Olen harkinnut akvaarioni loisteputkien vaihtoa sinisiin putkiin, joko uv tai ainoastaan siniseen väriin! Vaihtamisen perusteena olisi uskomus kauniimmasta akvaariosta! Nyt kysynkin teiltä tietävämmiltä, että miten kalat siihen mahdollisesti suhtautuu? entä kasvit! Uskoisin kasvien saavan riittävän valon muualtakin kuin kasvilampuista! Kyseessä on tavallinen makean veden akvaario! Mitä tuo uv valo saattaa aiheuttaa, kun olen kuullut että siinä olisi joitakin rajoituksia killitys ajoissa per vrk.
Akvaarion Valoista
2
612
Vastaukset
- tzaziki
Uv valo on myrkkyä eliöille jota vastaan niiden pitää suojautua mm. pigmentein. Siksi sinäkin rusketut uv-valossa. Ja liiasta saat ihosyövän.
Kaloilla on tehty tutkimuksia kuinka tulee solumuutoksia (syöpää, kasvaimia, perimän muutoksia) kun altistetaan uv-valolle. Eli en lähtisi leikkimään. Lisäksi et voi katsoa akvaarioon kauaa jossa on uv-valot. Tai laita sitten ainakin aurinkolasit jos et halua silmänpohjan rappeumaa ja näönmenetystä tai muuta kivaa...
Jos pidät sinisestä, hanki merivalot, sellainen sininen marine blue, mikä lie... on tosi sininen, mulla on sellanen yks kuutamovalona. - E=(Hlamda)/C
Onhan sininen ihan kiva väri :) mutta kasvit eivät välttämättä viihdy. Olen jostain lukenut että kasvit pystyvät helpoiten ottamaan energiansa punaisen valon allonpituuksilta. Sinisen valon allonpituudet ovat näkyvän valon spektrissä ihan toisessa päässä. Punainen valo(600-700nm) sisältää enemmän energiaa kuin sininen valo (400-450nm) Joten voi olla että kasvit ei oikee diggaile tosta mut kaloihin tuo ei pitäisi vaikuttaa.
http://www2.lut.fi/~silfsten/prtype-3.jpg
UV valoa on kolmea eri tyyppiä A, B ja C. Muuta en noista tierä kuin että UV-C säteily on sitä vaarallista säteilyä soluille. se on sitä lyhytaaltoisintakin ja eniten energiaa sisältävää. korjatkoon joku viisahampi jos tuli virheitä :)
Voit myös kokeilla laittaa akvaarion taustaksi joku sininen kartonki, siitä tuloo kans iha kiva tunnelma
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216665Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562285- 1471867
- 851261
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971042- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.87942Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843- 32840
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147767