128 l hyvä sisäsuodatin?

deluxe galaga

Mulla on nyt sellanen dilemma.
Tarvitsisin 128 litraiseen lootaani hiljaisen ja hyvän suodattimen sillä tuo vanha fluvalin hyrrätin on alkanut näyttää lopun merkkejä(pitää sellasta meteliä että oikeen hirvittää).
ja älkää nyt taas aloittako että joo nyt vaan heti hommaat ulkosuodattimen.
En voi voi enkä halua hommata ulkosuodatinta monestakin syystä asia vain on niin .
joten kertokaa mulle mikäs olis hyvä sisäsuodatin.
Altaassani on 8 kirsikkabarbia ja muutama piikkari sekä katkoja.
Ovat siis sellasia otuksia etteivät kaipaa mitään koskenkuohu-tyyppistä suodatusta.
Mikä siis olisi tälläiseen kalastoon ja noihin litroihin nähden sopiva Sisäsuodatin?
nyt vaan rohkeasti ehdotuksia.

11

1316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaari-o
      • jokuvaan

        Kannattaa hommata vaikka eheim 2210 eli 550l/h sisäsuodatin, se on ihan riittävä tuohon jos et hommaa lisää kaloja. Tuollaisella yli tonnin virtauksella kalasi lentelisivät ja tulisi tupsulevää.


      • patu
        jokuvaan kirjoitti:

        Kannattaa hommata vaikka eheim 2210 eli 550l/h sisäsuodatin, se on ihan riittävä tuohon jos et hommaa lisää kaloja. Tuollaisella yli tonnin virtauksella kalasi lentelisivät ja tulisi tupsulevää.

        portaaton 0-100%, ihan imin timin päättelet, kuhan ehrotin?


      • joku toinen
        patu kirjoitti:

        portaaton 0-100%, ihan imin timin päättelet, kuhan ehrotin?

        Mulla on ollut 150-litrasessa tuo kyseinen Eheim. Ihan toivoton tapaus suihkuputkenkin kanssa. Ei todellakaan kannata hommata pieneen akvaarioon.

        Eheimin isoin aquaball voisi olla hyvä tuohon altaseen.


    • Vaari-o

      Tuosta kosken kuohuista tuli vaan mieleen, miksi pois suljet ulkosuodattimet???
      Sisä suodattimissa on yleensä vain kaksi virtaus tehoa, täysiä ja puolet täydestä kun taas ulkosuodatitmen säädöillä saat vaikka ihan liruttamalla tulemaan vettä akvaarioon.

      Ja suodatus pinta-ala on se ratkaiseva tekijä joka mut sai valitsemaan monen sisä suodattimen sijaan ulkosuodattimia. Vähäistä bakteerikantaa tulee ulkosuodattimella 30-40% lisää kun se sisä suodattimella jää 5-10% sillä virtaus on niin kova ja massa vähäistä sisäsuodattimessa että jo senkin takia nitriitti ja nitraatti arvot nousevat nopeammin sisäsuodatin akvaarioissa ja näin ollen veden vaihto välikin taajenee pakostakin.

      Katkat pystyvät kiipeilemään ja jopa rantautumaan sisäsuodattimien reunoja pitkin eivätkä sitten pääsekään takaisin akvaarioon kun huomaavat tulleensa akvasta ulos, se on latna moro katkoille sen jälkeen.

      Jos en vieläkään saanut sua vakuuttuneeksi niin en sitten millään.

      • jokuvaan

        Eheimin sisäsuodattimissa on ainakin portaaton säätövipu, kun taas vaikka eheim ecco ulkosuodattimessa ei oo mitään säätömahdollisuuksia. No ei ainakaan siinä mallissa mikä mulla on (se max. 300 litraiseen tarkoitettu).
        Ja en laittaisi noin pienen ulkosuodatinta koska toimii muutenkin....


      • deluxe galaga

        no siksi ei ulkosuodattimille koska ensinnäkin mulla ei ole sille mitään paikkaa. vai meinaatko että laittasin sen pytyn komeilemaan tohon akvaarion päälle?
        ja toisekseen kun kalasto on tuo mikä on en näe varsinaista tarvetta ulkosuodattimeen.
        Vai olenko nyt jotenkin ääliö?
        Onko kaikilla muilla joilla on 100 litrasta sanotaan vaikka 130 litraan akvaario niin ulkosuodatin käytössä?
        Vai miten olisi sitten vaikka kaksi sisäsuodatinta?
        Vai voisiko tuohon eheimin 2210 laittaa vaikka makarooneja tai sintrattua lasia niin saadaan enemmän suodatuspinta-alaa?
        tai jos sitten ostaisin sen eheimin 2212 ?
        no joo tässä vaan mun kelailuja taas.
        Antakee ideoita.


      • patu
        jokuvaan kirjoitti:

        Eheimin sisäsuodattimissa on ainakin portaaton säätövipu, kun taas vaikka eheim ecco ulkosuodattimessa ei oo mitään säätömahdollisuuksia. No ei ainakaan siinä mallissa mikä mulla on (se max. 300 litraiseen tarkoitettu).
        Ja en laittaisi noin pienen ulkosuodatinta koska toimii muutenkin....

        Ihan tuosta noin vaan koitin asiaa järkeillä.

        ei suodatinta saa laittaa akvan päälle, jos ei alle mahdu niin ei sitten.


      • jokuvaan
        deluxe galaga kirjoitti:

        no siksi ei ulkosuodattimille koska ensinnäkin mulla ei ole sille mitään paikkaa. vai meinaatko että laittasin sen pytyn komeilemaan tohon akvaarion päälle?
        ja toisekseen kun kalasto on tuo mikä on en näe varsinaista tarvetta ulkosuodattimeen.
        Vai olenko nyt jotenkin ääliö?
        Onko kaikilla muilla joilla on 100 litrasta sanotaan vaikka 130 litraan akvaario niin ulkosuodatin käytössä?
        Vai miten olisi sitten vaikka kaksi sisäsuodatinta?
        Vai voisiko tuohon eheimin 2210 laittaa vaikka makarooneja tai sintrattua lasia niin saadaan enemmän suodatuspinta-alaa?
        tai jos sitten ostaisin sen eheimin 2212 ?
        no joo tässä vaan mun kelailuja taas.
        Antakee ideoita.

        NO siihen eheimin 2210 esim. saa jatkopaloja joten sitä saa vaikka kuinka pitkäksi pidennellä... ja pinta-ala kasvaa. Mutta siis sulla ei oo paljoo kuormitusta niin pärjäät hyvin. Liika virtaus vaan kasvattaa tupsulevää ja muita punaleviä jotka käyttää bikarbonaatteja hiilidioksidin sijaan. Ja se liika virtaus vie sitä hiilaria pois vedestä.


    • Asiantuntia

      Jos et halua ulkosuodatinta, on Eheimin sisäsuodattimista 2048 paras. 600 litraa tunnissa, ei säätömahdollisuutta. Saksan nettikaupassa 62 eeroa, suomessa luokkaa 95 eeroa.

      Jos virtaus tuntuu liian lujalta, pitää virtaus suunnata vaikkapa takaseinään.

      • Mustaneon

        Kymppi lisää ja saat Eheimin 2252 sisäsuodattimen. Tähän vain suihkuputki perään ja tämä riittää vaimentamaan muuten ihan kohtuullista suihkua. Tämän voit myös siirtää siihen tulevaan isompaan altaaseesi sitten joskus. Treella Coralista saa 2252:sen hintaan 95€.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5828
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3555
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1905
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1376
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe