Bi-Xenon kysymys???

Moti

Joku viisaampi voisi kertoa miten homma menee:

1.Kun autossa on Xenon lähivalot, niin kaukovalot eivät ole Xenonit. Kyseisessä autossa on siis keulalla 2kpl Xenon-polttimoita lähivaloille ja kaksi halogeenia kaukovaloille.

2.Kun autossa on Bi-Xenon valot, siinä on 4 kpl xenon-polttimoita keulalla, kaksi lähivaloille ja kaksi kaukovaloille.

3.Saab 9-5 esite sanoo, että aitossa on Bi-xenonit ja lisäksi halogeenit pitkille valoille. Onko Saabissa keulalla 4 kpl Xenoneja ja lisäksi kaksi halogeenia? En oikein usko. Yritin kysyä tätä myyjältyä, mutta en ymmärtänyt hänen selityksestään mitää. Autossa kun kuulemma on Bi-xenonit ja halogeenit siihen päälle.

En ole ostamassa Saabia, joten ei tarvitse kuittailla Fordin paremmuudesta tähän ketjuun :)

4

31618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dii-i

      1. Oikein

      2. Kun autossa on Bi-xenonit niin umpiossa on 1 xenon-poltin ja 1 halogeenipoltin. Xenonpoltin palaa koko ajan, normaalisti se muodostaa lähivalokuvion. Sitten kun kaukovalot kytketään päälle, on käytössä pääasiassa kaksi tekniikkaa:

      vaihtoehto 1: Xenon-poltin liikkuu umpion sisällä, jolloin polttimon paikan muuttuminen muuttaa valokuviota. (periaate vähän samanlainen kuin säädettävässä taskulampussa)

      2: Xenon-polttimon edestä kääntyy pois "varjostin" joka rajaa valokuviota(muodostaa lähivalokuvion)

      Eli siis bi-xenon tarkoittaa yleensä yhtä xenon-poltinta/umpio, jolla muodostetaan sekä lähi- että kaukovalokuviota.

      Molemmissa vaihtoehdoissa on lisänä sitten se halogeenpoltin, joka täydentää valokuviota. Näistä tekniikoista on ollut hyviä artikkeleja TM:ssä.

      Markkinoilla on myös autoja joissa ei ole halogeeneja ollenkaan vaan pelkät xenonit, esim. Vw Phaeton, omat xenon-polttimot sekä pitkille että lyhyille. Ja uudessa Audi A6:ssa Bi-xenonit on toteutettu ilman halogeeneja, muuten tekniikka sama kuin noissa esimerkeissä.

      • Moti

        Kiitos loistavasta vastauksestasi dii-i.

        Miksi merkittävä osa uusista autoista on varustettu vain lähivalo-xenoneilla? Kuvauksesi perusteella ero bi-xenoniin on lähinnä mekaniikkaa, jonka kustannusvaikutus luulisi olevan olematon koko auton hinnassa.

        Johtopäätökseni on myös se, että bi-xenonin huoltokulut eivät siis ole polttimoiden osalta sen suuremmat kuin lähivalo-xenonienkaan. Olen aina ajatellut että bi-xenoneihin pitää vaihtaa kaksinkertainen määrä polttimoita=kallista.


      • dii-i
        Moti kirjoitti:

        Kiitos loistavasta vastauksestasi dii-i.

        Miksi merkittävä osa uusista autoista on varustettu vain lähivalo-xenoneilla? Kuvauksesi perusteella ero bi-xenoniin on lähinnä mekaniikkaa, jonka kustannusvaikutus luulisi olevan olematon koko auton hinnassa.

        Johtopäätökseni on myös se, että bi-xenonin huoltokulut eivät siis ole polttimoiden osalta sen suuremmat kuin lähivalo-xenonienkaan. Olen aina ajatellut että bi-xenoneihin pitää vaihtaa kaksinkertainen määrä polttimoita=kallista.

        Jaa-a, paha sanoa, kaipa se bi-xenon-systeemi kuitenkin maksaa jonkin verran enemmän ja toisaalta monien autojen päämarkkina-alueella ei kaukovalojen merkitys ole yhtä suuri kuin täällä pimeässä pohjolassa. Poltinkuluthan ovat molemmissa systeemeissä samat, kun se xenon-poltin kuitenkin palaa molemmissa koko ajan. Ja onhan nuo bi-xenonit kuitenkin yleistymässä.


      • Juzu
        dii-i kirjoitti:

        Jaa-a, paha sanoa, kaipa se bi-xenon-systeemi kuitenkin maksaa jonkin verran enemmän ja toisaalta monien autojen päämarkkina-alueella ei kaukovalojen merkitys ole yhtä suuri kuin täällä pimeässä pohjolassa. Poltinkuluthan ovat molemmissa systeemeissä samat, kun se xenon-poltin kuitenkin palaa molemmissa koko ajan. Ja onhan nuo bi-xenonit kuitenkin yleistymässä.

        Ainakin uusimmissa V70 Volvoissa miksei tiesti muissakin malleissa ole tämä sama tekniikka, lähivalon heijastin kääntyy kokonaan ylöspäin eli poltin ei liiku mihinkään. Tuo volvon kehitelmä on varsin mielenkiintoinen systeemi. Se on toteutettu jotenkin automaattisen tason säädön "kaverina" eli tasonsäätö moottorit kääntää niitä heijastimia. Pienemmissä malleissa on alettu toteuttaa lähivalot projektorilinsseillä. Halogenit on tietenkin tuossakin myös kaverina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5346
    3. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3718
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

      Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3346
    6. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57
      2740
    9. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      53
      2400
    10. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      38
      1854
    Aihe