DI-yksikkö Saabin heikko paikka

9-5 Aero

Tästä DI-yksiköstä on ollut täällä paljon keskustelua. Allekirjoittaneella on uusittu em. osa kalysaatori. n.50tkm kohdalla. Tosin auto oli vielä silloin Ruotsin kilvissä ja Ruotsin vakuutuksissa ja siellä on tälläinen moottori/vaihteisto takuu (Stor Kasko), joten korvauksen pitäisi tulla sieltä n. 1300 eur. Mutta nyt kun näitä näyttäää poksahtelevan aika paljon, niin miten Suomen maahantuoja mahtaa aiheeseen suhtautua?
Laakkosella kattia ostaessani ilmoitin, että nyt olen aika rauhallinen, koska maksaja oli tiedossa, mutta jos 50 tkm:n jälkeen ostellaan taas kattia ja DI yksikköä. Niin ei ole kivaa tiskin toisella puolella. Olisi kiva tietää maahantuojan kanta aiheeseen??

26

9584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turbo Sensonic

      Maahantuoja varmaan "pesee kätensä" koko jutusta, ellei asiasta tule Saabilta tiedonantoa, jonka mukaan nuo DI -kasetit pitäisi vaihtaa veloituksetta. Näin pahoin pelkään :(

      Miten tuo DI -kasetin hajoaminen ilmeni omassa autossasi? Mitkä olivat oireet?

      P.S. Paljonko tuollainen sytytyskasetti maksaa? Ilmeisesti vahingon sattuessa vanhempaan autoon sellaista kannattaisi tiedustella Bildelsbasenista, eikä maksaa uuden hintaa.

      • 9-5 Aero

        Oireet oli seuraavat: 130-140 km/h vauhtia. Yks nykäsy ensin ylämäessä ja sit puutuminen tien varteen . Koitin pari kertaa startata, pelti auki ja venakopan ja DI kasetin välistä nousi sauhu ja konehuoneessa haisi elektroniikka. Arvasin vian heti. Soitto Saabin hätäpäivystykseen ja hinuri paikalle. Kuski vei minut ja Saabin paikalliselle Saab verstaalle Huddiskvallissa ja heillä sattu olemaan DI-kasetti, jonka ostin, kun oli kiiru Tukholmaan. Saabi ei ottanut kasetinvaihdon jälkeen yli 3000rpm:ää joten takas verstaalle ja kun aikamme tutkittiin asiaa ja nollailtiin vikamuistia, selvisi, että pakoputki on tukossa, joten ikkunat kattien (2kpl) kylkiin rälläkällä ja romut pois sisältä kun ei uuttakaan ollut hyllyssä. Ikkunat hitsattiin kiinni ja ei muutakuin baanalle. DI-yksikkö maksoi 2400 kruunua ja Katti Laakkosella 1200 euroa työ. Ruotsissa kun on nämä vakuutus jutut Suomea paremmat, niin ei tarvitse Saabin ottaa kantaa niin helposti


      • Arsin
        9-5 Aero kirjoitti:

        Oireet oli seuraavat: 130-140 km/h vauhtia. Yks nykäsy ensin ylämäessä ja sit puutuminen tien varteen . Koitin pari kertaa startata, pelti auki ja venakopan ja DI kasetin välistä nousi sauhu ja konehuoneessa haisi elektroniikka. Arvasin vian heti. Soitto Saabin hätäpäivystykseen ja hinuri paikalle. Kuski vei minut ja Saabin paikalliselle Saab verstaalle Huddiskvallissa ja heillä sattu olemaan DI-kasetti, jonka ostin, kun oli kiiru Tukholmaan. Saabi ei ottanut kasetinvaihdon jälkeen yli 3000rpm:ää joten takas verstaalle ja kun aikamme tutkittiin asiaa ja nollailtiin vikamuistia, selvisi, että pakoputki on tukossa, joten ikkunat kattien (2kpl) kylkiin rälläkällä ja romut pois sisältä kun ei uuttakaan ollut hyllyssä. Ikkunat hitsattiin kiinni ja ei muutakuin baanalle. DI-yksikkö maksoi 2400 kruunua ja Katti Laakkosella 1200 euroa työ. Ruotsissa kun on nämä vakuutus jutut Suomea paremmat, niin ei tarvitse Saabin ottaa kantaa niin helposti

        Molempia taitaa tarvita yhtä usein eli pitäisi
        kuulua varustuskseen myös varakasetti.


      • Turbo Sensonic
        Arsin kirjoitti:

        Molempia taitaa tarvita yhtä usein eli pitäisi
        kuulua varustuskseen myös varakasetti.

        Tulipa tuossa äsken poikettua Konalan Laakkosella, kun ajoin siitä ohi. Tarkoituksena oli tsekata, joko uusia 9-3:ia olisi näytillä. Eipä ollut, mutta siitä juttu kääntyi sitten pihalla olleen huoltoesimiehen kanssa noihin sytytyskasetteihin.

        "Meilläkin on mennyt (kaupaksi) niitä nyt kesän aikana melko paljon. Taitaa johtua tästä kuumasta säästä."

        Minä siinä sitten ihmettelemään, että mitäköhän sääolosuhteilla on tekemistä noiden sytytyskasettien rikki menon kanssa??? No hyvä, että edes myönsivät, että jossain mättää, koska noita on mennyt kaupaksi ;(


      • 9-5T
        9-5 Aero kirjoitti:

        Oireet oli seuraavat: 130-140 km/h vauhtia. Yks nykäsy ensin ylämäessä ja sit puutuminen tien varteen . Koitin pari kertaa startata, pelti auki ja venakopan ja DI kasetin välistä nousi sauhu ja konehuoneessa haisi elektroniikka. Arvasin vian heti. Soitto Saabin hätäpäivystykseen ja hinuri paikalle. Kuski vei minut ja Saabin paikalliselle Saab verstaalle Huddiskvallissa ja heillä sattu olemaan DI-kasetti, jonka ostin, kun oli kiiru Tukholmaan. Saabi ei ottanut kasetinvaihdon jälkeen yli 3000rpm:ää joten takas verstaalle ja kun aikamme tutkittiin asiaa ja nollailtiin vikamuistia, selvisi, että pakoputki on tukossa, joten ikkunat kattien (2kpl) kylkiin rälläkällä ja romut pois sisältä kun ei uuttakaan ollut hyllyssä. Ikkunat hitsattiin kiinni ja ei muutakuin baanalle. DI-yksikkö maksoi 2400 kruunua ja Katti Laakkosella 1200 euroa työ. Ruotsissa kun on nämä vakuutus jutut Suomea paremmat, niin ei tarvitse Saabin ottaa kantaa niin helposti

        kesken ajon kone sammui palaneen sähkönhaju valtasi konehuoneen.
        tämä on yleistä. Kesällä tuli takuu 3Vuotta kaikille ainakin 9-5 malleissa koskee vanhojakin.


      • 9-5T
        9-5T kirjoitti:

        kesken ajon kone sammui palaneen sähkönhaju valtasi konehuoneen.
        tämä on yleistä. Kesällä tuli takuu 3Vuotta kaikille ainakin 9-5 malleissa koskee vanhojakin.

        w


      • 9000LPT
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Tulipa tuossa äsken poikettua Konalan Laakkosella, kun ajoin siitä ohi. Tarkoituksena oli tsekata, joko uusia 9-3:ia olisi näytillä. Eipä ollut, mutta siitä juttu kääntyi sitten pihalla olleen huoltoesimiehen kanssa noihin sytytyskasetteihin.

        "Meilläkin on mennyt (kaupaksi) niitä nyt kesän aikana melko paljon. Taitaa johtua tästä kuumasta säästä."

        Minä siinä sitten ihmettelemään, että mitäköhän sääolosuhteilla on tekemistä noiden sytytyskasettien rikki menon kanssa??? No hyvä, että edes myönsivät, että jossain mättää, koska noita on mennyt kaupaksi ;(

        Esim. jyväskylän laakkosella niillä on valmiin DI-testikasetti huollossa, ja ilmeisesti on aika useaan otteeseen tarpeen.

        N.3 vuotta sitten kyselin uutta DI-kasettia ja hinta pyöri 4000mk tienoilla ja kun viime joulukuussa ostin kasetin niin se maksoi n.1100mk. Eikös yleensä hinnoissa näy, jos tavaraa menee paljon kaupaksi eli massojen myötä valmistus halpenee.

        Käsittääkseni kasettia ei ole paljon muualla myytävänä kuin Saabilla.

        Olisi kiva tietää mikähän on uutena ostettujen varaosa kasettien takuu. Onko 1 vuosi vai enemmän??


      • Kaide
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Tulipa tuossa äsken poikettua Konalan Laakkosella, kun ajoin siitä ohi. Tarkoituksena oli tsekata, joko uusia 9-3:ia olisi näytillä. Eipä ollut, mutta siitä juttu kääntyi sitten pihalla olleen huoltoesimiehen kanssa noihin sytytyskasetteihin.

        "Meilläkin on mennyt (kaupaksi) niitä nyt kesän aikana melko paljon. Taitaa johtua tästä kuumasta säästä."

        Minä siinä sitten ihmettelemään, että mitäköhän sääolosuhteilla on tekemistä noiden sytytyskasettien rikki menon kanssa??? No hyvä, että edes myönsivät, että jossain mättää, koska noita on mennyt kaupaksi ;(

        Mulle vastattiin kysymykseen " Mikä siinä on kun noi tuntuu hajoavan joka autosta ? " näin : " Niiden komponenttien laatu vaan on täyttä paskaa, ei kestä lämpöä tai epäpuhtauksia"

        Kaide


      • Ohiajanut
        9-5T kirjoitti:

        w

        Tänään pääsi yks 95 taas hinurin kyytiin, olisikohan vikana ollut tuo sytkäyksikkö ?
        Toivottavasti Saabi sai tasasta kyytiä isosta dieselistä :)


      • NG900T
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Tulipa tuossa äsken poikettua Konalan Laakkosella, kun ajoin siitä ohi. Tarkoituksena oli tsekata, joko uusia 9-3:ia olisi näytillä. Eipä ollut, mutta siitä juttu kääntyi sitten pihalla olleen huoltoesimiehen kanssa noihin sytytyskasetteihin.

        "Meilläkin on mennyt (kaupaksi) niitä nyt kesän aikana melko paljon. Taitaa johtua tästä kuumasta säästä."

        Minä siinä sitten ihmettelemään, että mitäköhän sääolosuhteilla on tekemistä noiden sytytyskasettien rikki menon kanssa??? No hyvä, että edes myönsivät, että jossain mättää, koska noita on mennyt kaupaksi ;(

        Minä myös yksi niistä joka ostanut uuden DI kasetin kuluneena kesänä. Lämpöongelmia niissä kuulemma eniten esiintyy. Maksoi jonkun reilun tonnin vanhaa kunnon rahaa.

        Ei ollu vanha rikki, mutta kun noita ikäviä totuuksia niistä kaseteista tosiaan on kuultu, niin ajattelin hommata tommosen varalle takakonttiin...


      • JanMac
        NG900T kirjoitti:

        Minä myös yksi niistä joka ostanut uuden DI kasetin kuluneena kesänä. Lämpöongelmia niissä kuulemma eniten esiintyy. Maksoi jonkun reilun tonnin vanhaa kunnon rahaa.

        Ei ollu vanha rikki, mutta kun noita ikäviä totuuksia niistä kaseteista tosiaan on kuultu, niin ajattelin hommata tommosen varalle takakonttiin...

        Muutaman kerran on nykäissyt tien päällä ja samaten kuumana startatessa käy herkästi kolmella muutaman minuutin.

        Ihmeellistä kyllä nämä viat ilmeni alkukesästä ja sen jälkeen on päästelty noin 8 tonnia ilman oireita. Mutta luottamus on mennyt ja hommasin käytetyn kasetin peräkonttiin...


      • Turbo Sensonic
        JanMac kirjoitti:

        Muutaman kerran on nykäissyt tien päällä ja samaten kuumana startatessa käy herkästi kolmella muutaman minuutin.

        Ihmeellistä kyllä nämä viat ilmeni alkukesästä ja sen jälkeen on päästelty noin 8 tonnia ilman oireita. Mutta luottamus on mennyt ja hommasin käytetyn kasetin peräkonttiin...

        Noi mainitsemasi oireet sopii ihan meikäläisenkin autoon noin kuukausi sitten.

        Olin lähdössä eräältä parkkipaikalta, ilma oli todella kuumaa ( 25 astetta). Auto "täristi" vähän aikaa (oikeastaan tuon tärinän pystyi tuntemaan ainoastaan rattiin), eli kävi todennäköisesti vähän aikaa kolmella pytyllä. Sitten tilanne korjaantui ja taas mentiin.

        P.S. Pitäisköhän meikäläisenkin alkaa katselemaan tota varakasettia takaboksiin kaiken varalta? Mitenköhän on, sopivatkohan kaikki NG900:n DI -boksit NG900 Turboon? Romikselta voisi löytää kohtuuhintaisen varaosasytytyskasetin.


      • 9000LPT
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Noi mainitsemasi oireet sopii ihan meikäläisenkin autoon noin kuukausi sitten.

        Olin lähdössä eräältä parkkipaikalta, ilma oli todella kuumaa ( 25 astetta). Auto "täristi" vähän aikaa (oikeastaan tuon tärinän pystyi tuntemaan ainoastaan rattiin), eli kävi todennäköisesti vähän aikaa kolmella pytyllä. Sitten tilanne korjaantui ja taas mentiin.

        P.S. Pitäisköhän meikäläisenkin alkaa katselemaan tota varakasettia takaboksiin kaiken varalta? Mitenköhän on, sopivatkohan kaikki NG900:n DI -boksit NG900 Turboon? Romikselta voisi löytää kohtuuhintaisen varaosasytytyskasetin.

        Samat oli oireet mullakin. Poistui kun vaihdoin uuden kasetin. Päätös ostoksesta tuli kun auto eräänä aamuna kävi kolmella n.1.5km matkan. Auto on jopa katsastettu sen jälkeen, eli ei se katti ihan pienistä ota itseensä.
        Kokeilin muuten vanhaa kasettia n. kuukausi sitten ja toimi ongelmitta, kun yritin selvittää STEG 1 nykimisiä. Auto muuten nykii vieläkin ja asiaa selvitellään Speedspartilla.

        Pelkäämpä että romikselta ei välttämättä kasettia kannata hommata. Saabilta kun saa ainakin vuoden takuun uudelle osalle hintaan n.1100 vanhaa rahaa.


      • NG900T
        Turbo Sensonic kirjoitti:

        Noi mainitsemasi oireet sopii ihan meikäläisenkin autoon noin kuukausi sitten.

        Olin lähdössä eräältä parkkipaikalta, ilma oli todella kuumaa ( 25 astetta). Auto "täristi" vähän aikaa (oikeastaan tuon tärinän pystyi tuntemaan ainoastaan rattiin), eli kävi todennäköisesti vähän aikaa kolmella pytyllä. Sitten tilanne korjaantui ja taas mentiin.

        P.S. Pitäisköhän meikäläisenkin alkaa katselemaan tota varakasettia takaboksiin kaiken varalta? Mitenköhän on, sopivatkohan kaikki NG900:n DI -boksit NG900 Turboon? Romikselta voisi löytää kohtuuhintaisen varaosasytytyskasetin.

        Kantsii olla tarkkana sen kasetin ostossa jos käytettyä meinaat, niissä voi olla vuosimallikohtaisia eroja (uudempi/vanhempi). NG900 turboon taitaa olla kahta eri kasettia, ja tonnarin kasetit ei käy. Multa kysyttiin auton valmistenumeroa kun kävin laakkoselta hakemassa. Jos romikselta sopiva löytyy kannattaa tarkistaa osanumero ja sen sopivuus autoosi vaikka saabilta tai EPC:stä.


    • frost

      Mikä on DI-yksikkö?

      -Frost-

      • lyhenne sinänsä

        Ruotsalaisten diplomi-insinöörien suunnittelema suorasytytysohjausjärjestelmänohjauslaatikko


      • Kaide

        DI=Direct Ignition = Suorasytytys. Kyseessä on se kampa jonka kautta kipinä jaetaan pytyille


        Kaide


    • Maukka 2,3 A

      Koskeeko tämä kasetti ongelma kaikkia Saabin malleja(vuodet), tai onko jokin tuntomerkki?

      • mikki

        olisin kiinnostunut miiä kyseinen kasetti sijaitsee jos posahtaa ja mun mielestäni kone huone helvetin kuumana näillä keleillä(ahdas konehuone)ootteko muute huomanneet että välijäähdyttimen putki on pultattu suoraa kuumaan kanteen (varmuudeksi alumiini korvalla)muutin
        eri paikkaan kun teeetin 3 kertaa paksumman alumiini coolerin.


      • Gedu
        mikki kirjoitti:

        olisin kiinnostunut miiä kyseinen kasetti sijaitsee jos posahtaa ja mun mielestäni kone huone helvetin kuumana näillä keleillä(ahdas konehuone)ootteko muute huomanneet että välijäähdyttimen putki on pultattu suoraa kuumaan kanteen (varmuudeksi alumiini korvalla)muutin
        eri paikkaan kun teeetin 3 kertaa paksumman alumiini coolerin.

        Siellähän se ventiilikopan kuopassa luuraa. Eli päällä taitaa olla mallista/vuodesta riippuen erivärinen kansi. Piuhat tulee toisesta päästä konetta kiinni "keskelle" venttiilikoppaa, sen siinä päällä olevan kannen alla...

        Kylläpäs tänään tuntuu vaikealta selittäminen ;-)


      • Saabismi
        Gedu kirjoitti:

        Siellähän se ventiilikopan kuopassa luuraa. Eli päällä taitaa olla mallista/vuodesta riippuen erivärinen kansi. Piuhat tulee toisesta päästä konetta kiinni "keskelle" venttiilikoppaa, sen siinä päällä olevan kannen alla...

        Kylläpäs tänään tuntuu vaikealta selittäminen ;-)

        Vielä edelliseen lisäyksenä, että siinä kasetin päällähän lukee DIRECT IGNITION.


    • Turbo Sensonic

      Näin lukee NG900:n Workshop Information System -ohjelmassa (sama ohjelma, jota Saabin huoltokorjaamot käyttävät):

      Vialliset DI-kasetit ovat aiemmin aiheuttaneet tiettyjä käyntihäiriöitä ja ne on tällöin, aivan oikein, vaihdettu. Reklamoitujen kasettien testit ovat myös osoittaneet, että ne ovat olleet viallisia.

      DI-kasettia on sitten vuosien mittaan kehitetty ja parannettu ja sen luotettavuus tänään on erittäin korkea. Tästä huolimatta kasetteja vaihdetaan aivan liian paljon. Palautetuilla kaseteilla tehdyt kokeet nimittäin osoittavat, että 70-80% näistä on virheettömiä.

      Koska mikään diagnoosi ei sisällä DI-kasettia ja osassa tapauksista voi olla vaikeaa mitata kasetin tiettyjä toimintoja, on erikoistyökaluna otettu käyttöön koekasetti (tuotenro 83 95 279/CA: tuotenro 30567748). Tämä antaa, yhdessä muiden olemassa olevien erikoistyökalujen, vianetsintämenetelmien ja toimenpiteiden kanssa, hyvän mahdollisuuden sytytyskasetin testaamiseen tarpeettomien vaihtojen välttämiseksi.

      Sytytyksen koekasetti on vakiokasetti, jota on muutettu ulkopuolelta kasetin sivuilla olevilla kiinnitysreikien välisillä koloilla, ripustusreiällä ja erikoisvärillä (sininen). Sen jälkeen se on käynyt läpi täydellisen toimintatestin sekä koeajettu autossa.

      Ennen muiden toimenpiteiden tekemistä pitää asiakkaan selostamat vian oireet varmentaa.

      Useimmat häriöt aiheutuvat useimmiten seuraavista vioista, jotka pitää aina tarkastaa ja tarvittaessa korjata ennen muun vianetsinnän aloittamista. Jokaisen toimenpiteen jälkeen pitää tarkastaa ovatko vian oireet edelleen olemassa.


      • Sytytyskasetin sähköliitännät (sekä sytytyskasetissa että johtosarjassa)


      - Tarkasta, ettei ole irronneiden, hapettuneiden tai vaurioituneiden liitosnapojen aiheuttamia katkoksia. Tarkasta jännitteensyöttö, maadoitus, liipaisusignaalit ja ilmaisusignaalit.


      • Sytytystulpat


      - Oikea tyyppi


      - Oikea elektrodien kärkiväli (virheellinen väli voi aiheuttaa nykimistä osakuormalla ja kevyellä kuormalla, sytytyshäiriöitä joutokäynnillä tai epäpuhdasta käyntiä moottorin korkeammillä kierrosluvuilla)


      - Tarkasta lisäksi, ettei eristeessä ole mekaanisia vaurioita (voi johtaa läpilyöntiin moottorin kuormituksen kasvaessa)


      • Peitekotelo


      - Tarkasta, ettei mekaanisten vaurioiden tai sähköisten oikosulkujen aiheuttamia läpilyöntejä ole (tarkastetaan testisytytystulpan avulla)


      - Tarkasta, etteivät kumitiivisteet ole vaurioituneet (aiheutuu useimmiten takertelusta sytytystulpan ja kumin välillä)


      - Tarkasta, että sytytyspuolien jouset ovat paikoillaan ja oikeassa asennossa



      Jos vikaa ei voida todeta tai jos vian oireet ovat edelleen olemassa, vianetsintää pitää jatkaa asentamalla sytytyksen koekasetti.

      Tapauksissa, joissa vian oireet häviävät asennettaessa sytytyksen koekasetti, vika on auton alkuperäisessä sytytyskasetissa, joka tällöin vaihdetaan.

      Jos vian oireet ovat olemassa näiden tarkastusten ja toimenpiteiden jälkeen, jatka vianetsintää kirjassa “Moottorinohjausjärjestelmä Trionic” olevan selostuksen mukaan.

      Että tämmöistä Saabin puolelta...

    • Volvolla

      Onneksi en aja tai jää tielle Saabilla, onpa epäluotettava automerkki.

      • 9-5T

        moni kollegani ajaa volvoilla niissä ei ole ikinä vikoja vain takuukorjauksia ja huoltoja. Saabistit voivat rehellisesti puhua autonsa ongelmista meidän ei tarvitsese peitellä niitä kuten volvomiesten. Antoihan volvo itse teille hyvää mallia kun ei ensin myöntänyt esim akkukaapelin säteilyongelmaa, mikä merkki mainosti jenkeille kestävää volvoa n.7 autoa päällekkäin hyvin kesti kunnes käry kävi niitähän oli vahvistettu tai kauhakuormaaja ajoi yli- trikkikuva. ja lopuksi se tärkein kuten kirjoitit AUTOMERKKI ei Trakt...


      • Volvo-sopimus?
        9-5T kirjoitti:

        moni kollegani ajaa volvoilla niissä ei ole ikinä vikoja vain takuukorjauksia ja huoltoja. Saabistit voivat rehellisesti puhua autonsa ongelmista meidän ei tarvitsese peitellä niitä kuten volvomiesten. Antoihan volvo itse teille hyvää mallia kun ei ensin myöntänyt esim akkukaapelin säteilyongelmaa, mikä merkki mainosti jenkeille kestävää volvoa n.7 autoa päällekkäin hyvin kesti kunnes käry kävi niitähän oli vahvistettu tai kauhakuormaaja ajoi yli- trikkikuva. ja lopuksi se tärkein kuten kirjoitit AUTOMERKKI ei Trakt...

        Monesta perheestä löytyy ns. isännän auto eli ykkösauto ja emännän kauppakassi eli kakkosauto. Ruotsalaisittain menee järjestyksessä 1.Saab 2.volvo


      • 9000 2,3i
        Volvo-sopimus? kirjoitti:

        Monesta perheestä löytyy ns. isännän auto eli ykkösauto ja emännän kauppakassi eli kakkosauto. Ruotsalaisittain menee järjestyksessä 1.Saab 2.volvo

        Koska muutkin mollaa täällä nyt Volvoa niin tässä paikallinen tositarina:

        Maatilan isäntä osti uuden V40:sen Volvon noin 3 vuotta sitten. Ajoi sen kotiin ja noin 1000 km:n jälkeen katsoi öljyt ja huomasi, että tikku oli kuiva => Soitto huoltoon ja sieltä sanoivat että lisää öljyä maximiin ja aja vain ja mukaan kommentti, että se vie alkuun aina öljyä ja kehotti tarkkailemaan ja lisäämään tarvittaessa.

        Sitten koitti aika viedä Volvo ensimmäiseen isompaan huoltoon. Asentaja alkoi tehdä huoltoa ja poistui tavikehuoneeseen. Hetken kuluttua asentaja tuli uuden öljytikun kanssa ja naureskeli, että "Meillä on täällä öljytikunvaihtoviikot menossa......"

        Kone oli ollut kuulemma aikaslailla täynnä öljyä..., mutta onni onnettomuudessa kone ei ollut rikkoutunut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      301
      7654
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      5979
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      167
      3538
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      1997
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      192
      1875
    6. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      19
      1698
    7. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1579
    8. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1484
    9. Miksi haluat alentaa muita?

      Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1431
    10. Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?

      Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan
      Maailman menoa
      65
      1398
    Aihe