Tai ehkä perillisiä ei edes ole.
Älkäämme tehkö näin.
Pihistetään joka sentti, jotta eläke rittäisi.
Ei oteta siivojaa tai talkkaria, kun rahat ei riitä. Ruuassakin täytyy ehkä pihistellä.
Haaveilemamme lomamatka ei toteudu rahan niukkuuden vuoksi.
Kuitenkin meillä on oma talo tai osake, jota olemme yhdessä tai yksin säästäneet koko työelämämme.
Myydään se etukäteen ja järjestetään loppuelämämme kohtuulliseksi.
Se on nykyisin aivan mahdollista.
Mun mottoni: ”Kun arkun kansi kalahtaa, viimeinen sentti vilahtaa”, toivottavasti.
Jos inhoamme perillistemme odotuksia
19
1543
Vastaukset
- Riitta
ovat velkaantuneet, jouduttuaan hankkimaan oman asunnon ja jospa heillä on vaikkapa pienituloisina yleensäkin tiukkaa taloudellisesti ja he tahtovat kustantaa lapsilleen asioita,joista me, sodan aikana, tai heti jälkeen syntyneet jäimme osattomiksi?
Kyllä minä mielelläni jättäisin lapsilleni perintöä, aineellistakin ja ennenkaikkea muiston epäitsekkäästä äidistä, joka ajatteli muitakin kuin vain itseään.
Meillä taitaa olla kanssasi erilainen arvomaailma, mutta en ole ollenkaan varma, että omani on arvokkaampi, tai perempi.
Sinä tahdot nauttia elämästäsi tällä myöhäisellä keski-iällä, ja matkustaminen, sekä muu huvittelu on aivan OK. Itse olen koko ikäni ajatellut lasteni parasta ja pohtinut kuinka voisin helpottaa heidän elämäänsä.- Yksityisyys
Toivottavasti et koskaan hyvin vanhana oleta että silloin jo vanhat lapsesi tulisivat sinua auttamaan tai siivoamaan, kun sinä olet aikanaan avustanut heitä. Lapsesi ja heidän lapsensa nimittäin käyttävät siivouspalveluja, valmisruokia ja käyvät ulkona syömässä. He ovat epätoivoisia kun mummo yrittää pärjätä ilman palveluja. En ole auttamassa vanhempiani, mutta en missään tapauksessa haluaisi heidän puuttuvan minun elämääni tai talouteeni. Elän köyhästi tai leveämmin, mutta omaa elämääni ja omalla tavallani, toivottavasti vanhemmat sukupolvet tekevät samoin.
- Riitta
Yksityisyys kirjoitti:
Toivottavasti et koskaan hyvin vanhana oleta että silloin jo vanhat lapsesi tulisivat sinua auttamaan tai siivoamaan, kun sinä olet aikanaan avustanut heitä. Lapsesi ja heidän lapsensa nimittäin käyttävät siivouspalveluja, valmisruokia ja käyvät ulkona syömässä. He ovat epätoivoisia kun mummo yrittää pärjätä ilman palveluja. En ole auttamassa vanhempiani, mutta en missään tapauksessa haluaisi heidän puuttuvan minun elämääni tai talouteeni. Elän köyhästi tai leveämmin, mutta omaa elämääni ja omalla tavallani, toivottavasti vanhemmat sukupolvet tekevät samoin.
arvostella, tai mollata kenenkään tapaa elää ja toimia. Kerroin vain omasta tyylistäni ja suhtautumisestani lapsiini.
Olen luultavasti sellainen emotyyppi, jolle lasten hyvinvointi merkitsee erittäin paljon.
- vaihtoehto
Jospa perillisillä ei ole ainakaan havaittavia odotuksia?
Mitenkäs sitten toimitaan?
Oma äitini yritti hyppyyttää minua sillä verukkeella, että 'tästähän sinä edestäsi sen aikanaan löydät'
Tarkoitti 60-luvun alussa rakennettua omakotitaloa joka olisi tullut jakoon veljeni kanssa.
Hän ei ymmärtänyt, että perheen sisäiset ihmissuhteet perustuvat aivan muuhun kuin epämääräisessä tulevaisuudessa ehkä häämöttävään pieneen perintöön.
Emme kumpikaan lähteneet leikkiin mukaan.
Minä kävin auttelemassa kunnes minulle ja perheelleni suunnattu v:lu riitti.
Kun omat penskat lähtivät opiskelemaan, emme sponssanneet heitä vaan ajattelimme, että oppivat hoitamaan asiansa itse ja saavat itsevarmuutta niukkuuttakin nähden.
Myöhemmin olemme siirtäneet heidän nimiinsä yhden kaupunkiasunnon (vuokratulot nostamme itse) ja tehneet kaksi säästövakuutusta lapset edunsaajina.
Käytössämme olevan asunnon olen järjestellyt. Kolmannen kohdalla pitäisi vielä jotain tehdä.
Tarkoitus minimoida perintövero! Vihjeitä?
Olemme kustantaneet joitakin hankintoja ja siirtäneet rahaa heille parin vuosiansion verran. Molemmat akateemisia ja ammatissa muutaman vuoden.
Itse elämme mielitekojemme mukaisesti pihistämättä mistään emmekä ole havainneet, että penskat mitään meiltä odottavat. Luultavasti uskovat, että jotain jää mutta eivät sen varaan laske mitään.
Kuten sanoin, itse emme ole peritöjä saaneet mutta on kyllä mukava tunne kun voi jotain penskoille jättää jo eläessään ja jotain vielä jääkin.
Eivät kaksi duunaria palkoistaan mitään ihmeitä voi kasaan saada! - itseäni huonoksi
äidiksi.
Meillä ei ole ollut mahdollisuuksia kovin kummoisiin avustuksiin lasten suhteen.
Luulisin että juuri siitä syystä heistä on tullut itsenäisiä pärjääjiä.
Jos ei osaa irroittautua aikanaan lasten elämästä ja antaa heidän pärjätä omillaan heitä saa hyysätä koko elämänsä.
Ei liika huolehtiminen rakkautta ole, se on enemmän huolehtijan itsekkyyttä ja tarvetta tuntea itsensä tärkeäksi.
Lapsiaan voi rakastaa vaikka eläisi itsekkäästi omaa elämäänsä.
Apua voi antaa ja tarjota sitten jos heillä on todellinen avuntarve. - krissan
Olen reilusti mummoiässä - toivoisin olevani mummo, mutta ainoa poikani ja avovaimo ovat sitä mieltä, että vauvoja ei kuulu heidän elämäänsä. Mieheni kanssa olemme rehkineet tilalla mutta nyt ei ole inspiraatiota enempään - kuka meitä perii poikamme jälkeen?
Haluaisin vaipua masennukseen ja vain nukkua, mutta terve järki pitää hereillä, vaikka miksi en tiedä, kaikki tuntuu niin yhdentekevältä.
Epätitoinen- soilike
Eikö ole ketään , jotka pihistää kaikesta , ”viruttaa senttiä”, pitääkseen katon pään päällä, tietämättä, että sen voi tavallaan myydä pankille etukäteen ja elää hiukan väljemmin.
Naapurissani on mummeli, jonka mies ja poika ovat siirtyneet tuonpuoleiseen vuosia sitten.
Talo on iso, keltaisesta tiilestä, ympärillä iso puutarha, omalla tontilla asutuskeskuksessa, arvoltaan ehkä 250 000, siis euroa.
Mummoraasu rahjustaa pyörää taluttaen yli 2 km ostoksille. Edes postilaatikolle ei pääse ilman pyörän tukea.
Naapurissa asuvaa taksia ei raaski käyttää, saatikka muita maksullia palveluja.
Aikanaan ainoan veljen lapset saavat kivan perinnön. Ei ole juurikaan heitä näkynyt vierailemassa tädin luona.
No menee sentään suvulle.
On kuitenkin monia vanhuksia, jotka säästää perintöä kunnalle tai valtiolle. - Pääsky64
perillistä,myy mitä et tarvitse ja on muutakin hauskaa elämässä kun säästää lapsille.
Hyvä kun ei tartte säästää kenellekkään vaan tehdä mitä huvitaa,ja lapsia on köyhiä ,joita voit auttaa,niistä saa samanlaisia iloa kun omistakin.
Ottamalla kummilapsen ja sille lahjoittamalla elämän edellytykset saat yhtä rakastavan lapsen.
Esim. äitien ja lasten turvakoti ja ensikodit tarvitsevat auttajia sinne voit mennä mukaan työhön.
Niistä tulee hyvää mieltä ja poistaa yhdentekevän olon.Tunnet eläväsi kun autat toisia.
Vain antaessaan saa. - syli
Ei ole lastenlapsia meilläkään ja poika vaimoineen on ilmoittanut ettei tulekaan-toinen elää ikuisena sinkkuna.Miksi siis säästäisimme perintöjä?Kyllä heille jotain jää ja autamme tarvittaessa.Mutta nuukailemaan emme lähde.Sain siitä tarpeekseni kotona.Pienistä tuloista vielä säästettiin ja meille jäi perintöjä jaettavaksi.Kyllä teillä sitten oli hyvä isä sanottiin-kun jätti jälkeensä teille omaisuutta.Olisivat vanhuudessa edes eläneet kunnolla.Hoitaneet terveyttään ja laittaneet elämisensä helpommaksi.Hermot siinä pihistämisessä meni kaikilta.
- Työ on ilomme...
soilike kirjoitti:
Eikö ole ketään , jotka pihistää kaikesta , ”viruttaa senttiä”, pitääkseen katon pään päällä, tietämättä, että sen voi tavallaan myydä pankille etukäteen ja elää hiukan väljemmin.
Naapurissani on mummeli, jonka mies ja poika ovat siirtyneet tuonpuoleiseen vuosia sitten.
Talo on iso, keltaisesta tiilestä, ympärillä iso puutarha, omalla tontilla asutuskeskuksessa, arvoltaan ehkä 250 000, siis euroa.
Mummoraasu rahjustaa pyörää taluttaen yli 2 km ostoksille. Edes postilaatikolle ei pääse ilman pyörän tukea.
Naapurissa asuvaa taksia ei raaski käyttää, saatikka muita maksullia palveluja.
Aikanaan ainoan veljen lapset saavat kivan perinnön. Ei ole juurikaan heitä näkynyt vierailemassa tädin luona.
No menee sentään suvulle.
On kuitenkin monia vanhuksia, jotka säästää perintöä kunnalle tai valtiolle.Siinä ovat syyt saituuteen. Moni 85 täyttänyt pihistelee suotta. Takkiin on jäänyt säästäväisyyden tauti. Raamatun opetuksistako juontuu pakkomielle, että kunnon uskovainen pihistää ja raataa vanhuudenheikkonakin yli voimiensa. Tunnen lähes 8-kymppisen sinkun, joka työskentelee pimeään saakka metsässä tai pellolla. Raivasi peltoa monia hehtaareja, vaikkei sisarusten lapsissa ole viljelijää. Hän saa ilonsa työstä ja säästämisestä.
- Iili
Työ on ilomme... kirjoitti:
Siinä ovat syyt saituuteen. Moni 85 täyttänyt pihistelee suotta. Takkiin on jäänyt säästäväisyyden tauti. Raamatun opetuksistako juontuu pakkomielle, että kunnon uskovainen pihistää ja raataa vanhuudenheikkonakin yli voimiensa. Tunnen lähes 8-kymppisen sinkun, joka työskentelee pimeään saakka metsässä tai pellolla. Raivasi peltoa monia hehtaareja, vaikkei sisarusten lapsissa ole viljelijää. Hän saa ilonsa työstä ja säästämisestä.
Se 8-kymppinen pitää itseäsnä virkeänä tekemällä sitä, mitä osaa ja mistä pitää. Tekee töitä metsässä ja pellolla. - Vaikka se oli turhaakin, niin mikäpä harrastus oikeasti on hyödyllinen?
Eräs tuttavani eläkeläinen on intohimoinen metsän hoitaja. Hänellä on jonkin verran metsää, jota hän haluaa pitää hyvässä kunnossa - yksin. Ei hän mitään sillä tienannut.
(Hän oli tehnyt sitä parikymmentä vuotta, ja sitten tuli Natura: Hänet määrättiin täyttämään kaivamansa ojat ja saattamaan metsäplänttinsä siihen tilaan kuin se oli ollut ennen hoitamista.)
- Ikää riittää vielä
Entäs jos ikää riittää reippaasti pitemmälle kuin oletamme! Minne joudumme kun jalat eivät enää kanna?
Kyllä on viisaampaa säästää se velaton asunto vanhuuden varalle, niin että sen myyntihinnalla tulee autetuksi jossakin vanhusten hoivakodissa edes jokun vuoden.
Yhteiskunta ei pysty huolehtimaan vanhuksistaan, sillä heidän lukumääränsä lisääntyy vuosi vuodelta. Vanhustentaloja ei rakenneta.
Maan tavan mukaan ei uskota mitä tulevaisuuden ennustajat sanovat, vaan uskomme politiikkoja, joilla on aina tärkeämpää saada rahaa johonkin muuhun kuin terveyden ja vanhusten hoitoon.
Sitten seistään suu auki, kun ikäpommi räjähtää käsiin.- Tyynentyttö
Kyllä- mahdollisia hoitorahoja on jätettävä sukanvarteen.Ei ole kehuttavaa maata terveyskeskuksen vuodeosastolla.Tai odotella vaivasena kotona milloin on tarpeeksi kerännyt pisteitä minkäkin avun saantiin.Ts.että täyttää määrätyt hoitokriteerit.Lapsille perheineen sitä muodostuu mahdottomaksi taakaksi.Kunpa muuten en koskaan vaintelisi lapsiani hoitamaan sillä perusteella kun minä olen kaikkeni sinun eteesi tehnyt ja sinä sen tällä tavalla maksat,et käy edes katsomassa etkä joulukorttiakaan lähetä...
niin kauan kuin jaksaa!
Ei ole sanottua että jälkipolvi antaa suurenkaan arvon kovalla vaivalla säästetylle omaisuudelle. Se saattaa mennä taivaan tuuliin lyhyessä ajassa.
Arvomaailmat ovat muuttuneet vuosikymmenien kuluessa.
Minä en ainakaan aio pihistellä missään, mikä tuo minulle iloa.- Kerttuli
Ei kaikilla meidänikäisillä ole omaa asuntoa eikä muutoinkaan ylimääräistä rahaa. Hyvä, kun palkka riittää seuraavaan palkanmaksuun saakka.
- mummo minä myös
Täälläkin on kahdenkerroksen väkeä niinkuin Suomessa yleensä. Toisilla huoli omaisuudesta ja toisilla päivittäisestä toimeentulosta.
- Pääsky64
mummo minä myös kirjoitti:
Täälläkin on kahdenkerroksen väkeä niinkuin Suomessa yleensä. Toisilla huoli omaisuudesta ja toisilla päivittäisestä toimeentulosta.
mutta kun mitataan hyvällä mielellä ja mielen rauhalla,niin ollaaan tasoissa.
Raha ei korvaa muuta kun "ystäviä"ja vaikutusvaltaa.
Terveys on rahaa tärkeämpi ja mielekkyys,perheenjäsenten keskinäiset suhteet, niistä se hyvä mieli tulee.
JOs joku on vialla raha ei poista sitä.
Rikkaitten lapset vaikka saavatkin enemmän,eivät osaa arvostaa sitä,saattavat tehdä onnettomia tekoja enemmän kun köyhän lapsi.
Kun seuraa miten nuoret viiltelevät itseään pahasta mielestä ja muuta toivotonta .Niin rahan puutteesta eivät tee vaan rakkauden puutteesta.
Vanhempien käytös ja asenteet ovat rahaa tärkeämmät.
Samanlaisen hoitopaikan saa vanhus vielä varallisuuteen katsomatta - Hintriika
Kun ei ole mitään perittävää, niin ei ole perillisiäkään! Lapsia minulla kyllä on. Takuuvuokra riittää, että saavat minut hautaan. Muuta eivät odotakaan. Tuskin sen takia yhtään huonompana äitinä pitävät kuin sellaistakaan, jonka kuolemaa odotellaan malttamattomasti suuren perinnön toivossa.
Oman perintöni kadotin hyväuskoisuuttani (takauslaina). Lienevätkö vanhempani sen takia joutuneet kääntämään kylkeä haudassaan... Silti pärjään, kun osaan mitoittaa menoni tulojen mukaan. Maailmassa on paljon köyhempiäkin kuin minä (jos on rikkaampiakin). - Ei minusta
Alkup. kirjoittaja puhuu asunnosta, joka on maksettu elämänikäisellä säästäväisyydellä.
Enpä sanoisi ihmistä "rikkaaksi", jos on rahansa pannut lainan maksuun.
Monet saman tuloiset ihmiset ovat sillä aikaa käyneet keihäsmatkoilla ja ostaneet merkkivaatteita. Missä on ero?
Eipä yhdessä kerrostaloasunnossa niin suuria rahoja kiinni ole, että niiden vuoksi kannattaa olla huolissaan.
Älä huolehdi turhaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?
Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant1492816Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.272744- 1801587
- 2051465
"Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...
...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig3101381- 971353
Riikka Purra perustelee hallituksen leikkauspolitiikkaa
Odotukset ovat kovat, mutta puhe on poikkeuksellisen onttoa jopa hallituksen omalla mittapuulla. Vastuu työnnetään alas,591154Toivottavasti myös pysyy häkissä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �151138Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja711108Martina ja Matias
Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi2111029