SATA kova levy ei tunnistu WIN XP SP2 asennuksessa

taukki

Minulla win xp sp2 professional ei suostu asentumaan uuteen "tyhjään" koneeseen kun se ei tunnista SATA-levyäni (Seagate) vaikka kuinka kääntelisi SATA/RAID BIOS-asetuksia. Minulla siis ei ole muita IDE-levyjä kuin dvd-asema eikä korppuasemaa. Yksi ainoa kovalevy on ja se on SATA tyyppinen (serial ATA) Seagate Barracuda 7200.7 (200 Gb).
Windows:ssa on mahdollisuus antaa asennuksessa ajureita jo asennusvaiheen alkupäässä menemällä F6:lla lukemaan driverit korpulta. Mielestäni kyllä jo sp2:ssa pitäisi olla oikeat driverit SATA-kovalevylle. Emolevylläni on mahdollisuus liittää 4 SATA levyä ja kaksi IDE-levyä, joista toinen nyt käytössä DVD:ssä.
Minulla on GIGABYTE:n emolevy (socket 939) mallia GA-K8NF-9 jonka bios päivätty 6/2005. Valmistajan sivulla ko. emoon löytyy vielä 12/2005 päivitetty bios. Myös bios päivitystä ei voi tehdä koska se tässä tapauksessa on mahdollista vain korpulta. Gigabytellä on saatavana SATA-driverit ja bios-päivitykset nettisivuillaan. Sieltä löytyy myös windows-ohjelma bios-päivitykseen, mutta sitäkään ei voi käyttää ennenkuin windows on asennettu. IDE-kovalevyllä saisin varmasti Windows:n asennettua.

Siis: Windows asennusohjelma ei toimi riittävän hyvin, koska se ei salli F6-napilla haettavan drivereitä CD:ltä (kovalevy ei kunnolla pelissä mukana asennuksen alkuvaiheessa). Kovalevy toimii jotenkuten, koska Windows pystyy formatoimaan sen.
Windows siis ei salli asennus-cd:n vaihtoa hetkeksi Gigabyten SATA-driver cd:ksi.
Onko tämä ongelma oikeastaan Gigabyten Nvidia nforce4-4x piirisarjassa?

Joutuuko nyt jumalauta hommaamaan korppuaseman että saan SATA kiintolevyn toimimaan? Siltä se vahvasti näyttää. Minulla on vanhempia pc-laitteita joista voisin ainakin lainata korppuaseman, mutta uudessa powerissa ei ole sopivaa virtaliitäntää korppuasemalle.
Sen juuri totesin purkaessani vanhasta pc:stä korppuaseman.
Eipä se töpseli paljoa maksa, näköjään euron verran esim. Partco.fi:ssä.
Toinen mahdollisuus olisi parannella SLIP Stream tekniikalla Windows:n asennus cd-levyä lisäämällä sinne puuttuvat SATA driverit, mutta sitä ei nyt kyllä ehtisi opettelemaan.

3

1293

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :):):)

NF4 piirisarja sisältää itsessään sata ajurit, niitä ei tarvitse enää sörkkiä sisään. Jos kerran pystyt windows:lla alustamaan niin silloin ne sata ajurit toimii, koska ilman niitä windows ei löydä koko asemaa, ja näin ollen et pysty sitä edes alustamaan, mutta tuo alustuksen tökkiminen viittaa siihen että kovalevy tai windows asennuslevy on paskana. (joo uudetkin voi olla uutena rikki)
      Kokeile: Osio kovo kahteen osaan, asenna windows D: osiolle pika-alustuksella, heti alustuksen jälkeen suorita levyn tarkistus c: ja d: osioille.

Tai kokeile näitä:

Laita bios:ta delay for hdd vaikka 5-10 sek, jospa asennus käynnistyy liian nopeaan, ja kovo ei ehdi mukaan.
      Laita kaikki sata channel:t enabled, raid asetukset disabled koska raid:ia et yhdellä kovalevyllä pysty edes luomaan. Laita bios:ta kaikki ide channel:t asentoon auto detect (koska myös s-ata on ide) ja koeta saada se tunnistumaan sinne bios:iin, tarkista myös että kovalevy on liitetty emon ensimmäiseen eli sata 1 paikkaan. Tai jos emo ei tue sata2 kovoja, tai emo tukee mutta kovalevy on sata1, niin tarkista kovalevyn valmistajalta mihin kohtaan laitetaan "pakotettu sata 1 tila" jumpperi. Taas jos emo tukee sata 2, ja kovo on sata 2 tämä mahdollisuus jää pois.

• taukki

Koneessa ei ole muita levyjä paitsi 1 dvd-rw IDE.
        Sain Seatoolsiin (seagaten levyn tarkistusohjelma) dos-version kaatumaan heti. Nyt on korppuasemakin.
        Samoin windows-versio (enterprise edition) kaatui heti. Jotain bios-asetuksia muuttelemalla sain
        tuon Win seatoolsin toimimaan niin että näytti levyn olevan OK. Ohjelmassa oli monta kohtaa jota se ei suostunut ajamaan mm. firmware-version näyttö. Väitti että levy ei ole Seagaten levy vaikka on (SATA-1, 200 mb).
        Epäilen että tarvitaan tietyt SATA-ajurit jotta toimisi. Ohjelman copyright on aia vanha, olisiko ollut 2002? Tuon diagnostiikkaohjelman saa Seagaten nettisivuilta.

Taisin jossain vaiheessa luulla että kone olisi hidas. Nyt tuntuu aika nopealta.

Aikaa on mennyt helvetisti.
        Bios on jotenkin epäselvä. Mielestäni en saanut kovalevya peliin mukaan kuin menemälä raid-taulukkoon F10:llä pc:n bootissa.
        Sinnekään ei meinannut millään päästä, oliko jotenkin liian nopea käynnistys.
        Tällaisia nämä Gigabyten emot.
        Biosissa pitäisi mielestäni selvästi pystyä valitsemaan että raid-toiminnot eivät ole käytössä. Minusta levy ei kyllä millään tunnistunut ilman raidissa käyntiä ja määrittelemällä levyn 'B' bootable.
        En ole varma onko minulla jokin raid varmistus käytössä vai ei. Eikö raid 0 olisi nopein, tarkoittaako se että ei ole minkäänlaisia peilauksia eli ikäänkuin ide-levy?
        EI ole ennen tällaista asennushelvettiä ollut, tosin edellisestä on kai jo 5 vuotta aikaa.

• :):):)
        taukki kirjoitti:

Koneessa ei ole muita levyjä paitsi 1 dvd-rw IDE.
        Sain Seatoolsiin (seagaten levyn tarkistusohjelma) dos-version kaatumaan heti. Nyt on korppuasemakin.
        Samoin windows-versio (enterprise edition) kaatui heti. Jotain bios-asetuksia muuttelemalla sain
        tuon Win seatoolsin toimimaan niin että näytti levyn olevan OK. Ohjelmassa oli monta kohtaa jota se ei suostunut ajamaan mm. firmware-version näyttö. Väitti että levy ei ole Seagaten levy vaikka on (SATA-1, 200 mb).
        Epäilen että tarvitaan tietyt SATA-ajurit jotta toimisi. Ohjelman copyright on aia vanha, olisiko ollut 2002? Tuon diagnostiikkaohjelman saa Seagaten nettisivuilta.

Taisin jossain vaiheessa luulla että kone olisi hidas. Nyt tuntuu aika nopealta.

Aikaa on mennyt helvetisti.
        Bios on jotenkin epäselvä. Mielestäni en saanut kovalevya peliin mukaan kuin menemälä raid-taulukkoon F10:llä pc:n bootissa.
        Sinnekään ei meinannut millään päästä, oliko jotenkin liian nopea käynnistys.
        Tällaisia nämä Gigabyten emot.
        Biosissa pitäisi mielestäni selvästi pystyä valitsemaan että raid-toiminnot eivät ole käytössä. Minusta levy ei kyllä millään tunnistunut ilman raidissa käyntiä ja määrittelemällä levyn 'B' bootable.
        En ole varma onko minulla jokin raid varmistus käytössä vai ei. Eikö raid 0 olisi nopein, tarkoittaako se että ei ole minkäänlaisia peilauksia eli ikäänkuin ide-levy?
        EI ole ennen tällaista asennushelvettiä ollut, tosin edellisestä on kai jo 5 vuotta aikaa.

Raid 0:lla kirjoittaa vuorotellen kahdelle kovalevylle (striping) jolloin luku ja kirjoitus nopeutuu. Raid 1 kirjoittaa saman molemmille (mirroring) jolloin luku on nopeampaa, koska lukee kahta yhtäaikaa, kirjoitus yhtä "hidasta" kuin yhdelläkin. Toinen jos hajoaa, kone pysyy mahdollisesti vielä jopa boottaavana toiselta ehjältä, ja tieto pysyy tallessa. raid 0:lla kovalevyjen koko tila on käytettävissä, raid 1:llä toisen kovon tila "katoaa" Jos raid 0:lla pakasta hajoaa yksi kovalevy kaikki tieto katoaa.Raid tarvitsee siis vähintään 2 kpl fyysisesti eri kovalevyä (ei siis osiota) Eli jollei ole kahta kovoa ei siis raid ole mahdollinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      57
      2326
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      123
      1694
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1242
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1191
    Aihe