solenoidin vaihto

rappikuningas

no niin. kertokaapa joku viisas, että onko vaikea vaihtaa startin solenoidi vanhaan paskaan ford fiestaan 1.0 -82.kuvaus miten sen vois toteuttaa ja onko vika ylipäätänsä solenoidissa, kun kylmänä -10c asteessa kuuluu klik ääni ja toisaalta lämpimänä startti pyörii hyvin.

13

6746

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • El Solenoid

Eli short form:
      Etsi startti (en tarkkaan rieskan startista tiedä,mutta yleensä löytyy konehuoneesta)Ainaski takavetovoorteissa oli melko alapuolella,eli koneen alta kiinni!.
      Irrota startti;yleensä kolmella pultilla kiinni lohkossa ja irtoaa aikahelposti.Irrota solenoidi startista(parilla ruuvilla kiinni,semmonen mulkunpaksunen,ja vähänlyhyempi pötkylä). Paa uusi kiinni. ruuvaa startti paikoilleen. Näin se noin lyhyesti menee. Toisaalta, kun se lämpösenä toimii,niin tarkista kuiteski ensteks akkus. Ne kun tuppaa 0:n alapualella vanhemmiten hyytyyn. Ihan vaan, ettei tarttis mennä turhaan sitä starttia ronnkkimaan...

• Elektriciteet

Ni kato sittevielä ne akusta startille ja moottorin kylkeen menevät kaapelit. Ei saa olla mitään kökköä liitoksissa,ja pitää olla tukevasti kiinni,missä ne sitten ovatkin. voivat vanhemmiten kerätä ylimääräistä hukkaa..

• 16v

ei paljoo maksa vaivaa ku laittaa uuden tai kunnostetun koko tartin..

• rappikuningas

tämä on sitten sellainen auto ,että täytyy harkita viittiikö ostaa edes uutta solenoidia.

• Electriciteet el solenoid
        rappikuningas kirjoitti:

tämä on sitten sellainen auto ,että täytyy harkita viittiikö ostaa edes uutta solenoidia.

Kokeile kuiteski ensteks ekaks se akkus näin:
        Lyö pakkasella semmonen latauslaite siähen akkuun kiin noin pualeks tunniks. Jos sitte starttaat ja se naksuu viäläki, ni muita konsteja tarvitaan sitten vasta. Mutta jos lähtee käyntiin, niin hae vaikka kaveris sierrasta paree akku,ni meno jatkuu taas. Ei heti tartte ostella kaikkein kalleimpia osia varalle -viälä!

• rappikuningas
        Electriciteet el solenoid kirjoitti:

Kokeile kuiteski ensteks ekaks se akkus näin:
        Lyö pakkasella semmonen latauslaite siähen akkuun kiin noin pualeks tunniks. Jos sitte starttaat ja se naksuu viäläki, ni muita konsteja tarvitaan sitten vasta. Mutta jos lähtee käyntiin, niin hae vaikka kaveris sierrasta paree akku,ni meno jatkuu taas. Ei heti tartte ostella kaikkein kalleimpia osia varalle -viälä!

kyllä mä ton akun koitin heti ekaksi, mutta ei siitä tuntunut olevan apua.tarkoitin lämpimällä sitä kun kone on lämmennyt. kiitos vastauksista kuitenkin...

• <<<

Saattaapi solenoidi tai koko startti olla vaan puhdistuksen tarpeessa. En fiestan startista tiedä, mutta luulisi noin vanhassa startin olevan vielä mallia, jonka pystyy itse purkamaan ja kokoamaan. Tuskin on edes vaikeaa. Eli jos haluat halvalla päästä ja viitsit tehdä pari tuntia töitä, niin otat startin irti, purat ja puhdistat sen ja kasatessa voitelet kaikki liikkuvat osat.

• Elektricite..jne

Niitäkin luulis olevan tarjolla,nimittäin purkuautojen startteja jopa vanhoihin voortteihin, Eipä maksa satasia,mutta käynnistyksiä on kyllä viäl jäljellä
        satoja. Voi tuo putsaus kannataa koetella kanssa.
        Itse hommasin BX:n käytetyn startin kympillä,kun solenoidin akselit oli ihan paskaks kuluneet,eikä jaksanu,kun raapia. Vidun ranskalaiset Valeot!Nyt paukkuu taas.
        Onnea ja menestystä vianhakuun. On kuitenkin aika helppo nakki,kun ei ole montaa liikkuvaa osaa!
        Mites muuten virtalukko -Vois siitäkin tutkia,saako sole edes hiukkasta lukon läpi?Ei kyllä välttämät ole kylmä/lämmin vian oire,mut yks mahis...

• Elektricite..jne kirjoitti:

Niitäkin luulis olevan tarjolla,nimittäin purkuautojen startteja jopa vanhoihin voortteihin, Eipä maksa satasia,mutta käynnistyksiä on kyllä viäl jäljellä
        Itse hommasin BX:n käytetyn startin kympillä,kun solenoidin akselit oli ihan paskaks kuluneet,eikä jaksanu,kun raapia. Vidun ranskalaiset Valeot!Nyt paukkuu taas.
        Onnea ja menestystä vianhakuun. On kuitenkin aika helppo nakki,kun ei ole montaa liikkuvaa osaa!
        Mites muuten virtalukko -Vois siitäkin tutkia,saako sole edes hiukkasta lukon läpi?Ei kyllä välttämät ole kylmä/lämmin vian oire,mut yks mahis...

kun sen startin purat, niin tarkastapa ettei sen hiilet ole loppumassa. Joskus sekin oireilee noin.

Ja sillä ranskalaisella Valeon startilla olen itse 280000 km:n ajot starttaillut, kerran hiilet uusinut kun kuluivat loppuun. Alkoi oireilemaan kylmänä sekin, kun hiilet loppui.

• Elektrici...
        Elektricite..jne kirjoitti:

mulla kun vaan 240000 entinen Valeo.

• Elektrici... kirjoitti:

mulla kun vaan 240000 entinen Valeo.

osa siitä startista hajosi ja miten? Kai purit ja tarkastit? Kiinnostaa noin oppimismielessä.

• edellinen
        sitroen kirjoitti:

osa siitä startista hajosi ja miten? Kai purit ja tarkastit? Kiinnostaa noin oppimismielessä.

Olipa kautta linjan niin väljä,että ei pyörinut kunnolla paikoillaan olless, ja kylmänä vielä huonommin, ja naksui usein. Ei auttannu puhdistukset, olisi pitänytruveta sorvaamaan ja uusimaan laakerointia ja niitä solenoidinkin niveliä. Uusi vanha on parempi!

• Pocce

Siis se on juuri se solenoidi joka sanoo sen klikk-äänen. Eli solenoidi toimii silloin. Ei kannata vaihtaa.

Syy on siinä että solenoidin mennessä pohjaan sen pitäisi liittää päävirta starttiin. Tätä ei tapahdu. Lämpösenä metallipinnat laajenee ja ongelma katoaa.

Syynä on jokin kosketuspinta. Se voi olla solenoidin päässä olevat kosketuspinnat jotka ovat palaneet pinnastaan tai hiilet eivät jaksa koskettaa tarpeeksi kun ovat kuluneet pieniksi. Voi myös olla että pölyä alkaa olla liikaa sisällä ja se tukkii.

Testaa siten että kun vaan klikkaa eikä pyöritä, niin hakkaa starttia samalla jollain raskaalla. Jos silloin pyörähtää niin riittää että sen startin putsaa ja vaihtaa hiilet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1558
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      26
      1099
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1064
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      855
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe