Kuka hurja uskaltaa pitää välivuoden?

aikuisopiskelija

Pelkästään muutaman kk kesäloman jälkeen menee vaikka kuinka kauan ennenkuin pääsee taas opiskelurytmiin kiinni.

Kuka uskaltaa pitää koko vuoden taukoa?

35

14271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskaltaa

      Kun istuu kesän kassalla niin kyllä tulee kiirus takas koulun penkille.. Sen verran vittumaista duunia se on ettei halua noin paskaan duuniin jäädä vaikka olisi koko vuodeksi tarjottukin.

      Itse olisin kaivannut lukion rutistuksen jälkeen sen välivuoden vain lomailuun ja ehkä satunnaiseen työhön, ettei tarttis heti alkaa uudestaan rutistaa lisää opiskeluja. Mut minkäs sille voi kun pääsi suoraan yliopistoon, ei sellaiselle paikalle syljetä ja hakematta ei ollut mahdollisuutta jättää koska koko vuodeksi ei ollut työtä luvassa.

      Aikuisopiskelijalla ehkä ero on se että ammatti jo on (ellei kyseessä teiniäiti jolta on kaikki koulutus jäänyt kokonaan hankkimatta...), jos ei huvita opiskella, sen kun tekee töitä sen verran kuin huvittaa ja istuu lopun edestä kotona, mutta harva nuoren opiskelijan vanhempi haluaa kustantaa vain kotona makaavan nuoren elämistä: pitää joko opiskella tai käydä töissä, itsenäistyä.

      En usko että motivaatio olisi laskenut yhdestä vuodesta, ei ole laskenut ala- tai yläasteella, saatikka lukion kesälomilla, vaikken töissä olekaan ollut.

      Lukion jälkeen kassalla tuli istuttua ja monet kaveritkin sanoi paskaduunien jälkeen (videovuokraamo, varasto, mäkki, siivous, muut pienpalkka-alat) että takas kouluun oikein kaipaa.

      Ehkä ala on väärä jos motivaatiota ei riitä?

      • *****

        Mä taas haluisin mennä kesätöihin kassalle! Olisi kiva nähdä päivässä paljon erilaisia ihmisiä asioivan... En ole ollut vielä koskaan kesätöissä :(


      • ehkä hieman
        ***** kirjoitti:

        Mä taas haluisin mennä kesätöihin kassalle! Olisi kiva nähdä päivässä paljon erilaisia ihmisiä asioivan... En ole ollut vielä koskaan kesätöissä :(

        realisoida niitä kassakuvitelmia..

        Kyllä huomaat nopeasti että millaista se työ on. Pari kaveria sanoi, jotka ovat siis olleet sekä kassalla että mäkissä, että jopa mäkissä on rennompaa kun on parempi tiimihenki..

        Kun sanot kassalla päivää, ihmisiltä saattaa hyvällä tuurilla tulla tosiaan se legendaarinen "2 muovikassia" tai sitten vain mulkaisu, joskus jopa alkaa haistattelu. Riippuu mihin pääset töihin. Se kun työskentelin pienessä liikkeessä, ei ollut niin paha, asiakaskunta oli yleensä se sama ja tunsivat kassan ja juttelivat mukavia.. Mutta annas olla jos joudut vähänkin sosiaalitapaus-alueelle tai isompiin kauppoihin/kauppakeskuksiin.

        Siellä kukaan ei tervehdi, jos tervehtii niin katse on suunnattu johonkin muualle kuin kasvoihin, hirveä kiire. Isoissa kaupoissa on myös yleinen politiikka, eli jos mokaat ja kassasta puuttuu rahaa, maksat sen omasta pussistasi. Tiesithän sen? Ja kiireessä muilla ei ole aikaa neuvoa uutta kassaa. Eli jos et ennen ole ollut kassalla, kannattaa pyrkiä pienempään kauppaan, saat opetella rauhassa. Kukaan ei ole seppä syntyessään. Kassahomma on kuitenkin suht helppo, joten sen kyllä oppii nopeasti.

        Vakituisilla työntekijöillä on myös paha tapa kohdella sijaista/kesätyöläistä joskus kuin paskaa, ihan syyttä. Ehkä huonoja kokemuksia aikaisemmista työntekijöistä, en tiedä. Itselleni on sattunut kohdalle työntekijöitä, onneksi ei monia, jotka eivät edes kohottaneet katsettaan vaikka kävin kysymässä täysin asiallisesti ruuhkattomana aikana neuvoa. Nainen ei suostunut edes katsomaan minuun ennen kuin eräs vanhempi herra, asiakas, totesi että anteeksi mutta tämä neiti taitaa haluta kysyä jotain..

        Kassalla olo on isoissa marketeissa loppujen lopuksi niin kiireistä, ettei siinä kauheasti ehdi seurata mitä ihmiset ostaa saati tutkia millaisia ihmisiä he ovat. Mutta hae toki kassalle. Työ se on siinä missä muutkin, mutta pidä huoli ettet suostu ottamaan mitä tahansa kohtelua vastaan toisilta työntekijöiltä.

        Sosiaalisille tapauksille ei voi tehdä mitään, joissakin paikoissa on vartijat, useimmissa ei ole omia vaan kauppakeskuksen yhteiset. Sosiaalitapaukset voivat olla kännissä, huumeissa, he voivat käydä päälle ja ovat muutenkin arvaamattomia. Heidän kanssaan saa joskus olla todella helisemässä kun eivät usko ettei voi myydä humalaiselle ja käyvät melkein silmille.

        Rahaa on jostain kuitenkin yleensä saatava, joten jos saa työtä, ei kannata nyrpistellä sille. Itse kuitenkin haen ensi kesänä vaikka mieluummin puutarhatöihin tai johonkin alaani vastaaviin töihin.


      • kannattaa hankkia
        ehkä hieman kirjoitti:

        realisoida niitä kassakuvitelmia..

        Kyllä huomaat nopeasti että millaista se työ on. Pari kaveria sanoi, jotka ovat siis olleet sekä kassalla että mäkissä, että jopa mäkissä on rennompaa kun on parempi tiimihenki..

        Kun sanot kassalla päivää, ihmisiltä saattaa hyvällä tuurilla tulla tosiaan se legendaarinen "2 muovikassia" tai sitten vain mulkaisu, joskus jopa alkaa haistattelu. Riippuu mihin pääset töihin. Se kun työskentelin pienessä liikkeessä, ei ollut niin paha, asiakaskunta oli yleensä se sama ja tunsivat kassan ja juttelivat mukavia.. Mutta annas olla jos joudut vähänkin sosiaalitapaus-alueelle tai isompiin kauppoihin/kauppakeskuksiin.

        Siellä kukaan ei tervehdi, jos tervehtii niin katse on suunnattu johonkin muualle kuin kasvoihin, hirveä kiire. Isoissa kaupoissa on myös yleinen politiikka, eli jos mokaat ja kassasta puuttuu rahaa, maksat sen omasta pussistasi. Tiesithän sen? Ja kiireessä muilla ei ole aikaa neuvoa uutta kassaa. Eli jos et ennen ole ollut kassalla, kannattaa pyrkiä pienempään kauppaan, saat opetella rauhassa. Kukaan ei ole seppä syntyessään. Kassahomma on kuitenkin suht helppo, joten sen kyllä oppii nopeasti.

        Vakituisilla työntekijöillä on myös paha tapa kohdella sijaista/kesätyöläistä joskus kuin paskaa, ihan syyttä. Ehkä huonoja kokemuksia aikaisemmista työntekijöistä, en tiedä. Itselleni on sattunut kohdalle työntekijöitä, onneksi ei monia, jotka eivät edes kohottaneet katsettaan vaikka kävin kysymässä täysin asiallisesti ruuhkattomana aikana neuvoa. Nainen ei suostunut edes katsomaan minuun ennen kuin eräs vanhempi herra, asiakas, totesi että anteeksi mutta tämä neiti taitaa haluta kysyä jotain..

        Kassalla olo on isoissa marketeissa loppujen lopuksi niin kiireistä, ettei siinä kauheasti ehdi seurata mitä ihmiset ostaa saati tutkia millaisia ihmisiä he ovat. Mutta hae toki kassalle. Työ se on siinä missä muutkin, mutta pidä huoli ettet suostu ottamaan mitä tahansa kohtelua vastaan toisilta työntekijöiltä.

        Sosiaalisille tapauksille ei voi tehdä mitään, joissakin paikoissa on vartijat, useimmissa ei ole omia vaan kauppakeskuksen yhteiset. Sosiaalitapaukset voivat olla kännissä, huumeissa, he voivat käydä päälle ja ovat muutenkin arvaamattomia. Heidän kanssaan saa joskus olla todella helisemässä kun eivät usko ettei voi myydä humalaiselle ja käyvät melkein silmille.

        Rahaa on jostain kuitenkin yleensä saatava, joten jos saa työtä, ei kannata nyrpistellä sille. Itse kuitenkin haen ensi kesänä vaikka mieluummin puutarhatöihin tai johonkin alaani vastaaviin töihin.

        Kaikki kunnua kassatyölle-varsinkin heille, jotka tekevät sitä ammatikseen. Valitettavasti opiskelukaan ei kokonaan poista edellä kuvaamiasi ongelmia. P-mäisiä asiakkaita joutuu kohtaamaan vaikka olisi korkeakoulututkintokin. puhumattakaan p-mäisistä työkavereista, pomoista tai alaisista.
        Onneksi itse työ on mielekkäämpää joten sitä jaksaa tehdä, vaikka välillä tulee päin näköä kaikkea epäasiallista.
        Kesätöissä olessa muituu mieleen, että oli kyllä ihan opettavaa kokeilla erilaisia töitä. Siitä sai vähän osviittaa ainakin mitä kenties halaua tulevaisuudelta. Ja enne kaikkea motivaatiota opiskeluun. Kesätyönä menee duuni kuin duuni, mutta amamttiurana ei!
        Kovin pitkää välivuotta en pitäisi. Opiskeluun on aina vaikeampi palata, kun jo hankitutu tiedot alkavat rapistua ja siten joutuu uudelleen aloittaessa tekemään enemmän töitä. Valmistumisen jälkeen ehkä voisi pitää taukoa, mutta siinäkin on riskinsä. Kai se vaan on, että ihmisen kuuluu tehdä töitä elääkseen-ja oposkelu on työtä!


    • Emppu

      Lukion jälkeen välivuosi tunnostaa ihanalta! Saa hengähtää opiskelusta ja miettiä mitä haluaa tehdä "isona". On kiva olla välillä töissä, eikä aina vaan istua siellä koulun penkillä. Laiskotteleminen ei tietenkään kannata välivuoden aikana, vaan kannattaa olla töissä tai tehdä jotain sellaista mistä on unelmoinut! Voi voi, on tässä aikaa taas opiskella.. ei se yksi ns. "hukkavuosi" paljoa paina =) Sopivasti vaan rentouttaa!

      • Hanna

        Lukion jälkeen on ihan hyvä pitää välivuosi ja mietiskellä ja punnita vaihtoehtoja.


      • kaksi kertaa!

        Pidin välivuoden lukion jälkeen. Olin työharjoittelussa mieluisalla alalla, ja kävin matkoilla, Lontoossa.

        Toisen välivuoden pidin ammattikorkeesta, äitiysloman. Pääsin nopeasti takaisin opiskelun makuun, ja valmistuin "ajallaan". Nyt yrittelen työelämään, enkä kadu välivuosiani, päinvastoin olen saanut aikaan enemmän kuin monet muut ikäiseni.


    • pippuri

      Mina olen uskaltanut pitaa valivuoden ammattikorkeakoulun opiskelujen aikana... hemmetin hieno kokemus ja antoi todella paljon lisaa energiaa opiskeluihin!!! Lahdin ulkomaille koko vuodeksi... etsimaan toita, joita sainkin... valilla on vaan hyva kokea muutakin, vaikka opiskelujen lomassa...en menettanyt yhtaan mitaan :)

    • yliopistossa

      Välivuoden voi viettää myös yliopistossa tai ammattikorkeassa, jos ei esim. pääsekään ykkösvaihtoehtoon sisään heti lukion tai amiskan jälkeen vaan pääseekin varavaihtoehtoon opiskelemaan. Itselläni yksi varavaihtoehdoista oli yliopistopaikka, jonne pääsin sisään.

      Olen nyt syksyn tutustunut yliopisto-opiskeluun, kehittänyt kielitaitoani (opiskelen siis kieliä) ja päässyt opiskelemaan ykkösvaihtoehtoani eli kauppatiedettä sivuaineena. Opiskelupaikassani on paljon parempi ilmapiiri ja mukavampia ihmisiä kuin käymässäni lukiossa.

      Välillä kun kuuntelee toisten kertomuksia välivuosista ulkomailla tulee kieltämättä mieleen, että olisihan sekin voinut olla vaihtoehto. En vain itse osannut ajatella sellaista, kun esim. opot patistelivat hakemaan mahd. moneen paikkaan.

    • uskalsin

      vaikka toisaalta pakkokin se oli..kun ei ovat yliopistoon auenneet. Hmm..mutta töitä olen tehnyt vaikka mitä ja urheillut! kannattaa opiskella vaikka vierasta kieltä tai mennä avoimeen yliopistoon, urheilla, tehdä töitä ja nauttia! ehkä jopa matkustella,jos on rahaa;) kivaa se välivuosi vaan on, saa tehdä kaikkee sitä,mitä ei enää putkessa ehdi..siis jos jämähtää putkeen.itse oon sen verran rempseä tapaus,että putkihommat ei kiinnosta.=) mut kivaa jatkoo sulle,ja uskalla vaan pitää välivuosi.

    • miku

      kaksivuotta väli vuosia ja aion nyt vuoden alusta lähteä taas rumbaan mukaan.

      • toinen välivuosi

        menossa peruskoulun jälkeen..hain kyllä kouluun ekan vuoden jälkeen,mutta en päässyt..ensi syksynä yritän uudestaan..lähínnä keikkatyötä olen nyt tehnyt ja saanpahan käydä autokoulun oikein tunnollisesti läpi..mukavaa kun on aikaa kunnolla itselle ja kyllä tämä henkisestikin kasvattaa...olen ainakin itsestäni tällaista huomannut..kiva että tästäkin tuli puhetta,koska luulin olevani ainoa joka pitää välivuoden,ja kaverit ei ymmärrä,eikä osa edes tiedä ,mitä se tarkoittaa...


      • nyt tulee
        toinen välivuosi kirjoitti:

        menossa peruskoulun jälkeen..hain kyllä kouluun ekan vuoden jälkeen,mutta en päässyt..ensi syksynä yritän uudestaan..lähínnä keikkatyötä olen nyt tehnyt ja saanpahan käydä autokoulun oikein tunnollisesti läpi..mukavaa kun on aikaa kunnolla itselle ja kyllä tämä henkisestikin kasvattaa...olen ainakin itsestäni tällaista huomannut..kiva että tästäkin tuli puhetta,koska luulin olevani ainoa joka pitää välivuoden,ja kaverit ei ymmärrä,eikä osa edes tiedä ,mitä se tarkoittaa...

        kohta sitten "etpä itsekään tiedä mitä se tarkoittaa!!!" jooo,pitäisi kai olla joku koulu tai siis opinnot kesken,mutta meillä päin ainakin tätäkin kutsutaan välivuodeksi..


    • poika

      No, tuo asia on hyvin yksilöllistä. Mutta minä itse kannatan että, kaikki tai ei mitään

      Pakostikin tulee mielen kesä - 2001 -->
      oli työtahti hiukan toinen, mutta nyt se näkyy

      Ja pitää muistaa yksi asia,se miksi Hami on kanki, eli H=K

      • hoitsuopiskelija

        Suosittelen pitämään välivuoden, jos siihen vain on mahdollisuus. Itse en lukion jälkeen pitänyt vaan suoraan amk:hon, ja nyt tuntuu että olisi pitänyt pitää. vaikka ala tuntuukin oikealta.. Ehkä vielä tässä jossain vaiheessa! :)


    • haloo!

      Erityisesti surkuttavat nämä lukion jälkeen NIIIIIIIIIIIIIIIIIN rasittuneet, useimmiten naispuoliset ihmiset. Jätä tuossa kohtaa vuosi väliin, niin onkin todella vaikea enää lähteä pääsykokeisiin lukemaan....ja ne, joilla on jo opiskelupaikka, ovat selvissä vaikeuksissa päästä opiskelurytmiin kiinni. Tunnen monia, jotka ovat pitäneet "välivuoden", 99% heistä on siitä ollut vain haittaa...Kun vielä useimmat vain luulevat olevansa rasittuineita ja välivuoden tarpeessa, työelämässä voikin jo niin olla ja silloin opiskeluajan helppous ja leppoisuus konkretisoituu. Ei välivuosia!

      • piiskuri

        Samaa mieltä välivuoden pitämisestä lukion jälkeen, ei järkeä jos ei pakko ts. ei ole päässyt mihinkään opiskelemaan. Opiskelurytmiin on todella vaikea päästä taas ja tottua myös siihen, että tulot putoaa kun ei pysty enää ansaitsemaan samalla tavoin kuin ennen. Aivan ajan hukkaa, kuten myös lukion käyminen neljässä vuodessa sen takia, että ollaan töissä. Harvalla lukiolaisella siinä on itsensä elättämisestä kysymys vaan lähinnä meikki, vaate, bile yms rahasta.


      • oli tosi positiivinen juttu!

        Mä pidin välivuoden lukion jälkeen, ja täytyy sanoa, että oli tosi hyvää vaihtelua tehdä välillä jotain muuta kuin opiskella. Eikä mulla mitenkään erityisiä vaikeuksia ollu pääsykokeiden tai opiskeluiden kanssa, päinvastoin. Oon ollu tosi motivoitunu ja innostunu ku sain vuoden hengähtää. Suosittelen!


    • kateellinen

      Juu, vietän tässä kolmatta välivuotta...Olen kateellinen teille kaikille, joilla on ollut mahdollisuus tehdä kaikkea hyödyllistä ja kivaa välivuotenanne!!!!!!!!!!!!Olen niin köyhä, ettei oo rahaa tehdä yhtikäs mitään, ei mahdollisuutta TODELLAKAAN lähteä ulkomaille tai suorittaa avoimen yliopiston opintoja tai mennä kansanopistoon!Asun pienellä paikkakunnalla missä ei ole MITÄÄN, ei edes töitä, ei siis mahdollisuutta tienata rahaa sellaisia summia, että jotain pystyisi tekemään. En omista ajokorttia, koska olen liian köyhä sen hankkimiseen, joten täältä on vähän vaikea mennä "ihmisten Ilmoille"eli lähimpään kaupunkiin, jossa jotain mahdollisuuksia johonkin suuntaan voisi ehkä olla. Linja-autolla matkustaminen ei tule kyseeseen, koska se maksaa niin paljon ja vuoroja kulkee niin harvoin. Lisäksi pääsykokeisiin valmistautuminen vie niin paljon aikaa, ettei välivuosille voi tehdä oikeen mitään suunnitelmiakaan, kun kohta kuitenkin pitää alkaa taas lukemaan...eikä työnteko tai muu opiskelu onnistu samaan aikaan kun lukee pääsykokeisiin! Mitäs tällaisessa tilanteessa voisi tehdä? Vedänkö itseni hirteen?

      • torma

        Älä valita, vaan muuta lähimpään kaupunkiin ja mene töihin. Ota vaikka halvin soluasunto mikä löytyy. Aina löytyy vaihtoehtoja, kunhan vain jaksaa kurkistaa ulos ikkunasta.


      • välivuodet

        Mul on menossa jo viides (tai kuudes) välivuos. Kolme välivuotta ei oo mitään. Joten nimimerkki kateellinen on vaan hiljaa.
        ( Välivuodet johtuu lähinnä tosta terveyden reistailusta.)

        Mihinkäs tässä on kiire valmiissa maailmassa


    • deusex44

      Pidin 3 välivuotta koulukiusaamisen takia.Kävin psykoterapiassa ja palasin kouluelämään.
      Ei helppoa,muttei mahdotontakaan.
      Yhtään en ole katunut miten elämäni on mennyt.
      Minulla elämässä on muutakin,kuin opiskelu ja työelämässä kerkiää olemaan,jos työpaikan yleensä saa.

    • <SinkkuMan>

      Parikin välivuotta tekee välillä poikaa, vaikka ei jaksa opiskella niin montaa vuotta. Valmistuin Merkonomiksi 05/2004 ja olen siitä astinut pitänyt välivuotta ja eikä sekään ole yhtään pahitteeksi. Näiden välivuosien aikana en ole saanut töitä ja töitäkin on vaikea saada tänä päivänä. Tarkoituksena olisi aloittaa opiskelut ensi lukuvuonna 2006 J:päässä ja se tekee välillä vaihtelua toiseen opinahjoon. Välivuodesta pitää nauttia kun sitä oikein osaa ajatella ja saa välillä ajatuksille valtaa. Elämähän on vaan sitä, että opiskellaan johonkin ammattiin ja sitten on vuorossa työelämä.

    • irim

      ehkä se on vika pääkopassa joka ei enää opiskelemaan jaksa laiskuuttaan lähteä.. mulla ei ollu ongelmia vaikka vuoden lepäsin!

    • Justme

      Itselläni on tällä hetkellä toinen välivuosi meneillään, koska en ole päässyt yliopistoon kummallakaan hakukerralla, eikä kyllä ole valittamista. Pitää vaan keksiä jotain kehittävää tekemistä eikä vain jäädä lusmuamaan. Ensimmäisen talven olin kansanopistossa ja tämän syksyn töissä. Samalla olen opiskellut avoimessa yliopistossa. Nyt alkaa taas pääsykoelukeminen, saa nähdä onko edessä vielä kolmaskin vv..?
      Ainakaan itse en todellakaan voi sanoa että tämä aika olisi mennyt hukkaan, elämänkokemusta on ainakin tullut todella paljon kaikkine hieman tyhmänrohkeine tempauksineenkin =)

      • nettaliinukka

        pidän parhaillaan myös välivuotta koska en vielä tiedä mitä haluaisin isona tehdä.. olen töissä mikä on mukavaa kun saa samalla kerättyä rahaa opskelua varten.. avoimeen olin menossa opskelemaan mutta työajat ovat sellaiset ettei luennoille ehdi.. (kassalla ollaan yleensä seitsemään asti)
        Ainakin tämä ensimmäinen välivuosi on tullut tarpeeseen vaikka välillä on tylsää ollutkin.. Ainoa huono puoli tässä on et jos ens vuonnakaan ei ole opiskeluu paikkaa alkaa jo pieni huolestuminen siitä onko tarpeeksi hyvä mihinkään kouluun ja riittääkö arvosanat alaan mitä haluaisi opiskella.. ehkä se toinenkin vv menis mut ei enää kassalla!! sen tässä tosiaanki oppii et pakko on opiskella kun kassalla olo ei kiinnosta..


    • opiskelija

      Monelle on vallanmainio idea pitää välivuosi. Välivuoden aikana töissä sitä huomaa, ettei todellakaan ole mikään kiire valmistua. Siellä töissä on kiva ajatella, etten minä tänne jää vaan pääsen vielä opiskelemaan. Töissä ollessa sitä tulee ajatelleeksi suuria: "tällaistako se sitten on seuraavat 40 vuotta", "töihin kotiin töihin kotiin töihin kotiin...". On sitä paitsi hyvä kerryttää ihan työkokemusta työkokemuksena, koska harvemmin ne firmat ottaa koulusta suoraan töihin tohtorin arvolla varustettua pojankloppia joka on ollut töissä elämänsä aikana kuukauden tädin firmassa joskus 15 vuotiaana.

      Tietysti sitä 19 vuotiaana lukion jälkeen alkaa iskeä ikäkriisi. Iiiik mä oon jo tosi vanha! Mut paskanmarjat sitä mikään vanha on. vaikka pitäisi viisi vuotta väliä ennen opiskelua olisi silti 30 vuotiaana valmistunut ja ennättäisi kyllä töitä tehdä seuraavat reilut 30 vuotta. Muistelkaa siellä opiskellessanne, että se eläkeikä voi hyvin tulevaisuudessa olla jo lähempänä 70 vuoden ikää...

      Lisäksi välivuoden pitämisessä on talouden kannaltakin järkeä. Sitä voi elää vaikka samalla opiskelijan pudjetilla ja pistää säästöön sitten opiskeluvuosia varten. Lisäksi pääsee välissä vähän vaikka ulkomaille matkustelemaan ja avartamaan maailmankatsomustaan. Välivuoden jälkeen sitä muistaa kuinka ihanaa se opiskelu olikaan ja jaksaa panostaa siihen oikein kunnolla. Ja on niin mukavaa kun saa itse päättää aikatauluistaan.

    • Lopetin lukion kolmosen syksyllä (syitä miljoona), seuraavana syksynä uudestaan lukioon.

      Ei ollut ongelmia rytmin kanssa, kun edellinen vuosi meni pätkätöissä - sieltähän se motivaatio löytyi. Aivan ihanaa "vaan olla" koulussa ja lukea. Keväällä reksi ojensi laudatur-paperit

    • Nimetön

      vietän parhaillaan välivuotta enkä tykkää yhtään. työ on ihan kamalaa, ei lomia ei mitään.palkka ei paljo päätä huimaa. kuka muka sanoo, että välivuonna ehtis laiskotella, mullakin duunia vaan vajaa 30h/vko, mutta silti aikaa ei jää mihinkään. en mä tätä ois halunnu, päinvastoin, oon koko ajan itkeny, että haluun kouluun takasin. se hyvä puoli tässä tosiaan on, että lukumotivaatio kasvaa huimaa vauhtia. ei lukio voi olla niin rankkaa, että on pakko pitää välivuosi, pakko ei oo muuta kun kuolla, eikä sitäkään, jos muistaa hengittää! menkää hyvät ihmiset kouluun, jos vaan pääsette -ja ottakaa mut mukaan. mä en kestä kauaa enää...

    • .....

      Mutta monet "joutuvat" pitämään välivuoden. Itse hain vain yhteen paikkaan(aika tyhmää varmaan oli) enkä päässyt vasta kuin toisella yrittämällä. Mutta sen välivuoden vietin työkokeilussa juuri siihen alaan liittyvällä työpaikalla, johon opiskelen nyt. Sen kautta sain muodostettua suhteita ja ompahan yksi todella hyvä työtodistus lisää, koska se kesäloma taas kohta tulee ja haluaisi senkin ajan hyödyksi käyttää näin taloudellisessa mielessä. No en nyt tiedä haittaako se opiskelurytmiä sen enempää... Jokatapauksessa kahdeksan tuntia sitä työssä arjet kävi ja ei se oppimisorientaatio hukkunut vuoden aikana, jona tietenkin petrasin pääsykokeisiin. Enemmänkin tuo välivuosi antoi minulle lisää motivaatiota omien tavoitteiden saavuttamiseen.

    • jopas jotakin

      Se on niin yksilöllistä. Ketä siitä pitää, ketä ei. Itse pidin lukion jälkeen välivuoden, koska en siinä tohinassa edes osannut ajatella, et mihin hakea ja millon hakuajat päättyy jne. Välivuoden aikana oli kyl välillä pelkoa työstä, mut onnea oli onneksi matkassa.

      Nyt olen opiskellut reilun vuoden amk:ssa. Ekan vuoden jälkeen pidin vauvaloman, joka osuikin sopivasti kaiken keskelle. Nyt jatkan siis toisen vuoden opintoja ja taas jaksaa innostua. Rankkaahan se on yhdistää opinnot ja vanhemmuus, mutta toisaalta olen iloinen, että en ole 30-v ensisynnyttäjä. Siihenhän tää yhteiskunta vähän liiankin pyrkii.

      Mutta jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee ja kokee. Tsempiä kaikille ja hyvät joulut ja uudet vuodet!!! :)

    • australia rulaaa

      Mä aion pitää lukion jälkeen välivuoden ja matkustaa Australiaan parin kaverin kanssa.yläasteen jälkeen myöskin pidin välivuoden ja ei siitä haittaa ollut. Välivuodessa on järkeä jos tekee jotain järkevää:) ja ulkomailla oleminen on kasvattava kokemus. maailmankuva avartuu ja siinä kasvaa ja löytää itsensä, kun välillä on ahtaalla.

      • hohoo

        Perustele sitten vaikka noin...kun ei nappaa niin ei nappaa. Osa meistä on laiskempia...;-)


    • tyttö87

      kuka hullu jaksaa koulua.. no ehkä vanhemmiten mut ny tarvitaan kipeesti muutaki ku opiskeluu

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      631
      22497
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      128
      21921
    3. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      118
      11860
    4. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      395
      9867
    5. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      270
      6886
    6. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      25
      5841
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      150
      3069
    8. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      13
      2295
    9. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      68
      1798
    10. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      117
      1641
    Aihe