / 2017 sain ajan velkaneuvojalle n. 3vk päähän. Asun isossa kaupungissa. Velkajärjesteluhakemuksen talous- ja velkanuvojan kanssa tein 5/2017. Sain tänään tiedon että velkajärjestely aloitetaaan (kukaaan velkoja ei ole vastustanut hakemusta). minulla velkaa n.40.000 ja maksuvara negatiiivinen. Uskomattoman nopeasti asiani on edennyt en voi kuin suositella kääntymistä asiantuntijan puoleen jos talous asiat retuperällä.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      63
      5608
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4237
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2916
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      155
      2193
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1926
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      128
      1760
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1136
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      988
    Aihe