406 mittarivalojen

polttimot

Ajattelin Joulun pyhinä vaihdella mittaritaulun valoja. Kannattaa ilmeisesti vaihtaa kaikki kerralla.

Paljonko polttimoita menee, ja mitä tyyppiä? Saisiko ihan huoltoasemalta?

Myös keskikonsolissa on joku pimeä polttimo puhallussuunnan valitsimen kohdalla (perusmalli).
Onkohan siinä polttimo samaa tyyppiä kuin mittareissa?

12

1592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin

      parikymmentä kappaletta,ehkä enemmänkin. kaikki kerralla vaan. yleensä ne on 1.2w lasikantasia,semmosia pieniä. helpoin vaihtaa kun ottaa polttimon päähän sopivan pätkän kumiletkua millä nyppii ne irti pidikkeistään.

    • Pugipete

      ...kuuluisi 3w polttimoita,ainakin alkuperäiset olivat,itse laitoin 5w kun sai huoltoasemalta.Ovat niitä muovikantaisia,mutta kantsii ostaa vaan polttimo-osa(kirkas,litteä kanta jossa 2lankaa) ja käyttää alkup. kantoja.
      Polttimoita menee useita mittaristoon.Konsoliin en ole vielä vaihtanut,menisivätköhän samat 5wset?

      • Pugipete

        ...vaivaa meikäläistä.Tietysti 1.2w alkuperäiset ja TBltä 1.5wsia!Sorry.


      • kiitoksia
        Pugipete kirjoitti:

        ...vaivaa meikäläistä.Tietysti 1.2w alkuperäiset ja TBltä 1.5wsia!Sorry.

        ...siispä hankin tuollaisia kourallisen :)


      • hanki.
        kiitoksia kirjoitti:

        ...siispä hankin tuollaisia kourallisen :)

        Vaihtelee polttimot vuosittain, jos vanhempi kuin -99 silloin mittarivaloina 3W isolasikantanta( 3 kpl)(ei 5W se liian kirkas) muut pieniä 1,2W lasikanta

        Taas jos uudempi, siinä kaikki 1,2W lasikanta

        Turhaan vilkkuihin ym. vähemmän palaneisiin vaihtaa, merkkivaloon jotka vähemmän palavat


      • pelle
        hanki. kirjoitti:

        Vaihtelee polttimot vuosittain, jos vanhempi kuin -99 silloin mittarivaloina 3W isolasikantanta( 3 kpl)(ei 5W se liian kirkas) muut pieniä 1,2W lasikanta

        Taas jos uudempi, siinä kaikki 1,2W lasikanta

        Turhaan vilkkuihin ym. vähemmän palaneisiin vaihtaa, merkkivaloon jotka vähemmän palavat

        kyllä minun -96.sessa kaikki on pienikantaisia 1,2w taitaa riippua mittarista, olisikohan erimerkkisiä mittaristoja eri vuosimalleissa.


      • tässä.
        pelle kirjoitti:

        kyllä minun -96.sessa kaikki on pienikantaisia 1,2w taitaa riippua mittarista, olisikohan erimerkkisiä mittaristoja eri vuosimalleissa.

        -98 2,1 TD, siinä kolme 3 W, iso lasikantaa, varsinaiset mittarin valot, muut sitten 1,2 W

        02 HDI siinä kaikki 1,2 pieniä lasikanta, taas uudemmissa diodeilla


    • polttimoista

      Vaihdoin lamput.

      Totuus on, että mittaristosta löytyi yhteensä 25 kpl 12V 1,2W ja 2,0W aivan pikkuruisia lasikantapolttimoita. Lampun halkaisija vain jotain 3mm.

      Itse vaihdoin näistä vain 6 kpl 2W ja 4 kpl 1,2W polttimoa - vaihdoin vain rikkinäiset tai mustuneet. EHkäpä sitten taas 7 vuoden päästä vaihdan kaikki kerrralla.

      Periaate kai on, että 2W polttimot taustavalaistukseen ja 1,2W merkkivaloihin - vähän joutuu arpomaan, että mikä minne, kaikkia ei ole merkattu eikä alkuperäisissä ollut teholukemaa.

      Polttimo oli aika hankala irroittaa muovisesta pitimestään, mutta pienellä meisselillä rohkeasti kampeamalla se kuitenkin onnistuu.

      Näitä lamppuja saa mm. Hong Kongista: Osram type "23" ja type "24".

      Auto 406 2.0 bensa SV -98.

    • asennuksesta

      Lisätään vielä... Haynesista löytyy asialliset ohjeet.

      Eli ensin kolme torx-ruuvia irti mittariston yläpuolelta "kehyksestä", sitten meisselillä kammetaan puhallinsuuttimien alta ylöspäin oikealta aloittaen - kehys lähtee irti aika helposti. Ratti kannattaa säätää taakse alas.

      Sitten 4 torxia irti itse mittaristosta, yläkannakkeita kannattaa kammeta vähän meisselillä alas, niin irtoaa helposti.

      2 liitintä irti mittaristosta, ja mittaritaulu syliin. Polttimot lähtee irti valkoisesta neliömuovikannasta meisselillä kampeamalla peltiliuskan (2 kpl) alta.

      Ja sitten kasataan päinvastoin. Jostain syystä Haynes käskee irroittamaan akun miinus-navan - en irroittanut ja jäin silti henkiin! En kuitenkaan suosittele. (!)

      Kustannukset oli alle 10€.

    • Anonyymi

      Vaihoin itte just yhteen '00 -vuotiseen 1.8 bensaan (enspolven facelifteja siis) kaikki polttimot mittaristoon. Hyvin helppo homma. Vaikeinta melkein hoksata se, että sähköliittimet on niillä "linkkulukoilla". :D 24 kpl t5-kantasia polttimoita saldona. Taisin pistää 6kpl 2 wattisia "taustavalaistukseen" ja 18 1.2 wattista merkkivaloille. Ku ottaa polttimon pois ja jollai lampulla näyttää polttimonreiästä valoo, ni ei tarvii ees arpoo, että mikäs lamppu se tämä.

      • Anonyymi

        Hyviä vinkkejä.

        Itsellä ehkä sama homma edessä, ainakin yksi taustavalo on pimeänä. Pitäisi käydä 1997 mallisella muutaman viikon sisällä katsastusessa. Eiköhän matkanteko jatku edelleenkin, joten pitää todennäköisesti noita lamppuja alkaa vaihtamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyviä vinkkejä.

        Itsellä ehkä sama homma edessä, ainakin yksi taustavalo on pimeänä. Pitäisi käydä 1997 mallisella muutaman viikon sisällä katsastusessa. Eiköhän matkanteko jatku edelleenkin, joten pitää todennäköisesti noita lamppuja alkaa vaihtamaan.

        12961


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10255
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2944
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1576
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe