Villikissat

Kiusaantunut

Naapurin kissat lisääntyvät villisti, ja käyvät tarpeillaan ja asustelevat mm. meidän autokatoksessamme. Olisko kellään tietoa "luonnonmukaisista" kissankarkottajista, kun miehen mielestä kohta ei auta muu kun laittaa loukkuja tai muita kovempia keinoja...Tekisi mieli kuitenkin kokeilla ensin jotain vähemmän lopullista?!!!

44

2067

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöllö

      Niin..se kannattaisi tehdä niin kävisi arvioimassa tilanteen. Ilmoituksen voit tehdä nimettömänä. Eihän tuo kissoillekaan ole oikein, että saavat lisääntyä miten sattuu villeiksi pakkaseen nälkiintymään. Naapurina minä olisin enemmän huolissani kissoista kuin niiden tarpeiden teosta tai suojan hakemisesta. Varmastikaan eivät vie kisuja lääkäriin saati sitten madota niitä. Paljonko kissoja on suurinpiirtein? Jos tilanne on todella pahana niin eläinlääkäri lopettaa osan ja osalle yritetään etsiä uusi koti. Sanoisin tuota jo eläinrääkkäykseksi ja siinä naapuri vaan miettii, miten voisi karkottaa kisut pihamaaltaan.

      Minä pyydän, että otat luurin kauniiseen käteesi ja soitat eläinsuojeluvalvojalle. Kisujen on parempi olla sateenkaarisillalla tai uudessa kodissa kuin vastuuttomien omistajien luona, jos heitä voi edes omistajiksi sanoa.

      • pitäisi olla

        huolissaan jonkun toisen kissojen hyvinvoinnista?
        Tää on just sitä tyypillisintä ajattelua kissaihmisiltä. Siis jos omistaja ei huolehdi niiden kastroinnista ja liikkumisista, pitäisi naapurin se tehdä!!!

        Antakaa mun kaikki kestää!


      • pöllö
        pitäisi olla kirjoitti:

        huolissaan jonkun toisen kissojen hyvinvoinnista?
        Tää on just sitä tyypillisintä ajattelua kissaihmisiltä. Siis jos omistaja ei huolehdi niiden kastroinnista ja liikkumisista, pitäisi naapurin se tehdä!!!

        Antakaa mun kaikki kestää!

        Sanoin nimenomaan, että minä olisin huolissani. Olen kissaihminen ja jos tiedän, että joku vahingoittaa tai kaltoinkohtelee kissoja niin se on myös minun huoleni ja yritän tehdä jotain asialle. Vedit omat johtopäätöksesi tuosta, että naapurin pitäisi muka huolehtia naapurinsa kissojen kastroinnista ja liikkumisista. En sanonut noin. Jos naapurilla on yhtään sydäntä niin ei luulisi paljon vaivautuvan soittamalla eläinsuojeluvalvojalle, joka hoitaisi asian siitä eteenpäin.

        Sinä et selvästikään ole kissaihminen. Senpä takia ihmetyttää, miten vaivauduit laatimaan noinkin ajatusrikkaan kirjoituksen tänne kissakeskusteluun saati sitten eksymään tänne.


      • siksi luen näitä
        pöllö kirjoitti:

        Sanoin nimenomaan, että minä olisin huolissani. Olen kissaihminen ja jos tiedän, että joku vahingoittaa tai kaltoinkohtelee kissoja niin se on myös minun huoleni ja yritän tehdä jotain asialle. Vedit omat johtopäätöksesi tuosta, että naapurin pitäisi muka huolehtia naapurinsa kissojen kastroinnista ja liikkumisista. En sanonut noin. Jos naapurilla on yhtään sydäntä niin ei luulisi paljon vaivautuvan soittamalla eläinsuojeluvalvojalle, joka hoitaisi asian siitä eteenpäin.

        Sinä et selvästikään ole kissaihminen. Senpä takia ihmetyttää, miten vaivauduit laatimaan noinkin ajatusrikkaan kirjoituksen tänne kissakeskusteluun saati sitten eksymään tänne.

        kissajuttuja koska naapurissani on kolme kissaa jotka majailevat jatkuvasti pihallani ja ärsyttävät tarhassa olevaa koiraamme.
        En todellakaan ole kissaihminen, ja kyllä, olet oikeassa; oikeastaan olen ruvennut inhoamaan kissoja koska niiden leväperäinen omistaja ei pidä niitä omalla alueellaan ja ne ovat aina ärsyttämässä koiraamme.


      • Tabby
        pitäisi olla kirjoitti:

        huolissaan jonkun toisen kissojen hyvinvoinnista?
        Tää on just sitä tyypillisintä ajattelua kissaihmisiltä. Siis jos omistaja ei huolehdi niiden kastroinnista ja liikkumisista, pitäisi naapurin se tehdä!!!

        Antakaa mun kaikki kestää!

        Vain kissaihmisten ajatteluako? En ihan jaksa uskoa. Tiedän muutaman tapauksen, jossa omistaja päästää koiransa ovesta ulos, koira menee naapurin pihalle tarpeilleen ja omistajat ovat tyytyväisiä kun oma piha pysyy puhtaana. Jaa siis että naapurinkos pitäisikin sitten olla intona siivoamassa pihaansa naapurin lemmikin tekemien sotkujen takia? Hmm... Mahtaako olla tyypillistä koiraihmisten ajattelua, vai olisiko asia ehkä kuitenkin niin, että välinpitämättömiä ihmisiä löytyy ihan kaikkien lemmikkien omistajista - ja muistakin ihmisistä.


      • hauveli.
        Tabby kirjoitti:

        Vain kissaihmisten ajatteluako? En ihan jaksa uskoa. Tiedän muutaman tapauksen, jossa omistaja päästää koiransa ovesta ulos, koira menee naapurin pihalle tarpeilleen ja omistajat ovat tyytyväisiä kun oma piha pysyy puhtaana. Jaa siis että naapurinkos pitäisikin sitten olla intona siivoamassa pihaansa naapurin lemmikin tekemien sotkujen takia? Hmm... Mahtaako olla tyypillistä koiraihmisten ajattelua, vai olisiko asia ehkä kuitenkin niin, että välinpitämättömiä ihmisiä löytyy ihan kaikkien lemmikkien omistajista - ja muistakin ihmisistä.

        Mitä haittaa on koirasta, joka käy ystävällisesti lannoittamassa naapurin tonttia? Hajottaako se naapurin omaisuutta, vai tallaako se nurmikkoa söpöillä tassuillaan? Koirathan ovat apureita, jotka pitävät jänikset, rusakot sun muut mönkiäiset pois syömästä omenapuita ym. Sen lisäksi ne vahtivat naapurin taloa rosvoilta, tulipaloilta ja kaikilta muilta kauheuksilta.

        Jos ei teillä koiranvihaajilla muita ongelmia ole, niin menkää Afrikkaan katsomaan todellisia ongelmia!


      • Tabby
        hauveli. kirjoitti:

        Mitä haittaa on koirasta, joka käy ystävällisesti lannoittamassa naapurin tonttia? Hajottaako se naapurin omaisuutta, vai tallaako se nurmikkoa söpöillä tassuillaan? Koirathan ovat apureita, jotka pitävät jänikset, rusakot sun muut mönkiäiset pois syömästä omenapuita ym. Sen lisäksi ne vahtivat naapurin taloa rosvoilta, tulipaloilta ja kaikilta muilta kauheuksilta.

        Jos ei teillä koiranvihaajilla muita ongelmia ole, niin menkää Afrikkaan katsomaan todellisia ongelmia!

        Jaa että mitä haittaa on siitä, että sontaa on kilokaupalla omalla nurmikolla? Siihenhän on niin mukava astua.

        Samalla tavallahan se kissakin sitä naapurin tonttia käy ystävällisesti lannoittamassa ja pitää vielä hiiret poissa ;)

        Äläkä leimaa koiranvihaajaksi ihmistä, joka ei sitä todellakaan ole. Esitin vain vertauskuvan. Se tuskin tekee minusta vielä koiranvihaajaa.

        Kun kaipaan vahtia talolleni, hankin oman koiran. Sen sijaan naapurin koiran sontia en tontilleni kaipaa. En niin ikään kaipaa naapurin leikkaamatonta kollipoitsukkaa merkkailemaan puutarhakalusteitani.


      • pöllö
        siksi luen näitä kirjoitti:

        kissajuttuja koska naapurissani on kolme kissaa jotka majailevat jatkuvasti pihallani ja ärsyttävät tarhassa olevaa koiraamme.
        En todellakaan ole kissaihminen, ja kyllä, olet oikeassa; oikeastaan olen ruvennut inhoamaan kissoja koska niiden leväperäinen omistaja ei pidä niitä omalla alueellaan ja ne ovat aina ärsyttämässä koiraamme.

        Kaikki kissanomistajat eivät ole noin vastuuttomia. Itsellä kissatarha ja valjaat käytössä. Molemmat katit tyytyväisiä. Älä ala inhoamaan kissoja niiden vastuuttoman omistajan vuoksi. On vastuutonta antaa kissansa juosta vapaana, mutta vielä vastuuttomampaa on antaa kissojensa lisääntyä villeiksi ja jos naapuri soittaisi eläinsuojeluvalvojalle tästä syystä niin se on sinun mielestäsi omistajan oma asia, johon naapurin ei kuulu puuttua? Kyllä kai sinäkin soittaisit, jos joku pahoinpitelisi koiraansa?

        Minä olen kissaihminen, sinä koiraihminen. Ei sinun kuitenkaan tarvitse vihoitella ja vetää omia johtopäätöksiäsi sen vuoksi.


      • humoristi
        Tabby kirjoitti:

        Jaa että mitä haittaa on siitä, että sontaa on kilokaupalla omalla nurmikolla? Siihenhän on niin mukava astua.

        Samalla tavallahan se kissakin sitä naapurin tonttia käy ystävällisesti lannoittamassa ja pitää vielä hiiret poissa ;)

        Äläkä leimaa koiranvihaajaksi ihmistä, joka ei sitä todellakaan ole. Esitin vain vertauskuvan. Se tuskin tekee minusta vielä koiranvihaajaa.

        Kun kaipaan vahtia talolleni, hankin oman koiran. Sen sijaan naapurin koiran sontia en tontilleni kaipaa. En niin ikään kaipaa naapurin leikkaamatonta kollipoitsukkaa merkkailemaan puutarhakalusteitani.

        Voi voi! Etkö ymmärtänyt kirjoittajan huumorimielessä tekemää siteerausta kissaihmisten kommenteista??!!


      • Anonyymi
        pitäisi olla kirjoitti:

        huolissaan jonkun toisen kissojen hyvinvoinnista?
        Tää on just sitä tyypillisintä ajattelua kissaihmisiltä. Siis jos omistaja ei huolehdi niiden kastroinnista ja liikkumisista, pitäisi naapurin se tehdä!!!

        Antakaa mun kaikki kestää!

        Eläinsuojeluilmoitus. Arvioivat tilanteen, ja mahdollisesti eläinsuojeluyhdistys ottaa kissoja huostaansa, vähintään omistaja saa neuvontaa ja päivämäärän, mihin mennessä kissojen tilanteesta tehdään uusi tarkastus.
        Omin päin sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin se eläinsuojeluilmoitus. Onkohan niin, että siinä olisi liikaa vaivaa, auttaakseen eläimiä?


    • kokemusta

      Loukku on ihan hyvä keino, eikä siinä ole mitään "lopullista". Viette vaan loukutetun kissan löytöeläintarhaan, josta naapuri muutaman kerran kissansa noudettuaan tehköön omat ratkaisunsa. Se ei sitten enää ole teidän ongelmanne.

      Itse olen tuohon tarkoitukseen hankkinut supikoiran pyydystämiseen tarkoitetun loukun. Se on tarpeeksi tilava, eikä kissalla ole sen sisällä mitään hätää. Sitten vaan loukku kissoineen päivineen löytöeläintarhaan ja se on siinä. Oman loukkuni ostin metsästysalan liikkeestä. Voihan niitä myös lainata riistanhoitoyhdistyksistä, mutta jos käyttöä on enemmän, niin oma on parempi.

    • sip-su

      Karkotteet eivät auta ulkotiloissa.
      Jos naapurinne kissat lisääntyvät holtittomasti ja näin pennuista tulee villejä, on ehdottoman luonnonmukainen keino loukuttaa jokaikinen niistä! Villikissa ei tule sisälle lämpimään ruokittavaksi, vaan paleltuu ja loisten heikentämänä ei kestä suomen oloja. Myös leikkaamattomat kesykissat on todella syytä loukuttaa, ettei niitä pentuja tule lisää.

      Loukku on tarkistettava useasti päivässä, ja kun kissa on loukussa, se toimitetaan löytöeläinkotiin. Jokaisella kunnalla on joko löytis, tai sitten sopimus jonkin muun kunnan kanssa talteenototsta. Kissat säilytetään siellä 15vrk, jolloin omistajalla on aikaa hakea kissansa maksua vastaan. Jos ei omistajaa kuulu, kissa voidaan sijoittaa uuteen, parempaan kotiin. Leikkaamattomat toivottavasti luovutetaan vasta leikattuna. Villit lopetetaan.

      Loukkuja saa eläinsuojeluyhdistyksiltä, löytöeläinkodeista, metsästysseuroilta, kunnanell jne. Kissojen aiheuttamat hajuhaitat ovat pientä verrattuna siihen haittaan mitä naapurinne eläinparoille tekevät jättämällä ne tuolla tavalla heitteille. Loukutus vaatii vaivannäköä, mutta se olisi hieno eläinsuojeluteko teiltä.

    • sip-sulle

      taas vastoin parempaa tietoa sieltä tuli jykevästi,villit lopetetaan,haha.itse loukutin tehdasalueelta emon ja kolme pentua kaikki saivat paikan ja olivat villejä,emo on vielä kissatalossa ja itselläni pyörii tässä ihana 6kk tyttö siitä pentueesta,että näin,siis todellakaan se ei ole niin ,ETTÄ VILLIT LOPETETAAN.

      • sip-su

        Oletin tämän asian olevan itsestäänselvyys, mutta väännetään sitten rautalangasta...
        Oletko ikinä nähnyt oikeaa "villikissaa"? Ja nyt en tarkoita luonnonvaraista villikissaa. Heitteillejätetty kissa voi villiintyä nopeasti, mutta sen luottamus on mahdollista voittaa takaisin. Myös luontoon syntyneen villiintyneen emon pennut, joilla ei ole ollut ihmiskontakteja, voidaan kesyttää.

        Villikissoilla tässä asiayhteydessä tarkoitin kissaa, jolla ei ole ollut ihmiskontakteja tai joka on jo niin kauan päässyt villiintymään, että sitä on ennemminkin rääkkäystä yrittää saada kotikissaa. Ne ovat näitä, joihin ei kosketa edes petohanskoilla. Niitä ei voi säilyttää kissatalossa muiden kanssa. Eri löytiksillä on erisuuruiset resurssit ja intressit yrittää sijoittaa täysin villejä kissoja, ja se onkin näiden harkinnan alaisena. Siis löytis määrittää mikä on villi ja lopetetaan. Jos joku ottaa kotiinsa stressaantumaan ehkä jopa vuosia kestävän urakan, niin mikäs siinä. Kaikilla löytiksillä tähän vain ei ole resursseja. Arka, villiintynyt ja villi on mielestäni eri asia.

        Mutta niin, tämä oli vain minun kokemukseni asiasta vastoin taas parempaa tietoa...


      • ja syvällä taas kerran
        sip-su kirjoitti:

        Oletin tämän asian olevan itsestäänselvyys, mutta väännetään sitten rautalangasta...
        Oletko ikinä nähnyt oikeaa "villikissaa"? Ja nyt en tarkoita luonnonvaraista villikissaa. Heitteillejätetty kissa voi villiintyä nopeasti, mutta sen luottamus on mahdollista voittaa takaisin. Myös luontoon syntyneen villiintyneen emon pennut, joilla ei ole ollut ihmiskontakteja, voidaan kesyttää.

        Villikissoilla tässä asiayhteydessä tarkoitin kissaa, jolla ei ole ollut ihmiskontakteja tai joka on jo niin kauan päässyt villiintymään, että sitä on ennemminkin rääkkäystä yrittää saada kotikissaa. Ne ovat näitä, joihin ei kosketa edes petohanskoilla. Niitä ei voi säilyttää kissatalossa muiden kanssa. Eri löytiksillä on erisuuruiset resurssit ja intressit yrittää sijoittaa täysin villejä kissoja, ja se onkin näiden harkinnan alaisena. Siis löytis määrittää mikä on villi ja lopetetaan. Jos joku ottaa kotiinsa stressaantumaan ehkä jopa vuosia kestävän urakan, niin mikäs siinä. Kaikilla löytiksillä tähän vain ei ole resursseja. Arka, villiintynyt ja villi on mielestäni eri asia.

        Mutta niin, tämä oli vain minun kokemukseni asiasta vastoin taas parempaa tietoa...

        älä yleistä jos et tiedä,sitä paitsi luuletsä olevas joku saakelin tietäjä,ootko nähny oikeaa villikissaa ,tuskimpa oot sinäkää,näillä ei ollut ihmiskontakteja ennenku ne loukutettiin.


      • mara

        Itse tein saman otin villikissan mökiltä kotiin oli narttu,näppärä tyttö oli avasi ikkunan ja hyppäsi ulos lumihankeen toisestaa kerroksesta.
        Tuli takaisin viikonpäästä pihalle, 6 pentua saimme siitä reisusta. Kaikki meni sukulaisille.
        21 Vuotta Misun kanssa elettiin oli ihana kissa.
        Vanhuus tuli vietiin lopetettavaksi, ehdimme ennen kun loppu olisi tullut luonnollisesti.
        Villi kissa oppii luonnosta löytämään ruokansa.
        Millon yhdeksän metsä hiirtä tai jäniksen poikanen. Se on KISSAN OIKEAA ELÄMÄÄ.

        Antakaa Kissan olla KISSA eikä mikään lapsen korvike.


      • sip-su
        ja syvällä taas kerran kirjoitti:

        älä yleistä jos et tiedä,sitä paitsi luuletsä olevas joku saakelin tietäjä,ootko nähny oikeaa villikissaa ,tuskimpa oot sinäkää,näillä ei ollut ihmiskontakteja ennenku ne loukutettiin.

        Joo hernehän se siellä... Musta on kuitenkin ihan kiva, että pointti tulee selväksi, joka nyt tuntuu olevan hukassa. En yleistänyt, vaan selitin miksi sanoin että villit lopetetaan. Lue viesti uudelleen.
        En ole saakeli, enkä tietäjä, mutta kerroin eri käytännöistä joita olen huomannut käytettävän tämän asian tiimoilta. Vääntääkseni pointtini selväksi asiattoman pilkunviilauksesi jälkeen. Sanotaan sitten vaikka herneeksi.

        Jos et keksi sanottavaa kuin palkokasveista, niin kerroppa mistä tiedät, että emällä ei ole ollut ikinä ihmiskontakteja? Aikuiseen asti elämänsä villinä elänyttä kissaa ei rapsuteta hyvässä lykyssä vuoteen, tai ei koskaan.


      • apua
        sip-su kirjoitti:

        Joo hernehän se siellä... Musta on kuitenkin ihan kiva, että pointti tulee selväksi, joka nyt tuntuu olevan hukassa. En yleistänyt, vaan selitin miksi sanoin että villit lopetetaan. Lue viesti uudelleen.
        En ole saakeli, enkä tietäjä, mutta kerroin eri käytännöistä joita olen huomannut käytettävän tämän asian tiimoilta. Vääntääkseni pointtini selväksi asiattoman pilkunviilauksesi jälkeen. Sanotaan sitten vaikka herneeksi.

        Jos et keksi sanottavaa kuin palkokasveista, niin kerroppa mistä tiedät, että emällä ei ole ollut ikinä ihmiskontakteja? Aikuiseen asti elämänsä villinä elänyttä kissaa ei rapsuteta hyvässä lykyssä vuoteen, tai ei koskaan.

        pennuilla ei ollut koskaan ollut ihmiskontakteja,"voi kauhee ku täytyy rautalangasta vääntää"kuule sä voit rauhassa esittää sitä erinomaisuuttas täällä mutta mä luulen,ett tääl on paljo ihmisii jotka osaa käyttää maalaisjärkeä.....siis apua ei sanat riitä kertomaan....


      • sip-su
        apua kirjoitti:

        pennuilla ei ollut koskaan ollut ihmiskontakteja,"voi kauhee ku täytyy rautalangasta vääntää"kuule sä voit rauhassa esittää sitä erinomaisuuttas täällä mutta mä luulen,ett tääl on paljo ihmisii jotka osaa käyttää maalaisjärkeä.....siis apua ei sanat riitä kertomaan....

        Sittenhän olemme asiasta samaa mieltä, pennusta saa kesyn vaikkei ihmiskontakteja olisikaan ollut? Mistä keuhkot? Tai samapa tuo.


      • älä välitä
        sip-su kirjoitti:

        Sittenhän olemme asiasta samaa mieltä, pennusta saa kesyn vaikkei ihmiskontakteja olisikaan ollut? Mistä keuhkot? Tai samapa tuo.

        Älä Sip-su välitä! Jotkut vaan joskus haluaa rassata toisten hermoja. Varmasti ainakin me kaikki muut olemme sitä mieltä, että olet asiantuntija ja tiedät, mistä puhut nyt ja aikaisemminkin.


      • Sakari
        ja syvällä taas kerran kirjoitti:

        älä yleistä jos et tiedä,sitä paitsi luuletsä olevas joku saakelin tietäjä,ootko nähny oikeaa villikissaa ,tuskimpa oot sinäkää,näillä ei ollut ihmiskontakteja ennenku ne loukutettiin.

        Eihän tuossa nyt mitään epäselvää voi olla. Kissa on villi jos se lähtee pois kotipihastaan eikä ole omistajan valvonnassa. Kun sellaiset kissat poistetaan luonnosta, jää jäljelle vain kesyt kissat.


      • kissat kuriin
        sip-su kirjoitti:

        Oletin tämän asian olevan itsestäänselvyys, mutta väännetään sitten rautalangasta...
        Oletko ikinä nähnyt oikeaa "villikissaa"? Ja nyt en tarkoita luonnonvaraista villikissaa. Heitteillejätetty kissa voi villiintyä nopeasti, mutta sen luottamus on mahdollista voittaa takaisin. Myös luontoon syntyneen villiintyneen emon pennut, joilla ei ole ollut ihmiskontakteja, voidaan kesyttää.

        Villikissoilla tässä asiayhteydessä tarkoitin kissaa, jolla ei ole ollut ihmiskontakteja tai joka on jo niin kauan päässyt villiintymään, että sitä on ennemminkin rääkkäystä yrittää saada kotikissaa. Ne ovat näitä, joihin ei kosketa edes petohanskoilla. Niitä ei voi säilyttää kissatalossa muiden kanssa. Eri löytiksillä on erisuuruiset resurssit ja intressit yrittää sijoittaa täysin villejä kissoja, ja se onkin näiden harkinnan alaisena. Siis löytis määrittää mikä on villi ja lopetetaan. Jos joku ottaa kotiinsa stressaantumaan ehkä jopa vuosia kestävän urakan, niin mikäs siinä. Kaikilla löytiksillä tähän vain ei ole resursseja. Arka, villiintynyt ja villi on mielestäni eri asia.

        Mutta niin, tämä oli vain minun kokemukseni asiasta vastoin taas parempaa tietoa...

        siten, että eläintensuojeluvalvoja pitää kissoja hoteissaan 15 vrk. Sen jälkeen, jos omistaja ei kissaansa hae, hän joko luovuttaa kissan pois tai lopettaa/lopetuttaa sen.
        Vein juuri aamulla loukuttamani kissan eläintesuojeluvalvojalle, ja näin se asia on.


      • kissat kuriin
        mara kirjoitti:

        Itse tein saman otin villikissan mökiltä kotiin oli narttu,näppärä tyttö oli avasi ikkunan ja hyppäsi ulos lumihankeen toisestaa kerroksesta.
        Tuli takaisin viikonpäästä pihalle, 6 pentua saimme siitä reisusta. Kaikki meni sukulaisille.
        21 Vuotta Misun kanssa elettiin oli ihana kissa.
        Vanhuus tuli vietiin lopetettavaksi, ehdimme ennen kun loppu olisi tullut luonnollisesti.
        Villi kissa oppii luonnosta löytämään ruokansa.
        Millon yhdeksän metsä hiirtä tai jäniksen poikanen. Se on KISSAN OIKEAA ELÄMÄÄ.

        Antakaa Kissan olla KISSA eikä mikään lapsen korvike.

        samalla nappaa kissa muutaman linnun, kenties rauhoitetunkin, suuhunsa. Kissa ei ole alkuperältään Suomen luontoon kuuluva laji, vaan tänne tuotuna (mistä, sitä en nyt muista, joku paremmin tietävä kertokoon) on luonnossa vapaana ollessaan lähinnä häirikkö.


      • pentu
        apua kirjoitti:

        pennuilla ei ollut koskaan ollut ihmiskontakteja,"voi kauhee ku täytyy rautalangasta vääntää"kuule sä voit rauhassa esittää sitä erinomaisuuttas täällä mutta mä luulen,ett tääl on paljo ihmisii jotka osaa käyttää maalaisjärkeä.....siis apua ei sanat riitä kertomaan....

        Kyllä niistä pennusta saa kesyjä.
        Täällä yksi maalainen jolla on maalaisjärkeä ymmärtää mitä kerroit.
        Hyvä jatka samaan malliin.
        Sinua on ilo lukea.
        Älä välitä vaikka Sipsu yrittää jyrätä mielipiteillään.


      • Oikeaa puhetta
        mara kirjoitti:

        Itse tein saman otin villikissan mökiltä kotiin oli narttu,näppärä tyttö oli avasi ikkunan ja hyppäsi ulos lumihankeen toisestaa kerroksesta.
        Tuli takaisin viikonpäästä pihalle, 6 pentua saimme siitä reisusta. Kaikki meni sukulaisille.
        21 Vuotta Misun kanssa elettiin oli ihana kissa.
        Vanhuus tuli vietiin lopetettavaksi, ehdimme ennen kun loppu olisi tullut luonnollisesti.
        Villi kissa oppii luonnosta löytämään ruokansa.
        Millon yhdeksän metsä hiirtä tai jäniksen poikanen. Se on KISSAN OIKEAA ELÄMÄÄ.

        Antakaa Kissan olla KISSA eikä mikään lapsen korvike.

        Antakaa kissan olla kissa niin kuin Mara samoin.
        Sen kuuluu saada pyydystää hiiriä.


      • :DD

      • dolby
        mara kirjoitti:

        Itse tein saman otin villikissan mökiltä kotiin oli narttu,näppärä tyttö oli avasi ikkunan ja hyppäsi ulos lumihankeen toisestaa kerroksesta.
        Tuli takaisin viikonpäästä pihalle, 6 pentua saimme siitä reisusta. Kaikki meni sukulaisille.
        21 Vuotta Misun kanssa elettiin oli ihana kissa.
        Vanhuus tuli vietiin lopetettavaksi, ehdimme ennen kun loppu olisi tullut luonnollisesti.
        Villi kissa oppii luonnosta löytämään ruokansa.
        Millon yhdeksän metsä hiirtä tai jäniksen poikanen. Se on KISSAN OIKEAA ELÄMÄÄ.

        Antakaa Kissan olla KISSA eikä mikään lapsen korvike.

        TODELLA hieno esimerkki,kuinka 'kisuja käsitellään
        Upeaa saada 'oma perheenjäsen' 21:ksi VUODEKSI!!
        Näin kun Ihmiset aina toimisivat,'kisuilla' olisi paljon-PALJON mukavampaa,ja myös Meillä Ihmisillä!
        KISSA on aina KISSA.!!


    • kissat kuriin

      Tässä suora lainaus yhdistyksen sivuilta:

      "Nyt asia on toisin. Vapaina liikkuvat kissat saalistavat kaikenlaisia sopivan kokoisia eläimiä jäniksen poikasista fasaaneihin. Suomessa on arvioitu olevan yli 0,5 miljoonaa kissaa. Ruotsalaisten ja englantilaisten tutkimusten perusteella niiden arvioidaan tappavan vuodessa 6—8 miljoonaa lintua. Ruotsalaistutkimuksen mukaan kissat tappavat paikoin rusakon poikasista neljänneksen, mikä voi vaikuttaa jopa rusakkokannan kokoon joillakin alueilla.

      Osa kissanomistajista suhtautuu lemmikkeihinsä melko välinpitämättömästi. Niistä kyllä pidetään, mutta parhain kissan ominaisuus on monen mielestä sen huolettomuus: kissan voi aina päästää ulos."

      Eli kissa ei kuulu vapaana kuljeksimaan luontoon, vaan on pidettävä kiinni tai oltava omistajan välittömässä valvonnassa.

    • kissat kuriin

      Suomen eläintensuojeluyhdistyksen sivuilta:
      " Eläinsuojelulain mukaan hoidossa olevaa kissaa ei saa jättää hoidotta eikä sitä saa hylätä. Metsästyslaki kieltää niinikään kissan hylkäämisen ja myös sen heitteillejätön. Eurooppalainen lemmikkieläinsopimus puolestaan määrittelee heitteille jättämisen tai hylkäämisen. Sopimuksen mukaan koditon kissa on heitteille jätetty tai hylätty. Heitteille jättämisestä tai hylkäämisestä on kysymys myös silloin, kun kissan omistaja päästää kissan ilman valvontaa kotipiirinsä rajojen ulkopuolelle.

      Suomessa on vieläkin varsin yleistä se, että kissa jätetään kulkemaan omin päin, siis hoidotta, esimerkiksi työpäivän ajaksi. Kuka silloin huolehtii kissan oikeuksien toteutumisesta?"

      JA vielä lainaus sivuilta:

      "Kulkurit talteen

      Jokainen kunta on velvollinen järjestämään tilapäisen hoitopaikan irrallaan tavatuille ja talteen otetuille kissoille. Kissoja on hoidettava ja säilytettävä hoitopaikassa vähintään 15 vuorokautta. Jos omistaja ei hae lemmikkiään, kunta saa ratkaista kissan kohtalon. Se joko myydään, luovutetaan tai lopetetaan. Hoitopaikka on tarkoitettu kaikille irrallaan tavatuille kissoille riippumatta siitä, ovatko ne heitteille jätettyjä, hylättyjä, karanneita tai muuten vain omilla asioillaan. Vasta sitten kun kissa on villiintynyt, sitä ei tarvitse enää toimittaa ”säilöön” (ks.Eläinten ystävä 2/2002).

      Huostaan otetuksi kissaksi kutsutaan sellaista kissaa, jonka eläinsuojeluviranomaiset ovat kiireellisenä toimenpiteenä ottaneet pois sen omistajalta. Tällaiseen tilanteeseen joudutaan, jos eläinsuojelulliset syyt sitä vaativat kissan hyvinvoinnin turvaamiseksi. Huostaan otettu kissa ei ole löytöeläin.

      Viranomaisen on harkittava hoitopaikan järjestämistä huostaan otetulle kissalle. Jos se ei ole mahdollista tai tarkoituksenmukaista, kissa voidaan myydä tai lopettaa. Hoitopaikka voi olla löytöeläintalo tai mikä muu paikka tahansa, jossa kissasta pidetään viranomaisen ja hoitopaikan välisen sopimuksen mukaisesti huolta. Hoitoaika on se mistä sopimuksessa sovitaan. Viidentoista vuorokauden löytöeläinsääntöä ei tällaisissa tapauksissa lainkaan sovelleta.

      Viimeiselle matkalle

      Jos kissa joudutaan lopettamaan, toimenpide on tehtävä mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti. Eläinlääkärillä on aina oikeus lopettaa kissa asianmukaisella nukutus- tai lopetusaineella. Muuten kissan saa lopettaa vain sellainen henkilö, jolla on riittävät tiedot kissan lopetusmenetelmästä, lopetustekniikasta sekä riittävästi taitoa toimenpiteen suorittamiseksi.

      Kissan lopettaminen on sallittua vain ampumalla aivoihin tai käyttämällä kaasua, joka aiheuttaa välittömän tajunnan menetyksen ja kuoleman. Alle kolmen päivän ikäisen kissanpoikasen saa lopettaa myös lyömällä sitä päähän niin voimakkaasti, että se kuolee heti. Aikanaan kissoja lopetettiin panemalla ne pussiin ja upottamalla mereen tai järveen. Tämä tapa on onneksi eläinsuojelulaissa kielletty.

      Kissalla on oikeus hyvään elämään ja kunnialliseen kuolemaan. Meillä kaikilla on velvollisuus tehdä se käytännössä mahdolliseksi."

      • "ymmällä"

        Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry.
        Tiedote 19.9.2003
        UUSI JÄRJESTYSLAKI SALLII KISSOJEN VAPAANA PITÄMISEN Lokakuun alussa voimaan tuleva järjestyslaki korvaa kunnalliset järjestyssäännöt ja muuttaa lemmikkieläinten vapaana pitämistä koskevia määräyksiä. Koirat on pääsääntöisesti pidettävä taajamissa kytkettyinä. Kissoja ei sen sijaan uuden lain mukaan tarvitse pitää kytkettyinä.
        Kissojen ulkoilupaikkoja rajoitetaan
        Joidenkin kuntien järjestyssäännöissä kissan vapaana pitäminen on aiemmin ollut kiellettyä. Uusi järjestyslaki kumoa nämä säännöt ja sallii kissan vapaan ulkoilemisen. Kissan omistajan tai haltijan on kuitenkin huolehdittava siitä, että kissa ei mene lasten leikkipaikoille, uimarannoille, urheilukentille, toriaikana torille eikä kytkemättömänä kuntopolulle. Rauhattomilla kaupunkialueilla yksinään ulkoilevaa kissaa uhkaavat monet vaarat. Vastuuntuntoinen omistaja ulkoiluttaakin kissaansa valvotusti aidatulla pihalla tai valjaissa. Metsästyslain mukaan kotikissalla on lain suoja koko maassa. Ainoastaan villiintyneen kissan saa lopettaa maanomistaja tai metsästysoikeuden haltija. Kissan liikkuminen ulkona ilman omistajaansa ei kuitenkaan tarkoita sitä, että se olisi villiintynyt. Käytännössä villiintyneen kissan erottaminen kesystä edellyttää, että eläin otetaan kiinni ja sitä tarkkaillaan ainakin muutamia päiviä löytöeläinten talteenottopaikassa.

        Edellä oleva on ote Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen tiedotteesta 19.09. 2003. Tämä tiedote tuntuu aiheuttaneen paljon hämmennystä kissanomistajapiireissä. Heti alussa isolla tekstillä lukee, että ”Uusi järjestyslaki sallii kissojen vapaana pitämisen”. Moni on tulkinnutkin tiedotteen niin, että kissa saa missä tahansa liikkua vapaana. Sitten vielä ”Uusi järjestyslaki kumoaa nämä säännöt ja sallii kissan vapaan ulkoilemisen”. Onhan siinä kuitenkin sanottu, että kissan omistajan on huolehdittava siitä, että kissa ei mene lasten leikkipaikoille jne. Entäpä saako kissa maaseudulla ilman muuta mennä toteuttamaan saalistusviettiään sellaisen naapurin puolelle, jolla ei ole ollenkaan lasten leikkipaikkaa, uimarantaa jne.?

        Toisaalta sitten on olemassa tuo sinunkin mainitsemasi eurooppalainen lemmikkieläinsopimus, joka hyvin selvästi määrittelee lemmikkieläimen heitteillejätön ja hylkäämisen. Sen mukaanhan kissa ei ollenkaan saisi mennä naapurin puolelle ilman valvojaa.

        Miksi on olemassa tällaisia näinkin paljon toistensa kanssa ristiriidassa olevia lakeja ja sopimuksia? Kumpaa näistä nyt sitten tulisi noudattaa? Näyttää siltä, että toiset noudattavat järjestyslakia ja toiset taas eurooppalaista lemmikkieläinsopimusta.

        Olisi mielenkiintoista saada sinun kommenttisi!


      • kissat kuriin
        "ymmällä" kirjoitti:

        Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry.
        Tiedote 19.9.2003
        UUSI JÄRJESTYSLAKI SALLII KISSOJEN VAPAANA PITÄMISEN Lokakuun alussa voimaan tuleva järjestyslaki korvaa kunnalliset järjestyssäännöt ja muuttaa lemmikkieläinten vapaana pitämistä koskevia määräyksiä. Koirat on pääsääntöisesti pidettävä taajamissa kytkettyinä. Kissoja ei sen sijaan uuden lain mukaan tarvitse pitää kytkettyinä.
        Kissojen ulkoilupaikkoja rajoitetaan
        Joidenkin kuntien järjestyssäännöissä kissan vapaana pitäminen on aiemmin ollut kiellettyä. Uusi järjestyslaki kumoa nämä säännöt ja sallii kissan vapaan ulkoilemisen. Kissan omistajan tai haltijan on kuitenkin huolehdittava siitä, että kissa ei mene lasten leikkipaikoille, uimarannoille, urheilukentille, toriaikana torille eikä kytkemättömänä kuntopolulle. Rauhattomilla kaupunkialueilla yksinään ulkoilevaa kissaa uhkaavat monet vaarat. Vastuuntuntoinen omistaja ulkoiluttaakin kissaansa valvotusti aidatulla pihalla tai valjaissa. Metsästyslain mukaan kotikissalla on lain suoja koko maassa. Ainoastaan villiintyneen kissan saa lopettaa maanomistaja tai metsästysoikeuden haltija. Kissan liikkuminen ulkona ilman omistajaansa ei kuitenkaan tarkoita sitä, että se olisi villiintynyt. Käytännössä villiintyneen kissan erottaminen kesystä edellyttää, että eläin otetaan kiinni ja sitä tarkkaillaan ainakin muutamia päiviä löytöeläinten talteenottopaikassa.

        Edellä oleva on ote Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen tiedotteesta 19.09. 2003. Tämä tiedote tuntuu aiheuttaneen paljon hämmennystä kissanomistajapiireissä. Heti alussa isolla tekstillä lukee, että ”Uusi järjestyslaki sallii kissojen vapaana pitämisen”. Moni on tulkinnutkin tiedotteen niin, että kissa saa missä tahansa liikkua vapaana. Sitten vielä ”Uusi järjestyslaki kumoaa nämä säännöt ja sallii kissan vapaan ulkoilemisen”. Onhan siinä kuitenkin sanottu, että kissan omistajan on huolehdittava siitä, että kissa ei mene lasten leikkipaikoille jne. Entäpä saako kissa maaseudulla ilman muuta mennä toteuttamaan saalistusviettiään sellaisen naapurin puolelle, jolla ei ole ollenkaan lasten leikkipaikkaa, uimarantaa jne.?

        Toisaalta sitten on olemassa tuo sinunkin mainitsemasi eurooppalainen lemmikkieläinsopimus, joka hyvin selvästi määrittelee lemmikkieläimen heitteillejätön ja hylkäämisen. Sen mukaanhan kissa ei ollenkaan saisi mennä naapurin puolelle ilman valvojaa.

        Miksi on olemassa tällaisia näinkin paljon toistensa kanssa ristiriidassa olevia lakeja ja sopimuksia? Kumpaa näistä nyt sitten tulisi noudattaa? Näyttää siltä, että toiset noudattavat järjestyslakia ja toiset taas eurooppalaista lemmikkieläinsopimusta.

        Olisi mielenkiintoista saada sinun kommenttisi!

        kaupunkimme terveystarkastajan ohjetta. Soitin kissaprobleemastamme hänelle, että kissat paskovat ja pissivät talomme nurkille. Hän sanoi soittavansa eläinsuojeluvalvojalle, jolta saan hakea loukun. Näin tein, ja tänään vein ensimmäisen kissan eläinsuojeluvalvojan ylläpitämään löytöeläintarhaan.

        Terveystarkastajan kanta oli ehdoton: joko kissat pidetään kiinni, tai sitten loukutetaan ja toimitetaan eläinsuojeluvalvojalle. En tiedä, mitä lakipykälää noudattavat, varmasti Suomen lakia ja EUn direktiivejä. Tai sitten virkamies joutuu käräjille, eli uskon vakaasti hänen toimintansa perustuvan lakiin, asetuksiin ja kaupungin järjestyssääntöihin.


      • kissat kuriin
        "ymmällä" kirjoitti:

        Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry.
        Tiedote 19.9.2003
        UUSI JÄRJESTYSLAKI SALLII KISSOJEN VAPAANA PITÄMISEN Lokakuun alussa voimaan tuleva järjestyslaki korvaa kunnalliset järjestyssäännöt ja muuttaa lemmikkieläinten vapaana pitämistä koskevia määräyksiä. Koirat on pääsääntöisesti pidettävä taajamissa kytkettyinä. Kissoja ei sen sijaan uuden lain mukaan tarvitse pitää kytkettyinä.
        Kissojen ulkoilupaikkoja rajoitetaan
        Joidenkin kuntien järjestyssäännöissä kissan vapaana pitäminen on aiemmin ollut kiellettyä. Uusi järjestyslaki kumoa nämä säännöt ja sallii kissan vapaan ulkoilemisen. Kissan omistajan tai haltijan on kuitenkin huolehdittava siitä, että kissa ei mene lasten leikkipaikoille, uimarannoille, urheilukentille, toriaikana torille eikä kytkemättömänä kuntopolulle. Rauhattomilla kaupunkialueilla yksinään ulkoilevaa kissaa uhkaavat monet vaarat. Vastuuntuntoinen omistaja ulkoiluttaakin kissaansa valvotusti aidatulla pihalla tai valjaissa. Metsästyslain mukaan kotikissalla on lain suoja koko maassa. Ainoastaan villiintyneen kissan saa lopettaa maanomistaja tai metsästysoikeuden haltija. Kissan liikkuminen ulkona ilman omistajaansa ei kuitenkaan tarkoita sitä, että se olisi villiintynyt. Käytännössä villiintyneen kissan erottaminen kesystä edellyttää, että eläin otetaan kiinni ja sitä tarkkaillaan ainakin muutamia päiviä löytöeläinten talteenottopaikassa.

        Edellä oleva on ote Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen tiedotteesta 19.09. 2003. Tämä tiedote tuntuu aiheuttaneen paljon hämmennystä kissanomistajapiireissä. Heti alussa isolla tekstillä lukee, että ”Uusi järjestyslaki sallii kissojen vapaana pitämisen”. Moni on tulkinnutkin tiedotteen niin, että kissa saa missä tahansa liikkua vapaana. Sitten vielä ”Uusi järjestyslaki kumoaa nämä säännöt ja sallii kissan vapaan ulkoilemisen”. Onhan siinä kuitenkin sanottu, että kissan omistajan on huolehdittava siitä, että kissa ei mene lasten leikkipaikoille jne. Entäpä saako kissa maaseudulla ilman muuta mennä toteuttamaan saalistusviettiään sellaisen naapurin puolelle, jolla ei ole ollenkaan lasten leikkipaikkaa, uimarantaa jne.?

        Toisaalta sitten on olemassa tuo sinunkin mainitsemasi eurooppalainen lemmikkieläinsopimus, joka hyvin selvästi määrittelee lemmikkieläimen heitteillejätön ja hylkäämisen. Sen mukaanhan kissa ei ollenkaan saisi mennä naapurin puolelle ilman valvojaa.

        Miksi on olemassa tällaisia näinkin paljon toistensa kanssa ristiriidassa olevia lakeja ja sopimuksia? Kumpaa näistä nyt sitten tulisi noudattaa? Näyttää siltä, että toiset noudattavat järjestyslakia ja toiset taas eurooppalaista lemmikkieläinsopimusta.

        Olisi mielenkiintoista saada sinun kommenttisi!

        Tässä www.birdlife.fi:n sivulta poimittua:
        "Alla vielä tarkempaa tietoa siitä, mitä laki sanoo kissoista:

        Järjestyslaki

        On voimassa ”yleisillä paikoilla” eli kaikilla paikoilla, jotka on tarkoitettu yleisesti käytettäviksi tai joita tosiasiallisesti, pysyvästi tai tilapäisesti yleisesti käytetään, riippumatta siitä, kuka paikat omistaa. Tällaisia paikkoja ovat mm. tiet, kadut, jalkakäytävät, torit, puistot, uimarannat, urheilukentät, hautausmaat, yleisön käytössä olevat rakennukset, kulkuneuvot, virastot, toimistot ja ravintolat. Yksinkertaistaen: järjestyslaki koskee taajamia sekä niiden ulkopuolella olevia yleisesti käytettäviä kohteita.

        Kissan omistajien on pidettävä huolta siitä, ettei eläin pääse kytkemättömänä yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille, kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle.

        Käytännössä edellinen tarkoittaa, ettei kissaa saa pitää vapaana ilman valvontaa, sillä muuten ei voida varmistaa, ettei kissa menisi edellä mainituille kohteille.
        Kissa voi siis (periaatteessa) olla taajamassa vapaana, mikäli voidaan valvoa ja valvotaan, ettei se mene edellä mainituille kohteille, eikä riko luonnonsuojelulakia.

        Metsästyslaki

        On yleistäen voimassa taajamien ulkopuolella.

        Metsästyslaki määrittelee villiintyneen kissan rauhoittamattomaksi eläimeksi. Mikäli kotikissa ottaa ravintonsa luonnosta, eikä se näytä liikkuvan oman pihan läheisyydessä, se voidaan tulkita villiintyneeksi ja on täten rauhoittamaton eläin, jonka eläinsuojelulain mukainen lopettaminen on maanomistajan luvalla luvallista. Käytännössä on kuitenkin hyvä riittävin toimin varmistaa, että kyseessä on todellakin villiintynyt kissa. Metsästyslaki kieltää kotieläimeksi otetun kissan heitteillejätön ja hylkäämisen sakkorangaistuksen uhalla.

        Eläinsuojelulaki

        Eläimen on omistajansa taholta saatava riittävästi ravintoa, juotavaa ja muuta tarvitsemaansa hoitoa. Eläimen hoidotta jättäminen on kiellettyä. Kissan pitäminen siten, ettei sille anneta ruokaa vaan se hakee ravintonsa luonnosta, on eläinsuojelulain vastaista ja rangaistavaa. Sairaan, vahingoittuneen tai muuten avuttomassa tilassa olevan kotieläimen (myös kissan) löytäjän on autettava eläintä tai ilmoitettava siitä omistajalle, kunnaneläinlääkärille, terveystarkastajalle tai poliisille.

        Lain mukaan kunnilla on velvoite huolehtia irrallaan tavattujen koirien, kissojen ja muiden pienten lemmikkieläinten tilapäishoidon järjestämisestä. Talteenotettua eläintä on säilytettävä vähintään 15 vuorokauden ajan, minkä jälkeen kunnalla on oikeus myydä, luovuttaa tai lopettaa se. Kunnalla on myös oikeus periä eläimen omistajalta korvaus talteenotosta, hoidosta ja mahdollisesta lopettamisesta.

        Luonnonsuojelulaki

        Luonnonsuojelulaki kieltää rauhoitetun eläimen tappamisen. Kaikille rauhoitetuille linnuille sekä riistalinnuille on määritelty niiden korvausarvo, mikäli ne tapetaan luvattomasti. Luvattomasta tappamisesta rangaistuksena on paitsi kyseinen yksilön/yksilöiden korvausarvon maksaminen valtiolle myös yleensä sakkorangaistus.

        Ihmisen omistamat eläimet, myös kissa, ovat omistajansa vastuulla eli omistaja vastaa niiden teoista. Mikäli kissa tappaa rauhoitetun eläimen, on omistaja vastuussa kissan teosta ja rangaistava osapuoli. Mikäli havaitsee kissan tappavan rauhoitetun linnun, kannattaa pyrkiä kuvaamaan tapaus ja ilmoittaa tapauksesta poliisille. Erityisen tärkeää on selvittää, mistä osoitteesta kissa on kotoisin, sillä poliisilla ei ole aikaa selvittää kissan omistajaa. Esimerkiksi varpusen tappamisesta joutuu maksamaan valtiolle 34 euroa ja pyrstötiaisesta 252 euroa."

        Eli kannattaa pitää kissat kiinni kissojen itsensä ja oman lompakon takia!


      • "ymmällä"
        kissat kuriin kirjoitti:

        Tässä www.birdlife.fi:n sivulta poimittua:
        "Alla vielä tarkempaa tietoa siitä, mitä laki sanoo kissoista:

        Järjestyslaki

        On voimassa ”yleisillä paikoilla” eli kaikilla paikoilla, jotka on tarkoitettu yleisesti käytettäviksi tai joita tosiasiallisesti, pysyvästi tai tilapäisesti yleisesti käytetään, riippumatta siitä, kuka paikat omistaa. Tällaisia paikkoja ovat mm. tiet, kadut, jalkakäytävät, torit, puistot, uimarannat, urheilukentät, hautausmaat, yleisön käytössä olevat rakennukset, kulkuneuvot, virastot, toimistot ja ravintolat. Yksinkertaistaen: järjestyslaki koskee taajamia sekä niiden ulkopuolella olevia yleisesti käytettäviä kohteita.

        Kissan omistajien on pidettävä huolta siitä, ettei eläin pääse kytkemättömänä yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille, kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle.

        Käytännössä edellinen tarkoittaa, ettei kissaa saa pitää vapaana ilman valvontaa, sillä muuten ei voida varmistaa, ettei kissa menisi edellä mainituille kohteille.
        Kissa voi siis (periaatteessa) olla taajamassa vapaana, mikäli voidaan valvoa ja valvotaan, ettei se mene edellä mainituille kohteille, eikä riko luonnonsuojelulakia.

        Metsästyslaki

        On yleistäen voimassa taajamien ulkopuolella.

        Metsästyslaki määrittelee villiintyneen kissan rauhoittamattomaksi eläimeksi. Mikäli kotikissa ottaa ravintonsa luonnosta, eikä se näytä liikkuvan oman pihan läheisyydessä, se voidaan tulkita villiintyneeksi ja on täten rauhoittamaton eläin, jonka eläinsuojelulain mukainen lopettaminen on maanomistajan luvalla luvallista. Käytännössä on kuitenkin hyvä riittävin toimin varmistaa, että kyseessä on todellakin villiintynyt kissa. Metsästyslaki kieltää kotieläimeksi otetun kissan heitteillejätön ja hylkäämisen sakkorangaistuksen uhalla.

        Eläinsuojelulaki

        Eläimen on omistajansa taholta saatava riittävästi ravintoa, juotavaa ja muuta tarvitsemaansa hoitoa. Eläimen hoidotta jättäminen on kiellettyä. Kissan pitäminen siten, ettei sille anneta ruokaa vaan se hakee ravintonsa luonnosta, on eläinsuojelulain vastaista ja rangaistavaa. Sairaan, vahingoittuneen tai muuten avuttomassa tilassa olevan kotieläimen (myös kissan) löytäjän on autettava eläintä tai ilmoitettava siitä omistajalle, kunnaneläinlääkärille, terveystarkastajalle tai poliisille.

        Lain mukaan kunnilla on velvoite huolehtia irrallaan tavattujen koirien, kissojen ja muiden pienten lemmikkieläinten tilapäishoidon järjestämisestä. Talteenotettua eläintä on säilytettävä vähintään 15 vuorokauden ajan, minkä jälkeen kunnalla on oikeus myydä, luovuttaa tai lopettaa se. Kunnalla on myös oikeus periä eläimen omistajalta korvaus talteenotosta, hoidosta ja mahdollisesta lopettamisesta.

        Luonnonsuojelulaki

        Luonnonsuojelulaki kieltää rauhoitetun eläimen tappamisen. Kaikille rauhoitetuille linnuille sekä riistalinnuille on määritelty niiden korvausarvo, mikäli ne tapetaan luvattomasti. Luvattomasta tappamisesta rangaistuksena on paitsi kyseinen yksilön/yksilöiden korvausarvon maksaminen valtiolle myös yleensä sakkorangaistus.

        Ihmisen omistamat eläimet, myös kissa, ovat omistajansa vastuulla eli omistaja vastaa niiden teoista. Mikäli kissa tappaa rauhoitetun eläimen, on omistaja vastuussa kissan teosta ja rangaistava osapuoli. Mikäli havaitsee kissan tappavan rauhoitetun linnun, kannattaa pyrkiä kuvaamaan tapaus ja ilmoittaa tapauksesta poliisille. Erityisen tärkeää on selvittää, mistä osoitteesta kissa on kotoisin, sillä poliisilla ei ole aikaa selvittää kissan omistajaa. Esimerkiksi varpusen tappamisesta joutuu maksamaan valtiolle 34 euroa ja pyrstötiaisesta 252 euroa."

        Eli kannattaa pitää kissat kiinni kissojen itsensä ja oman lompakon takia!

        No niin, siinähän sitä tuli tyhjentävää tekstiä. Nyt varmaan monelle selvisi moni epäselvyys.

        Kiitos että paneuduit asiaan!


      • on kuten luetaan
        "ymmällä" kirjoitti:

        Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry.
        Tiedote 19.9.2003
        UUSI JÄRJESTYSLAKI SALLII KISSOJEN VAPAANA PITÄMISEN Lokakuun alussa voimaan tuleva järjestyslaki korvaa kunnalliset järjestyssäännöt ja muuttaa lemmikkieläinten vapaana pitämistä koskevia määräyksiä. Koirat on pääsääntöisesti pidettävä taajamissa kytkettyinä. Kissoja ei sen sijaan uuden lain mukaan tarvitse pitää kytkettyinä.
        Kissojen ulkoilupaikkoja rajoitetaan
        Joidenkin kuntien järjestyssäännöissä kissan vapaana pitäminen on aiemmin ollut kiellettyä. Uusi järjestyslaki kumoa nämä säännöt ja sallii kissan vapaan ulkoilemisen. Kissan omistajan tai haltijan on kuitenkin huolehdittava siitä, että kissa ei mene lasten leikkipaikoille, uimarannoille, urheilukentille, toriaikana torille eikä kytkemättömänä kuntopolulle. Rauhattomilla kaupunkialueilla yksinään ulkoilevaa kissaa uhkaavat monet vaarat. Vastuuntuntoinen omistaja ulkoiluttaakin kissaansa valvotusti aidatulla pihalla tai valjaissa. Metsästyslain mukaan kotikissalla on lain suoja koko maassa. Ainoastaan villiintyneen kissan saa lopettaa maanomistaja tai metsästysoikeuden haltija. Kissan liikkuminen ulkona ilman omistajaansa ei kuitenkaan tarkoita sitä, että se olisi villiintynyt. Käytännössä villiintyneen kissan erottaminen kesystä edellyttää, että eläin otetaan kiinni ja sitä tarkkaillaan ainakin muutamia päiviä löytöeläinten talteenottopaikassa.

        Edellä oleva on ote Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen tiedotteesta 19.09. 2003. Tämä tiedote tuntuu aiheuttaneen paljon hämmennystä kissanomistajapiireissä. Heti alussa isolla tekstillä lukee, että ”Uusi järjestyslaki sallii kissojen vapaana pitämisen”. Moni on tulkinnutkin tiedotteen niin, että kissa saa missä tahansa liikkua vapaana. Sitten vielä ”Uusi järjestyslaki kumoaa nämä säännöt ja sallii kissan vapaan ulkoilemisen”. Onhan siinä kuitenkin sanottu, että kissan omistajan on huolehdittava siitä, että kissa ei mene lasten leikkipaikoille jne. Entäpä saako kissa maaseudulla ilman muuta mennä toteuttamaan saalistusviettiään sellaisen naapurin puolelle, jolla ei ole ollenkaan lasten leikkipaikkaa, uimarantaa jne.?

        Toisaalta sitten on olemassa tuo sinunkin mainitsemasi eurooppalainen lemmikkieläinsopimus, joka hyvin selvästi määrittelee lemmikkieläimen heitteillejätön ja hylkäämisen. Sen mukaanhan kissa ei ollenkaan saisi mennä naapurin puolelle ilman valvojaa.

        Miksi on olemassa tällaisia näinkin paljon toistensa kanssa ristiriidassa olevia lakeja ja sopimuksia? Kumpaa näistä nyt sitten tulisi noudattaa? Näyttää siltä, että toiset noudattavat järjestyslakia ja toiset taas eurooppalaista lemmikkieläinsopimusta.

        Olisi mielenkiintoista saada sinun kommenttisi!

        Viime syksynä tuli voimaan uusi laki, joka kieltää kissan päästämisen esimerkiksi toreille, uimarannoille, lasten leikkipaikoille ja toisten pihoille.


      • kissat kuriin
        on kuten luetaan kirjoitti:

        Viime syksynä tuli voimaan uusi laki, joka kieltää kissan päästämisen esimerkiksi toreille, uimarannoille, lasten leikkipaikoille ja toisten pihoille.

        omistajan pitää huolehtia, että kissa vapaana ollessaan (siis ei talutushihnassa) ei pääse ko. paikkoihin.
        Siitä seuraa kysymys, että miten omistaja voi valvoa kissaansa, jos hän vain päästää kissan ovesta ulos ja itse pysyy sisällä?
        Josta sitten seuraa se, että ei pidä päästää kissaa valvomatta ulos.
        Toisaalta, jos valvoo vapaana olevaa kissaa, kuten äidit lapsiaan leikkipuistossa, niin kissaa voi pitää vapaana, tosin ei ihan miten vaan vapaana, kuten Helsingin eläinsuojeluyhdistys antaa ymmärtää.
        Mutta ehdotonta on kissan valvonta ja kissan pääsyn estäminen mainitsemiisi paikkoihin! Sekä meikäläisen tontille, muuten tulee loukkuja!


      • kissat kuriin
        "ymmällä" kirjoitti:

        No niin, siinähän sitä tuli tyhjentävää tekstiä. Nyt varmaan monelle selvisi moni epäselvyys.

        Kiitos että paneuduit asiaan!

        Googlettamalla tietoa löytyy.


      • Laki on kuten
        kissat kuriin kirjoitti:

        omistajan pitää huolehtia, että kissa vapaana ollessaan (siis ei talutushihnassa) ei pääse ko. paikkoihin.
        Siitä seuraa kysymys, että miten omistaja voi valvoa kissaansa, jos hän vain päästää kissan ovesta ulos ja itse pysyy sisällä?
        Josta sitten seuraa se, että ei pidä päästää kissaa valvomatta ulos.
        Toisaalta, jos valvoo vapaana olevaa kissaa, kuten äidit lapsiaan leikkipuistossa, niin kissaa voi pitää vapaana, tosin ei ihan miten vaan vapaana, kuten Helsingin eläinsuojeluyhdistys antaa ymmärtää.
        Mutta ehdotonta on kissan valvonta ja kissan pääsyn estäminen mainitsemiisi paikkoihin! Sekä meikäläisen tontille, muuten tulee loukkuja!

        Vaan kun näissä keskusteluissa on muutamissa puheenvuoroissa tullut aivan selvästi esille sellainen käsitys, että kissa on valvonnan alaisena kun vaan omistaja seuraa katseella lemmikin menoa naapurin tontilla. Käsittämätöntä. Eihän näitä "helpon lemmikin" omistajien päitä kukaan pysty kääntämään tuosta uskostaan. Eikä heitä muuten näillä palstoillakaan sen puoleen ole kuin pieni murto-osa tuosta suuresta tietämättömien joukosta.


      • jer-mu
        kissat kuriin kirjoitti:

        omistajan pitää huolehtia, että kissa vapaana ollessaan (siis ei talutushihnassa) ei pääse ko. paikkoihin.
        Siitä seuraa kysymys, että miten omistaja voi valvoa kissaansa, jos hän vain päästää kissan ovesta ulos ja itse pysyy sisällä?
        Josta sitten seuraa se, että ei pidä päästää kissaa valvomatta ulos.
        Toisaalta, jos valvoo vapaana olevaa kissaa, kuten äidit lapsiaan leikkipuistossa, niin kissaa voi pitää vapaana, tosin ei ihan miten vaan vapaana, kuten Helsingin eläinsuojeluyhdistys antaa ymmärtää.
        Mutta ehdotonta on kissan valvonta ja kissan pääsyn estäminen mainitsemiisi paikkoihin! Sekä meikäläisen tontille, muuten tulee loukkuja!

        Tervetuloa vaan joukkoon mukaan taisteluun kissaterrorismia vastaan – uusia voimia tarvitaankin!

        Kyllä loukuttaminen on ainoa tapa ratkaista kissaongelma. Siihen tulokseen minäkin tulin sen jälkeen, kun olin aikani hakannut päätä seinään yrittämällä ratkaista ongelman keskustelemalla naapurin kanssa. Nyt näyttää jo melko hyvältä.

        Tsemppiä vaan sinulle!


      • dolby
        kissat kuriin kirjoitti:

        kaupunkimme terveystarkastajan ohjetta. Soitin kissaprobleemastamme hänelle, että kissat paskovat ja pissivät talomme nurkille. Hän sanoi soittavansa eläinsuojeluvalvojalle, jolta saan hakea loukun. Näin tein, ja tänään vein ensimmäisen kissan eläinsuojeluvalvojan ylläpitämään löytöeläintarhaan.

        Terveystarkastajan kanta oli ehdoton: joko kissat pidetään kiinni, tai sitten loukutetaan ja toimitetaan eläinsuojeluvalvojalle. En tiedä, mitä lakipykälää noudattavat, varmasti Suomen lakia ja EUn direktiivejä. Tai sitten virkamies joutuu käräjille, eli uskon vakaasti hänen toimintansa perustuvan lakiin, asetuksiin ja kaupungin järjestyssääntöihin.

        "tänään vein ensimmäisen kissan eläinsuojeluvalvojan ylläpitämään löytöeläintarhaan."
        Tuo varmaan tuotti sinulle jonkinmoiset 'kicksit': sait kissan kiinni,veit sen ties minne ja omistaja huhuilee,ihmettelee,suree nyt sitä,minne kisu on mennyt! Näitä sinun tyyppisiä ihmisiä pitäs viedä jonnekin autioille saarille,ettei vaan ympäristössä ole mitään eläimiä!!
        Terve menoo...


      • nyt mättää
        dolby kirjoitti:

        "tänään vein ensimmäisen kissan eläinsuojeluvalvojan ylläpitämään löytöeläintarhaan."
        Tuo varmaan tuotti sinulle jonkinmoiset 'kicksit': sait kissan kiinni,veit sen ties minne ja omistaja huhuilee,ihmettelee,suree nyt sitä,minne kisu on mennyt! Näitä sinun tyyppisiä ihmisiä pitäs viedä jonnekin autioille saarille,ettei vaan ympäristössä ole mitään eläimiä!!
        Terve menoo...

        kaverihan toimi aivan oikein eikä oo vahingoittanu kenenkään kissaa. näinhän sitä kehotetaan tekeen eikä listimään pihalleen tulleita kutsumattomia katteja. luulis omistajankin olevan tyytyväinen kun ei oo vahingoitettu lemmikkiä.

        itte joutaisit lemmikkies kanssa sinne autiolle saarelle vai luuleksä ettei laki koske sua tai yleensäkään ketään kissan omistajia?

        jos toimis lemmikinomistaja lain edellyttämällä tavalla niin ei tarttis huhuilla lemmikkejään.


      • kissat kuriin
        nyt mättää kirjoitti:

        kaverihan toimi aivan oikein eikä oo vahingoittanu kenenkään kissaa. näinhän sitä kehotetaan tekeen eikä listimään pihalleen tulleita kutsumattomia katteja. luulis omistajankin olevan tyytyväinen kun ei oo vahingoitettu lemmikkiä.

        itte joutaisit lemmikkies kanssa sinne autiolle saarelle vai luuleksä ettei laki koske sua tai yleensäkään ketään kissan omistajia?

        jos toimis lemmikinomistaja lain edellyttämällä tavalla niin ei tarttis huhuilla lemmikkejään.

        Kun kaikki kissanomistajat toimisivat vastuullisesti, niin ei tarvitse huhuilla kissojaan. Taitaa vaan vielä on aika syvällä se ajattelutapa, että kissat saisivat juoksennella vapaasti ilman omistajan valvontaa. Se vaan ei enää käy niin!


      • kissat kuriin
        jer-mu kirjoitti:

        Tervetuloa vaan joukkoon mukaan taisteluun kissaterrorismia vastaan – uusia voimia tarvitaankin!

        Kyllä loukuttaminen on ainoa tapa ratkaista kissaongelma. Siihen tulokseen minäkin tulin sen jälkeen, kun olin aikani hakannut päätä seinään yrittämällä ratkaista ongelman keskustelemalla naapurin kanssa. Nyt näyttää jo melko hyvältä.

        Tsemppiä vaan sinulle!

        tarvitaan!

        Samoin myös tsemppiä itsellesi!


    • ole lopullista

      Jos haluat toimia oikein, loukuta kissa ja toimita rankkurille. Siellä pitävät kissaa tietyn ajan ja jos omistaja yleensäkään on kiinnostunut lennikistään, hän kyllä soittaa paikalliselle rankkurille. Saahan ne siellä hyvän hoidon.

      Jos taas omistaja ei ole kiinnostunut, hän ottaa uuden ilmaisen lemmikin joita täällä netissä suorastaan tyrkytetään jokaiselle.

      Vastuuntunnotonta!

      • Anonyymi

        Connibear puukotelossa on paras. Olen yehnyt 50 vuotta rh työtä ja ainakin 180 kissaa on saanut todella hyvän kodin. Kissoille parasta.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2530
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      893
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe