Uuden akvaarion hankinta

Leila

Olen ostamassa uutta akvaariota, koko luokaltaan noin 180-250l,(noin 110cm leveyttä). Ajatuspohjana hankinnalle on lehtikalapariskunta. Onko akvaario riittävän suuri heille?

Kysymys on siis että millainen suodatin kannattaa hankkia tuon koko luokan akvaarioon, sisä- vai ulkosuodatin?
Mitä muita kaloja kaveriksi?
Millainen pohjamateriaali on hyvä?
Mitä muuta nyt tulisi ottaa huomioon akvaarion hankinnassa?
Onko tampereen seudulla hyvää ja osaavaa akvakauppaa?

Nyt on käytössä noin 80l akva jolla opeteltu ja uutta hankkiessa tietysti pyrin ns virheostoksista pois. Lehtikalat tulevat muualta ja kaverit niille puuttuu.

Kaikki neuvot ja vinkit ovat tarpeen. etenkin kaipaisin vaarin ohjeita.

9

1357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mustaneon

      Oma 317 litrainen maksoi 180€ ja jalusta muistaakseni 70-80 lisää.

      Suodattimeksi tuon kokoiseen hankkisin ulkosuodattimen, tai sitten mattosuodattimen?

      Soraa ei kai kukaan enään käytä? Hiekkapuhallushiekkaa rautakaupasta (Biltemasta)siis, mutta kaasukuivattua, ei öljykuivattua kuten Optiroc joka muuten on hyvä vaihtoehto. Optirockin menee, mutta se pitää vain pestä.

      Jos haluat kasvatella myös kasveja on 2 putkinen valaisin ehdoton, jopa neljäputkisia on tarjolla.
      Valinta on lähinnä sinun eikä kalat sitä valoa tarvitse vaan sinä niitä katsellaksesi ja kasvit kasvaakseen

      Tekniikkaa Treella kannattaa ehdottomasti ostaa Eskolta CoralAquariumista Aleksanterin kadulta. Hintataso on kohtuullinen, ainakin verrattuna Faunattaren tapaisin riistäjäsuperlemmikkiketjuihin.

      Lehtikaloille en ostaisi alle 300 litraista. Ne saattavat näyttää kaupassa pieniltä ja söpöiltä, mutta vuoden päästä ovat kämmenen kokoisia ja pirun kiukkusia. Yli puolenmetrin uintisyvyys pitäisi pystyä tarjoamaan jotta evät eivät kasva suppuun ja kieroon.

      • Vaari-o

        Kaikki hiekat pitää pestä erittäin hyvin irto pölystä ja hiekka pudusta eroon ennen kuin niitä voi akvaario hiekaksi laittaa.
        Bilteman hiekka, mun kokemukseni mukaan on ehkä sävyltään liian vaaleata ja arat päivä kalat saattavat olla arkoja liian kirkkauden suhteen.
        Optirocilta löytyy niinn ikään kaasu kuivattua hiekkaa kunhan vain varmistaa asian rautakaupasta.
        Parasta näkemääni hiekkaa jota itsekin käytän tulee satakunnan punaisilta graniitti louhimolta jota saisin myytyä edukkaasti jos kiinnostaa.
        40kg/10Euroo kun 25 säkki maksaa Biltemassa vajaa 8 euroa. Hinnassakin on vielä tinki varaa, riippuu rahdin kuljettajasta näin joulun/uudenvuoden aikana. Mutta tuo kymppi on ehdoton brutto hinta, sitä kalliimpi säkki ei ole missään tapauksessa.

        Oli Hyvä veto huomauttaa tosta Faunattaresta, kävin siellä Nokian liikkeessä kun ilmoittivat sieltä löytyvän kongon tetroja. KAHEKSAN JA YHEKSÄN KYMMENTÄ PER KALA, EI JUMANKAUTA JUU NÄÄS PÄIVÄÄ VAAN, Viherkalasta hain ku onneks niillä sattui just olemaan, 4,50 egee kala. Tää on se hinta ero taso joka kalasta FAUNATTARESSA!
        Eikä tytöt tuntunu tietävän oikein mistään mitään kun niitä kiusasin tyhmillä kysymyksillä. Olin nimittäin juuri nähnyt unta kun ite olin perustamassa akvaliikettä Nokialle mutta Faunatar kerkes ensin ja pilas suunnitelmat, GRRRRRR!

        LEHTIKALOILTA ON MUUTEN OLEMASSA JALOSTETTUJA LAJIMUOTOJA JOILLA (VAIHDETAAS kaps lokki jäi taas päälle) juurikin selkä evä on heltan muotoinen ja vatsaevään kasvaa siimoja, mulla tuo suklaakummitus on juuri tuota muotoa! Ihan ohimennen vaan huomautin... hehe.
        Ollut poikasesta asti, ite kasvatin!


      • Leila

        Mistä ostit sen akvaariosi vai teetätitkö mittojen mukaan?

        mun kokemuksia liikeistä:

        Juttelin akvaarion suurennushankkeesta tampereen lintu ja kalaliikkeessä city-käytävällä ja mulle puhuttiin että puhallushiekka on hankala puhdistaa koska "leijuu" helposti, ja että tavallinen hiekka olisi varmasti ihan riittävän hyvää.

        Nokian lemmikki ja lahjatavaraliikkeessä taas puhuttiin henkeen ja vereen sisäsuodattimen puolesta. "ei vettä tarvitse vaihtaa kun 2-3kk:n välein ja suodatinta viikottain", tämän kyllä itsekin tajusin vääräksi. Ja jos kysyy eri testejä liikkeestä saa vastaukseksi että mihin sä niitä tarvitset...

        CoralAquariumista taas löytyy aina käydessäni useita kuolleita kaloja, etenkin monnisia. ja ohjeet ovat todellakin sitä että myydään juuri sitä mitä haluat vaikka se ei aina oikein olisikaan.

        Nokian Faunattaressa taas poiketessani sain kimppuuni yhden liian innokkaan asiakaspalvelijan jonka pääasia oli tiedottaa kaikille suureen ääneen kaikki se mitä oli juuri tekemässä. aika rasittava tapaus. Tytölle meni luu kurkkuun kun ilmoitin että heillä oli juuri mennyt suodattimeen 6kpl kaloja, puolet kalasta näkyi imuaukon ulkopuolella... tyttö väitti että tämä ei ole edes mahdollista. Näytin kalat hänelle ja totesin samalla hiljaa mielessäni että tämä riittää mulle tästä yrityksestä. Kuitenkin soitin heille ja pyysin tarjousta 200-300l akvaariosta, kaapista tai jalustasta, valaisimesta ja suodattimesta. minulle kerrottiin että hän ei osaa laskea tarjousta, ja että kauppias ottaa yhteyttä. aikaa on mennyt jo kaksi viikkoa eikä puhelua ole tullut. Eipä tule mun osaltakaan heille enään myyntiäkään. Aloittelijaa en suosittele menemään faunattareen.

        Noksoppi on taas aina niin täynnä että sekaan ei tahdo sopia ja hinnat ovat aika kalliita. ohjeita saa siltä naiselta jos vaan se ehtii vastaamaan.


      • Leila
        Vaari-o kirjoitti:

        Kaikki hiekat pitää pestä erittäin hyvin irto pölystä ja hiekka pudusta eroon ennen kuin niitä voi akvaario hiekaksi laittaa.
        Bilteman hiekka, mun kokemukseni mukaan on ehkä sävyltään liian vaaleata ja arat päivä kalat saattavat olla arkoja liian kirkkauden suhteen.
        Optirocilta löytyy niinn ikään kaasu kuivattua hiekkaa kunhan vain varmistaa asian rautakaupasta.
        Parasta näkemääni hiekkaa jota itsekin käytän tulee satakunnan punaisilta graniitti louhimolta jota saisin myytyä edukkaasti jos kiinnostaa.
        40kg/10Euroo kun 25 säkki maksaa Biltemassa vajaa 8 euroa. Hinnassakin on vielä tinki varaa, riippuu rahdin kuljettajasta näin joulun/uudenvuoden aikana. Mutta tuo kymppi on ehdoton brutto hinta, sitä kalliimpi säkki ei ole missään tapauksessa.

        Oli Hyvä veto huomauttaa tosta Faunattaresta, kävin siellä Nokian liikkeessä kun ilmoittivat sieltä löytyvän kongon tetroja. KAHEKSAN JA YHEKSÄN KYMMENTÄ PER KALA, EI JUMANKAUTA JUU NÄÄS PÄIVÄÄ VAAN, Viherkalasta hain ku onneks niillä sattui just olemaan, 4,50 egee kala. Tää on se hinta ero taso joka kalasta FAUNATTARESSA!
        Eikä tytöt tuntunu tietävän oikein mistään mitään kun niitä kiusasin tyhmillä kysymyksillä. Olin nimittäin juuri nähnyt unta kun ite olin perustamassa akvaliikettä Nokialle mutta Faunatar kerkes ensin ja pilas suunnitelmat, GRRRRRR!

        LEHTIKALOILTA ON MUUTEN OLEMASSA JALOSTETTUJA LAJIMUOTOJA JOILLA (VAIHDETAAS kaps lokki jäi taas päälle) juurikin selkä evä on heltan muotoinen ja vatsaevään kasvaa siimoja, mulla tuo suklaakummitus on juuri tuota muotoa! Ihan ohimennen vaan huomautin... hehe.
        Ollut poikasesta asti, ite kasvatin!

        Se satakunnan punainen graniitti, valaises nyt vähän tyhmää että millaista se on? Olen kiinnostunut siitä, kunhan saan sen akvan ensin hankituksi. kerään tietoa nyt ainakin tammikuun ja sitten hankinta on ajankohtainen. Kalat tulee kunhan vesi kypsyy.

        Asutko Nokialla vai tampereella?

        Voitko kertoa millainen hoitotarve on sellaisella 200-300l akvalla? vedenvaihto jne.

        Kiinnostaa kovasti se ulkosuodatin, mutta on minulle uusi tuttavuus. Perheeseen kuuluu 4vuotias jokapaikan höylä, joten voiko siitä aiheutua katastrofia esim vesivahingon muodossa?
        Tähän asti ovat kalat saaneet olla rauhasta, kunhan on saanut antaa monisten pohjatabletit.

        Ja onko vinkkiä miten järjestää kalojen hoito esim lomamatkan sattuessa kohdalle. Voinko luottaa kaveriini jolle annan lyhyen oppimäärän kalojen hoidosta vai saako jostain "fish-sittereitä" ?


      • patu
        Leila kirjoitti:

        Se satakunnan punainen graniitti, valaises nyt vähän tyhmää että millaista se on? Olen kiinnostunut siitä, kunhan saan sen akvan ensin hankituksi. kerään tietoa nyt ainakin tammikuun ja sitten hankinta on ajankohtainen. Kalat tulee kunhan vesi kypsyy.

        Asutko Nokialla vai tampereella?

        Voitko kertoa millainen hoitotarve on sellaisella 200-300l akvalla? vedenvaihto jne.

        Kiinnostaa kovasti se ulkosuodatin, mutta on minulle uusi tuttavuus. Perheeseen kuuluu 4vuotias jokapaikan höylä, joten voiko siitä aiheutua katastrofia esim vesivahingon muodossa?
        Tähän asti ovat kalat saaneet olla rauhasta, kunhan on saanut antaa monisten pohjatabletit.

        Ja onko vinkkiä miten järjestää kalojen hoito esim lomamatkan sattuessa kohdalle. Voinko luottaa kaveriini jolle annan lyhyen oppimäärän kalojen hoidosta vai saako jostain "fish-sittereitä" ?

        hiekasta, punertavaa.

        Nokialla toimitaan.

        Tein tuossa jutun juuri akvaarion hoidon perus alkeista.

        Ruokintaan menee päivässä aikaa n. 5-10min.
        Päivä aktiivisille kerran niukka annostelu.
        Yötä varten pohjakaloille, vain niin paljon kuin jaksavat syödä, jos aamulla on syömätöntä ruokaa, annostele vähemmän parin päivän päästä ja jätä seuraavan illan ruokinta väliin.

        Veden vaihto joko kerran tai kaksi viikossa määrällisesti vaihdettuna 100-150 litraa kerralla.

        Meillä on 1v. ja 2v. vintiöt ja ne auttaa iskää jo kovasti akvaarion hoitamisessa, ruokinta ym.
        Kun selittää ettei saa koskea niin eipä nuo ole niihin kajonneet kun ei kiinnitä huomiota suodattimiin.

        Loma hoidostakin kirjoitin linkin kanssa jutun tänään.

        Viikonkin pärjää ilman hoitajaa kunhan valmistautuu matkaan huolella.


      • patu
        Leila kirjoitti:

        Mistä ostit sen akvaariosi vai teetätitkö mittojen mukaan?

        mun kokemuksia liikeistä:

        Juttelin akvaarion suurennushankkeesta tampereen lintu ja kalaliikkeessä city-käytävällä ja mulle puhuttiin että puhallushiekka on hankala puhdistaa koska "leijuu" helposti, ja että tavallinen hiekka olisi varmasti ihan riittävän hyvää.

        Nokian lemmikki ja lahjatavaraliikkeessä taas puhuttiin henkeen ja vereen sisäsuodattimen puolesta. "ei vettä tarvitse vaihtaa kun 2-3kk:n välein ja suodatinta viikottain", tämän kyllä itsekin tajusin vääräksi. Ja jos kysyy eri testejä liikkeestä saa vastaukseksi että mihin sä niitä tarvitset...

        CoralAquariumista taas löytyy aina käydessäni useita kuolleita kaloja, etenkin monnisia. ja ohjeet ovat todellakin sitä että myydään juuri sitä mitä haluat vaikka se ei aina oikein olisikaan.

        Nokian Faunattaressa taas poiketessani sain kimppuuni yhden liian innokkaan asiakaspalvelijan jonka pääasia oli tiedottaa kaikille suureen ääneen kaikki se mitä oli juuri tekemässä. aika rasittava tapaus. Tytölle meni luu kurkkuun kun ilmoitin että heillä oli juuri mennyt suodattimeen 6kpl kaloja, puolet kalasta näkyi imuaukon ulkopuolella... tyttö väitti että tämä ei ole edes mahdollista. Näytin kalat hänelle ja totesin samalla hiljaa mielessäni että tämä riittää mulle tästä yrityksestä. Kuitenkin soitin heille ja pyysin tarjousta 200-300l akvaariosta, kaapista tai jalustasta, valaisimesta ja suodattimesta. minulle kerrottiin että hän ei osaa laskea tarjousta, ja että kauppias ottaa yhteyttä. aikaa on mennyt jo kaksi viikkoa eikä puhelua ole tullut. Eipä tule mun osaltakaan heille enään myyntiäkään. Aloittelijaa en suosittele menemään faunattareen.

        Noksoppi on taas aina niin täynnä että sekaan ei tahdo sopia ja hinnat ovat aika kalliita. ohjeita saa siltä naiselta jos vaan se ehtii vastaamaan.

        ... harrastajan käydä.

        Noksoppi NOUNOU! eivät tiedä mistään mitään ja myyvät akvaan mitä vain sekaisin sattuu asiakas haluamaan.

        Lintu liikkeen kalat tulevat venäjältä ja sen takia en sinne mene asioimaan... periaatevamma???

        Faunatar; suomen kallein akvaarioalan ketju; hyvät saitit tosin.


        Ekan akvan ostin käytetynä ja toisen tein itse.


        Nokian lemmikki jne. liike; Mummu ei ole tämän päivän ajan tasalla, valitettavasti.

        Coral Aquariumista ei kannata ostaa muuta kuin tarvikkeita jos jaksaa tingata, mun must liike ko. asioissa! ;)

        Viherkalasta hankin kalastoa, vaikka tietämys on nolla tasoa nin kalat ovat olleet terveitä ja vahvoja.

        KANNATTAA AINA TUTUSTUA TÄÄLLÄ KALASTOON JOTA HAVITTELEE, LUPAAN ETTÄ OHJEENI EIVÄT OLE HUUTA JA HAATA. OTAN SELVÄÄ JOS EN JOTAIN TIEDÄ...

        AQUAWEB ON MYÖS HYVÄ PALSTA KYSELLÄ ASIOISTA AKVAARION HOIDON KANNALTA.

        Itse en enää luota kehenkän kaupiaaseen vaan otan aina ite asioista selvää netin ja muiden harrastajien kokemusten avustuksella!


    • Vaari-o

      Tuo 110cm on varmaankin akvaarion pituus mitta?
      Sitten puhutaan korkeudesta ja syvyydestä.
      110*50*50 = 275 litraa
      110*40*40 = 176l
      110*50*40 = 220l

      Minimi vaihto ehto Lehtikala pariskunalle on tuo ensimmäinen vaihtoehto, saisi olla enemmänkin mutta jos sulla on 110 cm tila tuolle akvaariollesi niin sitten akvaarion koon pitäisi olla tuo 275l .. http://www.kapsi.fi/~skare/akvaario/lehtikala.html .. tuolta lisää .. http://www.kolumbus.fi/sarakontu/kalat/kalacich.html#amekk

      Ehdottomasti ulko suodatin ja riittävän suuri esim. eheimin PRO II 2028 tai PRO 2228 (n. 750l/h).
      Mattosuodatinkin olisi hyvä vaihtoehto .. http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/matto/index.php .. http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/matto/mattf-faq.php

      No, pohjakaloja ainakin, Monnisia, Monneja (6-10cm). .. http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000001109&posting=22000000012604077 nuo on sellainen akvaristi opiston lyhyt oppimäärä joka kannattaa suorittaa ennen kalaston hankintaa akvaarion kypsymisen aikana.

      Muuta päivä aktiivista kalastoa ei oikein tuon kokoiseen akvaarioon voi suositella koska sopivan kokoiset lajit vaativat parvikooltaan paljon tilaa ja sitä ei, Lehtikala akvaariossa joka on alle 300 litrainen, ole nyt tarjolla.

      Yksi osaava kauppa akvaarion hankinnalle on esim. Coral Aquarium Aleksanterinkatu 33, kalastoa voi sitten hankkia Viherkalasta .. http://www.viherkala.fi/catalog/ tai sitten netti liikkeet .. http://www.akvaario.com/kauppa/ .. http://www.puutorinakvaario.fi/index.phtml/t/articles1/art/4131/p/4882 .. jne...

      Mitäs muuta neuvoa saisi olla ;P

      http://www.kapsi.fi/~skare/akvaario/Tampereella.html

      Mulla olisi kuteva Lehtikala pariskunta myytävänä 15 egee/rakastavaiset jos kiinnostaa?
      Musta tyttö ja erittäin komea GhostChocolate koiras.

      Tietty Lehtikala akvaalle soisi sitä pituutta ja etenkin korkeutta lisää, mulla on 60cm korkeassa akvaariossa tuo lehtikala pariskunta ja vieläkin vain saisi olla tilaa lisää! Jos sulta löytyisi toinen paikka minne voisi hankkia hieman suuremman akvaarion ... erikois mitoilla.
      120*60*50 = 360l
      130*60*50 = 390l
      140*60*50 = 420l
      150*60*50 = 450l

      Optimi = 150*60*60 = 540l, sinne jo mahtuisi vaikka mitä muutakin päivä aktiivista kala parvea.

      • leila

        ...linkeistä niissä riittää tutustuttavaa hetkeksi. Mitä enemmän tiedän kaloista tulen sitä varmemmaksi siitä että en tiedä yhtään mitään.

        Lehtikala pariskunta on mun kaverilla olemassa ja lopettelee akvaharrastusta joten olen lupautunut ottamaan ne kunhan tilat järjestyy.


      • patu
        leila kirjoitti:

        ...linkeistä niissä riittää tutustuttavaa hetkeksi. Mitä enemmän tiedän kaloista tulen sitä varmemmaksi siitä että en tiedä yhtään mitään.

        Lehtikala pariskunta on mun kaverilla olemassa ja lopettelee akvaharrastusta joten olen lupautunut ottamaan ne kunhan tilat järjestyy.

        Kalastolle sopivan kokoinen akvaario on kaiken a ja o.

        Akvaarion kypsyttäminen ja vesi kemian perustiedot 1 ja 2.

        Keskenään sopiva kalasto seuraavaksi.

        Hoitorutiinien noudattaminen

        Siinä kiteytettynä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5559
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3425
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1346
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe