Lieden runko ei maadoitettu?

Vielä hengissä

Hei, tiedän jonkin verran sähköstä ja mittailin yleimittarilla kotiani turvallisuutta silmällä pitäen, esim. että metalliset lampunrungot ovat jännitteettömät ja pistorasioiden suojakoskettimista vesikiertopattereihin oli hyvin pieni impedanssi. Asun -77 rakennetussa kerrostalossa. Ainut erikoisuus minkä huomasin, oli että lieden metallirungosta oli ääretön impedanssi patteriin, tiskipöytään ja suojakoskettimeen, eli runko ei siis ollut maadoitettu.

Onko tämä asiallista, vai pitäisikö sen lieden olla aina maadoitettu? Käsittääkseni jos (vanhaan) lieteen tulee vika jolloin jännite pääsisi runkoon ja sattuisin samalla koskettamaan tiskipöytää, minulle kävisi vähän kuin sulakkeelle...

18

7067

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pepe+

Pitää olla aina maadoitettu.

yst. pn

• pätöteho

Kyllähän se kannattaa maadoittaa. Onkon maadoitusjohtoa ylipäätään syöttökaapelin mukana tuon ikäisessä talossa.

• Vielä hengissä

Kiitos vastauksista. Eli pitää olla maadoitettu. Talossa ei ole ilmeisesti maadoitusjohdinta, koska pistorasiat ovat vanhanmallisia. Tehdäänkö lieden maadoitus silloin kytkemällä lieden runko nollajohtimeen? Ja näkyykö sen jälkeen lieden ja tiskipöydän välissä hyvin pieni impedanssi josta voi todeta maadoituksen toimivuuden?

Ei tarvitse säikähtää, en ole ryhtymässä hommaan itse vaan otan virallisen ammattilaisen, mutta haluan tietää mitä sähkömies tulee tekemään ettei kuseta laskutuksessa ja homma tulee muutenkin hoidettua kuntoon. Mulla on vaan hiljattain hieman huonoja kokemuksia ammattisähkömiehen työn luotettavuudesta.

• pepe+
        Vielä hengissä kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Eli pitää olla maadoitettu. Talossa ei ole ilmeisesti maadoitusjohdinta, koska pistorasiat ovat vanhanmallisia. Tehdäänkö lieden maadoitus silloin kytkemällä lieden runko nollajohtimeen? Ja näkyykö sen jälkeen lieden ja tiskipöydän välissä hyvin pieni impedanssi josta voi todeta maadoituksen toimivuuden?

Ei tarvitse säikähtää, en ole ryhtymässä hommaan itse vaan otan virallisen ammattilaisen, mutta haluan tietää mitä sähkömies tulee tekemään ettei kuseta laskutuksessa ja homma tulee muutenkin hoidettua kuntoon. Mulla on vaan hiljattain hieman huonoja kokemuksia ammattisähkömiehen työn luotettavuudesta.

Eikö keittiön pistorasiat (mahdollisesti ne jotka on kosketusetäisyydellä vesijohdoista ja pesualtaasta) ole maadoituskoskettimella varustettuna? Talossa on suurella todennäköisyydellä tästä riippumatta maadoitusjohdin.

Maadoitus (nollaus) tehdään liittämallä lieden metallikuori nollajohtoon mutta sitä ei saa tehdä itse liedessä vaan liitäntärasiassa, jakorasiassa tai sähkökeskuksessa.

Eli siis itse maadoittaisin mahdollisimman lähelle sähkökeskusta riippuen kuinka helppoa maadoituksen vetäminen olisi. Arvaisin että tässä tapauksessa joutuisi nollaamaan liitäntärasiassa. Kumikaapelissa pitää mennä maadoitus omana johtimenaan eli se on vaihdettava jos maadoitusta ei siitä löydy.

Maadoituksen voi todeta mittaamalla vastuksen maan ja lieden rungon välillä. Josta pitäisi saada hyvin pieni vastus. "Maan" kyllä täytyy olla luotettavasti maahan yhteydessä. Vesijohto ja pesualllas ei välttämättä aina ole maahan hyvässä yhteydessä kun taas pistorasian maadoituskoskettimien pitäisi olla, jos ei ole jotain vikaa on.

yst.pn

• kaksinapainen
        pepe+ kirjoitti:

Eikö keittiön pistorasiat (mahdollisesti ne jotka on kosketusetäisyydellä vesijohdoista ja pesualtaasta) ole maadoituskoskettimella varustettuna? Talossa on suurella todennäköisyydellä tästä riippumatta maadoitusjohdin.

Maadoitus (nollaus) tehdään liittämallä lieden metallikuori nollajohtoon mutta sitä ei saa tehdä itse liedessä vaan liitäntärasiassa, jakorasiassa tai sähkökeskuksessa.

Eli siis itse maadoittaisin mahdollisimman lähelle sähkökeskusta riippuen kuinka helppoa maadoituksen vetäminen olisi. Arvaisin että tässä tapauksessa joutuisi nollaamaan liitäntärasiassa. Kumikaapelissa pitää mennä maadoitus omana johtimenaan eli se on vaihdettava jos maadoitusta ei siitä löydy.

Maadoituksen voi todeta mittaamalla vastuksen maan ja lieden rungon välillä. Josta pitäisi saada hyvin pieni vastus. "Maan" kyllä täytyy olla luotettavasti maahan yhteydessä. Vesijohto ja pesualllas ei välttämättä aina ole maahan hyvässä yhteydessä kun taas pistorasian maadoituskoskettimien pitäisi olla, jos ei ole jotain vikaa on.

yst.pn

liesikaapeli, siinä oli samassa maat ja nollat, kun vaihdoin itse uuden lieden niin piti vetää taululta asti 5-napainen kaapeli, että sai tarpeeksi voimavirtaa uuteen lieteen.

• Vielä hengissä
        pepe+ kirjoitti:

yst.pn

Kiitos vielä selvennyksistä. Varmistin että olin tehnyt mittaukset oikein, ja liedessä on todellakin vikaa. Nyt vain sähkäriä soittelemaan.

• Joku tämän

Palstan ns. "asiantuntijoista" tehdä liedenasennuskeikan joskus lähimenneisyydessä!

• sanoo halpa sähkäri

"se on 10% alennus jokaisesta sähköiskusta, eikä mun oo tarttenu ikinä näitä hommia ilmaiseksi tehdä"

Eräs mummeli kyseli että mikähän on kun hellaan koskeminen kihelmöi silleen jännästi. Sillä oli sama vika edenny jo seuraavaan vaiheeseen...

• Sähkösetä

Mainitset pienestä impedanssista. Ilmeisesti et kuitenkaan mitannut impedanssia vaan resistanssin.
      Jos resistanssi arvo on pieni, niin kaikkihan on kunnossa. Jos arvo sitävastoin on suuri on aihetta huoleen.
      Tuo mittauskohta liedessä ei sitten saa olla lieden levyn pinnasta, koska levyn rakenne on sellainen, että siinä on varsin suuri ominaisvastus.
      Oikea mittauskohta on joko kansilevyn kiinntysruuvin päät tai lieden galvanoitu takapelti.

• Vielä hengissä

Tasajännitteellä impedanssi on sama kuin resistanssi. Impedanssin komponentit ovat resistanssi, induktiivinen reaktanssi ja kapasitiivinen reaktanssi, joista kaksi jälkimmäistä ovat nollataajuudella nollia.

• Sähkösetä

Tasajännitteellä impedanssi on sama kuin resistanssi. Impedanssin komponentit ovat resistanssi, induktiivinen reaktanssi ja kapasitiivinen reaktanssi, joista kaksi jälkimmäistä ovat nollataajuudella nollia.

Kojeen käyttöjännite on vaihtovirtaa, niin impedanssimittauksessa tulisi käyttää samataajuista vaihtovirtaa.
        Tästä syystä on selkeämpää puhua resistanssista koska muita vaikuttavia tekijöitä ei tunneta käytettävällä mittaus jännitteellä.

• tuossa
        Sähkösetä kirjoitti:

Kojeen käyttöjännite on vaihtovirtaa, niin impedanssimittauksessa tulisi käyttää samataajuista vaihtovirtaa.
        Tästä syystä on selkeämpää puhua resistanssista koska muita vaikuttavia tekijöitä ei tunneta käytettävällä mittaus jännitteellä.

tuo alkuperäinen kysymys oli. Ei tuossa ole mitään epäselvää mitä on mitattu ja miten. Sanotaan sitten mitatuksi vastus, resistanssi tai impedanssi, on sama asia. On tietysti eri juttu, jos olisi mitattu vaikkapa jonkin käämin impedanssi.

• sähkötekniikan peruskaavatkin

Jopa se on sähkötekniikka muuttunut siitä kun minä kouluja kävin.

Silloin vielä kapasitiivinen reaktanssi oli nollataajuudella ääretön.

• Narutettu

Kompakusetushan tuossa oli näköjään. Aika moni meni halpaan.

• xxy
        sähkötekniikan peruskaavatkin kirjoitti:

Jopa se on sähkötekniikka muuttunut siitä kun minä kouluja kävin.

Silloin vielä kapasitiivinen reaktanssi oli nollataajuudella ääretön.

Kun kysymyksessä on sähköliesi, niin siinä on puhdasta resistanssia. Siis Ohmista vastusta.Se mitataan sellaisenaan ohmimittarilla. Kapasitiivisessa ja induktiivisessa kuormassa mukaan tulee ao. impedanssit. Näissä vaihtosähkökäytössä mukana on ns. vaihesiirto, joka muuttaa tilanteen resistanssiin verrattuna. Kapasitiivisessa kuormassa virta kulkee heti, mutta jännite kasvaa perässä. Induktiivisessa päinvastoin. Näin simppelisti sanottuna.

• xxy
        xxy kirjoitti:

Kun kysymyksessä on sähköliesi, niin siinä on puhdasta resistanssia. Siis Ohmista vastusta.Se mitataan sellaisenaan ohmimittarilla. Kapasitiivisessa ja induktiivisessa kuormassa mukaan tulee ao. impedanssit. Näissä vaihtosähkökäytössä mukana on ns. vaihesiirto, joka muuttaa tilanteen resistanssiin verrattuna. Kapasitiivisessa kuormassa virta kulkee heti, mutta jännite kasvaa perässä. Induktiivisessa päinvastoin. Näin simppelisti sanottuna.

Induktanssia edustaa mm. sähkömoottorit ja releet,sekä muut käämit. Tästä syystä kapasitanssia käytetään induktanssin aiheuttaman vaihesiirron kompensointiin. Ne kun pyrkivät kumoamaan toisensa. Ideaali vaihesiirto on 0, joka saadaan ohmisella kuormalla. Eli jännitteen ja virran huippukohdat ovat saman aikaiset. Tässä hieman rautalankamallia.

• amatöörien

puuhastelulta! KOKO porukka...

• pätöteho

amatööri, kun näillä sivuilla roikut...?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      895
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      74
      879
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe