Pirullinen välivuosi!

...mutta myös antoisa.

Kirjoitin ylioppilaaksi tuossa viime keväänä ja toivoin välivuotta salaa siitäkin huolimatta, että hain yliopistoon. Pääsinkin, mutta en 1. hakupaikkakunnalle, joten ajattelin pitää luontevan välivuoden.

Olin töissä kesän ja syksyn, mutta en enää. Kysymys kuuluukin, että voiko työkkäri pakottaa töihin tavalla tai toisella? Entä jos kieltäytyy heidän tarjoamistaan työmarkkinatukipaikoista ja kuinkahan sosiaalivirasto reagoi siihen, ettei ole ottanut vastaan työkkärin työmarkkinatuen alaista työharjoittelupaikkaa?

Asia on nyt vaan niin, että ei juuri nyt voisi vähempää kiinnostaa mikään työnteko, eikä varsinkaan jollain työmarkkinatuella. Joku muu saattaa pitää puolta vuotta pitkänäkin ajanjaksona, mutta itse pidän sitä tosi lyhyenä aikana, jonka voi hyvin skipata vaikkapa keskittymällä pääsykoekirjoihin.

Voiko sosiaalihuolto alentaa toimeentulotukea enempää kuin 20% prosenttia, jos ei ota vastaan mitää työpaikkoja mistään suunnasta?

10

3097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hah!

      Kuulostaa siltä että tuo välivuosi ei niin järkevä siirto ollutkaan...olisit tehnyt niin kuin fiksummat on aina sanoneet: välivuosista on vain haittaa...

    • vähän sama tilanne...

      Mä itse vietin toisen asteen opinnoista valmistuttuani vuoden ulkomailla ja tiesin kyllä, että kun palaisin syksyllä takaisin tulisi minulle pakostakin vielä toinenkin välivuosi (ellen sitten hakisi kouluun jo syksyn haussa).

      Ala josta olen kiinnostunut pitää pääsykokeita vain keväisin, joten mun pitää odottaa siihen asti nyt. Mulla oli ajatuksena, että alkaisin nyt syksyllä Suomeen saavuttuani lukemaan jo hyvissä ajoin pääsykokeisiin koska kyseiseen kouluun pääsemiminen olisi minulle unelmien täyttymys. Mahdollisesti sitten alkukeväästä tai aiemminkin muuttaisin Helsinkiin (tulevia opiskeluja ajatellen) kunhan löytäisin sieltä oman alan hommia ja asunnon.

      Työkkärissä ne kovin kyseli sitten että mihin kouluihin aion keväällä hakea. Oma ajatukseni on että, jos nyt olisin muutaman kuukauden työttömänä ennen opiskelujen aloittamista ei minun työpanokseni puuuttuminen yhteiskunnassa voi niin paha asia olla, sillä viimeistään kevät/kesä aikana olisin mahd. työelämässä kesätyöpaikkojen avautuessa.

      Mutta ei kai ne mun tätä ajatusta ja suunnitelmaa ymmärtänyt. Nyt kun tuli 3kk täyteen työttömänä, niin ne ohjas mut työllistettynä 6kk töihin nykyisessä kaupungissani. Sanoi, että jos sulla ei ole nyt kertoa mitään muuttopäivää Helsinkiin, niin kyllä mun kuuluu nyt sitoutua tähän 6kk työhön kaupungissani. Musta tuntuu, että 6kk on nyt aika pitkä aika olla vielä tässä kaupungissa, mutta työkkärin täti siihen totesi pirullisesti, että eikös ne koulut ala vasta syksyllä...että kyllähän sä voit muutta Helsinkiin vasta sitten työn loppuessa kesäkuun puolella...

    • abc

      Eihän se varsinaisesti voi pakottaa sinua töihin, jos karenssinkin uhalla kieltäydyt. Karenssi siitä tietysti seuraa, jos työpaikasta kieltäydyt. Työkkärin työharjoittelupaikat ovat vapaaehtoisia, niistä ei sinulle seuraamuksia koidu.

      Minkähän takia olet tuollaisen asenteen ottanut työntekoa kohtaan (esimerkiksi harjoittelu voisi kestää hyvinkin juuri sen puoli vuotta)? Millä ajattelit elää, jos kohtaloksesi koituu karenssi työstäkieltäytymisen johdosta?
      Sossun luukulle kenties? Jesh!

      • zivago

        Ihminen pääsee, minne haluaa, taivaan tosi.
        Välivuonna ( Hui! en ikinä itse olisi viettänyt) voi puuhaila sitä&tätä.Opiskelujen aloitettuakin päämäärä on tärkeä. Voihan puuhastella yhtä ja toista ihan huvikseen...Hupi on toinen juttu ja valmistuminen työhön eri asia.


    • YO -05

      Luulisi että olisit tyytyväinen kun olet saanut töissä käydä? Ehkä omaa rahaa hieman, oma kämppä, rauhaa miettiä mitä haluaa oikeasti...?

      Itse ilmoittauduin juuri kevääksi poissaolevaksi amk:hon. Olen kevään 2005 ylioppilas myös, enkä tiennyt keväällä mitä halusin, välivuotta vanhemmat eivät antaneet pitää, olisivat potkaisseet pihalle, välivuosi kuulemma laiskistaa ja kassatyö tyhmentää. Kotona saan asua jos opiskelen. Koska en löytänyt työtä ja omaa kämppää ennen koulun alkua, jolloin monosta olisi tullut, menin sitten amk:hon, johon pääsin suoraan sisään. Nyt totesin että en helvetissä ainakaan takaisin mene, ei voisi vähempää kiinnostaa.

      Mieluummin kassalla vietän seuraavat 7 kk. Onneksi tämä puoli vuotta kuitenkin kypsytti idean jatko-opiskelusta, tiedän nyt täsmälleen mitä haluan ja mihin haluan. Eli ankara rypistys on tiedossa yliopistoon... Vanhemmat eivät tiedä että vapaaksi otin kevään, jos saavat tietää niin kenkää tulee.

      Ole onnellinen että sait tehdä valintasi mukaan, ilman muualta tulevaa painostusta, ei se koulunpenkillä istuminen maistu jos et aiheesta ole kiinnostunut. Töissä käydessä saat sentään rahaa! Itselleni työharjoittelusta olisi etua, koska ehtisin juuri ennen hakupäivän umpeutumista olla harjoittelussa 4kk, josta saisi pari ylimääräistä pistettä yliopistoon hakiessa. Mutta koska olen koulussa kirjoilla, työkkäri ei voi auttaa tuossa asiassa. En uskalla päästää amk-paikasta irti, koska jos en pääse yliopistoon, olen toisen vuoden tyhjän päällä.

      Nyt pitäisi sitten sitä työtä saada kevääksi, ei puolta vuotta mene kahta pääsykoekirjaa lukiessa....!

    • Yhteiskunnan vihollinen

      Olen itse myös viime kevään ylioppilaita. Huhtikuun pidin vapaata ja sen jälkeen menin töihin, siivosin 3½ kuukautta. Muutin omaan kämppään, samalla vaihtu työpaikka (toiseen siivousfirmaan ;) ). Siivoomisella ei kovin pitkälle pötkitä, tuntipalkka 6.92... Jaoin jonkin aikaa lehtiä, urakkapalkka ja laskujeni mukaan tuntipalkaksi tuli noin 3-4e. Jossain vaiheessa sitä alko sitten sairastelee. Selkä paskana, ranteessa jännetupentulehdus lehtien raahaamisesta. Samaan aikaan työpaikalla alko sellanen jonkinlainen "riita". Pomot rikko lakia, kaikki oli toistensa kurkussa. Ja vaikka itse sanonkin, hoidin työni erittäin hyvin!! Olo ei ehkä ollut kovin mukava. Koko syksyn oikeastaan etsin kunnon työtä ja lopulta sain sitten jouluapulaisen paikan kaupan kassalta.

      Tuossa joulun tienoilla työkkäristä alkoi tulla palautetta. En ollut osallistunut yhteishakuun, olin irtisanoutunut kahdesta paikasta ilman kunnon selitystä ja mennyt määräaikaiseen työsuhteeseen jne. Kävin jopa muutaman keskustelun näiden tätien kanssa, jotka kuitenkin ovat sitä mieltä että meikäläinen on täysi laiskimus. Koulu suju hyvin, aion hakea opiskelemaan keväällä. Ei riittänyt selitykset terveydentilasta, eikä se että 2.5.2005 jälkeen olen ollut JOKA IKINEN PÄIVÄ töissä, yleensä siivoamassa. Kyllä sitä hieman alko vituttaa, kun niska vääränä on painanu hommia yli puoli vuotta, että pysyy edes hengissä!! PRKL!!

      Ihan vaan tiedoks kaikille, että välivuosi ei tosiaan ole kaikille yhtä juhlaa. Mutta itse olen päätökseni tehnyt ja voin sanoa olevani ihan tyytyväinen siihen. Kenenkään ulkopuolisen ei tarvitse tulla sitä arvostelemaan. Mielummin kituutan tässä kun opiskelen alaa, joka ei edes kiinnosta.

      Oikein paljon terveisiä työkkärin tädeille ja sedille. Vaihtakaapa joskus alaa, osa-aikanen siivous varmaan sopis vallan mainiosti?!

      • ficaro1

        Hei!

        Edellisellä kirjottajalla, kevään 2005 ylioppilaalla oli juuri oikea asenne ja henki mikä useimmilta meidän ikäisiltä nuorilta puuttuu!

        Itsekin yo-2005 ja välivuotta viettävänä olen todella tyytyväinen etten ole mennyt opiskelemaan jotain täysin väärää alaa! kenenkään ei pitäisi opiskella vain "opiskelun" itseisarvonsa takia. sitäpaitsi vuoden töissä olo antaa mukavasti perspektiiviä reaalielämään :) pidin pääsykokeen jälkeen tasan 4 päivän kesäloman ja siitä lähtien on ollut ainakin yksi voimassa oleva työsuhde päällä, heinäkuussa tein jopa kahta duunia, myös siivousalalta on kokemusta..

        ei voi muuta kuin nauraa niille tuleville yliopisto-opiskelijoille jotka menivät "viettämään välivuottansa" amk:hon ilman että aikovat kuitenkaan koskaan valmistua ko. amk:sta. tunnen useimman tulevan lääkärin joka "lomailee" bio-linjoillaan amk:ssa.

        Työnteko se on mikä kannattaa! ja Sale presidentiksi ;)


      • kannattaa pitää
        ficaro1 kirjoitti:

        Hei!

        Edellisellä kirjottajalla, kevään 2005 ylioppilaalla oli juuri oikea asenne ja henki mikä useimmilta meidän ikäisiltä nuorilta puuttuu!

        Itsekin yo-2005 ja välivuotta viettävänä olen todella tyytyväinen etten ole mennyt opiskelemaan jotain täysin väärää alaa! kenenkään ei pitäisi opiskella vain "opiskelun" itseisarvonsa takia. sitäpaitsi vuoden töissä olo antaa mukavasti perspektiiviä reaalielämään :) pidin pääsykokeen jälkeen tasan 4 päivän kesäloman ja siitä lähtien on ollut ainakin yksi voimassa oleva työsuhde päällä, heinäkuussa tein jopa kahta duunia, myös siivousalalta on kokemusta..

        ei voi muuta kuin nauraa niille tuleville yliopisto-opiskelijoille jotka menivät "viettämään välivuottansa" amk:hon ilman että aikovat kuitenkaan koskaan valmistua ko. amk:sta. tunnen useimman tulevan lääkärin joka "lomailee" bio-linjoillaan amk:ssa.

        Työnteko se on mikä kannattaa! ja Sale presidentiksi ;)

        Kyllä välivuosi kannattaa pitää.Jos olisin itsekin lähtenyt opiskelemaan sitä,mitä silloin suunnittelin,olis todellakin jäänyt kesken.Jos vaan mahdollista,kannattaa ehdottomasti tehdä töitä.Ihan jo pelkästään työkokemuksen takia,koska se ratkasee enemmän kun pelkät hyvät paperit.Koska työ opettaa enemmän kuin mitkään koulut.


    • rahaa....

      kenellekkään taivaalta sada...Kannattaisi käydä töissä, sitten voisit myöhemmin saada työmarkkinatukea vaikka et kävisikään enää töissä jos et pääse mihinkään kouluun ja haku asiat ovat OK...

    • anomuumi

      Tukea voi alentaa 40%, lain mukaan voi alentaa 20% kun kerran kieltäytyy jostain ja sitten jos toisen kerran taas 20%. 60% pitää joka tapauksessa maksaa ja tietysti asumiskuluista 93% (muuttuu 100 prosentiksi ensi syksynä).

      Ilmeisesti alennusten pitäisi olla väliaikaisia ja poistua parin kuukauden päästä alennuksen langettamisesta. Sossuthan tietysti sählää näissä miten sattuu eikä aina lakikirjojen mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1415
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1127
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      967
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      867
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      830
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      733
    7. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe