tapahtuu lähinnä autoilijalle itselleen; hän toteaa siinä ajellessaan, että ai niin mähän käännyn nyt siis vilkku päälle metriä ennen kääntymistä
näinkö siellä autokoulussa siis opetetaan ?
vilkun käyttö
19
1334
Vastaukset
- The Rat
Itse koulutan parhaan kykyni mukaan vilkkua käyttämättömiä, toisin sanoen en anna tietä missään nimessä kääntyville tai kaistaa vaihtaville mikäli vilkkua ei näy. Pari kertaa ovat meinanneet tulla kyljestä sisään, mutta vain kerran on itse joutunut jarruttamaan kun oli teinipellen pipo niin kireällä ettei edes kunnon tööttäys tehonnut (jos ei olisi ollut vaimo kyydissä niin olisin uusinut oikean kyljen kaverin piikkiin).
- Opiskelija
Eihän tuolla kukaan vilkuta ja ei sitä näköjään kukaan valvo niin miksi minäkään vilkutan. Lopetin sen käytön ja nyt ei enään haittaa vaikka muutkaan ei vilkuta. Elämä on lepposaa...
Lopettakaa loputkin! Ja ilman valoja ajaminen taas lailliseksi!- voimaaan!
Isompi ja rumempi määrää tahdin ja käskee! Kannetaan koska olisin iso herra silloin liikenteessä.
- kiellettyä joillekin
Ei ihme että peräänajot yleistyy kun vilkua näytetään vasta kun käännytään tai kaistanvaihdossa ei näytetä ollenkaa. Viime vuonna oli muotia ajaa koko ajan sumuvalot päällä. Nyt ajo ilman vilkkuja in. Muut ajajat saavat tiedon vasta muutaman sekunnin jälkeen ja sekuntti on pitkä aika 100km/h ajettaessa. Ohituksessa se joka aikaisemmin osoittaa vilkulla ohitusaikeensa on lain mukaan oiketettu ohitukseen, vilkuton on syyllinen mutta miten sen osoittaa.
- Rattimatti
Ei kuulu vilkkuviiksi varustukseen. Vielä halvemmasta mallista puuttuu ajovalokatkaisin.
- huipussaan..
Lisääntynyt vaan tälläinen aivot narikkaan ajotyyli, ei oikein ole luotto enää autoilijoihin kun ei niin kuin mitään osata. Etelän kehäteillä saa varoa että ajeta päälle kun vaihtavat kaistaa miten sattuu. Risteyksissä tilanne raukeaa vasta kun vihreät syttyvät, sitten ehkä vasta vilkku kytketään päälle ja tiedetään minne kukin aikoo ajaa.
Mutta ei tälle mitään voi, ei voi kuin vittuilla joskus ja olla itse käyttämättä vilkkua kun jollekkin siitä olisi hyötyä mutta potut pottuina sitä kai halutaan.
Miksi edes käydään autokoulu ja maksetaan siitä yli 2000 euroakin ja sitten ajetaan kaikkia oppeja vasten? En minäkään mikään autokoulunkirjan mukaan ajaja ole, vaan käytän järkeä myös ja huomioin muun liikenteen aina, en siis tee kaikkea mitä maksimaalisesti haittaisi/vaarantaisi muuta liikennettä! Tätä toivoisi muiltakin, mutta edes ammattiautoilijat ei kaikki osaa niin mitä voi odottaa tavallisilta autoilijoiltakaan, no en minä näin pettynyt ole mutta kuitenkin.....- jepulis
Tuo ottaa meikäläistäkin aivoon, kun jengi ei viitsi kuunnella sitä vilkun tikitystä paikallaan liikennevaloissa, ja kytkevät sen päälle vasta kun päästään liikkeelle. Koeta sitten arvata ja ennakoida, mitä tuleman pitää.
Sitä vartenhan se vilkku on, että tarpeeksi aikaisin tiedotetaan omat aikeet muille kanssaliikkujille. Ei siitä enää silloin ole yhtä paljon hyötyä, kun jo selkeästi käännytään ja tai varsinkaan kun ollaan jo käännytty. - äänestä johdu
jepulis kirjoitti:
Tuo ottaa meikäläistäkin aivoon, kun jengi ei viitsi kuunnella sitä vilkun tikitystä paikallaan liikennevaloissa, ja kytkevät sen päälle vasta kun päästään liikkeelle. Koeta sitten arvata ja ennakoida, mitä tuleman pitää.
Sitä vartenhan se vilkku on, että tarpeeksi aikaisin tiedotetaan omat aikeet muille kanssaliikkujille. Ei siitä enää silloin ole yhtä paljon hyötyä, kun jo selkeästi käännytään ja tai varsinkaan kun ollaan jo käännytty.Vaan jostakin opitusta tavasta että vilkkua käytetään vasta kun auto kääntyy. Mahtaiskohan autoilijoille voida opettaa muutakin vastaavaa?
Kuten että jos sataa niin pitää imeä dildoa koko ajan, ei kai siitä mitään hyötyä ole mutta opetelkaa sellainen tapa :D
Tai vaikka kun pysähdyt niin nouset autosta ulos ja seisot euon vieressä koko ajan kunnes taas lähdetään liikkeelle, se on vain tapa, ei mitään hyödytä mutta tehkää niin. - Highway to hell
autokoulun. Autokoulusta oli aikaa noin 6 kuukautta ja minä sanoin risteyksessä kaverilleni joka ajoi että pistä vilkku päälle kun käännytään. Se vain sanoi että ei tästä voi kääntyä muualle, siis vilkkua ei tarvita!!! Siis pikkasen ottaa tommonen tonne korvien väliin. Minä muistan vielä yli vuodenkin jälkeen selkeästi jokaisen kerran kun autokoulunopettaja muistutti että kannattaa vilkuttaa risteyksessä vaikka ei olisikaan kuin yksi suunta mahdollinen, koska sillä voidaan ilmoittaa toisille aikomuksistaan! Aivan oikein! Kuskin ajatuksia on vaikea alkaa lukea ja jos matkaa on vaikka 50 metriä ja kaistoja risteysalueella useita niin kyllä vilkku vähän helpottaa.
- minne autot
Highway to hell kirjoitti:
autokoulun. Autokoulusta oli aikaa noin 6 kuukautta ja minä sanoin risteyksessä kaverilleni joka ajoi että pistä vilkku päälle kun käännytään. Se vain sanoi että ei tästä voi kääntyä muualle, siis vilkkua ei tarvita!!! Siis pikkasen ottaa tommonen tonne korvien väliin. Minä muistan vielä yli vuodenkin jälkeen selkeästi jokaisen kerran kun autokoulunopettaja muistutti että kannattaa vilkuttaa risteyksessä vaikka ei olisikaan kuin yksi suunta mahdollinen, koska sillä voidaan ilmoittaa toisille aikomuksistaan! Aivan oikein! Kuskin ajatuksia on vaikea alkaa lukea ja jos matkaa on vaikka 50 metriä ja kaistoja risteysalueella useita niin kyllä vilkku vähän helpottaa.
Aikoo kääntyä ja aina vastapuolella risteystä ei ole selkeää että kumpi on se kaista josta käännytään vain suuntaan tai toiseen vai ajaako se suoraan. On risteyksiä joissa on tilaa mutta ei kaistamaalauksia kahdelle kaistalle vaan silti autoja voi olla rinnan.
Mutta ei kyse ole siitäkään koska. Miksi sitten autoilijat laittaa vilkun päälle kuitenkin vaikka ei tarvitsisi :) Eli eivät osaa on se syy! - HDi
Highway to hell kirjoitti:
autokoulun. Autokoulusta oli aikaa noin 6 kuukautta ja minä sanoin risteyksessä kaverilleni joka ajoi että pistä vilkku päälle kun käännytään. Se vain sanoi että ei tästä voi kääntyä muualle, siis vilkkua ei tarvita!!! Siis pikkasen ottaa tommonen tonne korvien väliin. Minä muistan vielä yli vuodenkin jälkeen selkeästi jokaisen kerran kun autokoulunopettaja muistutti että kannattaa vilkuttaa risteyksessä vaikka ei olisikaan kuin yksi suunta mahdollinen, koska sillä voidaan ilmoittaa toisille aikomuksistaan! Aivan oikein! Kuskin ajatuksia on vaikea alkaa lukea ja jos matkaa on vaikka 50 metriä ja kaistoja risteysalueella useita niin kyllä vilkku vähän helpottaa.
Miksi ihmeessä ei autoilu-uran aluksi opetella vilkun ja turvavyön käyttöä automaatioksi? Näin turvavyö vedetään aina päälle, ennen kuin autolla lähdetään ajamaan. Samoin vilkku laitetaan päälle joka kerta hyvissä ajoin, ennen kuin autolla käännytään tai vaihdetaan kaistaa.
Näin ei tarvitse koskaan harkita, laitanko turvavyötä päälle vai en, tai onko nyt tarpeellista vilkuttaa vai ei, kaikki menee aivan itsestään. En oikeastaan ymmärrä, miksi tällaiset asiat pitäisi jättää joka kerta aktiivisesti mietittäväksi. Liikenteessä on tarpeeksi tehtävää, kun seuraa tiiviisti ympäristönsä tapahtumia ja reagoi niihin.
Tietysti voi tuntua hölmöltä, kun yllättää itsensä turvavyö päällä siirtämässä autoa 20 metriä parkkipaikalla tai vilkuttamassa paikassa, jossa ei varmasti ole muita liikkujia ainakaan kahta kilometriä lähempänä. Mutta eivät tuollaisetkaan tilanteet ole minua toistaiseksi haitanneet.
- ooo-000.
Joillakin on näköjään sellainen käsitys,että kun vilkuttaa,niin sitten saa tehdä mitä mieleen juolahtaa.Saa vaihtaa kaistaa toisen kylkeen,jos vilkuttaa.Saa moottoritiellä mennä toisen eteen,jos vilkuttaa.Ei tarvitse välittää muista,jos vilkuttaa.Muut väistäköön,minä vilkutan.Antakaa tietä,minä vilkutan.Hei etkö nähnyt,minä vilkutin.Ei vilkku ole tarkoitettu vastuun poistajaksi liikenteessä,kyllä vilkuttajankin täytyy noudattaa tieliikennelakia.Hyvää VilkkuJoulua.
- tai luulet että
Muilla olisi tälläisiä, eikö ole hyvä että edes vilkku kertoo että joka aikoo ajaa kylkeesi, sinä huommaat mutta hän ei huomaa (vaikka kuollut kulma). No joillakin voi olla kyse siitä mistä kerroit, kaikkea touhutaan liikenteessä mitä ei pitäisi. Suurin osa ylimääräisestä touhuumisesta on vain turhaa, väärää oppia tai tapoja.
- joku kirjoitti että
tai luulet että kirjoitti:
Muilla olisi tälläisiä, eikö ole hyvä että edes vilkku kertoo että joka aikoo ajaa kylkeesi, sinä huommaat mutta hän ei huomaa (vaikka kuollut kulma). No joillakin voi olla kyse siitä mistä kerroit, kaikkea touhutaan liikenteessä mitä ei pitäisi. Suurin osa ylimääräisestä touhuumisesta on vain turhaa, väärää oppia tai tapoja.
"etelän kehäteillä..", mutta eihän se noin mee, sillä siellä kauempana, jossain syrjäkylillä ei käytetä vilkkua ollenkaan, että turha etelää syyllistää...
- Auto- Antero
Että näytän vilkkua kurveissakin. Seuraavaksi kun näette jonkun tulevanmutkassa vilkku päällä vastaan, tiedätte kuka se on. Muttä älkää sitten kertoko loistoautoni merkkiä täällä palstalla, ettehän?
- fiduntunut opettaja
En opeta niin, mutta ajokokeen vastaanottajat kieltävät vilkun käyttämisen, sillä nykyautoilija saattaa sitäkin näyttää väärään suuntaan. Vilkkua ei siis tule käyttää, jos ei ole varma sen suunnasta. Nuoret autoilijat eivät osaa vilkkua siis käyttää, MUTTA ONNEKSI ON HYVÄT KESKI-IKÄISET, TEIDEN RITARIT, MAANTEIDEN KINGIT, MAANMAINIOT LIIKENNEAMMATTILAISET.
- kun kaukalonsa kaataa
Salon poliisit järjestävät silloin tällöin autoilijoille 50 euron muistutuksia vilkun käytön laiminlyönnistä.
Vaikka risteyksestä ei voi kääntyä kuin yhteen suuntaan, on vilkkua käytettävä. Tämän moni tuli oivaltamaan kukkaron kevennyttyä. Kaarteet ovat asia erikseen. Ei lakia lähdetä muuttamaan muutaman suomalaisen uhopellen vaatimuksesta. Suomea sitoo oman kansallisen lain lisäksi EU:n jämäkkä direktiivi. Ja mikäs siinä, valvontaa lisätään ja vikuripäät lihottavat valtion kassaa. - fiduuntunut ope
kun kaukalonsa kaataa kirjoitti:
Salon poliisit järjestävät silloin tällöin autoilijoille 50 euron muistutuksia vilkun käytön laiminlyönnistä.
Vaikka risteyksestä ei voi kääntyä kuin yhteen suuntaan, on vilkkua käytettävä. Tämän moni tuli oivaltamaan kukkaron kevennyttyä. Kaarteet ovat asia erikseen. Ei lakia lähdetä muuttamaan muutaman suomalaisen uhopellen vaatimuksesta. Suomea sitoo oman kansallisen lain lisäksi EU:n jämäkkä direktiivi. Ja mikäs siinä, valvontaa lisätään ja vikuripäät lihottavat valtion kassaa.joskus meillekin päin ne poliisit niin sakkolaput loppuisi kesken sopivasti ennen ruokatuntia =o)
- rahti-78
tuntuu olevan että vilkkua vilautetaan vain kerran ja sekin mahdollisimman hätäseen ja monesti jatketaan vielä 20-30m omalla kaistalla ennenkun siirrytään hätäsesti toiselle kaistalla, itse tulkitsen ainakin nämä tilanteet niin jos vilkku vilahtaa, mutta mitään muuta ei heti tapahdu niin ei se aiokkaan vaihtaa kaistaa.
Sitten on vielä nämä rampista tulijat jotka pyyhältää ilman vilkkua tai pienellä vilautuksella, rampista tulijoilla on muutenkin väistämisvelvollisuus eikä sitä kumoa se, että vilkku vilahtaa pikkusen.
Joten eiköhän näytetä kääntymis ja kaistan vaihto aikeista ajoissa ja riittävän monella naksahduksella kanssa autoilijoille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195963
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263734- 822587
- 392111
- 331892
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331448