Bi-Xenon kysymys???

Moti

Joku viisaampi voisi kertoa miten homma menee:

1.Kun autossa on Xenon lähivalot, niin kaukovalot eivät ole Xenonit. Kyseisessä autossa on siis keulalla 2kpl Xenon-polttimoita lähivaloille ja kaksi halogeenia kaukovaloille.

2.Kun autossa on Bi-Xenon valot, siinä on 4 kpl xenon-polttimoita keulalla, kaksi lähivaloille ja kaksi kaukovaloille.

3.Saab 9-5 esite sanoo, että aitossa on Bi-xenonit ja lisäksi halogeenit pitkille valoille. Onko Saabissa keulalla 4 kpl Xenoneja ja lisäksi kaksi halogeenia? En oikein usko. Yritin kysyä tätä myyjältyä, mutta en ymmärtänyt hänen selityksestään mitää. Autossa kun kuulemma on Bi-xenonit ja halogeenit siihen päälle.

En ole ostamassa Saabia, joten ei tarvitse kuittailla Fordin paremmuudesta tähän ketjuun :)

4

31870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dii-i

      1. Oikein

      2. Kun autossa on Bi-xenonit niin umpiossa on 1 xenon-poltin ja 1 halogeenipoltin. Xenonpoltin palaa koko ajan, normaalisti se muodostaa lähivalokuvion. Sitten kun kaukovalot kytketään päälle, on käytössä pääasiassa kaksi tekniikkaa:

      vaihtoehto 1: Xenon-poltin liikkuu umpion sisällä, jolloin polttimon paikan muuttuminen muuttaa valokuviota. (periaate vähän samanlainen kuin säädettävässä taskulampussa)

      2: Xenon-polttimon edestä kääntyy pois "varjostin" joka rajaa valokuviota(muodostaa lähivalokuvion)

      Eli siis bi-xenon tarkoittaa yleensä yhtä xenon-poltinta/umpio, jolla muodostetaan sekä lähi- että kaukovalokuviota.

      Molemmissa vaihtoehdoissa on lisänä sitten se halogeenpoltin, joka täydentää valokuviota. Näistä tekniikoista on ollut hyviä artikkeleja TM:ssä.

      Markkinoilla on myös autoja joissa ei ole halogeeneja ollenkaan vaan pelkät xenonit, esim. Vw Phaeton, omat xenon-polttimot sekä pitkille että lyhyille. Ja uudessa Audi A6:ssa Bi-xenonit on toteutettu ilman halogeeneja, muuten tekniikka sama kuin noissa esimerkeissä.

      • Moti

        Kiitos loistavasta vastauksestasi dii-i.

        Miksi merkittävä osa uusista autoista on varustettu vain lähivalo-xenoneilla? Kuvauksesi perusteella ero bi-xenoniin on lähinnä mekaniikkaa, jonka kustannusvaikutus luulisi olevan olematon koko auton hinnassa.

        Johtopäätökseni on myös se, että bi-xenonin huoltokulut eivät siis ole polttimoiden osalta sen suuremmat kuin lähivalo-xenonienkaan. Olen aina ajatellut että bi-xenoneihin pitää vaihtaa kaksinkertainen määrä polttimoita=kallista.


      • dii-i
        Moti kirjoitti:

        Kiitos loistavasta vastauksestasi dii-i.

        Miksi merkittävä osa uusista autoista on varustettu vain lähivalo-xenoneilla? Kuvauksesi perusteella ero bi-xenoniin on lähinnä mekaniikkaa, jonka kustannusvaikutus luulisi olevan olematon koko auton hinnassa.

        Johtopäätökseni on myös se, että bi-xenonin huoltokulut eivät siis ole polttimoiden osalta sen suuremmat kuin lähivalo-xenonienkaan. Olen aina ajatellut että bi-xenoneihin pitää vaihtaa kaksinkertainen määrä polttimoita=kallista.

        Jaa-a, paha sanoa, kaipa se bi-xenon-systeemi kuitenkin maksaa jonkin verran enemmän ja toisaalta monien autojen päämarkkina-alueella ei kaukovalojen merkitys ole yhtä suuri kuin täällä pimeässä pohjolassa. Poltinkuluthan ovat molemmissa systeemeissä samat, kun se xenon-poltin kuitenkin palaa molemmissa koko ajan. Ja onhan nuo bi-xenonit kuitenkin yleistymässä.


      • Juzu
        dii-i kirjoitti:

        Jaa-a, paha sanoa, kaipa se bi-xenon-systeemi kuitenkin maksaa jonkin verran enemmän ja toisaalta monien autojen päämarkkina-alueella ei kaukovalojen merkitys ole yhtä suuri kuin täällä pimeässä pohjolassa. Poltinkuluthan ovat molemmissa systeemeissä samat, kun se xenon-poltin kuitenkin palaa molemmissa koko ajan. Ja onhan nuo bi-xenonit kuitenkin yleistymässä.

        Ainakin uusimmissa V70 Volvoissa miksei tiesti muissakin malleissa ole tämä sama tekniikka, lähivalon heijastin kääntyy kokonaan ylöspäin eli poltin ei liiku mihinkään. Tuo volvon kehitelmä on varsin mielenkiintoinen systeemi. Se on toteutettu jotenkin automaattisen tason säädön "kaverina" eli tasonsäätö moottorit kääntää niitä heijastimia. Pienemmissä malleissa on alettu toteuttaa lähivalot projektorilinsseillä. Halogenit on tietenkin tuossakin myös kaverina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      95
      4097
    2. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      43
      4077
    3. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      124
      3627
    4. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2854
    5. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2174
    6. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      28
      2162
    7. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      2068
    8. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      40
      1719
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      69
      1304
    10. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

      Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      26
      1145
    Aihe