Ajokiellosta

....

Itselläni ei ole mitää epilepsiaa yms. Mutta oon saanut yhen kerran jonku kohtauksen. Missä taju meni ja tuli muutama kouristeluliike. Lääkäri anto sit 3 kk ajokieltoa. Voiko tota ajokieltoa jotenki vähentää. Ihan perseestä ku missää tutkimuksissa ei näkynyt mitää poikkeavaa ja anto sit noin paljo ajokieltoa.

Jos esim. joku muu ajaa mun päälle nii pitääkö mun korvata kaikki kulut koska rikoin sit ajokieltoa?

18

3808

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omatunto1000

Korvauksista en tiedä, mutta jos jonkun päälle ajat ja sen seurauksena joku tai jotkut loukkaantuvat tai kuolevat, sen kanssa joudut elämään loppuikäsi. Ja kärsimys, jonka voit aiheuttaa toisille (mukaan lukien uhrien omaiset) ei ole rahalla mitattavissa. Ajaminen on ennen kaikkea arvovalinta ja omantunnon kysymys. Kehottasinkin sinua pohtimaan näitä asioita mahdollisten kulujen sijaan.

• Moraaliton

Riskejä on. Lakia tietenkin pitää noudattaa.

• Omatunto1000
        Moraaliton kirjoitti:

Riskejä on. Lakia tietenkin pitää noudattaa.

Tällä palstalla peräänkuuluutetaan jatkuvasti sitä, että epileptikot eivät kaipaa mitään erityiskohtelua vaan ihan normaalia kohtelua. Sanoisin ihan saman ohjeen kenelle tahansa, oli sitten kyseessä kokenut kuski tai kokematon kuski, liian varovasti ajavat tai ylinopeutta ajava, rattijuoppo tai selväpäinen, epileptikko tai ei. En ymmärrä ihmisiä, jotka valitsevat toimintatapansa rangaistuksen pelosta. Toisten huomiointi ja vastuullinen käyttäytyminen lähtee ihan jostain muusta. Jos moralistiksi haukut, niin olen sitä ylpeästi. Tietyillä säännöillä ja laeilla on ihan tarkoituskin. Voi tietysti noudattaa niitä, tai miettiä aktiivisesti miten niitä voisi kiertää. Se on jokaisen oma valinta. Ajokielto on todella kurja juttu, mutta sille löytyy kyllä perusteet oli epidiagnoosi tai selittämätön kouristus.

• Omatunto1000 kirjoitti:

Tällä palstalla peräänkuuluutetaan jatkuvasti sitä, että epileptikot eivät kaipaa mitään erityiskohtelua vaan ihan normaalia kohtelua. Sanoisin ihan saman ohjeen kenelle tahansa, oli sitten kyseessä kokenut kuski tai kokematon kuski, liian varovasti ajavat tai ylinopeutta ajava, rattijuoppo tai selväpäinen, epileptikko tai ei. En ymmärrä ihmisiä, jotka valitsevat toimintatapansa rangaistuksen pelosta. Toisten huomiointi ja vastuullinen käyttäytyminen lähtee ihan jostain muusta. Jos moralistiksi haukut, niin olen sitä ylpeästi. Tietyillä säännöillä ja laeilla on ihan tarkoituskin. Voi tietysti noudattaa niitä, tai miettiä aktiivisesti miten niitä voisi kiertää. Se on jokaisen oma valinta. Ajokielto on todella kurja juttu, mutta sille löytyy kyllä perusteet oli epidiagnoosi tai selittämätön kouristus.

kanssasi samaa mieltä.

Asiaa!!

• ....

pitääkö se ajokieltolappu olla jotenki virallinen. ku mun ajokiellosta mainittii vain ohi mennen potilaskertomuksessa että "asiasta sovittii potilaan kanssa 3 kk ajokiellosta" Enkä mä mitää oo sopinut. Onko toi nyt jotenki virallinen ajokieltopaperi?

• täällä kirjoiteltu ja mielipiteitä ja katsomuksia asiasta on varmaan yhtä monta kuin on kirjoittajaa.

Itse pitäisin saamaasi ajokieltoa "virallisena", koska se kirjoitettiin potilaskertomukseesi.

Ottamatta kantaa siihen, että saatko ajaa vai et.

Kylmä totuus kuitenkin on se ettei Sinulla tavallaan ole voimassa olevaa ajolupaa tällä hetkellä.

Tuo on siis vak.yhtiön kanta, joka minulle ilmoitettiin asiaa tiedustellessani jokin aika takaperin.

Miten korvaus menee kolaritilanteessa, niin ajaessasi "kortitta" ja jos poliisille selviää lääkärin määräämä väliaikainen ajokielto onkin soppa valmis.

Itse en olisi valmis koittamaan onneani, sillä korvaukset saattavat nousta suuriksi.

Faktaa tietoa saisit poliisilta ja kysele myös vak.yhtiösi kanta.

Kolme kuukautta on tosi lyhyt aika ja ainakaan et ole aiheuttamassa vaaratilannetta, jos uusi kohtaus sinä aikana tulee.

• miiggu

lääkäri pitää sinua vastuullisen aikuisena ihmisenä, jonka kanssa voi sinun oman ja toisten turvallisuuden takia tehdä sopimuksia.
        Lääkäreillä on prioritetti moneen asiaan;he voivat jopa kieltää kolmeksi kuukaudeksi ajamisen, jos näkevät sen parhaaksi. Heillä on oikeus mennä yksilön oikeuden yli. Sinä tulet saamaan epikriisin kotiin, ja siinä todennäköisesti on sama maininta. Asia on virallinen, ilman varsinaista kieltolappua pitäisi jo omatuntosi sanoa miten toimia.

Kuten jo muutkin sanoivat, jos jotain käy, ja asioita käydään tarkistelemaan sairauskertomuksista, sinä ja mahdollisti aiheuttama onnettomuutesi tulee vaikuttamaan pidemmälle elämääsi kuin kolme kuukautta.

Toisekseen.. tulet varmaan elämässäsi huomaamaan,että elämässä voi eteen tulla vielä pahempaankin.

• mies 35v.

terve,
      sun tapauksessa kannattaisi vaatia lisätutkimuksia jotta asiaan tulee vahvistus sun itsesikin kannalta jo.unitutkimus on varsin tehokas ja kivuton.

sanon vaan sen ,että tähän autolla ajoon epilepsiaa potevan on syytä suhtautua vakavasti. Sain kerran kohtauksen autoa ajaessa ja olisin 100% ollut ojassa ellei viereinen kaveri olisi tarttunut kiinni rattiin. silti vaara vahingosta on suuri koska silloin kuulee mitä sanotaan muttei pysty painamaan jarrua tai ohjaamaan.

Tiedän tapauksen jossa pieni pikkutyttö kuoli liikennevaloissa koska epileptikko ajoi suojakäytävällä ylitse kohtauksen takia.
      Enpä haluaisi omalle tunnolleni sitä murhetta. Siksi suhtaudun hyvin vastuullisesti ja vältän autolla ajoa yksin.

Tämä ajokielto harmittaa aina ensin. Oikealla asenteella (vastuu muiden turvallisuudesta)tämän asian kanssa tulee ihan hyvin sinuiksi.

Lisäksi, jos tulee kolari tai vastaavaa, niin enpä usko että jos toisessa osapuolessa on syy, että sinut velvoitettaisiin maksamaan kaikki kustan. mutta varmasti jokin rangaistus seuraa.

terv. saman läpi käynyt

• 12 kk kiellossa ollut

Ajaminen tuntuu varmasti yhdeltä elämän tärkeimmistä asioista, mutta kannattaa tosiaan ajatella asiaa järjellä, kuten jo monet ovat neuvoneet. 3kk. on itseasiassa aika vähän ja johtuu ilmeisesti siitä ettei varsinaista elimellistä vikaa löytynyt. Itse olen elämässäni saanut yhden kohtauksen. Tuomiona oli vuoden ajokielto. Työni vuoksi auto on kuitenkin tarpeellinen ja tilanne pisti tosiaan mietteliääksi. Tapauksesta on nyt kulunut noin 7 vuotta ja kärsin silloin kakkuni mukisematta että homma menisi kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti. Se että ajokielto on mainittu lausunnossa riittää. Vaikka lakia kovasti muutettiin joku aika sitten, eivät lääkärit kuitenkaan soita valllesmannille joka sitten lähettäisi konstut hakemaan kortin hyllylle, vaan vastuu jää edelleen potilaalle. Vaikka laissa on lääkärille annettu keinot käytäntö toimii kuitenkin näin, koska muuten ihmiset eivät uskaltaisi hakeutua hoitoon oireita havaitessaan siinä pelossa että kortti lähtee. Tästähän oli "julkisessa sanassa" keskustelua lain muutoksen valmistelun aikoihin. Lääkärit vastustivat lain muutosta.
      Kyseistä lakia ei ajokieltoni aikana vielä ollut ja kiellon määrännyt neurologi sanoikin suoraan että heillä on vaitiolovelvollisuus, eivätkä he voi siksi viranomaisia asiasta informoida. Mutta jos jotain sattuu, vakuutusyhtiö ei korvaa. Se ei itseasiassa ole ainoa murhe. Jos on kielletty ajamasta ja ajat silti ja jotain sattuu, olet helposti syypää ja jos on henkilövahingosta kysymys niin sitten vasta onkin voivoi!
      Jos kyse on lopullisesta tilanteesta, eli terveys on huonontunut ajokykyä huonontavasti eikä muutosta parempaan ole luvassa, niin silloin lääkäri jo keskusteleekin aivan toisella tavalla ja kehoittaa lopettamaan ajamisen tavoitteena että asianomaisen kanssa päästään yhteisymmärrykseen ja sitä kautta sitten tieto toimitetaan ajokorttiviranomaiselle.
      Siis: johtuen lyhyestä varoajasta (3kk) ajokielto on vain mainittu lausunnossa luottaen siihen että olet vastuuntuntoinen aikuinen ihminen. Lopullisessa ajokiellossa keinot olisivat olleet toiset.

• Hugo

Kyllä ne vallesmannit, jotka siis nykyisin ovat poliiseja lähtevät tosiaan hakemaan korttia pois. Jos ovat kovin ahkeria, niin saattavat tulla jo ovellesi vaatimaan korttia.

• 12 kk kiellossa ollut
        Hugo kirjoitti:

Kyllä ne vallesmannit, jotka siis nykyisin ovat poliiseja lähtevät tosiaan hakemaan korttia pois. Jos ovat kovin ahkeria, niin saattavat tulla jo ovellesi vaatimaan korttia.

Suora lainaus: "Vaikka lakia kovasti muutettiin joku aika sitten, eivät lääkärit kuitenkaan soita valllesmannille joka sitten lähettäisi konstut hakemaan kortin hyllylle, vaan vastuu jää edelleen potilaalle."
        Huomasitko?
        Koko lauseen lukemalla saattaa huomata että kyse oli lääkärin käytännöstä. Joku tietohan konstaapeleiden pitää saada asiasta vai onko niillä kristallipallo???

• Hugo
        12 kk kiellossa ollut kirjoitti:

Suora lainaus: "Vaikka lakia kovasti muutettiin joku aika sitten, eivät lääkärit kuitenkaan soita valllesmannille joka sitten lähettäisi konstut hakemaan kortin hyllylle, vaan vastuu jää edelleen potilaalle."
        Huomasitko?
        Koko lauseen lukemalla saattaa huomata että kyse oli lääkärin käytännöstä. Joku tietohan konstaapeleiden pitää saada asiasta vai onko niillä kristallipallo???

Vai onko käytäntö tapauksessasi ollut erilainen? Itse olen sitä mieltä, että lääkärien käytäntö vaihtelee, kun eivät ole yhdessä päättäneet, että miten menetellä. Siis lääkäri saattaa jopa soittaa poliisille ja poliisi tulee luoksesi ja ottaa tarvittaessa korttia pois. Jokatapauksessa olen kuullut, että he kutsuvat paikanpäälle ja pyytävät ottamaan tällöin kortin mukaan ja ottavat kortin pois.

Pärrellä esim. ei ole korttia otettu pois, joten hänen esimerkki on lähempänä tietämääsi käytäntöä.

• 12 kk kiellossa ollut
        Hugo kirjoitti:

Vai onko käytäntö tapauksessasi ollut erilainen? Itse olen sitä mieltä, että lääkärien käytäntö vaihtelee, kun eivät ole yhdessä päättäneet, että miten menetellä. Siis lääkäri saattaa jopa soittaa poliisille ja poliisi tulee luoksesi ja ottaa tarvittaessa korttia pois. Jokatapauksessa olen kuullut, että he kutsuvat paikanpäälle ja pyytävät ottamaan tällöin kortin mukaan ja ottavat kortin pois.

Pärrellä esim. ei ole korttia otettu pois, joten hänen esimerkki on lähempänä tietämääsi käytäntöä.

Kuten muistaakseni mainitsin, lainmuutoksesta huolimatta käytännöt edelleen vaihtelevat. Oma tapaukseni oli, kuten jo kerroin, 7 vuotta sitten. Tällöin vaitiolovelvollisuus esti poliisille soittelun.
        Kuten myös jo kerroin, lääkärit olivat lainmuutosta vastaan koska arvelivat että ihmiset eivät uskalla hakea apua vaivoihinsa siinä pelossa että menettävät korttinsa.
        Uusi laki on nyt voimassa, mutta mikäli kaikki lukemani ei ole ihan pelkkää paskaa, lääkärit eivät edelleenkään toimi niin, että kun havaitsevat jotain esim. näössä tai hermostossa, soittavat vain salakavalasti vallesmannille ja sitten yksi kaunis päiva on konstut ovella käsi ojossa. "pahvi/muovi tänne, ajaminen loppui sitten tähän."
        Omalla kohdallani kävi, kuten jo kerroin, niin että lääkäri kirjoitti lausuntoon ajokiellon. Toki teki myös minulle selväksi, miten asia on. Kertoi kuitenkin myös, ettei siitä erikseen poliisille soitella. Epilepsiatapauksessa siihen aikaan diagnoosista sai vuoden ajokieltoa ja jos kohtaus uusi, niin 24 kk:n kakku tipahti. Tottakai, jos hoitoa ei saanut tasapainoon, ajokielto oli (on myös nykuisin) loppuiäksi.
        Siis: lääkitys, niin kolmiolääkkeitä kun ne epilääkkeet ovatkin, ei estä ajamista. Kohtaukset kylläkin.
        Tässä nyt tulee taas eksyttyä sivupoluille, mutta toivottavasti osasin tällä kertaa ilmaista asiani.
        Kuten ehkä olette jo havainneet, se ei minulta aina onnistu, ja siitä johtuen tästä ketjusta saattaa tulla pitkä...

• Hugo
        12 kk kiellossa ollut kirjoitti:

Kuten muistaakseni mainitsin, lainmuutoksesta huolimatta käytännöt edelleen vaihtelevat. Oma tapaukseni oli, kuten jo kerroin, 7 vuotta sitten. Tällöin vaitiolovelvollisuus esti poliisille soittelun.
        Kuten myös jo kerroin, lääkärit olivat lainmuutosta vastaan koska arvelivat että ihmiset eivät uskalla hakea apua vaivoihinsa siinä pelossa että menettävät korttinsa.
        Uusi laki on nyt voimassa, mutta mikäli kaikki lukemani ei ole ihan pelkkää paskaa, lääkärit eivät edelleenkään toimi niin, että kun havaitsevat jotain esim. näössä tai hermostossa, soittavat vain salakavalasti vallesmannille ja sitten yksi kaunis päiva on konstut ovella käsi ojossa. "pahvi/muovi tänne, ajaminen loppui sitten tähän."
        Omalla kohdallani kävi, kuten jo kerroin, niin että lääkäri kirjoitti lausuntoon ajokiellon. Toki teki myös minulle selväksi, miten asia on. Kertoi kuitenkin myös, ettei siitä erikseen poliisille soitella. Epilepsiatapauksessa siihen aikaan diagnoosista sai vuoden ajokieltoa ja jos kohtaus uusi, niin 24 kk:n kakku tipahti. Tottakai, jos hoitoa ei saanut tasapainoon, ajokielto oli (on myös nykuisin) loppuiäksi.
        Siis: lääkitys, niin kolmiolääkkeitä kun ne epilääkkeet ovatkin, ei estä ajamista. Kohtaukset kylläkin.
        Tässä nyt tulee taas eksyttyä sivupoluille, mutta toivottavasti osasin tällä kertaa ilmaista asiani.
        Kuten ehkä olette jo havainneet, se ei minulta aina onnistu, ja siitä johtuen tästä ketjusta saattaa tulla pitkä...

Siis tämä ajokieltomenettely ei ole aivan selvä lääkäreille eikä myöskään poliiseille. Todettakoon, että kun kortti jätetään ihmiselle, niin eipä tuossa ratsiassa ole ainakaan pelkoa jäädä kiinni kortitta-ajosta, joten kyllä poliisien tulisikin ottaa ääritapauksissa kortti hakemalla pois. Ongelmahan syntyy silloin, kun olet tavallisessa puhalluksessa ja ei ole näyttää korttia, mutta jos mitään ei ole sattunut, niin poliisit ei kyllä ratsiassa potilastietoja pysty tietämään. Tästä en kyllä ole aivan varma, sillä he voivat omissa rekistereissään nähdä ilmoituksen, että ajokielto on määrätty. Tuolloin he varmaan ottavat kortin pois.

Hyvää Uuutta vuotta ja taas juomaan:).

• Mamikka50

Mulle kävi kans ajoin ojaan ja pellolle mut en tahallani vaan joku tapahtui! Olin kyl heti ok ja auto korjattiin ajoin samantien kotiin. Sairaalaan seuraavana päivänä tutkittiin ajokielto tulee jos on epäselvä tilanne! . Lisätutkimus eeg jospa selviää!

• Anonyymi

Tosi asia on ,että poliisin määräämä AJOKiELTO on oikea ajokielto .
      Lääkärien määräämä on käytännössä suositus " ethän aja' , koska siihen liittyy lääkärin lausunto , jos kuitenkin ajaisit , ja olisit syyllinen kolariin , voi vakuutus yhtiö vähentää korvaus osuutta tai jopa olla korvaamatta .

Muuta sanktioita ajamisesta ei ole , eli kun ei aja kolaria, siis missä on syyllinen ,niin AJOKiELTOA ei ole ?
      Minulla on kaihileikkaukseen takia , ajokielto jota noudatan niin hyvin kun pystyn , jotain piha siirtoja olen tehnyt ,muuten aina joku perheen jäsen ajaa .
      Tämä lauseke jos kolaroi ,voi vakuutus yhtiö vähentää korvauksia tai jopa kokonaan jättää korvaukset maksamatta , se on epäselvää miten tieto menisi vakuutus yhtiölle ,lääkärin määräämässä ajokielto asiasta. Korvaus voidaan vesittää ,sanoihin 'on mahdollistanut " ?

Koska kyllä loppu tulos voi olla erittäin kova etenkin taloudellisesti tässä lääkärin AJOKiELTO paperin ollessa näin epämääräinen ja tapahtuneessa kolarin selvittelysssä ,,tulee ongelmia ja taloudellisia menetyksiä ,jos ja kun vakuutus yhtiö niin päättää .
      Eli vakuutus yhtiö on tähän ihmeelisesti , vedetty mukaan ?

• Anonyymi

Veikkaan, että vakuutusyhtiöt saavat tiedon poliisilta, sillä lääkärin myöntämä ajolupa samoin kuin määräämä ajokielto viedään aina poliisilaitokselle kirjallisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Veikkaan, että vakuutusyhtiöt saavat tiedon poliisilta, sillä lääkärin myöntämä ajolupa samoin kuin määräämä ajokielto viedään aina poliisilaitokselle kirjallisesti.

Ei aina, alle kolmea kuukautta ei ilmoiteta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe