susilapsi

lukenut

Oletko lukenut kirjan Susilapsi, kirjoittanut Misha Defonseca?
Luin kirjan suurella mielenkiinnolla, uskoin sen tositarinaksi, ainakin aluksi. Nopeasti kirjan sain luettua, mutta pieni hämmennys jäi mieleen. Onko kirjan kaikki tapahtumat oikeasti totta? Tuntuu niin uskomattomalta, että pieni lapsi selviytyisi yksikseen monta vuotta sodan keskellä. Tai, että saisi soluttauduttua susilaumaan.
Uskon kuitenkin, että tarinan kehys on totta, lapsi jäi varmaan yksin, niin kävi tuhansille lapsille sodassa, ja varmasti hän kärsi nälkää ja kylmää, oli yksin metsässä. varasti ruokaa jne. Mutta voisiko osa kirjasta olla kirjoittajan mielikuvitusta? Lapsena ajateltuja asioita, joista myöhemmin ei tiedä ovatko oikeasti tapahtuneet vai olleet painajaista. Muutenkin mietityttää, miten aikuinen muistaisi noinkin tarkkaan asioita, jotka tapathtuivat monta vuosikymmentä sitten, varsinkaan kun lapsen muisti ei ole niitä parhaimpia.

Kerro mielipiteesi kyseisestä kirjasta.

8

2926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aurelianus

      ... on vain askeleen päässä holocaustin kieltämisestä!

    • saga

      eikös juutalaisvainojen aikoihin ollut paljon vastaavia tapauksia...niin ainakin olen ymmärtänyt. Siis lapsia, jotka ovat asuneet metsissä ja joita sudet ovat ottaneet hoiviinsa. Onhan vastaavia tapauksia ollut muinakin aikoina.

      • Ihmejuttu tämä

        Mutta kyllä se varmasti totta on. Olihan siinä sen anisen kuva nykyajaltakin takaliepeessä susien kanssa. Ja paljonhan se on ainakin Amerikassa kulkenut puhumassakin asiasta. AIvan ällistyttävä oli tarina. Luin sen 14-vuotiaan tyttäreni vinkistä. Hän oli sen kirjastosta löytänyt nuorisohyllystä. Minusta se oli kyllä vähän vahvaa lukemista tuon ikäiselle. Voisivat mieluummin sen aikuisten osastolle laittaa.

        Kaikkein eniten mietin sitä, miten nainen on kyennyt kohtalaisen normaaliin elämään kaiken jälkeen!


      • Naikkone09
        Ihmejuttu tämä kirjoitti:

        Mutta kyllä se varmasti totta on. Olihan siinä sen anisen kuva nykyajaltakin takaliepeessä susien kanssa. Ja paljonhan se on ainakin Amerikassa kulkenut puhumassakin asiasta. AIvan ällistyttävä oli tarina. Luin sen 14-vuotiaan tyttäreni vinkistä. Hän oli sen kirjastosta löytänyt nuorisohyllystä. Minusta se oli kyllä vähän vahvaa lukemista tuon ikäiselle. Voisivat mieluummin sen aikuisten osastolle laittaa.

        Kaikkein eniten mietin sitä, miten nainen on kyennyt kohtalaisen normaaliin elämään kaiken jälkeen!

        Olen tuo kirjan lukenut ja paljon muita kirjoja myös. En yhtään epäile kirjan todenperäisyyttä, karmeimpiakin kertomuksia on. Tyttöhän sitäpaitsi oli hyvin vähän aikaa susien kanssa, jos on yhtään ollut eläinten kanssa, huomaa että kaikki tuo on ihan mahdollista. Minä uskon että kirjan tapahtumat ovat totta. Mutta se on vain minun mielipide. Eikös tämän kirjoittaja elä edelleen? Siinä jo todiste että kirja on totta, siis minun mielestä.


    • Gena123

      Kirja oli todella liikuttava mutta valitettavasti liian hurjaa ollakseen totta. Minulle tuli sellainen olo jo lukiessa, ja nyt tarinan kuvitteellisuuden on jo myöntänyt kirjoittaja itsekin: http://fi.wikipedia.org/wiki/Misha_Defonseca
      On kyllä hieman petetty olo!

    • flora

      On tyypillistä traumatisoituneelle ihmiselle täyttää aukkokohtia sepitteillä ja unohtaa joitakin asioita. Ei sanoisi tarinoita valheeksi vaan totuudeksi siltä osin millaisena kertoja tapahtumat koki. Trauma vaikuttaa syvästi muistiin ja esim.kronologisen kertomuksen laatiminen voi olla mahdotonta varsinkin kun kokija oli lapsi joka tulkitsi tapahtumat omalla käsitystasollaan.Hieno kirja.

      • Kasiluokkalainen98

        Tosi hyvä kirja. Melkein fantasiaa minust. Se on kuitenki osaks tositapahtumiin liittyvä. Vaik ne saksalaiset ja holokausi. Mä aion pitää siit esitelmän, ku piti valita joku nuorten kirja. Ope ei osannu sanoo, et onks se fantasiaa vai ei. Mun luokkalainenkii tyttö niiku mä on lukenu sen. Koskettava tarina.


      • Kasiluokkalainen98

        Tosi hyvä kirja. Melkein fantasiaa minust. Se on kuitenki osaks tositapahtumiin liittyvä. Vaik ne saksalaiset ja holokausi. Mä aion pitää siit esitelmän, ku piti valita joku nuorten kirja. Ope ei osannu sanoo, et onks se fantasiaa vai ei. Mun luokkalainenkii tyttö niiku mä on lukenu sen. Koskettava tarina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4562
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe