Tuli tässä kaljapäissä mieleen että eikö syylärin edessä oleva suoja (pahvin palanen) olisi aika kannattavaa näin talvella että kone lämpenisi tasaisesti eikä tulisi suuria lämpötila vaihteluita?
Ottakaan kantaa! Itse ajattelin että peitän noin puolet syyläristä näin talveksi.
pahvi syylärin
14
2260
Vastaukset
- Pelvis
Monilla merkeillähän on myytävinä hymyyn sopivia viimasuojia.
Ei iso vaiva mielestäni, mutten aivan selvin ole minäkään... - Jamppa1
sellainen on ihan tehtaan toimesta, kuten sitikoissa.
Toiset ei tarvi ollenkaan. - jos
sulla on tuuletin viskokytkimellä ja muutenkaan ei ihan kiinni jäähdyttimeen.
ihan kokonaan tukkoon.
Periaatteessa erittäin suositeltava, mutta jos tulee liian paljon tukkoon, kiehuu kone eikä se tee hyvää. Mossessa taisi olla säädettävä säleikkö?- peittää
sitroen kirjoitti:
ihan kokonaan tukkoon.
Periaatteessa erittäin suositeltava, mutta jos tulee liian paljon tukkoon, kiehuu kone eikä se tee hyvää. Mossessa taisi olla säädettävä säleikkö?Noin puolet eli sähkötuulettimen kohta jää auki koko korkeudeltaan ja leveydeltään. Noin mä peitin aikoinaan eräässä vanhassa mazdassa ja siinä se kyllä auttoi ihan helvetisti, lämmöt nousi nopeasti ja kävi aivan normaali lämpöisenä.
- leku
niin mielellään maskin etu- tai takapuolelle. Jäähdyttimen tulee kyetä jäähdyttämään sinne termostaatin päästämä lämmin neste. Termostaatin ollessa kunnossa, sen ei kuulu avautua kuin annettujen lämpötila-arvojen kohdalla. Itse olen joissakin autoissa huomannut, että kylmänä käynnistetty moottori alkaa työntää miltei välittömästi moottorin lämmittämää nestettä jäähdyttäjään. Tämä on osoitus, että termostaatti on auki heti kylmänä ja näinhän ei kuulu olla.
termostaatti alkaa päästää vettä jäähdyttimeen kun se lämpiää nn asteeseen. Samalla jäähdyttimestä tulee pakkasasteista vettä sylinterilohkoon niin kauan, että kylmä vesi sulkee termostaatin. Tämä toistuu ja kone kuluu, eritoten ykkössylinterin seutu. Eikä lämmityslaite lämmitä kunnolla.
Kaksitietermostaatti (?) kierrättää vettä koko moottorissa kunne koko vesimäärä on lämmennyt ja päästää vasta sitten vettä jäähdyttimeen. Tällöin lämpötilan vaihtelut moottorissa ovat vähän pienempiä. Valitettavasti ensin mainittu systeemi on tavallisin kustannusten takia ja siksikin, kun autot suunnitellaan yleensä lämpimiin olosuhteisiin eikä Pohjolan pakkasiin.
Paras systeemi saattaisi olla kierrätystermostaatillinen järjestelmä, jossa toinen termostaatti säätäisi myös jäähdyttimen edessä olevaa säleikköä alavesiletkun lämpötilan mukaan. Niitä vain ei taida olla olemassakaan.
Pahvipeite tosiaan kannattaa laittaa vähän irti jäähdyttäjästä, ettei se ihan kokonaan tukkeudu. Sitten kun (keväällä) sähköpuhallin alkaa pyöriskellä, sitten pahvi pois.- Wagner
sitroen kirjoitti:
termostaatti alkaa päästää vettä jäähdyttimeen kun se lämpiää nn asteeseen. Samalla jäähdyttimestä tulee pakkasasteista vettä sylinterilohkoon niin kauan, että kylmä vesi sulkee termostaatin. Tämä toistuu ja kone kuluu, eritoten ykkössylinterin seutu. Eikä lämmityslaite lämmitä kunnolla.
Kaksitietermostaatti (?) kierrättää vettä koko moottorissa kunne koko vesimäärä on lämmennyt ja päästää vasta sitten vettä jäähdyttimeen. Tällöin lämpötilan vaihtelut moottorissa ovat vähän pienempiä. Valitettavasti ensin mainittu systeemi on tavallisin kustannusten takia ja siksikin, kun autot suunnitellaan yleensä lämpimiin olosuhteisiin eikä Pohjolan pakkasiin.
Paras systeemi saattaisi olla kierrätystermostaatillinen järjestelmä, jossa toinen termostaatti säätäisi myös jäähdyttimen edessä olevaa säleikköä alavesiletkun lämpötilan mukaan. Niitä vain ei taida olla olemassakaan.
Pahvipeite tosiaan kannattaa laittaa vähän irti jäähdyttäjästä, ettei se ihan kokonaan tukkeudu. Sitten kun (keväällä) sähköpuhallin alkaa pyöriskellä, sitten pahvi pois."Paras systeemi saattaisi olla kierrätystermostaatillinen järjestelmä, jossa toinen termostaatti säätäisi myös jäähdyttimen edessä olevaa säleikköä alavesiletkun lämpötilan mukaan. Niitä vain ei taida olla olemassakaan."
Rakensin tuontyylisen systeemin FX Corollaan joitainvuosia sitten => Säleikkö jota askelmoottori aukaisi/sulki, systeemiä ohjasi yksinkertainen ohjainlaite, jäähdyttimen alareunassa, tyhjennystulpan paikalla olevalta lämpötilaanturilta saaman arvon mukaan. Systeemi oli vain prototyyppi ja huonosti lämpötilanvaihteluita sekä kosteutta kestävä, eikä jaksanut toimia edes koko talvea :) Voisihan tuollaisella olla kaupallistakin menekkiä, vaikka tuntuisi että helpompia/edullisempia keinoja kyllä varmasti löytyy.. - Töllöttäjä tv
Wagner kirjoitti:
"Paras systeemi saattaisi olla kierrätystermostaatillinen järjestelmä, jossa toinen termostaatti säätäisi myös jäähdyttimen edessä olevaa säleikköä alavesiletkun lämpötilan mukaan. Niitä vain ei taida olla olemassakaan."
Rakensin tuontyylisen systeemin FX Corollaan joitainvuosia sitten => Säleikkö jota askelmoottori aukaisi/sulki, systeemiä ohjasi yksinkertainen ohjainlaite, jäähdyttimen alareunassa, tyhjennystulpan paikalla olevalta lämpötilaanturilta saaman arvon mukaan. Systeemi oli vain prototyyppi ja huonosti lämpötilanvaihteluita sekä kosteutta kestävä, eikä jaksanut toimia edes koko talvea :) Voisihan tuollaisella olla kaupallistakin menekkiä, vaikka tuntuisi että helpompia/edullisempia keinoja kyllä varmasti löytyy..Vaan on,tai sitten telkkarissa asensivat pienen flipperin lämppärin yhteyteen.Ohjelma taisi olla puskuri,tai joku koeajo-tv,vai mikäköhän se sitte ikinä olikaan,mutta semmoisen termarimötikän silti sinne konehuoneeseen asensivat.
- Töllöttäjä tv
Töllöttäjä tv kirjoitti:
Vaan on,tai sitten telkkarissa asensivat pienen flipperin lämppärin yhteyteen.Ohjelma taisi olla puskuri,tai joku koeajo-tv,vai mikäköhän se sitte ikinä olikaan,mutta semmoisen termarimötikän silti sinne konehuoneeseen asensivat.
Vagnerille.Käsitin sun kirjoitukses väärin!!Se mun näkemä laitos olikin ihan eri värkki.Vielä kerran pyydän anteeksi!!!
- peitetty särkee paikat
Jos tuulettajan ropeli on jatkuvasti pyörivää -60 luvun tekniikkaa ja vielä peltiä, on vaarana että puoliksi peitetyn syylärin takia ropeli vaurioituu. Johtuu siitä että pahvin takana siipi jää ns. työttömäksi, tullessaan yläpuolelle ilma taivuttaa siipeä, jolloin syklin toteutuessa riittävän pitkään siipi väsyy juuresta ja tulee konepellistä läpi. Saattaa aiheuttaa sähköflektillä samaa.???Homma estetään sillä että tehdään pahviin reikä keskelle josta ropelin on hyvä ryystää ilmaa vaurioitumatta.Tai sitten sälekaihdin tyyppinen ratkaisu.
sitten minulla oli -72 mallisessa Escortissa ketjulla säädettävä kaihdin eikä puhaltimen siivet kyllä mitään rikkoutuneet sen 280000 km:n aikana, minkä auto minulla oli.
- Itse joskus
Foliota maskin eteen.Oli helppo asentaa,eikä ollu niin mäntin näköinen.Kelien muuttuessa oli myös helppo nykäistä pois.
- Cylar
Osaaan jäähdytysilmanotosta voi peittää kovemmilla pakkasilla.Joissakin autoissa toimenpide on jopa suositeltava(mm.jotkin pösöt ja sitikkat) Mutta tässä muutamia varoituksia:
1.Peitä maski mielummin korin ulkopuolelta, että cylarin molemmille puolille jää vapaata ilmankiertotilaa.Ei ole eduksi, että kennossa on kiinni mitään ilmanvirtausta estävää,koska ylikuumenemien vaara on ilmeinen,ja kenno voi vaurioitua.Kuitenkin näin rajoitetaan kylmän ilman menoa moottorille jo melko tehokkaasti.
2. Jätä aina kennon yläreunaan läpivirtausta ilmalle.Koska kuuma vesi tulee ylhäältä jäähdyttimeen, liika lämpö haihtuu näin nopeasti pois, ja järjestelmä toimii kuten on suunniteltukin.Toiseksi kennon yläreunassa(ainakin vanhemmissa autoissa) on aina jonkin verran tyhjää tilaa,jossa ei ole nestettä. Tämä tyhjä tila tuppaa kuumenemaan enemmin, kuin se osa jäähdytintä,jossa neste on,ja kennon liitokset hapristuvat nopeammin yläreunasta,ellei ilmajäähdystä ole järjestetty.Monta vuotavaa yläpiippua on jouduttu juottamaan,alapiippuja ei niinkään.Uudemmissa,joissa on erillinen paisuntasäiliö, ongelma ei niinkään akuutti,mikäli ei ole ajeltu vähillä nesteillä.
3.Joihinkin autoihin on saatavana tehdastekeleisiä viimasuojia.Käy kuuruamassa kaupassa millaista suojaa Sinun autoosi tehtalta suositellaan,ja tee mallin mukaan omasi -vaikka edullisesta kierrätyspahvista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle441721Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2831709- 231578
- 961316
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan71238Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101077Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii66986Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86960Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.66935Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko13921