Kahdessa kerrostalossa missä olen asunut on olut sama meininki: Naapuri päivystää asuntonsa ovisilmän takana ja tarkkailee rapussa liikkuvien liikkeitä. Poloiset eivät vain ymmärrä että usein oven alta kajastava valo paljastaa heidät, tai sitten hankaavat itseään äänekkäästi ovea vasten.
Kerran kun oikein vitutti ja olin menossa ulos, niin eiköhän tämä naapuruston ovisilmä-kyylä jo tullut katsomaan että kuka siellä tepastelee. Sillä kertaa en kävellyt tietämättömänä oven ohi vaan hyökkäsin nopeasti ovea kohti ja livoin kielelläni rivosti huohottaen ovisilmään kiinni. Sisältä kuului hirveä töminä ja kiroilu kun kyylä kompuroi säikähtäneenä ovelta pois ja löi sitten välioven kiinni. Voi jumalauta että nauratti! Lähtipähän vitututus. Nykyään moikkaan aina ohimennessäni naureskellen ovisilmään, kun kuulen naapurini siellä tarkkailevan.
Ovisilmästä kyylääjät,
12
7295
Vastaukset
- sentään
Pitäähän sitä nyt immeisen tietää kuka siellä porstuassa kolistelee! Näitä nykyimmeisiä...
- kv käsimerkki
Minulla on tapana näyttää iloisesti keskisormea näille ovisilmästä kyylääjille. Ja todellakin aloittaja on aivan oikeassa: kyllä sen vaan kuulee ja huomaa, että jostain kyylätään. Ja kiva on myös havainnoida niitä vaikutuksia, mitä milloinkin kyylääjässä elehtimisellään saa aikaan. Aina sieltä jonkinlainen ryminä kuuluu. Sitten ehkä muutetaan epäonnistuneen juoruamiskampanjan jälkeen pikkuhiljaa pois.
- -nainen-
Tuolla Virossa on varsin yleistä tämä "ovisilmäkyylääminen". Kohta 80 -vuotias naapurini tiettää aina, milloin olen maisemissa.
Lienet vanha perinne Neuvostovallan ajoilta, jolloin olit, joko "kyttä tai ilmiantaja". Siellä on olemassa oikein tälläisiä "kerhoja", johon kuulutaan ja naapurita vahtivat toistensa omaisuutta.
- Rakennustarkastaja
Meinaan tuollainen ovisilmästä kyyläily nykyaikana
Itse olen asentanut webbikameran ovisilmään, jolloin näen suoraan tietokoneen monitorista kuka rapussa mölyää. Kamerassa on liikkeen tunnistin joka nappaa kuvan joka kerta kun aihetta ilmenee. Yö ajaksi voi laittaa nauhoituksen päälle.
Näin saan pidettyä minuuttiaikataulun rappumme liikkeistä.
Vastaavan järjestelmän olen asentanut tarkkailemaan parkkipaikkaa ja saunaosastoa. Nykyisillä langattomilla modeemeilla voi kameran piilottaa parinsadan meterin päähän tietokoneesta ja USB johto huolehtii virrasta. Ei tarvitse huolehtia pattereista. Järjestelmä on toiminut moitteita jo kuukausien ajan.
Hyötyäkin järjestelmästä on ollut todella paljon. Nyt tiedän kuka väänsi autoni sivupeilin ja että naapurin ämmä sairastaa psoriasista.- Joakim
Katso esittely:
http://www.kyttaajat.net/kuvia76.shtml
Millainen kamera sinulla on? Resoluutio on minulla tuossa kieltämättä aika huono, pitäisi varmaan ostaa uusi ja parempi valvontajärjestelmä, Kerankaan en nähnyt kunnolla tuliko naapurin elähtänyt juoppolutka pikkutunteina kotiin miehen vai naisen kanssa!
- K.K.
Et kai sinä porraskäytävässä vietä niin paljoa aikaa tai tee mitään niin intiimejä asioita, että jonkun katselu häiritsisi? Vähän suvaitsevaisuutta, kyttääjillekin!
- surkuhupaisaa!
Sitä hauskempaa mitä enemmän ihmisiä ovisilmissä! Luontainen taipumkseni esitellä itseäni yleisillä paikoilla voi tosin vilahtaa valloilleen, mutta onpahan tirkistelijöillekin sitten jotain todellista nähtävää! ;)
- nauraa...
LOISTAVAA!!:):)
- nimetön
Jos tunnette jonkun kyylän, ja taskunpohjalla on paksuhko tukku käteistä, tilatkaa kyylälle joululahjaksi ovenkokoinen kaksisuuntainen peili asennuksineen. Kyylä luulee päässeensä taivaaseen kun näkee naapurit ovensa edessä itseään peilaamassa, tiedottomana siitä että vainoharhainen naapurintäti toteuttaa itseään parhaillaan 110-prosenttisesti :D
- idiksestä!!
Kiitos ! ;)))))))))))))))))))
- helsinki ylämalmi..
En tiijä mitä ajattelet, mut itse välillä ihan oikeesti käyn epävarmuuteni takia tarkistamassa onx se ovi nyt ihan varmasti kiinni ja nappi lukkoasennossa ja luulin kuulevinani kerran ovikellon soivan, mut erehdyin ja kuitenkin kävin tarkistamassa olix siel kukaan ovisilmästä. en tiijä naapuristas kyylääx se oikeesti mut näköjään säkin kyyläät sen touhuja..
- Anonyymi00022
Ovisilmästä Nivala touhuaa.
Miten se pyytävä tunnistetaan
On vale vaateet
Vale passia
Vale rahaa
Vale identiteettiä, id varkauksia
Miten se polkupyörä omaksi todetaan passipolkupyörän runko numero
Lakimies väitteet kenen on, avioerot
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse43693SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1933599Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1283340Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky713312Korpelanvaara
Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit202176Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv251768- 311506
- 321461
- 891376
- 151323