millaiset loisteputket?

hipsutonttu

Hei!
Akvaariopaketin mukana oli kaksipaikkainen valaisinkotelo, jossa 2 putkea, mutta mutta niitten kanssa on vesi ihan keltaisen vihreän kukertavaa. Ei kertakaikkiaan kolahda silmään tuo yhdistelmä.
Siispä kipin kapin uusia hankkimaan, vaan kun ei ole hajuakaan siitä millaiset kannattaisi todellakin hankkia?
Yksi akvaariokauppias sanoi, että ehdottomasti punainen ja sininen valoyhdistelmä. Sähköliike taas sanoi, että samanlaiset pitäisi olla molempien valojen. Että otapa tässä sitten vielä selvää mikä on oikein???
Auttakkee immeistä hädässä, että sais kerralla oikeanlaiset vekottimet.
Akvan taustaa hieman: Litroja 240, akvaarion mitat 120X45 cm. Hiekkapohja. Kasvit rehottaa, melkoinen viidakko on jo nytten, ja sitä kirottua levää on nyt alkanut ilmestymään kasvien ympärille reilumman verta (aloitin pmdd:llä lannoituksen vajaa kuukausi sitten).
Siispä kiitollisena ottaisin viisaampien vinkkejä vastaan.

5

2174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaari-o

      Olet juuri hankkinut akvaarion ja loisteputkina sulla on kaksi ilmeisesti Groluxia?
      Koska hankit akvan vai onko kyseessä jo kaloille kypsytetty akva jossa on myös kaloja joita et maininnut?
      Aquastar olis tuohon kakkos vaihtoehto, jätä se toinen Grolux kaveriks.

      Nyt sitten kypsytät akvaariotakö?

      Pmdd;llä? Vai vaan kasveja lannoittelet??
      Kasvien rehoitus saattaa johtua liiallisesta PMDDn annostelusta, samoin levän räjähdysmäinen lisääntyminen.

      Kerroppa lisää missä mennään niin osaan hahmottaa sun juttuas tarkemmin...

      • hipsutonttu

        Jeps.
        Elikkäs valaisimessa on Sylvania Standard 30 warm white ja Sylvania Aquastar 30 w/174 loisteputket. Ja vesi on keltaisen kukertavaa todellakin.
        Nykyinen akvaario on ollut pystyssä lipo vuoden päivät, nälkä vain kasvoi syödessä, piti siis saada isompi pytty pienemmän rinnalle. Kypsyttelyt tehty ohjeiden mukaan silloin vajaa vuosi sitten.
        Niin, lannoitteina on savipalleroiset ja pmdd. Pmdd:n käytön olen aloittanut varovaisesti, netistä saamieni ohjeiden mukaan. Mutta varoituksen sananhan olikin, että alkuvaiheessa voi levät alkaa hetkellisesti rehottamaan?
        Mutta se on ongelmista pienin, koska levää on siinä määrin ainoastaan, että omaa silmää häiritsee, sitkeästi olen vain keräillyt levää pois vedenvaihdon yhteydessä, vettä vaihdan viikottain 80-100 lituraista.
        Kalastoa on 2 avainkirjoahventa, 4 helmirihmaa(1u 3n) 8 mustatetraa, 10 albinomonnista sekä partamonni. Vesiarvoissa ei ole ollut heittelyitä ollenkaan, pysyneet vakaina koko ajan.
        Kalasto ollut kokoajan samana, ei ole ilmennyt sairauksia, eikä kalakuolemia.
        Eheimin ulkosuodatin 2226 sekä sharkin 1200:n sisäsuodatin lisäksi.
        Ruokinta on 2X/pv. Ruokaa annan kohtuuden rajoissa, 1 paastopäivä viikossa.


      • Vaari-o
        hipsutonttu kirjoitti:

        Jeps.
        Elikkäs valaisimessa on Sylvania Standard 30 warm white ja Sylvania Aquastar 30 w/174 loisteputket. Ja vesi on keltaisen kukertavaa todellakin.
        Nykyinen akvaario on ollut pystyssä lipo vuoden päivät, nälkä vain kasvoi syödessä, piti siis saada isompi pytty pienemmän rinnalle. Kypsyttelyt tehty ohjeiden mukaan silloin vajaa vuosi sitten.
        Niin, lannoitteina on savipalleroiset ja pmdd. Pmdd:n käytön olen aloittanut varovaisesti, netistä saamieni ohjeiden mukaan. Mutta varoituksen sananhan olikin, että alkuvaiheessa voi levät alkaa hetkellisesti rehottamaan?
        Mutta se on ongelmista pienin, koska levää on siinä määrin ainoastaan, että omaa silmää häiritsee, sitkeästi olen vain keräillyt levää pois vedenvaihdon yhteydessä, vettä vaihdan viikottain 80-100 lituraista.
        Kalastoa on 2 avainkirjoahventa, 4 helmirihmaa(1u 3n) 8 mustatetraa, 10 albinomonnista sekä partamonni. Vesiarvoissa ei ole ollut heittelyitä ollenkaan, pysyneet vakaina koko ajan.
        Kalasto ollut kokoajan samana, ei ole ilmennyt sairauksia, eikä kalakuolemia.
        Eheimin ulkosuodatin 2226 sekä sharkin 1200:n sisäsuodatin lisäksi.
        Ruokinta on 2X/pv. Ruokaa annan kohtuuden rajoissa, 1 paastopäivä viikossa.

        Jätä Aqua star ja laita WarmWhiten tilalle tuo BioLux tai sitten kolmanneksi ???

        Veden vaihtoa voisit samalla kokeilla parikin kertaa viikossa tuon 80 lituraista. ??

        Ruokintaa voisit rajoittaa, ellet jo näin tee; Kerran päivässä väliveden kaloille ja toisen kerran illalla pohjakaloille. Aamulla ei sitten saa olla yhtän syömätöntä ruokaa pohjalla mätänemässä!
        Parikin paasto päivää menee komeesti, ite pitelen kolmekin päivää viikossa, kunhan vain pallokani sen kestävät. Kierteisiä riittää!

        näillä eteenpäin. jäiks viä jotain sanomatta?


      • hipsutonttu
        Vaari-o kirjoitti:

        Jätä Aqua star ja laita WarmWhiten tilalle tuo BioLux tai sitten kolmanneksi ???

        Veden vaihtoa voisit samalla kokeilla parikin kertaa viikossa tuon 80 lituraista. ??

        Ruokintaa voisit rajoittaa, ellet jo näin tee; Kerran päivässä väliveden kaloille ja toisen kerran illalla pohjakaloille. Aamulla ei sitten saa olla yhtän syömätöntä ruokaa pohjalla mätänemässä!
        Parikin paasto päivää menee komeesti, ite pitelen kolmekin päivää viikossa, kunhan vain pallokani sen kestävät. Kierteisiä riittää!

        näillä eteenpäin. jäiks viä jotain sanomatta?

        Kiitän Vaari-o sinua mitä kaunneimmiten niiaten.
        On mieletöntä, että sinä jaksat aina vaan ohjata meitä "toullukoita" akvaariojutuissa eteenpäin.

        Siispä hankin Bioluxin Aquastarin rinnalle. Josko sitä sitten keltaisuus katoaisi pois.
        Ruokinnan kanssa olen ollut tiukkana. Pohjakaloilla ei jää murkinaa aamuksi (ehkäpä olen liiankin "pihi" ruokkimaan).
        Siispä kiitos kaunis vielä kerran ja oikein rauhaisaa joulun odotusta sinulle ja tietty myös kaikille muille akvaristeille!


      • patu áka vaari-o
        hipsutonttu kirjoitti:

        Kiitän Vaari-o sinua mitä kaunneimmiten niiaten.
        On mieletöntä, että sinä jaksat aina vaan ohjata meitä "toullukoita" akvaariojutuissa eteenpäin.

        Siispä hankin Bioluxin Aquastarin rinnalle. Josko sitä sitten keltaisuus katoaisi pois.
        Ruokinnan kanssa olen ollut tiukkana. Pohjakaloilla ei jää murkinaa aamuksi (ehkäpä olen liiankin "pihi" ruokkimaan).
        Siispä kiitos kaunis vielä kerran ja oikein rauhaisaa joulun odotusta sinulle ja tietty myös kaikille muille akvaristeille!

        Tulipas njyt hjuva fjiilish!

        Tää on mulle sellanen ressi lelun tapainen juttu.

        Pyrin vastailemaan niinkuin asiat on ja opastamaan haluttomiakin akvaario alojen oiekaan hoitoon ja akvaarion huoltoon. Oon joskus/monasti väärässäkin mutta mua saa ojentaa, virheistä kun oppiia ja mottokin vois olla; etten koskaan tee samaa virhettä kahdesti, ainakaan samana päivänä.

        Ei mulla sen kummempaa motivaatiota ole, jokainen asian loppuun asti ymmärtänyt saa yhden tähden syttymään mun sielussain.



        ;)





        Niitä alkaa olla jo muutama Pohjantähti tuolla tuikkimassa, eheh............ oon ollu kiltisti!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5115
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3217
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1365
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe