Sopiva ehkäisy synnytyksen jälkeen

Puliniia

Moikka!

Meidän pienokainen on syntymässä tossa tammikuussa, ja olen miettinyt, että mikä olisi hyvä ehkäisy synnytyksen jälkeen.

Ennen raskaaksi tuloa käytin e-pillereistä, mistä meni aina välillä halut. Heti, kun oli menkka-aika, olin kuin kiimanen naarasleijona.

Olen miettinyt kierukkaa, ehkäisykapselia yms. Kertokaa te muut mitä olette valinneet!

Kondomista me kumpikaan miehen kanssa ei tykätä melkein ollenkaan.

11

1373

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pinde21

Mä laitatin tossa 5kk synnytyksen jälkeen (jolloin lopetin imettämisen) hormonikierukan. Tosi hyvin sopinut mulle! eikä ainakaan tarvii muistaa yhtään mitään. Vuodot vähentyneet puolella, kivut hävinneet, ja etenkin halut (joiden kanssa myös minulla oli pillerien kanssa ongelmia) pysyneet normaalina. Kierukka maksaa noin 160e josta kelaa korvaa (kela korttia näytettäessä) samantien puolet, jolloin hintaa jää vain n. 80e. Ompahan ainakin suht varma ehkäisykeino eikä heti "tule" raskaaksi. Hormonikierukka on voimassa noin 5 vuotta mutta sen saa aikasemminkin pois, mikäli haluaakin lapsia jo aikaisemmin. Oletko sinä muuten tiennyt että kaikki ensisynnyttäjät saa kunnasta riippumatta (?) kuparikierukan ilmaiseksi??

• Outi

Kelan korvauksen hormoonikierukasta SAA AINOASTAAN jos lääkäri on kirjoittanut kierukan sairauden hoitoon (esim.runsaiden kuukautisten)

Eikä ensisynnyttäjä todellakaan saa automaattisesti kuparikeirukkaa ilmaiseksi,aivan kunta/kaupunki kohtaista.

• pinde21
        Outi kirjoitti:

Kelan korvauksen hormoonikierukasta SAA AINOASTAAN jos lääkäri on kirjoittanut kierukan sairauden hoitoon (esim.runsaiden kuukautisten)

Eikä ensisynnyttäjä todellakaan saa automaattisesti kuparikeirukkaa ilmaiseksi,aivan kunta/kaupunki kohtaista.

Omassa terveyskeskuksessa lääkärini ainakin sanoi että lääkärit lähes poikkeuksetta kirjoittavat hormonikierukan sairaudenhoitoon.

• XxX

hormonikierukasta ei oo yhtä hyvä. Käytin sitä koko sen 5 vuotta. Vuodot joo niukkeni, mutta kipuja alavatsaan kyllä tuli sitäkin enemmän ja ne oli ihan satunnaisia, eivät siis liittyneet mihinkään kuukautisiin tms. Lisäksi kesäisin aurinko sai aikaan irveen aknen mun slekään ja käsivarsiin. Halut pysyi ihan ookoona. Mielialan heittelyitä tuli kans. En aio uudelleen ottaa. Haluaisin kokeilla sitä Jadelle kapselia, mutta emmin vielä josko se toimii samoin kuin tuo kierukka ja sitte joudun ottamaan sen pois. Pillereitä en halua ja kuparikierukasta sanovat jotta lisää vuotoa.

• pinde21
        XxX kirjoitti:

hormonikierukasta ei oo yhtä hyvä. Käytin sitä koko sen 5 vuotta. Vuodot joo niukkeni, mutta kipuja alavatsaan kyllä tuli sitäkin enemmän ja ne oli ihan satunnaisia, eivät siis liittyneet mihinkään kuukautisiin tms. Lisäksi kesäisin aurinko sai aikaan irveen aknen mun slekään ja käsivarsiin. Halut pysyi ihan ookoona. Mielialan heittelyitä tuli kans. En aio uudelleen ottaa. Haluaisin kokeilla sitä Jadelle kapselia, mutta emmin vielä josko se toimii samoin kuin tuo kierukka ja sitte joudun ottamaan sen pois. Pillereitä en halua ja kuparikierukasta sanovat jotta lisää vuotoa.

Mulla on ainakin hävinnyt joka ikinen näppylä sekä naamasta että selästä. ja tosissaan joskus oli niin pahana että aknelääkkeitäkin söin. eipä tartte enää kun on niin hyvä kierukka ;)

• XxX
        pinde21 kirjoitti:

Mulla on ainakin hävinnyt joka ikinen näppylä sekä naamasta että selästä. ja tosissaan joskus oli niin pahana että aknelääkkeitäkin söin. eipä tartte enää kun on niin hyvä kierukka ;)

söin minäkin yhden puolisen vuotta ellei reilun niiden kivojen sivuoireiden kera. Seuraavana kesänä mulla oli taas sama homma. Kun se 5 vuotta täytty otin sen härvelin pois enkä toiste laita. Eihän noi kaikilla toimi samanlailla, eli jos haluaa ottaa riskin ni siitä vaa. Sinänsä se on kiva ehkäisymuoto kun ei tarvii huolehtii mistään sen enempää. Mulle se vaan ei sopinut.

• puolesta

Sellaista vaan, että kannattaa myös ottaa huomioon se, että hormoonikierukka ei välttämättä kaikilla pysy sisässä. Itse laitatin ½v synnytyksen jälkeen. Kaikki hvyin. Tiputtelua ja vuotoa 2kk jonka jälkeen kierukka tuli ittekseen pois. Oli joo tosi kiva ja hyvä ehkäsy, eikä hintakaan ku tuo 80€. )=

• !!!!!

Minä otin minipillerit. Tavallisiin yhdistelmäpillereihin voi siirtyä takaisin kun lopettaa imetyksen.

• nuo

minipillerit toimii? Siis miten ne eroaa tavallisista e-pillereistä?

• Ä:21 pojat 4,5 ja 2v

Suosittelen ehkäisykapselia. On edullinen suhteessa ehkäisyaikaan, ei tarvitse muistaa pillereitä tms, suurimmalla osalla naisista menkat jää kokonaan pois (minulla ei), ei tunnu kädessä ollenkaan (minulla tuntuu kun olen laihtunut sen laittamisen jälkeen 20kg), hormoonia tulee tasaisesti eikä kerralla koko annosta niinkuin pillereissä

Ikinä en mitään muuta ehkäisyä haluaisi ottaa, olen ollut niin tyytyväinen tähän. eikä tarvitse murehtia ehkäisystä moneen vuoteen, jos jossain välisä haluaakin raskaaksi niin sen poisottaminen on pikku juttu.

• mä vaan...

Lääkärini mielestä sen poisottaminen ei todellakaan ole aina pikkujuttu. Se saattaa kulkeutua jotenkin jonnekin hermojen väliin ja pahimmillaan poisotossa saatta vaurioitua hermot kädestä, mikä aiheuttaa isoja ongelmia. Eli mun lääkäri totaalisesti epäsuositteli sitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      54
      4796
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      175
      4319
    3. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      133
      3972
    4. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      67
      3922
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      49
      3701
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      79
      3518
    7. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      99
      3074
    8. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2905
    9. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2736
    10. Korjaamo suositus

Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      17
      2514
    Aihe