HEI!
Minulla ei ole paljoakaan tietoa epilepsiasta mutta viime yönä sain ekaa kertaa kohtauksen, joka säikytti todella, ja siksi kysyisin voiko tämä olla epilepsiaa: Heräsin yöllä pahoinvoinnin tunteeseen. Kun pääsin vessaan, kroppa lamaantui aivan täysin ja kaaduin naamalleni lattialle. Valtava tuskanhiki ja hyvin kivulias polttava tunne levisi koko kroppaani. Yritin huutaa miestäni apuun mutta ääntä ei tullut. Suuta kuivasi paljon mutta en kyennyt nousemaan ottaakseni vettä. Sormet vääntyivät asentoon, johon en niitä normaalisti mitenkään saa.
Kohtausta kesti n. 10 min. Pystyin ajattelemaan selkeästi koko ajan vaikka kipu oli kova, mutta liikkumaan en kyennyt lainkaan. Ja loppujen lopuksi en sitten oksentanut vaikka aluksi oli sellainen olo. Pääsin kivun hellitettyä sänkyyn ja hetken tuntui vielä lievää jälkikipua, kunnes nukahdin. Tänään on ollut kaikki mahdolliset nivelet hyvin jäykkiä ja kipeitä. Voiko tämä olla epilepsiaa? Olen 30 v. eikä ennen ole ollut mitään tällaista.
Täysin tietämätön kysyy
19
1670
Vastaukset
mutta koska en ole lääkäri, niin kehoitan ottamaan yhteyttä omaan lääkäriin.
Saattoi myös johtua sydämmestä??
Varaa aika lääkärillesi mahdollisimman nopeasti.- pikaisesti
Mene lääkäriin kiireen vilkkaan. Kohtauksesi täytyy tutkia ja ei kannata vitkastella, sillä tutkimuksia joutuu monesti odottamaan muutenkin. Mahdollisia kohtauksen aiheuttajia voi olla monia, mutta sinut täytyy tutkia perusteellisesti ennen syyn ratkeamista.
- epileptikko mies itse
ei varmaankaan ole sitä. epilepsiassa kivut liittyvät yleensä päänalueelle ja voin vakuuttaa että jos saa epilepsia kohtauksen eikä ole lääkettä niin pää on pirun kipeä. ei pysty ottamaan edes yhtä askelta kun sattuu.
sun kannattaa tilata aika neurologilta mutta sitä ennen kannattaisi jutella jonkun yksityislääkärin kanssa mitä mieltä se on mutta ei missään nimessä terveyskesk.lääkärille koska ne ei tiedä yhtään mitään mistään ja ei ainakaan epilepsiasta mikä on ihan oma tieteenalue osattavanaan.- Ei lääkäri
Sait äsken huonon ohjeen. Epilepsian tutkimukset yksityisesti maksaa aika paljon, ja ainakin itse vaatisin perusteelliset tutkimukset. Ja sinun tapauksessa neurologisten tutkimusten lisäksi tehdään varmaan muitakin tutkimuksia kuten sydäntutkimuksia. Eli hintaa kertyy tutkimuksille jos menet yksityiselle. Jos et pääse keskussairaalaan tai yliopistosairaalaan, niin mene terveyskeskukseen kiireellisesti. He laittavat lähetteen eteenpäin. Jos eivät laadi, niin vaadi sitä. Alkututkimukset kuten kohtausoireiden kartoittaminen, EKG ja laboratorionäytteet voidaan ottaa terveyskeskuksessa, mutta suurin osa tehdään muulla (TT, MRI, EEG, erilaiset erikois-EEGt jne.). Hae vatiimustesi tueksi tietoa netistä mitä tutkimuksia yleensä tehdään esim. epilepsialiiton sivuilta. Epilepsiaa sairastavat tietävät paljon ja osaavat antaa vinkkejä, heillä ei kuitenkaan ole pätevyyttä tehdä epilepsiadiagnoosia ja arvioiden tekeminenkin toisen tilanteesta ilman asianmukaista koulutusta ja netin välityksellä on typerää.
- Ei lääkäri
Ei lääkäri kirjoitti:
Sait äsken huonon ohjeen. Epilepsian tutkimukset yksityisesti maksaa aika paljon, ja ainakin itse vaatisin perusteelliset tutkimukset. Ja sinun tapauksessa neurologisten tutkimusten lisäksi tehdään varmaan muitakin tutkimuksia kuten sydäntutkimuksia. Eli hintaa kertyy tutkimuksille jos menet yksityiselle. Jos et pääse keskussairaalaan tai yliopistosairaalaan, niin mene terveyskeskukseen kiireellisesti. He laittavat lähetteen eteenpäin. Jos eivät laadi, niin vaadi sitä. Alkututkimukset kuten kohtausoireiden kartoittaminen, EKG ja laboratorionäytteet voidaan ottaa terveyskeskuksessa, mutta suurin osa tehdään muulla (TT, MRI, EEG, erilaiset erikois-EEGt jne.). Hae vatiimustesi tueksi tietoa netistä mitä tutkimuksia yleensä tehdään esim. epilepsialiiton sivuilta. Epilepsiaa sairastavat tietävät paljon ja osaavat antaa vinkkejä, heillä ei kuitenkaan ole pätevyyttä tehdä epilepsiadiagnoosia ja arvioiden tekeminenkin toisen tilanteesta ilman asianmukaista koulutusta ja netin välityksellä on typerää.
Verkkoklinikan keskustelusivuilla oli suositus tällaisesta linkistä. Mielestäni aika hyvä ohje. Siitä voi olla apua jos menet terveyskeskukseen ja joudut vaatimaan tutkimuksia itsellesi tai saat muuten vaan asiasta tietämättömän lääkärin.
http://www.kuh.fi/~neu-web/verk04.htm - Hugo
Ei lääkäri kirjoitti:
Voihan sitä vaatia, mutta jos ei suostuta? Ei mielestäni tuo toinen neuvo ollut sinun neuvoasi arvokkaampi. Sanot, että neuvo oli typerä... tai sen antaminen. Ei minusta. Kaikilla ei ole pulaa rahasta, joten yksityinen voi olla erinomainen vaihtoehto selvittää sairaus, sillä tosiasia on, että terveyskeskuksissa ei ole tietämystä asiasta vai tiedätkö jonkun terveyskeskuksen, jossa olisi päteviä neurologeja? Päteviä lääkäreitä siellä varmasti on, mutta he tosiaankin sitten kirjoittavat lähetteen, jos kirjoittavat. Sanoit itsekin, että sitä pitää vaatia. Pitääkö mielestäsi potilaan osata vaatia oikeuksiaa? Jokatapauksessa lähetteen kirjoittaminen neurologille voi kestää aikansa ja sitten neurologin saaminen kiinni julkiselta myös aikansa. Jos tilanne on akuutti, voisi olla hyvä tilata ambulanssi ja mennä tutkimuksiin viikoksi tai pariksi... siten pääsee suoraan ilman lähetettä neurologille. Eikö? Tosin tutkimukset kyllä maksavat julkisellakin puolella, mutta ei niin paljon kuin yksityisellä.
Tässä nyt erilaisia näkökantoja ja minä en ole edes sairaanhoitaja tai lähihoitaja tai perushoitaja... sen tiedän, että vaatia pitää, mutta jos ei jaksa? Huutaminen yleensä auttaa parhaiten... mutta jos ei jaksa? Diplomatiakin auttaa, mutta jos ei jaksa sitäkään enää.
Koska osaat itse vaatia, niin olisitko valmis menemään tämän henkilön avustajaksi, että hän saisi parhaan mahdollisen hoidon ja sinä osaisit vaatia hänen puolestaan? Uskon, että osaat vaatia... toivottavasti saisit vaatimuksesi läpi. - Ei lääkäri
Hugo kirjoitti:
Voihan sitä vaatia, mutta jos ei suostuta? Ei mielestäni tuo toinen neuvo ollut sinun neuvoasi arvokkaampi. Sanot, että neuvo oli typerä... tai sen antaminen. Ei minusta. Kaikilla ei ole pulaa rahasta, joten yksityinen voi olla erinomainen vaihtoehto selvittää sairaus, sillä tosiasia on, että terveyskeskuksissa ei ole tietämystä asiasta vai tiedätkö jonkun terveyskeskuksen, jossa olisi päteviä neurologeja? Päteviä lääkäreitä siellä varmasti on, mutta he tosiaankin sitten kirjoittavat lähetteen, jos kirjoittavat. Sanoit itsekin, että sitä pitää vaatia. Pitääkö mielestäsi potilaan osata vaatia oikeuksiaa? Jokatapauksessa lähetteen kirjoittaminen neurologille voi kestää aikansa ja sitten neurologin saaminen kiinni julkiselta myös aikansa. Jos tilanne on akuutti, voisi olla hyvä tilata ambulanssi ja mennä tutkimuksiin viikoksi tai pariksi... siten pääsee suoraan ilman lähetettä neurologille. Eikö? Tosin tutkimukset kyllä maksavat julkisellakin puolella, mutta ei niin paljon kuin yksityisellä.
Tässä nyt erilaisia näkökantoja ja minä en ole edes sairaanhoitaja tai lähihoitaja tai perushoitaja... sen tiedän, että vaatia pitää, mutta jos ei jaksa? Huutaminen yleensä auttaa parhaiten... mutta jos ei jaksa? Diplomatiakin auttaa, mutta jos ei jaksa sitäkään enää.
Koska osaat itse vaatia, niin olisitko valmis menemään tämän henkilön avustajaksi, että hän saisi parhaan mahdollisen hoidon ja sinä osaisit vaatia hänen puolestaan? Uskon, että osaat vaatia... toivottavasti saisit vaatimuksesi läpi.Yksityislääkäri on hyvä ja nopein vaihtoehto, mutta kallis. Ja tyhmäkin tajuaa että toisilla on rahaa, mutta tarjosin terveyskeskusta vaihtoehtona niille joilla ei ole. En myöskään väittänyt että terveyskeskuksessa olisi neurologi töissä, vaan kirjoitin että sieltä saa lähetteen. Kehotin hakeutumaan hoitoon pikaisesti juuri sen vuoksi, että tutkimuksiin pääsyä joutuu usein odottamaan. On turha hukata aikaa kotona miettimiseen. Ja ikävä tosiasia on että joskus joutuu vaatimaan hoitoa. Niin ei tapahdu aina ja kaikille, mutta minulle on tapahtunut joissain tilanteissa. Ambulanssin soittaminen on minunkin mielestä paras keino, mutta se pitää tajuta tehdä kohtauksen yhteydessä. Ja jos apua ei saa terveyskeskuksen kautta, sen voi jälkeen tilata ajan yksityislääkärille. Julkisen puolen maksuista sen verran, että poliklinikkamaksu on jotain 20-25 euroa. Osastohoidosta velotetaan maksimissaan 7 vrk ajalta/ vuosi. Ja kalliista tutkimuksista kuten MRI, TT ja EEG ei veloteta erikseen. Jos en nyt ihan väärin muista, kun viimekäynnistä on aikaa. Ja olisi kiva jos jaksaisi auttaa muitakin tarvitsevia, mutta voimat on minullakin rajalliset. Yksi keino auttaa ja saada apua on käydä tällä palstalla.
- Ei lääkäri
Hugo kirjoitti:
Koska osaat itse vaatia, niin olisitko valmis menemään tämän henkilön avustajaksi, että hän saisi parhaan mahdollisen hoidon ja sinä osaisit vaatia hänen puolestaan? Uskon, että osaat vaatia... toivottavasti saisit vaatimuksesi läpi.Jätitit muuten kommentoimatta yhden olennaisen asian eli sen, että kohtauksen arvionti kuuluu alan ammattilaisille eikä sitä voi luotettavasti tehdä netissä. On vaarallista tehdä johtopäätöksiä ilman asianmukaisia tutkimuksia.
Kieltämättä pää on kipeä eli on pahempi olo kuin krapulassa.
Mutta mutta myös paikat voi olla kipeinä kouristusten takia.
Itse olen ollut reilut kymmenen vuotta rautarakenne-asentajana ja joutunut nostelelmaan rautaa paikoissa johon ei kone pääse.
Faktana voin sanoa tämän ilman kehumista, että saatuani kohtauksen 2000 vappuna tuli paikalle normaali ambulanssi ensin ja nähtyään minut kutsuivat myös lääkäriambulanssin.
Eli paikalla oli kolme "raavasta miestä" ja lääkäri.
Hetken kuluttua kutsuivat vielä yhden ambulanssin, jossa oli kaksi miestä.
Tämä vain siksi, että minulle voitaisiin antaa piikki.
Pieniä tuntuivat olevan nämä miehet, koska lääkäri pyysi paikalla olleista vieraista kolme miestä mukaan.
Laske tuosta kuinka monta päälläni oli parhaimmillaan ennen pistosta.
Olin kuulemma nostellut heitä kuin pikkupoikia ilman ennen piikkiä.
Voit varmaan uskoa, että seuraavana aamuna oli pään lisäksi muutkin paikat kipeänä.
- joopa joo
tuossa mun jälkeisessä viestissä oli itse asiassa asiaa. en tarkoittanut ihan sitä mitä sanoin. en tarkoittanut että pitäis mennä yksityislääkärille vaan sitä että ne on pätevämpiä. tiedän toki että ne maksaa mut kelalta saa korvauksia siinäkin tapauksessa.
Mun kantani oli oikeastaan se , että kannattaa selvittää asia asiantuntijoilla. Ja olen samaa mieltä seuravaan kirjoittajan kanssa siitä että keskussairaala on hyvä paikka. Hyvä pointti! Siellä minäkin sain hyvää palvelua. Pahoittelen väärin käsitystä mitä on tullut ilmi.
Siis tarkoitin juuri näitä ammattilaisia enkä mitään terv.keskuslääkäreitä.
sorry väärinkäsitys, mikä on ymmärrettävää.- Ei lääkäri
Niin, mutta terveyskeskuksessa voi kyllä käydä ottamassa verinäytteet, EKG:n ja muut alkututkimukset. Niistä voi pyytää kopiot mukaan yksityislääkärille jos hoito ei miellytä tai sitä kautta ei pääse jatkotutkimuksiin. Näin saattaa säästää jonkun verran. Ja sitäpaitsi aina on mahdollisuus, että myös terveyskeskuksessa on asiantunteva ihminen joka tajuaa laittaa lähetteen neurologille. Ja tarvittaessa vaatimusten apuna voi käyttää erilaista lähdemateriaalia kuten linkkiä, jonka mainitsin. Silläkin uhalla, että saa hankalan potilaan maineen ;)Itse olen siitä ylpeä!
Ei lääkäri kirjoitti:
Niin, mutta terveyskeskuksessa voi kyllä käydä ottamassa verinäytteet, EKG:n ja muut alkututkimukset. Niistä voi pyytää kopiot mukaan yksityislääkärille jos hoito ei miellytä tai sitä kautta ei pääse jatkotutkimuksiin. Näin saattaa säästää jonkun verran. Ja sitäpaitsi aina on mahdollisuus, että myös terveyskeskuksessa on asiantunteva ihminen joka tajuaa laittaa lähetteen neurologille. Ja tarvittaessa vaatimusten apuna voi käyttää erilaista lähdemateriaalia kuten linkkiä, jonka mainitsin. Silläkin uhalla, että saa hankalan potilaan maineen ;)Itse olen siitä ylpeä!
hankalaa potilasta ei ole olemassa.
On vain itseänsä täynnä olevia terveysaseman lääkäreitä, jotka tietävät kaiken -onneksi kaikki ei sentään ole.
Tosin itselleni -vaikka "hankala" potilas olenkin- on ollut onni saada yleensä asianmukaista hoitoa/jatko tutkimuksia.
Sitä pitää vain vaatia vaikka vähän ronskimmallakin kielen käytöllä, niin kyllä sen avun/ohjauksen toiseen paikkaan saa.- sauvatar
Pärre kirjoitti:
On vain itseänsä täynnä olevia terveysaseman lääkäreitä, jotka tietävät kaiken -onneksi kaikki ei sentään ole.
Tosin itselleni -vaikka "hankala" potilas olenkin- on ollut onni saada yleensä asianmukaista hoitoa/jatko tutkimuksia.
Sitä pitää vain vaatia vaikka vähän ronskimmallakin kielen käytöllä, niin kyllä sen avun/ohjauksen toiseen paikkaan saa.ei pidä heti antaa periksi. Vahinko vain, että kaikki ei tiedä oikeuksiaan ja tyytyvät terv.keskuksen lääkärin kommentteihin.
- Hugo
sauvatar kirjoitti:
ei pidä heti antaa periksi. Vahinko vain, että kaikki ei tiedä oikeuksiaan ja tyytyvät terv.keskuksen lääkärin kommentteihin.
Oikeuksistaan on aika vaikea ottaa selkoa ja sitten kai on velvollisuuksia, mutta niistä ei nyt kannata puhua. Oikeuksia vaadittava. Ydinkysymyshän on, etä hoito on saatava parhaalle tolalle ja sitten sen jälkeen oikeudet, joilla voi helpottaa elämää.
Pärren tilanne on minulle mysteeri. Näin äkkiä ajattelen, että mikä ihme tuo tapaturmaeläke on ja jos on työkyvytön kipujen takia, niin miksi ei voisi hakea työkyvyttömyyseläkettä? Eihän ne sitä helposti myönnä, mutta ilman hakemista ne ei ainakaan myönnä. Ja sitten työkyvyttömyyseläkettä hakiessaan ei todellakaan kannata vähätellä vaivojaan vaan mukaan kannattaa ottaa kaikenlaisia yksityiskohtia. Pärrekin voisi myöntää, että kivut kuormittavat jo psyykkisestikin. Jos ei saa unta tai pysty rakasta autoaan korjaamaan... niin helvettiähän se on. - Hugo
Pärre kirjoitti:
Sitä pitää vain vaatia vaikka vähän ronskimmallakin kielen käytöllä, niin kyllä sen avun/ohjauksen toiseen paikkaan saa.Muistaakseni puhuit jotain siitä tai että et voi hakea työkyvyttömyyseläkettä ilman sen saamista. En tajunnut silloin, että miksi ja en vieläkään. Jos et halua tänne kirjoittaa, että miksi... niin kirjoitatko minulle, niin yritän ainakin ihmetellä tilannetta kanssasi. Faktahan on, että olet työkyvytön?
Hugo kirjoitti:
Muistaakseni puhuit jotain siitä tai että et voi hakea työkyvyttömyyseläkettä ilman sen saamista. En tajunnut silloin, että miksi ja en vieläkään. Jos et halua tänne kirjoittaa, että miksi... niin kirjoitatko minulle, niin yritän ainakin ihmetellä tilannetta kanssasi. Faktahan on, että olet työkyvytön?
että olen työkyvytön tapaturman takia joka sattui töissä työaikana.
Tyhmä olisin jos hakisin työkyvyttömyyseläkettä.
Tapaukseni on vak.yhtiön päätettävissä ja todellakin toivon heidän päättävän asiastani tämän vuoden puolella.
Miksi näin toivon??
Syinä voidaan luetella moniakin asioita, mutta tärkein on SÄÄNNÖLLINEN kuukausiansio.
Jos hakisin työkyvyttömyyseläkettä ja saisin sen, niin ansioni putoaisivat katastrofaalisesti verrattuna tapaturmaeläkkeeseen.
Toisaalta toivon, että päätös siirtyy myöhemmäksi.
Miksi näin??
Siksi,että eduskunnassa on käsitteillä lakiehdotus haitta-asteesta jossa huomioidaan myös kipu.
Selvensikö asiaa??
Jos ei, niin kysy lisää.Hugo kirjoitti:
Oikeuksistaan on aika vaikea ottaa selkoa ja sitten kai on velvollisuuksia, mutta niistä ei nyt kannata puhua. Oikeuksia vaadittava. Ydinkysymyshän on, etä hoito on saatava parhaalle tolalle ja sitten sen jälkeen oikeudet, joilla voi helpottaa elämää.
Pärren tilanne on minulle mysteeri. Näin äkkiä ajattelen, että mikä ihme tuo tapaturmaeläke on ja jos on työkyvytön kipujen takia, niin miksi ei voisi hakea työkyvyttömyyseläkettä? Eihän ne sitä helposti myönnä, mutta ilman hakemista ne ei ainakaan myönnä. Ja sitten työkyvyttömyyseläkettä hakiessaan ei todellakaan kannata vähätellä vaivojaan vaan mukaan kannattaa ottaa kaikenlaisia yksityiskohtia. Pärrekin voisi myöntää, että kivut kuormittavat jo psyykkisestikin. Jos ei saa unta tai pysty rakasta autoaan korjaamaan... niin helvettiähän se on.ainoa joka ihmettelee tapaustani.
Tähän mennessä kaikki on mennyt prikulleen lain mukaan ja vak.yhtiö voisi käytännössäkin pitää asiaani vireillä aina siihen asti kunnes täytän 65v. Ei tarvitse muuta kuin laittaa paperit esim. VKK:lle, kipupolille tai kuntoutukseen uusiin tutkimuksiin, niin asia pysyy vireillä.
Käyhän täältä lukemassa kohtalotovereiden kirjoituksia, niin alat ehkä ymmärtämään.
http://savonsanomat.fi/index.php3?Depa=foorum&act=list&upm=21301&head=LUE
Sain yhdeltä vertaistukikaveriltani eilen sähköpostissa parit liitteet ja nyt vakuutusoikeus yrittää saada tapaturma tapausten käsittelykansiot säädetyksi jopa 100v salaisiksi.
Hae siinä sitten oikeutta, kun et saa oikeudessa olleista kaikista papereistasi kopioita.
Eihän niitä kaikkia ole tähänkän päivään mennessä saanut ja jos paperissa on tuomarinvalan vannoneen lääkärin lausunto, niin turha edes yrittää.
Kylmää, mutta totta.- Hugo
Pärre kirjoitti:
ainoa joka ihmettelee tapaustani.
Tähän mennessä kaikki on mennyt prikulleen lain mukaan ja vak.yhtiö voisi käytännössäkin pitää asiaani vireillä aina siihen asti kunnes täytän 65v. Ei tarvitse muuta kuin laittaa paperit esim. VKK:lle, kipupolille tai kuntoutukseen uusiin tutkimuksiin, niin asia pysyy vireillä.
Käyhän täältä lukemassa kohtalotovereiden kirjoituksia, niin alat ehkä ymmärtämään.
http://savonsanomat.fi/index.php3?Depa=foorum&act=list&upm=21301&head=LUE
Sain yhdeltä vertaistukikaveriltani eilen sähköpostissa parit liitteet ja nyt vakuutusoikeus yrittää saada tapaturma tapausten käsittelykansiot säädetyksi jopa 100v salaisiksi.
Hae siinä sitten oikeutta, kun et saa oikeudessa olleista kaikista papereistasi kopioita.
Eihän niitä kaikkia ole tähänkän päivään mennessä saanut ja jos paperissa on tuomarinvalan vannoneen lääkärin lausunto, niin turha edes yrittää.
Kylmää, mutta totta.Siellä taitaa olla jopa tuttuja töissä ja niiden päätökset ovat todellakin päin persettä, mutta onneksi siellä on fiksujakin. Itse hävisin jutun siellä täpärästi 3-2 ja lääkäri oli minua vastaan. Jos lääkäri olisi ollut "järkevä", niin olisin täten voittanut jutun.
Yritän perehtyä ainakin hieman juttuusi ja tuo, että asianosaisena et saa papereita nähtäväksesi 100 vuoteen kuulostaa kyllä täysin oudolta.
Töissä ollessani eläkelaitoksessa luin vakuutusoikeudenpäätöksia ja ne oli järestään hylkääviä ja ainoat, joihin kiinnitin edes huomiota oli ne, joissa oli äänestys. Se oli harvinaista. Katsotaan mitä voin tehdä ihmettelyn lisäksi. - Hugo
Pärre kirjoitti:
että olen työkyvytön tapaturman takia joka sattui töissä työaikana.
Tyhmä olisin jos hakisin työkyvyttömyyseläkettä.
Tapaukseni on vak.yhtiön päätettävissä ja todellakin toivon heidän päättävän asiastani tämän vuoden puolella.
Miksi näin toivon??
Syinä voidaan luetella moniakin asioita, mutta tärkein on SÄÄNNÖLLINEN kuukausiansio.
Jos hakisin työkyvyttömyyseläkettä ja saisin sen, niin ansioni putoaisivat katastrofaalisesti verrattuna tapaturmaeläkkeeseen.
Toisaalta toivon, että päätös siirtyy myöhemmäksi.
Miksi näin??
Siksi,että eduskunnassa on käsitteillä lakiehdotus haitta-asteesta jossa huomioidaan myös kipu.
Selvensikö asiaa??
Jos ei, niin kysy lisää.Ok, toimit järkevästi, mutta et suorinta tietä? Siitähän on kyse. Haluat maksimoida mahdollisen jopa lakimuutoksen tuoman hyödyn, joka ei todellakaan välttämättä tulossa voimaan... niistähän ei tiedä.
Siis järkevää on tietenkin saada mahdollisimman paljon rahaa. Siinä pelaat järkevää peliä. Muuten asia on epäselvä. Olet tainnut ottaa asioista niin paljon selvää, että kukaan ei voi tietää asiasta paremmin kuin sinä, mutta voisko olla, että spekuloit asioilla liikaa? Äh... en nyt enää sano mitään, ennen kuin tutustun asiaasi. Sanon sen, että ihmettelen yhä ja ei siis kovinkaan paljon selventänyt.
Mikä on siis tilanteesi nyt? Sanoit, että olet työkyvytön tapaturman takia ja käsittääkseni siis saisit työkyvyttömyyseläkettä. Sanot sen olevan kuitenkin pienempi kuin "tapaturmaeläke".
Jos olet ollut työelämässä pitkään ja ansiosi ovat olleet edes keskitasoa tulet saamaan varmaankin täydet prosentit ja täten työkyvyttömyyseläkkeesi olisi käsittääkseni aivan hyvä ja sinulla olisi säännölliset kuukausiansiot. Tästä tulevasta työkyvyttömyyseläkkeestä voit pyytä arviolaskelman eläkelaitokseltasi ja varmaan olet pyytänytkin. Joten, jos saisit työkyvyttömyyselääkkeen, niin näinhän saisit säännölliset työansiot? Eikö olekin näin? Saisit sitä siitä lähtien, kun se sinulle myönnettäisiin. En nyt muista, että saiko sitä hakemispäivästä lähtien, mutta tuskin. Lisäksi työkyvyttömyyseläkkeellä voi tehdä töitä ja eläke ei pienene... siinä on tietty raja, jonka verran voi töitä tehdä. Tällä yritän kumota tuon perustelusi säännöllisestä kuukausiansiosta, koska työkyvyttömyyseläke maksetaan todellakin kuukausittain ja säännöllisesti.
Ansio putoaisivat verrattuna katastrofaalisesti verrattuna tapaturmaeläkkeeseen. Pärre... mutta miten voit verrata tapaturmaeläkettä ja työkyvyttömyyseläkettä, kun et kumpaakaan saa? Tuohan on nyt aikamoista jossittelua. Kumpikaan ei ole nyt konkreettinen.
Tästä tulee kysymys, että mistä saat rahasi eli ansiosi nyt? Tämä selventäisi minun ihmettelyä.
Toivot, että päätös siirtyy myöhemmäksi. Ok, ymmärrän, koska tässä jäät odottamaan, että et saisit mahdollisesti enemmän ansioita. Kuitenkaan lakimuutos ei ole varma, ellei siitä ole tehty hallituksen esitystä. Silloin sen läpimeno on aika varma, mutta eriasia on sitten, että milloin laki tulee voimaan.
Tässä hieman mietteitäni, kun tunne tapaustasi, mutta toiko yhtään lisää mietteitä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403067- 802861
- 1892465
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362185- 201493
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411396- 101284
- 131269
- 221241