paine laskee?

noviisi

Talossani on iso lämminvesi varaaja jota lämmitän yösähköllä.Jäähtyessään päivän aikana paine laskee.Siis verkostossa.Yöllä kun vettä taas lämmittää paine nousee normaaliin.Onko normaalia,vai onko vikaa jossain esim.kalvopaisuntaastiassa?Illalla kun lämmitys alkaa on pattereissa kauhea pulputus jonkin aikaa.Kaikki patterit olen käynyt läpi eikä ilmaa tule.Olen siis aivan aloittelija näissä asioissa joten älkää lyökö kovaa;)Rakentavaa ja auttavaa kommenttia kiitos.

19

7981

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noviisi

...jos hieman tarkennan niin vain verkoston ensimmäinen patteri pulputtaa illalla jonkin aikaa,ei kaikki patterit.

• Lämmitys

Oletko ilmannut varaajan ja puukattilan välillä olevat putket?

• ppp

Paisunta-astia on joko rikki, tyhjä vastapaineesta tai alimitoitettu järjestelmälle, mikä sekin on yleistä. Jos systeemi on ennen toiminut yösähköllä ilman ko. ilmiötä, veikkaan syyksi jompaa kumpaa kahdesta ensin mainitusta.

• noviisi

On siis toiminut ennen,eli osaatko kertoa mitä maksaa jos putkimies tulee tarkastamaan ja täyttämään,jos on vaan tyhjä?Ja mitä maksaa jos kalvo on rikki?Pitääkö vaihtaa koko astia?Noin suunnilleen jos sais hintaa...

• luulisin

Ihan normaalia. Vesi laajenee lämmetessään. Nyt syksyllä olen lämmitellyt kaksoiskattilaani puilla (vesitila 200 litraa) Kun veden lämpötila on 25 astetta on paine 0,3 ja kun lämmitän veden 110 asteiseksi on paine 1,6 Tuo 0,3 on monimi paine jonka olen kalvopaisunta-astiaan säätänyt. Pulputus saattaa loppua jos lisäät järjestelmään vähän vettä. Niin että painemittari vähän nousee. Vaikka 0,3:sta 0,5:een. Liiat vedet tulee sitten ylivuotoletkusta ulos kun vesi on kuumaa.

• noviisi

Vettähän saisi olla joka päivä lisäämässä,koska lämpimänä työntää joka kerta varon kautta ulos ylimääräiset.En tiedä mutta hölmöltä systeemiltä tuntuu jos noin pelaa...

• drtuduiiy
        noviisi kirjoitti:

Vettähän saisi olla joka päivä lisäämässä,koska lämpimänä työntää joka kerta varon kautta ulos ylimääräiset.En tiedä mutta hölmöltä systeemiltä tuntuu jos noin pelaa...

Siinä tapauksessa paisunta-astia on liian pieni. Paine pitäisi vaihdella korkeintaan 0.5-1.0 bar välillä ihannetapauksessa, varopaine 1.5bar. Paisarin koko nyrkkisääntönä on n.10% vesitilavuudesta ja esipaine yleensä 0.5bar. Esipaine tarkastetaan kun verkon paine on 0.

• hepe
        noviisi kirjoitti:

kalvopaisunta astiankalvo on rikki jos vettä tulee
        venttiilistä,mistä sinne lisätään ilmaa

• Sami_

Ei paineen pitäsi kovin paljon muuttua, jos kaikki on kunnossa. Vikana voi olla rikkoontunut kalvopaineastia, liian suuri vastapaine tai liian pieni vastapaine.

• noviisi

n.2barista 0,8 bariin paine putoaa.

• noviisi

Eikös se niin ollut että noita vastapaineita ei oikein itse kannata/pysty säätelemään.Onko tietoa mitä putkimies veloittaa jos käy kurkkaamassa ongelmaa?

• pumppaillu?
        noviisi kirjoitti:

Eikös se niin ollut että noita vastapaineita ei oikein itse kannata/pysty säätelemään.Onko tietoa mitä putkimies veloittaa jos käy kurkkaamassa ongelmaa?

Oletko pumpannu lisää ilmaa paisariin? Jos paisarissa on liikaa painetta se ei toimi. Vastapaineen saa säädettyä kun lasket paisarista ilmat pois ja vettä pois niin että verkoston paine on nolla. Sitten pumppaat paisariin ilmaa ja mittaat paineen sellasella auton rengaspaine mittarilla, 0,4 on OK. Sitten lisäät järjestelmään vettä niin että viisari heilahtaa vaikka 0,5:een. Mulla toimi näin.

• noviisi
        pumppaillu? kirjoitti:

Oletko pumpannu lisää ilmaa paisariin? Jos paisarissa on liikaa painetta se ei toimi. Vastapaineen saa säädettyä kun lasket paisarista ilmat pois ja vettä pois niin että verkoston paine on nolla. Sitten pumppaat paisariin ilmaa ja mittaat paineen sellasella auton rengaspaine mittarilla, 0,4 on OK. Sitten lisäät järjestelmään vettä niin että viisari heilahtaa vaikka 0,5:een. Mulla toimi näin.

en ole pumppailut lisää ilmaa.Jostain sain käsityksen että paisarissa on typpeä,joten en ole sen kanssa alkanut kikkailemaan...

• Sami_
        noviisi kirjoitti:

n.2barista 0,8 bariin paine putoaa.

2 baria on ihan liikaa, ellei kyse ole kerrostalosta.

• Älä laita ilmaa
        noviisi kirjoitti:

en ole pumppailut lisää ilmaa.Jostain sain käsityksen että paisarissa on typpeä,joten en ole sen kanssa alkanut kikkailemaan...

Paisunta astiassa on typpeä. Paisuntaastian kumi
        se joka siellä ottaa vastaan vedenlaajentumisen
        kestää pidempään typellä. Alä laita ilmaa.
        Putkiliike hoitaa homman.

• putkari2
        Älä laita ilmaa kirjoitti:

Paisunta astiassa on typpeä. Paisuntaastian kumi
        se joka siellä ottaa vastaan vedenlaajentumisen
        kestää pidempään typellä. Alä laita ilmaa.
        Putkiliike hoitaa homman.

pumppaa sinne autonrengaspumpulla ilmaa. Se on aivan varma!

• putkari2

Painaa paisunta-astiassa olevaa venttiiliä esim. ruuvimeisselillä. Jos sieltä tulee ilmaa se ei ole rikki vaan todennäköisesti esipaine pielessä tai sitten se on liian pieni pönttö. Jos vettä tulee niin se pönttö on rikki. Katso myös monenko barin varo venttiili teillä on jos paineen voi nostaa kahteen baariin eikä varo päästä vesiä pois. Kuulostaa vähän ihmeelliseltä koska melkein kaikissa omakotitaloissa on 1,5 barin varo.

• noviisi

Täytyy kokeilla.
        Tuota 2 baria itseasiassa olen hieman ihmetellytkin.Toivottavasti tuollanen 0,5 barin ylipaine ei tee kovasti hallaa systeemeille.

• Sami_
        noviisi kirjoitti:

Täytyy kokeilla.
        Tuota 2 baria itseasiassa olen hieman ihmetellytkin.Toivottavasti tuollanen 0,5 barin ylipaine ei tee kovasti hallaa systeemeille.

Tuskin se mitään vahinkoa on tehnyt, jos ei ole posahtanut mistään vielä rikki. Laske se ylin paine baariin tai vaikka vähän alle ja tarkasta sen jälkeen, paljonko on alin paine.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5140
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      124
      1643
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1479
    4. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      50
      1406
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1205
    6. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1110
    7. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1037
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      999
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      827
    10. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      16
      827
    Aihe