Optipar + päässä heittää

Nomievain

Tällaista kyselen onko kellään kokemuksia kun olen syönyt optipar 20mg tässä noin vuoden verran ja huomannut että kun jättää pari päivää ottamatta niin tulee pientä huimaavaa oloa, siis tosi kamalaa päässä heittoa. Onko muilla samoja kokemuksia? Vai johtuuko tämä jostain muusta..

15

4129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tapitii

      En ole syönyt optibar lääkettä enkä tiedä mikä siinä on vaikuttavana aineena. Mutta itselläni tuli huimausta, kun lopetin cipramilin käytön. Siis sitä huimausta on tosi vaikea selittää, tosi kamala päässä heitto on aika hyvä määritelmä. Ja lääkäri sanoi, ettei mitään vieroitus oireita tule, mutta olen itse kokenut huimausta joka kerta, kun olen vähentänyt/lopettanut jonkun lääkkeen käytön, jota on määrätty paniikkihäiriön oireisiin. Joten uskon kyllä että se huimaava oire johtuu varmaan lääkkeen poisjäämisestä.

      • Anonyymi

        Vai ei tule vieroitusoireita paroksetiinista, josta yleensä tulee pahimpia vieroitusoireita SSRI lääkkeistä. Ha ha! Lääkärit on pelkkiä lääkeyhtiöiden juoksupoikia joiden kyky ajatteluun on huolestuttavan alhaista. 2005 oli eri ääni kellossa näemmä. Sitten kun vuosia kuluu alkaa ihmiskokeessa selvitä lääkkeiden todelliset ongelmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai ei tule vieroitusoireita paroksetiinista, josta yleensä tulee pahimpia vieroitusoireita SSRI lääkkeistä. Ha ha! Lääkärit on pelkkiä lääkeyhtiöiden juoksupoikia joiden kyky ajatteluun on huolestuttavan alhaista. 2005 oli eri ääni kellossa näemmä. Sitten kun vuosia kuluu alkaa ihmiskokeessa selvitä lääkkeiden todelliset ongelmat.

        Niin se tieto lisääntyy, tilanne nykypäivänä:

        https://www.bbc.com/news/health-48457980

        https://yle.fi/uutiset/3-11175017

        Tarinan opetus: Älä. Koskaan. Luota. Psykiatreihin. ja muihin lääkäreihin., Jotka tunkevat yhä uusia ja hienompia lääketeollisuuden kehittelemiä psykoaktiivisia aineita pahaa aavistamattomille potilaille kutsuen niitä lääkkeiksi. Ja joiden tietämys kyseisistä aineista on varsinkin alkupuolella niiden määräystä ameeban tasolla eli siis usein lääkeyhtiöiden tuottaman ja mielipidevaikuttajalääkeyhtiöidenvoitelemienegoaankiillottavienpuhuvapääpsykiatrientuottaman tiedon armoilla. Kaikki on upeaa ja fantsua lääkkeissä kun ne on vasta tuotu markkinoille ja patentit tuo rahaa lääkeyhtiöille.

        Kyseenalaista. Aina.

        Aina kun tulee uusi lääke. Jota. Hehkutetaan. Mediassa. Ihmelääkkeenä. Kyseenalaista! Etsi tietoa! Etsi kritiikkiä.

        Seuraa. Rahaa.

        Lääkärit saa leikkiä toisten aivoilla ja hermostolla vuositolkulla vailla mitään seurauksia saatika potilaalla mahdollisuuksia todistaa saamiaan vammoja.


    • Lulu27

      Lääkettä lopettaessa saattaa hyvinkin esiintyä sivuvaikutuksena huimausta. Jos olet lopettamassa lääkityksen niin sinuna ensin puolittaisin tabletin 10mg, söisin sitä jonkun aikaa(ehkä parisen viikkoa) ja sitten jättäisin pois. Parin päivän taukoja en harrastaisi jos ajot lääkettä normaalisti syödä. Laita vaikka kännykkään hälytys.

      • kun lopettaa

        lääkkeiden syönnin voi jännitystä tulla hieman takaisin ja "kiristää" niskaa sekä hartioita. Tästä seurauksena heikko verenkierto?!... tai ainakin omalta kohdalta olen huomannut tämän tyyppistä.


      • Anonyymi

        No huhhuh jos noin nopeaa tekee vieroituksen etenkin pitkään paroksetiinia käyttäneenä. Järki käteen! Tuossa ei tule nättiä lopputulosta!


    • opiparikkotar

      Itselläni oli erityiseti Optiparin aloituksessa n.puoli vuotta pahaa huimausta.
      Kestin sen, ja n.4vuotta on eri vahvuutta etsitty. Olen syönyt 20mg ja 40mg, mutta nyt on välimuoto 30mg paras. Ei huimaa enää.

      Se on todella ikävä ja väsyttävä tunne.
      Tekee sairaan oloiseksi.
      Kuitenkin täytyy todella punnita tarkkaan,
      mitä on valmis kestämään ja sietämään.
      Itse olen kokeillut n.4-eri ssri-lääkettä ja optipar on tuonut vähiten sivuoireita.

      Että näin itselläni.

    • -kleopatra-

      Joo samoja kokemuksia löytyy... maanisuus alkoi myös kun lopetin 4päiväks.. Pää oli ihan sekasin

      • Anonyymi

        Juu, SSRI vieroitus voi puhkaista maanisia oireita mitkä ei ole mikään kaksisuuntaisen merkkejä

        https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15291689/

        Jos haluatte tasapainoa ja vakautta elämäänne, älkää koskeko päätä, hermostoa ja välittäjäaineita sotkeviin SSRI lääkkeisiin.


    • tyidtyityi

      Olen 24v nainen jolla optipar 20mg ahdistukseen.
      Aloitin 9/2008 ja lopetin nyt 4/2009.
      Aloituksessa kannattaa käyttää varmuudeksi rauhoittavaa ns . lääkkeen sisäänajon aikana. Minä söin 2,5mg diapamin 3 ekana aamuna tueksi lääkkeen aloitukselle. Aloitus aiheutti vapinaa, pientä päänsärkyä. Myöhemmin hävisi orgasmikyky noin pariksi viikoksi ja palasi takaisin. Tuli myös lihasnykäyksiä tai että lihas säpsähtää ikäänkuin. Sekin meni ohi. Ainoa haittavaikutus mikä on ollut pysyvä on ollut yöhikoilu, joka ei sinänsä ole minua haitannut. Olen myös lihonnut 5kg. En osaa sanoa aiheuttiko lääke sitä vai ruokahalun lisääntyminen vai mikä. Lääkäri kuitenkin päätti kokeilla nyt vaihtoa Sertraliin 50mg. Optiparin käytöstä sen verran, että alkoholia pystyin käyttämään hyvin ja krapuloista en kärsinyt, kiitos optiparin. Mitään muistinmenetyksiä tms. ei ole ollut vaikka niitä pelkäsin lukemieni nettikeskustelujen pohjalta. Itse ahdistukseen on auttanut enkä ole saanut rankkoja paniikkikohtauksiakaan. Pelkäsin tosi paljon optiparin lopettamistakin, koska siitäkin kirjoitetaan paljon pahaa. Vähensin ensin 10mg.. söin sitä 4 pvä ja sitten jätin kokonaan pois. Kahtena iltana olen ottanut diapamin puolikkaan ahdistukseen ja käsien tärinään. Tärinää oli vain yhtenä päivänä Jonkinverran myös väsyttää, tosin olen aloittanut hiilihydraattitoman ruokavalion joka sekin saattaa aluksi viedä voimia. Kirjoitan siksi, koska haluat lievittää muiden epäilyksiä ja pelkoja, koska itse pelkäsin optiparin aloittamista että lopettamista. Hengissä ollaan ja lopettaminen oli helpompaa kuin ajattelin! ( nyt kuitenkin kun hehkutan ilmestyy kuin tyhjästä kauheat oireet :D )

    • Anonyymi

      Optipar tappaa sielun

    • Anonyymi

      Käytin Optiparia yli 15 vuotta "vapaaehtoisesti" pääsemättä siitä eroon useasta yrityksestä huolimatta. Viimeisellä yrittämällä sain hengenvaaralliset vieroitusoireet. Niitä hoidettiin sitten useammalla lääkkeellä. Sen seurauksena menetin kykyni tuntea tunteita sekä kykyni tuntea kiintymystä mihinkään tai kehenkään. Illat ja viikonloput kuluvat sängyssä maaten, koska motivaatiota muuhun ei kerta kaikkiaan ole. Kehoni ja muistoni eivät ole minun, vaan jonkun toisen. Kuin minulta puuttuisi sielu. Lääkäreiden ja hoitajien mukaan kuvittelen kaiken, koska lääkkeet eivät voi kuvailemani kaltaista tilaa aiheuttaa.

      • Anonyymi

        Itsellä eri SSRIn käyttöä kanssa vuosikymmen takana. Koen depersonalisaatiota ja derealisaatiota vieroituksen myötä. Sen seurauksena kaikki ympäristöä mukaanlukien tuntuu vieraalta. Kuin kytkös omaan sisimpään ja muistoihin olisi katki lääkevieroituksen myötä. Jotenkin aivan sairasta miten nuo lääkkeet sotkee ihmismieltä, hermostoa. Aika lääkittynä tuntuu vieraalta. Välillä oma peilikuvakin ja vieroitusoireiden ja lääkehaittojen runtelema keho jonka hermosto sotkettu tuntuu vieraalta. Yksi syy voi olla se että vieroitusta ei kestänyt kuin yrittämällä mahdollisimman paljon olla ajattelematta sitä mitä kehossa tapahtuu pyrkien kuin irroittamaan itsensä kehostaan mielessä. Minullakin oli aika varsinkin vieroituksessa määrättyjen turruttavien lääkkeiden seurauksena aika jolloin en tuntenut mitään. Se ei ollut kuin masennusta, se oli enemmänkin kuin anhedoniaa. Koko pieleenmennyt vieroitus kaikkine oireineen jossa puuttui tuki jätti niin kamalat traumat että nekin näyttelee ainakin itsellä osaa siinä kokemuksessa kuin olisi ihan puudutettu olo. Mutta uskon että myös vuosikausien lääkintä on sen anhedonian aiheuttanut. Minulla esim on PSSD joka on mielestäni yksi ulottuvuus tuota anhedoniaoloa, yksi sen osa-alue. Tunnen kuin lääkkeet olisi lamaannuttaneet minua tavoin mikä on ihan täysin epäinhimillistä eikä kenenkään pitäisi joutua kokemaan tällaista jonkun tämmöisen labrakemikaalin seurauksena. Olen satavarma että jotain hermostossani meni pieleen tämän lääkeruljanssin seurauksena.

        Haluan sanoa vinkiksi sen että aivomme ovat neuroplastiset ja jokainen asia mitä teet tekee uusia yhteyksiä aivoihisi.

        Voit rakentaa itseäsi uudelleen vieroituksen jälkeen. Et tule koskaan olemaan täysin samanlainen mutta harva muutenkaan on, ja muutumme. Tällaisen hirveän kokemuksen hyväksyminen voi olla hankalaa ja se voi tietyllä tavalla jättää vangiksi, varsinkin jos edelleen kantaa terveysongelmia/vammoja lääkkeiden seurauksena mitä jotkut kantavat. Keho on jotenkin paljon herkempi tämän lääkesotkun seurauksena ja vaikka yrittäisi unohtaa, keho ei unohda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä eri SSRIn käyttöä kanssa vuosikymmen takana. Koen depersonalisaatiota ja derealisaatiota vieroituksen myötä. Sen seurauksena kaikki ympäristöä mukaanlukien tuntuu vieraalta. Kuin kytkös omaan sisimpään ja muistoihin olisi katki lääkevieroituksen myötä. Jotenkin aivan sairasta miten nuo lääkkeet sotkee ihmismieltä, hermostoa. Aika lääkittynä tuntuu vieraalta. Välillä oma peilikuvakin ja vieroitusoireiden ja lääkehaittojen runtelema keho jonka hermosto sotkettu tuntuu vieraalta. Yksi syy voi olla se että vieroitusta ei kestänyt kuin yrittämällä mahdollisimman paljon olla ajattelematta sitä mitä kehossa tapahtuu pyrkien kuin irroittamaan itsensä kehostaan mielessä. Minullakin oli aika varsinkin vieroituksessa määrättyjen turruttavien lääkkeiden seurauksena aika jolloin en tuntenut mitään. Se ei ollut kuin masennusta, se oli enemmänkin kuin anhedoniaa. Koko pieleenmennyt vieroitus kaikkine oireineen jossa puuttui tuki jätti niin kamalat traumat että nekin näyttelee ainakin itsellä osaa siinä kokemuksessa kuin olisi ihan puudutettu olo. Mutta uskon että myös vuosikausien lääkintä on sen anhedonian aiheuttanut. Minulla esim on PSSD joka on mielestäni yksi ulottuvuus tuota anhedoniaoloa, yksi sen osa-alue. Tunnen kuin lääkkeet olisi lamaannuttaneet minua tavoin mikä on ihan täysin epäinhimillistä eikä kenenkään pitäisi joutua kokemaan tällaista jonkun tämmöisen labrakemikaalin seurauksena. Olen satavarma että jotain hermostossani meni pieleen tämän lääkeruljanssin seurauksena.

        Haluan sanoa vinkiksi sen että aivomme ovat neuroplastiset ja jokainen asia mitä teet tekee uusia yhteyksiä aivoihisi.

        Voit rakentaa itseäsi uudelleen vieroituksen jälkeen. Et tule koskaan olemaan täysin samanlainen mutta harva muutenkaan on, ja muutumme. Tällaisen hirveän kokemuksen hyväksyminen voi olla hankalaa ja se voi tietyllä tavalla jättää vangiksi, varsinkin jos edelleen kantaa terveysongelmia/vammoja lääkkeiden seurauksena mitä jotkut kantavat. Keho on jotenkin paljon herkempi tämän lääkesotkun seurauksena ja vaikka yrittäisi unohtaa, keho ei unohda.

        Otan osaa, meillä näiden asioiden kanssa painivilla ei todella ole helppoa. Nämä eivät ole kenen tahansa kanssaihmisen normaalin arkielämän piiriin kuuluvia asioita.

        Minulla on myös tiedonkäsittelyn vaikeuksia. Lyhytkin keskittymistä ja tarkkaavaisuutta vaativa psyykkinen ponnistelu kuluttaa voimani nopeasti loppuun. Esim. pelkkä puolen tunnin autolla ajo saa aikaan sellaisen psyykkisen uupumuksen, että saatan puhua ihan sekavia kun ajatus ei yksinkertaisesti toimi. Väenpaljous ja meteli saavat myös joskus aikaan samanlaisen tilan. Puhelimessa puhuessani ja TV:tä katsoessani joudun todella skarppaamaan, että aivoni kykenevät edes jotenkin prosessoimaan kuulemani. Jos nämä eivät ole aivovaurion oireita, niin mitkä ovat? Pahinta on yrittää vääntää rautalangasta näitä poikkeavuuksia kanssaihmisille, kun eivät ymmärrä kuitenkaan. Pelottavinta on varmaan se, että kaikki oireeni ovat tulkittavissa, ja tulkitaan, masennukseksi. Mutta kun ei ole!
        -05.02.2022 19:47


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otan osaa, meillä näiden asioiden kanssa painivilla ei todella ole helppoa. Nämä eivät ole kenen tahansa kanssaihmisen normaalin arkielämän piiriin kuuluvia asioita.

        Minulla on myös tiedonkäsittelyn vaikeuksia. Lyhytkin keskittymistä ja tarkkaavaisuutta vaativa psyykkinen ponnistelu kuluttaa voimani nopeasti loppuun. Esim. pelkkä puolen tunnin autolla ajo saa aikaan sellaisen psyykkisen uupumuksen, että saatan puhua ihan sekavia kun ajatus ei yksinkertaisesti toimi. Väenpaljous ja meteli saavat myös joskus aikaan samanlaisen tilan. Puhelimessa puhuessani ja TV:tä katsoessani joudun todella skarppaamaan, että aivoni kykenevät edes jotenkin prosessoimaan kuulemani. Jos nämä eivät ole aivovaurion oireita, niin mitkä ovat? Pahinta on yrittää vääntää rautalangasta näitä poikkeavuuksia kanssaihmisille, kun eivät ymmärrä kuitenkaan. Pelottavinta on varmaan se, että kaikki oireeni ovat tulkittavissa, ja tulkitaan, masennukseksi. Mutta kun ei ole!
        -05.02.2022 19:47

        Itse koin jotain samaa. Muistan esimerkiksi pahimpana aikana visiittejä markettiin jossa menin ihan ylikuormittuneeseen tilaan kaikista niistä aistiärsykkeistä, isosta määrästä ihmisiä ja ponnistelusta. Yhtäkkiä vaan tuntui kuin tuli "aivotiltti" ja senpäiväiset energiat oli vedetty loppuun. Oloni oli poissaoleva ja sekava kun yritin lopussa ponnistella itseni pois marketista kohti autoa. Silmäluometkin saattoivat roikkua ja olin ihan "pihalla". Se oli kuin jotain neurologista väsymystä, totaalinen aivotiltti. Joskus kaikkialta tulevat aistiärsykkeet kuormittivat todella ja tekivät sekavan olon.

        Jos yritin tehdä jotain keskittymistä vaativaa, aivoni menivät ihan ylistimuloituneeseen tilaan mitä seurasi tiltti. Ajatus ei toiminut jonain päivinä. Lähimuisti oli riekaleina(valitettavasti edelleen näitö ongelmia on) ja aivot oli kuin täynnä jotain pumpulia, aivosumu oli jatkuvasti. Jatkuvaa kamppailua jumittavan pään kanssa. Kuin olisi saanut jonkun vaurion aivoihin enkä yhtään ihmettelisi kokemani perusteella vaikka nuo lääkkeet vahingoittavatkin aivoja tai hermostoa vieroituksessa tai muuten mitä minulle määrättiin vieroituksen aikana joka laukaisi vieläkin toksisemman reaktion. Ponnistelu vei helposti mielen ihan ylikierroksille mitä usein seurasi sitten kuvaamani "väsähdys tai tiltti". Se ikkuna mitä pystyi toimimaan oli alussa todella pieni.

        Uni oli katkeilevaa ja huonoa ja palautuminen heikkoa, koska vieroitus tuhosi unet. Vaikka nukkui hiljalleen paremminkin se neurologinen uupumus seurasi joka paikkaan. Joskus keskustelujen seuraaminenkin vei ihan kohtuuttomasti energiaa. Oli päästävä aina hiljentymään ja levolle hiljaiseen huoneeseen välillä. Väittäisin että tuota levon tarvetta kannattaa kuunnella. Toki myös aivojen aktivointi on fiksu idea neuroplastisuuden takia eikä jäädä passiiviseksi, mutta sitä kannattaa tehdä senhetkisen jaksamisen rajoissa. Fyysisen kunnon kasvattamiseen ja terveyteen kannattaa satsata. Hermostoa kannattaa pyrkiä rauhoittamaan mahdollisimman paljon.

        Jos sinua helpottaa kuulla tuo alkoi hiljalleen helpottaa mutta se otti tosi pitkän aikaa. Väittäisin että kognitiiviset ongelmani ovat merkittävästi korjaantuneet, mutta edellen kamppailen muunlaisten lääkkeiden puhkaisemien oireiden kanssa jotka yhdistän vahvasti lääkkeisiin.

        Oli mielenkiintoista, kun joskus eräs kanssavieroittautuja kenen kanssa juttelin jakoi minulle tämän videon https://youtu.be/M7VEuMNgQSU
        Siinä kuvataan ilmiö flooding mikä liittyy aivovaurioihin.

        On aivan pelottavaa, kuinka paljon voi samaistua aivovaurion saaneiden kokemuksiin.

        Ja ei todellakaan nuo oireet ainakaan mielestäni omalla kohdalla olleet mitään masennusta vaan neurologisia oireita joita kukaan ei koskaan vahvistanut olemassa oleviksi tai lääkkeisiin liittyväksi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11313
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3153
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      3004
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2197
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1958
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1805
    7. 93
      1795
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1794
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1768
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1647
    Aihe