Seisontajarrun pito

Kaapo

Käväisin tuossa aamuseiskalta hovikorjaajan juttusilla. Tämä "käsijarru" :) kun ei tahtonut pitää, sai tasaisella melkein työntämällä liikuteltua, vaikka poljin oli niin pohjassa kuin menee. Kuitenkin entinen omistaja sanoi vaijereiden ja kenkien vaihdetun viime kesänä, samalla yhteydessä kuin jarrulevyt ja palatkin.

No otimme takapyörät veksmitten ja toteamus oli, että säätöräikät olivat jumissa, jääneet kaiketi voitelematta remontin yhteydessä. Kengät tosiaan olivat iskemättömät, mutta valovuoden päässä rummuista. No rummut auki, räikät irti ja kunnon rasvat ratasakselille. Jo pelitti.

Vaan millainen pitäisi olla pito ehjissä ja säädöissään olevissa seisontajarruissa. Tallin luiskassa ei pidä aivan täydellisesti - luiskan kulma on tosin jyrkähkö, jotain 28 astetta, tämä talkkarin mukaan joka sitä talvisin hiekoittelee ja suolaa.

Aattelin vaan, notta pitääkö mennä vielä säätelemään - tosin poljin on "pohjassa" neljän räikkäräpsähdyksen jälkeen.

Näin kyselee nimim. leimakäynti kohta käsillä.

6

9435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silver

      Tässäpä oman kokemukseni mukaan toimivaa :

      Tietenkin osat pitää olla kunnossa, kuten sinulla
      onkin. On turha säädellä jos osat on "loppu".
      On hyvä huomata myös, että jarrulevyn sisäpinta,
      joka siis on käsijarrun rumpu, on hyvässä kunnossa.
      Jos pinta on syöpynyt, niin kenkä ei saa pitoa.

      Lisäksi on tärkeä herkistää ja voidella (kuparirasvaa) käsijarrun kulma-linkku. Tämä on
      siis jarrukilven alaosassa vaijerin päässä.
      Käsijarrua käytettäessä tämä liikkuu n. 5 milliä.
      Jos liike jää vajaaksi, niin ei tule tehoja.
      Pahasti jumiutunut kannattaa uusia, koska ei ole
      kovin kallis osa.

      Olen säätänyt kässärin näin:
      poljin painetaan 4-naksahdusta. Säädetään pyörästä
      käsijarrua niin tiukalle, ettei rengas pyöri.
      Kun poljin vapautetaan, niin pitää tällöin kuitenkin pyöriä "vapaasti".

      Huom.: keskivaijerista ei saa säätää, tämä
      vaikuttaa vain polkimen jäykkyyteen, eikä
      vaikuta tehoon.

      Käsijarru pitää olla niin tehokas, että kun se
      on päällä, niin auto ei lähde kevyesti kaasua
      painamalla liikkeelle. Mutta silti noinkin
      jyrkässä luiskassa, mitä mainitsit, ei kannata jättää pelkän kässärin varaan.

      PS: paras keino pitää kässäri kunnossa on
      käyttää sitä.

      • Kaapo

        sanoi suomalainen ruåttiksi. Juu, tällä "neljän naksahduksen periaatteella" jarruhommeli säädettiin. Taitavat olla MB-käpistelijöiden käsitykset aika lailla yhteneväiset. Jarrulevyt ovat abauttia vuoden ikäiset, joten se seisontajarrun rumpukin tosiaan on ehta.

        Pitää tosiaan katsoa vielä tämä kulmalinkku. Olin kabiinissa painelemassa ja vapauttelemassa poljinta, kun kaveri sääteli ja rasvaili paikkoja.
        Jospa on unohtunut....

        Aiemmin ilmeni muuten ovela homma. Auton nokan ollessa alamäkeen päin jarru päästi auton valumaan hissukseen. Jos taas oltiin samassa paikassa keula "taivasta kohti", niin kiesi malttoi pysyä paikoillaan. Mikähän tässäkin mahtoi olla jutun juoni.

        Niinpä, pakki tai ykkönen aina silmässä myös kässärin kanssa, vaikka sitten tasaisellakin.


      • Kallonkutistaja

        Minä ole säätänyt niin, että poljin ylhäällä niin ettei pyörä enää pyöri käsin. Sitten vain sen verran aukipäin, että pyörii vapaasti =korkeintaan pieni kahnausääni.

        Keskivaijerista sitten säädän tarvitessa polkimen liikeradan siihen kahdesta neljään naksahdukseen. Jos keskivaijeri on liian löysällä, pitää siis siitäkin säätää, koska muutenhan polkimen liikerata ei riitä.

        Joo, pienellä kaasulla ei pitäisi lähteä liikkeelle =manuaali sammuu mieluummin. Mutta niin pieniltä näyttää ne käsijarruvermeet, että ainakin tehokkaammilla versiolla riittävällä kaasulla saa koko käsijarruvehkeet pyörimään rummun mukaan?


    • W126

      ...4 naksauksen jälkeen. Ollut koko kahden vuoden ajan sama kireys ja ottaa tasaisesti. Liiankin hyvin toimii ollakseen mersu.

    • Antti

      Riittää kun menee irtosoratiellä pienessä vauhdissa lukkoon,siellä näkee hyvin tasaisuudenkin,tosiaan ne linkut(levittäjä) täytyy pelata,rumpu(levy) pois,ja nätisti painaa polinta,näkee miten levittää,ja kun menee vähän yli,ja hyvin palauttaa,niin kyllä pelaa.Oikea oppinen perus-säätö olisi vaijerin takatasaajista(josta pyörän vaijerit lähtevät,ja nekin voidella suihke syntteettisellä vaseliinilla=ketjuspray)löysääminen reilusti(takana keskellä pultti,hylsy jatko)siten kengät niin lähelle kuin suinkin(ei saa laahata)vaijerin takatasaajista sopivalle kireydelle 3-5 napsua polkimessa,niin tulevaisuudessa ei tarvitse kuin kengistä säätää

    • Anonyymi

      jäi vähän epäselväksi saitko leiman

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

      Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      149
      3999
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

      En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      14
      3728
    3. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

      Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      62
      3016
    4. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

      Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      12
      2992
    5. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

      Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      146
      2575
    6. Teboili alasajo on alkanut

      Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      60
      2399
    7. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

      Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      28
      2113
    8. "Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko

      "Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For
      Maailman menoa
      108
      1508
    9. Pystyisitkö pitämään

      Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      26
      1369
    10. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

      Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      65
      1360
    Aihe