Lievä skolioosi

Eulalia

Jaaha, tämä on sitten ilmeisesti selkäsairauspalsta.

Onko muita joilla on niin lievä skolioosi että ei päällepäin näy, mutta fysioterapeutti on mittanauhan kanssa havainnut eteenpäin taivutusta tehdessä...? Ja onko skolioosi-ihmisille tyypillistä että lähisuvusta löytyy ihmisiä joilla on itsellään samoiten selkävaivoja ja jalkojen pituuseroja?

Itselläni on ollut iskias- tai noidannuolikipuja joskus tosi pirullisiakin. Lisäksi kuulema niska- ja joku alaselän selkärangan kaari kulkevat väärään suuntaan...

53

43920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kelalainen

      lantio on vino. Äidilläni on myös ollut pitkään jo noidannuolia selässä, joten suvussa taitaa nuo mennä. Jumpata pitäisi paljon ja etenkin vatsalihaksia, liian laiska olen jumppaamaan. fysikaalisessa kun olin tuntui jumpat tehoavan ja jaksoin taas kunnes selkä venähti uudelleen. Nyt taas muutaman kerran kuukaudessa selkää juilii ja pahasti. Tukiliivi pitää selän suorana ja vie kivut pois. Instrumentariumista ostin ja tyytyväinen olen.

      • Eulalia

        Itsekään en millään mitään jumppia jaksaisi.

        Nuorempana kun minulla oli tosi pahoja noidannuolia tai iskiaksia, olin pari viikkoa käppyrällä ja pahimmillaan kipu säteili kumpaankin jalkaan. Silloin havaitsin vatsalihasliikkeiden auttavan, mutta nykyään en oikein uskalla niitä tehdä koska fysiot. sanoi että selkäni on siihen suuntaan yliliikkuva.

        Kävely on tuntunut pitävän selkää kunnossa, mutta kun tuolla on joku 3 - 4 km painellut niin siinä vaiheessa yleensä selkään alkaa sattua ihan kuin koko "ruoto romahtaisi kasaan"... Tänä vuonna on tullut uusi oire, että alkaa juilia alaselässä siten että se kipu tökkäisee tuonne vasempaan pakaraan päin. Tulikin mieleen että olisiko ollut parempi että en koko skolioosistakaan mitään tietäisi, niin ehkei moista kieroon menevää kipua olisi... :P

        Elikä kävely auttaa mutta kävely pahentaa. On tämä niin hullun hommaa.


      • hoidattaa
        Eulalia kirjoitti:

        Itsekään en millään mitään jumppia jaksaisi.

        Nuorempana kun minulla oli tosi pahoja noidannuolia tai iskiaksia, olin pari viikkoa käppyrällä ja pahimmillaan kipu säteili kumpaankin jalkaan. Silloin havaitsin vatsalihasliikkeiden auttavan, mutta nykyään en oikein uskalla niitä tehdä koska fysiot. sanoi että selkäni on siihen suuntaan yliliikkuva.

        Kävely on tuntunut pitävän selkää kunnossa, mutta kun tuolla on joku 3 - 4 km painellut niin siinä vaiheessa yleensä selkään alkaa sattua ihan kuin koko "ruoto romahtaisi kasaan"... Tänä vuonna on tullut uusi oire, että alkaa juilia alaselässä siten että se kipu tökkäisee tuonne vasempaan pakaraan päin. Tulikin mieleen että olisiko ollut parempi että en koko skolioosistakaan mitään tietäisi, niin ehkei moista kieroon menevää kipua olisi... :P

        Elikä kävely auttaa mutta kävely pahentaa. On tämä niin hullun hommaa.

        Selkä rangan manipuloinnista saa yleensä apua ja Voihan vinoa lantiotakin useimmissa tapauksissa suoristaa!
        Kiropraktikot, osteopaatit, naprapaatit, jäsenkorjaajat
        Nikamat lienee kaikille em.tuttuja, mutta toi SI-nivel ei kaikille.


      • piipi
        hoidattaa kirjoitti:

        Selkä rangan manipuloinnista saa yleensä apua ja Voihan vinoa lantiotakin useimmissa tapauksissa suoristaa!
        Kiropraktikot, osteopaatit, naprapaatit, jäsenkorjaajat
        Nikamat lienee kaikille em.tuttuja, mutta toi SI-nivel ei kaikille.

        Hei!
        Minulla todettiin 12 vuotiaana notkoselkäisyys, mutta silloin ei ollut vielä mitään skolioosiin viittaavaa. Kunnes 40 vuotiaana sairastuttuani reumaattiseen nivelsairauteen huomautti lääkärini skolioosista.Olin kärsinyt selkäkivuista puoli vuotta ja muutenkin elimistöni kärsi kivuista, joten on mahdollista, että se reuma ja kivut ovat aiheuttaneet skolioosia. Se on vielä suht lievä, mutta eihän se ole mukavaa, jollet ole suora, vaikka yrität seisoa suorassa. Lääkäri ja fysioterapeutti pyysivät minun jumppamaan selkä- ja vatsalihaksiani, jotta ei tarvitsisi turvautua tukiliiviin. Kokeilin liiviä jonkin aikaa,mutta eihän se ole sama kuin ilman. Yritän nyt pysäyttää skolioosin etenemisen, mutta...


      • sanna
        piipi kirjoitti:

        Hei!
        Minulla todettiin 12 vuotiaana notkoselkäisyys, mutta silloin ei ollut vielä mitään skolioosiin viittaavaa. Kunnes 40 vuotiaana sairastuttuani reumaattiseen nivelsairauteen huomautti lääkärini skolioosista.Olin kärsinyt selkäkivuista puoli vuotta ja muutenkin elimistöni kärsi kivuista, joten on mahdollista, että se reuma ja kivut ovat aiheuttaneet skolioosia. Se on vielä suht lievä, mutta eihän se ole mukavaa, jollet ole suora, vaikka yrität seisoa suorassa. Lääkäri ja fysioterapeutti pyysivät minun jumppamaan selkä- ja vatsalihaksiani, jotta ei tarvitsisi turvautua tukiliiviin. Kokeilin liiviä jonkin aikaa,mutta eihän se ole sama kuin ilman. Yritän nyt pysäyttää skolioosin etenemisen, mutta...

        hei kaikki!

        Eilen lääkäri sanoi, että minulla on skolioosia. Minulla todella kovat kivut alaselässä ja oikeassa pakarassa tai oikeastaan koko oikea jalka on kipeä. Tuntuu kuin liikkuisi luut alaselässä. Onko teilläkin samanlainen olo? Mitä tähän auttaa? Auttaako fysioterapeus? Miten hänen löytää? Onko tämä vammaa minulla loppuikää?


      • Giada
        sanna kirjoitti:

        hei kaikki!

        Eilen lääkäri sanoi, että minulla on skolioosia. Minulla todella kovat kivut alaselässä ja oikeassa pakarassa tai oikeastaan koko oikea jalka on kipeä. Tuntuu kuin liikkuisi luut alaselässä. Onko teilläkin samanlainen olo? Mitä tähän auttaa? Auttaako fysioterapeus? Miten hänen löytää? Onko tämä vammaa minulla loppuikää?

        Mulla on kanssa oikea puoli: alaselkäkipu päiväittäin ja heijastelee jalkaan. Aion alkaa tekemään ahkerammin vatsa- ja selkälilhaksia. Fysioaika parin viikon kuluttua.

        Mikä sinua on auttanut- vai oletko edelleen vastauksia vailla.

        En aio menettää toivoani, vaikka nytkin on hankalaa istua. Istuminen on hankalinta minulle kaiken kaikkiaan.


      • Oli ja meni
        sanna kirjoitti:

        hei kaikki!

        Eilen lääkäri sanoi, että minulla on skolioosia. Minulla todella kovat kivut alaselässä ja oikeassa pakarassa tai oikeastaan koko oikea jalka on kipeä. Tuntuu kuin liikkuisi luut alaselässä. Onko teilläkin samanlainen olo? Mitä tähän auttaa? Auttaako fysioterapeus? Miten hänen löytää? Onko tämä vammaa minulla loppuikää?

        Mulla oli skolioosi ja ranka teki S-mutkan ollessani 13-14 vuotias. Fysioterapeutti ohjeisti treenaamaan tukilihaksia ja venyttelemään. Näillä ohjeilla sain korjattua rangan taas suoraksi. Kuulemma vahvat lihakset "puristavat" rankaa, niin ettei se pääse enää mutkistumaan vaan painaa sitä suoraan. Myös venytykset auttoivat ja samalla pitivät huolta muusta kropasta. Tavanomaisesti tein joka tai jokatoinen ilta 3-5x25 vatsalihas ja selkälihasliikettä ja jalkojen ja ylävartalon venytykset (pitkiä noin 1 minuutin venytyksiä), koko settiin menee aikaa reilu tunti.

        Nykyään ei ole ollut mitään ongelmia selän kanssa, kunhan muistaa jumpata noita lihaksia ja pitää itsensä notkeassa kunnossa.


      • kasteke
        Eulalia kirjoitti:

        Itsekään en millään mitään jumppia jaksaisi.

        Nuorempana kun minulla oli tosi pahoja noidannuolia tai iskiaksia, olin pari viikkoa käppyrällä ja pahimmillaan kipu säteili kumpaankin jalkaan. Silloin havaitsin vatsalihasliikkeiden auttavan, mutta nykyään en oikein uskalla niitä tehdä koska fysiot. sanoi että selkäni on siihen suuntaan yliliikkuva.

        Kävely on tuntunut pitävän selkää kunnossa, mutta kun tuolla on joku 3 - 4 km painellut niin siinä vaiheessa yleensä selkään alkaa sattua ihan kuin koko "ruoto romahtaisi kasaan"... Tänä vuonna on tullut uusi oire, että alkaa juilia alaselässä siten että se kipu tökkäisee tuonne vasempaan pakaraan päin. Tulikin mieleen että olisiko ollut parempi että en koko skolioosistakaan mitään tietäisi, niin ehkei moista kieroon menevää kipua olisi... :P

        Elikä kävely auttaa mutta kävely pahentaa. On tämä niin hullun hommaa.

        mikä on noidannuoli?????


      • wiiva
        Eulalia kirjoitti:

        Itsekään en millään mitään jumppia jaksaisi.

        Nuorempana kun minulla oli tosi pahoja noidannuolia tai iskiaksia, olin pari viikkoa käppyrällä ja pahimmillaan kipu säteili kumpaankin jalkaan. Silloin havaitsin vatsalihasliikkeiden auttavan, mutta nykyään en oikein uskalla niitä tehdä koska fysiot. sanoi että selkäni on siihen suuntaan yliliikkuva.

        Kävely on tuntunut pitävän selkää kunnossa, mutta kun tuolla on joku 3 - 4 km painellut niin siinä vaiheessa yleensä selkään alkaa sattua ihan kuin koko "ruoto romahtaisi kasaan"... Tänä vuonna on tullut uusi oire, että alkaa juilia alaselässä siten että se kipu tökkäisee tuonne vasempaan pakaraan päin. Tulikin mieleen että olisiko ollut parempi että en koko skolioosistakaan mitään tietäisi, niin ehkei moista kieroon menevää kipua olisi... :P

        Elikä kävely auttaa mutta kävely pahentaa. On tämä niin hullun hommaa.

        ehkä skolioosia olis olla.
        mulla huhkuun aikana lääkäri havainnut on skolioosi. Oli kauhea pommi mulle. tulee selkätukiliivi käyttöön olen 37v nainen


      • 8+5
        wiiva kirjoitti:

        ehkä skolioosia olis olla.
        mulla huhkuun aikana lääkäri havainnut on skolioosi. Oli kauhea pommi mulle. tulee selkätukiliivi käyttöön olen 37v nainen

        Jos sulla on tukiliivin vaativa skolioosi, niin olishan se pitänyt itsekin nähdä peilistä katsoessa.


    • kuikula

      Suvussa kulkee itelläni on skolioosi ja vanhemmilla on molemmilla kiero selkä. Voihan se olla myös synnynnäistä tai sit se selkä menee kieroon vaan jostain selittämättömästä syystä. Mun selkää on hoidettu korsettihoidolla 6 vuotta ei ollu kivaa ja ny ne lääkärit on todennu et mulla leikkaus on todennäkönen ei muuten kukaan sattus tietää miten sen vois välttää???

      • tyttöööööö

        Hmm, mulla sanottiin että saan itse päättää meenkö leikkaukseen vai enkö, ja kysyin että entä jos en, ne sano sitten koko ikä selkäkipuja ellen treenaa selkää ja vatsaa tarpeeks yms. Ihan voit kieltäytyä uskoisin, mutta mä ainakin valitsin leikkauksen senkin takia että parempi saada selkä sit iha kuntoon..


      • missu1234

        mulla on lievä skolioosi , toinen jalka on pidempi koska lonkka vinossa. ei ole ollu selkä kipuja. en kasva enää joten ainoana vaihtoehtona kai on leikkaus? vai?


      • Luumu-käppänä
        missu1234 kirjoitti:

        mulla on lievä skolioosi , toinen jalka on pidempi koska lonkka vinossa. ei ole ollu selkä kipuja. en kasva enää joten ainoana vaihtoehtona kai on leikkaus? vai?

        moi,

        Luulen että leikkaus on ainoa vaihtoehto.
        Mulla on paha skolioosi ja mun selkä leikataan 14.1 eli viikon päästä ja ainoa vaiht.ehto oli mulla leikkaus :s


      • raihnainen

        Mulle laitetaan parin kuukauden kuluttua se korsetti...ja mua huolettaa että pystynkö mä ratsastaan sit ku se laitetaa?
        Jos sinulla olisi tietoa niin vastaatkos...tai joku muukin vois vastata


      • :)
        raihnainen kirjoitti:

        Mulle laitetaan parin kuukauden kuluttua se korsetti...ja mua huolettaa että pystynkö mä ratsastaan sit ku se laitetaa?
        Jos sinulla olisi tietoa niin vastaatkos...tai joku muukin vois vastata

        pojallani (10v.) on korsetti. Korsetti on kieltämättä aluksi tosi hankala juttu mutta muista että alun vaikeuksien jälkeen siihen tuntuu tottuvan. Ensimmäiset yöt olivat hankalia ja kokonaisuudessaan varmaan ensimmäinen 1-2 viikkoa mutta siten alkoi helpottaa joten pinnistele viimeiseen asti. Ja oikeesti tee jumpat ja venyttelyt säännöllisesti ja tunnollisesti että selkä saa edes minimi määrän liikuntaa, on tosi tärkee juttu! Kannattaa sitä ratsastusta toki kokeilla mutta varmasti on vaikea ainakin korsetin kanssa nousta selkään, kokeilemallahan tuo selviää miten istunta onnistuu. Tsemmpiä matkaan, kyllä se siitä!


      • kansanparannus

    • vuorotteluvapaalla

      Hei ! Kiva lukea näitä teidän kokemuksia täältä. Pari viikkoa sitten aloin käydä uudella hierojalla, joka myös opiskelee osteopaatiksi. Menin sinne pari vuotta sitten alkaneiden öisten särkyjen takia. Diagnoosini reumalääkäriltä on fibromyalgia kipupisteiden perusteella, mutta itse olen sitä mieltä, että selässä on jotain vialla. Ja samaa mieltähän on tämä hierojapoikakin, minulla on kuulemma lievä skolioosi lapaluiden alareunan kohdalla. Olen nuorena loukannut selkäni siitä kohdasta ja se paikka ei nyt taivu normaalisti. Lihakset selkärangan vieressä ovat tosi kipeät ja kuulemmma kuin puuta. Minulla on myös ollut lähivuosina pari välilevyn pullistumaa alaselässä, joiden aikana olen käyttänyt korsettia, koska se auttaa huomattavasti liikkumista. Olen varma, että tämä yläselän vika on syynä tähän toiseen, eihän selkäni taivu normaalisti. Ensimmäisen hierontakerran jälkeen nukuin pitkästä aikaa 6 tuntia yhteenmenoon ja ilman lääkitystä, mikä oli tosi hieno juttu. Istuminen on minulle pahinta, pelkään tosissani pitkiä automatkoja, koska silloin kipu alkaa säteillä oikeaan jalkaan. Silloin on vaan pakko pysähdellä tiheään ja voimistella.

    • tyttt.90

      mul on lievä skolioosi..se ei paljoo vaikuta mun elämään..ei oo mitään kipuja pahemmi..ja mun pikkusiskol on kans skolioosi mut vähän pahempi ku mul paitsi et se on kans lievä..ja mun isosiskollaki on jalat eripituset(mut ei liian) ja selkäkipuja joskus kait mut ei sen pahemmi vaikuta mitenkää sen elämään..pitää vaan pohjallista..

      • HuolestunutIhmine

        Mullaki saattaa kuulemma olla, todettiin ku röntgenkuvis käytii ku kylkiluu murtu saattaahan se olla myös et väänsi se kipu sen sillee mut tänää äiti tuli sanoo et ssaattaa hyvinki olla ja ehkä tulee se ihme korsetti susteemi. Mua vaa pelottaa alukski sattuukse ja tokaks, näkyykse hirveesti? Jos joku osaa vastata nii ois kiva... Ja oon siis 13 minkä ikäsii te? :D


    • tyttöööööö

      Juu, skolioosi on alaselässä ja aika paha onkin. Syksyllä on ihan leikkaus edessä...
      Mulla on kipee alaselkä ja hartiat. Niska on niin jumissa välillä että. myös esimerkiks nilkat ja polvet sattuu mutta kai se leikkaus sitten sen kaiken korjaaa.

    • mä94

      Mullaki on ala-asteella(nyt oon kasilla) todettu lievää skolioosia, mutta se ei vaikuta mitenkää mun elämään. Mulla ei oo ollu minkäänlaisia selkäkipuja ja aijon nyt alkaa treenaamaan paljon nuita vatsa- ja selkälihaksia, jotta se ei siitä pahenisi.

    • Chorale-

      Joo, itsellänikin on skolioosi, ja on asteita yli 30. Kipuja ei varsinaisesti ole, ehkä silloin kun istuu liian kauan, selkä "kyyryssä". Korsettihoitoa läpi käyn jo viidettä vuotta, ja toiv. saan pian pois, kun kasvu loppuu. Toivottavasti teillä muilla ei ole tällaista tilannetta! :)

      • ..minullakin

        Hei!
        Olen kohta 14 vuotias tyttö ja minulla todettiin skolioosi hiukan yli vuosi sitten. Lääkärit löysivät s-mutkan, jonka alemmassa mutkassa oli 45 astetta ja ylemmässä 46 astetta. Käyn sairaalassa vähän väliä. Yökorsettia olen pitänyt noin vuoden, mutta en pysty nukkumaan se päällä oikeastaan yhtään. Se on yhtä tuskaa, mutta silti yritän pitää sitä joka yö. Nukahdan aikaisintaan yöyhdeltä ja väsymys näkyy koulussa ja arjessa muutenkin. Venyttelyjä on useita, joita pitäisi tehdä mielellään joka ilta. Kipuja minulla on hirveästi, soitan pianoa ja en pysty käymään tunneilla ilman vahvaa särkylääkettä, soittaminen muutenkin on alkanut sujua huonosti. Vähän aikaa sitten, minulle melkein tunnustettiin (odotinkin milloin), että joudun luultavasti leikkaukseen, ehkä jo ensi keväänä. Tämä on vaikuttanut paljon elämääni, eikä suinkaan parempaan suuntaan. En kuitenkaan viitsisi valittaa kenellekkään, pelkään näyttää, miltä minusta tuntuu.


      • Luumu-käppänä
        ..minullakin kirjoitti:

        Hei!
        Olen kohta 14 vuotias tyttö ja minulla todettiin skolioosi hiukan yli vuosi sitten. Lääkärit löysivät s-mutkan, jonka alemmassa mutkassa oli 45 astetta ja ylemmässä 46 astetta. Käyn sairaalassa vähän väliä. Yökorsettia olen pitänyt noin vuoden, mutta en pysty nukkumaan se päällä oikeastaan yhtään. Se on yhtä tuskaa, mutta silti yritän pitää sitä joka yö. Nukahdan aikaisintaan yöyhdeltä ja väsymys näkyy koulussa ja arjessa muutenkin. Venyttelyjä on useita, joita pitäisi tehdä mielellään joka ilta. Kipuja minulla on hirveästi, soitan pianoa ja en pysty käymään tunneilla ilman vahvaa särkylääkettä, soittaminen muutenkin on alkanut sujua huonosti. Vähän aikaa sitten, minulle melkein tunnustettiin (odotinkin milloin), että joudun luultavasti leikkaukseen, ehkä jo ensi keväänä. Tämä on vaikuttanut paljon elämääni, eikä suinkaan parempaan suuntaan. En kuitenkaan viitsisi valittaa kenellekkään, pelkään näyttää, miltä minusta tuntuu.

        Täytän syksyllä 14. ja mulle tehdään 14.1 selkäleikkaus mulla on paha skolioosi ja en tiedä/ttunne ketää jolla olisi ollut se paitsi se saattaa tulla äitini suvusta se skolioosi.
        Ala-asteella terv.hoitaja passitti fysioterapiaan ja syksyllä sain tietää joutuvani leikkaukseen eikä selälle voi tehdä mitään. :S

        Minulla on koira ja harrastan agilityä, en tiedä voinko enää koskaan harrastaa sitä ja se ei ole kivaa

        t. tyttö 13v


      • pari vuotta sitten
        Luumu-käppänä kirjoitti:

        Täytän syksyllä 14. ja mulle tehdään 14.1 selkäleikkaus mulla on paha skolioosi ja en tiedä/ttunne ketää jolla olisi ollut se paitsi se saattaa tulla äitini suvusta se skolioosi.
        Ala-asteella terv.hoitaja passitti fysioterapiaan ja syksyllä sain tietää joutuvani leikkaukseen eikä selälle voi tehdä mitään. :S

        Minulla on koira ja harrastan agilityä, en tiedä voinko enää koskaan harrastaa sitä ja se ei ole kivaa

        t. tyttö 13v

        Luumu-käppänälle tiedoksi, ettei ainakaan agilityharrastusta tarvitse heittää menemään! Leikkauksen jälkeen mulla oli puolen vuoden liikuntakielto ja nyt on kaiketi kaikki muu sallittua paitsi joku ihan överijuttu kuten laskuvarjohyppy. Wikipedia sanoi ettei laskettelukaan olisi mikään ihan ykköslaji, onneksi en ole koskaan tuota taitoa edes opetellut.

        Leikkaus ei ollut paha kokemus, luulin sitä kamalammaksi kun kaikki lääkäreitä myöten sillä pelottivat ja painottivat kuinka suuri juttu se oli. Kaikin tavoin helppo kokemus. Kipuja ei ollut, muistan vain yhden yön jolloin kolotti niin että itku tuli silmään, mutta se olikin se yksi ja ainoa kerta.


      • Mie21
        pari vuotta sitten kirjoitti:

        Luumu-käppänälle tiedoksi, ettei ainakaan agilityharrastusta tarvitse heittää menemään! Leikkauksen jälkeen mulla oli puolen vuoden liikuntakielto ja nyt on kaiketi kaikki muu sallittua paitsi joku ihan överijuttu kuten laskuvarjohyppy. Wikipedia sanoi ettei laskettelukaan olisi mikään ihan ykköslaji, onneksi en ole koskaan tuota taitoa edes opetellut.

        Leikkaus ei ollut paha kokemus, luulin sitä kamalammaksi kun kaikki lääkäreitä myöten sillä pelottivat ja painottivat kuinka suuri juttu se oli. Kaikin tavoin helppo kokemus. Kipuja ei ollut, muistan vain yhden yön jolloin kolotti niin että itku tuli silmään, mutta se olikin se yksi ja ainoa kerta.

        Kyllä se jumalaton selkä- ja vatsalihasten vahvistaminen on se millä voi lievittää tuota juttua, itekkin kyllä pelkään että "joskus vanhempana" tästä lievästä hommelista tulee vähän pahempiakin tuntemuksia...
        Kaikinpuolinen kuntoisuus esim venyttely ja voimistelu on kyllä vähintä mitä ihminen voi tällaisessa tilanteessa itelleen tehdä, sen mukaan mitä nyt kullakin kannattavaksi katsotaan.
        Kyllä sitä kannattaa ennalta ehkäiistä sen mitä pystyy.


    • asdeee

      Lievä mulla on. Sain lähetteen fysioterapeutille, jossa käyn selkääni näyttämässä.

      • escfann

        Olen nyt 17-vuotias poika ja minulla todettiin skolioosi 14-vuotiaana. En käsittänyt että minulla on skolioosi enkä edes tiennyt mikä se on, kunnes menin lääkäriin pahan flunssan takia, ja lääkäri huomasi samassa yhteydessä, että selkäni oli hieman vinossa. Hän laittoi lähetteen ortopedille, jonka luona kävin kontrollissa kolme vuotta ja minulle sanottiin, että kaikki on hyvin eikä mihinkään jatkotoimenpiteisiin ole syytä ryhtyä.

        Viime vuoden joulukuussa menin sairaalaan taas kontrolliin, ja kun tapasin ortopedini hän kertoi miten vakava tilanne on nyt. Selkäni oli mennyt vinoon yli 70 astetta, joka oli jo alkanut painamaan keuhkojani. Leikkaus oli aina keino, jolla minut pystyttiin parantamaan, sillä hoitamattomana olisin saattanut kuolla hyvinkin nuorena. Leikkaus oli iso ja vaativa, yli 10 tuntia kestävä mutta elämänlaatuni parani huomattavasti. Leikkaus tiesi myös pitkää toipumista, mutta minusta se on pieni hinta sille, että voi taas hyvin.

        Minut leikattiin maaliskuussa 2009 ja olen toipunut siitä erittäin hyvin. Olen voinut palata jo koulutyön pariin ja kaikkea saa tehdä mihin vain kykenee.


    • görl93

      todettiin jo ihan pienenä että selkäranka taipuu alhaalta notkolle, kun luut eivät pysy samassa tahdissa kun muuten kasvan... Joskus kouluikäisenä se varmistui skolioosiks, mutta vasta 12veenä mä tajusin ite sen nimikkeen "että jaa tän takia multa aina mitataan näit arvoi" kun notko oli muuttunu vuodessa niin paljo et sain lähetteen lääkärille ja sieltä röntgeniin ja fysioterapiaan... Kasan jumppaohjeita sain ja niitä edelleenkin teen jokatoinen ilta (tosin nyt lomalla ei oo oikein muistanu, ja muutenki hoidan kyl kouluhommat ym. ensin ja jos en kerkee jumppaan ni sit en kerkee...ainoo vaa et jos jättää paljon välist ni selkä ja niskat voi olla kipeet... ja onhan se muutenki iha hyvä niit tehdä, vatsoja jne.... :D), vaikka nyt kun kävin vielä "vikan kerran" siellä, ni fysioterapeutti ihmetteli et miten voin vielä muistaa ne, ku edellisestä käynnistä on jo 3v :D:D. Kakstoista astettahan se notko nykyään taitaa olla, eikä pitäis enää ainakaan kauheesti pahentua kun en enää ainakaan paljoo edes kasva... Juurikaan normielämää se ei kauheesti haittaa, mitänyt aina ei tekis mieli jumpata ku tulis joku leffa tms. ja sit joskus sattuu selkä vähän varsinki jos on ollu vaik shoppailemassa koko päivän tai muuten seisonu jotain pari tuntia putkeen....
      Se fysioterapeutti sano et toi ei muka ois niinku perinnöllinen, mut kysy kummiskin et onks meidän perheessä jollain (no iskäl) ja et usein se kummiskin menee niin et jollain perheenjäsenelläki (vanhemmilla) on... Joku joskus mittas mun jalatki eri pitusiks mut siit ei taidettu kuitenkaa kunnolla päästä selvyyteen, et onks ne vai ei, vai lantioko vinossa onkin vai mikä... Se lauta ku kokeiltiin jalan alle, ni ei kuitenkaa vaikuttanu mun asentoon mitenkään, taitaa olla osaks myös tapa tää mun asento... :D

      • käynyt jo siellä

        eripituiset luut aiheuttaa joskus erimittaiset jalat selvän saa vain seisten tehtävävässä röngtenissä. vaadi se. muu jalkojen pituusero tulee lantion virheasennosta joka on manuaalisesti täysin parannatettavissa kysy esim lisää fysiatri markku turuselta, hyvinkään sairaala


    • poika 14v

      tänään todettiin skolioosi 28asteen kulmalla.
      Toukokuussa pohditaan sitten että leikkaukseenko.

      Suositteli uimista mutta mistään fysioterapiasta ei ainakaan puhunut mitään.
      Muut ainakin tehneet selkä ja vatsalihaksia, auttavatko ne kuinka?


      Ja siintä leikkauksesta jos joku osaisi kertoa vähän enemmän?
      Wikipediassa vai missä mainittiin että 10yötä pitäisi sairaalassa olla mutta mienkä sen ajankin saa sielä kulumaan, varsinkin jos maata pitäisi lähes kokoajan?
      Muita rajoituksia leikkauksen jälkeen? Varmaankin liikuntakielto joksikin aikaan ainakin?

    • Kalevalainen kansanp
    • Suoraselkä

      Moikka Poika14.
      Minulle tehtiin skolioosileikkaus -05 TAYS:ssa. Minulla mutkaa rangassa oli 46astetta.
      Sairaalassa olin parisen viikkoa. Ja suurimman osan ajasta sängyssä. Leikkauksen jälkeen kolmantena päivänä sain nousta istumaan ja kipu oli niin kova että en edes halunnut istua. Pikkuhiljaa siitä sitten kävelemään. Suihkussa kävin pedillä koska en jaksanut/kärsinyt seistä/istua pitkään. Kotiin Tampereelta sitten paaritaksilla. Minulla oli 3kk liikunta kielto,kävellä piti ja sitä suosittelen. Puolisen vuotta minulla meni kokonaisuudessaan tuossa toipumisessa.
      Rajoituksina oli ettei saanut nostella painavia asioita,kiertoliikkeitä ei saanut tehdä ja kovia tärähdyksiä piti välttää(jääkiekko,amerikkalainen jalkapallo,benjihyppy...)
      Sairaala-ajasta ja sängyssä makaamisesta selvisin katsomalla leffoja ja lukemalla. Alussa olin kyllä niin kovassa kipulääkityksessä että en jaksanut muuta kun nukkua.
      Toki paraneminen ja toipuminen ja kivut yms, omat henk.kohtaisia mutta siinä oli miun kokemuksia asiasta. Saat toki kysyä lisää jos haluat ja osaan vastata.

    • Ongelmia

      Oon nyt 13 v, ja mulla on ollut 7 vuotiaasta asti ongelmia selän kanssa, ja mulla havaittiin viime syksynä 12 asteen skolioosi ja mun toinen jalka on pidempi kuin toinen. myös mun lantio on vähän vino, ja vasen lapaluu törröttää vähän ulompana kuin toinen. Nyt mun selkä on alkanut tulla kipeemmäksi, mutta skolioosi ei näy päälle päin sen enempää kuin ennenkään. Voiko kyse olla kasvukivuista tai jostain, vai onko skolioosi mahdollisesti pahentunut? Urheilen tosi paljon, olen todella notkea ja harrastan katuanssia, joten auttaako se selän parantumiseen? Ja jos joudun alkaa käyttämään korsettia, niin voinko silti urheilla päivittäin?

      • Kerrot että "Nyt mun selkä on alkanut tulla kipeemmäksi,"
        Tämä viittaa siihen että on jokin juttu joka kipeyttää.
        Kannattaa ensin miettiä teetkö itse jotain joka kipeyttää.


    • KYÖMY

      Mulla kulkee suvussa toi skolioosi ja itselläni on myös se. Olen itse juossut lääkärillä (ja fysioterapeutilla) ja kertonut skolioosista eikä ne tee asialle muuta, ku määrää lääkkeitä, vaikka selkä on niin kipeä koko ajan, että en pysty tekemään töitä tai edes kantaa kauppakassia. On Suomella osaavat lääkärit.

    • guigui

      Heippa!

      Mulla on kans lievä skolioosi ja ilmeisesti siitä syystä myös hypokyfoosi, eli yläselästä selkäranka ei kaarru normaalisti vaan on siitä kohti liian suorassa (ja näin ollen aiheuttaa mm. hengitysvaikeuksia).

      Kysymykseni kuuluu, että onko täällä joku, joka on käynyt kiropraktikolla/naprapaatilla /osteopaatilla) ja saanut kys. vaivoihin oikeasti apua näillä manipulaatiotekniikoilla? Minkälaista apua? Eli onko kyseessä enemmän oireiden lievittyminen vai saadaanko manipulaatiotekniikoilla oikeasti näitä mutkia väärissä kohti ja mutkattomuutta siellä missä pitäisi oikeampiin asentoihin? Ja onko jollain mahdollisesti tilanne jopa pahentunut tällaisten hoitojen myötä?

      Toki olen sen verran ymmärtänyt, että lisäksi pitää ahkerasti itse venyttää ja vahvistaa yms ja näin koko ajan pyrin tekemäänkin. Nyt vaan tuntuu, että haluais järeämmät aseet käyttöön, mutta en haluaisi tuhlata rahoja turhaan sellaiseen, mistä ei oikeasti ole kunnolla apua.

      Kiitos paljon, jos joltain löytyisi tietoa/kokemusta asiasta! :)

    • suorempi selkä
    • memmukka82

      Mulla on fysioterapeutti huomannut selässä skolioosin, lapaluiden välillä ranka kiertyy itsensä ympäri. sen vuoksi oikea keuhko taempana. Tämän takia esim selän kierto oikealle hankalaa. Kipua tuntuu joka päivä ja tuntuu myös kuin olisi lukossa selkä siitä kohti. Mutta lääkärit ei mitään rupea tekemään, sanovat ettei mitään ole tehtävissä?? :O

    • Guigui

      Kiitos tuosta foamroller-ideasta! Voisi kokeilla tuota jutskaa. :)

    • jumppapallo.
    • mimmu213

      Olen alle 30v nainen ja mulla todettiin lievä skolioosi kun menin työnantajan kustantamaan hierontaan. Hierojalla oli hieman ruuhkaa ja sanoin ettei ole akuutti tilanne, voin hyvin odottaa viikon. Ekan kerran jälkeen hieroja totesi "ei sulla mukamas mitään akuuttia ole, mutta kyllä sä tyttö jäykkä olet!". Samalla hieroja huomasi, että mulla on nikamalukkoja, joita hän ei ala avaamaan ja suositteli käymään kiropraktikolla. Samalla käväisin lääkärin pakeilla, joka diagnosoi tämän lievän skolioosin, joka osaltaan on aiheutunut muutaman vuoden takaisesta rappusissa kaatumisesta, jotka tulin rynkyttämällä alas ja lensin lattialle. Sain lähetteen fysioterapiaan.
      Kiropraktikolla käynnit auttoivat, kivut jäivät vastaanotolle kun kävelin ovesta ulos. Samanaikaisesti myös hierontaa jatkettiin.
      Myöhemmin kävin kurssin, joka oli yhdistelmä fysioterapiaa ja pilatesta ja muutaman kerran jälkeen ohjaajat sanoivat, että ryhtini on parantunut. Tästä sain voimaa ja kävin fysioterapiassa, jossa selkä ja jalat teipattiin.
      Alkuvuodesta aloin käymään kahdessa eri jumpassa, selkäjumppa ja chipilates vuoroviikoin ja samalla aloin käymään Kalevalaisessa jäsenkorjauksessa. Jäsenkorjauksen etu on pitkä hoitoväli (itsellä max. 2kk) ja pitkä hoitoaika kerralla (1,5h). Kolmen kerran jälkeen jäsenkorjaaja totesi, että lihaksistoni on selvästikin muuttunut parempaan suuntaan. Kiitos siitä kuuluu itselleni, että olen jaksanut kävellä ja tehdä joka ilta jumppaliikkeitä vatsa- ja selkälihasten vahvistamiseksi.
      Eli A:sta O:hon, lisää liikuntaa, jumpat on hyviä, lisäksi fysio/jäsenkorjaus tms niin kivut pysyy kurissa.

    • turhamasentua
    • skolioosi

      mulla on erimittaset jalat ja siksi kans toi einiin päällenäkyvä skolioosi. olen 14 w ja kärsin sen takia selkäkivuista.

    • Tietämätön 13v.

      Minulla todettiin eilen 8,5asteen vinoutta, ja lähetettiin lastenkirurgiaosastolle(oon13) Ja siellä katotaan mitä tehään koska tää vinous oli tammikuussa 5astetta, ja alasteella kans pikkusen, mutta nyt se on vinompi. Elivei edes vissiin lasketa skoiloosiksi(?) Koska 10 astetta on se raja mutta tää näkyy kyllä aika selvästi,sillä äitikin on ihmetellyt välillä seisomis asentoa. Ja aina kun jos istun niin alaselkä tulee sellaseks ku oisin istinut jo nmonta tuntia. Saankohan tuen?

    • tyttö pohjoisesta

      Mulla todettiin pari viikkoa sitten lievä skolioosi. Ei näy ulospäin, mutta terkkari eteenpäintaivutuksissa. Ei haittaamun elämää yhtäån sain fysiosta jumppaohjeet jota oon nyt tehny satunnaisesti. Pitää nyt ruveta jumppaa ettei mee pahemmaks. Ja ei oo ollu mitään kipuja, jonkin verran on jäykkyyttä. Ps. Ja tiiän tää on vanha keskusteluXD

    • turhautunutpotilas

      Kivut helvetistä... lievä skolioosi. Apua todella vaikea saada, koska oireilu niin moni alaista. Välillä valittanut lekurille hengitysvaikeuksia, välillä selkäkipua, välillä rintakipua riippuen mikä on pahempi. Jos koittaa selostaa näiden välistä mahdollista yhteyttä "ei riitä aika" Onneksi oli nyt viisaudenhampaan poisto niin sai panacodit. Auttaa ees vähän tohon selkään. Nää hammaskivuthan on ihan lasten leikkiä verrattuna tähän selkään. Lääkärit ei älyä ettei kaikki huutamaan kivusta sinne tuu vaikka sattus niinku puukolla väännettäs.

      Kerpele.

    • harjakainen

      Minulla on todettu röntgenkuvissa rintaranganalueella 38% käyryys ja lantionranganalueella 30% käyryys ja selkäortopedi sanoi, että katsotaan kolmeen vuoden päästä sitten, kun on otettu uudet röntgenkuvat hän pisti fysioterapeutille vaikka en pääse kunnolla kävelemään kun selkään sattuu niin paljon hän käsi ottaa särkylääkettä kipuun.

    • 30aste
    • 30aste
      • Anonyymi

        Höpön höpöä mminun mielestäni koko artikkeli. Sehän oli mainos, eikä mikään tieteellinen tutkimus.

        Kaikkea pitää välttää, paitsi heidän markkinoimiaan pillereitä, jolloin skolioosi vältetään. Uskokoon, ken tahtoo. Itse en ainakaan usko tuohon mainokseen.


    • Anonyymi

      En ole varma että onko mulla skolioosia koska kun seison normaalisti miten yleensä, niin kerran huomasin että seison niin että mun vasen kylki menee enemmän vasemmalle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1145
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      53
      840
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      741
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe