Oulun ohitustietä ryhdyttiin rakentamaan joskus 60-luvulla, kun nelostien liikenne oli jo silloin aika kova. Etelästä tultaessa se ohitustie lähti lentokentäntien risteyksestä oikealle ja päättyi Oulun pohjoispuolella Oulu-Kemi väliselle tielle. Eteläpuolen risteykseen tuli liikennevalot ja jokainen tajusi millainen pullonkaula siitä tulisi niillä kehittyvillä liikennemäärillä, paitsi suunnittelija. Pohjoispuolestakin tuli tukkoinen typerän risteyssuunnittelun vuoksi. Kemiran kohdalle (entinen Typpi Oy) tuli kuitenkin silloin nykyaikainen "neliapila-risteys", josta pääsi pahemmin pysähtelemättä ohitustielle ja sieltä pois. Nyt sielläkin on valo-ohjaus.
Eteläpuolen valoristeys ruuhkautui vuosien kuluessa pahoin, aiheuttaen pitkiä päivittäisiä jonoja lyhdynsirpaleiden "koristamaan" risteykseen. Ruuhka-aikana pääsy sivutieltä nelostielle saattoi helposti venähtää 20-40 min. mittaiseksi.
Oulun ohitustien jatkoksi suunniteltiin Kempeleen ohitustietä joskus 70-luvun jälkipuoliskolla ja tien linjauksesta tehtiin jotain valituksiakin. Päästiinhän sitä sitten viimein rakentamaankin... n. 10 vuotta myöhemmin ja "valmistui" muistaakseni viitisentoista vuotta sitten. Suunnittelijat olivat "kaukaa viisaita", otettiin huomioon tien mahdollinen leventäminen myöhemmin moottoritieksi mm. silloissa. Oulussahan moottoritie jo olikin. Pohjoispuolella tie linjattiin Haukiputaan ohi.
Eteläpuolen leventämistarve tulikin sitten melko nopeasti ja heti perään moottoritien jatkaminen (keskikaiteellinen nelikaistatie) Limingan Haaransillalle saakka, johon tuli suurehko kiertoliittymä. Siitä kiertoliittymästä etelän suuntaan nelostie on surkeaa, kapeaa ja mutkaista ja kauempana mäkistäkin (näkemäesteitä) Jyväskylän moottoritielle saakka. Sen totesin jo 70-luvun alkupuolella, kun rekka oli viedä peilini, vaikka ajoin aivan laidassa ja myöhemmin sattui niitä onnettomuuksia Alatemmeksellä, jotka saatiin kuulemma vähenemään kameravalvonnalla. Tuon tien leventämisen suunnittelu on nyt käynnistynyt välillä Haurukylä-Haaransilta. Ohhoh, nyt jo suunnittelu käynnistynyt ja noinkin "pitkälle" matkalle!
Oulun pohjoispuolella moottoritie loppuu ja jatkuu tavallisena kaksikaistatienä, joka reunaviivoilla on levennetty leveäkaistatieksi 6 km:n matkalta ennen Iitä. Tuolla on hyvät ohitussuorat pilattu ohituskielloilla molempiin suuntiin kolmessa paikassa. Yhdessä kohtaa leveäkaistatien eteläisessä päässä ja kahdessa kohtaa, kun tieltä erkanevat pitkät rampit levähdysalueille ja sieltä pois. Meno on aika villin näköistä joskus, ainakaan kaikista säännöistä ei piitata, eikä mielestäni ole tarviskaan. Sitä ihmettelen, että miksi ei leveäkaistatie voisi olla koko matkan motarilta Iihin? Sekään ei kyllä pitkälle riitä.
Samalla kun tietä on paranneltu, niin tien läheisyyteen on rakennettu isoja kauppakeskittymiä ja suurten firmojen toimitiloja, teknologiakylä jne. Saadaanhan niin tielle käyttöä ja samalla kovaa kulutusta. Päällystystyöt ja siltarempat ruuhkauttavat ruuhkautettua tietä. Moottoritien kesänopeuskin on vain satanen, kun se ennen oli 120.
Joopa joo, jotenkin vaikuttaa hölmöläisten hommalta koko puuhastelu. Taitaa käydä niin, että ennen kuin tie ulottuu motarina, tai keskikaiteellisena nelikaistatienä Jyväskylään ja pohjoisessa Kemiin, niin Oulun-Kempeleen ohi pitää linjata pari uutta väylää. Ikean ja muiden liikkeiden tulo tulo Haaparannalle ja Ruotsin-Suomen rajalle on laskeskeltu tuovan n. 1,5 milj. kävijää vuosittain. Ruotsi rakentaa parempia väyliä Haaparannalta etelään, Suomessa tukitaan nelostie ahtain kiertoliittymin ja hitain tienrakennustoimenpiten.
Kehitys (pätkä nelostietä)
21
1195
Vastaukset
- Auto- Antero
On idioottien vammainsinöörien varassa. Jos sama pooppoo olisi vastuussa jonkin muun Euroopan maan tieverkosta, olisi se teloitettu jo aikoja sitten.
Kummallista kuinka nuo vastuullisessa asemanssa olevat mulkut, saavat rakentaa epäkelpoa paskaa pitkin maatamme.
Sitten kun jotain tapahtuu syytetään tien käyttäjää, vaikka tiet on rakennettu PÄIN PERSETTÄ!!!!
Haitelkaa vittua saatanan mätämunat!!!!- Lada
Pidä tuo ilme jouluun asti! Sopii hienosti rauhan ja hyvän tahdon juhlaan kun yhden naama on koko ajan kuin norsun vittu. Sillä pystyy jotenkin niinku erottumaan.
- Paska-Antero
Täällähän on taas oikein nerojen kokoontumisajot menossa. Runttaajan tai siis Kairaketun mielestä vissiin jokaisesta kinttupolusta pitäis tehdä kuusikaistainen moottoritie.
Jos noin ahdistaa, parempi pysyä kotona, käyttää julkisia tai muuttaa lähemmäs palveluja, niin ei tarvitse päivästä toiseen puuduttaa persettään ratin takana.Enkös minä puhunutkin nelikaistatiestä? Ja nelostiestä.
Mistäs sinä ne kinttupolut ja kuusikaistaiset tempaisit? Vaikka kinttupolkuhan tuo maata halkova valtaväylä kyllä nykyisellään onkin.
Valitinko jossain palveluiden kaukaisuutta?
Minua ei mikään ahdista.
Perseeni ei puudu ratin takana.
En pysy kotona, vaan ajan paljon.
Älä sekoile nimimerkeissä, luulis noin paljon toisistaan poikkeavat erottavan.- Paska-Antero
Kairakettu kirjoitti:
Enkös minä puhunutkin nelikaistatiestä? Ja nelostiestä.
Mistäs sinä ne kinttupolut ja kuusikaistaiset tempaisit? Vaikka kinttupolkuhan tuo maata halkova valtaväylä kyllä nykyisellään onkin.
Valitinko jossain palveluiden kaukaisuutta?
Minua ei mikään ahdista.
Perseeni ei puudu ratin takana.
En pysy kotona, vaan ajan paljon.
Älä sekoile nimimerkeissä, luulis noin paljon toisistaan poikkeavat erottavan.Sinä valitat jatkuvasti, kuinka kaikista teistä pitäisi tehdä moottoriteitä, nopeusrajoitukset pitäisi poistaa, talvirenkaitakaan ei tarvitsisi, ajelit vuosikymmeniä ilman turvavöitä, ohittelet vastaantulijoista huolimatta ja niin edelleen.
Miksi ylipäätään pitää puuduttaa sitä persettään ratin takana, kun on fiksumpia ja nopeampiakin tapoja liikkua? Ja miksi ei voi hoitaa asioitaan niin, ettei tarvitse joka päivä ajella satoja kilometrejä?
Äläkä yritä väittää, ettet olisi sama henkilö kuin nimimerkki Runttaaja. Otetaanko piskuinen veto? Paska-Antero kirjoitti:
Sinä valitat jatkuvasti, kuinka kaikista teistä pitäisi tehdä moottoriteitä, nopeusrajoitukset pitäisi poistaa, talvirenkaitakaan ei tarvitsisi, ajelit vuosikymmeniä ilman turvavöitä, ohittelet vastaantulijoista huolimatta ja niin edelleen.
Miksi ylipäätään pitää puuduttaa sitä persettään ratin takana, kun on fiksumpia ja nopeampiakin tapoja liikkua? Ja miksi ei voi hoitaa asioitaan niin, ettei tarvitse joka päivä ajella satoja kilometrejä?
Äläkä yritä väittää, ettet olisi sama henkilö kuin nimimerkki Runttaaja. Otetaanko piskuinen veto?En ole koskaan maininnut, että kaikki tiet pitäisi tehdä moottoriteiksi. Teiden leventämisellä selvittäis usein vähäliikenteisimmillä.
Nopeusrajoituksia pitäisi nostaa ja kyllä ne jostain voitais poistaakin, ainakin hiljaisina aikoina.
Talvirenkaiksi kitkat ja nastat kieltoon, suolat ja hiekat pois.
Turvavöitä ei aikoinaan kaikissa autoissa ollutkaan, silloin kun autoilua aloittelin.
Kyllähän minä ohittelen, jos on vastaantulijoita, ehdin vain takaisin omalle kaistalleni ennen kuin vastaantulija on kohdalla ja moottoriteillä vastaantulijat ovat kaiteiden toisella puolella, kuten muillakin kaiteellisilla teillä.
Mikä on fiksumpi ja nopeampi tapa liikkua kuin oma auto, johon pakataan mukaan kaikkea metkan varrella tarvittavaa välttämätöntä?
Mikä autoilemisessa on mielestäsi vastenmielistä? Minusta se on hauskaa.
Mikä veto? Millä todistaisit yhtään mitään?
- koirakettu
Ajapas joskus vaihteeksi ihan oikeassakin ruuhkassa. Aluksi vaikka kehä III:n sisäpuolella ja sitten vaikka Los Angelesissa. Saat vähän perspektiiviä enempi. Ehkä sitten saatat tulla toisiin aatoksiin, kannattaako joka kairaan vaatia moottoriteitä.
Meinaatko, että kehä kolmosen sisäpuolella on muka joskus jotain ruuhkiakin?
Kyllä on kokemusta oikeiden suurkaupunkien ruuhkista, mutta mikäs pakko niistä olis esimerkkiä ottaa ja ruuhkauttaa samoin näitä omiamme?
Kun näkee niitä oikeita pahoja ruuhkia, niin tietää mihin se kehitys ennenpitkää johtaa täälläkin. Liikennesuunnittelijat, tieinsinöörit, päättäjät ym. eivät oikein tunnu sitä tajuavan. Siksi kannattaa vaatia moottoriteitä jo nyt vaikka metsäautoteillekin, jos edes päätiet saatais motareiksi.
Iissä on nyt nelostiellä kaksi uutta kiertoliittymää ja tällaista heti: http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=531426
- Paska-Antero
Taas nähtiin rekkamiesten älyn lahjat: "Rekan kuljettaja oli yrittänyt saada ajoneuvoyhdistelmänsä pysymän tiellä ajamalla kiertoliittymää "väärään suuntaan" kun muuta liikennettä ei sillä hetkellä ollut."
- sinivilkku
Paska-Antero kirjoitti:
Taas nähtiin rekkamiesten älyn lahjat: "Rekan kuljettaja oli yrittänyt saada ajoneuvoyhdistelmänsä pysymän tiellä ajamalla kiertoliittymää "väärään suuntaan" kun muuta liikennettä ei sillä hetkellä ollut."
että noin ajattelet.
Kerronpa Sinulle, että aika usein eräästä isosta teollisuuslaitoksesta lähtevät rekat ajavat liikenneympyrässä myötäpäivään. Ihan vaan siitä syystä, kun ympyrä on niin ahdas ja kallistukset oikein kunnolla kehän ulkosyrjiä kohti.
Eli ajavat liikenteenjakajan vasemmalta puolelta ympyrään ja poistuvat saman tien oikealle kaistalle.
On heillä tosin poliisi apunaan siinä. sinivilkku kirjoitti:
että noin ajattelet.
Kerronpa Sinulle, että aika usein eräästä isosta teollisuuslaitoksesta lähtevät rekat ajavat liikenneympyrässä myötäpäivään. Ihan vaan siitä syystä, kun ympyrä on niin ahdas ja kallistukset oikein kunnolla kehän ulkosyrjiä kohti.
Eli ajavat liikenteenjakajan vasemmalta puolelta ympyrään ja poistuvat saman tien oikealle kaistalle.
On heillä tosin poliisi apunaan siinä.Siellä Iissä nyt tietöiden jälkeen on ainakin yhdeltä teollisuuslaitokselta lähtevillä rekoilla hankaluuksia. Siinä on joku risteys, josta kuuleman mukaan 24-metrinen pitäis mennä ihan noin vaan, mutta eipä mene vekslaamatta.
Sitten ne kiertoliittymät ja niiden ahtaus, voi prkl, kun osaa niidenkin suunnittelija olla typerä. Kun kaltevuus on väärä ja rekan perävaunu ei tule auton kanssa samaa linjaa, vaan oikaisee väkisinkin liittymän keskiosan päältä, niin siitä saakin perävaunu mukavan lisäkallistuman ja odotellaan nyt ja katsellaan milloin kaatuu ensimmäinen.
Ne kiertoliittymien kaltevuudet ovat ihan päin persettä kaikkialla. Liukkaudentorjunta ei ehdi aina jokapaikkaan ja sellaisessa kiertoliitttymässä yhdistelmä näyttää menevän helposti niin linkkuun, että ei pääse siitä ilman apuja pois. Sitten vielä ikäänkuin lisäpyydyksenä siellä ulkokehillä on valaisinpylväitä ja liikennemerkkejä, joita joudutaan uusimaan vähäväliä. Henkilöautotkin niitä tuuppii nurin.
Suunnittelijat seisomaan sinne ulkokehille joksikin aikaa.- Paska-Antero
Kairakettu kirjoitti:
Siellä Iissä nyt tietöiden jälkeen on ainakin yhdeltä teollisuuslaitokselta lähtevillä rekoilla hankaluuksia. Siinä on joku risteys, josta kuuleman mukaan 24-metrinen pitäis mennä ihan noin vaan, mutta eipä mene vekslaamatta.
Sitten ne kiertoliittymät ja niiden ahtaus, voi prkl, kun osaa niidenkin suunnittelija olla typerä. Kun kaltevuus on väärä ja rekan perävaunu ei tule auton kanssa samaa linjaa, vaan oikaisee väkisinkin liittymän keskiosan päältä, niin siitä saakin perävaunu mukavan lisäkallistuman ja odotellaan nyt ja katsellaan milloin kaatuu ensimmäinen.
Ne kiertoliittymien kaltevuudet ovat ihan päin persettä kaikkialla. Liukkaudentorjunta ei ehdi aina jokapaikkaan ja sellaisessa kiertoliitttymässä yhdistelmä näyttää menevän helposti niin linkkuun, että ei pääse siitä ilman apuja pois. Sitten vielä ikäänkuin lisäpyydyksenä siellä ulkokehillä on valaisinpylväitä ja liikennemerkkejä, joita joudutaan uusimaan vähäväliä. Henkilöautotkin niitä tuuppii nurin.
Suunnittelijat seisomaan sinne ulkokehille joksikin aikaa.Kiertoliittymistä on tehty pienisäteisiä, jotta nopeudet hidastuisivat. Aina kun löytyy niitä runttaajia ja rahtari-idiootteja, jotka eivät ymmärrä tilannenopeuden merkitystä.
Mutta sinähän nyt et ymmärrä edes sitä, miksi joissakin risteyksissä on stop-merkit. - sinivilkku
Paska-Antero kirjoitti:
Kiertoliittymistä on tehty pienisäteisiä, jotta nopeudet hidastuisivat. Aina kun löytyy niitä runttaajia ja rahtari-idiootteja, jotka eivät ymmärrä tilannenopeuden merkitystä.
Mutta sinähän nyt et ymmärrä edes sitä, miksi joissakin risteyksissä on stop-merkit.Johtuu siitä, että niitä ympyröitä suunnittelevat ilmeisesti pienillä lypsyjakkaroilla ajelevat perus-insinöörit pöytien ääressä, leikkien muovirekoilla ja pärräten niin että sylki lentää.
Ja mitä tilannenopeuteen tulee, niin aivan varmasti ymmärtävät. Ympyröistä ainakin osa on suuniteltu tasan päin mäntyä. Paska-Antero kirjoitti:
Kiertoliittymistä on tehty pienisäteisiä, jotta nopeudet hidastuisivat. Aina kun löytyy niitä runttaajia ja rahtari-idiootteja, jotka eivät ymmärrä tilannenopeuden merkitystä.
Mutta sinähän nyt et ymmärrä edes sitä, miksi joissakin risteyksissä on stop-merkit.Rajoitukset ovat jo niin alhaisia, että niitä ei ole tarpeen enää hidastaa mitenkään edes risteyksissä.
Rekka saattaa liukua siinä kaltevassa ja liukkaassa littymässä vaikka olisi paikoillaankin, mistä se väärä tilannenopeus silloin tulee?
"Mutta sinähän nyt et ymmärrä edes sitä, miksi joissakin risteyksissä on stop-merkit."
No autapa sinä minua ymmärtämään. 10 km:n matkalla päätielle tulee lukuisia sivutien liittymiä ja vain yhdesä on STOP-merkki. Vastapäisessäkin on kolmio, kuten kaikissa muissakin. Miksi vain tuossa yhdessä on pakko pysähtyä, kun missään muussa ei? Päätiekin on sillä kohtaa viivasuora, näkyvyyttä siis on, eikä kevyen liikenteen väyläkään mene sillä puolella tietä, vaan vastakkaisella.
Samalla voisit sitten kertoa, että miksi sitä merkkiä joissakin risteyksissä käytetään? Minun mielestäni se on vanha jäänne ajalta, jolloin liittymiä oli erittäin näkemäesteisissä paikoissa ja sitä ei ole ymmärretty poistaa.
On aivan turhaa pysäyttää pyörät hetkeksi kokonaan risteyksissä, joissa on hyvä näkyvyys, se vain lisää piittaamattomuutta typeriksi miellettyjä sääntöjä kohtaan. Vilkun käyttökin oli ennnen lähes automaattista, mutta eipä ole enää. Kun vilkkua ei käytetä paikoissa, joissa sen käyttöä ei koeta mielekkääksi, vaikka sääntöjen mukaan kuuluisikin käyttää, niin sen käyttö ei ole enää sellaista automaattista ja käyttö unohtuu sitten muuallakin.- Lada
Kairakettu kirjoitti:
Siellä Iissä nyt tietöiden jälkeen on ainakin yhdeltä teollisuuslaitokselta lähtevillä rekoilla hankaluuksia. Siinä on joku risteys, josta kuuleman mukaan 24-metrinen pitäis mennä ihan noin vaan, mutta eipä mene vekslaamatta.
Sitten ne kiertoliittymät ja niiden ahtaus, voi prkl, kun osaa niidenkin suunnittelija olla typerä. Kun kaltevuus on väärä ja rekan perävaunu ei tule auton kanssa samaa linjaa, vaan oikaisee väkisinkin liittymän keskiosan päältä, niin siitä saakin perävaunu mukavan lisäkallistuman ja odotellaan nyt ja katsellaan milloin kaatuu ensimmäinen.
Ne kiertoliittymien kaltevuudet ovat ihan päin persettä kaikkialla. Liukkaudentorjunta ei ehdi aina jokapaikkaan ja sellaisessa kiertoliitttymässä yhdistelmä näyttää menevän helposti niin linkkuun, että ei pääse siitä ilman apuja pois. Sitten vielä ikäänkuin lisäpyydyksenä siellä ulkokehillä on valaisinpylväitä ja liikennemerkkejä, joita joudutaan uusimaan vähäväliä. Henkilöautotkin niitä tuuppii nurin.
Suunnittelijat seisomaan sinne ulkokehille joksikin aikaa.Liikenneympyrän mittasuhteet voitaisiin ottaa USA:sta, Indianapolisin tai jonkin muun soikioradan suunnittelijalta! Muutaman kilsan kierros ja reilusti sisäänpäin kallistettuna; kyllä pitäisi puutavarakuskin pystyä pitämään yhdistelmä baanalla.
Ai mitenkö sellaisesta liittymästä poistutaan? No... no... jotenkin! Ei siihen kukaan ole ikuisesti jäänyt pyörimään! - Tepa
Paska-Antero kirjoitti:
Kiertoliittymistä on tehty pienisäteisiä, jotta nopeudet hidastuisivat. Aina kun löytyy niitä runttaajia ja rahtari-idiootteja, jotka eivät ymmärrä tilannenopeuden merkitystä.
Mutta sinähän nyt et ymmärrä edes sitä, miksi joissakin risteyksissä on stop-merkit.ammattisi, että saamme tietää, mistä ammennat perspektiivin näihin syvällisesti ja sivistyneesti muotoiltuihin mielipiteisiisi.
Samalla voisit myös kertoa montako raskaan liikenteen ammattilaista (rahtari-idioottia???)TUNNET. - Huhuu Kakkeli...
Tepa kirjoitti:
ammattisi, että saamme tietää, mistä ammennat perspektiivin näihin syvällisesti ja sivistyneesti muotoiltuihin mielipiteisiisi.
Samalla voisit myös kertoa montako raskaan liikenteen ammattilaista (rahtari-idioottia???)TUNNET....tuus nyt kertoon lopulta rehellisesti AMMATTISI!!!! Omaatko edes sellaista????
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=165
Tuossa se tie levenee leveäkaistaiseksi ja mielestäni turhaan on käytetty keltaista maalia.
Seuraavassa näkyy millaista se tie on Oulun pohjoispuolella motarin jälkeen Iihin.
http://groups.msn.com/Kairaketunkuvagalleria/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=164
Suoraa tietä ja keltaista viivaa, voiko tuota enää huonommin toteuttaa? Ei noista keltaviivoista jaksa kaikki välittää.- koirakettu
http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://pages.cpsc.ucalgary.ca/~grwh/565/traffic-jam-cut.JPG&imgrefurl=http://pages.cpsc.ucalgary.ca/~grwh/565/&h=232&w=298&sz=28&tbnid=cCEzjF_gG7kJ:&tbnh=86&tbnw=111&hl=fi&start=20&prev=/images?q=traffic jam&svnum=10&hl=fi&lr=&sa=N
http://www.msnbc.com/news/973844.asp?vts=093020031240&cp1=1 koirakettu kirjoitti:
http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://pages.cpsc.ucalgary.ca/~grwh/565/traffic-jam-cut.JPG&imgrefurl=http://pages.cpsc.ucalgary.ca/~grwh/565/&h=232&w=298&sz=28&tbnid=cCEzjF_gG7kJ:&tbnh=86&tbnw=111&hl=fi&start=20&prev=/images?q=traffic jam&svnum=10&hl=fi&lr=&sa=N
http://www.msnbc.com/news/973844.asp?vts=093020031240&cp1=1Minun kuvathan eivät mitään ruuhkakuvia olleetkaan.
Noista linkeistä avautuvat ruuhkakuvathan ovat mainio osoitus huonosta liikennesuunnittelusta. Toisessa taitaa olla seitsemän kaistaa ja toisessa neljä? Itse olen istunut tuntikausia autossa 16-kaistaisen tien ollessa lähes totaalisesti tukossa molempiin suuntiin, joskus nytkäytettiin auton mitta eteenpäin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .995365Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453603Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503215Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4452506Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2551559- 861304
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131299- 771238
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321223Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1411150