Käväisin tuossa aamuseiskalta hovikorjaajan juttusilla. Tämä "käsijarru" :) kun ei tahtonut pitää, sai tasaisella melkein työntämällä liikuteltua, vaikka poljin oli niin pohjassa kuin menee. Kuitenkin entinen omistaja sanoi vaijereiden ja kenkien vaihdetun viime kesänä, samalla yhteydessä kuin jarrulevyt ja palatkin.
No otimme takapyörät veksmitten ja toteamus oli, että säätöräikät olivat jumissa, jääneet kaiketi voitelematta remontin yhteydessä. Kengät tosiaan olivat iskemättömät, mutta valovuoden päässä rummuista. No rummut auki, räikät irti ja kunnon rasvat ratasakselille. Jo pelitti.
Vaan millainen pitäisi olla pito ehjissä ja säädöissään olevissa seisontajarruissa. Tallin luiskassa ei pidä aivan täydellisesti - luiskan kulma on tosin jyrkähkö, jotain 28 astetta, tämä talkkarin mukaan joka sitä talvisin hiekoittelee ja suolaa.
Aattelin vaan, notta pitääkö mennä vielä säätelemään - tosin poljin on "pohjassa" neljän räikkäräpsähdyksen jälkeen.
Näin kyselee nimim. leimakäynti kohta käsillä.
Seisontajarrun pito
6
8698
Vastaukset
- Silver
Tässäpä oman kokemukseni mukaan toimivaa :
Tietenkin osat pitää olla kunnossa, kuten sinulla
onkin. On turha säädellä jos osat on "loppu".
On hyvä huomata myös, että jarrulevyn sisäpinta,
joka siis on käsijarrun rumpu, on hyvässä kunnossa.
Jos pinta on syöpynyt, niin kenkä ei saa pitoa.
Lisäksi on tärkeä herkistää ja voidella (kuparirasvaa) käsijarrun kulma-linkku. Tämä on
siis jarrukilven alaosassa vaijerin päässä.
Käsijarrua käytettäessä tämä liikkuu n. 5 milliä.
Jos liike jää vajaaksi, niin ei tule tehoja.
Pahasti jumiutunut kannattaa uusia, koska ei ole
kovin kallis osa.
Olen säätänyt kässärin näin:
poljin painetaan 4-naksahdusta. Säädetään pyörästä
käsijarrua niin tiukalle, ettei rengas pyöri.
Kun poljin vapautetaan, niin pitää tällöin kuitenkin pyöriä "vapaasti".
Huom.: keskivaijerista ei saa säätää, tämä
vaikuttaa vain polkimen jäykkyyteen, eikä
vaikuta tehoon.
Käsijarru pitää olla niin tehokas, että kun se
on päällä, niin auto ei lähde kevyesti kaasua
painamalla liikkeelle. Mutta silti noinkin
jyrkässä luiskassa, mitä mainitsit, ei kannata jättää pelkän kässärin varaan.
PS: paras keino pitää kässäri kunnossa on
käyttää sitä.- Kaapo
sanoi suomalainen ruåttiksi. Juu, tällä "neljän naksahduksen periaatteella" jarruhommeli säädettiin. Taitavat olla MB-käpistelijöiden käsitykset aika lailla yhteneväiset. Jarrulevyt ovat abauttia vuoden ikäiset, joten se seisontajarrun rumpukin tosiaan on ehta.
Pitää tosiaan katsoa vielä tämä kulmalinkku. Olin kabiinissa painelemassa ja vapauttelemassa poljinta, kun kaveri sääteli ja rasvaili paikkoja.
Jospa on unohtunut....
Aiemmin ilmeni muuten ovela homma. Auton nokan ollessa alamäkeen päin jarru päästi auton valumaan hissukseen. Jos taas oltiin samassa paikassa keula "taivasta kohti", niin kiesi malttoi pysyä paikoillaan. Mikähän tässäkin mahtoi olla jutun juoni.
Niinpä, pakki tai ykkönen aina silmässä myös kässärin kanssa, vaikka sitten tasaisellakin. - Kallonkutistaja
Minä ole säätänyt niin, että poljin ylhäällä niin ettei pyörä enää pyöri käsin. Sitten vain sen verran aukipäin, että pyörii vapaasti =korkeintaan pieni kahnausääni.
Keskivaijerista sitten säädän tarvitessa polkimen liikeradan siihen kahdesta neljään naksahdukseen. Jos keskivaijeri on liian löysällä, pitää siis siitäkin säätää, koska muutenhan polkimen liikerata ei riitä.
Joo, pienellä kaasulla ei pitäisi lähteä liikkeelle =manuaali sammuu mieluummin. Mutta niin pieniltä näyttää ne käsijarruvermeet, että ainakin tehokkaammilla versiolla riittävällä kaasulla saa koko käsijarruvehkeet pyörimään rummun mukaan?
- W126
...4 naksauksen jälkeen. Ollut koko kahden vuoden ajan sama kireys ja ottaa tasaisesti. Liiankin hyvin toimii ollakseen mersu.
- Antti
Riittää kun menee irtosoratiellä pienessä vauhdissa lukkoon,siellä näkee hyvin tasaisuudenkin,tosiaan ne linkut(levittäjä) täytyy pelata,rumpu(levy) pois,ja nätisti painaa polinta,näkee miten levittää,ja kun menee vähän yli,ja hyvin palauttaa,niin kyllä pelaa.Oikea oppinen perus-säätö olisi vaijerin takatasaajista(josta pyörän vaijerit lähtevät,ja nekin voidella suihke syntteettisellä vaseliinilla=ketjuspray)löysääminen reilusti(takana keskellä pultti,hylsy jatko)siten kengät niin lähelle kuin suinkin(ei saa laahata)vaijerin takatasaajista sopivalle kireydelle 3-5 napsua polkimessa,niin tulevaisuudessa ei tarvitse kuin kengistä säätää
- Anonyymi
jäi vähän epäselväksi saitko leiman
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.35089481 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12581Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692368- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161552Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91401- 1121347
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181841328RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601320Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421227