Kaverin isä juo

tuuli

Aikuisen kaverini isä on ns. kaappijuoppo ja ollut sellainen jo ties kuinka kauan, ainakin kaverini lapsuudesta saakka. Välillä on hyviä jaksoja ja välillä huonompia. Ei sen isästä oikeen edes näe kun se on kännissä, eikä se muutenkaan aiheuta mitään ongelmia vaan on ihan hyvä isä. Mut siis juo kun on yksinään, eikä oikein itsekään tiedä miksi.

Musta vaan tuntuu, että kaveria nää asiat painaa ja on painanu lapsuudesta lähtien tosi paljon. Miten voisin auttaa häntä? Joskus tästä on puhuttu, mutta hän välttelee asiaa. Muutenkin perheessä vaietaan asiasta vaikka hoitoa yms. on kokeiltu.

Onko täällä sellasia joiden isällä on vastaavia ongelmia? Miten isän juominen on vaikuttanut teihin aikuisiällä?

6

632

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ykis alkoholistin lapsi

Vaikuttaa monella tavalla.Häpeän tunteet,ylimitoitetut syyllisyydentunteet,pelko läheisten menettämisestä,liika kiltteys,uhrautuvaisuus,naamioit omat tunteesi,kotona olet varuillasi ja alati varpaillaan,katastrofin pelkoa,surua siitä että isä ei ole turvallinen olkapää vaan aivan kuin vieras ihminen juodessaan.Nämä tulivat päällimmäisinä mieleen.Seurauksena on perheongelman salailua koska häpeää isän juomista ja pelkää että muutkin tuomitsevat sinut isän ongelmien takia,tai alkavat säälimään.Näytä ystävällesi että välität ja arvosta häntä,jos huomaat että ystäväsi haluaa puhua kuuntele.Alkoholistien aikuisten lapsille on omat vertaisryhmänsä,googlaa AAL tai al-anon
      kirjastosta löytyy kirjoja aiheesta ja myös tukea.Minä kärsin lievästä paniikkihäiriöstä ja lähes kroonisesta masennuksesta.Yksi mitä en koskaan tule itse tekemään on se että juoppoa puolisoa en ota tai katsele sellaista touhua ja itse onneksi ei ole viinanhimoa iskenyt.Ole ystäväsi tukena ja turvana.

• tuuli

Mun kaverilla tuntuu noita ihmissuhdeongelmia olevan ja on aina ollu. Jotenkin se on jumissa eikä tiedä mitä haluaa. Mikään mies ei tunnu kelpaavan pidemmän päälle. Ollaan mietitty josko se johtuis näistä ed. mainituista jutuista.

Hyvä ja iloinen tyyppi mutta aina saan hänestä sen kuvan että hän kantaa jotain raskasta taakkaa sisällään. Voihan se johtua tietty muustakin.

• johtuu

nuo pieleen menevät ihmissuhteet.On varovainen suhteessa ja pelkää hylätyksi tulemista jo heti suhteen alussa.Ei uskalla luottaa miehiin.Kannusta ystävääsi terapiaan vaikka silläkin uhalla että loukkaantuisi.Itsellä rapisi omanarvontunto joten kehu ystävääsi ja tuo esiin hänen hyvät puolensa.Se on helkatin raskasta elää alkoholistin vierellä ja vielä kun kyseessä oma isä.Ystäväsi kaipaa turvallisuutta ja elämää ilman pelkoa.Uskon että kotoa pois muutto auttaa paljon mutta huoli isästä ei lakkaa koskaan.Lapsetkin huolehtivat ja liikaakin.Jos ystävälläsi on vaikea puhua asioistaan,yritä yleisellä tasolla ensin puhua aiheesta.Sano suoraan että et ole tuomitsemassa tai syyttämässä mutta että olet huomannut alkoholiongelman perheessä ja kerrot mitä apuja on saatavilla.Sano että haluat olla hänen tukenaan ja ymmärrät senkin jos hän ei halua puhua mutta puhuminen voisi auttaa.Ensimmäisen kynnyksen ylittäminen on vaikeaa.Olin 20 kun aloin puhua asiasta ja en enää salaillut,miten se helpottikaan vaikka voi että miten haavoittuvainen sitä olikaan ja vieläkin on.

• minäkin olen
        johtuu kirjoitti:

nuo pieleen menevät ihmissuhteet.On varovainen suhteessa ja pelkää hylätyksi tulemista jo heti suhteen alussa.Ei uskalla luottaa miehiin.Kannusta ystävääsi terapiaan vaikka silläkin uhalla että loukkaantuisi.Itsellä rapisi omanarvontunto joten kehu ystävääsi ja tuo esiin hänen hyvät puolensa.Se on helkatin raskasta elää alkoholistin vierellä ja vielä kun kyseessä oma isä.Ystäväsi kaipaa turvallisuutta ja elämää ilman pelkoa.Uskon että kotoa pois muutto auttaa paljon mutta huoli isästä ei lakkaa koskaan.Lapsetkin huolehtivat ja liikaakin.Jos ystävälläsi on vaikea puhua asioistaan,yritä yleisellä tasolla ensin puhua aiheesta.Sano suoraan että et ole tuomitsemassa tai syyttämässä mutta että olet huomannut alkoholiongelman perheessä ja kerrot mitä apuja on saatavilla.Sano että haluat olla hänen tukenaan ja ymmärrät senkin jos hän ei halua puhua mutta puhuminen voisi auttaa.Ensimmäisen kynnyksen ylittäminen on vaikeaa.Olin 20 kun aloin puhua asiasta ja en enää salaillut,miten se helpottikaan vaikka voi että miten haavoittuvainen sitä olikaan ja vieläkin on.

iloinen ja sosiaalinen ulospäin,ja mikä surun varjo elää sydämessä ja huolen häivähdys katseessa.

• Sokea Reetta

Olen 43.v äiti, ja minulla on lapset: poika 15-v. j a tyttö 11 -v. Avomieheni on ns. tuurijuoppo! Olemme olleet yhdessä 15.v. Tämä tietty kausiluontoinen juominen sen kun lisääntyy, ja sen myötä lukemattomat selitykset!! Tilanne on kärjistynyt kaaottiseen pisteeseen! Jos joku haluaa keskustella asiasta, niin ilm. tällä palstalla!

Nm. Ei eka kertaa pappia kyydissä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      94
      4263
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3233
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2350
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      949
    6. 141
      948
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      904
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      842
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      786
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      780
    Aihe