Bi-Xenon kysymys???

Moti

Joku viisaampi voisi kertoa miten homma menee:

1.Kun autossa on Xenon lähivalot, niin kaukovalot eivät ole Xenonit. Kyseisessä autossa on siis keulalla 2kpl Xenon-polttimoita lähivaloille ja kaksi halogeenia kaukovaloille.

2.Kun autossa on Bi-Xenon valot, siinä on 4 kpl xenon-polttimoita keulalla, kaksi lähivaloille ja kaksi kaukovaloille.

3.Saab 9-5 esite sanoo, että aitossa on Bi-xenonit ja lisäksi halogeenit pitkille valoille. Onko Saabissa keulalla 4 kpl Xenoneja ja lisäksi kaksi halogeenia? En oikein usko. Yritin kysyä tätä myyjältyä, mutta en ymmärtänyt hänen selityksestään mitää. Autossa kun kuulemma on Bi-xenonit ja halogeenit siihen päälle.

En ole ostamassa Saabia, joten ei tarvitse kuittailla Fordin paremmuudesta tähän ketjuun :)

4

31436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dii-i

      1. Oikein

      2. Kun autossa on Bi-xenonit niin umpiossa on 1 xenon-poltin ja 1 halogeenipoltin. Xenonpoltin palaa koko ajan, normaalisti se muodostaa lähivalokuvion. Sitten kun kaukovalot kytketään päälle, on käytössä pääasiassa kaksi tekniikkaa:

      vaihtoehto 1: Xenon-poltin liikkuu umpion sisällä, jolloin polttimon paikan muuttuminen muuttaa valokuviota. (periaate vähän samanlainen kuin säädettävässä taskulampussa)

      2: Xenon-polttimon edestä kääntyy pois "varjostin" joka rajaa valokuviota(muodostaa lähivalokuvion)

      Eli siis bi-xenon tarkoittaa yleensä yhtä xenon-poltinta/umpio, jolla muodostetaan sekä lähi- että kaukovalokuviota.

      Molemmissa vaihtoehdoissa on lisänä sitten se halogeenpoltin, joka täydentää valokuviota. Näistä tekniikoista on ollut hyviä artikkeleja TM:ssä.

      Markkinoilla on myös autoja joissa ei ole halogeeneja ollenkaan vaan pelkät xenonit, esim. Vw Phaeton, omat xenon-polttimot sekä pitkille että lyhyille. Ja uudessa Audi A6:ssa Bi-xenonit on toteutettu ilman halogeeneja, muuten tekniikka sama kuin noissa esimerkeissä.

      • Moti

        Kiitos loistavasta vastauksestasi dii-i.

        Miksi merkittävä osa uusista autoista on varustettu vain lähivalo-xenoneilla? Kuvauksesi perusteella ero bi-xenoniin on lähinnä mekaniikkaa, jonka kustannusvaikutus luulisi olevan olematon koko auton hinnassa.

        Johtopäätökseni on myös se, että bi-xenonin huoltokulut eivät siis ole polttimoiden osalta sen suuremmat kuin lähivalo-xenonienkaan. Olen aina ajatellut että bi-xenoneihin pitää vaihtaa kaksinkertainen määrä polttimoita=kallista.


      • dii-i
        Moti kirjoitti:

        Kiitos loistavasta vastauksestasi dii-i.

        Miksi merkittävä osa uusista autoista on varustettu vain lähivalo-xenoneilla? Kuvauksesi perusteella ero bi-xenoniin on lähinnä mekaniikkaa, jonka kustannusvaikutus luulisi olevan olematon koko auton hinnassa.

        Johtopäätökseni on myös se, että bi-xenonin huoltokulut eivät siis ole polttimoiden osalta sen suuremmat kuin lähivalo-xenonienkaan. Olen aina ajatellut että bi-xenoneihin pitää vaihtaa kaksinkertainen määrä polttimoita=kallista.

        Jaa-a, paha sanoa, kaipa se bi-xenon-systeemi kuitenkin maksaa jonkin verran enemmän ja toisaalta monien autojen päämarkkina-alueella ei kaukovalojen merkitys ole yhtä suuri kuin täällä pimeässä pohjolassa. Poltinkuluthan ovat molemmissa systeemeissä samat, kun se xenon-poltin kuitenkin palaa molemmissa koko ajan. Ja onhan nuo bi-xenonit kuitenkin yleistymässä.


      • Juzu
        dii-i kirjoitti:

        Jaa-a, paha sanoa, kaipa se bi-xenon-systeemi kuitenkin maksaa jonkin verran enemmän ja toisaalta monien autojen päämarkkina-alueella ei kaukovalojen merkitys ole yhtä suuri kuin täällä pimeässä pohjolassa. Poltinkuluthan ovat molemmissa systeemeissä samat, kun se xenon-poltin kuitenkin palaa molemmissa koko ajan. Ja onhan nuo bi-xenonit kuitenkin yleistymässä.

        Ainakin uusimmissa V70 Volvoissa miksei tiesti muissakin malleissa ole tämä sama tekniikka, lähivalon heijastin kääntyy kokonaan ylöspäin eli poltin ei liiku mihinkään. Tuo volvon kehitelmä on varsin mielenkiintoinen systeemi. Se on toteutettu jotenkin automaattisen tason säädön "kaverina" eli tasonsäätö moottorit kääntää niitä heijastimia. Pienemmissä malleissa on alettu toteuttaa lähivalot projektorilinsseillä. Halogenit on tietenkin tuossakin myös kaverina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1577
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1460
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1260
    5. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      104
      1199
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      971
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      907
    Aihe