Afrikkalainen kääpiösiili

^__^

Tarkoitus olisi hankkia afrikkalainen kääpiösiili kun ole saanut rahat kasaan. Olen perehtynyt niiden hoitoon muuten hyvin, mutta jos joku osaisi vastata seuraaviin kysymyksiin niin kiitollinen olisin:

1.Tarvitseeko sille antaa niitä jauhomatoja sun muuta IHAN jokapäivä?

2. Mitä hedelmiä sille voi syöttää, kun luin että niitäkin voi sille antaa?

3. Jos pitäisi se ottaa matkalle mukaan, niin miten se pärjää ulkona? Tarkoitan siis jos on hieman kylmempi ilma, että vaipuuko se horrokseen matkan aikana, vai voiko sen kuljettaa noin vain mukana? toivottavasti ymmärsitte tämän kysymyksen. :>

26

9158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      käväseppä suomensiiliyhdistyksen sivuilla. www.suomensiiliyhdistys.fi sieltä löytyy kaikkeen noihin vastaus vastaus ja moneen muuhunkin. Siili on hyönteissyöjä joten kyllä madot ovat jokapäiväistä ruokaa. nekään yksinään ei riitä päivän hyönteis osioo kattamaan. niiden lisäksi heinäsirkat (tai torakat,buffalomadot yms.)vaihtelevasti. )Nämähän sitä rahaa saavat juuri menemmän :)) ovat jokapäiväistä ravintoa. jauheliha (kana,kalkkuna,nauta yms) ovat hyvä lisä ötököitten lisäksi. Mutta pääpaino hyönteisillä!

    • Nimetön

      hedelmiä ei kannata joka päivä syöttää. noin kerran viikossa voi joitain hedelmia maistattaa kuten banaania ja muita ei väkeviä heldelmiä. mutta harvoin.
      ulkona siiliä ei missään nimessä voi pitää muutakun erittäin lämpimänä kesäpäivänä. Mutta kuljettaa voi kun on auto lämpimänä ja siili lämpimästi fleeseen pakattuna :)

    • Kikke

      1.Tarvitseeko sille antaa niitä jauhomatoja sun muuta IHAN jokapäivä?
      - Kyllä tarvitsee. Jos tuntuu, että ötököiden hankkiminen ei tunnu omalta jutulta niin silloin siili on valitettavasti väärä valinta lemmikiksi.
      Mutta kaikkeen tottuu, usko pois ;)

      2. Mitä hedelmiä sille voi syöttää, kun luin että niitäkin voi sille antaa?
      - Voi antaa, mutta tosiaa siili on ennen muuta hyönteis- ja lihansyöjä eli kuten jo kerran on vastattukin niin noin kerran viikossa voi hedelmiäkin toki tarjota.

      3. Jos pitäisi se ottaa matkalle mukaan, niin miten se pärjää ulkona?
      - Siili täytyy pakata lämpimästi esimerkiksi pahvilaatikkoon jonne laitetaan vaikkapa sanomalehteä, fleeceä ja limpparipullo joka on täytetty lämpimällä vedellä :)

    • oona

      1.-noin 2-4 kertaa viikossa muuten se pää see helposti lihoamaan
      2.-ainakin näitä kolmea päärynää omenaa ja banania

    • Nimetön

      1.Kyllä tarvitsee.Siilin pitää saada ruoka joka päivä mieluiten iltaisin tai sehän on hereellä illalla eli anna sille ruoka illalla eli jauhomatoja,sirkkoja,öttiäisiä yms. 2.Siilille voi syöttää päärynää(ei usein koska sen maha saattaa mennä sekaisin.banaania,persikkaa,Vaihtoehtoja löytyy paljon myös vauvan ruoka luomu soseita kokeile porkkana-sosetta se on hyvää antaa siilille,herne-maissi-paprika sekoitustakin voi antaa keitettynä.Käy lukemassa tarkemmat ohjeet osoitteessa www.suomensiiliyhdistys.fi ja siitä klikkaat tietoa siileistä jaravinto siellä lukee. 3.Jos haluat ottaa siilisi mukaan autoreissulle,Kesällä ainakin voit ottaa sen pieneen kuljetus-boxiin ja tarpeen mukaan ota myös sen koti vaikkapa peräkonttiin.Boxiin tulee laittaa:Muutama lämmin fleece-pala,ruoka-kippo,vesi-pullo,Hiekka-laatikko ja voi sujauttaa pallon leikkiä varten.Eli kesällä voit ottaa siilin mukaan.Talvella en suosittele siiliä otettavaksi,siinä tapauksessa joku tulisi hoitamaan sitä(ja miksei kesälläkin)Talvella vain muutaman kilometrein matkalle ja pane paljon pyykeitä,fleece-paloja sinne.Ei kumminkaan kannata talvella ottaa.Itselläni on 3kääpiösiiltä tällä hetkellä.Niiden nimet ovat:Beatrice,Bella ja Max.Jos joku lukee tämän ja ihmettelee että en ole sanonut mitään siili-yhdistyksen kesksutelussa en ole ehtinyt rekisteröityä,käyn vain lukemassa.Beatrice on 9kk ja Bella 1.vuosi ja 3kk.ja Max:1,7kk :)

    • @turbolover@

      Munkin on tarkoitus hankkia afrikkalainen kääpiösiili.....
      Mä oon lukenu netistä et sille pitää antaa vaihtelevaa ravintoo. Eli ei joka päivä niitä jauhomatoja.

      Osaisko joku vastata kysymykseen: Mistä niitä sais? Mä asun tässä lähellä Tamperetta eli ei sais olla missän hirveen kaukana.......

      • iida_

        Siilille tosiaan täytyy antaa monipuolista hyönteisravinota joka päivä. Tässä joku jo mainitsikin että jauhomadot on hyvin lihottavia, joten niitä korkeintaan kaksi tai kolme päivässä, jos edes sitäkään. :) Sirkat ovat hyvä ja vähärasvainen vaihtoehto lemmikkisiileille. Vähärasvaisia kissanraksuja kannattaa antaa myös vähän jotta siilin hampaat pysyvät vahvoina. Siileille ei saa myöskään antaa maito tai viljatuotteita tai eläinten sisäeläimiä täi muita hirveän rasvaisia ja suolaisia (esim. nakit) ruokia.


    • siili tieto (mul on oma siili)

      1.ruokaa tarvitsee antaa jokapäivä mutta jauhomatoja ei saa antaa koska siili lihoaa hyvin helposti
      2hedelmiä minä annan aina kun siili oppii uuden asian mutta annan usein sillaisia hedelmiä missä on d-vitamiinia mutta se on laktoositon ja maustamaton eli hyvin mieto!
      3.siiliä ei saa pitää alle 20*c muuten se vaipuu horrokseen eikä pärjää vähäisen rasvan takia jonka seurauksena on kuoleminen eli suosittelen yli 20*c lämpötilaa

    • saan ehka siilin

      munki pitais hankkii siilin ja oon lukenu paljon tietoo osotteesta www.suomensiiliyhdistys.fi tai jotain sinnepain.

    • nekku

      Minulla on oma kääpiösiili kotona olen Nea 9.v. Minunsiili puree mutta odotas hetki haensinun kysymyksesi.Raksuja kissan siis matoja noin joka toinen päivä ja niitä raksuja joka päivä en saa pistää sähköpostitunnustani.Siitä hedelmän syötöstä en kyllä ole kuullut.Kesällä voi kuljettaa jos on lämmintä mut talvella se vaipuu horrokseen.puutorin akvaario voi ottaa ehkä eläimet siksi aikaa.Osoite Brahenkatu 14 20100 TURKU PUH.02-2332515.www.puutorinakvaario.fi jos haluat niin kipin kopin viesti samaa kautta kun pistit kysymyksiäkin ja jos ei niin hyvää yötä.

    • Afrikkalainen kääpiösiili

      Joku oli kirjoittanut, että sirkat ovat parempi vaihtoehto kuin jauhomadot. Onko olemassa ei-eläviä sirkkoja? Ja montako niitä tulisi päivässä antaa ja kuinka monta ruokailukertaa siilillä on päivässä? Missä säilytätte madot, sirkat ja muut ötökät? o.O

    • #"atte"#

      joo ei siili tartte jauhomatoja ihan joka paivä mutta useasti joo.ja sitte kyllä mä ainakin omaa siiliäni oon kuljettanu jonkin verran että kyllä se kuljetusta viileissäkin oloissa kestää, mutta pakkasesta se ei tykkää että sitte jos on pakko kuljetaa pakkasella niin paksu peitto tai sellanen matkahäkin ympärille....niin kyllä se selviää.....

      • ihan minä vaan

        Moikka itelläni on siili ja se on niin nirso ettei se syö muuta kun kissanraksuja.
        Olen kokeillut myös banaania ja siitä se piti, syötin banaania tavallisella lusikalla,se oli aika huvittavan näköistä.


    • #"atte"#

      joo kyllä meiän siili söi mustikoita ja banaania ja sellasta........

      • kyselevä siilifani

        Hei. Paljonko afrikkalainen siili suunnilleen maksaa esim.faunataresta, onko tietoa? Ja mitä mieltä olette tuottaako siili allergiaa, kun jossain luki ettei pitäisi tuottaa. Kiitos, jos olet ystävällinen
        ja vastaat kysymyksiini. : ) ps.tietysti silti tiedän, että allergiareaktiot ovat yksilöllisiä, mutta, jos jollain allergisella/astmaatikolla on kokemusta olisin innokas kuulemaan siitä. KIITOS


      • älypää96
        kyselevä siilifani kirjoitti:

        Hei. Paljonko afrikkalainen siili suunnilleen maksaa esim.faunataresta, onko tietoa? Ja mitä mieltä olette tuottaako siili allergiaa, kun jossain luki ettei pitäisi tuottaa. Kiitos, jos olet ystävällinen
        ja vastaat kysymyksiini. : ) ps.tietysti silti tiedän, että allergiareaktiot ovat yksilöllisiä, mutta, jos jollain allergisella/astmaatikolla on kokemusta olisin innokas kuulemaan siitä. KIITOS

        joo oon astmaatikko ja mulla oli siili ja ei siitä tullu mitään oireita ja oon kuullu että ei siitä pitäis allergia oireita tulla ja mun siili makso jotain 300-600 euroo..mutta ostin sen tampereelta faunattaressa voipi olla halvempi ei oo tietoo...=).vastailen mielelläni..=)


      • okee
        älypää96 kirjoitti:

        joo oon astmaatikko ja mulla oli siili ja ei siitä tullu mitään oireita ja oon kuullu että ei siitä pitäis allergia oireita tulla ja mun siili makso jotain 300-600 euroo..mutta ostin sen tampereelta faunattaressa voipi olla halvempi ei oo tietoo...=).vastailen mielelläni..=)

        okei kiitti kun en tienny yhtää hintaakaa nii aattelin kysyy mikä suunnilleen se olis. joo okei : >


    • JASSU123123

      Moi!!

      Onko siilin ruokinta ällöttävää kun se kerran syö kaiken maailman ökkömönkiäisiä!!!?????????????

      • eveeee...!

        siilin ruokinta on aika ällöttävää aluksi, mutta kun hyönteisiin jne. tottuu alkaa se olemaan jo aivan normaalia.

        - eve


    • eveeee...!

      hei.

      1. Siilille tarvitsee EHDOTTOMASTI antaa joka päivä jauhomatoja ( 6-8 ) elävät olisivat aina parempia, koska ravintoarvot korkeammalla. Ja siili on siis hyönteis syöjä ja sen päivittäinen ruoka - annos koostuu enimmäkseen hyönteisistä.

      2. Siilille ei kannata syöttää hedelmiä. Joskus satunnaisesti voi syöttää esimö kurkkua, mutta on oltava aina tarkkana, että ne on todella pieniä paloja, koska ne voivat muuten juuttua siilin kurkkuun.

      3. Jos olet paljon reissussa, niin siili ei sovi sinulle lemmikiksi. Jos reissaat satunnaisesti, siilin voi ottaa mukaan, mutta kaikkein paras keno
      on jättää se jollekulle siilistille, koska jos jätät sen kaverin luokse on aina vaara, että sattuu jotain.. Ja siili on siis TODELLA arka kylmälle. Tiedän yhden siilisti kaverin joka kuljetti talvella autossa siiliä eläinten kuljetuskopassa, ja viikonpäästä siili menehtyi, koska oli paleltunut. Eli siili on todella kylä arka ! Jos olen mennyt itse johonkin siili mukana jokaisella on kylmä laatikko jossa on tehty saksilla pari happireikää.

      lisää voit tosiaan lukea www.suomensiiliyhdistys.fi.
      Jos hoidosta on joskus pulaa, niin otan satunnaisesti siilejä matkan ajaksi hoitoon, pientä korvausta vastaan... Jos on tarves niin voi ottaa sähköpostiini yhteyttä, kun en tällä käy.

      Ja onnea siilin hankiannasta ! :)
      - eve

      • -

        jotenkin vähän epäselkeetä kun joka toinen sanoo että ehdottomasti pitäis antaa joka päivä jauhomatoja, ja joka toinen sanoo että ei pidä. miten se nyt on ? ja tuolla on vielä jotain että toinen sanoo määrästä 1-3 ja toinen 3-6 ?


      • nih...
        - kirjoitti:

        jotenkin vähän epäselkeetä kun joka toinen sanoo että ehdottomasti pitäis antaa joka päivä jauhomatoja, ja joka toinen sanoo että ei pidä. miten se nyt on ? ja tuolla on vielä jotain että toinen sanoo määrästä 1-3 ja toinen 3-6 ?

        Ne jotka väittävät, ettei siilille tarvitse syöttää matoja ovat tietämättömiä.
        Yleensä kun pohditaan oman lemmikin ruokkimista pitäisi verrata sitä siihen, mitä se syö luonnossa. Luonnossa kääpiösiilit syövät hyönteisiä ravinnokseen, siispä jos haluaa terveen ja pitkään elävän siilin on sille syötettävä erilaisia hyönteisiä.
        Sanoisimpa jopa sitä eläinrääkkäykseksi jos ei viitsi sen vertaa omaan lemmikkiinsä panostaa, että syöttäisi sille kunnollista ruokavaliota. Sen takia mielestäni siili ei ole lapsen lemmikki, koska heillä tuskimpa on paljoa rahaa tuhlattavana siilin ruokintaan. Ja vanhempien mielestä on ihan sama mitä se siili syö, siilin terveydenkin kustannuksella.

        Riippuu ihan miten paljon muita ötököitä antaa, niin siihen suhteuttaa jauhomatojen annon.
        Tälläinen voisi olla yksi esimerkki yhden päivän ruokavaliosta:

        2 torakkaa (isoa)
        5 sirkkaa
        2 isoa jauhomatoa "jättistä"
        5 pientä jauhomatoa
        2 pillarssia
        2 vahakoisaa
        (Hyönteisiä voi vaihdella ja lisätä ja määriä laittaa aina harkinnan mukaan)
        lisäksi
        1 kanankaula
        1rkl kananjauhelihaa
        1tl porkkanasosetta (HUOM, siili EI ole kasvis-hedelmä-vihannes syöjä, joten pitäydy hyönteisissä!)


    • morroo

      jos siili vaipuu horrokseen se täytyy lämmittää nimittäin tämä kyseinen eläin ei itse toivu horroksesta!!!

      • datsumi

        Kääpiösiiliä ei todellakaan kannata hankkia eläinkaupasta vaan Suomen siiliyhdistyksen kasvattajalta!!! Eläinkaupasta ostetut usein purevat tms. sillä ne eivät ole tottuneet käsittelyyn poikasesta asti. Kasvattajalta taas saat varmasti terveen, käsittelyyn tottuneen poikasen kaikkine "ohjekirjoineen" ja tykötarpeineen. Ja kasvattajalta saat myös siilin päälle kunnon pinon hyviä vinkkejä :)


    • Heissan!

      Siilille täytyy syöttää hyönteisiä päivittäin, koska ne ovat siilin pääravintoa. Jauhomatoja ei joka päivä tarvitse antaa, vaan voi vaihtoehtoisesti antaa myös sirkkoja ja muita toukkia. Erilaisia hedelmiä ja vihanneksia voi antaa, mutta vain harvoin ( kerran tai pari viikossa! ) Siiliä voi kuljettaa ja ottaa mukaan, mutta en suosittele kovin kylmällä ilmalla. Lämmikkeitä kannattaa ottaa mukaan :)

    • Anonyymi

      mäki olisin hankkimas siilii, mut paljo se syö????

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe