mikähän mahtas olla kun yhtäkkiä sytty akun merkkivalo palamaan, valot himmeni, välillä valo meni pois mutta syttyi taas uudestaan ja valot himmeni. Sammutettuani auton ja yrittäessäni uudelleen käynnistää niin ei tapahtunut mitään. Laturin hihna vasta vaihdettu, akku n. 4-5 vuotta vanha.
akun merkkivalo
10
25592
Vastaukset
- että!
Akku on jo niin huono että ei ota varausta vastaa, uusi akku jo iänkin puolesta. Kannattaa tarkistaa myös laturin kunto mittaamalla yleismittarilla, Tyhjäkäynnillä pitäisi antaa noin 14.7 volttia riipuen tietysti laturista.
- lie?
Ymmärtääkseni akun merkkivalo ei syty jännitteen vaan latausvirran perusteella. Jos valo palaa, niin laturi ei anna virtaa - diodisilta, jännitteensäädin tms. kyrvähtänyt.
lie? kirjoitti:
Ymmärtääkseni akun merkkivalo ei syty jännitteen vaan latausvirran perusteella. Jos valo palaa, niin laturi ei anna virtaa - diodisilta, jännitteensäädin tms. kyrvähtänyt.
siinä vialla on. Tai sitten joku johtoliitos, mutta harvemmin.
- Jamppa1
tarkastus tehdään jännitemittarilla akun navoista. Pitää olla 13,5-14,1. Ei 14,7. Eikä mitään muutakaan.
Jos ei ole oikea jännite, on laturissa (tai hihna/johdot) vikaa. Jos normaali jännite, on syytä epäillä akkua. 4-5 vuotta vastaa noin karkeasti sanottuna 80 vuotta ihmisen ikää. Toiset kestää pidempään... - moni
Jamppa1 kirjoitti:
tarkastus tehdään jännitemittarilla akun navoista. Pitää olla 13,5-14,1. Ei 14,7. Eikä mitään muutakaan.
Jos ei ole oikea jännite, on laturissa (tai hihna/johdot) vikaa. Jos normaali jännite, on syytä epäillä akkua. 4-5 vuotta vastaa noin karkeasti sanottuna 80 vuotta ihmisen ikää. Toiset kestää pidempään...uudempi auto työntää tuon jännitteen jopa lähelle 15 volttia
- mieltä
moni kirjoitti:
uudempi auto työntää tuon jännitteen jopa lähelle 15 volttia
Eikä tarvi olla edes kauhean uusi auto että lataa lähelle 15 volttia. Entinen -89 mazdakin latasi 14.6 volttia ehjällä laturilla, mutta tietysti kun "jamppa" sanoo että ei lataa enempää kuin 14.1 volttia niin sitten se ei voi kyllä olla totta!!
- Dieselasentaja
mieltä kirjoitti:
Eikä tarvi olla edes kauhean uusi auto että lataa lähelle 15 volttia. Entinen -89 mazdakin latasi 14.6 volttia ehjällä laturilla, mutta tietysti kun "jamppa" sanoo että ei lataa enempää kuin 14.1 volttia niin sitten se ei voi kyllä olla totta!!
Tervehdys
Mikähän auto ja laturi sulla mahtaa olla?
Käynninaikainen jännitemittaus akun navoilta ei kerro ihan koko totuutta.
Tarvitaan vähän niitä amppeereitakin.
Latausjännitteen säätimissä on myös jännitekompensointeja lämpötilan mukaan
Jos esim huonokuntoista tyhjää akkua aletaan lataamaan jännite nousee välittömästi yli 14v tason
Silloin säädin pudottaa virran alle 10 A tason
Akku pysyy käytännössä tyhjänä jatkuvasti vaikka
jännite on ok.
Kun hyväkuntoista tyhjää akkua aletaan varaamaan
tilanne on toinen silloin akun sisäinen vastus on pieni.
Silloin laturi joutuu töihin jännite ei pääse nousemaan ja laturi lataa max virtaa.
Säädin alkaa pudottaa virtaa sitten vähitellen
suhteessa jännitteen nousuun ennalta suunnitellun käyrän mukaan.
Siis aina yhtäaikainen jännite ja virtamittaus
on näissä paikallaan lisättynä akkunesteen ominaispainomittauksella ja akun kuormitus ja tyhjän akun latauskokeella ja jännitteen nousun tarkkailulla.
Tapauksessasi lataus kyllä loppuu aivan selvästi
vauhdissa
Hyvää joulua
Dieselasentaja - JanneK69
Dieselasentaja kirjoitti:
Tervehdys
Mikähän auto ja laturi sulla mahtaa olla?
Käynninaikainen jännitemittaus akun navoilta ei kerro ihan koko totuutta.
Tarvitaan vähän niitä amppeereitakin.
Latausjännitteen säätimissä on myös jännitekompensointeja lämpötilan mukaan
Jos esim huonokuntoista tyhjää akkua aletaan lataamaan jännite nousee välittömästi yli 14v tason
Silloin säädin pudottaa virran alle 10 A tason
Akku pysyy käytännössä tyhjänä jatkuvasti vaikka
jännite on ok.
Kun hyväkuntoista tyhjää akkua aletaan varaamaan
tilanne on toinen silloin akun sisäinen vastus on pieni.
Silloin laturi joutuu töihin jännite ei pääse nousemaan ja laturi lataa max virtaa.
Säädin alkaa pudottaa virtaa sitten vähitellen
suhteessa jännitteen nousuun ennalta suunnitellun käyrän mukaan.
Siis aina yhtäaikainen jännite ja virtamittaus
on näissä paikallaan lisättynä akkunesteen ominaispainomittauksella ja akun kuormitus ja tyhjän akun latauskokeella ja jännitteen nousun tarkkailulla.
Tapauksessasi lataus kyllä loppuu aivan selvästi
vauhdissa
Hyvää joulua
Dieselasentaja"Jos esim huonokuntoista tyhjää akkua aletaan lataamaan jännite nousee välittömästi yli 14v tason
Silloin säädin pudottaa virran alle 10 A tason
Akku pysyy käytännössä tyhjänä jatkuvasti vaikka
jännite on ok."
Tässä tilanteessa säädin ei pienennä virtaa, vaan akku kieltäytyy ottamasta virtaa vastaan, koska akun jännite nousee lähes yhtä korkeaksi kuin laturin tuottama jännite.
Vastaava tilanne on yleinen kovalla pakkasella. Tällöin hyväkuntoinenkin akku ottaa huonosti virtaa vastaan. Lisäksi on muistettava, että suurimman kylmäkäynnistysvirran antava akku latautuu hitaimmin, heikosti virtaa antava akku latautuu nopeasti.
"Kun hyväkuntoista tyhjää akkua aletaan varaamaan
tilanne on toinen silloin akun sisäinen vastus on pieni.
Silloin laturi joutuu töihin jännite ei pääse nousemaan ja laturi lataa max virtaa.
Säädin alkaa pudottaa virtaa sitten vähitellen
suhteessa jännitteen nousuun ennalta suunnitellun käyrän mukaan."
Sama juttu tässäkin: akun napajännitteen noustessa siihen menevä latausvirta pienenee. Säätimellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
- Pocce
Tohon sähkön voiman vaihteluun on syynä todennäköisesti hihna tai hiilet.
Eli ota se volttimittari käteen ja laita akunnapoihin kii. Takista että sammuksissa näyttää noin 12v. Käynnistä auto ja tarkista lukema. Pienellä kaasulla pitäisi näyttää yli 14 volttia. Jos näin näyttää niin akku on huono ja ei ota vastaan. Jos käynnissä näyttää 12 volttia niin laturissa, hihnassa tai johdoissa on vikaa.
Aloita tästä testistä. - Just meni.
...on palanut. Mulla kävi samoin, ei enää oikein ladannut akkuja ja lopuksi kun sammutin auton jäi tuo akun latausvalo palamaan vaikka virta oli katkaistu. Oli mennyt diodisilta (palanut) vaihdoin myös kuluneet hiilet sekä tosi uraiset liukurenkaat. Nämä toimenpiteet tehtyä laturista tuli taas kunnon peli. Huonoilla akuilla kuulemma voi tuhota tuon laturin diodisillan joten akku täytyy olla kyllä kunnossa myös.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793