miten toimii suhde, jossa mies lestadiolainen ja nainen ei uskova?

Asiallisia vastauksia kiito...

Olen ihastunut lestadiolaiseen mieheen ja itse en ole uskova. Emme ole keskustelleet uskosta yhdessä vaan kaikesta muusta arkipäivän asioista. Emme ole tunteneet kovin kauan. Itse käytän meikkiä, käyn kavereiden kanssa joskus kapakoissa jne. Vietän siis "tavallista" ei uskovan nuoren elämää. Olen palavasti ihastunut ja luulen katseiden perusteella, että hänkin olisi kiinnostunut minusta. Mutta, mutta voiko "suhteella " olla tulevaisuutta?

16

7288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haluat

14 mukulaa synnyttää ni siittä vaan...

• Tuuli

Monta sellaista sulla on?
        MÄ olen lestadiolainen ja olemme puolisoni kanssa saaneet kolme ihanaa, rakasta lasta!

Vähän aikaa sitten söimme perunaa. Perunalla olkoon mukulat.

Sori, että tuntui käsitteenä halventavalta!

• ....

Raamattu sanoo, mitä yhteistä on uskovalla ja ei uskovalla.

Jos molemmat uskotte Jumalaan, niin varmasti toimii suhde, mutta jos toinen uskoo ja toinen ei usko niin suhteestta ei tule mitään.

Itse Lestaadiolaisuudella ei ole mitään tekemistä uskon kanssa, mutta Lestadiolainen voi uskoa ja niin voi kuka vaan muukin.

• ööööööööööööööööö

EN USKO KIRJOITTAJA KYSYVÄN VILPITTÖMÄSTI
        TÄMÄ LIENEE VAIN KOEPALLO

Persoonallisuus on tärkeä.
        Yhteiset arvot ovat tärkeitä.
        Minä en usko siihen, että sellainen avioliitto toimii, jossa mies haluaa käydä kirkossa ja seuroissa, nainen kapakoissa istumassa. Ne ovat niin eri maailmoita.

Itse lestadiolaismiehenä; en tiedä tylsempää paikkaa maailmassa kuin kapakka ja sen henkisesti tyhjä ilmapiiri.
        Miten tuollainen voisi toimia.

• ...
        ööööööööööööööööö kirjoitti:

EN USKO KIRJOITTAJA KYSYVÄN VILPITTÖMÄSTI
        TÄMÄ LIENEE VAIN KOEPALLO

Persoonallisuus on tärkeä.
        Yhteiset arvot ovat tärkeitä.
        Minä en usko siihen, että sellainen avioliitto toimii, jossa mies haluaa käydä kirkossa ja seuroissa, nainen kapakoissa istumassa. Ne ovat niin eri maailmoita.

Itse lestadiolaismiehenä; en tiedä tylsempää paikkaa maailmassa kuin kapakka ja sen henkisesti tyhjä ilmapiiri.
        Miten tuollainen voisi toimia.

Ihan vilpittömästi kysyin. Enkä tarkoittanut, että olisin paljon kapakoissa ehkä noin 2-3 krt vuodessa. En itsekään koe, että kapakoissa olisi mitään erikoista. Kirkossa en käy muutakuin kuuntelemassa jouluna kauneimmat joululaulut ja jos joku tuttu menee naimisiin jne. Jumalan olemassa oloa en kiistä, mutta en koe olevani uskovainen. Se mietityttääkin kuinka kaksi aika erilaista maailmaa voi kohdata...

• Justiina

harkita hartaasti päätöstäsi!
      Asialle ei kai voi tehdä enää mitään jos olet jo korviasi myöten rakastunut. Siinä tapauksessa varaudu ahdistavaan elämään. Jos et ole miehessä vielä kovin kiinni, kannattaisi katsella kaukaa. Jos aiot kuitenkin ottaa riskin ja aloittaa tiiviimpi seurustelu, niin kannattaisi pitkittää sitä mahdollisimman kauan.
      HUOM! Silloin, kun pappi sanoo aamenen, niin mies muuttuu! Nimim. kokemusta on.

Lopuksi:
      Minne ikinä menetkin, varjelkoon Herra Jeesus askeleitasi.

• Kalle

Ilkeämielinen viesti.
        Olen itse huomannut, että monet suruttomat naiset ovat kiinnostuneita kunnollisesta lestadiolaismiehestä.
        Tietysti juuri sellaiset, joille kristilliset arvot ovat luonnollinen elämänohje, perhe on tärkeä jne.

• Justiina
        Kalle kirjoitti:

Ilkeämielinen viesti.
        Olen itse huomannut, että monet suruttomat naiset ovat kiinnostuneita kunnollisesta lestadiolaismiehestä.
        Tietysti juuri sellaiset, joille kristilliset arvot ovat luonnollinen elämänohje, perhe on tärkeä jne.

Totuus voi tuntua ilkeämieliseltä jos tuntee alitajuntaista syyllisyyttä. Ihmisellä on ns. sisään rakennettu (Jumalan teko) hyvän ja pahan tieto. Totuus ei tunnu aina kivalta. Mutta se myöntäminen ja Jumalan armon vastaanottaminen vapauttaa syyllisyyden tunteesta.
        Kaikki miehet eivät ole samanlaisia, siksi kirjoitin että kannattaa katsoa ja miettiä.

• Realisti

Ehkäpä sinä olet, Justiina, vain törmännyt väärään mieheen. Mietihän omia vaikuttimiasi "valintasi" suhteen! Kun mies "aamenen jälkeen" muuttuu, kannattaa syventyä omiin valintakriteereihinsä - eritoten niiden funktioon pinnallisuuden suhteen.
        Kysymyshän useimmiten on siitä, että sitä saa, mitä tilaa!

• ...puhukaa toki asiasta keskenänne, perusteellisesti, kyllä asiat selviää. Voi olla, että jos elämän arvot ovat kovin erilaisia, keskustelussa selviää, onko se rakkaus niin vakavaa kuin sinusta nyt tuntuu. Tai sitten päinvastoin. Jokainen lestadiolainen varmasti haluaisi johdattaa epäuskoisenkin uskomaan samalla tavoin kuin hän itse. Ei kannata rakentaa elämäänsä epävarmalle perustalle. Niin että puhetta puhetta...

• Tavisvaimo

Moi

Olemme olleet yli vuosikymmenen naimisissa. Vietämme tasapainoista ja hyvää perhe-elämää.

Mieheni lapsuudenkoti on esikoislestadiolainen ja itse olen tavallisesta luterilaisesta perheestä. Käymme el. seuroissa ja olemme molemmat kristittyjä, tosin oma ajatusmaailmani on osin avarakatseisempi kuin joillain esikoislestadiolaisilla.

Voin sydämestäni suositella lähtöä "es.lest miehen matkaan" tämän uskovaisuuden osalta. Kannattaa tietysti tutustua ensin persoonaan, kaikenlaisia mahtuu joka porukkaan.

Seuraavasta haluan kuitenkin varoittaa; Kun mies on lapsesta kasvanut olemaan seurakunnan jäsen, on se niin suuri ja tärkeä osa häntä, että hänen tulee saada säilyttää seurakunta osana elämäänsä voidakseen hyvin. Luonnollisesti vaimon tulee olla miehensä tukena. Tällainen mies ei tule onnelliseksi pikkujouluristeilyllä, vaan aivan muissa ympyröissä.

Sitten lohdutukseksi; minun kokemukseni esikoislestdiolaisesta seurakunnasta on lämmin. Kaikkia kuulemiasi "legendoja" ei kannata uskoa. Ihmiset ovat rakastavia, lämpimiä, eikä tuomiohengestä ole tietoakaan. Toki evankeliumi on tarjolla. Minulta ei olla vaadittu mitään. Saan olla seurakunnassa ihan oma itseni.

Turha pelko siis pois. Ainakin esikoislestadiolaiset ovat melko tavallista porukkaa.

• ...

Oletko joutunut luopumaan joistakin sinulle tärkeistä asioista. Minulle ensimmäisenä tulee mieleen meikkaaminen ja lapsien saamisen rajoittaminen. Meikannut olen jo pikku teinistä ja siitä en ainakaan nyt voisi kuvitellakaan luopuvani. Meikaan hillitysti, ei siis mitään sotamaalauksia (mutta meikkaan kuitenkin). Olen viisilapsisesta perheestä, enkä itse halua kuin korkeintaan kolme lasta...

• Lalli
        ... kirjoitti:

Oletko joutunut luopumaan joistakin sinulle tärkeistä asioista. Minulle ensimmäisenä tulee mieleen meikkaaminen ja lapsien saamisen rajoittaminen. Meikannut olen jo pikku teinistä ja siitä en ainakaan nyt voisi kuvitellakaan luopuvani. Meikaan hillitysti, ei siis mitään sotamaalauksia (mutta meikkaan kuitenkin). Olen viisilapsisesta perheestä, enkä itse halua kuin korkeintaan kolme lasta...

kunnon el-uskovainen ota vaimoa maailmasta. Tällainen henkilö on ajautunut jo vähän sivuraiteelle. Hän tarvitsisi ystäviä auttamaan, jotta pääsisi pois sellaisilta teiltä.

Kuinka uskovainen voi rakastaa sellaista ihmistä, joka elää synnissä, niin paljon että voisi ottaa tämän puolisokseen. Sellainen uskovainen on itsekin mielistynyt syntiin.

• Tavisvaimo
        ... kirjoitti:

Kerroin jo edellisessä viestissäni, ettei seurakunnasta päin ole esitetty vaatimuksia. Ihmiset ovat kohdelleet minua rakkaudella ja tapoihin liittyviin asioihin suhtautuneet hienotunteisesti.

Itse en pidä ulkonaisia asioita tärkeinä ja olen aika hillitty. Joku muotiguru voisi sanoa, että vanhanaikainen. Mutta kyllä, jos nenässäni on jalkapalloa muistuttava finni, niin peitän sen meikillä. Tämä on mielestäni sama asia, kun silitän vaatteet ennen juhliinlähtöä.

Lapsia meillä on kolme.

Alkoholinkäytön ja baarielämän puuttuminen sopii minusta erinomaisesti kaikille lapsiperheille, myös meille, vaikka en periaatteessa absolutisti olekaan.

• tyttelöt
        Lalli kirjoitti:

kunnon el-uskovainen ota vaimoa maailmasta. Tällainen henkilö on ajautunut jo vähän sivuraiteelle. Hän tarvitsisi ystäviä auttamaan, jotta pääsisi pois sellaisilta teiltä.

Kuinka uskovainen voi rakastaa sellaista ihmistä, joka elää synnissä, niin paljon että voisi ottaa tämän puolisokseen. Sellainen uskovainen on itsekin mielistynyt syntiin.

>>Kuinka uskovainen voi rakastaa sellaista ihmistä, joka elää synnissä, niin paljon että voisi ottaa tämän puolisokseen.>>

Kirjoituksestasi saa kuvan, että uskovainen ei elä lainkaan synnissä, ettei uskovainen ole syntinen ihminen. Me olemme Kaikki syntisiä olentoja. Ja kyllähän meidän pitäisi rakastaa kaikkia yhtä paljon. Myönnämme että on varoitettu puolison ottamisesta maailmasta. Mutta onko väärin ottaa puoliso maailmasta Ja tuoda hänet kristillisyyteen?

• Kokemusta on

Kyllä kannattaa. Olen itse esles-taustainen. Syntinen ja huono, mutta mukana kuitenkin. Vaimo ihan muualta, syntinen hänkin ja huono. Mutta molemmat luotamme Kristuksen sovitustyöhön. Päämääränä sama taivas. Aviovuosia takana 24. Kolmesta lapsesta kaksi mukana esles-leiritouhuissa. Kaikki hyvin. Hyvä kun esles-kerho saa geeniperimää muualtakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      402
      2132
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      12
      1959
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      250
      1405
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      82
      1059
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      56
      965
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      402
      948
    7. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      39
      818
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      789
    9. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      75
      760
    10. Hyvää yötä mies

Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      70
      734
    Aihe