Olen asunut kolmessa eri vuokra-asunnossa, nykyisin asun omassa omistusasunnossa. Ajattelin hieman kertoa kokemuksiani. Olisi kiva kuulla myös muiden kokemuksia aiheesta.
Yksityiseltä vuokraamassani asunnossa oli todella rauhallista. Asunto sijaitsi Turun keskustassa. Talossa asui suunnilleen puoliksi nuoria ja puoliksi vanhuksia. Vanhukset olivat todennäköisesti alkuperäisiä asukkaita ja nuoret opiskelijoita. Koskaan ei kuulunut häiritseviä ääniä, naapurit tervehtivät, ym. Henki tuntui olevan todella hyvä, ei ollut mitään pahaa sanottavaa.
Halusin muuttaa isompaan ja muutin yh-rakennuttajien vuokrataloon. Talossa asui pääasiassa nuoria ihmisiä ja jonkun verran keski-ikäisiä. Meno oli erittäin rauhallista, mitään häiriötä ei syntynyt. Asuin asunnossa reilu 1,5 vuotta, mutta naapureita en oppinut tuntemaan kunnolla edes ulkonäöltä. Muutaman kerran tervehdin rappukäytävässä naapureikseni olettamiani henkilöitä, mutta koska kukaan ei reagoinut tervehdyksiin mitenkään, lopetin tämän melko nopeasti. Selvästi talon henki oli se, että ihmiset asustelivat siellä, mutta eivät haluneet ottaa mitään kontaktia muihin asukkaisiin.
Muutin vuodeksi ulkomaille opiskelujeni takia ja palatessani menin Turun kaupungin vuokra-asuntoon, koska heillä sattui olemaan tarjolla sopivan kokoinen asunto sopivalla paikalla. Asuin kämpässä reilu puoli vuotta, jonka jälkeen ostin oman. Samassa rapussa asui kaksi keski-ikäistä ja täysin alkoholisoitunutta pariskuntaa. Huutoa ja meteliä oli yöt ja päivät. Rappukäytävässä ja talon ympärillä liikkui todella epämääräistä porukkaa. Eräänä aamuna töihin lähtiessäni hississä oli komeat oksennukset. Muutamana aamuna hissiin oli kuseskeltu. Yhtenä iltana rappukäytävästä kuului ihmeellistä lasin helinää ja kun kävin katsomassa, niin alakerran mies rikkoi lasipulloja rappukäytävässä portaiden kaidetta vastaan. Kellarikomerooni murtauduttiin, pyöräni varastettiin pyöräkellarista. Sain tarpeeksini ja muutin pois. Koska olin päässyt opiskeluiltani työelämään, päätin ostaa oman asunnon.
Sen verran voin sanoa, että ei se omassakaan asuminen aina niin autuaallista ole. Naapurit ovat ihan ok, mutta ihmeellistä remontointia on menossa ympäri vuoden ja välillä ympäri vuorokauden. Vaikka talossa onkin vain omistusasuntoja, on talon yksiöt muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta sijoitusasuntoja. Yksiöissä sitten onkin hyvinkin kirjavaa väkeä, pääasiassa nuoria. Itseäni ei ole häirinnyt, mutta yhtiökokouksissa kuulee ties mitä tarinoita häiriköistä. Missään vuokratalossa ei ole ollut samanlaista kyttäämistä ja rutinaa, kuin nykyisin on. Talossa asuu jonkun verran vanhuksia ja heille mikään ei ole koskaan hyvin. Jos olen viemässä esim kauppakasseja hissiin ja samaan aikaan on 1. kerroksen vanhus tulossa, niin johan alkaa rutina, ettei hissä saa varata koko päiväksi, jne. Reilun kahden vuoden aikana kellarikomerooni on murtauduttu kerran ja pyöräkellarista minulta on varastettu kaksi pyörää. Tämä silti, vaikka asun ns. hyvällä aluella. Talossa naapurit kyllä tervehtivät rappukäytävässä, eli henki on päällisin puolin hyvä, vaikka kyttäämistä ja kateutta tuntuu esiintyvän turhan paljon.
Eli jos vertaan kokemuksiani, niin kaikken rauhallisinta on todennäköisesti asua joko yksityisen vuokralaisena tai jonkun yksityisen vuokrayhtiön asukkaana. Näillä ei ole mitään velvoitteita ottaa ihmisiä vuokralaisiksi sosiaalisin perustein. Itselläni kaikkein huonoimmat kokemukset olivat kaupungin vuokratalosta. Siellä ei ketään tuntunut kiinnostavan mikään, vaihtuvuus oli suurta, eli koskaan ei tiennyt, onko joku vastaantulija talon asukas vai ei. Myös kaupunki tuntui sijoittavan omiin vuokra-asuntoihinsa asukkeja sosiaalisin perustein. Nämä olivat siis näitä elämäntapajuoppoja. Toki omistusasunnossa on paljon hyviä puolia, mutta ei omistusasunnossakaan pysty naapureitansa valitsemaan. Ja jos naapurusto on sietämätön, niin ei siitä silti niin vaan lähdetä muualle, kuten vuokra-asunnoista.
Kokemukseni ovat siis kerrostaloasumisesta. Ymmärrän, että elämisestä kuuluu ääniä, erityisesti kerrostalossa, kun naapureita on sekä yläpuolella, että alapuolella, oikealla ja vasemmalla. Enkä pidä häiritsevänä esim lasten leikeistä kuuluvia ääniä, sillä ne loppuvat kuitenkin illalla. Häiritsevänä pidän esim keskellä yötä bilettämistä todella äänekkäästi, seinien poraamista ja vasaroimista yöllä sekä muuta äänekästä tappelua ja riehumista yöaikaan.
Kaupungin vuokratalot vs. yksityiset
17
8602
Vastaukset
- täälläkin....
Minulla on kokemusta kerrostaloasumisesta omistusasunnossa, kaupungin vuokra-asunnossa sekä YH-rakennuttajien vuokra-asunnossa.
Omistusasunnossa, jossa asuin äitini kanssa aikoinani ennen kuin muutin kotoa pois, talossa oli mielestäni ihan hyvä henki. Äiti kyllä valitti, että yhtiökokouksessa vanhat jäärät ajavat omat muutosehdotuksensa läpi väkisin, mutta itselläni ei tästä tietenkään ymmärrettävästä syystä ollut kokemusta. Asukkaat tervehtivät toisiaan, oli sitten omistusasuja tai vuokralla asuva, esim. opiskelija. Remontointia ja naputtelua oli jonkin verran, mutta ei häiritsevästi. Henki oli mielestäni talossa hyvä, varkauksia ei esiintynyt. Vaihtuvuus oli pientä.
Sitten muutin kotoa pois, asuin ensin ulkomailla jonkin aikaa ja sen jälkeen kaupungin vuokra-asunnossa muutaman vuoden. Kaupungin asunnosta ei ole minullakaan hyviä kokemuksia. Osa asukkaista oli toki melko normaalia ja mukavaa porukkaa, työssäkäyviä tavallisia ihmisiä tai lapsiperheitä, opiskelijoita. Ongelman muodostivatkin työttömät ja syrjäytyneet, keski-ikäiset ja usein miespuoliset kännirähisijät. Nämä juopottelivat porukalla milloin missäkin asunnossa, ja heitä oli talossa paljon. Yhdestä tai kahdesta olisi ehkä päässyt eroon häätämällä, mutta kun niitä oli niin monta, ja kämpissä majoitettiin myös asunnottomia pultsarijoukkoja, jotka olivat saaneet häädön muista asunnoista. Keskellä päivää tuli humalaista örveltäjää rapussa vastaan, osa heistä kuseskeli lasten leikkipaikoille pihassa, mölysivät sisällä, ulkona, parvekkeella, kellonajasta tai vuorokaudesta riippumatta. Muita asukkaita he kyräilivät ja keksivät perättömiä juoruja, varsinkin niitä, jotka yrittivät heidän rähinöitään hiljentää. Omille känniporukan jäsenille oltiin kai uskollisia, vaikka kaikenlaista riitaa ja nyrkkitappelua tuntui sielläkin olevan. Törkeyksiä ja raivareita sai kuunnella ohi mennessään ja joskus tulivat ovellekin rähjäämään. Täysin sairasta roskasakkia.
Noh, vuokra noissa asunnoissa oli edullinen, tosin ei niin alhainen kuin asuntojen tason ja jatkuvien järjestyshäiriöiden perusteella olisi pitänyt olla. Huoltofirman kanssa oli myös ongelmia: jos asunto oli liian kylmä, lämpötilaa ei nostettu, jos jotain rikottiin, sitä ei viitsitty korjata pyynnöistä huolimatta jne.
Seuraavaksi muutin yh-rakennuttajien omistamaan vuokra-asuntoon. Vaihtuvuus kyseisessä talossa oli melko suurta, mutta asukkaat kuitenkin tavallisia ja fiksunoloisia nuoria. Käytävillä tervehdittiin aina, hississä vaihdettiin pari sanaa ja oltiin ns. perusystävällisiä, mitä nyt hyviin käytöstapoihin kuuluu, mutta sen kummemmin naapureihin ei tutustuttu (tosin itse en tällaista erityisemmin edes kaipaa). Talo oli hyvin rauhallinen, biletystä oli silloin tällöin, mutta ei häiritsevässä määrin. Lisäksi seinät olivat ihme kyllä sen verran paksut, että ääniä ei juuri kuulunut, paitsi pihalta ja parvekkeilta. Ja mielenkiintoista kyllä, nuorten iloiset juhlintaäänet ja normaalin rajoissa pysyvä seurusteleminen kavereiden kesken ei häirinnyt niin paljon, kuin se kaupungin asunnoissa tutuksi tullut juoppojen "juhliminen", joka oli aina sellaista masentavaa rähjäämistä ja riitelyä, josta oli aito hauskanpito kaukana. Remontointia ei tietenkään vuokra-asunnoissa ollut. Asukkaina oli selvästi rauhallisempaa porukkaa kuin kaupungin vuokra-asunnossa. Koskaan ei tarvinnut pelätä kotiin mennessä, kuunnella tuntikausia kestävää rähinää ja juopottelua naapurikämpästä (todella ankeaa pidemmän päälle) kukaan ei huudellut törkeyksiä tai suhtautunut vihamielisesti naapureihin. Tavaroita ei rikottu eikä varastettu. Huomionarvoista on myös se, että näissä asunnoissa ei ollut mitään sosiaalitapauksia.
Tulin siihen lopputulokseen, että yksityisellä vuokrayhtiöllä on mahdollisuus valita asukkaansa tarkemmin, eikä mikään taho velvoita heitä asuttamaan sosiaalitapauksia, mustalaisia, rahansa juoneita syrjäytyneitä rähisijöitä, yms. potentiaalisimpia ongelmien aiheuttajia. Tämä vaikuttaa kaikkien asumisviihtyvyyteen. KAupungilla on toisin. Hiljattain uutisoitiin tapauksesta, jossa Lahden kaupunki sai syytteen siitä, että se ei ollut suostunut tarjoamaan asuntoa mustalaisille tarpeeksi nopeasti. Jos kaupunki ei anna asuntoa, voidaan ääritapauksessa syyttää jopa heitteillejätöstä. Jos muut vuokrayhtiöt ovat kieltäytyneet antamasta asuntoa (tai hakemukset on heitetty mappi Ööhön), kaupunki on aina viimeinen taho jonka on pakko löytää asunto. Kaupungilla ei ole varaa valita, asunnontarve ratkaisee. Lisäksi yksityisillä vuokrayhtiöillä vuokrat ovat sen verran kaupungin vuokria korkeammat, että kaikista pahimmat tyhjätaskut eivät edes haluaisi yksityisen vuokrayhtiön kämppään, vaan lähtevät mieluummin hakemaan asuntoa sieltä edullisemmasta päästä. Ja tällä en tarkoita, että syrjäytyneet tai vähävaraiset automaattisesti aiheuttavat ongelmia, mutta oman kokemukseni perusteella kaupungin asunnoissa asuu suhteessa eniten tätä roskasakkia, jotka eivät välitä muiden asumisviihtyvyydestä pätkääkään. Ja se, että odotellaan porukalla lähi-Alepan aukeamista aamulla jotta saadaan ne mäyräkoirat, joita sitten joukolla ryystetään törkyisessä kämpässä paperiseinien sisällä, naapurien kuunnellessa möykkää ja soitellessa poliisia, on käsittämättömän surullista touhua. Kaupungin kämppien tienoilla leijui minusta sellainen luovuttamisen ilmapiiri, surullinen ja ankea meininki, joka tarttui vähitellen niihinkin asukkaisiin jotka eivät tällaisia olleet aikaisemmin. Ja joo, voi olla olemassa hyviäkin kaupungin asuntoja, mutta omat ja tuttujen kokemukset puoltavat väin tätä spurgupuolta. Ikävä kyllä.
Nyt olen muuttanut taas ulkomaille, ja kun palaan Suomeen, ostan todennäköisesti oman asunnon. Näin siksi että oma on aina oma, ja remonttia tai ei, pidemmän päälle taloudellisesti järkevin ratkaisu. KAupungin asuntoon en muuta enää koskaan, enkä suosittele sitä kenellekään, varsinkaan omille tuleville lapsilleni. Parhaat kokemukset ovat minulla omistusasunnossa sekä yksityisen vuokrayhtiön asunnoista. Aso-asunnoista olen kuullut positiivisia kommentteja, mutta sellaisessa en ole itse asunut.- on siinä
että vuokran antaja huolehtii kaikesta
mm. jääkaapit ja kaikki .
omassa on ostettava aina itse kaikki .
kaupungin vuokra-asunnot onkin kaikista köyhimmille etupäässä joten se on sekalaista
mutta nyt on venäläisiä uusnatseja tullut kaupungin asuntoihin miten ne saa näitä asuntoja ei ymmärrä kun nämä on suomen kansan köyhille tarkoitettuja ??
venäjän mafiaakin on ja ne majoittaa
noin 12 ihmistä per asunto kun venäläiset asuttaa suomen maata ja tekee siitä venäjää tosin venäläiset ostaa osakkeitakin suomesta .
mutta venäläiset näköjään saa kaupungin asuntoja jostain syystä suomessa .
vähän ihmetyttää kun suomalaisia on asunnottominakin .
suomalaisiakin uusnatseja toki on kaupungin asunnoissa .mutta kun asuin osakkeessa sielläkin juotiin viinaa joka asunnossa ja tapeltiin ja huorattiin . ihan on kuin nooan päivinä !! kansa hukkuu synteihinsä .
oma osake on paras jos ajattelee että lapsillekin jää sitten perittävää . - Anonyymi
Minä olen miettinyt, että kun muutan Suomeen, ostan jonkun muun asunnon, omaa asuntoa en rupee uudelleen ostamaan.
- Tiinuliini
Itse olen asunut kaupungin vuokratalossa sekä sitten yksityisen ihmisen vuokraamassa vuokratalossa, jossa asun edelleen.
Kaupungin vuokratalossa oli 95% asukkaista ihan normaaleja työssäkäyviä, mutta loput 5% oli enemmän tai vähemmän syrjäytyneitä. Nämä muutamat ihmiset aiheuttivat kaikki järjestyshäiriöt, mitä talossa tapahtui sinä aikana, kun asuin siellä. Välillä oli sammuneita rappukäytävässä, välillä tapeltiin sisällä ja ulkona, rappukäytävässä poltettiin tupakkaa. Lisäksi kyseiset henkilöt ryypiskelivät kesällä lasten leikkipihalla, joka oli omiaan kehittämään riitaa lapsiperheiden kanssa. Käsitykseni mukaan näistä häiriköistä tehtiin myös valituksia ja joku taidettiin jopa häätää, mutta näiden häiriköiden määrä pysyi suunnilleen vakiona koko ajan. Eli koko asumisyhteisö joutui kärsimään muutaman ihmisen takia.
Yksityisen vuokralaisena olen asunut reilun vuoden. Vuokra on toki korkeampi, mutta asumismukavuus on ihan eri luokkaa, kuin kaupungin vuokra-asunnossa. Talossa on omistusasujia suurin osa ja sitten meitä nuorempia vuokralaisia jonkun verran. Kaikki on ystävällisiä ja muutenkin talossa on suhteellisen rauhallista. Välillä toki jonkun koira haukkuu tai joku vasaroi, lapset itkevät, tms. Mutta ne ovat mielestäni normaaleja elämisen ääniä ja kuuluvat kerrostaloon.
Eli en myöskään voi suosittella kaupungin vuokrataloja omien kokemusteni perusteella. Sinällään ihmiset olivat siinäkin talossa ihan mukavia, näitä muutamaa rauhanhäiritsijää lukuun ottamatta. Mutta ainakin kaltaiselleni nuorelle naisella oli mukavampaa siirtyä muualle, kuin kuunnella kännisten keski-ikäisen miesten huutelua ja ehdotuksia. Ja se mitä olen kavereiltani kuullut, niin kokemukset ovat samansuuntaisia. Eli tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että kaupungin vuokrataloissa on aina näitä alkoholisteja ja ties mitä sijoitettuna, jotka sitten eivät välitä mistään ja terrorisoivat kaikin tavoin muiden elämää.- Minun kokemukseni
Vuokrahistoria:
yksityinen, vvo, vvo, vatro, yksityinen, yksityinen, nyt asun omassa.
Järjestyksessä kokemuksia:
Yksityinen oli hiljainen. Ei rasahdustakaan mistään. Talo tehty 50-luvulla ja täynnä eläkeläisiä. Voi olla että me olimme ne häiriköt.
vvo:n talossa soi piano aamusta iltaan. Sitten tuli ulkoseinäremontti, joka kesti puoli vuotta. Hermot riekaleina muutimme pois.
vvo:n toisessa talossa seinien läpi kuului kaikki. pihan kakarat repivät hermot riekaleiksi. armoton pallon jytinä aamusta iltaan.
vatron talossa yläpuolella kymmenlapsinen perhe. äkkiä pois.
yksityisellä kanta-astujia yläpuolella. sietämätön meteli.
toisella yksityisellä vuorotyössä käyvä tyyppi. sietämätön siivouksesta aiheutuva meteli joka yö.
nyt omassa. hiljaista on, muttei tämäkään talo ole yhtään sen paremmin rakennettu kuin edellisetkään. pelko perseessä odotan, milloin naapuriin muuttaa häirikkö. - kokemuksia
Minun kokemukseni kirjoitti:
Vuokrahistoria:
Yksityinen oli hiljainen. Ei rasahdustakaan mistään. Talo tehty 50-luvulla ja täynnä eläkeläisiä. Voi olla että me olimme ne häiriköt.
vvo:n talossa soi piano aamusta iltaan. Sitten tuli ulkoseinäremontti, joka kesti puoli vuotta. Hermot riekaleina muutimme pois.
vvo:n toisessa talossa seinien läpi kuului kaikki. pihan kakarat repivät hermot riekaleiksi. armoton pallon jytinä aamusta iltaan.
toisella yksityisellä vuorotyössä käyvä tyyppi. sietämätön siivouksesta aiheutuva meteli joka yö.
nyt omassa. hiljaista on, muttei tämäkään talo ole yhtään sen paremmin rakennettu kuin edellisetkään. pelko perseessä odotan, milloin naapuriin muuttaa häirikkö.olis täällä.Vuokra-asuntohistoria: Yksityinen, vvo.vvo, kaupunki.
Kaikissa ollut samantyyppisiä häiriöitä.Nyt olen asunut pari vuotta samassa kaupungin talossa ja viimeinen vuosi ollut hyvä. Olen tullut siihen tulokseen, että ei voi ennakoida, missä on paras asua.
Nykyisessä kerrostalossa asukaskunnasta muutti pois ns."häiriköt" ja sen jälkeen on ollut siistiä ja rauhallista.Muutenkin talossa on useita pitkä aikaisia( parikymmentäkin vuotta asuneita) asukkaita, jotka ovat "kunnollisia".
Tietysti parhainta olisi asua omakotitalossa jossa ei ole naapureita vieressä. - meteli seis
Minun kokemukseni kirjoitti:
Vuokrahistoria:
nyt omassa. hiljaista on, muttei tämäkään talo ole yhtään sen paremmin rakennettu kuin edellisetkään. pelko perseessä odotan, milloin naapuriin muuttaa häirikkö.itsellä kokemusta omistusasumisesta kerrostalossa sekä vuokralla Sato, Eläkefennia, yksityinen sijoitusyhtiö. Rivitaloista Yh (vuokra) ja VVOn asumisoikeusasunto. Näistä oma kämppä oli valitettavasti huonoimmasta päästä. Kyseessä 60-luvun kerrostalo, jossa huono äänieristys ja puolet kämpistä vuokralla. Huono homma kun talossa on paljon alkoholiongelmaisia, myös omistajissa oli näitä. Omistusasunnossa on se ikävä puoli että muuttaminen on hankalampaa jos ei viihdy.
Saton vuokra-asunto oli 70-luvun lähiökerrostalo, yllättävän rauhallinen vaikkakin talossa asui paljon ulkomaalaisia. Eläkevakuutusyhtiön uudehko kerrostalo sen sijaan iso pettymys: huono äänieristys ja meluavia naapureita. yksityisen sijoitusyhtiön vuokra-asunto (30-luvun talo) kamalin missä olen asunut sekä kuntonsa että naapurien puolesta.
rivitalot näistä parhaita. ei ole ollut häiriötä naapureista. seuraavaksi omakotitaloon! - Kateellinen
meteli seis kirjoitti:
itsellä kokemusta omistusasumisesta kerrostalossa sekä vuokralla Sato, Eläkefennia, yksityinen sijoitusyhtiö. Rivitaloista Yh (vuokra) ja VVOn asumisoikeusasunto. Näistä oma kämppä oli valitettavasti huonoimmasta päästä. Kyseessä 60-luvun kerrostalo, jossa huono äänieristys ja puolet kämpistä vuokralla. Huono homma kun talossa on paljon alkoholiongelmaisia, myös omistajissa oli näitä. Omistusasunnossa on se ikävä puoli että muuttaminen on hankalampaa jos ei viihdy.
Saton vuokra-asunto oli 70-luvun lähiökerrostalo, yllättävän rauhallinen vaikkakin talossa asui paljon ulkomaalaisia. Eläkevakuutusyhtiön uudehko kerrostalo sen sijaan iso pettymys: huono äänieristys ja meluavia naapureita. yksityisen sijoitusyhtiön vuokra-asunto (30-luvun talo) kamalin missä olen asunut sekä kuntonsa että naapurien puolesta.
rivitalot näistä parhaita. ei ole ollut häiriötä naapureista. seuraavaksi omakotitaloon!Mä tossa olin toisena tässä ketjussa. Hienoa että pääset omakotitaloon! Olen kateellinen, mutta perässä pöristellään täälläkin. Pari vuotta kerrostalossa kärvistelyä ja sitten omaan.
Olen sitä mieltä, että rakennuskantamme on surkeaa neuvostorakentamista. Voi kunpa löytyisi se karismaattinen henkilö, joka kertoisi, ettei grynderillä ole vaatteita.
- Ex asukas
Asuin 12v pienkerrostalossa. kaikki vuokraasuntoja tuli lama ja talo myytiin yksityiselle joka muutama vuoden päästä perusti asuntoosakeyhtiön ostin myös itse asuntoni omaksi. ensimmäiset 7v talo oli rauhallinen talossa asui eläkeläisiä ja nuorempia ihmisiä .sijoittaja osti talosta 2 asuntoa ja laittoi vuokralle silloin alkoi ralli jota kesti 5 vuotta asunnoissa huumehörhöjä ja muita epä sosiaalisia tapauksia kaikki järjestään sosiaalitoimiston kautta tulleita. asunnoissa tappelua/muijan hakkaamista musiikin soittoa keskellä yötä koiran haukkumista. autojen parkki tilat yhtiössä pienet ongelma asukkaiden /heidän tuttujen autonromuja pihassa . pahimpana viikkona jouduin soittamaan poliisit 4 kertaa . kuuluin asyhtiön hallitukseen yritettiin asunnon haltuunottoa useampaan kertaan aina kun saatiin häätö prosessi alkuun asunnon omistaja hoiti asukkaat pois asunnosta toiselle paikkakunnalle omistamaansa asuntoon . asuntojen omistajalle sanottiin monta kertaa ota kunnon vuokralaisia tutki taustat meni kuuroille korville .viimeinen rasti oli asuntoon muutti romaaneja.ihan fiksun tuntuista porukkaa aluksi .alkoi yöllinen meteli musiikin soittoa tappelua juhlia viikonloppuisin asunnossa sukua kavereita . taas häätö prosessi päälle tällä kertaa otettiin asianajaja avuksi .no Romaanit poistuivat paikka kunnalta ilman häätoä.mulla kuppi ihan täynnä .laitoin asunnon myyntiin ja sain kaupaksi . 5v piina ohi
- Natalie
"asunnoissa tappelua/muijan hakkaamista musiikin soittoa keskellä yötä.... pahimpana viikkona jouduin soittamaan poliisit 4 kertaa... viimeinen rasti oli asuntoon muutti romaaneja"
Hehe, kuulostaa niin tutulta. Keski-ikäiset alkoholisoituneet mieshenkilöt, joista täällä paljon valitetaan, yleensä elävät hiljaista elämää, juopottelevat yksinään ja vetäytyvät omiin oloihinsa. Itselläni ei ole heistä ollut koskaan minkäänlaista harmia, lukuunottamatta penkillä istuvien spurgujen satunnaista peräänhuutelua.
Pahimpia ovat kuitenkin työttömät nuoret, runsaasti alkoholia käyttävät miehet, jotka ovat majoittaneet asuntoon usein epävirallisesti myös tyttöystävänsä. Yöllinen meteli on toistuvaa, nainen ottaa kuonoonsa vähintään kerran pari viikossa ja huolesta sairaana jännittää itse seinän takana aamuyöstä poliiseja, selviääkö toinen osapuoli hengissä ja koska ne tappavat toisensa. Asunnon haltija on muutoinkin hyvin aggressiivinen ja käy käytävässä käsiksi muihin naapureihin. Lemmikit saavat karua kohtelua, koiria potkitaan, kissoja kuristetaan. Näiden ihmisten ahdistuneisuus ja elämän ankeus alkaa tarttua itseenkin, kun kaikki kuuluu seinän läpi. Poliisien käynnit ovat arkipäivää, ja joskus kun ovat menossa oven läpi, täytyy käydä sanomassa asunnon haltijan sammuneen parvekkeelleen (asutaan maan tasalla) eikä hän täysillä soivasta musiikistakaan johtuen kuule poliisien oven hakkaamista.
Mielestäni keski-ikäisten spurgujen örinä ei ole mitään tuohon verrattuna. Jouduin em. tilanteeseen, kun opiskelujen takia vaihdoin väliaikaisesti kaupunkia ja jostain piti saada asunto NOPEASTI, mikä tahansa, missä tahansa kelpasi. Siinä oltiin sitten loukussa jonkun aikaa.
Toinen ääripää oli yksityinen vuokra-asunto, jossa pidin toisinaan hellepäivinä tuuletinta päällä. Hyvin tarkkaavainen naapurin pariskunta oli soittanut taloyhtiön huoltomiehet paikalle ilmoittaen, että minulla on vesihana yökaudet päällä. Siinä sitten aamulla seitsemän aikaan hieman hämmentyneenä kylpytakissa ihmettelin, mitä kaksi isoa äijää tekee ovellani työkalupakkien kera vaatien päästä sisälle. Alakerrassa mummot veisasivat joka ikinen aamu 6:n aikaan virsiä, joten herätyskellolle ei ollut käyttöä.
Nyt asun yksityisellä vuokralla talossa, jossa suurin osa asukkaista on asuntojen omistajia. Vuokra on kallis, asunto erittäin tasokas ja hyvällä alueella, silti, naapureitaan ei voi valita, enkä allekirjoita sitä, että yksityisellä tai omistusasunnossa asuminen olisi välttämättä paras mahdollinen asuinmuoto. - Natalie
Natalie kirjoitti:
"asunnoissa tappelua/muijan hakkaamista musiikin soittoa keskellä yötä.... pahimpana viikkona jouduin soittamaan poliisit 4 kertaa... viimeinen rasti oli asuntoon muutti romaaneja"
Hehe, kuulostaa niin tutulta. Keski-ikäiset alkoholisoituneet mieshenkilöt, joista täällä paljon valitetaan, yleensä elävät hiljaista elämää, juopottelevat yksinään ja vetäytyvät omiin oloihinsa. Itselläni ei ole heistä ollut koskaan minkäänlaista harmia, lukuunottamatta penkillä istuvien spurgujen satunnaista peräänhuutelua.
Pahimpia ovat kuitenkin työttömät nuoret, runsaasti alkoholia käyttävät miehet, jotka ovat majoittaneet asuntoon usein epävirallisesti myös tyttöystävänsä. Yöllinen meteli on toistuvaa, nainen ottaa kuonoonsa vähintään kerran pari viikossa ja huolesta sairaana jännittää itse seinän takana aamuyöstä poliiseja, selviääkö toinen osapuoli hengissä ja koska ne tappavat toisensa. Asunnon haltija on muutoinkin hyvin aggressiivinen ja käy käytävässä käsiksi muihin naapureihin. Lemmikit saavat karua kohtelua, koiria potkitaan, kissoja kuristetaan. Näiden ihmisten ahdistuneisuus ja elämän ankeus alkaa tarttua itseenkin, kun kaikki kuuluu seinän läpi. Poliisien käynnit ovat arkipäivää, ja joskus kun ovat menossa oven läpi, täytyy käydä sanomassa asunnon haltijan sammuneen parvekkeelleen (asutaan maan tasalla) eikä hän täysillä soivasta musiikistakaan johtuen kuule poliisien oven hakkaamista.
Mielestäni keski-ikäisten spurgujen örinä ei ole mitään tuohon verrattuna. Jouduin em. tilanteeseen, kun opiskelujen takia vaihdoin väliaikaisesti kaupunkia ja jostain piti saada asunto NOPEASTI, mikä tahansa, missä tahansa kelpasi. Siinä oltiin sitten loukussa jonkun aikaa.
Toinen ääripää oli yksityinen vuokra-asunto, jossa pidin toisinaan hellepäivinä tuuletinta päällä. Hyvin tarkkaavainen naapurin pariskunta oli soittanut taloyhtiön huoltomiehet paikalle ilmoittaen, että minulla on vesihana yökaudet päällä. Siinä sitten aamulla seitsemän aikaan hieman hämmentyneenä kylpytakissa ihmettelin, mitä kaksi isoa äijää tekee ovellani työkalupakkien kera vaatien päästä sisälle. Alakerrassa mummot veisasivat joka ikinen aamu 6:n aikaan virsiä, joten herätyskellolle ei ollut käyttöä.
Nyt asun yksityisellä vuokralla talossa, jossa suurin osa asukkaista on asuntojen omistajia. Vuokra on kallis, asunto erittäin tasokas ja hyvällä alueella, silti, naapureitaan ei voi valita, enkä allekirjoita sitä, että yksityisellä tai omistusasunnossa asuminen olisi välttämättä paras mahdollinen asuinmuoto."jännittää itse seinän takana aamuyöstä poliiseja, selviääkö toinen osapuoli hengissä"
Niin siis, "poliiseja odotellessa". - Ex asukas
Natalie kirjoitti:
"jännittää itse seinän takana aamuyöstä poliiseja, selviääkö toinen osapuoli hengissä"
Niin siis, "poliiseja odotellessa".kyseisen vuokranantajan toiseen asuntoon muutti keski-ikäinen mieshenkilö joka käyttäytyikin aluksi ihan kunnolla. no meni muutama kuukausi asuntoon muutti myös vanha tyttöystävä silloin alkoi juhlat arkena ja viikonloppuna ja tyttöystävän aikuiset lapset myös kävivät asunnossa juhlimassa ja varkaissa paikallisessa kaupassa . no tuli ilm ryppy rakkauteen mies muutti pois ja nainen jäi .tosin mies vieraili asunnossa välillä juhlimassa .tälle metelöinnille saatiin stoppi varoituksella/asunnonhaltuunotto uhkauksella.
- soskupummi
Vai että ihan kirjoja asunut samassa kaupungin vuokraläävässä kanssasi.. Romani -> romaani. Voi tätä rasismin kirjoa tällä keskustelufoorumilla.
Se, että minä olen viimeisilläni raskaana ja juuri lopettamassa pitkän ammatillisen koulutukseni, tekee minusta yhden noista "roskasakkilaisista." Mielestäni eräitten tahojen pyytämät 3 kuukauden vuokratakuut ovat kohtuuttomia kenelle vaan, mutta juuri minunkin tapauksessa, aika ilkeä isku kasvoille. Nyt vuokratakuun ollessa noin suuri, joudun tod.näk. syrjäiselle seudulle maahanmuuttajien ja perheväkivallan sekaan. En kiellä, etteikö useimpien lähiöiden meno olisi karua, mutta tasa-arvon poistuessa tiettyjen sosiaaliryhmien kohdalla, jättää minusta tasa-arvon käsitteenä ironian mustaan varjoon..
Toivon tämän keskustelu-polun porvariston päätyvän joskus perheyksikön tai muun yleisen toimeentulotuen piiriin huomaamaan, kuinka "ihan tavalliset ihmisetkin" joutuvat jossakin elämän vaiheessa turvautumaan tähän kaupunkien jaloon turvaverkostoon.
- vakuutusyhtiön
vuokratalossa. Tässä on 3 kk:n vuokratakuu, jonka luulisi vähän hillitsevän menoa. Mutta luulenpa, että tässä talossa käy sosiaalitoimiston vuokratakuu. Asunnoista ei ole kuulunut erikoisemmin mitään häiriöitä, mutta rappukäytävässä on hurjaa menoa. Kesälläkin ylätasanteella makasi joku juoppo, en sitten tiedä oliko talon asukas vai mikä. Ulko-ovet ovat periaatteessa päivälläkin lukossa, mutta erittäin usein on vikaa, ettei ovet mene itsestään lukkoon asti. Hississä on jatkuvasti iltamyöhään ja aamulla aikaisin hirveä viinan lemu. Lapset leikkivät rappukäytävässä ja heittelevät ylhäältä kaikkea kulkijoiden niskaan. Hyvin varovasti täytyy päivälläkin lähteä ulos, rappukäytävässä saattaa olla vaikka mitä. Olenkin muuttamassa toisen vakuutusyhtiön vuokrataloon, joka "mainostaa", että sosiaalitoimiston vuokratakuu EI käy.
- Jeps...
Tähän mennessä on ollut mukavinta asua vuokra-asuntoyhtiön asunnossa. Niissä ei ole sosiaalitapauksia. Ääntä voi joskus kuulua, mutta itsekin voi pitää joskus ääntä.
Yksityisellä/omassa on rauhallista, mutta osaketaloissa asuu lähes aina kyttääjiä. Yksityisellä vuokralla ollessa olet kyttääjien mielestä pohjasakkaa ja tekemisiäsi kytätään entistä tarkemmin. Uutena asunnon omistajana olet myös tarkkailun alla, eikä ehdotuksiasi oteta vakavasti. Ethän ole asunut talossa 40 vuotta.
Yksityisellä vuokralla ollessa pitää muutenkin olla sukkasillaa, ettei kolhi toisen omistamaa asuntoa. Vuokra-asuntoyhtiössä pienet kolhut korjataan huoltoyhtiön toimesta ilman kuluja. - pepita
Naapureista en tiedä, kun ne vaihtuvat silloin tällöin. Mutta sen olen huomannut, että omistusasujana esim. talonmies/huoltomies tulee paljon nopeammin käymään, jos on jotain ongelmaa. Vuokra-asujana tämä palvelu ei oikein tuntunut pelaavaan. Vuokralla asuin kaupungin vuokra-asunnossa, joten siitä ei ole kokemusta, miten homma toimisi yksityisen vuokralaisena.
- Anonyymi
Ei minuakaan turkulaiset ole haitanneet, olen aina asunut täällä Helsingissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi3032663Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä482532- 1211700
- 1181380
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461370Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://301245PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1421203- 741069
- 691060
- 701000