Tietoa essentiaalisesta vapinasta

Mie vaan

Heips...

Jos jollain olisi jotain tietoa ja linkkiä sivuille josta löytyisi kunnolla tietoa essentiaalisesta vapinasta olisi erittäin kivaa jos voisitte jakaa sen tiedon kanssani.

Olen kyllä etsinyt googlen kautta mutta mitään kunnon sivua en ole vielä löytänyt...

Kiitos!

19

15882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lo_siento

      Mulla ei ole linkkiä Sulle heittää, mutta itselläni on tuo diagnoosi (G25.0) ollut jo kuusi vuotta. Vapinaa on esiintynyt toki pidempäänkin. Kysy, jos osaisin vastata!

      • Mie vaan

        No mulla löytyy paljonkin kysyttävää...

        -Miten se alkoi, minkälainen tilanne tms?
        -Kuinka vanha olet, mies/nainen?
        -Miten se on vaikuttanut elämääsi, sosiaalisiin suhteisiin, perheeseen, työntekoon?
        -Onko jotain muita oireita kun se vapina?
        -Missä kohdissa sulla sitä vapinaa on (pää, jalat, kädet)?

        Tässä nyt alkuun vähän sellasta asiaa mikä olis mielenkiintoista tietää...

        Kiitos sulle jo etukäteen, jos jaksat vastailla...


      • lo_siento
        Mie vaan kirjoitti:

        No mulla löytyy paljonkin kysyttävää...

        -Miten se alkoi, minkälainen tilanne tms?
        -Kuinka vanha olet, mies/nainen?
        -Miten se on vaikuttanut elämääsi, sosiaalisiin suhteisiin, perheeseen, työntekoon?
        -Onko jotain muita oireita kun se vapina?
        -Missä kohdissa sulla sitä vapinaa on (pää, jalat, kädet)?

        Tässä nyt alkuun vähän sellasta asiaa mikä olis mielenkiintoista tietää...

        Kiitos sulle jo etukäteen, jos jaksat vastailla...

        Miten se alkoi, minkälainen tilanne tms?
        -En voi mitään yksittäistä tilannetta kuvailla. Aluksi se ehkä oli enemmän tällaista kahvikuppineuroosin tyyppistä tilannekohtaista vapinaa. Alkoi kuitenkin jo vähän parinkymmenen ikävuoden jälkeen.

        Kuinka vanha olet, mies/nainen?
        -35-v. mies.

        Miten se on vaikuttanut elämääsi, sosiaalisiin suhteisiin, perheeseen, työntekoon?
        -Aiemmin häiritsi se, kun ihmiset kiinnittivät asiaan huomiota. Monet myös kuvittelivat, että minulla oli aina krapula, kun vapisin. Se on kyllä totta, että krapula vielä pahentaa vapinaa.
        Ennen kunnollista lääkitystä pyrin välttelemään tuntemattomien - tai sellaisten jotka minua eivät hyvin tunteneet - kanssa kahvin juontia tms. Nykyisin en jaksa välittää, vaikka vähän vapisenkin lääkityksestä huolimatta. Töissä olen joskus joutunut kieltäytymään kahvin tai jonkin muun juoman kaatamisesta, ihan turvallisuussyistä. Joskus se on voinut aiheuttaa hämmennystä, jos en ole selittänyt syytä.

        Onko jotain muita oireita kun se vapina?
        -Tarkoitatko neurologisia oireita? Ei. Muita sairauksia on pari kappaletta, mutta ne eivät liity vapinaan.

        Missä kohdissa sulla sitä vapinaa on (pää, jalat, kädet)?
        -Lähinnä kädet. Ei oikeastaan muualla.


      • Mie vaan
        lo_siento kirjoitti:

        Miten se alkoi, minkälainen tilanne tms?
        -En voi mitään yksittäistä tilannetta kuvailla. Aluksi se ehkä oli enemmän tällaista kahvikuppineuroosin tyyppistä tilannekohtaista vapinaa. Alkoi kuitenkin jo vähän parinkymmenen ikävuoden jälkeen.

        Kuinka vanha olet, mies/nainen?
        -35-v. mies.

        Miten se on vaikuttanut elämääsi, sosiaalisiin suhteisiin, perheeseen, työntekoon?
        -Aiemmin häiritsi se, kun ihmiset kiinnittivät asiaan huomiota. Monet myös kuvittelivat, että minulla oli aina krapula, kun vapisin. Se on kyllä totta, että krapula vielä pahentaa vapinaa.
        Ennen kunnollista lääkitystä pyrin välttelemään tuntemattomien - tai sellaisten jotka minua eivät hyvin tunteneet - kanssa kahvin juontia tms. Nykyisin en jaksa välittää, vaikka vähän vapisenkin lääkityksestä huolimatta. Töissä olen joskus joutunut kieltäytymään kahvin tai jonkin muun juoman kaatamisesta, ihan turvallisuussyistä. Joskus se on voinut aiheuttaa hämmennystä, jos en ole selittänyt syytä.

        Onko jotain muita oireita kun se vapina?
        -Tarkoitatko neurologisia oireita? Ei. Muita sairauksia on pari kappaletta, mutta ne eivät liity vapinaan.

        Missä kohdissa sulla sitä vapinaa on (pää, jalat, kädet)?
        -Lähinnä kädet. Ei oikeastaan muualla.

        Kiitos että jaksoit vastata, itselläni on hieman "erikoisempia" oireita tässä mukana ja mulla vapisee enemmänkin pää kuin kädet. Silti muuta diagnoosia ei ns. keksitä kuin tämä essentiaalinen vapina.

        Mut kiitos sulle kumminkin kun jaksoit vastata, jos joku muukin haluaa niin ihan vapaasti...


      • juke
        Mie vaan kirjoitti:

        Kiitos että jaksoit vastata, itselläni on hieman "erikoisempia" oireita tässä mukana ja mulla vapisee enemmänkin pää kuin kädet. Silti muuta diagnoosia ei ns. keksitä kuin tämä essentiaalinen vapina.

        Mut kiitos sulle kumminkin kun jaksoit vastata, jos joku muukin haluaa niin ihan vapaasti...

        Laitapa Googleen hakusanaksi "essential tremor", niin löytyy paljon ihan asiallisia sivuja.

        Itse olen 27-vuotias mies ja vapina alkoi minulla joskus parikymppisenä. Sitä on lähinnä käsissä. Vapina on hankalampana, kun jännittää tai joutuu tekemään jotain tarkkaa, muuten siitä ei ole paljon vaivaa. Alkuun oli tietysti hankalaa hyväksyä vapina ja se, että sille ei ole juuri mitään tehtävissä. Koko ajan on mennyt kuitenkin paremmin, eikä asiaa tule juuri enää mietittyä. Käytän beetasalpaajalääkitystä: Propral 40 mg ½ tabl. 2-3 kertaa päivässä. Sosiaalisiin suhteisiin vapina ei ole varmaankaan vaikuttanut, ihmiset kyllä ymmärtävät. Pitää vain itse hyväksyä itsensä. Akateeminen koulutus onnistui ongelmitta. Tarkkuutta vaativat tehtävät voivat tietysti töissä aiheuttaa ongelmia. Mutta eiköhän sekin ole junailtavissa. Tsemppiä vaan!


      • tärinätäti
        juke kirjoitti:

        Laitapa Googleen hakusanaksi "essential tremor", niin löytyy paljon ihan asiallisia sivuja.

        Itse olen 27-vuotias mies ja vapina alkoi minulla joskus parikymppisenä. Sitä on lähinnä käsissä. Vapina on hankalampana, kun jännittää tai joutuu tekemään jotain tarkkaa, muuten siitä ei ole paljon vaivaa. Alkuun oli tietysti hankalaa hyväksyä vapina ja se, että sille ei ole juuri mitään tehtävissä. Koko ajan on mennyt kuitenkin paremmin, eikä asiaa tule juuri enää mietittyä. Käytän beetasalpaajalääkitystä: Propral 40 mg ½ tabl. 2-3 kertaa päivässä. Sosiaalisiin suhteisiin vapina ei ole varmaankaan vaikuttanut, ihmiset kyllä ymmärtävät. Pitää vain itse hyväksyä itsensä. Akateeminen koulutus onnistui ongelmitta. Tarkkuutta vaativat tehtävät voivat tietysti töissä aiheuttaa ongelmia. Mutta eiköhän sekin ole junailtavissa. Tsemppiä vaan!

        Olen nyt 40-kymppinen nainen. Essentiaali vapina diagnosoitiin v. -87 eli kohta 20 v. sitten.

        Aikoinaan silloin neurologi kysyi, että onko elämässäni tapahtunut suurta muutosta koska se saattaa puhkaista vapinan. Näin ei silloin ollut.

        Kertoi myös, että ajan myötä oireet saattavat pahentua ja vaikuttaa jopa puheeseen.

        Enpä pahenemista vuosien mittaan huomannut ennen kuin nyt kun todella jotain järkyttävää sattui elämässäni. Avomieheni kuoli aivan yllättäen joku kk:si sitten ja nyt oireet aivan kamalat.

        Vapina lisääntynyt huomattavasti käsissä, pääkin vatkaa ja ns. sisäinen vapina on melkeinpä jatkuvaa.

        Pitäisi varmaankin jotain apua hakea...kunhan jaksaa.


      • Mie vaan
        tärinätäti kirjoitti:

        Olen nyt 40-kymppinen nainen. Essentiaali vapina diagnosoitiin v. -87 eli kohta 20 v. sitten.

        Aikoinaan silloin neurologi kysyi, että onko elämässäni tapahtunut suurta muutosta koska se saattaa puhkaista vapinan. Näin ei silloin ollut.

        Kertoi myös, että ajan myötä oireet saattavat pahentua ja vaikuttaa jopa puheeseen.

        Enpä pahenemista vuosien mittaan huomannut ennen kuin nyt kun todella jotain järkyttävää sattui elämässäni. Avomieheni kuoli aivan yllättäen joku kk:si sitten ja nyt oireet aivan kamalat.

        Vapina lisääntynyt huomattavasti käsissä, pääkin vatkaa ja ns. sisäinen vapina on melkeinpä jatkuvaa.

        Pitäisi varmaankin jotain apua hakea...kunhan jaksaa.

        No silloin kun mulla tämä alkoi oli hieman hankalat ajat töissä yhden työkaverin kanssa, sillä hetkellä kun tää alkoi tää työkaveri just loukkas mua todella pahasti. En ole kuitenkaan vakavasti ajatellu että tämä johtuisi siitä tilanteesta mutta toisaalta ei voi koskaan tietää. Mulla on paljonkin oireita ja toisinaan myös että tuntuu ettei osaa puhua...

        Tietenkin kun jotain mullistavaa elämässä tapahtuu, se vaikuttaa siihen mitä jo on. Minulla oireet pahenevat vähemmästäkin mutta se on yleensä hetkellistä.

        Otan osaa menetyksesi johdosta.

        Kannattaa kuitenkin hakea apua, se voi pelastaa vielä pahemmalta. Kiitos kirjoituksestasi, lisääkin saa kirjoittaa...


      • tärinätäti
        Mie vaan kirjoitti:

        No silloin kun mulla tämä alkoi oli hieman hankalat ajat töissä yhden työkaverin kanssa, sillä hetkellä kun tää alkoi tää työkaveri just loukkas mua todella pahasti. En ole kuitenkaan vakavasti ajatellu että tämä johtuisi siitä tilanteesta mutta toisaalta ei voi koskaan tietää. Mulla on paljonkin oireita ja toisinaan myös että tuntuu ettei osaa puhua...

        Tietenkin kun jotain mullistavaa elämässä tapahtuu, se vaikuttaa siihen mitä jo on. Minulla oireet pahenevat vähemmästäkin mutta se on yleensä hetkellistä.

        Otan osaa menetyksesi johdosta.

        Kannattaa kuitenkin hakea apua, se voi pelastaa vielä pahemmalta. Kiitos kirjoituksestasi, lisääkin saa kirjoittaa...

        ..itselläni vaikuttaa myös puheeseen sillai, että täytyy esim. jotain sanaa hakea ennen kun sen saa ulos tai sanon jonkin aivan väärän sanan vaikka tiedän mitä pitää sanoa.

        Pahimillaan tuntuu, että puhe kangertelee.

        Oireiden kanssa on opittava elämään. Nyt kyllä tuntuu vaikealle kun oli tuos aamulla vaikeaa.

        Minulla yleensä pahimmat oireet painottuu jostain syystä aamupvään ja tietty sosiaaliset tilanteet pahentaa. Olen aina ollut vähän jännittäjä luonteeltani.

        Olen sairauteni ottanut aivan avoimesti esille esim. töissä ja yleensä muuallakin jos tuntuu, että ihmiset ihmettelee miksi tuo vapisee ja pää "vippaa". Olen useimmiten osannut laskea leikkiä asiasta enkä halua, että ihmiset kuvittelee vaikkapa minulla olevan ainainen krapula.

        Toisaalta, mitäpä toisten ajatuksia miettimään. Pääasia on, että itse tietää mikä vaivaa.


      • Mie vaan
        tärinätäti kirjoitti:

        ..itselläni vaikuttaa myös puheeseen sillai, että täytyy esim. jotain sanaa hakea ennen kun sen saa ulos tai sanon jonkin aivan väärän sanan vaikka tiedän mitä pitää sanoa.

        Pahimillaan tuntuu, että puhe kangertelee.

        Oireiden kanssa on opittava elämään. Nyt kyllä tuntuu vaikealle kun oli tuos aamulla vaikeaa.

        Minulla yleensä pahimmat oireet painottuu jostain syystä aamupvään ja tietty sosiaaliset tilanteet pahentaa. Olen aina ollut vähän jännittäjä luonteeltani.

        Olen sairauteni ottanut aivan avoimesti esille esim. töissä ja yleensä muuallakin jos tuntuu, että ihmiset ihmettelee miksi tuo vapisee ja pää "vippaa". Olen useimmiten osannut laskea leikkiä asiasta enkä halua, että ihmiset kuvittelee vaikkapa minulla olevan ainainen krapula.

        Toisaalta, mitäpä toisten ajatuksia miettimään. Pääasia on, että itse tietää mikä vaivaa.

        Niinhän se on, itse sen asian kanssa on opittava elämään, ei pitäis välittää muista mutta minullakin on niin tuore tämä vaiva että opettelen vasta... Minulla juuri jännittävät tilanteet pahentavat vapinaa, eikä se ole kivaa kun pää vipattaa minne sattuu...

        Ei oo helppoo, mut pakko tottua. Nykyiseen työhöni en enää pysty ja edessä on luultavasti jonkinlaista kuntoutusta sekä uudelleenkoulutus... Tässä sitä vaan odotellaan että jotain alkaisi tapahtumaan jottaa pääsisi jatkamaan elämää.


      • tärinätäti
        Mie vaan kirjoitti:

        Niinhän se on, itse sen asian kanssa on opittava elämään, ei pitäis välittää muista mutta minullakin on niin tuore tämä vaiva että opettelen vasta... Minulla juuri jännittävät tilanteet pahentavat vapinaa, eikä se ole kivaa kun pää vipattaa minne sattuu...

        Ei oo helppoo, mut pakko tottua. Nykyiseen työhöni en enää pysty ja edessä on luultavasti jonkinlaista kuntoutusta sekä uudelleenkoulutus... Tässä sitä vaan odotellaan että jotain alkaisi tapahtumaan jottaa pääsisi jatkamaan elämää.

        KELA ns. uudellen koulutti minut uuteen ammattiin eli minulle ei koulutus maksanut mitään.

        Työkkäri maksoi neurologin vastaanottomaksun kun täytyi selvittää pystynkö työskentelemään ammatissa mihin halusin.

        Pääsin opiskelemaan ammattiin mihin halusin ja ainakin vielä olen pystynyt ammatissani toimimaan. Joitakin tehtäviä jätän muille. Kaikki yleensä ovat olleet ymmärtäväisiä miksi en jotain työtehtävää pysty suorittamaan.

        En kyllä tiedä miten tästä eteenpäin kun oireet ovat pahentuneet.

        Kuten sanotaan toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

        Mieti rauhassa mitä haluat opiskella ja ota selvää mahdollisista tuista. Jaksamista.


      • Mie vaan
        tärinätäti kirjoitti:

        KELA ns. uudellen koulutti minut uuteen ammattiin eli minulle ei koulutus maksanut mitään.

        Työkkäri maksoi neurologin vastaanottomaksun kun täytyi selvittää pystynkö työskentelemään ammatissa mihin halusin.

        Pääsin opiskelemaan ammattiin mihin halusin ja ainakin vielä olen pystynyt ammatissani toimimaan. Joitakin tehtäviä jätän muille. Kaikki yleensä ovat olleet ymmärtäväisiä miksi en jotain työtehtävää pysty suorittamaan.

        En kyllä tiedä miten tästä eteenpäin kun oireet ovat pahentuneet.

        Kuten sanotaan toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

        Mieti rauhassa mitä haluat opiskella ja ota selvää mahdollisista tuista. Jaksamista.

        Kävin tuolla meilahdessa sosiaalityöntekijän juttusilla ja siitä oli paljon hyötyä, koska sai sellaista tietoa mikä auttaa eteenpäin. Kun kaikki nuo kelan jutut sun muut olivat aika epäselviä niin tämä henkilö osasi auttaa.

        Toivottavasti asiat lähtevät rullaamaan tästä eteenpäin, ei tämä sairaslomakaan niin juhlaa ole. Kuitenkin entiseen työpaikkaani en voi enää palata se työ tällaisessa tilanteessa ei ole hyvä.

        Toivotaan että asiat edistyvät ja pääsisi eteenpäin, siitä mikä ammatti tai työ olisi minulle hyvä on hieman epäselvää vielä, täytynee sitä mietiskellä...


      • varpaat suussa
        Mie vaan kirjoitti:

        Niinhän se on, itse sen asian kanssa on opittava elämään, ei pitäis välittää muista mutta minullakin on niin tuore tämä vaiva että opettelen vasta... Minulla juuri jännittävät tilanteet pahentavat vapinaa, eikä se ole kivaa kun pää vipattaa minne sattuu...

        Ei oo helppoo, mut pakko tottua. Nykyiseen työhöni en enää pysty ja edessä on luultavasti jonkinlaista kuntoutusta sekä uudelleenkoulutus... Tässä sitä vaan odotellaan että jotain alkaisi tapahtumaan jottaa pääsisi jatkamaan elämää.

        Beetasalbaajat ei tähän pään juttuun auta näköjään entäs hieronta, niskat nimittäin ei enää kestä. Niskoihin tullut kipua.


      • Mie vaan
        varpaat suussa kirjoitti:

        Beetasalbaajat ei tähän pään juttuun auta näköjään entäs hieronta, niskat nimittäin ei enää kestä. Niskoihin tullut kipua.

        Silloin kun mulla alkoi tää pään vapina, kävin viikon välein hierojalla ja siitä todella oli apua, nyttemmin on jäänyt vähemmälle koska hierojalla käynti on todella kallista pidemmän päälle.. Mullakin on niskat koko ajan ihan jumissa ja sen takia päätäkin särkee..


      • uusi diagnoosi
        Mie vaan kirjoitti:

        Silloin kun mulla alkoi tää pään vapina, kävin viikon välein hierojalla ja siitä todella oli apua, nyttemmin on jäänyt vähemmälle koska hierojalla käynti on todella kallista pidemmän päälle.. Mullakin on niskat koko ajan ihan jumissa ja sen takia päätäkin särkee..

        Itselläni on ollut essentiaali tremor -diagnoosi parikymppisestä asti. Nyt keski-ikäisenä vapina päässä paheni ja pään asento alkoi kääntyä oikealle ja hartiat kipeytyä entisestään. Kävin neurologilla ja sain uuden diagnoosin eli servikaalinen dystonia. Nyt sitten odottelen ensmmäistä Botox-ruisketta, jonka pitäisi auttaa...


      • varpaat suussa
        uusi diagnoosi kirjoitti:

        Itselläni on ollut essentiaali tremor -diagnoosi parikymppisestä asti. Nyt keski-ikäisenä vapina päässä paheni ja pään asento alkoi kääntyä oikealle ja hartiat kipeytyä entisestään. Kävin neurologilla ja sain uuden diagnoosin eli servikaalinen dystonia. Nyt sitten odottelen ensmmäistä Botox-ruisketta, jonka pitäisi auttaa...

        essentiaali vapina oli poissa hetken ja uusi sitten trivatril vois olla joka auttaa tarvii testata. Enpä kyllä aio antaa vapinan elämääni enää haitata. Eihän meillä oo kun yks elämä.


      • sydänperäinen
        tärinätäti kirjoitti:

        ..itselläni vaikuttaa myös puheeseen sillai, että täytyy esim. jotain sanaa hakea ennen kun sen saa ulos tai sanon jonkin aivan väärän sanan vaikka tiedän mitä pitää sanoa.

        Pahimillaan tuntuu, että puhe kangertelee.

        Oireiden kanssa on opittava elämään. Nyt kyllä tuntuu vaikealle kun oli tuos aamulla vaikeaa.

        Minulla yleensä pahimmat oireet painottuu jostain syystä aamupvään ja tietty sosiaaliset tilanteet pahentaa. Olen aina ollut vähän jännittäjä luonteeltani.

        Olen sairauteni ottanut aivan avoimesti esille esim. töissä ja yleensä muuallakin jos tuntuu, että ihmiset ihmettelee miksi tuo vapisee ja pää "vippaa". Olen useimmiten osannut laskea leikkiä asiasta enkä halua, että ihmiset kuvittelee vaikkapa minulla olevan ainainen krapula.

        Toisaalta, mitäpä toisten ajatuksia miettimään. Pääasia on, että itse tietää mikä vaivaa.

        minua on vispannut jo yhdeksän vuotiaasta saakka, nyt ikää on jo 42 v.

        uskon että sain tämän essentiaalisen vapinan, erittäin raa `an koulukiusaamisen seurauksena.

        minusta tuntuu että sietämättömät olosuhteet koulussa aiheutti tämän traumaperäisen syyn.

        siis sydämmessäni on jonkinlainen rytmihäiriö joka on alkuperältään psyykkistä.

        vaikuttaa poikkeuksellisen vahvasti häiriten jokapäiväistä elämää.

        odotan hidasta kuolemaa, sydämmeni vähä vähältä heikentyessä.

        mietelause: se mikä alkaa huonosti, se päättyy huonosti (niinkuin minun elämäni).


      • vääräuskoinen
        varpaat suussa kirjoitti:

        essentiaali vapina oli poissa hetken ja uusi sitten trivatril vois olla joka auttaa tarvii testata. Enpä kyllä aio antaa vapinan elämääni enää haitata. Eihän meillä oo kun yks elämä.

        sinulla on vain yksi elämä, mutta minulla useita ennen tätä, ja toinen mokoma tämän jälkeen, en siis huolehdi liikoja, vaikka maanpäällisessä helvetissä elänkin, loppuu nää kärsimykset aikanaan ja pääsen taas kesämaahan lepäämään, ennen uutta maaelämääni.


    • Anonyymi

      Mene essentialiseen vapinan ryhmän sivustolle Kokeile Essi hanketta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1945
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1423
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe