Vadå, finlandssvensk?

the_fixer

Hej på!

Jag blir alltid lika förvånad när jag blir frågad av en rikssvensk om jag är född i Sverige eftersom jag talar så bra svenska? Varje gång får jag förklara att nej, jag är finlandssvensk och att det finns en hel hop svenskatalade i Finland.

Är det verkligen så att rikssvenskarna inte vet om oss finlandssvenskar? Lär man inte ut i skolorna att det finns svenskspråkiga även i Finland?

8

965

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samuel strang

      Jag känner en flicka som flyttade till Finland i höstas för att studera (hon har aldrig varit i Finland förut). Jag ställde henne samma fråga och hon verkade uppriktigt förvånad över den. Enligt henne vet nog de flesta rikssvenskar om att det bor människor med svenska som modersmål i Finland.

      Kan ni tänka er att hon jämförde oss med indianer? Vi pratade om den finlandssvenska kulturen och hon berättade att hon hade väntat sig något helt annat av sin vistelse i Finland. "Om man reser till Amerika förväntar man ju sig att få bekanta sig med den amerikanska kulturen, och inte med navajo-indianernas kultur." Så sa hon. Tolka det som man tolka vill.

    • Sverigefinne

      Mitt modersmål är finska och jag flyttade till Sverige som vuxen. Jag talar alltså nån slags blanddialekt, men det är långtifrån finlandssvenska, och grammatiskt talar jag inte så rätt, som finlandssvenskar gör. Ofta tror människorna här, att jag är finlandssvenska.

    • tror du att vi är dumma ell...

      Du tror väl verkligen inte att någon rikssvensk tar dej för "äkta" vara?? Även fast du kan prata svenska så hörs det ju på dialekten att du inte kommer från Sverige. Det krävs en hel del, för att en finne tas för en svensk, så det så...

      • fifif

        Öh du, jag skulle inte vara så säker! Själv är jag helt finlandssvensk, och har babblat på hela livet. På en fest här i Helsingfirs pratade jag (svenska) med min kompis som har finska som modersmål, och talar en okej svenska, men gör en del grammatikfel och så, ja hon låter som en finskspråkig som talar svenska helt enkelt. Med oss var det en kvinna från Sverige som frågade: alltså när du (och pekade på mig) säger att du har svenska som modersmål och du (pekade på kompisen) säger att du behöver öva på din svenska, VILKEN ÄR DÅ EXAKT SKILLNADEN MELLAN ER? Hon hörde ingen skillnad på hur vi lät. MIn kompis började gapskratta åt det absurda i situationen, och själv blev jag så paff att jag blev tyst. Ja, det lät nu bara helt lika i hennes öron, så var det.
        Men vad gör väl det? Huvudsaken att man kommunicerar och känner att man kan uttrycka sig! :)


      • fifif
        fifif kirjoitti:

        Öh du, jag skulle inte vara så säker! Själv är jag helt finlandssvensk, och har babblat på hela livet. På en fest här i Helsingfirs pratade jag (svenska) med min kompis som har finska som modersmål, och talar en okej svenska, men gör en del grammatikfel och så, ja hon låter som en finskspråkig som talar svenska helt enkelt. Med oss var det en kvinna från Sverige som frågade: alltså när du (och pekade på mig) säger att du har svenska som modersmål och du (pekade på kompisen) säger att du behöver öva på din svenska, VILKEN ÄR DÅ EXAKT SKILLNADEN MELLAN ER? Hon hörde ingen skillnad på hur vi lät. MIn kompis började gapskratta åt det absurda i situationen, och själv blev jag så paff att jag blev tyst. Ja, det lät nu bara helt lika i hennes öron, så var det.
        Men vad gör väl det? Huvudsaken att man kommunicerar och känner att man kan uttrycka sig! :)

        "Sverigefinne" sa ju inte att hon trodde folk tar henne för svenska, utan för finlandssvenska. och det tror jag säkert många gör... och varför skulle hon inte få definiera sig så förresten! en finlandssvensk är väl en person från Finland som talar svenska som (ett av sina) huvudspråk!


      • trollet från ön
        fifif kirjoitti:

        "Sverigefinne" sa ju inte att hon trodde folk tar henne för svenska, utan för finlandssvenska. och det tror jag säkert många gör... och varför skulle hon inte få definiera sig så förresten! en finlandssvensk är väl en person från Finland som talar svenska som (ett av sina) huvudspråk!

        Visst talar vi ju en annorlunda svenska än rikssvenskan,men i tex.Norrland och Skåne talas det ju också olika dialekter.Det som retar mig är när fennorna påstår att man inte kan göra sig förstådd i Sverige på vår "MUUMIRUOTSI".Jag har då åtminstone klarat mig bra,man får givetvis inte använda våra finska låneord,som vi tyvärr gör här i vardagslivet.


    • Det där gör även mig riktig arg. Jag har finska som modersmål, men när jag bor här på Åland, så sker allt på svenska och jag ringer och far till Sverige ofta. Jag pratar inte alls perfekt svenska, men ingen har nånsin sagt att inte förstår vad jag säger (och i mitt jobb måste jag ofta prata om ganska komplicerade saker). Så om folk förstår vad jag säger hur i hela världen förstår dom inte vad någon som har svenska som modersmål säger?

      • från landet

        Det är bara skitprat att man inte kan göra sig förstådd på finlandssvenska i Sverige.Fennomanerna använder det som argument mot obligatorisk skolsvenska.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2045
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1533
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe